

Introduktion
Sidder du med ansvaret for at booste salget til årets Black Friday og Cyber Monday (BFCM)? Så ved du garanteret allerede, at god forberedelse kan være afgørende for succes.
I den her Playbook hjælper vi dig med forberedelserne til BFCM 2024.
Her kommer vi igennem, hvorfor du bør arbejde med SMS til BFCM, samt hvordan du indsamler permissions, segmenterer dine målgrupper, opretter automatiske udsendelser og måler effekten af din indsats mm. Alt sammen for at forberede dig bedst muligt på årets store shoppedag.
Når du har været igennem din nye BFCM Playbook, vil du således være i stand til at:
Opnå indgående forståelse for SMS-kanalens potentiale under BFCM.
Starte forberedelserne til Black Friday/Week/Month 2024 allerede i dag.
Etablere et stærkt fundament for en succesfuld BFCM SMS-kampagne.
Udvikle din egen SMS-strategi for BFCM.
Snup en kop kaffe, læn dig tilbage i kontorstolen, og lad os sammen finde vejen til din succes med SMS til BFCM 2024.
11,01 %
var den gns. CTR for automatiserede SMS-beskeder sendt i november 2023 (Omnisend)
189 % (Omnisend)
stigning i konverteringsraten med for automatiserede SMS-beskeder fra nov. 2022 til nov. 2023
Derfor skal du bruge SMS til Black Friday
I en tid hvor kundernes opmærksomhed er en knap ressource, har du måske overvejet, hvordan du kan skære igennem støjen til Black Friday i år. Svaret kan meget vel være SMS.
SMS-beskeden har nemlig en imponerende gennemsnitlig åbningsrate på 98 %, og markedsførings-beskeder på SMS har en gennemsnitlig klikrate på 36 %
Af den årsag bliver SMS mere og mere udbredt – ikke kun til BFCM, men som generel kommunikationskanal hos virksomheder.
Den stigende popularitet skyldes også, at SMS har en række unikke fordele, som adskiller kanalen fra de andre marketingkanaler.
Blandt andet tillader en SMS øjeblikkelig og direkte kommunikation med din modtager, hvilket kan være afgørende for din succes på en dag som Black Friday.
Derfor kan en veltimet og velformuleret SMS meget vel været svaret på, hvordan du skærer igennem støjen og sikrer, at din målgruppe ser dit budskab.
56 %
af forbrugerne shopper primært via deres smartphone (Dansk Erhverv)
56,4 %
stigning i antallet af SMS-udsendelser fra nov. 2021 til nov. 2022 (Omnisend)
Grundstenene for succes 01
Vil du opnå succes med SMS til BFCM, er det vigtigt at have nogle grundelementer på plads. Herunder din indsamling af SMS-permissions og efterfølgende segmentering af modtagerne. Det hjælper vi dig med at få på plads i dette afsnit.
Hvorfor indsamle SMS-tilladelser?
Forberedelserne til Black Friday og dagene deromkring, starter med én grundlæggende ting: Indsamling af dine SMS-tilladelser.
Årsagen er ret ligetil. Jo større din SMS-liste er, jo flere potentielle kunder kan du kommunikere direkte med, når dine BFCM-tilbud begynder. Derfor bør du gå i gang med at vokse din liste af SMS-tilladelser med det samme.
Tillid er nøgleordet
SMS er en unik kanal. Når du sender en SMS, ender den direkte i indbakken blandt beskeder fra familie og venner. Dette gør SMS til en meget personlig kanal, der kræver en høj grad af tillid mellem afsender og modtager. Det første skridt for at opbygge denne tillid er at indhente et eksplicit samtykke til SMS-kommunikation, inden du sender den første besked.
Ikke kun god etik, men lov
Det er ikke blot et spørgsmål om tillid og god etik at indhente tilladelse til SMS-markedsføring; det er også lovpligtigt. Uden et korrekt indhentet samtykke risikerer du at overtræde markedsføringsloven. Det kan betyde bøder og skade på virksomhedens omdømme. Det er derfor af vigtigt, at følge de korrekte procedurer for samtykke inden du sender SMS-beskeder.

