Page 1

www.lasidra.as

Númberu 162 - Xunu 2017 3,5 €

NAVA

XL FESTIVAL DE LA SIDRE BONA CONFRADERÍA DE LOS SICERATORES D’ASTURIES

ASTURIES GASTRONÓMICA

EL FARTUQUÍN ESMERO EN LA COCINA RESPETO POR LA SIDRA


4

162


5

Xunu 2017


6

162 BONA CONFRADERÍA DE LOS SICERATORES D’ASTURIES 10 “DEFENDEMOS EL PRODUCTO MÁS IMPORTANTE DE ESTE PAÍS”

LLAVIANA ESFRUTA SIEMPRES DE LA BONA SIDRE VIII ROMERÍA DE LA PRIMAVERA EN CIAÑU FIESTA DE SAN XUAN

16 18 20

VIVE LA NOCHE MÁGICA

XL FESTIVAL DE LA SIDRA DE NAVA

24

UN ÉXITO ASEGURADO

INAUGURACIÓN

30

LA NUEVA MANZANA DE XOVE, SIDRERÍA

NUEVA GERENCIA

32

NUEVU POZU LORENA, SIDRERÍA

INAUGURACIÓN

34

LA MATA, SIDRERÍA

REAPERTURA

36

LONG BEACH, RESTAURANTE

INAUGURACIÓN

38

BAMBÚ, SIDRERÍA

TENDENCIES

40

LOS NUEOS ARUMES Y SABORGOS NA SIDRE

INTERNACIONAL

44

SIDRE EN PONTE DE LIMA EL SISGA, MÁS INTERNACIONAL QUE NUNCA

ENCAMIENTOS EL FARTUQUÍN, RESTAURANTE-SIDRERÍA

48 50

ESMERO EN LA COCINA, RESPETO POR LA SIDRA

ESCANCIADOR XIRINGÜELU

54

UN CULÍN BIEN ECHÁU

ESPECIAL MERENDEROS

59

SIDRE EN PONTE DE LIMA

ASTURIES GASTRONÓMICA

67

FERIA DEL QUESO, EL VINO Y LA CERÁMICA MEJOR CACHOPO Y CACHOPÍN DE ASTURIES PREMIO FOMENTO DE LA COCINA 2017 V CAMPEONATO DE CACHOPOS EMPRESA ASTURIANA DEL MES LA CANALIEGA. HOTEL RURAL PRODUCTU ASTURIANU DEL MES LA XUANINA. DESPEDIDAS DE SOLTERO Y DE SOLTERA

ASTURIES GOURMET

100

PEÓN, SIDRERÍA

LOS ASADOS, EL SABOR DE LAS BRASAS

103

EL CRUCE / EL RINCONÍN DE DEVA / EL SAÚCO / LAS PEÑAS / TORRONTEGUI / LLÁMALO X

ÓNDE COMER

110

EL LLANO / CERVECERÍA ALAMBIQUE / LA CHICUELINA

AXENDA SIDRERA ACTUALIDÁ LLAGAR DEL MES

114 116 136

SIDRA ACEBAL

COLLEICIÓN D’ETIQUETES AFAYAIVOS / BIENVENIDOS ESTABLECIMIENTOS COLLABORAORES 162

138 140 142


7

EC

N CIÓ

N

U AT

RA

L

1 532 a Nº Españ 2 3 l6 as.es rajr iona turi . s i dr a N a c ñ e s - A s 7 w ww rrete bue 3843 C a 9 4 C a: 9 8 5 3 332éfono Te l

EL

162

Xunu 2017 Pa la Fundación Asturies XXI

FUNDACIÓN ASTURIES XXI Prendes Pando 11. Baxu 33208 Xixón - Asturies

Portada: Ástur Montes

6.000 Ejemplares

Cola ayuda de la Conseyería d’Educación y Cultura del Principáu d’Asturies.

Alministración Laura Uría Tomás administracion@lasidra.as

Tlf.: 652 59 49 83 Direutor Comercial Juan Ignacio Aracil Serra Tlf.: 617 477 567 j.ignacio@lasidra.as Dellegaos Comerciales Luis A. Montila Tlf.: 651 510 909 l.montila@lasidra.as

Ignacio Cuervo Tlf.: 658 46 75 61 i.cuervo@lasidra.as

Redaición Estíbaliz Urquiola, Ángela Rey, Victor Escandón Tlf.: 652 594 983 redaccion@lasidra.as

Semeyes Luis Vigil-Escalera, Imanol Rimada. Nacho Gonzalez. Ástur Montes. Otros collaboraores Antón Martínez , Alberto del Pozo, Inaciu Hevia Llavona, Manuel G. Busto, Leticia Mata.

Dellegáu Estáu español Donato Xuaquín Villoria donatoxuaquin@lasidra.as Dellegáu européu Anzu Fernández infoasturiancider@gmail.com www.lasidra.as info@lasidra.as

LA SIDRA nun comparte necesariamente la opinión de los articulistes.

Xunu 2017


8

Entamu / Editorial La prósima presentación de la nueva collecha de sidra de la DOP Sidre d’Asturies va marcar ensin llugar a duldes esti mes de xunu, confirmando con toa probabilidá lo que ye un fechu costatable: la interesante progresión d’esta marca identitaria y de calidá cuya evolución nos tiempos caberos ta resultando altamente positiva, tantu na forma como nel fondu, daqué a lo que nun ye ayeno la reglamentación de Sidreríes d’Asturies como marca de calidá, pa cuyu algame ye preciso –ente otres condiciones- que les sidreríes cunten na so ufierta con dalguna marca de la DOP de Sidre d’Asturies.

La próxima presentación de la nueva cosecha de sidra de la DOP Sidre d’Asturies marcará sin lugar a dudas este mes de junio, confirmando con toda probabilidad lo que es un hecho constatable: la interesante progresión de esta marca identitaria y de calidad cuya evolución en los últimos tiempos está resultando altamente positiva, tanto en la forma como en el fondo, algo a lo que no es ajeno la reglamentación de Sidreríes d’Asturies como marca de calidad, para cuya obtención es preciso –entre otras condicionesque las sidrerías cuenten en su oferta con alguna marca de la DOP de Sidre d’Asturies.

Aprofitamos tamién pa dar l’afayaivos a la DOP Eusko Sagardoa, qu’escomienza con rixu la so andadura gracies al sofitu del so gobiernu, y que yá dende un entamu reconoz a 115 races de mazana de les aprosimaes 500 races vasques esistentes. Ná que ver col casu asturianu, tanto pola nuesa reinal falta d’un gobiernu propiu que mire polo nueso, como por lo exiguo de les races reconocíes ¡22 de les más de 2.000 variedaes autóctones! En tou casu, les nueses felicitaciones al País Vascu, y ¡afayaivos!

Aprovechamos también para dar la bienvenida a la DOP Eusko Sagardoa, que empieza fuertemente su andadura gracias al apoyo de su gobierno, y que ya desde un principio reconoce a 115 variedades de manzana de las aproximadamente 500 variedades vascas existentes. Nada que ver con el caso asturiano, tanto por nuestra endémica carencia de un gobierno propio que mire por lo nuestro, como por lo exiguo de las variedades reconocidas ¡22 de las más de 2.000 variedades autóctonas! En todo caso, nuestras felicitaciones al País Vasco, y ¡bienvenidos!

D’otra manera, equí siguen repitiéndose les avezaes dinámiques de asturfobia: la corporación municipal d’Uviéu (PSOE, Somos, IX, PP, C’s) tornó a recurrir al “vinu español” pa les cellebraciones oficiales, en públicu y repitíu despreciu tantu a la sidre como al vinu asturiano. Indesplicable, inxustificable.

Por lo demás, aquí continúan repitiéndose las habituales dinámicas de asturfobia: la corporación municipal de Uviéu (PSOE, Somos, IU, PP, C’s) ha vuelto a recurrir al “vino español” para las celebraciones oficiales, en público y reiterado desprecio tanto a la sidra como al vino asturiano. Inexplicable, injustificable.

Per otru llau, yá s’anuncia’l branu, y los eventos sidreros más qu’asocedese, asolápense. Pero hai referencies que nun podemos dexar de siñalar, como ye’l casu del Festival de la Sidre de Nava, qu’encara la so cuadraxésima edición coles meyores perspeutives, y qu’inclúi pa esti añu delles novedaes coles que busca dir anovándose pasu ente pasu. Bramente les fiestes y festivales sidreros precisen una nueva reformulación p’afaese a los nuevos tiempos, hai que caltener el so calter popular, pero tamién hai que guetar mecanismos qu’aíden a prestixar el productu, y por supuestu xuncilos y complementalos con elementos propios de la cultura asturiana de la sidre.

Por otro lado, ya se anuncia el verano, y los eventos sidreros más que sucederse, se solapan. Pero hay referencias que no podemos dejar de señalar, como es el caso del Festival de la Sidra de Nava, que afronta su cuadragésima edición con las mejores perspectivas, y que incluye para este año algunas novedades con las que busca ir renovándose paulatinamente. Ciertamente las fiestas y festivales sidreros necesitan una nueva reformulación para adaptarse a los nuevos tiempos, hay que conservar su carácter popular, pero también hay que buscar mecanismos que ayuden a prestigiar el producto, y por supuesto ligarlos y complementarlos con elementos propios de la cultura asturiana de la sidra.

Ye un retu difícil pero imprescindible, y hai que faelo enantes de que les fórmules actuales lleguen a escosase, porque entós va resultar muncho más complicao reinventase y consiguir l’impresionante siguimientu popular col qu’agora se cunta.

Es un reto difícil pero imprescindible, y hay que hacerlo antes de que las fórmulas actuales lleguen a agotarse, porque entonces va a resultar mucho más complicado reinventarse y conseguir el impresionante seguimiento popular con el que ahora se cuenta.

Falamos de sidre, y hai que movese.

Hablamos de sidra, y hay que moverse.

162


9

Xunu 2017


10

“Defendemos el producto más importante de este país”

Una representación de los miembros de La Buena Cofradía de los Siceratores d’Asturies.

Fundada el 7 de marzo de 2013, La Buena Cofradía de los Siceratores d’Asturies tiene como objetivos mantener, impulsar, promover y difundir la cultura sidrera asturiana, sus puertas siempre están abiertas a nuevos socios de dentro y fuera de nuestras fronteras. La Buena Cofradía de los Siceratores d’Asturies nació en Nava en marzo de 2013 como hermandad gastronómica, con el fin de promover el consumo de nuestra bebida nacional y de todos los derivados de la manzana, aguardientes, licores, achampanadas, vermús, mostos o vinagres. Esta asociación cultural está integrada por gente de todos los ámbitos y de todo el país, e incluso, de fuera de Asturies, con el nexo en común de ser consumidores de nuestro producto. “Este año 2017 celebraremos nuestro IV Gran Capítulo en otoño, para que los asistentes de otras partes del territorio español y de otros países, puedan sentir el olor a sidra dulce de las calles de la Villa de la Sidra y probar la sidra del duernu en un llagar naveto” explica Ricardo del Río, Mayordomo Sicerator y añade: 162

“hay que destacar que la Cofradía siempre tiene las puertas abiertas a nuevos socios que quieran tirar por este carro de manzanas, para conseguir el objetivo, que debería ser común a todos los asturianos, el que nuestra Cultura Sidrera sea reconocida Patrimonio Cultural Inmaterial de la Humanidad por la UNESCO. Y siempre confiando que en algún momento, no muy lejano, algún miembro de nuestro gobierno, se arrime a tirar de este carro, dándose cuenta de la importancia histórica, cultural, promocional, turística y económica de las manzanas y de la sidra asturiana, o por lo menos que dejen de ponerle palos en las ruedas”. Entre las actividades que la hermandad realiza en Nava se encuentra, en primer lugar, la ceremonia de llenado de una pipa con sidra de todos los llagares de


11

Los confráderes dientru’l muséu.

Asturies durante el Festival de la Sidra. En segundo, la ceremonia de corchado de esa pipa –ante los llagareros que participaron en el llenado– el día de San José Sidreru. Durante esa misma jornada se nombra un sicerator de la comunicación y cuatro de mérito: el campeón de Asturies de echaores, el llagar ganador en el concurso de Nava, el mejor cosechero y el mejor probador de sidra. Otra de sus actividades es la realización del Gran Capítulo en el que reciben al resto de cofradías en un desfile cívico y la realización de una ceremonia de recepción a nuevos cofrades siceratores de honor. También, cómo no, se lleva a cabo en una espicha de hermanamiento. De igual manera dan cursos de poda de manzanales, de escanciado y catas de manzanas de sidra. También colaboran con la Asociación de Escanciadores de Asturies en el Campeonato de Echaores haciendo la labor de jurado y desarrollando por completo la normativa de puntuaciones y mediciones del estilo y el arte de lo que debe ser un echador. Y entregan el premio ‘Montera de Oro’ al mejor escanciador del año. Fuera de Nava, asisten a los Capítulos de cofradías tanto asturianas como de otras partes del territorio español; y acuden a actos como la ofrenda de sidra a La Santina en Cuadonga, la Fiesta de la Sidra de Xixón, La Preba de Gascona, concursos de sidras caseras y han formado parte de las comitivas para presentar el Festival de la Sidra de Nava en Bilbao o Madrid. Xunu 2017


12

El Mayestre Sicerator recíbemos na sidroteca La Naveta, enfrente, ya derruyía, alcontrábase la casa onde nació.

“La sidre ye ún de los productos más identitarios d’Asturies, pero los políticos nun tan al so altor” como sicerator de número siempre que sea amante de la sidra asturiana”. afirma Del Río. Roberto Llamedo es el presidente de esta Cofradía, el llamado ‘Maestre Sicerator’. Naveto de nacimiento –y miembro del equipo de veteranos del mítico Club Patín Cibeles– es un apasionado de nuestra bebida por excelencia. “Cuando niño, desde mi casa en Nava hasta la escuela, que habría unos 500 metros, pasaba yo por unos ocho llagares. En mi pituitaria están, imborrables, esos olores característicos de sidra. Cada vez que vuelvo a Nava, abro la ventanilla del coche y sigo oliendo mi infancia”. La cofradía, aparte de una pequeña subvención municipal, el único ingreso que posee es la cuota de sus socios y la venta de lotería de navidad. “Los gastos de asistencia a otros capítulos los abona cada socio de su bolsillo. No recibimos ningún apoyo económico por parte de los llagareros, y siempre compramos la sidra que llevamos para darla a conocer” detallan en la organización. “Cualquier persona puede pertenecer a la Cofradía 162

¿Cuáles son los objetivos de la Cofradía? Defender todo lo relacionado con la sidra en todas sus variedades. Por supuesto la natural de escanciar, pero también las de nueva expresión, las brut, las de formatos un tercio, vinagre, licores, aguardientes. Todo. Creemos que la sidra tiene que estar más presente. Hoy en día la sidra asturiana ha salido de una esfera familiar y local, y ha pasado a ser la mejor del mundo. Está ganando importantes reconocimientos a nivel internacional y eso será porque lo merece. Nosotros


13

El xuramentu de la Confradería alcuéntrase dientru del Muséu de la Sidre.

creemos que el gobierno asturiano tendría que hacer algo más por este mundo, ya que consideramos que está abandonado. Y luego vemos que en lugares como el País Vasco también comienzan a hacer publicidad con el escanciado de la sidra, y no solo eso, que igualmente la quieren declarar Patrimonio Cultural Inmaterial de la Humanidad cuando nosotros ya lo habíamos presentado hace años, pero nadie hizo nada por que llegase a buen puerto. La política de Asturies y la centralista de Madrid, es decir, el PP y el PSOE, se encargaron de terminar con ello. ¿Por qué ha sucedido? Los dos grandes partidos centralistas se discuten la potestad unos a otros. En Asturies lo propuso el PSOE, en Madrid lo hizo el PP. Al primero no le pareció bien que lo propusiese el segundo y viceversa… y así estamos. El PSOE no dijo que no, pero le pone pegas y al revés. La sidra es uno de los productos más identitarios de Asturies, pero los políticos no están a su altura. Eso está claro. Me temo que dentro de poco veremos cómo se declarará patrimonio en otros sitios. ¿Y qué labor hace la Cofradía para impulsar su candidatura? Además de la defensa dentro del país, viajamos por toda Europa para promocionarla, impulsarla y darla a conocer. Este año hemos asistido ya a más de 30

Capítulos en diferentes sitios del territorio español o países como Francia o Portugal. Siempre nos preguntan: ‘¿Por qué esta bebida no está protegida?’ y nosotros respondemos que tenemos toda una cultura que la sustenta, pero que no todo el mundo lo entiende igual. Aquellos que nos representan no lo entienden así. Además, aquí está el Muséu de la Sidra. Sí… es una pena que el único museo que hay sobre nuestro patrimonio y cultura sidrera esté tan olvidado, tan lejos de todo. Sabemos que el alcalde de Nava se está moviendo para revitalizarlo y tiene nuestra confianza para que salga adelante. Siempre le decimos que cuente con nosotros para lo que necesite, pero que hay que hacer algo más, aparte de buscar tener más visitantes. Debería funcionar como un centro de estudio y de investigación de la sidra, y añadir más cosas como charlas, coloquios, cursos, actividades, que se hable de nuestro futuro y que se lleve a debate qué hay que hacer para reconocer la cultura sidrera asturiana, mantenerla y fomentarla. ¿Y cómo podría conseguirse? Lo primero, que el “Principado” tome parte activa en el museo. La sidra es nuestro patrimonio, es nuestro acervo. No hay nadie que venga a Asturies y no beba una botella de sidra. Y a mí lo que me extraña es que cuando uno llega al aeropuerto… no hay ninguna indicación de nuestra bebida emblemática ni de su muXunu 2017


14

Roberto Llamedo demientres la entrevista.

seo. Así como se va a Cuadonga, también se tendría que venir al museo. Además Nava tiene llagares en donde se puede ver de primera mano cómo se transforma la manzana en sidra. Lo tenemos todo para que funcione. Pero no hay ni una señalización… No se sabe el porqué. Pasa que tenemos tantas administraciones, la local, la comarcal, la regional… y no se ponen de acuerdo. ¡Pero es solo una señal! No hay mejor cosa que muchas administraciones para no ponerse de acuerdo. Se echan la culpa unas a otras. Es un gran problema. ¿Y en cuanto el escanciado? Es nuestro deber defender la cultura del escanciado. Y pueblos hermanos, que nunca la han tenido, y que muchos de sus llagares fueron vendidos por asturianos –desde Nava salieron bastantes–, están creando es símbolo, que tardará, pero puede ser que lo consigan en detrimento de nuestro producto. La nueva marca Sidrerías de Calidad en donde se exige que es escancie es un paso adelante, pero si nos detenemos un poco, nos van a barrer. ¿Cuál es la importancia de una cofradía para un país como Asturies? Había un eslogan en Asturies que decía ‘Guardianes del Paraíso’. Las cofradías son eso, porque llevan todo lo bueno que tiene el país por el continente. Fabes, nabos, queso Gamonéu, etc., y lo ofrecemos a los amantes de la gastronomía y de la cultura. Y esa gente va a ayudar que nuestros productos se conozcan. De hecho, nosotros llevamos sidra de pera, sidra de hielo, obviamente la natural, y quedan asombrados 162

de la calidad de lo que tenemos. Somos embajadores que no cobramos, no tenemos ningún apoyo y no estaría mal contar con algo de apoyo por parte de alguna Consejería como la Desarrollo Rural o la de Turismo, podríamos viajar mucho más y representaríamos mejor a Asturies. ¿Qué tendría que hacer la Administración para que la sidra avance? Darle la importancia que tiene y merece. Reconocer lo representa la sidra en el PIB de Asturies, ya que es mucho lo que da al país. Hay que apoyarla más y salir a mercados. Nosotros nombramos a Edu Coto, de Cyder Guerrilla, embajador de la cofradía. Él viaja por Europa y América dando a conocer nuestra sidra. Si hubiera más personas como él… ¿Y qué podríamos hacer nosotros por la sidra? Desde mi punto de vista, que no soy cosechero ni llagarero, solo un cofrade, un amante y un consumidor; tenemos que saber lo que cuesta producirla. Cosecheros, elaboradores, chigreros, distribuidores, escanciadores, todos tienen que vivir de ella. Una botella de refresco vale dos euros o más, una de sidra de 2,50 a 3,20, y hay que escanciarla seis veces. Un producto tiene valor cuando todos lo apreciamos y los llagareros están invirtiendo mucho para mejorar, aún más, su calidad. Eso habría que reconocerlo. En mi opinión personal, la sidra debería tener diferentes precios, sería lo normal. ¿Relevo generacional en la Cofradía? Lo hay, sí. Somos la Cofradía más joven de Asturies, de media. La sidra tiene futuro. Testu: Estíbaliz Urquiola Semeyes: Ástur Montes


15

Xunu 2017


16

Llaviana esfruta siempres de la bona sidre

Como davezu, l’ambiente foi de lo más afayaí zo.

