Selkosanomat 12/2015

Page 1

3

Väkivalta leimahti Turkissa sivu

4

Helly Luvista on tulossa tähti sivu

6

BAS1 Itella Posti Oy Itella Green

Säästöt iskevät köyhimpiin sivu

12 Selkosanomat numero

numero

26.8.2015

www.selkosanomat.fi

Kuva Lehtikuva

25 VUOTTA

Kuva Maria Österlund

Li Andersson nousi keväällä eduskuntaan suurella äänimäärällä. Kasvokkain sivulla 2. Makedonian rajalla vallitsi kaaos, kun valtava määrä pakolaisia yritti päästä rajan yli Kreikasta Makedoniaan ja siitä eteenpäin muualle Eurooppaan. Kuvassa lapsi ojennetaan äidilleen Gevelijassa Makedonian rajalla.

Eurooppaan saapuu valtavasti pakolaisia Euroopan unionin alueelle on saapunut tänä kesänä ennätyksellisen paljon pakolaisia. Heinäkuussa EU:n alueelle saapui yli 100 000 pakolaista. Tänä vuonna EU:n alueelle on tullut jo 340 000 ihmistä. YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n mukaan noin 2 500 ihmistä on kuollut, kun he ovat yrittäneet ylittää Välimerta. Pääosa pakolaisista on paennut sotaa ja vaarallisia oloja Pohjois-

Afrikan maista. Aikaisemmin he tulivat Välimeren yli Italiaan. Tänä kesänä suurin osa heistä on saapunut Kreikkaan. Kreikkaan saapuvat pakolaiset ovat lähtöisin Syyriasta, Afganistanista ja Irakista. EU:n rajoja vahtiva Frontex varoittaa, että valtava pakolaisaalto aiheuttaa vakavan kriisin. Makedonia sulki viime viikolla rajansa ja yritti estää pakolaisia saapumasta Kreikasta Makedonian puolelle. Tuhannet ihmiset jäivät

jumiin raja-alueelle ilman suojaa. Rajalla syntyi mellakoita pakolaisten ja rajavartioiden välillä. Lopulta Makedonia päätti päästää ihmiset rajan yli.

enemmän. Suomen vastaanottokeskukset ovat tällä hetkellä täynnä. Hakijoiden runsaan määrän takia Suomi tarvitsee uusia keskuksia.

Pakolaisia myös Suomeen

Suomeen on tullut tänä vuonna yli 5 000 turvapaikanhakijaa. Tänä vuonna Suomeen odotetaan jopa 15 000 turvapaikanhakijaa. Eniten hakijoita on Somaliasta, Irakista ja Afganistanista. 

Suurin osa pakolaisista pyrkii Saksaan tai Isoon Britanniaan. Saksa odottaa tänä vuonna jopa 750 000 turvapaikkahakemusta. Pakolaisia on tulossa myös Suomeen huomattavasti aiempaa

Teksti Petri Kiuttu Lähteet STT, Yle

Kuva Lehtikuva

Yhteiskuntasopimus ei syntynyt

Pettyneet ministerit Timo Soini (vasemmalla), Juha Sipilä ja Alexander Stubb.

Pääministeri Juha Sipilän yritys solmia yhteiskuntasopimus ei onnistunut.

Suurin palkansaajien keskusjärjestö SAK ei suostunut tavoitteisiin.

Yhteiskuntasopimuksesta neuvottelivat hallitus, palkansaajajärjestöt ja työnantajajärjestöt. Hallituksen lähtökohtana oli parantaa Suomen kilpailukykyä viisi prosenttia. Parannusta olisi saatu aikaan esimerkiksi pidentämällä työaikaa sadalla tunnilla vuodessa.

Yhteiskuntasopimuksen avulla oli tarkoitus kohentaa teollisuuden kilpailukykyä ja työllisyyttä. Esimerkiksi suomalaisten loma-aikoja oli tarkoitus lyhentää. Pääministeri sanoi STT:lle, että hän ei halua syyttää ketään sopimuksen epäonnistumisesta. 


Turn static files into dynamic content formats.

Create a flipbook
Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.