Bonustip
Sørg for at følge alle gældende love og regler omkring SMS-markedsføring. Dette inkluderer at have tilladelse til at kontakte de personer, du sender SMS’er til, samt at tilføje en nem måde at afmelde sig på i hver besked. Find markedsføringsloven her.
Hvordan indsamler du SMS-permissions?
Der er rigtig mange måder, hvorpå du kan indsamle dine SMS-permissions.
To af de mest oplagte metoder, som du kan igangsætte med det samme, er ved at oprette SMS-tilmelding ved check-out og lave pop-ups med tilmelding på din hjemmeside.
For eksempel kan du indsamle permissions via jeres sociale medie platforme, eller I kan motivere jeres e-mail liste til også at blive en del af SMS-listen.
Uanset hvilken metode du bruger til indsamling af dine SMS-permis-
sions, er det afgørende at gøre det klart for forbrugeren,
hvad de tilmelder sig, hvorfor de bør tilmelde sig
hvordan de kan afmelde sig igen.
Læs mere om mulighederne her: Sådan opsamler du SMS-permissions
Sådan kan du indsamle permissions
Fire af de mest effektive måder til opsamling af SMS-permissions her og nu, er:
#1 Check-out på din hjemmeside
#2 Pop-op forms på hjemmesiden
#3 Konverter mail-permissions til SMS-permissions
#4 Promover SMS-listen på jeres sociale medier (betalt eller gratis)
#1 - Opsamling ved check-out
En af de mest effektive måder at indsamle SMS-permissions på er ved check-out-processen på din webshop. Her har du forbrugerens fulde opmærksomhed, og de er allerede i købsprocessen, hvilket øger chancerne for samtykke.
Telefon* 12345678
Email*
hej@mail.dk
Navn*
Lars
Land* Danmark Adresse* Vejensvej 1 Postnr.*
Tilmeld mig butikkens SMS-liste:
Som medlem af SMS-listen takker du ja til at modtage inspiration og nyheder om nye produkter samt tilbud og invitationer til events. Dit samtykke kan til enhver tid trækkes tilbage igen og videregives ikke til en tredjepart. Læs mere i vores persondatapolitik.
Jeg accepterer handelsbetingelserne

Bonustip
Benytter du en af inMobiles shop-integrationer som Shopify, Prestashop, Magento eller WooCommerce? Så sørger integrationen for automatisk at synkronisere alle dine SMS-permissions til en liste i inMobile – inklusiv kontakternes købsdata.
Det betyder, at du får adgang til det samlede antal ordrer, den samlede ordresum og seneste ordredato. Disse data kan du bruge til effektivt at segmentere modtagerne af dine kampagner.
#2 - Black Friday pop-ups
Overvej at bruge tidsbegrænsede pop-ups på din hjemmeside i optakten til Black Friday. Disse pop-ups kan være utrolig effektive til at få besøgende til at tilmelde sig din SMS-liste. Husk at tilføje en motivation for hvorfor den besøgende bør tilmelde sig SMS-listen, f.eks. tidlig adgang til tilbuddene eller invitationer til events, som kun deles på SMS. Det skaber en følelse af eksklusivitet omkring din SMS-liste.

#3 - Fra mail-permission til SMS-permission
Har du en mail-liste, kan du sende en mail-kampagne til den liste og forsøge at overbevise modtagerne om også at tilmelde sig din SMS-liste. Det er en fantastisk måde at udnytte en allerede engageret målgruppe på. Husk at have en klar motivation for, hvorfor modtageren bør være en del af din SMS-liste. F.eks. særlige Black Friday rabatter, som kun bliver delt på SMS.
SkoForDig
Kære Birgit
Vidste du, at vi har en SMS-klub? Jo, den er god nok. Som medlem af SMS-kluben får du tilbud, som ingen andre modtager. Du vil desuden blive inviteret til særlige VIP-arrangementer, og være den første til at høre om nye produkter mm.
Og bare rolig, vi spammer ikke! Du kan forvente at modtage 2-4 SMS-beskeder om måneden, og kun når det er relevant for dig.
Vil du have del i alle SMS-klub fordelene? Så tilmeld dig herunder*.
*Du kan til enhver tid afmelde dig SMS-kubben igen. Læs mere i vores privatlivspolitik.
Tilmeld SMS-klub
Tilmeld SMS-klub
#4.1 - Organiske opslag på SoMe
Sociale medieplatforme som Facebook, LinkedIn og Instagram er gode steder at starte, når det kommer til indsamling af SMS-permissions. Her kan du vha. organiske opslag opfordre jeres følgere til at skrive sig på SMS-listen. Brug en fængende grafik, og få endelig virksomhedens medarbejdere til at dele opslaget, så I når ud til flere brugere.
Vi Invisterer
760 følgere