Son yá cinco los años que l’Asociación Cultural Amigos del Descensu lleva entamando esta cita de Llaviana cola sidre. Una cita ca vuelta más esitosa qu’esti añu cuntó con sidre de trece llagares estremaos: Buznego, Quelo, Arbesú, Peñón, Trabanco, L’Allume, Viuda de Angelón, Contrueces, Fonciello, Frutos, José Tomás, Fran y Castañón. Otru añu más, la fiesta de la sidre llegó a Llaviana y tolos que s’averaron al recientu ferial pudieron esfrutar d’un díi ente amigos prebando les meyores sidres asturianes. A les 12 del meudíi, los echaores llevantaron el brazu y la sidre corrió ensin duelgu fasta les dos. Más sero, retomóse l’actividá. En total echáronse más de 1.000 llitros de sidre. L’Allume y Buznego foron dos de los llagares que llevaron la so sidre, el restu foi donada por chigres o distribuidores que quien que la fiesta se faiga, fáigase bien y continúe munchos años. El mal tiempu fexo que’l díi enates del eventu los entamaores decidieren camudar el llugar escoyíu ini162

cialmente pel recintu ferial: “teníemos un poco miéu pero la xente siempres respuende perbien” comenta Pablo Vázquez, presidente de l’asociación. El vasu nel que s’echaba la sidre tenía un valor especial esti añu, yá que yera un vasu comemorativu del cincuenta aniversariu de l’Asociación Cultural Amigos del Descensu. Pa los sos socios, yera gratuitu. Miembros de l’asociación y voluntarios de les peñes que participen nel descensu fueron los encargaos d’echar sidre a tol que dexaba na mesa un vasu. Pela tardi, y tres la votación popular, escoyóse al llagar ganaor del XII Festival de Sidre de Llaviana, qu’esti añu foi Sidra Peñón. La votación foi tan axus-


17

tada que namás un votu los separtó de Trabanco, los segundos. El llagar llangreanu L’Allume, que l’añu pasáu result venceor, fo’l terceru con más votos. De la xinta, qu’enxamás nun pue faltar con unos culetes, encargóse como davezu la panadería La Forna. El so propietariu, Francisco Díaz encargóse de que na cita llavianesa cola sidre nun faltaren nin bollos preñaos, nin empanaes, bocadiellos, bartolos o canutillos. La música corrió a cargu de la productora “A Mansalva” de Pablo Carrera. Amás, miembros de pProteición Civil percuriaron pola bona marcha del even-

tu y porque los menores d’edá, a nun ser que fueren con mayores responsables, nun tovieren acesu, torgando asina que consuman alcol tan mozos. Testu y Semeyes: Ángela Rey

Xunu 2017


18

VIII Romería de la Primavera en Ciañu

“Facer Pueblu”, esi ye l’oxetivu d’esta VIII Romería de la Primavera.

Un añu más, y van yá ocho, l’Asociación de Vecinos de Ciañu en collaboración cola Sociedá de Festeyos y Cultura Amigos de San Esteban de Ciañu, l’Ayuntamiento Llangréu y la productora “A Mansalva”, entama esta xornada na que vecinos y visitantes puen esfrutar d’un programa variáu alrodiu la nuesa cultura. Les actividaes programaes, desendolcaes en dos díis, fueron, ente otres, un mercáu tradicional con una gran variedá d’artesanos, una preba de sidre, xinta popular, cancios nos chigres y conciertos. Anque’l mal tiempu torgó’l desendolcu del programa talo y como taba previsto, los entamaores nun cesaron nel so enfotu de que too saliere lo meyor posible, y asina foi. La xinta popular, que tuvo llugar el sábadu 4 foi tou un ésitu. El menú costaba de fabada y arroz con llechi, ellaboráu por Irene Rey, una guisandera as162

turiana que se desplaza colos sos servicios au la precisen. Demientres la xinta pudo prebase la sidre Furaco, una nueva propuesta de sidre eellaborao con mazanes de la finca Somonte, en Valdesoto. Nel actu tovieren presentes,ente otros, Luis Baragaño, vicealcalde dee Llangréu, Tamara Argüelles, conceyala de Cultura, o Elías López, conceyal d’obres. El conciertu de Chus Pedro foi otru de los actos que cuntó con mayor asistencia, y nun ye d’estrañar yá que’l cantante ye perqueríu en tol valle. L’actuación tuvo llugar pela tardi, cuando’l tiempu dio enducía,


19

nel parque Rosario Felgueroso. La preba de sidre que vieno darréu foi gracies al llagar Alonso, que donó dos pipes, de cien llitros cauna pal esfrute popular. Ensin dubia dala, esta ochava edición, aque con mal tiempu, tornó a servir pa xunir entá más a la xente de Ciañu, pa “facer pueblu” y pa da-y a la nuesa cultura y tradiciones el llugar que merecen.

Xunu 2017


162


Actualidรกla sidra

Xunu 2017

21


22

FIESTA DE SAN XUAN

VIVE LA NOCHE MÁGICA

Impresionante la Foguera de San Xuan.

Mieres del Camín ultima todos los detalles para celebrar un año más su tradicional Fiesta de San Xuan. Este año contará con un pregonero de lujo, el cantante, músico y compositor Víctor Manuel. Su proclama dará inicio a toda una serie de actividades culturales, deportivas y gastronómicas que tendrán lugar del 16 al 24 de junio. 162


Actualidála sidra

Enriba: L’echaor de sidre y el Monumentu internacional al Mineru / Abaxo: Mieres del Camín ye una de les villes más sidreres d’Asturies.

Hablar de la Fiesta de San Xuan en Asturies es hablar de Mieres de Camín. De la tradicional foguera en la Plaza del Ayuntamiento o de la Danza Prima alrededor del fuego que se alarga hasta que los últimos rescoldos se apagan en el suelo. Porque San Xuan es fiesta unida a la tradición. Este año el pregón lo realizará un protagonista de lujo: Víctor Manuel. Pero hay mucho más, los asistentes podrán tomar una sidra en la Plaza de Requexu, participar en el enramado de las fuentes, dejar el papel con lo que queremos quemar en la foguera, visitar los chiringuitos. San Xuan es, en definitiva, salir a las calles y plazas a festejar, quedar con familia y amigos y disfrutar de uno de los momentos en los que la villa de Mieres del Camín luce más bonita.

La sidre ye la bébora oficial de Mieres del Camín, asina foi declarada en xineru d’esti añu

Y participar, por supuesto, en todo el programa de actos que el Ayuntamiento organiza y que incluye citas para todos los gustos y edades. Deporte, cultura, música, ocio, tradición… Nadie se queda fuera de San Xuan porque esta fiesta es, sobre todo, la fiesta de una villa y de un concejo abierto a todo el mundo encantado de recibir visitantes y de mostrarles todo lo que Mieres tiene que ofrecer, que es mucho y de calidad. Así que junio y las fiestas de San Xuan son uno de los mejores momentos para visitar el municipio y comprobar cómo se vive esta celebración que es una seña de indentidad. ¡Quien prueba, repite, así que vamos todos a festejar la noche más mágica del año en el lugar donde tradición y fiesta se dan la mano: Mieres del Camín!

Testu: Ayto. Mieres del Camín Semeyes: Ayto. Mieres del Camín y La SIDRA

Xunu 2017

23


24

XL FESTIVAL DE LA SIDRA DE NAVA

Un éxito asegurado

La Bona Confradería de los Siceratores ca vuelta s’afaya más implicada nesti Festival de la Sidre.

Nava acogerá, los días 7, 8 y 9 de julio, la cuadragésima edición del Festival Internacional de la Sidra, que este año, como novedades, volverá a contar con fuegos artificiales la noche del viernes y serán los propios asistentes los que decidan por votación popular cual es el llagar ganador de la mejor sidra del concejo. 162


25

Dengún amante de la sidre quier dexar de dir a esti impresionante festival.

Declarada Fiesta d’Interés Turístico Nacional, añu ente añu recibe la visita de más turistes de fuera’l país Ya queda menos para que arranque el Festival de la Sidra de Nava, un evento único que este año celebrará su cuadragésima edición. Un aliciente más para que llagareros y amantes de la sidra compartan sus inquietudes y disfruten de la bebida asturiana por excelencia durante los días 7, 8 y 9 de julio en la villa naveta. Unos actos que no sólo se concentran en esos días, ya que durante los días previos habrá charlas-coloquio, exposiciones, actuaciones musicales y todo tipo de actividades relacionadas con la sidra y la cultura. Este festival, el más antiguo de los que se celebran en Asturies, fue declarado Fiesta de Interés Turístico Nacional en 1989. Una muestra más de la importancia y el prestigio que ha ido adquiriendo este encuentro con el paso de los años es que se ha convertido en una cita ineludible para los llagareros del país, que ansían poder hacerse con alguno de los galardones que se entregan en la villa naveta. Para conmemorar los cuarenta años de Festival, la organización ha decidido introducir alguna novedad, la principal, que, en esta ocasión, la Mejor Sidra de Nava se elegirá por votación popular. El sáXunu 2017


26

La entrega de gallardones ye un momentu de los más esperaos y emotivos del Festival.

Esti Festival convirtióse en cita obligao pa los llagareros asturianos a la gueta los gallardones qu’ellí se conceden a les meyores sidres. bado por la mañana, los asistentes podrán probar, en la zona del Museo de la Sidra, las elaboraciones de los diferentes llagares del concejo, pudiendo acompañarla, también, con la degustación de productos típicos de la zona (tortos, embutidos, quesos, dulces...), otorgándole así un papel más protagonista al numeroso público que acude todos los años. Además, también como novedad, después de varias ediciones de ausencia, se ha decidido recuperar los fuegos artificiales para cerrar la noche del viernes y dotarla con un colorido especial. El día grande del Festival de la Sidra de Nava es el sábado, donde, desde bien temprano, se nota el 162

ambiente festivo con el tradicional pasacalles de gaita y tambor, que sirve de preludio para dar a conocer a los ganadores de los diferentes premios que se otorgan en esta edición. Uno de los momentos más emotivos de la cita se producirá con el hermanamiento, por parte de la Buena Cofradía de los Siceratores de Asturies, de todas las sidras asturianas, con un objetivo claro: hacer que la sidra se conozca en todo el mundo. El punto álgido del día llegará con la apertura oficial de la Ruta de la Sidra, una “preba” que congregará a miles de personas que buscarán explorar las pipas y toneles que albergarán los más de 1.500 litros de sidra que podrán degustar los asistentes. El domingo, el atractivo de la jornada recaerá en el concurso Internacional de Escanciadores de Sidra -prueba puntuable para el Concurso Oficial de Escanciadores de Asturies- que este año cumplirá su trigésima edición y que tendrá lugar en la Plaza Manuel Uría, más conocida como plaza del Ayuntamiento. Un arte, el de echar el culín perfecto, que, además de resultar muy vistoso para los visitantes, busca elegir al campeón no sólo por su técnica del


27

La mocedá tien un especial protagonismu nel Festival de la Sidre de Nava.

espalme sino basándose en otros factores como el estilo, el agarre, el porte, la mirada... Una habilidad que ya tiene bien interiorizada y de la que presume Salvador Ondó, ganador de las dos últimas ediciones del certamen.

Como ca añu guetaráse al meyor echaor nel Concursu Internacional.

En cuanto a los demás actos que rodean a esta cita, se encuentran todos unidos por un denominador común: la sidra, en torno a la cual giran todo tipo de actividades de índole cultural, regional y tradicional que hacen del Festival de la Sidra de Nava, uno de los más atractivos y multitudinarios del país. A lo que hay que añadir que, cada año, suma más visitantes de fuera de Asturies, lo que demuestra que la sidra sigue siendo un gran reclamo turístico y que hay que seguir apostando por ella para que sea declarada por la UNESCO como patrimonio de la humanidad. En la pasada edición, la Mejor Sidra Asturiana fue para Piñera, de Xixón, que se llevó el galardón más deseado y por el que, cada año, pujan casi la totalidad de los llagares asturianos debido a la gran difusión y reconocimiento que otorga al vencedor. El segundo puesto fue para sidra Orizón, que, a pesar de quedarse con la miel en los labios en esta categoría, se llevó el premio a la Mejor Sidra de Nava y el premio a la “Etiqueta Más Guapina”. Por último, el tercer lugar, en una apretadísima final, fue para sidra Castañón. Todo buen Festival tiene su cartel, en Nava saben de la importancia que éste tiene al ser un gran reclamo para los visitantes. Por eso, el anuncio del ganador del concurso, al que cada vez se presentan más aspirantes, es todo un acontecimiento. En esta ocasión tan señalada, el ganador fue Juan Diego Ingelmo Benavente por su cartel “fresco, original y lleno de detalles”. Este asturiano, afincado en Castellón, se inspiró, en su última visita a Asturies, en la Xunu 2017


28

La participación popular, el concursu de sidre, la música’l pais... too ello fai del Festival de la Sidre de Nava tou un referente.

forma de escanciar de los echadores profesionales que “no miran ni la botella ni el vaso y eso fue lo que intenté representar, dos mozos escanciando a cuatro manos, mirando el chorro, mirándose a los ojos, enamorándose y enamorándose también de la sidra”.

este importantísimo Festival, ya que es uno de los concejos con mayor producción de sidra de todo el país -más de 10 millones de litrosal año sólo de sidra natural- y otros productos como las sidras espumosas, vinagres y mostos, debido a la gran abundancia de pomaradas. No podemos olvidarnos de que también alberga el Museo de la Sidra, un lugar único donde se puede descubrir todo el proceso de creación de la sidra desde el cultivo de la manzana hasta el embotellado, así como toda la historia y la cultura que la rodea. Una oportunidad para conocer los entresijos de esta bebida cien por cien asturiana. En definitiva, ya está todo preparado para que la cuadragésima edición del Festival de la Sidra de Nava sea todo un éxito.

No es casualidad que Nava sea el epicentro de

Testu: Victor Escandón Semeyes: Archivu LA SIDRA

El punto álxidu tien llugar cola cellebración de la Ruta la Sidre que xunta a miles de presones pa prebar la sidre naveto.

162


29

Xunu 2017


30

Radu Ionut y Georgiana son los nuevos gerentes de esta sidrería xixonesa, dos jóvenes hosteleros con gran experiencia que tienen la ilusión de un niño en este nuevo proyecto. Con la inauguración aún reciente, ya han podido comprobar el apoyo de la gente del barrio. La fiesta que celebraron para inaugurarlo fue todo un éxito: “ la gente quedó encantada. Marcharon fartucos y contentos. No cabía un alfiler, ni dentro ni fuera”, confiesa Georgiana. Y no podía ser para menos, los propietarios ofrecieron a todo el que se acercó por allí, un pincheo fabuloso: tortillas variadas de bacalao, de chorizo, de patata, empanadas, bollos preñaos y por supuesto carne de parrilla como costillas o criollos. Y la actuación del grupo La Perla. Además de las primeras rondas de sidra. En La Nueva Manzana de Xove eligen Trabanco normal y d’Escoyeta y Peñón. La inauguración tenía previsto comenzar a las ocho de la tarde pero bastante antes la gente ya estaba esperando fuera, por lo que tuvieron que adelantarla un poco. Una señal de la buena acogida que va a tener esta joven pareja de hosteleros, que se conocieron trabajando en esta sidrería cuando tenía otros dueños. “Es una sidrería muy especial para nosotros, fue también por esto que decidimos cogerla”. Radu Ionut y Georgiana conocen muy bien a la gente del barrio y saben qué les gusta y qué no. Conscientes además de que muchas familias se acercan a la sidrería, los fines de semana ofertan un menú especial para grupos y menús infantiles, para que puedan disfrutar 162

todos juntos . Detrás de los fogones, Fernando Rodríguez, un cocinero especialista en pescados, prepara unos deliciosos fritos de pixín, de merluza o de bacalao, entre otros platos. Hay también gambas de Huelva y una parrilla de la que salen criollos, provolones, costillas, entrecot, presa ibérica, chuletón de Angus, secreto... Una maravilla. Los pescados también pueden ser a la parrilla pero por encargo. En su oferta gastronómica por supuesto incluyen el cachopo, y tienen uno muy especial: el cachopo Traición de Judas. Un cachopo sorprendente que mejor probarlo que explicarlo aquí. En cuanto a la parte dulce, en La Nueva Manzana de Xove los postres son todos caseros. Hay tartas, flanes, profiteroles, bizcocho de chocolate y un postre muy especial que hace las delicias de pequeños y grandes: la tarta Arco Iris, elaborada con bizcochos y cremas de colores. Para no dejar de sorprender a sus clientes, cada fin de semana, en función del producto de temporada, habrá una sugerencia del chef. La parrilla está disponible todos los días (excepto el lunes que cierra por descanso), además de haber un menú diario y de fin de semana. El ambiente en esta Nueva Manzana de Xove es de lo mejor. Para los futboleros, cuentan con un proyector y cinco grandes pantallas repartidas por el local. Con un comedor para unas veinticinco personas y parking propio es la sidrería perfecta para cualquier tipo de reunión.


