Panoram Italia Toronto - April/May 2019

Page 8

IL PUNTO DI PAL

e

g

8

OPINION

}

}

A TALE OF TWO CITIES’ ESPRESSO Racconto dell’espresso da due città Last November I spent a couple of weeks travelling through central Italy. The trip was wonderful training and preparation for this spring’s Best of Italian Food and Dining edition! I visited a dozen cities and paesi and sat in scores of cafés, bars and restaurants. Aside from some wonderful meals I shared with travelling companions and hosts, I drank more than the usual number of cups of coffee I drink in Toronto. At home, I try to stick to one cappuccino in the morning and an espresso after lunch or a heavy dinner. Some years ago, I cut back on caffeine when I realized it was the cause of many of my sleepless nights. I drank much more caffè in Italy, but I also discovered that it did not seem to affect my sleep. This unexpected but pleasant result got me thinking about espresso culture. During my recent visit to Montreal, I continued indulging in Italian food and coffee and noticed that Montreal’s espresso culture was very different from Toronto’s. Toronto may have double the amount of Tim Hortons than Montreal does, but I concluded that Montreal has a richer Italian coffee culture. Is it because Montreal has had a more European lifestyle for a longer time? Or is it because Toronto is more multicultural? Yes, I know that Toronto has more condos, dollars, salumerie and pizzerie than Montreal, but I found the Italian coffee culture to be more knowledgeable, passionate and cutting edge in the 514. It seems the roughly half a dozen original Italian cafés of yesteryear in Montreal’s Little Italy have trained and produced many expert baristas. They in turn have ventured out on their own in greater Montreal and expanded from downtown, to the Mile End, to Villeray, to Saint-Leonard, thereby keeping the Italian café espresso experience quality. In Toronto, there may be more cafés from College Street all the way to Woodbridge, but many are all look and no substance. And the national Canadian coffee house chains are more about ad revenue than taste!

Lo scorso novembre ho trascorso un paio di settimane in giro per l’Italia centrale. Il viaggio è stato un modo fantastico per esercitarmi e prepararmi in previsione dell’edizione di questa primavera di Best of Italian Food and Dining! Ho visitato diverse di città e paesi e mi sono seduto in un sacco di caffè, bar e ristoranti. A par te alcuni pasti meravigliosi condivisi con i compagni di viaggio o padroni di casa, ho bevuto più caffè di quanti ne beva di solito a Toronto. A casa, cerco di limitarmi a un cappuccino al mattino e a un espresso dopo pranzo o dopo una cena pesante. Anni fa, ho ridotto la caffeina quando mi sono reso conto che era la causa di molte delle mie notti insonni. Ho bevuto molto più caffè in Italia, ma ho anche scoperto che non sembrava avere alcun effetto sul mio sonno. Questo risultato inatteso, ma piacevole, mi ha portato a riflettere sulla cultura dell’espresso. Durante una mia recente visita a Montreal, ho continuato a godermi la cucina e il caffè italiani e ho notato che la cultura del caffè a Montreal era molto diversa da quella di Toronto. Toronto avrà pure il doppio di Tim Hor tons rispetto a Montreal, ma sono arrivato alla conclusione che a Montreal c’è una cultura italiana del caffè più ricca. Sarà perché da più tempo a Montreal c’è uno stile di vita più europeo? O dipende dal maggiore multiculturalismo di Toronto? Sì, lo so che a Toronto ci sono più condomini, più soldi, salumerie e pizzerie che a Montreal, ma ho trovato una cultura italiana del caffè più esperta, appassionata e all’avanguardia nell’area 514. Sembra che, ai tempi che furono, circa mezza dozzina di caffè originali italiani situati nella Little Italy di Montreal, abbiano formato e creato molti baristi esper ti. Questi, in cambio, si sono avventurati in proprio in una più ampia zona di Montreal, espandendosi dal centro fino a Mile End, Villeray, e Saint-Leonard, facendo in modo che quella del caffè italiano rimanesse un’esperienza di qualità. A Toronto, ci saranno più caffè tra College Street fin su a Woodbridge, ma molti sono solo apparenza e niente sostanza. Mentre le catene canadesi di caffè sono più concentrate sui ricavi che sul sapore!

Is it because Montreal has had a more European lifestyle for a longer time? Or is it because Toronto is more multicultural? Sarà perché da più tempo a Montreal c’è uno stile di vita più europeo? O dipende dal maggiore multiculturalismo di Toronto?

What do you think? Fatemi sapere cosa ne pensate.

Fatemi sapere cosa ne pensate.

Pace e bene Pal Di Iulio Associate Editor pal@panoramitalia.com


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.