#4.2 - Annoncering på SoMe
Hvis du har lidt ekstra budget til rådighed, kan du overveje at benytte betalt annoncering på relevante sociale medier. Annoncerne skal være målrettet jeres primære målgrupper, da I derved kan øge chancerne for at opnå flere abonnenter. Sørg dog for at give dem en god motivation for at tilmelde sigf.eks. en tidlig Black Friday rabatkode forbeholdt maillisten og lign.
10 % i forventet gns. årligt afkast
Få adgang til den nyeste viden om investering i Obligationer, når du tilmelder dig vores SMS-liste.
Disse oplysninger er underlagt vores privatlivspolitik
Email adresse*
navn@mail.dk
Mobilnummer*
12345678
Fornavn Niels
Efternavn Nielsen
Segmentering af din målgruppe
Når du er i gang med at indsamle SMS-permissions, har du taget første skridt på rejsen mod en succesfuld Black Friday-kampagne med SMS.
Det næste skridt er at segmentere din SMS-liste for at sikre, at det rigtige budskab når den rigtige modtager. Ved at segmentere effektivt kan du øge relevansen af dine SMS-beskeder og dermed også konverteringsraten.

Demografiske data
Demografiske data fokuserer på de basale karakteristika hos din målgruppe. Dette inkluderer elementer som alder, køn og geografisk placering.

Købshistorik
Hvordan segmenteres din målgruppe?
Segmentering kan ske på flere måder, og dine segmenteringsmuligheder afhænger meget af, hvilke data du har til rådighed.
Har du adgang til data såsom geografisk placering, købshistorik eller tidligere interaktioner med din virksomhed, kan du bruge den data til at segmentere dine modtagere meget præcist - og dermed sende SMS-beskeder, som er langt mere personlige og relevante for den enkelte modtager, end hvis du blot sendte den samme besked til hele din liste af SMS-permissions.
Købshistorikken giver indblik i tidligere transaktioner og købsmønstre. Her ser man på, hvilke produkter kunden har købt, hvor ofte de køber og de beløb, de køber for.

Interaktionshistorik
Interaktionshistorik sporer, hvordan kunderne engagerer sig med din virksomhed. Det kan være at læse en mail, besøge hjemmesiden, eller deltage i live events.
Hvilke segmenter er relevante for Black Friday / Cyber Monday?
Enhver virksomhed har forskellige målgrupper, der er relevante og dermed også forskellige segmenter, som er mere eller mindre oplagte at arbejde med.
Til BFCM vil det som regel være relevant at arbejde med segmenter af kunder, der har vist interesse for bestemte produktkategorier, som handler ofte og for høje beløb, eller som tidligere har shoppet hos dig i forbindelse med Black Friday.
Når du formår at sammensætte de helt rigtige segmenter for din virksomhed, kan du tilpasse dit indhold og dine tilbud, så de tiltaler modtagerne mest muligt. Og det kan i sidste ende drive flere salg og øge ROAS for dine SMS-kampagner.
På næste side finder du en liste over typiske BFCM-segmenter. Udvælg en håndfuld af dem, som er mest relevante for din virksomhed, og start med at lægge dit fokus her.

Vindueskiggere
De følgere, som har besøgt din hjemmeside flere gange og vist interesse, men som endnu ikke har handlet. En rabatkode eller måske gratis fragt kan give dem det sidste skub mod et køb.

Interessenter i bestemte kategorier
Hvis du for eksempel sælger både elektronik og tøj, kan det være relevant at sende specifikke tilbud til de segmenter, der tidligere har vist interesse for en af disse kategorier.