32

Paseando por el barrio de L’Arena, nos encontramos, desde el pasado 13 abril, con la Sidrería El Nuevu Pozu Lorena. Un restaurante, que como dice en su carta de presentación, está “dedicado al producto de calidad y del territorio, poniéndole mimo y creatividad”. Una creatividad que parte de su propietaria, Lorena Dos Santos, una joven sobradamente preparada, con más de veinte años de experiencia en el sector, que estudió en Cataluña y completó su formación trabajando en las cocinas de restaurantes de referencia. Lleva funcionando poco tiempo, pero los comensales ya han podido disfrutar y degustar, sobre todo, su gran variedad de arroces, desde el arroz con bugre, arroz negro, con conejo, cremoso de setas, con bacalao, de verduras… Un sinfín de propuestas para los amantes del arroz en todo su esplendor. Las carnes y pescados tampoco faltan en su carta. En definitiva, comida tradicional y casera, pero con el toque de Dos Santos, que busca crear su propio sello de identidad. Uno de los secretos del éxito de esta sidrería es ofrecer a sus clientes sidra Orizón, “nuestra sidra estrella, que no abunda mucho y que sólo tenemos nosotros en el barrio”, apunta su propietaria. También se puede beber JR y Cabueñes. Situada en la calle Dr. Aquilino Hurlé, 30, cerca de la playa de San Lorenzo, esta sidrería cuenta con una 162

amplísima variedad de pinchos y los jueves ofrece a su clientela una degustación de elaboraciones como minihamburguesas o empanadillas. Además del menú del día, todos los domingos propone un menú tradicional asturiano, en el que, lógicamente, no faltan ni la fabada, ni el pastel de cabracho, ni el arroz con leche o la tarta de sidra. El Nuevu Pozu Lorena tiene, además de la zona de sidrería donde poder probar sus platos, un comedor en la parte de arriba donde poder recrearse viendo en su gran televisión diferentes eventos deportivos y abajo, su joya de la corona, un pozu minero, con capacidad para 50 personas sentadas, donde celebrar, durante todo el año, espichas, reuniones de trabajo o cenas en familia o con amigos. Un lugar idóneo que llama la atención de los clientes, que disfrutan no sólo con los exquisitos manjares sino también del singular entorno. Con la llegada del verano, confían en que la sidrería se vaya llenando todos los días, Para ello, tratará de atraer a los clientes con sus arroces, raciones, pinchos y, de paso, sorprenderles con algún plato especial de elaboración propia, siempre bien acompañados por la sidra. Aunque quieren ir poco a poco, Lorena tiene planes de futuro, entre los que están crear un servicio de catering e ir introduciendo nuevos platos más vanguardistas.


o

34

En pleno barrio de El Llano, en Xixón, el pasado 8 de junio abrió sus puertas la sidrería La Mata, rodeada de sidrerías, quiere hacerse un hueco, a base de trabajo, esfuerzo y, por supuesto, buena comida entre los clientes del barrio. El día acompañaba y el sol hizo que fuesen muchos los curiosos y amigos que acudieron a la inauguración, amenizada por las gaitas, en la que hubo pinchos “asgaya” y la sidra corrió por todos los rincones. El negocio aúna la ilusión del que empieza una nueva etapa con la experiencia de José Abril que, con más de veinte años de experiencia en el sector de la hostelería, es el encargado de regentar esta sidrería que apuesta por la comida casera y tradicional asturiana, elaborada con los mejores productos. A sus carnes y pescados, hay que añadir sus cachopos, tanto el especial de la casa, filete de ternera relleno de jamón ibérico y queso; como el de cecina y queso de cabra. También, como en todo buen restaurante asturiano, tendrán cabida los platos de cuchara como la fabada y el pote. No faltará tampoco el punto dulce con los postres caseros como el arroz con leche o la tarta de queso. 162

Uno de los puntos fuertes de su amplísima y variada carta es el marisco. Todo ha ido tan rápido que no les ha dado tiempo a ultimar todos los detalles que tenían previstos para el día de la inauguración y les queda alguna sorpresa para el público, entre ellas, como reconoce José Abril, “en breve esperamos contar ya con un acuario y poder tener así nuestra propia cetárea” para que sean los propios clientes los que escojan el marisco. Además de los pinchos que están ofreciendo continuamente a sus clientes, también se puede probar su menú diario así como sus menús especiales. Otros de los platos que se pueden degustar y que son alguna de las exquisiteces de la casa son los callos y el bacalao, preparado de diferentes maneras. Y por supuesto, no podía faltar la sidra, en La Mata se puede beber sidra Trabanco, Trabanco d’Escoyeta, Peñón y Peñón d’Escoyeta. La mejor compañera para maridar con cualquier plato. Lleva poco tiempo abierta, pero en esta sidrería aspiran, a base de trabajo, de un trato cercano y cordial y de su deliciosa comida, a ganarse a la clientela y empezar a cumplir años.


36

Situado en un entorno privilegiado, rodeado por las maravillosas y sorprendentes vistas de la playa de Bañugues, Long Beach volvió a arrancar el pasado 25 de mayo de la mano de Adrián García. Un lugar idílico que, hasta el momento está funcionando muy bien, y que, como novedad con respecto a los anteriores propietarios, como explica el propio Adrián, “no sólo vamos a abrir en temporada estival, queremos mantenerlo abierto todo el año, celebrando eventos y jornadas temáticas”, para ello, además de su terraza exterior, cuentan con un comedor cerrado y una terraza cubierta. El restaurante ofrece una gran variedad de tapas en su carta, sobre todo, para aquellos que quieran comer algo rápido sin perder tiempo de tomar el sol, pero los que quieran disfrutar de una buena comida, contemplando el mar desde su amplísima terraza a pie de playa, podrán hacerlo también a través de sus arroces con bogavante o de pulpo y langostinos. El pescado también tiene un papel destacado dentro de su carta, ya que, además del que tengan del día, ofertan, en temporada, el bonito, cocinado en todas sus vertientes. Y por supues162

to, no podían faltar las carnes: secreto ibérico de Joselito, entrecot de vaca vieja o el cachopo tradicional de la casa. Con un horario ininterrumpido de cocina, de 12 de la mañana a 12 de la noche, el Long Beach abre ya a las 10 de la mañana para los más madrugadores que quieran tomarse un café antes de empezar su jornada playera. Para refrescarse tienen sidra Canal o Fran, pero por el formato que apuestan es por la sidra de botellín La Naveta, tanto la brut como la roxa, ya que “la primera marida muy bien con un buen arroz o pescado, mientras que la rosada entra muy bien a la hora del vermú o por la tarde”, apunta García. Otro de los puntos fuertes de Long Beach son sus cócteles. El restaurante cuenta una amplísima gama de marcas para la elaboración tanto de cócteles como de bebidas Premium. Los más pequeños también podrán disfrutar probando sus batidos, helados o smoothies de frutas. Cualquier momento del día es bueno para descansar del sol y comer o refrescarse en este restaurante que impresiona a todos sus clientes por sus asombrosas vistas.


38

El 1 de junio la Sidra Cabueñes corrió a raudales y el buen ambiente desbordó la calle xixonesa de Alfonso Camín. Allí, en el número 31, la Sidrería Bambú abría por primera vez sus puertas en una agradable noche de primavera. La gaita y el tambor daban la bienvenida a todos los que acudieron al establecimiento. Y fueron cientos. Familiares, amigos y vecinos de la ciudad quisieron desear mucho éxito a Luz Muñiz y Diego Agüera por esta nueva empresa que nace con “mucha ilusión” y que busca convertirse en una sede en la que se transmita, promocione y se viva una auténtica “cultura sidrera”. Y no es para menos. Diego Agüera y su padre son los llagareros de la ya citada Sidra Cabueñes, un producto que se mima desde sus inicios. “Nosotros plantamos los manzanos, los cuidamos durante años, recogemos la manzana, mayamos y elaboramos sidra. Ahora también la ofreceremos aquí” explica Agüera. De manera que si queremos consumir buen producto, bien tratado, con sumo respeto en el escanciado –ya que cuentan con personal especializado–, y con trazabilidad asegurada… este es nuestro lugar. De hecho están proyectando contar con una biblioteca sidrera para aprender más mientras bebemos unos culinos. Las instalaciones son amplias con una gran barra donde disfrutar de pinchos y ofertas más que interesantes. Además de la zona de restaurante, a partir de julio 162

contarán con terraza para así deleitarnos con nuestra bebida emblemática al aire libre. “Nuestra intención es que la gente esté a gusto, que haya buen ambiente. Tenemos círculos muy amplios de amistades y de familiares, y queremos que sea como un centro social donde todos coincidamos” comenta Luz Muñiz. Si a todo esto sumamos su propuesta en cocina, poco más se puede pedir. Las ofertas en barra van de los 6 hasta los 9 euros y hay oreja, manitas de cerdo, callos, bocartes, llámpares o bígaros; y todas incluyen una botellina. La cuchara no falta –fabada o fabes con almejas y langostinos– y también encontramos pescados, mariscos y arroces. Uno de sus puntos fuertes son las carnes como el chuletón, el entrecot o el solomillo de buey; y por supuesto que no faltan los cachopos. Los hay con una amplia gama de rellenos: jamón, matachana, quesos asturianos, cecina, foie, bacon – entre otros–. Y hasta ofrecen una tabla de cinco de ellos o el cachopo “Bambú vegetal”. Asimismo también ofrecen platos y especialidades según productos de temporada para que haya variedad en la carta. ¿Más cosas? Sí, muchas más. Solo un apunte: están planificando un proyecto, “una fórmula”, para que los clientes se adentren en “los secretos de la Sidra Cabueñes”. Un secreto que aún no pueden desvelar… ¡Pues a estar atentos, esto promete!


40

TENDENCIES

Los nueos arumes y saborgos na sidre

La Cidre de Saint Bernard tien daqué de pera. Kystin Absolute ye una perea con vodka. En Frankfurt el vezu ye que la sidre pue llevar alcafresnu.

Más que falar de sidra teníemos que falar de sidres, porque haila de tantes tribes y enforma estremaes que, más que sidra, lo qu’hai son sidres. Ente elles tenemos una que pa munchos ye una desconocía, la perea, la bébora equivalente nel mundiu la pera a la sidra de la mazana. 162


41 Dicíemos nel entamu que la llei yá recueye la posibilidá del añidíu d’otres frutes y productos naturales que van camudar los saborgos que fasta agora conocíemos nel mundiu la sidre asturiano, pero ye qu’estos productos pese a que seyan nueos na tradición de nueso, nun lo son per Europa, onde ye avezao atopar sidres con amestao de frutes, llicores, yerbes o miel, y con fechura de magar dieldos de cerveza o con ellaboración en tinos de whisky o vinu de Xerez. Lo más novedoso n’Asturies nestos caberos años ye ensin dubia dala la ufierta de les sidres de miel; un productu enforma estremáu a lo que tábamos avezaos nel país pol so saborgu dulce, cuasique desconocíu ente la nuesa sidre. Y ye que, de nun haber denguna sidre d’esa triba, anguaño yá tenemos tres llagares que la faen, Valnera, Valduro y Viuda de Angelón, y, lo meyor, ensin que seya difícil alcontrala pa mercar, y a unos precios bien afayadizos. Lo que sí que yá se conocía n’Asturies, por tar faciéndolo dalgún llagareru, yera la sidre con otres frutes. Estes sidres nos países del norte son conocíes asgaya dende hai cuantayá, usándose pa elles munches de les frutes que cultiven, y un casu del que yá faláremos n’otres vegaes ye’l d’Alemaña y el so gustu por amestar alcafresnu a les sidres más amargues. Por poner dellos exemplos de sidres de frutes, mentamos les sidres roxes como la de frutes de la viesca de la marca de sidre enfrescante Moho; la de cereces del Llagar Panizales; o la sidre de marmiellu La sidre Rós, de Stonewell, ta fecha con ruibarbu..

qu’atopáremos hai unos años na Ferme Saint Charles, en Bretaña, y que n’Asturies tamién empecipió a facela Panizales; lo mesmo que tamién podemos falar del usu de la pera, como vimos nos Alpes italianos cola marca de sidre esplumoso Cidre Du Saint Bernard, del llagar Cidre Maley, a la que l’enólogu Gianluca Teloli amiéstay una piqueña cantidá de pera; el de les castañes, como na sidre bretona Kystin (castaña en bretón), del llagareru Sasha Crommar; o de lo más nueo del llagar Somarroza, de Piélagos, que ta acabante de sacar una sidre con llimón. No tocante a les plantes de la triba de les hortalexes y les raíces de cultivu pal consumu, masque paeza enforma raro, tamién tan usándose p’amestar a la sidre, la planta que tien un mayor usu pue que seya’l ruibarbo, y trayemos como exemplu d’ello la sidre Rós, del llagar irlandés Stonewell, el La sidre de miel ye la gran novedá más comprometíu n’Asturies cola recuperación de la sidre d’Irlanda; y xunto col ruibarbo podemos mentar tamién el xenxibre que’l llagareru bretón, ya enólogu, Sasha Crommar añide a la so perea Kalysïe y que-y da a esa sidre un saborgu enforma orixinal. Y siguimos pela güerta y el xardín, pero agora con flores y yerbes. Hai dellos años nun viaxe que ficiéremos pa conocer les nueves sidres que s’empecipiaben a recuperar nes repúbliques centroeuropees de Chequia y Eslovaquia tuvimos la sospresa de descubrir la sidre de flores de xabú, y foi porque mos presentaren a un llagareru caseru que facía sidre pal so consumu nun pueblu Xunu 2017


42 del interior d’Eslovaquia y qu’usaba’l xabú pa da-y esi arume y taste dulce coles flores d’un árbol del so xardín. Dellos años dempués pudimos ver nel mercáu español la sidre de xabú embotellao pa la marca Moho, y la casualidá quinxo que volviéramos a tener otra esperiencia cola sidre casero, pero esta vegada con un llagareru asturianu al que tamién se-y ocurriere usar l’arume de les flores de xabú na so sidre. Y si pasamos a les yerbes, paez que los vermús vuelven a ponese de moda, y nun solo nel mundiu’l vinu, porque los fechos de magar la sidre tamién tan asitiándose nos mercaos, de tala mena que nel nuesu país nestos postreros años llegamos a conocer cuatro bébores aperitives d’esa triba; y esto nun pasa solo equí, na patria’l vermú, La sidre de Valduro aporta orixinalidá al panorama sidreru asturianu.

162

na fastera de Torino y los Alpes Italianos, tamién tenemos perbonos exemplos de vermús de sidre, qu’hai pocu tiempu nun se conocíen. Y entá más, esti usu de les yerbes como arume pa la sidre tamién lu atopamos n’otru país alpín, Austria, onde Upsynth, arriendes la sidre, ta faciendo otres bébores aperitives, llicores y vermú de magar plantes yerbácees de la familia l’artemisa. No que cinca a los añidíos de llicores y destilaos nun vamos falar de los llicores con sidre a la mena del pommeau francés, del que yá escribiéremos hai cuantayá. Lo que queremos mentar son exemplos como la sidre con ron que conocimos n’Inglaterra hai unos años, la perea con vodka Kystin Absolute que produz en Bretaña Sasha Crommar, y la sidre del alemán Dieter Walz, que tamién ellabora estremaos El llagar Kystin ellabora de sidre con arumes y saborgos espectaculares.


43

Delles de vegaes la sidre ellaborao con miel aporta unos arumes y unos saborgos que fain abegoso la so clasificación.

llicores, y que mos presentare la so sidre faciendo l’añidíu d’una pingarata de llicor de frutes roxes nel momentu de sirvila. Pero, tocántenes a les sidres con arumes d’otres bébores, rematamos esti artículu trayendo’l casu de les que se faen en tinos y toneles mercaos a bodegues de vinu y destileríes, y ye que nun hai munchos años que conocimos llagares del sur de Francia nos qu’usaben pa dalgunes sidres vieyos toneles de vinu de Xerez, de la mesma mena que n’Inglaterra hai munchos llagares qu’aprofiten pa les sos sidres los toneles de les destileríes de whisky, y que faen que’l resultáu seya una sidre con arumes y taste mui particulares. Testu y Semeyes: Donato Xuaquín Villoria

Xunu 2017


44

INTERNACIONAL

Sidre en Ponte de Lima

Paulo Barreiro de Sousa, conceyal de Desendolcu Rural y Turismu, recíbiómos nel salón de Plenos de la Cámara Municipal de Ponte de Lima.

En plenu territoriu de los Vinhos Verdes, nel norte de Portugal, surde un proyeutu de produición de sidre de magar la iniciativa pública del Concello de Ponte de Lima. Anguañu ye una empresa privada la que recueye’l frutu del esitosu proyeutu. 162


45

Ponte de Lima cunta con un importante padrimoniu hestóricu.

Ye’l conceyal de Desendolcu Rural y Turismu’l que mos cunta como se xestó y evolucionó un proyeutu cuyos oxetivos yeren la recuperanza de la tradición de produición y consumu de sidre en Ponte de Lima. D. Paulo Barreiro de Sousa recibiómos na Cámara Municipal d’esta preciosa y acoyeora villa y tresmitiómos cómo dende una istitución pública puen faese rialidá proyeutos que repercutan nes rentes de los vecinos y fixen población mozo en fasteres rurales. Foi per 2005 cuando, en Feiras Novas, les mayores fiestes del conceyu y una de les mayores romeríes del país, cuando se punxeron a disposición del públicu 2.000 llitros de sidre a granel servío a presión que s’escosaron aína. D’ello surdió la idega d’un proyeutu cuyu principal oxetivu yera l’aniciu d’una nuea fonte d’ingresos pa los agricultores llocales asina como la divulgación del conceyu y la preservación de les variedaes llocales de mazana. Pa ello escomenzóse por llantar una pumarada qu’anguañu cunta con 70 races de mazana y qu’ asegura la disponibilidá de sidre nes estremaes ediciones de les fiestes llocales. Yá en 2011, y cuntando col sofitu d’un enólogu, consiguióse un productu estable baxo la marca Sidra Lagoas; siendo’l Concello de Ponte de Lima’l que rializa la inversión del equipamientu ya istalaciones. Ensin perder el tiempu y cola esperiencia alquiría, de la collecha de 2012 reserven 1.000 l. de sidre base pa la producición, con gran ésitu, del espumante de sidra Lagoas. Equí ye preciso dicir que los “espumantes”, que ye como son denominaes en Portugal les béboXunu 2017


46 res esplumoses (yá procedan del vinu o la sidre), son avezaes nes cartes de los restoranes. Asina pudiemos comprobalo nos de les fasteres más turístiques del mesmu cientru de Lisboa. Pero ciertes llimitaciones llegales, derivaes del fechu de ser una entidá pública quien llideraba’l proyeutu, condicionaron el so futuru de manera qu’en 2015 les istalaciones son cedíes a la empresa Montes e Araujo, con Marlene y Patricia al frente, pa que continuara col proyeutu denomináu agora Concello de Ponte de Lima “Terra Incubadora”. Esta xoven empresa avaló la viabilidá del proyeutu inicial continuando con elli y comercializando la sidre baxo la marca Corrupia con gran ésitu. Según Paulo Barreiro, diez años dempués, el proyeutu orixinal non solo cumplió la so misión sinon que consiguió una continuidá. Amás tien en marcha l’entamu de la Casa da Sidra como espaciu nel que dar a conocer y promocionar la so sidre, facer tasties etc. Daqué a lo qu’aída ensin dubia’l so asitiamientu na Quinta de Pentieiros cola pumarada como paisaxe de fondo y unos curiosos horros asturianos afayaos como agospiamientu nel campin municipal contruciu.

Marlene Sousa y Patricia Araujo nes istalaciones de Sidra Corrupia.

162

Sidra Corrupia tuvo presente na pasada edición del SISGA; algamando un notoriu segundu puestu na categoría Sidre semi.seco de copa y tien afitada la so presencia na edición d’esti añu colos sos nuevos productos, ente los que s’afaya un perinteresante espumante.


47

El SISGA, más internacional que nunca

La prósima edición del Salón Internacional de les Sidres de Gala (SISGA / IHGC) cuntará con importantes novedaes y una mayor participación de llagares de tol mundiu. Añu ente añu el SISGA / IHGC va medrando n’interés y participación, de tala miente qu’a estes altures yá podemos confirmar la presencia de nuevos llagares d’Alemaña, Reinu Xuníu, Francia y España, y per primer vegada tamién de Xapón. Ente los participantes ye de solliñar la presencia de los llagares Lion Ciders, Macgleo y Colemans Cider Company, y el xaponés Tamura Farm. El VII Salón Internacional de les Sidres de Gala cellebraráse en Xixón del 28 de setiembre al 1 d’ochobre

ya incluirá como davezu los Premios SISGA / IHCG, Cena Gala, Xornada de Tastia Abierta y Xornada de Sumillers pa profesionales del seutor. Un ampliu Programa que se complementará esti añu col I Alcuentru de periodistes y bloggers especializaos, nel que s’afondará nel tratamientu informativu que recibe la sidre nel tarrén nacional ya internacional. Arriendes d’ello, la Cena Gala sedrá precedía por una orixinal actividá empobinada a resaltar la rellación ente la sidre y l’alta gastronomía, que per agora caltendremos como sospresa. Xunu 2017


ENCAM

48

R

E

C

O

M

E

N

EL Pinalín, la tradición na cocina, los saborgos que nun camuden “La clave del ésitu ye que too sigue sabiendo igual que va tres décades. Pue inovase en dalgún platu o ingrediente, pero la receta y los saborgos tienen de ser los mesmos.” Asina lo rellata Manuela Suárez, más conocía ccomo Manuela Macando. Apostando por una cocina tradicional, de cercanía y de calidá, percuriando que too seya de la fastera, de caseríes cercanes y a ser posible ecolóxiques. Platos de cuyar como la fabada asturiana, con mariscu o con amasueles, la xata roxa asturiana, cebolles rellenes de bonitu, el pastel de puerros gratináu con salsia de Cabrales... y pa detrás daqué escepcional, una receta de más de doscientos años heredada de la tataragüela de la familia, la tortiella al ron, un suflé flambeáu con ron, deliciosu. Un gran comedor rústicu, un correor con meses y una praera enorme con terraza onde los neños puen xugar tranquilos ye lo más acertao. Tamién saben tratar bien la sidre, Muñíz, calteniéndola fresco y reposao a la solombra, ensin enfrescar na nevera pa poder esfrutala nel so puntu.