Nye tilmeldinger
Dem, der netop har tilmeldt sig din SMS-liste, kan være særligt ivrige efter at modtage gode tilbud, og dermed er det også mere sandsynligt, at de foretager et køb.

VIP-kunder
De kunder, som handler hos dig ofte og/eller for store beløb sammenlignet med gennemsnittet, må siges at være dine VIP-kunder.
Der kan være god grund til at give dem lidt ekstra opmærksomhed på og omkring Black Friday for at sikre deres fortsatte loyalitet.

Tidligere Black Friday-shoppere
De, der tidligere har handlet hos din virksomhed i forbindelse med Black Friday, er gode kandidater til at shoppe hos dig igen i år.
“Jeg forventer altid at tilbud er personaliserede”
Opsæt dine vigtigste automations
Når du er i gang med at vokse din liste af SMS-permissions, og du har oprettet dine relevante segmenter, er det tid til at automatisere dele af dit SMS-arbejde.
Men inden vi dykker ned i de specifikke automations, du kan arbejde med, er det vigtigt at forstå, hvorfor automations er centrale for din SMS-marketingstrategi. Automations sparer dig ikke kun tid ved at sende de rigtige beskeder til de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt; de øger også effektiviteten af din kommunikation.
Når du kombinerer dine kundesegmenter, som vi gennemgik i det foregående afsnit, med automations, kan du skræddersy dine beskeder endnu mere præcist – og det skaber resultater!
Hvilke automations er relevante?
Du ved nu, hvorfor du bør arbejde med automations og hvilket potentiale, det åbner op for. Det næste skridt er at vælge de mest effektive automationsstrategier for din BFCM-strategi.
Der findes rigtig mange automations, du kan arbejde med. Især, hvis du har adgang til dybdegående data. På de følgende sider præsenterer vi nogle af de mest populære og effektive SMS-automations.
Det er vigtigt at bemærke, at det ikke er alle automations, der nødvendigvis er lige relevante for din
virksomhed. Nogle kræver, at du har et specielt teknisk setup eller en bestemt integration mellem din SMS-gateway og andre systemer.
Vi anbefaler derfor, at du starter med at implementere 2-3 nøje udvalgte automations, som komplementerer din overordnede BFCM-strategi.
Derudover bør du bruge tiden op til BFCM på løbende at evaluere dine automations. Dette giver dig muligheden for at finjustere og optimere, så du er fuldt forberedt, når BFCM skydes i gang.

Bonustip
Overvej at sætte begrænsninger på dine automations for at sikre, at dine modtagere ikke får for mange SMS’er på for kort tid. For mange beskeder kan skabe frustration og føre til afmeldinger. Har en kunde f.eks. allerede været i dit tabt-kurv flow inden for de seneste 72 timer, så lad være med at sende beskeden igen.

Velkomst-automation
Byd nye SMS-abonnenter velkommen med en introduktionsbesked og måske et lille tilbud. Det skaber en positiv første interaktion og opbygger forventning til Black Friday.
Tabt-kurv automation
Har du opsætningen til det, bør du sende en automatisk SMS til dem, der har lagt varer i kurven, men ikke gennemført kurven. Det kan især øge salget under Black Friday.


Win-back automation
Genaktiver tidligere kunder, der ikke har handlet længe. En simpel besked med et attraktivt tilbud kan bringe dem tilbage til butikken under Black Week.
Post-purchase automation
Forbedr kundeoplevelsen ved at sende automatiske ordrebekræftelser og leveringsopdateringer. Det skaber tryghed og øger chancen for, at kunden handler igen.


Reward-automation
Beløn loyale kunder med eksklusive tilbud via SMS. En rabatkode eller gratis fragt kan både øge kundeloyaliteten og chancen for, at de handler hos dig til Black Friday.
Cross-sell automation
Send automatisk beskeder om produkter, der minder om kundens favoritter eller tidligere køb. Det kan være med til at skabe mersalg og øge den samlede købsværdi.


Produkt-review automation
De bedste leads er ofte dem, der kommer fra eksisterende kunders anbefalinger. Bed om produktanmeldelser via SMS, og skab social proof inden Black Friday.
Upsell automation
Giv kunderne mulighed for at opgradere deres køb med en automatisk upsell-besked. Det er med til at øge dit salg under Black Friday – og potentielt også længe efter.