EL PINALÍN, CASA DE COMIDAS. LA RODA. TAPIA DE CASARIEGO.

T. 985 628 721

El Cascayu, sidrería familiar en Mieres Encamentámosvos esta acoyeora sidrería familiar rexentada polos nuesos amigos Toni González y Tere Lauda, asitiada nuna bocacai semipiatonal del céntricu parque Xovellanos de Mieres. Dispón d’una terraza amplia y una fastera infantil pa qu’esfruten los peques mentes tomamos una bona sidrina del llagar Cortina o de la DOP Villacubera. Na so amplia carta llámenmos l’atención los cachopos típicos onde incorporen variedaes como los de setes o picadillu al Cabrales, de paleta asao, o matachana, llacón y choscu con güevos. Si nun somos a decidimos por ún podemos pidir la tabla degustación de cinco cachopinos. Tamién llacón natural, la costiella al fornu con salsia barbacoa casero. Tampoco nun falten platos de la mar como les zamburiñes a la chapa, les cazuelines de gula con oricios y llagostinos o’l pulpu al ayu con llagostinos, tamién podemos degustar unos tortos asturianos que podemos acompangar con picadillu, güevu, matachana, setes, xamón o gula, too ello nun prestosu ambiente sidreru.

EL CASCAYU, SIDRERÍA. FUENTE LES XANES 7. MIERES 162

T. 985 466 040

D


I E N TO S

49

D

A

C

I

O

N

E

EL TEXU, SIDRERÍA DE REFERENCIA NEL CIENTRU XIXÓN En plenu cientru Xixón y a pocos metros de la conocía Plazuela San Miguel, Roberto Bayón lleva dende xunetu de 2015 al frente d’El Texu. Si vas mercar o faer cualisquier xestión pola zona, ye’l chigre ayaízu pa facer un altu y prebar los sos menús selmanales a 8,50 €, más qu’asequible. Tamién la fn de selmana pue degustase’l menú que tresnen, destacando pa los domingos la impresionante fabada a la que ca vuelta hai más asiduos. Nesti casu’l preciu ta alrodiu los 15.00 €. Como especialidá puen preparate un pulpu a la brasa que nun tienes de dexar de prebar, lo mesmo que los cachopos, a la carta, ensin dexar de nomar l’especial con setes y salsia de quesu, los güevos rotos y los tortos variaos. Too ello pue esfrutase tanto nel comedor como na terraza, pudiéndose entamar, previa reserva, xintes de grupos pa cualisquier eventu. Y en casu de que nun s’entre nun hai problema, disponen d’otru llocal, El Rinconín d’El Texu, pegáu al Ayuntamientu y cómo non, con sidre. Falando de sidre, Castañón y Val de Boides son les sidres, bien trataes y servíes en tiempu y forma que se puen esfrutar y dende siempres en dambos chigres.

EL TEXU, SIDRERÍA. CAPUA 18. XIXÓN

T. 984 100 739

Xunu 2017

S


50

162


52

Es una gran verdad en gastronomía. El cariño con el que se cocina se nota. Y en El Fartuquín ponen todo el corazón. Comer aquí es una toda una experiencia de sabores, de aromas y de sensaciones. Es disfrutar con platos preparados a fuego lento y con sumo respeto en cada uno de sus productos e ingredientes. Es sentirse en casa, mimados por José y Mari más todo el equipo que trabaja en el local, pues saben de la importancia de contar con verdaderos profesionales. La hostelería es mucho más que su labor diaria, es, sin duda, su vocación. Con 17 años de trayectoria, el establecimiento está ubicado en el precioso casco antiguo ovetense. Cuenta con dos plantas en desnivel. En la superior, 162

que da a la calle Carpio, está la zona de bar; en la inferior y con salida a la calle Oscura se sitúa el restaurante. Madera, piedra y diversos elementos antiguos generan un ambiente distendido pero también elegante, de solera. Al preguntar a los propietarios cuál es el secreto de llevar las riendas de un negocio como este, no lo dudan ni un segundo. “Dar lo mejor de nosotros, ofrecer calidad y precio” explica José, Mari añade: “nunca bajar el listón, no porque haya crisis vas a disminuir la calidad del producto o el esmero en la elaboración, siempre lo mejor”. Su filosofía se aprecia en cada detalle, empezando por su carta. Cuentan con platos asturianos como la emblemática fabada, las cebollas rellenas, los cachopos, pollo al ajillo, carne guisada, lomo de bacalao a la plancha con sus callos, hígado encebollado, calamares –fresquísimos pues son del día– o tortos de maíz con jamón, con picadillo o con queso Cabrales y compota de manzana. “Todo se hace como antiguamente, a la manera tradicional. Las fabes se ponen a remojo un día antes, como se debe, y se cocinan muy despacio. Lo mismo los garbanzos y las lentejas. Las patatas las pelamos y las cortamos nosotros. Las freímos al momento. Todo como siempre se hizo, casero” explica Mari. Sus


53

manos la avalan, dan fe de su trabajo, experiencia y pericia. Manos y mente de guisandera que también crean nuevas elaboraciones y que se están convirtiendo en seña de identidad de la casa. Un ejemplo de ello es el repollo relleno de setas y gambas. Este va bañado en una salsa de pimientos, suave, nada grasa, que combina a la perfección con los demás ingredientes manteniendo el sabor de cada uno de ellos. “Incluso a la gente que no le gusta el repollo, pues este sí que les gusta” comenta sonriendo la cocinera. Hay más. El pulpo a la brasa sobre puré de patata y toques de pimentón está en su punto, y para quienes nos gusta el queso, a disfrutar con la Milhoja de berenjena con jamón ibérico y queso provolone. No se pueden dejar de mencionar las carnes a la piedra en El Fartuquín. Son famosas en la ciudad y no es para menos. La calidad queda asegurada pues provienen de empresas como Trasacar –en carne roja– o Rionar –carne asturiana–. Siguiendo su línea también todos sus postres son caseros. Todos. Desde las tartas de queso, chocolate, almendra, el arroz con leche o el tocinillo de cielo, hasta los helados como el de turrón. Mención para el Frixuelo Especial El Fartuquín. Relleno de helado, tocinillo –y más cosas–, se acompaña con nata y se baña en chocolate. Para rematar, se flambea. Atención, su cocina también se puede pedir para llevar a casa. Un acierto. ¿Y en cuanto a la sidra? Aquí tienen Menéndez y su DOP Val d’Ornón. Si como aseguramos, en El Fartuquín se cuida cada detalle… pues la sidra aún más.

“Incluso me llegan a decir que la botella sabe mejor, y es porque se trata como se debe, se guarda a la temperatura correcta y se escancia bien” señala José. Un apunte más, toda su carta, postres incluidos, es apta para celiacos. Desde hace años el restaurante se encuentra entre los primeros puestos de la guía ‘Celicidad’ –portal especializado–, y han realizado cursos y poseen certificaciones que garantizan que todo se prepara libre de gluten. De manera que este colectivo puede comer aquí con toda tranquilidad. Testu: E. Urquiola Semeyes: Ástur Montes

Xunu 2017


54

ESCANCIADOR

XIRINGÜELU UN CULÍN BIEN ECHÁU

El nuevo modelo, que saldrá al mercado en el mes de julio, fabricado en madera y con piezas metálicas de acero inoxidable, reproduce las condiciones ideales del escanciado y controla todos los parámetros, imitando el estilo de un echador profesional. 162


55

Xunu 2017


56

El escanciador es un elemento decorativo y funcional muy sencillo de utilizar y desplazar A todo buen amante de la sidra le gusta que esté bien escanciada. Con el escanciador Xiringüelu esto es posible gracias a su echado estático que imita el estilo de un echador profesional al servir el culín desde una altura de 1,20 metros. La primera de las novedades de este mecanismo es que es completamente manual, lo que, en palabras de su creador, José María Tirador, “es una gran ventaja porque al no tener componentes eléctricos no sólo hace que no falle ni dé problemas sino que, además, permite un escanciado perfecto”. El prin162

cipal motivo es que, a diferencia de los eléctricos que echan la sidra a presión, este escanciador reproduce “las condiciones ideales del escanciado y controla todos los parámetros para que se eche un buen culín”. Respetando la tradición y la técnica, el escanciador Xiringüelu es un elemento decorativo y funcional, fabricado en madera y con piezas metálicas de acero inoxidable. A pesar de su tamaño es muy sencillo de utilizar. Las ruedas giratorias de las que-


57

dispone facilitan su desplazamiento y ubicación. El escanciador, que imita el cuerpo, los brazos y las manos de un echador, permite ajustar el vaso según el ángulo de inclinación que se le quiera dar a la caída de la sidra. Además, cuenta con un barreño en la parte inferior para evitar que la sidra salpique y manche el suelo, lo que le hace perfecto para su uso incluso en la mesa de un restaurante. Otra de las ventajas de este novedoso y natural escanciador es que también permite, a los que quieran, degustar la sidra sentados. Pueden echarla sin tener que levantarse, mediante un brazo alargador que posibilita su accionamiento. También dispone de un tapón de acero inoxidable para tapar la botella entre escanciado y escanciado y de un tope para impedir el vaciado total de la botella. Sus componentes son sencillos de limpiar y permiten tenerlo siempre en perfecto estado. El escanciador Xiringüelu, que saldrá a la venta el próximo mes de julio, está causando sensación en el sector y, como explica José María Tirador, “ya hay gente que se ha interesado por él”. Para más información, los interesados pueden consultar su página web www.escanciadorxiringuelu.com, su facebook EscanciadorXiringuelu o su twitter @EscanXiringuelu. Xunu 2017


58

SidrucaLimón Cata del nuevo producto del llagar Somarroza. Se trata de una sidra presentada en botellín de 25 cl. que cuenta con un 5,5% de alcohol, y ligeramente gasificada. Color amarillo claro, burbuja fina al remover la copa, en reposo sin burbuja, con apariencia de sidra natural, el gas que tiene no resulta en ningún momento excesivo, sino el necesario para resaltar el sabor. Aroma frutal y cítricos. Gusto alimonado pero a su vez equilibrado, sabor fino, refrescante, algo dulce de frutas maduras. El sabor de limón se lo confiere el zumo de los limones del lugar de Novales, Cantabria. Es una sidra muy refrescante que ha de tomarse bien fría, muy en la línea de la gama de productos que tiene la Sidra Somarroza, que actualmente sigue innovando y presentando nuevos productos al mercado. El pasado mayo se hizo una presentación de esta sidra en el pueblo de Novales, la sidra fue probada por los miembros de la asociación Nuestra sidra El Tayuelo y del probador Manuel G.Busto con las apreciaciones reseñadas. 162


Actualidรกla sidra

Merenderos

Xunu 2017

59


60

Merenderos

162


61

Merenderos

Xunu 2017


62

Merende

162


63

deros

Xunu 2017


64

Merend

162


65

nderos

Xunu 2017


66

Arcu Sidreru Esti añu, el Festival Arcu Atlánticu de Xixón cuntará con un espaciu propiu pa la sidre de la Europa atlántico. que s’entamarán al efeutu. Les xornaes del 26 al 30 de xunetu tarán dedicaes ca díi a una de les naciones protagonistes del programa “La mar de llingües” qu’esti añu dedica l’Arcu Atlánticu a les llingues minorizaes, ello ye: occitano, asturiano, euskera, bretón y gallego. Arriendes d’ello, tamién tan previstes les conferencies que vienen darréu: Miércoles 26: Occitania

L’Arcu Sidreru, entamáu pola Fundación Asturies XXI / LA SIDRA, asitiaráse xunta’l Puertu Esportivu, al delláu del V Salón d’Agroalimentación y nel mesmu espondránse les 22 semeyes esbillaes nel X Concursu Semeyes LA SIDRA. Habrá degustaciones d’estremaes sidres d’Europa y conferencies alrodiu la sidre. Del 21 al 30 de xunetu tendremos la posibilidá d’averamos a la sidre ellaborao na Europa atlántico, y lo que ye meyor, prebalo y participar nes tasties guiaes

19:30 “La sidra na fotografía”. Luis José Vigil-Escalera Quintanal. Fotógrafu especializáu na sidre y el so alrodiu, con estremaos premios nacionales ya internacionales nel so haber, miembru de la Confederación Estatal de Fotografía y presidente del xuráu del X Concursu Semeyes LA SIDRA Xueves 27: Asturies 19:30 “La sidre na cocina”. Lluis Nel Estrada. Cocineru, especializáu en gastronomía y comunicación, marketing gastronómico y agroalimentario. Tien espublizaes fasta agora trés obres: “ Con Tastu a Sidra”, “Cocina Tradicional Asturiana en Cuatro Estaciones”, y “Cuarenta Quesos, Cuarenta Platos”, esti postreru supúnxo-y la reconocencia como Queseru Mayor d`Asturies en el año 2006. Vienres 28: Euskal Herria / País Vascu 19:30 “La Patrimonialización de la cultura. El casu de la Sidre d’Asturies”. Xuan de Con. Antropólogu, profesor-tutor de la UNED. Sábadu 29: Breizh / Bretaña 19:30 “L’Océanu que baña la sidre”. David M. Rivas, profesor titular d’Estructura Económica na Universidá Autónoma de Madrid, onde imparte les materias de estructura económica mundial y desendolcu caltenible. Anguañu ye profesor ya investigador de distintos centros d’Europa y América, y ye miembru del Observatoriu Llatinoamericanu d’Ordenación Territorial y Caltenibilidá y del Istitutu Interuniversitariu d’Economía Espacial Caltenible. Con gran númberu d’espublizaciones editaes, destacar les referidas a etnografía asturiana: “La sidra asturiana. Bebida, ritual y símbolo” (Xixón, 2001). Segunda edición en 2007. “Las fiestas asturianas. Nuevas formas y viejos ritos” (Xixón, 2009). Domingu 30: Galicia 19:30 “Sidre y espacios de sociabilidá n’Asturies”. Antonio Martínez Fernández. Llicenciáu en Xeografía y Hestoria, autor d’estremaos llibros, ente ellos “Noreña y la sidra”, obra ganadora de la tercer edición del Premiu d’Ensayu Emilio Trabanco. Un estudiu sobro la hestoria llocal que toma’l seutor sidreru en xeneral y la industria sidrera en particular, como exa principal y que tien en cuenta les conotaciones socioculturales de la sidre n’Asturies.

162


Actualidรกla sidra

Xunu 2017

67


68

ENTREVISTA A CARLOS GUARDADO

“Una cofradía es cultura y vivir la amistad”

Carlos Guardado también es el Comendador en Asturies de la Orden del Camino de Santiago.

¿Cómo comenzó en este mundo de la gastronomía? Como una broma. Un grupo que nos reuníamos en la cafetería My Friend decidimos ir a comer a La Tenada, en Illas. Éramos unas 25 personas y la antigua alcaldesa nos había recomendado el menú, en especial, por el pote asturiano. Un periodista nos escuchó y el día que fuimos envió a un fotógrafo. Después me llamó y me preguntó cómo se llamaba este grupo, y de broma dije: ‘la Cofradía del Colesterol’ porque el menú constaba, además del pote, de huevos fritos, patatas fritas, chorizo frito –aquí en La Tenada ahora se sirve picadillo–, callos, los platos de carne y postres. Eso fue una noticia de prensa y a partir de ese 24 de noviembre de 1996 nos llamamos así. Después fundamos propiamente la cofradía. Pero claro, lo ‘del colesterol’ tenía mala lectura y decidimos comenzar a divulgar temas relacionados con la nutrición y la gastronomía. Con nosotros estaba el Dr. Jesús Bernardo, que era cofrade y sigue siendo, y fue así como empezamos a decir que no éramos ‘solo fartones’, sino que queríamos promover la buena alimentación. Entablamos relación con la Fundación Grande Covián y una máxima de este médico e investigador es que ‘el hombre quiso comer para sobrevivir; después quiso comer bien e incorporó la gastronomía a su mundo cultural, y ahora quiere 162

comer salud’. A partir de ahí la cofradía cogió una línea más divulgativa, no renunciando a nada, porque Grande Covián nos decía que hay comer de todo, en plato de postre, y dejando la mitad si podía ser. ¿Cómo siguió? Sin querer te vas metiendo más. Nunca lo hice de manera profesional, yo creo que las carreras que estudia una persona hay que respetarlas y por eso digo que yo no soy gastrónomo. A veces me etiquetan como comunicador gastronómico y no, yo soy Carlos Guardado, que le gusta el movimiento asociativo de las cofradías. Actualmente me han hecho cofrade de honor o de mérito en 14 cofradías de Francia, España y Portugal, y curiosamente también estoy en una religiosa, la de San Pedro y del Santo Cristo de Rivero porque cuando yo tenía un año me hicieron cofrade. ¿Cuál es la importancia de las cofradías para la gastronomía? Hay debate sobre cuándo se crearon. Yo dije en su día y ante La Santina que la primera cofradía gastronómica tenía unos 1980 años y eran trece. De una mesa, con el pan y con el vino, mira lo que surgió… hasta un Estado llamado El Vaticano. Estar en una cofradía es reunirse y vivir la amistad, conocer la cultura de otros lugares


ASTURIES GASTRONÓMICA

69

Izquierda: Guradado nos recibió en La Tenada, porque allí ‘comenzó todo‘. Derecha: Restaurante Yumay. Abajo: con Isabel Alonso, guisandera.

y siempre con la mesa como protagonista. Además cada hermandad defiende su producto y lo ideal es que ese producto salga fuera. Yo estoy en contra de eso que se dice de que tenemos que consumir solo lo nuestro. Si así fuese, lo nuestro no lo consumirían los demás. Ahora tenemos esa variedad y esa posibilidad de comer bien y con conocimiento, la variedad también es buena para la salud. Ahora bien, el problema de las cofradías es que estamos envejeciendo, algo no estamos haciendo bien cuando no atraemos juventud. Aunque bueno, por ejemplo, en Asturies está la Cofradía del Gochu Asturcelta en la que todos soy muy jóvenes y me parece ideal. A esa gente hay que apoyarla. También hay que ser más asequibles en el tema económico. No podemos financiarnos a costa de los demás cofrades. Un menú de cofradía no puede costar 50 o 60 euros, tiene que ser menos porque se entiende que la hermandad debe tener la habilidad suficiente para obtener el producto a coste. Y si lo queremos es que nuestros productos se conozcan en Europa y en el territorio español, no podemos hacer que encima de que los cofrades viajen, cobrar cantidades altas. No tenemos que financiarnos con los cofrades de otros sitios, pero no sé muy bien cómo habría qué hacer. Bueno, en Gastrónomos del Yumay lo hacemos, pero también contamos con el soporte de un restaurante, de una sidrería que está detrás. Personas como Justo García tendría que haber más, comprometidas como él. ¿Cómo fue lo de los Gastrónomos del Yumay? Yo ayudé a fundar dos cofradías. La del Colesterol – ahora ya no estoy, pero un padre siempre quiere a su hijo– y después Justo, el propietario del Yumay, me pidió que le ayudase cuando él vio todo nuestro movimiento asociativo. En los Gastrónomos del Yumay hay muchas actividades de promoción y divulgación, además de diferentes jornadas, reconocimientos y próximamente, el 18 de julio, se volverá a entregar el Jamón de Plata Negra.

Usted es el bailío de La Chaîne des Rôtisseurs… Sí, fue fundada en 1248 por Luis IX que autorizó a los cocineros asar ocas y más aves apreciadas. Está en todo mundo y tiene relación con los mejores chefs y restaurantes, el nivel es impresionante. Estamos en noventa países y yo aquí tengo el honor ser el bailío, el delegado. ¿Y los Platos de Oro? Eso surgió en ‘Xantar’. Hasta el año pasado fui parte del comité asesor del Salón Internacional de Gastronomía y Turismo ‘Xantar’ en Ourense. Estuve seis años. Allí conocí a José Manuel Madrigal Maito de Radio Turismo que lleva La Real Cofradía de los Platos de Oro y me pidió formar parte. Soy el comendador y el encargado de nominar los premios, tres al año. Y participo también en el Comité Nacional de Platos de Oro y Medallas de Oro de Radio Turismo. Estoy muy contento de esa actividad porque puede haber estrellas y puede haber soles… pero buscamos ese tipo de restaurante que también tiene derecho a estar, que quizás no se publique en una guía, pero que debe ser reconocido, más inclinado a una casa de comidas y que hay muchísimo nivel en Asturies. Xunu 2017


70

ENCUENTROS GASTRONÓMICOS

Feria del queso, el vino y la cerámica

La feria llevóse a cabu nel Pabellón d’Esposiciones y Congresos de La Madalena n’Avilés.