Klar, parat, kampagne-start 02
Når du har styr på din permission-indsamling og segmentering, og dine udvalgte automations kører, er det tid til at planlægge de enkeltstående SMS-udsendelser, som skal afsted under BFCM.
Her er nogle skridt, der kan hjælpe dig i den rigtige retning.
Udvælg dine BFCM-kampagner
Det næste du bør tage stilling til, er hvilke kampagner og tilbud du ønsker at promovere i forbindelse med Black Friday/Week/Month. Husk at overveje, hvordan de forskellige tilbud taler til dine forskellige segmenter.
Det er ikke sikkert, at alle tilbud skal sendes til de samme kunder.
Vær endelig ikke bange for at tænke kreativt, når det kommer til dine BFCM-tilbud, men sørg for at holde dine tilbud relevante for de segmenter, du målretter mod. Det vil ikke bare hjælpe dig med at drive salg, men også med at opbygge stærkere relationer til dine kunder.
Eksempler på typiske BFCM-tilbud
Flash sales
Tilbud, der varer i en kort periode, som en time eller en dag. Perfekt til at motivere impulskøberen.
Sidste chance tilbud
Et sidste tilbud til de kunder, som endnu ikke har handlet dine BFCM-tilbud.
Kundeklub med pointsystem
Omdan hver brugt krone til point, der senere kan indløses til varer eller yderligere rabatter.
Køb-mere-spar-mere
Rabatter, der øges med købsstørrelsen, appellerer til dem, der overvejer større køb.
VIP-tilbud
Eksklusive tilbud sendt kun til dine mest loyale kunder på din SMS-liste.
Bundling
Samlede pakker af produkter, der passer godt sammen. Ideelt for kunder, der søger ekstra værdi.
Early bird specials
Tidlig adgang til tilbud via et link eller en kode, reducerer belastningen på din hjemmeside og styrker kundeloyalitet.
Gratis fragt
Rabatkoder til fri forsendelse kan være det sidste incitament, der sikrer et salg. Overvej at inkludere det i dit ‘tabt-kurv’ flow.
Udarbejd content til dine kampagner
Når du har udvalgt de kampagner, du vil arbejde med, er det tid til at skrive tekster til kampagnerne. Her er det vigtigt at huske best-practice, hvis du vil skrive engagerende og konverterende SMS-beskeder:
Kort og præcist: En SMS har begrænset plads, og derfor bør du holde din tekst kort og præcis med et tydeligt budskab. Det gavner også prisen, da en SMS med mere end 160 karakterer koster mere at sende.
Klar CTA: Hav altid en klar CTA som ”Køb nu”, ”Få mere info” eller ”Brug koden …”. Det hjælper modtageren med at afkode, hvordan de skal reagere på din besked.
Personalisering: Hvis du har mulighed for det, er det en god idé at tilføje personalisering i dine beskeder. F.eks. modtagerens fornavn samt en reference til tidligere køb eller favoritprodukter.
Tidsfølsomhed: Angiv gerne en udløbsfrist for dit tilbud så kunden ved, hvor længe det er gældende. Det skaber en følelse af urgency hos modtageren.
Korrekturlæs teksten: Sørg for at gennemgå dine tekster for stavefejl og læs korrektur. Det øger læsevenligheden og giver generelt et bedre indtryk af din besked.
Tydelig afsender: Gør det tydeligt, at du er afsender af beskeden. Det øger beskedens troværdighed.
Husk afmelding: Det skal altid være muligt for modtageren at afmelde sig din SMS-liste, når du sender beskeder med markedsføring for øje. F.eks. ved hjælp af linktracking.