Se llevó a cabo los días 19, 20 y 21 de mayo en el Pabellón de Exposiciones de La Magdalena en Avilés. Asistieron 43 queserías, 14 empresas vinculadas al vino, 3 panaderías y 21 ceramistas. “Asturies ha pasado de ser paraíso natural a ser también el país de los 40 quesos, y ahora podemos dar un paso más y decir sin complejos: Asturies paraíso quesero y Avilés se convierte durante estos tres días en su capital. Disfruten de los sentidos, del olfato, de la vista, del gusto y del tacto con sus colores, olo162

res y sabores”. Son palabras de José Jiménez Tellado, presidente de la Asociación de Cata de Quesos Pláganu durante la entrega al Mejor Queso Asturiano que fue para la quesería Vega de Tordín en Arenas, de Cabrales. “La quesería que hoy premiamos no renace de sus cenizas, sino de sus escombros producidos


ASTURIES GASTRONÓMICA

71

Pela manzorga, Isabel Cotera y Dorita Díaz Posada.

por las grandes inundaciones ocurridas en el 2012 y la rotura de una presa próxima, y ahora vuelve a estar en pie gracias al empeño de su propietaria. Desde 2016 trabajan ya en sus nuevas instalaciones con gran acierto. Así lo demuestra el doble galardón recibido en el Certamen del Queso Cabrales en el 2016 con reconocimiento al Mejor Lote de Quesos y al Mejor Cabrales de Asturies. Ese Cabrales, por vez primera y de manera sorprendente, fue subastado y comprado por un restaurante madrileño por 11 mil euros. Nuestra más sincera enhorabuena” manifestó Jiménez. Dorita Díaz Posada, al frente de Vega de Tordín, recibió el trofeo obra del ceramista Ángel Domínguez-Gil acompañada de sus dos nietos. “Que la séptima generación vaya recibiendo ya un premio” dijo riendo y luego, un poco más emocionada, explicó: “Mi vida no tenía sentido sin la elaboración del queso Cabrales, somos la sexta generación de maestros queseros y es mi pasión. Yo tengo dos pilares importantes en mi vida: mi familia y el queso. Uno de ellos se había ido de mi vida, entonces, tuve que recuperarlo para volver a vivir. Ahora, a consecuencia de las inundaciones, tenemos unas instalaciones modernas y organizamos visitas guiadas que han sido un éxito total. Once mil personas pasaron por ellas en un año. Este premio se lo quiero dedicar a mi familia, porque siempre trabajamos en equipo ya que tiene que ser así para sacar un buen producto. Y especialmente a mi madre y a mi abuela Carmen Díaz Alonso que fueron las que me transmitieron el saber y el arte de la cultura del queso

Dorita, antes de recibir el premio.

Cabrales”. La XXXVI Feria del Queso y el Vino que se celebra junto con la XXXVII Feria de la Cerámica de Avilés tuvo como escenario el Pabellón de Exposiciones y Congresos de La Magdalena. En el encuentro participaron 43 queserías, 14 empresas vinculadas al vino –bodegas, vinotecas y enotecas–, 3 panaderías y 21 ceramistas. Además también se realizaron varias actividades como talleres de cerámica, cocina en vivo, un concurso de postales, catas y armonizajes de vino y quesos, y marionetas. El sábado 21 fue cuando la asociación Pláganu premió a Vega de Tordín. Al acto Xunu 2017


72

Por la izquierda José Jiménez presidente de Pláganu, la alcaldesa Mariví Monteserín y José González vicrepresidente de la citada asociación.

“El quesu ye’l saltu de la llechi a la imortalidá” cita de Fadiman espuesta nel cartelu de Pláganu. está relacionado con nuestra cultura. En un principio esta feria fue una apuesta por un sector que estaba casi desapareciendo. En otro periodo más avanzado en el tiempo empezaron a venir queseros de otras Comunidades Autónomas y la pretensión es que el próximo año acudan también de otros países de la Unión Europea”.

Galardón obra del ceramista Ángel Domíguez-Gil.

también acudieron, además de su presidente José Jiménez, el vicepresidente del citado organismo José González, y la alcaldesa de Avilés Mariví Monteserín quien señaló: “Este galardón es importante para Avilés, para Asturies y para las personas que se dedican a este noble trabajo de producir queso, de mantener tradiciones y de luchar por la producción local, por la producción primaria. Nuestra vocación es potenciar todo lo que tiene relación entre el productor y el comprador. Cuanto más consumamos productos locales, más cuidamos el medio ambiente, más disfrutamos de lo que nosotros somos y de aquello que 162

“El queso es el salto de la leche a la inmortalidad”. Esta cita del editor y ensayista Clifton Fadiman estuvo expuesta en el cartel de Pláganu. La asociación quiso agradecer la colaboración de los catadores Luis Gago y Prudencio Montes, además de a Isaura Souza presidenta de la marca de calidad Queseros Artesanos Asturianos; así como también a hermandades asturianas como los Gastronómos del Yumay. José Jiménez destacó la autenticidad de los quesos asturianos ya que “no hay un queso igual a otro de manera que las formas puras y los pequeños detalles marcan la diferencia, lo cual, los define como arte. Además fomentan el arraigo local que permite mantener vivos sectores de la población que de otra manera no sobrevivirían, contribuyendo de una forma determinante al desarrollo de la economía del territorio”, dijo.


ASTURIES GASTRONÓMICA

73

Marta Fernández y Xel Diaz, de Ca Sanchu.

Ejemplo de ello es Ca Sanchu. Ubicada en Ambás, la quesería está adscrita a la Denominación de Origen Protegida Quesu de Afuega’l Pitu y ha sido varias veces premiada en el popular certamen de La Foz de Morcín. “Ca Sanchu lleva desde el año 1979. Mi madre siempre hizo quesos en casa y cuando se casó y fue para Ambás siguió elaborándolos para venderlos en el mercado. De manera que lleva 40 años haciéndolos y 35 con el negocio” explica Marta Fernández, segunda generación en la quesería. Este tipo de quesos es uno de los más antiguos y tradicionales de nuestro país. Anteriormente su consumo era más extendido ya que se preparaba de forma más asidua en las zonas rurales, sin embargo, el abandono de campo hizo que su fabricación quedase sumamente reducida y que, incluso, haya gente de Asturies que no conozca su característico sabor. Afortunadamente ahora nos encontramos cada vez más con gente joven que apuesta por su territorio y cultura, y pone en valor los saberes heredados. En el mercado de Grau es común ver a Marta Fernández junto con Xel Díaz vendiendo sus productos todos los domingos, así como en las distintas ferias asturianas que se realizan en diferentes épocas del año. “Es un negocio muy guapo y complicado también. Nos gusta trabajar en el medio rural, transformar la leche. Pero también es duro. El producto que nosotros hacemos es artesano, no lleva mecanización, se elabora como antiguamente, a mano” explican. En Ca Xunu 2017


74

Parte de los productos y pinchos de Ca Sanchu.

Quesu Casín de Redes.

Sanchu podemos encontrar el Atroncáu blancu y el roxu –con pimentón–, también el de trapu y la barreña que es el queso fresco ideal para hacer postres con leche, miel o azúcar. “El Afuega’l Pitu es muy conocido por el área central, pero fuera de esa zona no lo es tanto. Hay gente que piensa que es muy ácido y luego lo prueban y no es así. Como se puede consumir muy fresco, curado o semicurado, cambia. Es verdad que todos los quesos cambian pero el de Afuega’l Pitu en particular. Cuando lo tomas en fresco puede tener un punto de acidez, como una cuajada; y según va madurando va perdiendo esas notas ácidas. Parece un queso distinto. Y luego el que tiene pimentón, con esa variable, pica un poquitín y eso también gusta mucho” detallan. Otro de los quesos emblemáticos de Asturies es el Casín, y su seña de identidad la tiene en la Quesería Redes. “Nuestro queso es el primer Casín que se hizo en Asturies. Mi madre logró rescatarlo y comercializarlo” señala Natalia Lobeto Álvarez, y es que no se puede hablar de este producto sin reconocer el trabajo que hizo Marigel Álvarez. Ovetense nacida en Mieres del Camín y criada en Alemania, esta maestra quesera apostó por un queso que, en ese momento, se encontraba en decadencia. Su labor ha sido reconocida en diversas ocasiones, por ejemplo, en 2005, la Hermandad de la Probe de la Foz de Morcín la nombró ‘Quesera Mayor de Asturies’; también obtuvo un Premio a la ‘Quesería Destacada’ en la Feria de la Ascensión al año siguiente. Posteriormente en 2007 recibió una ‘Mención especial’ en la Feria Internacional ‘Semana Verde’ de Galicia; y en 2010 fue reconocido como el ‘Mejor Queso de Asturies’ por la Asociación de Cata de Quesos ‘El Pláganu’. Más tarde, en el 2012, el “Principado” le otorgó la ‘Medalla de plata de Asturies’ por su trayectoria como elaboradora artesanal de Queso Casín y ganadera, además de haber contribuido “de forma fundamental” a que esta variedad de queso haya obtenido la Identificación Geográfica Protegida –IGP– y la Denominación de Origen Protegida –DOP–.

162


ASTURIES GASTRONÓMICA

75

Detalle de la carpa de Bodegas Arce en la feria.

Casín de Redes y Ca Sanchu tan ascrites a les sos respeutives DOP.

Xunu 2017


76

Natalia Lobeto Álvarez de Quesu Casín Redes.

“El año pasado participamos en el concurso del Cheese World Awards y obtuvimos una medalla de plata y ahora en el Salón de Gourmets nos dieron la de bronce en la categoría de queso de vaca curado” detalla Lobeto y añade: “Este queso tiene una elaboración propia y distinta a cualquier otro tipo en el territorio español y fuera. Porque su particularidad radica en que se amasa, es decir, las tortas se dejan desuerar sobre la mesa y luego secar una semana en la sala de oreado. Luego se vuelven a amasar, se pasan por una máquina con rodillos, le ponemos sal y hacemos los gorollos, que son los troncos piramidales, una fase previa al queso. Lo dejamos secar una semana y a amasar nuvamente. El queso, finalmente, se hace so-

162

bre un cuño y se deja curar hasta que cumple dos meses, ya que es de leche de vaca cruda”. Ganador también de numerosos certámenes y campeonatos, además de estar en las cartas y como infrediente de reconocidos chefs, es Rey Silo. “Con leche cruda de vaca, de manera artesanal, Rey Silo recupera la mejor tradición quesera asturiana, un queso que madura sin prisas en nuestra bodega de Pravia, a orillas del Río Nalón” explican. Al igual que los demás, es un queso totalmente artesanal y en los últimos años han incorporado más productos que igualmente han sido laureados fuera de nuestras fronteras. Por ejemplo, Los Besos del Rey Silo ganaron primer puesto en el certamen que se lleva a cabo en Salón de Gourmets


ASTURIES GASTRONÓMICA

77

Alfonso Rodríguez y Begoña Boto de Quesería Artesanal de Abredo.

el año pasado y este obtuvieron la medalla de plata. Asimismo, han sido seleccionados dentro de los mejores del mundo en competiciones, como por ejemplo, los ya mencionados World Cheese Awards. En el occidente asturiano, la Quesería Artesanal de Abredo comenzó la fabricación de su producto en 1988, con la idea de dar un uso a la leche que se producía en la ganadería familiar. Así comenzó la elaboración de un queso suave, cremoso y típico de esta región. “El queso es semicurado, relativamente tierno. Pero a pesar de tener poca curación tiene un sabor muy característico y un tanto especial con aromas agradables” indican Alfonso Rodríguez y Begoña Boto. Al igual que sucede con los anteriores, también ha sido muy galardonado. Ha obtenido tres premios regionales, y en cuanto a los nacionales, le dieron el Cincho de Oro en el 2000, el de bronce en el 2001 y el segundo puesto en Gourmet Quesos en 2004. De igual manera, en el 2009 fue la Medalla de Plata en los Word Cheese Awards. Además del queso, esta empresa introdujo en su línea dos de los postres más típicos de Asturies, el requesón y el arroz con leche. “El primero tiene mucha aceptación ya que posee muchas aplicaciones en la cocina, se puedes consumir como postre rebajado con un poco de leche y azúcar o miel. También se puede combinar con cualquier fruta, tanto fresca o con frutos secos. Asimismo se utiliza para preparar tartas o para ponerlo en ensaladas. Por otro lado, el arroz con leche también fue un éxito. La gente nos dice que le recuerda el que se

Arroz con llechi, requesón y quesu d’Abredo.

hacía en las casas, el de toda la vida” afirman. ¿Y qué se puede decir de La Peral? Esta empresa, casi centenaria, es uno de los grandes baluartes queseros del país. Su moderna tecnología de producción se une a los métodos históricos que le han llevado a ser uno de los más apreciados tanto por el público como por la crítica especializada. El Queso Estrella La Peral con leche de vaca es una apuesta siempre segura para quienes busquen de sabores con personalidad y de textura untuosa. El Peralzola, está hecho con leche de oveja seleccionada convirtiéndose en único en su género hoy en día. “Posee un carácter muy personal, distinto al inconfundible sello de La Peral. Su color blanco marfil con vetas azules forman, junto con su Xunu 2017


78

Esther Álvarez de La Peral, al fondo, sus tres quesos de vaca, oveja y el de cabra.

La Peral dio a degustar su nuevo queso de cabra Peñoceo, premiado en Salón de Gourmets. buena aceptación, queríamos tener un producto más en el escaparate y nos hizo mucha ilusión crear este nuevo queso“ explica Esther Álvarez, de La Peral, y añade: “somos vanguardistas, siempre estamos buscando nuevas fórmulas que no hayan sido desarrolladas. Queremos tener personalidad propia en nuestros productos“. En cuanto al vino… Cata del nuevo queso de cabra de La Peral.

maduración, un conjunto rico en sabores y aromas que tiene como resultado un equilibrado queso de excelente calidad” aseguran en la quesería. Y ahora han dado un paso más. Su nueva variedad, Peñoceo, la comenzaron a presentar al público en encuentros como Salón de Gourmets en Madrid, Salenor y también en esta feria avilesina. Es un producto que ha generado bastante expectación ya que quienes lo han probado destacan su alta calidad. De hecho, en el citado Salón de Gourmets ganó el tercer puesto en la categoría de azules, un espaldarazo a este producto que todavía esta por salir al mercado y que en breve veremos su puesta de largo. “Ha tenido muy 162

Pues claro que en Asturies también hay productos de sobra reconocidos y que están triunfando fuera de nuestras fronteras. Muestra clara es Monasterio de Corias. Esta abadía fue fundada en el 1043 por monjes benedictinos y su bodega supuso un fuerte impulso al desarrollo del viñedo en la comarca. Casi mil años después, a finales de 1999 e inicios del 2000, comenzó una nueva etapa ya que sus vinos se han recuperado, pero eso sí, con gran esfuerzo. “Hemos realizado una labor de pedagogía durante los 18 años que llevamos. Lo primero que se hizo fue reordenar todo el viñedo que estaba muy deteriorado y reordenar también la ápoca de vendimia y los controles de maduración” relata Víctor Álvarez. Medallas de oro y plata en el Concurso Internacional de Vinos


ASTURIES GASTRONÓMICA

79

Víctor Álvarez con la variedad de vinos de Monasterio de Corias.

de Montaña, Zarcillo de Oro, medalla de plata en el Concurso Internacional de Lyon y muchos más reconocimientos son ejemplos claros de la calidad de sus caldos. Monasterio de Corias está adscrito a la Denominación de Origen Protegida de Cangas y están catalogado como de Viticultura Heroica. “Son vinos únicos porque provienen de variedades únicas. Estamos hablando de Carrasquín Negro, de Albarín Negro, de Verdejo Negro y de Albarín blanco. Nosotros hace-

mos elaboraciones muy pequeñas de 1000 botellas, de 600 y hasta de 500. Solo tenemos un vino joven y todo lo demás es de barrica de roble francés y parte de una vendimia muy cuidada. Para unos 60 mil kilos de uva estamos mes y medio vendimiando. Nuestros vinos están muy valorados internacionalmente. Cada día nos llama más gente que los quiere, más importadores. Y es que se buscan productos singulares y de variedades autóctonas. Se está volviendo al vino de

Xunu 2017


80 terroir y lo que tenemos en Asturies es impresionante” apunta Álvarez.

Rubén Arce y Jesús Arce na carpa de la so Bodega.

Como se ha mencionado, en este salón también fueron protagonistas las diferentes vinotecas, enotecas y, cómo no, bodegas y distribuidores. De estas últimas destaca Bodegas Arce con casi medio siglo en Avilés y con aún más abolengo si contamos sus inicios en La Rioja. Dada su trayectoria, este negocio ha sabido adaptarse a los nuevos tiempos y gracias a su experiencia está de sobra capacitada para cubrir las nuevas tendencias del mercado. “Nosotros empezamos siendo embotelladores y ahora, además, llevamos la mayoría de las Denominaciones de Origen Protegida existentes. Hay que ampliar gama y presentar nuevos productos porque es lo que están solicitando las empresas de hostelería” comenta Rubén Arce, tercera generación en la empresa. Mantenerse durante la crisis ofreciendo la misma profesionalidad es la evidencia de que son este tipo de empresas las que sostienen el tejido económico del país y que muchas veces pasan desapercibidas. Al preguntarle cuáles son los valores principales del negocio Rubén responde sin dudar: “Ser buena persona e ir con la verdad por delante. Una frase que me decía me abuelo era: ‘si alguien tiene que cambiar de acera que cambie el otro, tú con la cara alta por tu honestidad, siendo siempre transparente”. Al pan, pan Muy claro y contundente se mostró José Luis González Cañedo de Panadería San Pelayo. “Lo mío está hecho solo y exclusivamente con harina, levadura, agua, sal y fermento. No hay más”. Sus sentencias son verdades como puños. “Hay que reivindicar la panadería en contra de productos que ‘dicen’ que son pan y para nada” señala. Y es que su panadería es de las pocas, muy pocas, que venden pan de leña –en Asturies habrá tres, como máximo–.

Variedá de caldos qu’ufre Bodegas Arce.

162

Y para demostrarlo invita a todo aquel que tenga alguna duda a ir a su negocio en la Calle San Pelayo número 62 en Grau. Ahí cuece en todo momento y comenta que en un mes puede gastar un tráiler entero de castaño para el horno. El resultado: un producto de verdad, sano, de los que, desgraciadamente, ya no se encuentran y que muchas veces las generaciones más jóvenes nunca han probado. “Yo trabajo con harina, no con productos prefabricados y que hasta pueden ser nocivos. Si se quitase todo lo que le ponen al pan de ahora que no es natural como los aditivos, nadie lo haría. Para elaborarlo hay que tomar


81

Xunu 2017


82

Los estremaos productos de Panadería San Pelayo, destaquen pola so acuridiada ellaboración y l’usu de les meyores fariñes.

en cuenta hasta el tiempo, si aumenta la temperatura, si va a haber tormenta, es un arte, es un oficio y requiere mucho trabajo”. No en vano él es la tercera generación de panaderos y su empresa ha cumplido 104 años. Esta industria centenaria también es la única en vender pan de escanda asturiana. Cierto es que hay otras panaderías que afirman que elaboran con dicho ingrediente, pero no es así, muchas veces es espelta lo que utilizan. “La espelta a la escanda se parece como un jamón serrano a uno ibérico de bellota.

162

Yo tengo seis hectáreas de escanda y la utilizo toda. Luego hay espeltas que vienen de Ciudad Real, de Guadalajara, de León, hasta de Alemania… pero no es escanda” asegura y añade que en cuanto al maíz, él trabaja solo con el que es para consumo humano, y no, como también sucede, con el que es para ganado. “La verdad tarda en salir, pero siempre sale” decreta este maestro panadero que toda la vida ha respetado, ante todo, el producto que ofrece a sus clientes. Testu y Semeyes: Estíbaliz Urquiola.


83

Xunu 2017


84

CERTÁMENES GASTRONÓMICOS

Mejor cachopo y cachopín de Asturies

Tolos premiaos colos sos reconocimientos.

El Campeonato Oficial se celebró el lunes 22 de mayo en el Centro Comercial Modoo de Uviéu ante una gran expectación, este año se presentaron 71 restaurantes y sidrerías. La Guía del Cachopo organizó un año más el Concurso Oficial Mejor Cachopo y Cachopín de Asturies. En esta edición se observó un gran incremento de ventas en los 71 restaurantes participantes. El jurado estuvo compuesto por especialistas en gastronomía como el chef Jaime Uz, estrella Michelin del Restaurante Arbidel en Ribeseya; Ana Paredes de La 162

Nueva España; Lorena Martínez, de La Corte de Pelayo; Begoña Santos de Ternera Asturiana IGP; Elvira Fresno sumiller; Raquel Cordón de Notqdes sin comerlo ni beberlo y Nacho Gancedo de La Guía del Cachopo. Dieron su veredicto final en una cata ciega celebrada el lunes 22 de mayo en el Hotel Barceló Cervantes de Uviéu.


ASTURIES GASTRONÓMICA

85

La Sidrería Pichote d’Uviéu impúnxose a los demás participantes.

Así quedaron los resultados finales:

Categoría cachopo • • •

Campeón: Sidrería Pichote, Uviéu. 2º Clasificado: Sidrería El Bosque, Uviéu. 3er Clasificado: Sidrería Casa Cortina, Villaviciosa.

Finalistas • Posada de San Blas, Tapia. • Sidrería El Llavianu, Xixón. • La Gran Vetusta, Uviéu. El cachopu ganaor.

Xunu 2017


86

La Escollera ganó’l premiu al meyor cachopín.

Tamién hebio premios al cachopu más popular, al meyor con Ternera Asturiana IGP, meyor maridaxe con Sidra Cortina, meyor presentación y al más orixinal.

Presentación del platu de La Escollera.

• • • •

Parrilla Kobe, Siero. Casa Patxi, Avilés. Sidrería Candasu, Xixón. Sidrería Tabacalera, Xixón.

Modalidad Cachopín • • •

• • • • • •

162

La Parroquia, Uviéu. Mesón Furacu, Corvera. El Jamonar, Xixón. El Patio, Uviéu.

• •

Cachopo más popular: Parrilla Muñó, Xixón.

Mejor maridaje con Sidra Cortina: Parrilla Muñó, Gijón (1.000 € de premio cedido por Ternera Asturiana IGP).

• •

Mejor presentación: Casa Patxi, Avilés.

3er Clasificado: Parrilla Ramón, Xixón.

Finalistas • Casa Nemesia, Las Bárzanas.

La Terraza de Lucía, Llugones.

Otros premios

Campeón: La Escollera, Sasn Xuan de L’Arena. 2º Clasificado: Las Tablas del Campillín, Uviéu.

Casa Vila, Pravia.

Mejor cachopo con Ternera Asturiana IGP: Sidrería Pichote, Uviéu, (1.000 € de premio cedido por Ternera Asturiana IGP).

Cachopo más original: La Manduca, Les Regueres.


ASTURIES GASTRONÓMICA

87

Tino Cortina de Sidra Cortina entregó’l reconocimientu a la Parrilla Muñó Poniente al meyor armonizaxe.

La revista LA SIDRA es uno de los colaboradores de este concurso junto con el Ayuntamiento de Uviéu, Ternera Asturiana IGP, Sidra Cortina, Pepsi Max, Carnicería Hermanos Berdasco, Agua Fuensanta y Restaurante La Corte de Pelayo. También lo son el Centro Comercial Modoo, El Corte Inglés y el programa Noteqdes sin comerlo ni beberlo. Para más información y conocer los demás finalistas se puede visitar la página www.guiacachopo.com Nacho Gancedo es el creador de La Guía del Cachopo y organizador, desde sus inicios, de este campeonato que ha llevado al cachopo a ganar fama por todo el territorio español. ¿Qué tal la entrega de premios? ¿Mucha emoción? La verdad es que sí, este año por primera vez lo hicimos abierto al público en el Centro Comercial Modoo de Uviéu y la experiencia fue muy positiva. Había pantallas para seguir el evento y al final un gaitero nos deleitó con el himno de Asturies, algo que ya comienza a ser una tradición en las entregas de premios de La Guía del Cachopo. ¿Por qué cree que el cachopo está causando furor, ahora, en todo el territorio español? Es un plato muy asequible a todos bolsillos, que invita a ser compartido con amigos y siempre da tema de conversación. No existen dos cachopos iguales y eso da mucho juego para ‘comentar las jugadas’ como: “el otro día comi uno en tal sitio que se salía por fuera

de la bandeja... en tal sitio tiene uno que va relleno de Cabrales y picadillo, etc, etc.” ¿Qué cree que aporta al restaurante obtener alguno de estos galardones? Sobre todo prestigio, ser el mejor cachopo de Asturies durante un año ayuda a que se aumenten las ventas y que gente que no conocía el restaurante se pase por lo menos una vez a probar el cachopo. Nada más dar el veredicto, el teléfono comienza a sonar como si estuviese poseído [dice entre risas]. ¿Cree que la gente sabe distinguir este campeonato oficial con los otros que se realizan también en Asturies que son más recientes? La gente este año estaba un poco confundida, pero saben que nosotros llevamos apostando por el cachopo muchos años tanto en Asturies como fuera, y fuimos los pioneros en organizar este certamen. Ahora se realizó una copia de lo que nosotros hacemos, pero al final el público, si quiere saber cuál es el mejor cachopo de Asturies, consulta La Guía del Cachopo. El mejor ejemplo es que el cachopo ganador de nuestro concurso se publicó en la gran mayoría de medios de comunicación de la región y en medios nacionales y el, llamémosle, “campeonato pirata” solo lo publican sus organizadores. ¿Qué le transmitieron los ganadores? Mucha ilusión como es habitual y un poco desconcertados con el número de llamadas al local para reserXunu 2017


88

Juan Ignacio Aracil, direutor comercial de la revista LA SIDRA, entregó’l gallardón de tercer clasificáu de cachopín a la Parrilla Ramón de Xixón.

“Llevamos apostado pol cachopu munchos años tanto n’Asturies como fuera, y fuimos los pioneros n’entamar esti certame” el resto de los que tenemos, nos ayudáis mucho en todos los eventos que realizamos, tanto en Asturies como más allá del Negrón. Su colaboración es fundamental para que sigamos fomentando la gastronomía asturiana y el cachopo por todos los rincones del mundo. Gran espectación énte de los resultaos.

var mesas nada más anunciar el premio. ¿Alguna anécdota? La tensión de no tener los diplomas hasta cinco minutos antes de la entrega de premios porque no los había traído la imprenta… Ver a toda la gente expectante y que no tuviéramos los diplomas físicos creaba un poco de tensión, ¿Se imagina una entrega de premios sin premios? Al final llegaron y gracias a Dios todo salió perfecto. Sidra Cortina fue la representante de nuestra bebida tradicional en el campeonato lo mismo que Ternera Asturiana IGP ¿Qué podría decir de esta colaboración? La verdad que son dos patrocinadores que, como 162

¿Algo que quiera decirle a Sidra Cortina? Simplemente gracias y que esperamos que el cachopo y Sidra Cortina sigan de la mano muchos años más. Ahora que este concurso ya es un referente, ¿cuáles son los siguientes objetivos, a dónde se quiere llegar? La idea es mantener la línea que llevamos hasta ahora, que cada vez se conozca más el cachopo en todos los lugares del planeta y con ello nuestra gastronomía, la sidra y la maravillosa tierra que tenemos. Mil gracias a vosotros por vuestra colaboración, Seguro que nos quedan muchos años juntos a la revista LA SIDRA y a La Guía del Cachopo para seguir transmitiendo asturianía por el mundo. Testu: E. Urquiola Semeyes: I. Rimada


ASTURIES GASTRONÓMICA

89

La Terraza de Lucía Si hay un sitio, que destaque por sus cachopos y que no puede faltar en la agenda de cualquier amante de este plato, ese es La terraza de Lucía, regentado por Aida Sánchez. En esta ocasión su cachopín de cerdo relleno de bacón, queso La Peral y dulce de manzana casero fue finalista de su categoría en el Campeonato de mejor cachopo y cachopín de Asturias. El éxito lo alcanzaron con el cachopo de ternera relleno de jamón, queso, tortilla francesa y pimientos del piquillo, aderezado con salsa de carne y champiñones, que les sirvió para alzarse con el segundo premio, en el año 2013, en el certamen de mejor cachopo del mundo. Con el cachopo como seña de identidad, cuenta con doce variedades distintas, entre las que destacan el de solomillo de cerdo relleno de cecina y queso de cabra y el de secreto relleno de jamón y queso manchego, ambos sin empanar. Para los que

LA TERRAZA DE LUCÍA. AVDA. DE XIXÓN, 5, BAJO. LLUGONES

prefieren innovar y probar nuevos sabores, pueden decantarse por el de lenguado con salsa mariscada, y el de setas con salsa del piquillo. Eso sí, para degustarlos tienen que pedirse por encargo. El secreto de sus cachopos radica, como señala su cocinero, Juan Carlos Trillo, en que “todos se hacen a la plancha, ya sean empanados o no”. Para regarlos, nada mejor que una botella de sidra Trabanco. Las tapas son una buena opción para acompañar con los cachopos en su comedor o en la terraza cubierta, habilitada durante todo el verano. Con la llegada del buen tiempo, habilitan una zona infantil, por lo que no hay excusa para no acercarse y probar sus cachopos. Además, tienen servicio a domicilio desde La Corredoria a Lugo de Llanera todas las noches de 20 a 23 horas, excepto la de los miércoles, que cierran por la tarde. Los fines de semana al mediodía también reparten a domicilio.

T. 985 088 324 Xunu 2017


90

Parrilla Kobe Por segundo año consecutivo, la parrilla Kobe, situada en Granda (Sieru), ha quedado finalista en el campeonato de Asturies de cachopos. En esta ocasión, su elección fue un cachopo cocinado a la plancha, de ternera asturiana relleno de morcilla matachana, bacón, foie de pato, queso Edam y queso Cheddar. Entre las distintas variedades de este plato, que podemos encontrar en este restaurante, también triunfan el cachopo tradicional de toda la vida y el de cecina y queso La Peral. Sin olvidarnos de los de lenguado y merluza rellenos de marisco, siempre bien acompañados por patatas y ensalada. La parrilla, como señala Manuel García, gerente del restaurante desde hace cuatro años, es uno de los puntos fuertes del local y que atrae a más comensales, ya que “las carnes son de nuestra ganadería propia, situada en Toledo”. Los comensales pueden

PARRILLA KOBE. CTRA. UVIÉU-SANTANDER, 45. GRANDA. SIERU 162

ver desde sus mesas cómo se hacen sus costillas, criollos o chuletones al tratarse de una parrilla abierta. Para los menos carnívoros, los pescados también son una opción dentro de la carta. Y para acompañar cualquier plato, nada mejor que la sidra Trabanco. El restaurante, que cuenta con unas amplísimas instalaciones, se caracteriza por celebrar banquetes, comuniones y comidas de empresa, bien en su gran terraza, abierta todo el año, o en su espectacular comedor, vestido siempre con sus mejores galas para deleite de sus clientes. Sin olvidarse de los niños, cuentan con uno de los mayores parques infantiles de toda la región, lo que permite a los más pequeños jugar mientras los adultos disfrutan de la comida. Su amplísimo horario, de 7 de la mañana a 12 de la noche, y su buen producto, le convierten en una opción segura.

T. 985 794 974


ASTURIES GASTRONÓMICA

91

Casa Patxi Rubén Castresana lo volvió a hacer, el dueño de Casa Patxi consiguió, por segunda edición consecutiva, que su cachopo ganase el premio a la Mejor Presentación en el campeonato de Asturies. En esta ocasión, sorprendió a todos con un cachopo acompañado por un hórreo comestible de masa de empanada, estructura de patata y relleno de pimientos salteados. Sus creaciones, basadas en la imaginación y creatividad, se inspiran en elementos típicos asturianos. En 2016, el cachopo Irune, en honor a su sobrina que había nacido una semana antes, se llevó el premio por la original idea de presentar el cachopo con una parrilla de carbón al rojo vivo y humeando. A pesar de llevarse el premio dos años seguidos, Castresana no se conforma y avisa de que lo mejor está por llegar, ya que “si consigo plasmar la idea que tengo para el año que viene va a ser un bombazo”.

CASA PATXI. C/ QUINTANA DE DIONISIO, 5. SAN CRISTÓBAL. AVILÉS

Este restaurante avilesino, con servicio a domicilio, ofrece en su carta catorce variedades distintas de cachopo, abarcando el de marisco, bacalao, merluza, pollo, setas, pulpo, cerdo… En definitiva, hay para todos los gustos. Eso sí, entre su amplia oferta, los clientes tienen su favorito y suelen decantarse por el Especial, un cachopo tradicional gratinado con salsa de Cabrales. Para maridar con este plato qué mejor que la sidra de Trabanco, Menéndez, Cortina y su DOP Villacubera. Una vez al mes, Casa Patxi, que cierra los martes por descanso, organiza las jornadas de “San Cachopo”, en las que durante un fin de semana, viernes incluido, oferta diez variedades a 10 euros cada uno. Otro de sus puntos fuertes, además del servicio cercano y familiar de los camareros, es la repostería casera, destacando la Selva Negra, la Charlota, el bizcocho mármol o las tartas de fresa o nueces.

T. 985 563 705 Xunu 2017


92

El Patio La sidrería El Patio, que se ha convertido en un sitio de referencia para los amantes del cachopo, fue finalista este año, en el último Campeonato de mejor cachopo y cachopín de Asturias, con su cachopín de ternera asturiana relleno de cecina, queso de cabra y cebolla caramelizada. Una delicia que comparte carta con otros cachopos igual de exquisitos como son el especial de la casa, El Patio, relleno de lacón y provolone y acompañado de patatas paja y ensalada; el clásico, de jamón y queso; y el de cecina y queso de cabra con tomate natural. Su tabla de cachopos, compuesta por el de cecina y queso de cabra, lacón y provolone, picadillo y cabrales, y jamón y queso; es una buena opción para poder degustar y probar esta delicia en todo su esplendor. Para acompañar cualquier plato, nada mejor que una buena sidra, en este caso, la de Fanjul o la de Llagar de Fozana. Pero no todo son cachopos,

SIDRERÍA EL PATIO. C/ PUERTO TARNA, 17. UVIÉU 162

en la carta también se pueden encontrar multitud de tapas y sus fantásticas tablas de carne y pescado. Además, ofrecen a su clientela un menú diario a muy buen precio. El restaurante, regentado por Daniel González Urbaneja y ubicado en la calle Puerto Tarna de Oviedo, es un lugar familar y acogedor, con una fantástica relación calidad-precio e ideal para ir con niños, ya que cuenta con una zona infantil habilitada en su planta baja, de unos 100 metros cuadrados, con un parque de bolas que hace las delicias de los más pequeños y en la que los padres pueden estar tranquilos porque, además de ver como se divierten, están vigilados. La sidrería El Patio, que apuesta por una cocina casera y tradicional asturiana, abre todos los días a las 11 de la mañana, cerrando, entre semana, a la 1.30, y una hora más tarde, los viernes y sábados.

T. 984 834 878


93

Xunu 2017


94

162


95

Xunu 2017


96

Productu asturianu del mes

La Xuanina Despedidas de soltero y soltera Caveda, 7 Xixón T. 985 332 323

Despidía de solteru nel chigre.

CELEBRA CON PRODUCTOS ASTURIANOS La sidrería se ha convertido en uno de los establecimientos donde cada día más grupos quieren realizar este tipo de festejos. Su ambiente folixero aunado a sus flexibles menús propios de esta tierra son algunos de los motivos. Desde hace varios años Xixón se ha convertido en uno de los puntos más atractivos para celebrar despedidas de soltera y soltero. No es de extrañar pues cuenta con playas, actividades culturales y deportivas, fiestas tradicionales y mucha marcha. Además, e igual de importante, aquí se come y se bebe de lujo. No obstante, a la hora de organizar estas celebraciones es fundamental saber en qué lugar podemos disfrutar en grande y para ello La Xuanina es ideal. 162

En primer lugar porque siempre ha tenido un ambiente jovial, desenfadado, agradable y folixero. Aparte, tanto Alina Zainea como José Antonio Alonso han creado una amplia oferta gastronómica para deleitarnos con los sabores de nuestra tierra. De hecho, esta sidrería es una de las más recurrentes en cuanto a despedidas se refiere. Hace tiempo que una agencia especializada los contactó para contar con ellos y organizar diferentes ‘packs’. Estos incluyen la


ASTURIES GASTRONÓMICA

97

Enriba: una espicha con ‘La Madreñona‘ / Abaxo: quesos asturianos pa cellebrar una auténtica folixa asturiana.

estancia en hotel y actividades como Descenso del Sella en canoa, paintball, viajes en barco, y, cómo no, comer o cenar en La Xuanina. “Vienen de todas partes del territorio español” explica Alina y añade: “salen encantados”. Y sobra decir que desde hace tiempo los residentes locales también celebran aquí todo tipo de eventos acompañados de unos culinos de las sidras que escancian: Llagar de Fozana de Fanjul, Trabanco y Viuda de Angelón. La flexibilidad en cuanto a menús es uno de sus puntos fuertes. Por ejemplo, se pueden pedir varias de sus raciones de parrilla como costillas, picaña, matachana o criollos. También es posible confeccionarlos con los tan afamados cachopos. Aquí hay de varios tipos. Está el tradicional que lleva jamón y queso semicurado, y otro de cecina y queso. También cuentan con el ‘variado de cachopos’ para probar diferentes elaboraciones de este plato asturiano. Asimismo siguen manteniendo sus conocidos menús para espichas: La Madreñona, La Fiesta de Prau y La Xuanina. La primera se sirve –como es de suponer– en una madreña de cerámica y lleva entrecot, chuletinas, costillas, churrasco, criollo, matachana, tortos de maíz, patatas ‘Xuanina’, gambón, chipirones y calamares. En La Fiesta de Prau encontramos costillas, mejillones, tortilla de patata, jamón al corte, pollo al ajillo, queso Cabrales, huevos cocidos y frixuelos. Finalmente, el menú que lleva el nombre de la casa consiste en una tabla de quesos asturianos, jamón al corte, costillas, churrasco, alitas de pollo, criollo, patatas ‘Xuanina’,

mejillones, tortilla de patata y chipirones. “Queremos que disfruten de los productos de esta tierra, que sea una auténtica fiesta asturiana” comenta Alina. Y vaya que aquí los hay. Por eso tienen quesos tan emblemáticos como el Cabrales o el Gamonéu, y para los más llambiones, los frixuelos son la opción. Hay que destacar que La Xuanina siempre colabora en diferentes iniciativas culturales y sociales. Una de ellas es que se han sumado a la búsqueda de un donante de médula para el pequeño hijo de Queli y Gabi. Ambos durante años han tocado música del país en la sidrería los sábados por la noche. Toda la información para colaborar se puede encontrar en su facebook https://www.facebook.com/parrillaxuanina.sidreria/ Xunu 2017


98

Empresa asturiana del mes

La Canaliega Hotel Rural Barrio Valbúcar, 4 Amandi. Villaviciosa T. 985 890 025

UN LUGAR IDÓNEO PARA COMER Y DESCANSAR La Canaliega, que cuenta con cuatro habitaciones con baño, está situado estratégicamente en el punto de paso de los caminos de Santiago y Cuadonga, ofreciendo a sus clientes tranquilidad y una comida casera tradicional. Allá donde se cruzan los caminos de Santiago y de Cuadonga, en un antiguo bar tienda del siglo XIX en el barrio de Valbúcar, se encuentra el Hotel Rural La Canaliega. Un hotel pequeño y acogedor que regenta, desde hace cuatro años, Iván Sampedro. El destino quiso que, mientras vivía en una de las habitaciones del hotel rural y trabajaba en otro empleo, el anterior dueño del hotel le ofreciese la oportunidad de hacer162

se con el negocio. No lo dudó y se hizo cargo de él. Su experiencia, con más de 25 años en el sector de la hostelería, y conocer bien la zona y los entresijos del hotel, le han servido para dar con el gusto de los clientes, que destacan de La Canaliega: su tranquilidad, la excelente atención al cliente, la limpieza, la comida y, por supuesto, lo acogedoras que son las habitaciones.