Bonustips
SMS-tegn
Én SMS-besked kan maksimalt indeholde 160 tegn. Det er en begrænsning, der har eksisteret siden SMS-teknologiens oprindelse.
Det betyder, at hvis din besked overskrider 160 tegn, vil den teknisk set blive sendt som flere separate SMS’er – selvom vores moderne telefoner i dag kan samle dem til én besked hos modtageren.
Det er vigtigt at kende denne begrænsning, da det betyder, at din besked kan komme til at tælle for 2 udsendelser, selvom du reelt kun sender én besked. Det sker, hvis din SMS-tekst fylder mere end 160 tegn.
Læs mere i artiklen: Hvor mange tegn må en SMS indeholde?
Emojis
Hvis du overvejer at bruge emojis i dine SMS-beskeder, skal du være opmærksomhed på, at disse ofte tæller som mere end et enkelt tegn. Det kan have stor betydning for, hvorvidt din SMS-udsendelse tæller som én eller flere beskeder.
Åbner du muligheden for at tilføje emojis til dine SMS-beskeder, har du altså færre tegn at gøre med, før din besked tæller mere end én.
Så selvom emojis kan tilføje både charme og personlighed til en SMS-besked, kan de også ende med at blive en dyr omgang.
Læs mere i artiklen: Emojis i SMS: Go eller no-go
Links
Når du inkluderer et link i din SMS, er det som regel en rigtig effektiv måde at drive trafik, men det skal gøres rigtigt.
Undersøgelser viser, at links, der inkluderer afsenderens navn, har op til 39 % højere klikrate sammenlignet med generiske links. Derfor bør du ikke benytte online linkforkortere som bit.ly eller tinyurl, da sådanne links svækker din virksomheds troværdighed.
Sender du SMS’er i inMobile, kan du i stedet bruge vores automatiske linkforkorter, som sørger for at dit link indeholder din virksomheds navn, så linket ser langt mere troværdigt ud.
Læs mere i artiklen: Linktracking til SMS-marketing.
Planlæg dine SMS-udsendelser
Når du har udvalgt de tilbud og kampagner, som skal køre til BFCM, og forberedt dit indhold til kampagnerne, er det en god idé at planlægge dine udsendelser. Timing kan være altafgørende for dine kampagners succes, og samtidig vil det at planlægge SMS-udsendelserne på forhånd frigive tid under BFCM.