99

El Hotel cuenta con cuatro habitaciones, todas con baño, entre las que destaca un estudio con cocina incluida. Del resto, dos tienen cama matrimonial y la última cuenta con dos camas. Su ubicación estratégica en Amandi le hace un lugar de referencia para los peregrinos que buscan el descanso en sus habitaciones o coger fuerzas en su restaurante. Un restaurante que destaca por su cocina casera asturiana, en el que siempre hay un plato de cuchara que llevarse a la boca, bien acompañado de cordero, cabrito o piezas de caza. Una cocina de caza que no podía faltar en el restaurante, ya que, como apunta su propietario, “tenemos dos grupos de cazadores que se alojan aquí”. Tampoco faltan los postres típicos como arroz con leche, tarta de queso y crema de limón. Todo ello bien regado con sidra de Castañón, El Gobernador, Sopeña y Val de Boides. Ante la buena acogida que ha tenido la comida del restaurante y la imposibilidad de ampliar el comedor, Iván Sampedro, que veía como muchos clientes se quedaban sin poder comer porque no tenían sitio, “nos daba mucha rabia no poder atender todas las peticiones”, apunta. Por eso, decidió abrir el pasado mes de febrero una sidrería en Villaviciosa para ofrecer los mismos productos, ya que “muchos de nuestros clientes son de allí”. Con La Tierrina, situada en la calle Víctor García de la Concha, 14, ha conseguido dar cabida a los comensales que iban a La Canaliega en busca de su comida casera y tradicional. Tanto el restaurante del hotel rural como la sidrería cierran los jueves por descanso.

Después de un par de años en los que el negocio hotelero flojeaba al no haber mucha demanda en la región debido a la crisis, parece que el sector está logrando un importante reflote y las expectativas para el próximo verano están siendo muy optimistas. “Pasamos unos primeros años malos, pero ya desde el año pasado estamos notando un aumento de reservas y para este verano ya tenemos una ocupación cercana al 90%”, reconocía Sampedro. Una buena noticia para La Canaliega. Xunu 2017


100

ASTURIES GOURMET Esta sidrería destaca por ofrecer una cocina tradicional que, como aseguran sus clientes, ‘es muy sabrosa y bien preparada’. Solo basta ver con qué materia prima cuentan… ingredientes y productos de primera se unen a las buenas manos que trabajan entre los fogones. Tienen especial cuidado por la sidra que escancian y las que aquí encontramos son Trabanco, Trabanco ‘Sobre la madre’ y JR.

162


101

PEÓN Sidrería Saavedra 42 Xixón T. 984 490 370

Xunu 2017


102

Vinu español David Castañón *

Maxinaivos la cara de Tino Cortina, Presidente del Conseyu Regulador de la Denominación d’Orixe Protexía (DOP) Sidre d’Asturies, cuando entra nel Hotel Reconquista nel actu alrodiu los Premios Princesa d’Asturies y atopa pa beber un perconocíu cava catalán, un vino Rioja ya un Rueda. Maxinaivos la cara de Beatriz Pérez, Presidenta del Conseyu Regulador de la Denominación d’Orixe Protexía (DOP) Vinu Cangas, invitaos esta selmana cola so esitosa Bodega Vidas a la Feria Alimentaria de Lisboa, cuando abren un periódicu asturianu y atopen una semeya de los Conceyales d’Uviéu brindando col “vinu español” que dan col bollu preñáu nel Martes de Campu. Dos exemplos d’una situación avezada nes instituciones asturianes. Son esceicionales les cases conceyu ya instituciones qu’utilicen productu asturianu pa los sos actos protocolarios. ¿Tan complicao ye? ¿Daveres ye namás por una cuestión d`inorancia o preciu? Tolos productores asturianos, ésos que mos faen conocíos internacionalmente, se quexen de

162

la falta sofitu de les instituciones asturianes, y nun ye namás una cuestión económica, munches vegaes ye más importante`l sofitu lloxísticu, como servicios de traducción. L’auto-odiu asturianu. El ruxerux qu’el vinu de Cangas ye malu cuando gana premios pel mundiu; que la sidre ye un productu menor respeutu al vinu, cuando la nuesa sidra ye reconocía per tol mundiu. Desconocen la sidre brut, la sidre de mesa, la sidre de xelu. Nun-yos importa, o sí, pero queda muncho más snob poner vinu Rioja qu’un Carrasquín, nun vaya ser que piensen que somos paletos. Estos son los cabezaleros que mos representen, los que xestionen les nueses perres y definen les lleis pa desendolcar l`espoxigue de los nuesos productos y la nuesa economía. Esos, que nin siquiera los conocen, y si los conocen avergóñense d’ellos. ¿Espabilaremos dalgún día? www.lesfartures.com – @lesfartures


103

Los asados, el sabor de las brasas

Es una de las formas de elaboración que más apasionan a quienes gustan de las carnes o de los pescados preparados al calor del fuego. Aunque hay que decir que saber cómo cocinarlos para que conserven todo su sabor y obtengan una textura crujiente es fundamental. El cordero a la estaca es toda una tradición en Asturies, y el cabrito, el cerdo, las costillas, el entrecot o el buey, también han formado parte de nuestra historia gastronómica. Y qué duda cabe que acompañarlos con sidra es el mejor de los armonizajes. Xunu 2017


104

Jugosos asados en Santullano EL CRUCE, ASADOR. SANTULLANO, MIERES El conocido restaurante El Cruce lo tiene siempre todo listo en su nuevo asador, remodelado recientemente. En él se asan cerdos o corderos por encargo cualquier día de la semana. Puestos a la cruz, los corderos se asan durante más de cinco horas. Si le añadimos una botella de Viuda de Angelón, por la que apuestan en El Cruce, no puede haber combinación mejor. Además del asador, cuentan con un horno de leña en el que también asan cochinillos y lechazos. Para disfrutar al máximo de estos asados, en el Cruce disponen de un merendero muy amplio, con capacidad para unas cien personas. Con una zona soleada y otra de sombra, es perfecto para cualquier tipo de celebración, aunque también está disponible el comedor del bar y un reservado para 14-15 personas. Otra de las especialidades de este famoso asa162

Dirección: Crta General s/n Santullano T. 985 426 195 Jefe cocina: Gloria Pulgar Precio: 25€ Horario de cocina: De 1 a 4. De 7 a 12. Descanso: lunes. FB Asador El Cruce

dor son los platos de cuchara: el pote, con compango de casa, es sin duda el plato estrella. Jose Luis Castro Díaz, propietario desde hace más de treinta años, se encarga de que todo salga a la perfección y de que como reza el lema del Cruce “si quieres quedar a gusto, con buen comer me refiero, en El Cruce Santullano te servimos con esmero muy buenos platos caseros”.


105

Disfrutar un asado al aire libre EL RINCONÍN DE DEVA, MERENDERO. DEVA, XIXÓN Poder disfrutar de un buen asado al aire libre, en familia o entre amigos, es toda una gozada. Hacerlo en El Rinconín de Deva, uno de los merenderos más grandes de Asturies, es una maravilla. Cuentan con un asador mecánico, en el que las piezas de carne giran continuamente sobre sí mismas, además de rotar también el asador. De esta manera, se consigue un asado muy preciso, uniforme, que deja las piezas con una jugosidad increíble. La carne se macera durante el día anterior y posteriormente se asa durante cuatro o cinco horas, en las que absorve todo el sabor del adobo. En El Rinconín de Deva se asan corderos o cochinillos, siempre por encargo, aunque sabiendo la gran demanda que hay, los fines de semana siempre asan piezas de más, para los primeros que llamen. Se sirven acompañados de patatas y ensala-

Dirección: Camín de la RIonda, 76. Deva, Xixón T. 985 365 667 Precio: 15€ Horario de cocina: De 12:00 a 24:00 Descanso: No cierra. www.merenderorinconindeva.es

da, y se pueden acompañar ya para redondear de sidra Arsenio o Piñera, ambas de Deva, o de Trabanco d’Escoyeta. Disponen también de una parrilla en la que preparan costilla, pollo, matachana, criollos... Entre sus instalaciones cuentan con una completa zona infantil: camas elásticas, tobogán, columpios y un castillo hinchable homolgado e instalado en una carpa cubierta. El Rinconín de Deva es el sitio perfecto para saborear Asturies. Xunu 2017


106

Parrilla única en la ciudad EL SAÚCO, SIDRERÍA-RESTAURANTE. XIXÓN Restaurante emblemático del Barrio de la Sidra de Xixón, famoso por sus parrilladas y regentado por Eduardo Juanes. Como no podía ser de otra manera, aquí son expertos en este tipo de elaboraciones. Uno de sus puntos a destacar son las costillas de res. Cuentan con una novedosa parrilla portuguesa –única en la ciudad–, que las asa a fuego muy lento al mismo tiempo que las va rotando. La carne recibe calor proveniente de dos de las paredes y en la parte baja hay agua. Esta se mezcla con los jugos y cuando se convierte en vapor, impregna las costillas cocinándolas tiernas, jugosas, y claro, crujientes por fuera. El punto ideal. Y mención especial para el cochinillo de Fuentesaúco preparado de manera fiel a la tradición castellana. Los lechones los traen desde tierras zamoranas y su elaboración comienza 162

Dirección: Valencia, 20. Xixón. T. 985 39 83 30. Jefes cocina: Víctor Dos Reis y Pablo Sánchez. Precio: costillas 20€ / cochinillo 100€ (4-6 personas) y 55€ medio cochinillo. Horario de cocina: De 13:00 a 24:00 horas ininterrumpido. Descanso: miércoles. www.elsauco.com / FB El Saúco

con una maceración para después meterlos en el horno con un poco de agua. Se cocinan durante unas cuatro horas y finalmente se parten con un plato para demostrar, al comensal, su ternura. Recordad que hay que pedirlos previo encargo. Las sidras que escancian son Castañón, y las DOP Val de Boides y Molín del Medio.


107

Asados sabrosos y en su punto LAS PEÑAS, RESTAURANTE. SANTURIO. XIXÓN En la zona rural de Xixón, concretamente en Santurio, se encuentra Las Peñas, uno de los restaurantes más emblemáticos de la ciudad gracias a su amplia trayectoria, más de 45 años al servicio de los clientes, y a su elaborada cocina casera y tradicional. Son muchas las familias asturianas que, en este tiempo, se han acercado hasta allí para degustar sus asados y disfrutar del entorno. El cordero y cochinillo a la estaca están en su punto y, además de tener una excelente relación calidad-precio, son una delicia que se deshace en la boca. El último domingo de cada mes siempre asan corderos para ofrecer a sus clientes por raciones, aunque aquellos grupos que quieran saborearlo sin tener que esperar hasta ese día, también lo podrán hacer previo encargo.

Dirección: Camín de los Arrieros, 72, Santurio. Xixón. T. 985 338 299. Horario de cocina: De 12.00 a 24.00 horas. Descanso: Miércoles cerrado.

Otras carnes como el lechazo, la pierna de cabrito, la ternera asada, el solomillo o el chuletón comparten protagonismo en la carta con las raciones y los arroces. Para acompañar, sidra Trabanco d’Escoyeta, Segundo, Piñera y su DOP Llosa Serantes. El restaurante cuenta con un gran aparcamiento, un amplísimo y acogedor merendero, con zona infantil; dos salones, una terraza acristalada, un pabellón para eventos, un comedor y la zona de sidrería. Xunu 2017


108

Expertos en asados y parrilla ASADOR TORRONTEGUI. ALBANDI, CARREÑO Nada mejor que un buen asador para disfrutar de una buena materia prima preparada a la perfección. En el Asador Torrontegui, los corderos son un manjar. Traídos desde Castilla, la calidad de las piezas, que nunca superan los doce kilos, es excelente. Tras dos días macerando en la cámara con un buen adobo, los corderos se cocinan durante cuatro horas aproximadamente, en un asador rotatorio con leña de roble. También se prepara con este método el famoso “gochu a la estaca”. El asador funciona viernes, sábados, domingos y festivos. El resto de días, la oferta en carnes no es menos. Parrilla toda la semana. En ella preparan chuletón de ternera asturiana a la brasa o chuletón de buey del Valle del Esla, entre otros. Por si fuera poco, disponen de cochinillos al horno. Entre dos y tres horas es el tiempo que se pasan en él, a una temperatura de 250 º. Se pueden imaginar lo tier162

Dirección: Albandi, Carreño T. 985 87 05 42 Jefa de cocina: Marián Quirós Precio: 18 € Horario de cocina: De1 a 4. De 8 a 12. Descanso: lunes tarde y martes. www.restaurantetorrontegui.com

nos y jugosos que salen. Además de las carnes, en el Asador Torrontegui preparan un bacalao a la vizcaína que tiene mucha fama. Escancian sidra Peñón y tienen una gran variedad de postres caseros, destacando la tarta de frixuelos, el brownie o el arroz con leche. Las instalaciones, amplias, son perfectas para cualquier tipo de celebración.


109

Un buen adobo y al horno LLÁMALO X, SIDRERÍA. LA FELGUERA, LLANGRÉU Además de unos espectaculares cachopos y tablones de carne, en esta sidrería felguerina son expertos en asados al horno, tanto de cochinillo como de paletilla de cordero. Su jefa de cocina y propietaria, Rosa Mª García, es una de esas cocineras asturianas que prepara bien lo que le propongas. Para cocinar los cochinillos, que se deben encargar con unos días de antelación, pinta las piezas con mantequilla, agua y sal, bien untadas, Después están en el horno un mínimo de dos horas ( una por cada lado) y se sirven acompañados de patatas y pimientos del padrón. Para la paletilla, prepara una base de cebolla juliana y adoba la carne con aceite, vino blanco, ajo y sal. Ambos asados están exquisitos, es difícil decidirse.En cuanto a la sidra, en Llámalo X eligen Trabanco, tanto normal como selección, o la DOP de Viuda

Dirección: Jesús Alonso Braga, 6 La Felguera T. 684 65 32 97 Jefe cocina: Rosa Mª García González Precio: 20 € Horario de cocina: De 1 a 4. De 8 a 12. Descanso: Martes. FB Sidrería Llámalo X

de Palacio. De cara a las fiestas de San Pedro que se avecinan, se puede encargar mesa en la sidrería, que hará su “jira” preparando la comida tradicional además de obsequiar a sus clientes con un pañuelo conmemorativo. Además, durante el resto del verano habrá fiestas con diferentes temáticas. El Llámalo X no para, buscando siempre que sus clientes disfruten al máximo. Xunu 2017


110

Sidrería La Chicuelina

O

cho años de trayectoria tiene esta sidrería y Crhistian Valle Antolín lleva tres al frente de ella. “Nos esforzamos por tener muy buen producto y a buen precio” indica. A destacar que tiene vivero de marisco por lo que las andaricas, los centollos o las ñoclas están fresquísimos y esto se nota en su demanda. Estos comparten protagonismo con platos como las cebollas rellenas, los caracoles, las llámapares o el bacalao con pisto. Y si queremos cachopos, aquí los hay de dos tipos: de cecina y queso de cabra; y el de ‘Ternera Asturiana’ con queso, jamón serrano, espárragos y pimientos del piquillo. Más puntos fuertes son las sugerencias de fines de semana que van cambiando según productos de temporada. Así encontramos especialidades tan atractivas como bocartes, tacos de bonito, carrilleras guisadas, chuletinas de lechazo, cabrito o el ‘tomate de mar azul’ una de las variedades de la citada hortaliza que impresiona por su intenso sabor. Las sidras que escancian son Peñón –siempre– y otros palos que van rotando. Actualmente tienen Trabanco ‘Sobre la Madre’ y JR. Y todo ello mientras disfrutamos de los deportes pues aparte del fútbol –la sidrería está rumbo a El Molinón– también podemos ver la Fórmula Uno o el Mundial de Motociclismo.

SIDRERÍA LA CHICUELINA. AVDA. DE LA COSTA, 145. XIXÓN. 162

T. 984 186 503


111

Cervecería Alambique

D

esde el pasado mes de octubre, los amantes de la cerveza están de enhorabuena. La Cervecería Alambique, regentada por Rubén del Hoyo Figaredo y bajo la gerencia de su hermano Ángel, abrió sus puertas en Lugones con la clara intención de “dar calidad y mimar el producto”. Con siete tipos distintos de cañas y, con la clara intención de seguir aumentándolos próximamente, ofrecen una variada y original gama, incluidas cervezas para celiacos, que completan con los botellines de toda la vida. Pero no todo son cervezas en el Alambique, también se pueden refrescar con sidra Ramón del Valle, con sus infusiones o con sus zumos, algunos también aptos para celiacos. Desde el principio, apuestan por las ofertas, invitando a sus clientes a que prueben sus diferentes cervezas acompañadas de una hamburguesa o un perrito caliente, mientras disfrutan viendo los eventos deportivos que proyectan en sus pantallas gigantes. Un aliciente más para no dejar pasar la oportunidad de visitarles. Además, en verano, cualquier momento es bueno para degustar una buena cerveza en su amplísima terraza, ubicada junto al parque de La Paz.

CERVECERÍA ALAMBIQUE. MONTE AUSEVA, 18. LLUGONES.

T. 620 471 911 Xunu 2017


112

Parrilla El Llano

E

specialista en carnes a la brasa y cachopos, la parrilla El Llano, que el pasado mes de mayo cumplió un año de vida, tiene en su cachopo Primavera, el plato estrella de la carta, ganador del premio al mejor cachopo en 2015, hace las delicias de los clientes con su ternera asturiana rellena de jamón ibérico, queso Gamoneu y manzana, rebozado en panko, aportándole un toque crujiente y acompañado por verduritas, patatas fritas y huevos de codorniz. Toda una delicia que sabe aún mejor con sidra Trabanco, Canal, Vigón o la de DOP Villacubera. Situada en Piedras Blancas y regentada por José Crespo, El Llano, que cierra los lunes por descanso, apuesta por la cocina tradicional, como se puede comprobar en los menús diarios, muy económicos y equilibrados, que ofrece a sus clientes y también en los de fin de semana. Desde su apertura, está teniendo una gran acogida y, por eso, Crespo se deshace en elogios hacia sus clientes, porque “están respondiendo muy bien y yéndose muy satisfechos”. A buen seguro que la causa de esa satisfacción y el hecho de que quieran volver radica en el buen trato recibido y, por supuesto, en su excelente oferta gastronómica.

PARRILLA EL LLANO. XIXÓN, 5. PIEDRAS BLANCAS. CASTRILLÓN 162

T. 985 090 737


113

SIDRERÍA DE REFERENCIA

La Cantina de Villalegre

Cuatro años son ya los que Pili y Miguel llevan al frente de La Cantina de Villalegre. Una sidrería avilesina en la que se puede disfrutar de la cocina tradicional asturiana, visitar su tienda gourmet y probar una amplia gama de productos de Sidra Mayador. Pote de berces, fabes con almejes, cebollas rellenas, sopa de marisco o fabes con jabalí son algunos de los platos fijos que siempre están disponibles en La Cantina de Villalegre. Se hacen una idea de lo bien que se come, ¿verdad? Son especialistas en pescados y mariscos del Cantábrico. Preparan caldereta de pescado, paella de marisco (por encargo), parrilladas de pescado o llámpares, uno de los platos más solicitados en esta sidrería. Según el producto que haya en temporada, ofrecen sugerencias de la casa que varían todas las semanas. En cuanto a las carnes, destaca de su oferta el cachopo especial de la casa, relleno de queso Afuega’l Pitu rojo y blanco, jamón ibérico y pimiento caramelizado. Pensando en los gustos de todos, en La Cantina ofrecen platos pensados para comensales vegetarianos, como el pastel de puerros, la parrillada de verduras, el cachopo de setas o las fabes de Pravia. Disponen también de platos para celíacos. Detalles que sin duda dan muestra de lo que cuidan su clientela.