95 % af alle SMS-beskeder bliver åbnet inden for 5 minutter efter modtagelsen. Derfor kan en SMS-kampagne med rigtig mange modtagere godt overbelaste din hjemmesides server.
Det kan du undgå ved at sende din besked i puljer. Når du sender en SMS i inMobile, kan du vælge at sende beskeden i flere puljer med f.eks. 10 minutters mellemrum, hvilket aflaster serveren.
Når du har planlagt alle dine SMS-udsendelser på forhånd, er du klar til at tackle de andre opgaver, der sandsynligvis vil opstå under en tid som BFCM. Du er samtidig sikker på, at dine kunder får de kampagner, du har tiltænkt, på det helt rigtige tidspunkt.
Bonustip
1
Dine udsendelser bør planlægges:
Før BFCM
Kickstart spændingen med teaser-beskeder, der pirrer kundernes nysgerrighed og skaber forventning. Hvis du har tidlige tilbud eller VIP-rabatter, er dette det perfekte tidspunkt at dele dem. Ved at vække interesse på forhånd, lægger du fundamentet for en succesfuld BFCM.
2 3
Under BFCM
Tid til at udrulle dine planlagte udsalgs- og tilbudskampagner. Hvis du sender beskeder internationalt, så husk at tage hensyn til geografi og tidszoner. Har du planlagt dine SMS-udsendelser på forhånd, skal du huske at koordinere med de tilbud, du har på andre kanaler.
Efter BFCM
Ovenpå en succesfuld BFCM, er det tid til at sikre de gode kunderelationer fremadrettet. Følg op med takkebeskeder og bed eventuelt om feedback fra de mest aktive kunder. Hold dem også gerne ved ilden med beskeder om tilbud, der fortsat er aktive, eller inviter til kommende events.
Evaluering 03
Når støvet har lagt sig efter BFCM, er det tid til at vurdere effektiviteten af dine SMS-kampagner.
Det er vigtigt at forstå, hvad der virkede (og ikke virkede), så du kan lære af din data og gøre det endnu bedre næste gang.
Måling af ROI eller ROAS
ROI (Return on Investment) eller ROAS (Return on Ad Spent) er rigtig gode indikatorer for, hvorvidt din investering i SMS-kampagner under BFCM har båret frugt.
Når du skal måle effekten af en SMS-kampagne, vil vi anbefale dig at udregne din ROAS. Ved udregning af ROAS holder du den direkte indtægt fra SMS-beskeden op imod den omkostning, der var ved at sende beskeden.
ROAS = omsætning / omkostning = X kr. * 100 = X %
F.eks. ROAS = 40.000 kr. / 3.000 kr. = 13,33 kr. * 100 = 1333 %
Forestil dig, at du har sendt en SMS-kampagne til 10.000 modtagere. Det kostede 3.000 kr. at sende de 10.000 SMS-beskeder. I dit CRM kan du se, at SMS-beskeden genererede en omsætning på 40.000 kr.
Din ROAS udregnes nu således:
40.000 / 3.000 = 13,33 kr.
- det vil sige, at for hver krone brugt er der tjent 13,33 kr. på din SMS.
Ønsker du din ROAS i procent, ganger ud blot din ROAS med hundrede:
13,33 * 100 = 1.333%
Analyser kampagnernes effektivitet
Ved at evaluere på flere forskellige parametre, og ikke kun på ROAS eller klikrater, får du en mere nuanceret forståelse for dine kampagners performance, samt hvordan de kan optimeres.
Når du har dannet dig et overblik over jeres samlede performance – både i forhold til salget, SMS-beskedernes performance og kundernes oplevelse, kan du bruge den viden til at gøre dine næste SMS-kampagner endnu bedre.
Udover at kigge på det samlede salg, er det også værd at kigge på andre parametre som:
Antal nye kunder
Hvor mange nye kunder har I formået at tiltrække i løbet af BFCM?
Antal tilbagevendende kunder
Hvor mange tidligere kunder kom tilbage for at handle hos jer igen?
Kundeoplevelsen
Hvordan har kundernes oplevelse af jeres virksomhed været under BFCM? Svaret finder du ved at sende en anmeldelses-kampagne efter BFCM. Du kan også spørge supporten, hvad deres fornemmelse har været under BFCM-dagene.
Konverteringsraten
Hvor mange af de afsendte SMS’er ledte til et køb eller en anden ønsket handling?
Klikraten
Hvor mange har klikket på links i jeres SMS-kampagner (obs. dette er kun muligt, hvis I benytter inMobiles linktracking funktion).
Afmeldingsraten
Hvor mange modtagere har afmeldt sig SMS-listen før, under eller efter jeres BFCM-kampagne? Er der en høj afmeldingsrate, er det en indikation for, at noget skal gøres anderledes. Hvad der betragtes som en ”høj afmeldingsrate” varierer fra virksomhed til virksomhed, men en god benchmark kan være over 2 %.
Leveringssucces
Var der udfordringer undervejs, som gjorde, at alle jeres SMS-kampagner ikke nåede frem til modtagerne? Fx ufuldstændige telefonnumre eller lignende.
Sæt i gang!
Du har nu været igennem din Black Friday Playbook, og forhåbentligt fået en ordentlig omgang inspiration og viden med dig omkring:
Indsamling af permissions.
Segmentering af dine målgrupper.
Vigtige SMS-automations.
Planlægning af kampagner.
Evaluering og effektmåling.
Vi håber, at denne Playbook bliver en værdifuld ressource for dig, i din planlægning af SMS-kampagner, til BFCM 2024.
Har du lyst til at dykke yderligere ned i SMS-kanalens verden?
inMobiles vidensunivers
Besøg inMobiles vidensunivers med artikler om alt fra kundeloyalitet til linktracking, best practice for SMS-marketing m.m.
Gå til inMobiles vidensunivers
Guides
Læs videre i guide-sektionen, hvor du finder konkrete guider til inMobiles funktioner som afmeldingslink, blacklist, subdomæne, integrationer m.m.
Gå til inMobiles guides
Kontakt inMobile
Kontakt os på e-mail eller telefon for at høre mere om dine muligheder med SMS-marketing.
Kontakt inMobile
Tak fordi du har valgt at bruge vores Playbook som en del af din BFCM-forberedelse.
Held og lykke med dine kommende kampagner!