LA CANTINA c/Camino de la Estación nº 5 985 57 87 86 lacantinadevillalegre.es

33403 Avilés

En las instalaciones de La Cantina hay una tienda: A. D. Gourmet. Un complemento ideal al restaurante que tiene gran éxito. Aceites, chocolates, embutidos, sidra, quesos o conservas, todo de primera calidad, son algunos de los productos seleccionados de los que disponen. En cuanto a la oferta sidrera, en La Cantina son fieles a Sidra Mayador, de Villaviciosa. Confían en su sidra Manuel Busto, en la DOP Valdediós y tienen también botellines Mayador Classic (sidra achampanada), algunas de las sidras de la amplia línea de producción de este llagar maliayo. Xunu 2017


114

AXENDA ROMERÍA DEL XIRINGÜELU.

FIESTA DE LES PIRAGÜES . Les

Sidre a esgaya nuna folixa de lo más afayaiza, complementu obligáu del Descensu del Seya.

piragües igual nun les vemos, pero sidre hailo a trompa talega.

Ribeseya, Les Arriondes. 4 al 6 d’agostu.

Prau Salcéu. Pravia, 6 d’Agostu. O

O

O

O coles meyores sidres caseres de la fastera. Quintes, xunetu.

162

XXI FESTIVAL INTERCÉLTICU D’AVILÉS. Música y sidre enllenen les cais de la villa. Del 24 al 30 de xunetu, Avilés.

O

FESTIVAL DE LA SIDRE CASERO DE QUINTES Y QUINTUELES. Quinta edición

CARMÍN DE LA POLA. Tortielles, empanaes, chorizos, música y muncha sidre nes fiestes más importantes del conceyu. La Pola

Sieru, 17 de xunetu.


115

SIDRERA ARCU ATLÁNTICU. La Fundación

VIII SALÓN DE LA SIDRE DOP

Asturies XXI cuntará con un espaciu propiu dedicáu al mundiu de la sidre de los países atlánticos. Xixón. 21 al 30 de xunetu.

Presentación de la collecha 2016 de la DOP “Sidre d’Asturies”. Llaboral

Cientru d’Arte y Creación Industrial. Xixón. 20 xunu. O

O

O

O FIESTA DE LOS ESCONXURAOS. Guapes fiestes

XL FESTIVAL DE LA SIDRE DE NAVA.

nes que la sidre siempres ye protagonista. Llanera, 30 de

Referencia inescusable pa tou amante de la sidre, d’obligada asistencia y necesariu esfrute. La mapa de los festivales sidreros .

xunu al 2 de xunetu.

Nava, 7 al 9 de xunetu.

Xunu 2017


116

Espicha en Menéndez

Cientos de presones nuna de les naves del llagar.

Un año más el Llagar Menéndez invitó a clientes y amigos a su gran espicha anual. Hosteleros de todas partes de Asturies se acercaron hasta sus instalaciones en Fano para disfrutar de embutidos, cordero a la estaca –se asaron alrededor de 25 piezas– y de unos deliciosos postres entre los que destacaron las casadielles y también los carbayones. “Es simplemente tener un detalle con ellos y que quienes no conozcan el llagar, puedan verlo” manifestó Gerardo Menéndez. ¡Y vaya detalle! Todos lo pasaron en grande y, como en anteriores ocasiones, también pudieron ‘echarse unos bailes’ gracias a la música en directo.

Los hosteleros asturianos esfrutaron de la espicha y del perguapu alrodiu rural xixonés.

162


Actualidála sidra

Gerardo Menéndez notra de les naves. / Asáronse alredior de 25 pieces de corderu a la estaca.

Tamién asistieron llagareres vasques de Petritegi y Lizeaga. / Sabino Menéndez nel llagar. / Abaxo: Grupu esfruta de la espicha.

Xunu 2017

117


118

Gascona recibe el Gallardón Errante 2017.

“Pol so bon facer y esfuerzu na recuperanza y perseverancia en dar puxu y caltener los cancios de chigre y canción popular, animando y promocionando, selmana ente selmana, estes modalidaes y dando asina oportunidá a los estremaos grupos y tertulies musicales que, xueves tres xueves animen el bulliciosu ambiente del bulevar de la sidre”. La entrega del mencionáu gallardón llevóse a cabu dientru los actos del XIII Alcuentru Coral “La Sidre y la Mar” que se cellebró na Ilesia Vieya de Sariegu.

162


Actualidála sidra

Asturianu 100%.

Auténticu!! El retrasu de la versión n’asturianu de la camiseta de la DOP n’asturianu prevocare un auténticu revuelu. La iniciativa de la DOP Sidre d’Asturies cola so camiseta verde “100% Asturianu, Auténticu”, ta resultando ser un auténticu ésitu social, pero el fechu d’apaecer namás n’español llegó a poner en custión la propia campaña, xenerando un malestar que tuvo repercusiones na cai, por supuestu, pero sobro too nes RRSS, qu’arroxaron criticando’l despreciu a los asturianos que yera nun sacar la versión na llingua d’Asturies, ya inclusu daqué mediu de comunicación llegó a acusalos de ser “Asturianos namás pa lo que-yos interesa”. Afortunadamente l’enguedeyu yá ta iguáu y les nueves camisetes col testu n’asturianu yá tan disponibles, colo que queda bien nidio que’l compromisu de la DOP Sidre d’Asturies ye más firme de los que munchos camentaren, y de que saben ser asturianos pa lo propio y pa lo ayeno. Nesti sen, préstamos amestar que por xentileza de la mesma DOP, LA SIDRA entamará un sortéu de 15 camisetes a traviés de facebook. Por cierto, la DOP Sidre d’Asturies cellebrará la so VIII Edición del Salón de la Sidre d’Asturies el prósimu 20 de xunu na Llaboral Cientru d’Arte y Creación Industrial (Xixón), n’horariu de 11.30 a 14.30 y de 17.00 a 20.00 siendo preciso invitación p’asistir. Xunu 2017

119


120

DOP SIDRA DE ASTURIES

Continúa la actividad frenética en la DOP Sidra de Asturies

Gala d’ OTEA nel teatru Campoamor d’Uviéu.

El Consejo Regulador DOP Sidra de Asturies ha llevado a cabo durante el mes de mayo un trabajo ‘frenético’ de cara a los intensos meses que se avecinan para la entidad. El CR DOP Sidra de Asturies sigue con su línea de trabajo y durante este mes se ha completado con la presencia de la DOP en varias actividades hosteleras e incluso con la promoción de la sidra de Asturies con Denominación a través de una camiseta.

DOP Sidra de Asturies, protagonista en la II Gala de OTEA El teatro Campoamor de Uviéu acogió el pasado 1 de junio la II gala de OTEA. La cita anual por excelencia para el sector turístico, hotelero y hostelero del “Principado” y que congregó en el teatro ove162

tense a cerca de medio millar de personas relacionadas con estos tres sectores. La Sidra de Asturies con Denominación contribuyó a que sobre el escenario, por el que irían pasando las distintas autoridades y también los galardonados, se respirase un ambiente cien por cien sidrero, poniendo en el lugar que se corresponde a nuestro producto tan especial y teniendo presente la excelencia que marca la DOP Sidra de Asturies.

Mucho trabajo técnico El pasado mes de abril os contamos que los man-


Actualidála sidra

Camisetes de la campaña publicitaria de la DOP Sidre d’Asturies con miembros del Conseyu Reguraor y llagareros.

zanos ya habían florecido. De ellos saldrán las nuevas cosechas de manzanas, de las que manará la sidra de Asturies con Denominación de este 2017. Llegan por tanto meses de mucho trabajo para el CR DOP Sidra de Asturies. Trabajo técnico, de puertas para adentro, pero que resulta fundamental de cara a los intereses de nuestra sidra. Hay que auditar las más de 600 hectáreas destinadas a la producción de las 22 variedades de manzana de sidra autorizadas por el Consejo. Comprobar que la sidra de Asturies con Denominación se elabora con producto cien por cien asturiano y siguiendo las fases de producción que marca la DOP Sidra de Asturies. Desde el CR DOP Sidra de Asturies también ha querido avanzar en el proceso de I+D+i, que ha supuesto un auténtico acicate para el conjunto de agricultores y comercializadores adscritos a nuestra DOP.

Camiseta para que la sidra con denominación triunfe este verano Llega el verano, y con él la oportunidad de que los amantes de la sidra con denominación se conviertan en embajadores singulares. Para ello, la DOP Sidra de Asturies lanzó a principios del mes de junio una camiseta, que se podía adquirir con el diario La Nueva España. Con ella todos pueden presumir de ser cien por cien asturianos, auténticos, igual que nuestra sidra con denominación. Desde aquí os invitamos a que os hagáis con ella y a que este verano os la llevéis de vacaciones, y con vosotros, la sidra con Denominación.

La camiseta que se llanzó a entamos de mes y que pue alquirise nun mediu de comunicación asturianu. Xunu 2017

121


122

162


123

Alacant

Xunu 2017


124

Alaca

162


125

ant

Xunu 2017


126

Alac

162


127

cant

Xunu 2017


128

Alaca

162


129

ant

Xunu 2017


130

Alacant

162


131

EUSKAL SAGARDOA

Sidre vasco con Denominación d’Orixe Inclúi 36 llagares, reconoz 115 races de mazana, y esti primer añu yá corcharán 1.320.000 llitros.

La denominación d’orixe vasca, Euskal Sagardoa, llevará na botella un sellu de garantía numberáu y la imaxe identificativa de la mazana collorada, arriendes d’ello la botella va encapsulada tamién de collorao y con una mazana calada. Dende 2011 la sidre n’Euskal Herria cuntaba con dos sellos de calidá Eusko Label y Gorenak, col aniciu d’Euskal Sagardoa, dambos xúntense nun mesmu proyeutu que cunta col sofitu de les tres diputaciones forales y el gobiernu vascu. Nesti primer añu la marca de calidá axunta a 36 llagares, reconoz 115 races de mazana, cunta con más de 200 hectáries de pumaraes y corcharán 1.320.000 llitros. En cuantes al certificáu de calidá que llevarán toles botelles, el llaboratoriu especializáu Fraisoro sedrá l’encargáu de contrastar la calidá y Hazi encargaráse de verificar el procesu.

Pesia cuntar Asturies con más de 2.000 races de mazana la DOP Sidre d’Asturies namás reconoz 23. Euskal Sagardoa, con unes 500 races vasques, reconoz 115. Ye de valorar que cuntando Euskal Herria con alrodiu de mediu millar de races autóctones, reconocieren yá pa la so DOP 115, mentes n’Asturies, que superamos les 2.000, namás tien reconocíes 14, que caberamente pasaron a ser 23, y agora anúnciase qu’algamarán les 41, porque como se reconoz dende’l SERIDA “Creyemos qu’esto ye bono pa la sidre, los productores y el padrimoniu cultural-xenéticu del nuesu país”. Xunu 2017


132

CAMPIONATU D’ASTURIES D’ECHAORES

Luz verde para ser el mejor

Triplete T rip plete nel concursu d’echarores de Villavicioa

Esti añu, el Campionatu d’Asturies preséntase con perbones espeutatives.

La XXIV edición del Campionatu d’Asturies d’Echaores arrancó hace unos días con una primera prueba celebrada en la localidad de Santolaya de Cabranes, en el marco de la XXXVIII Fiesta del Arroz con Leche. La respuesta del público ante esta primera prueba con la que se da el pistoletazo de salida fue más que buena. Cada año, el campeonato congrega a más participantes y a más público. Un público que disfruta viendo a los mejores escanciadores de Asturies y sintiendo la emoción del campeonato. Un total de diecinueve concursantes, entre ellos cuatro juveniles y dos locales, fueron los participantes en esta primera prueba que tuvo como vencedor a Salvador Ondó, de las sidrerías El Mallu (Xixón) con un total de 115,40 puntos. El alcalde 162

de Cabranes y el director de Caja Rural fueron los encargados de entregarle el trofeo. El segundo clasificado del día fue Jeison Franco, de El Madreñeru (La Pola Sieru) que consiguió 114,80 puntos y la mejor puntuación en medidas. La tercera posición fue en esta ocasión para Wilkin Aquiles, también de El Mallu, quien obtuvo 113 puntos. En la categoría juvenil, la de los pequeños amantes de la cultura sidrera, Alexandra Castellanos, de la sidrería Fonte Villoria (Llugones) fue la vencedora. Una niña que apunta maneras y a la que seguro ve-


Actualidála sidra

remos ganando algún campeonato cuando la edad se lo permita. El Campionatu d’Asturies d’Echaores, coordinado por Enrique Tuya, cuenta este año, al igual que los anteriores, con la colaboración del Consejo Regulador de la Denominación de Origen Protegida Sidre d’Asturies y también con Caja Rural, además de la Asociación de Escanciadores y OTEA. La siguiente prueba puntuable para este campeonato tendrá lugar en Mieres, en el marco de las Fiestas de San Xuan, el día 22 de este mes. Salvador Ondó, el vigente campeón, ya ha puesto sus cartas sobre la mesa y ha dejado bien claro que va a por otro campeonato, aunque lo ajustado de las puntuaciones demuestra que hay un nivel altísimo y todos tienen el triunfo a su alcance. Un campeonato que sin duda alguna se presenta más que emocionante y que pasará por las localidades de Nava, Tapia, Llugones, Noreña, Llastres, Villaviciosa o Sieru, entre otras. Obtener el título de Meyor Echaor d’Asturies, o estar entre los mejores, no supone sólo un triunfo personal para los participantes. El premio se extiende también a las sidrerías en las que trabajan, que ven como tener a los mejores escanciando en ellas supone un reclamo más, un valor añadido que atrae a la gente al local. Beber sidra bien escanciada es clave. La mejor sidra del mundo no valdrá para nada si no se escancia bien. Por lo que poder ir a una sidrería y beber unos culetes escanciados por los mejores es todo un privilegio. Xunu 2017

133


134

L ANIVERSARIO

La Sidrería Roca La Playa celebra su medio siglo de vida en Madrid. Situada en la avenida Cardenal Herrera Oria, ha mantenido la tradición familiar y la comida asturiana en un negocio, heredado de su padre, que ahora regentan José y Clara Álvarez

Roca La Playa ye un auténticu referente de la sidre y la cocina asturiana en Madrid. Lleven 50 años siéndolo.

El pasado 19 de mayo la Sidrería Roca La Playa, de Madrid, cumplió 50 años. Medio siglo de vida en la que sus encargados, José y Clara, han heredado la tradición familiar y el cariño por un negocio que su padre, Manuel Álvarez Menéndez, natural de Cangas del Narcea, puso en marcha después de haber trabajado como sereno y taxista, lo que le permitió, con duro esfuerzo, ahorrar lo suficiente para poder abrirlo. Una cita muy especial a la que no faltaron ni los clientes de toda la vida ni las nuevas generaciones. Para conmemorar dicha efeméride, además de los pinchos y la sidra, una discoteca móvil amenizó la celebración. Lógicamente la sidrería ha ido evolucionado, pero siempre sin perder su esencia. En todo este tiempo, “hemos cometido aciertos y errores, por eso queremos pedir perdón a la gente cuando nos hemos equivocado y, sobre todo, darles las gracias a los que nos han apoyado y han hecho posible que llevemos abiertos cincuenta años, algo que no consiguen 162

muchos”, señala Álvarez. El esfuerzo y trabajo de su padre, un hombre forjado a sí mismo, le permitió formarse y estudiar en París y labrarse una amplia experiencia, trabajando en restaurantes de Barcelona, Valencia y Jávea. Además de su formación en los fogones, también es químico, lo que le ha ayudado a la hora de dar un toque distintivo y moderno a algunos platos. El fallecimiento de su padre hace dieciséis años le hizo coger las riendas del negocio familiar y trabajar codo con codo con su hermana y su madre, Antonia Callejo, que, aunque jubilada, pasa todos los días por allí. La seña de identidad del negocio, situado en la avenida Cardenal Herrera Oria 260, es trabajar con productos traídos de Asturies: los embutidos de Cangas del Narcea, las carnes del matadero de Jarrio, les fabes de Luarca, las berzas de Tapia… todo made in Asturies. Con ese material es imposible que sus elaboraciones no hagan las delicias de los comensales que, también, disfrutan de platos más sofistica-


Actualidála sidra

Tamos énte un Restorán familiar, dimpuestos a caltener la calidá y la tradición.

dos como berenjenas con miel o bacalao confitado con manzana y aceite de oliva, y, por supuesto, de los arroces, una especialidad de la casa. Sin olvidar los postres, desde el arroz con leche hasta la tarta

ADPAN ¡Libre de alérgenos!

¡sin gluten!

de sidra. Ahora que llega el calor a Madrid, la mejor opción es disfrutar de una buena botella de sidra Trabanco o Sollerio en cualquiera de las 21 mesas que integran, durante todo el año, su terraza.

Descubre nuestra tienda online en www.adpan.es

¡sin leche!

¡sin cacahuete!

¡sin semillas!

¡sin huevo!

¡sin frutos secos!

¡sin soja! Xunu 2017

135


136

Llagar del mes

Sidra Acebal Llagar Carretera Piles-Infanzón, 5335 Cabueñes, Xixón T. 985 36 41 20

El llagar en Cabueñes, Xixón

TRAYECTORIA SIDRERA Es uno de los llagares más antiguos de Xixón, Luis Alberto y Víctor Acebal, junto a Adolfo Rubio, son la cuarta generación de productores de esta sidra en la que se busca lograr un equilibrio en sabores, aromas y presentación en vaso. “Yo le dedico a la sidra 24 horas al día, te tiene que gustar mucho para dedicarte a ella y a mí me encanta”. Son palabras de Luis Alberto Acebal que junto con su hermano Víctor y su primo Adolfo Rubio se hacen cargo de Sidra Acebal. El llagar está ubicado en el singular entorno rural de Cabueñes y es uno de los más antiguos de Xixón. El bisabuelo de Luis Alberto, Benito Acebal, comenzó a elaborar a finales del siglo XIX, lo que le convierte en todo un símbolo para el Concejo así como un pilar en la historia de la cultura 162

sidrera xixonesa. “En los inicios se empezó a 300 metros de aquí, en la casa paterna. Y a principios de siglo el llagar se trasladó a donde estamos actualmente. Fue creciendo poco a poco, primero se construyó la nave más cercana al bar y posteriormente se fueron añadiendo pequeñas ampliaciones” señala Luis Alberto, gerente de la empresa. “Mi padre y mis tíos fueron los que empezaron a potenciar el negocio en los años 70 y 80, luego, nosotros tomamos el relevo en los 90 y nos dedicamos


137

Luis Alberto Acebal Valdés nel llagar.

ya a tiempo completo. Como suele suceder en este tipo de empresas, mis padres y tíos en aquel tiempo también tenían huerta y ganado. Nosotros decidimos dedicarnos única y exclusivamente al llagar” explica. Con la citada trayectoria familiar, es natural que lo de llevar un llagar le corra por las venas. Algunos años trabajó fuera de él, pero siempre pidió vacaciones durante la época de mayado para colaborar con los suyos. “Lo que más me gusta de la sidra es cómo evoluciona. Es como ver crecer a un hijo –salvando las distancias, claro–. Ves entrar la manzana, cómo se transforma en mosto, cómo va fermentando y se va convirtiendo en el producto final. Después te despides de él y se va. Lo van a consumir y esperas que les agrade” dice el llagarero. Actualmente Sidra Acebal produce 400 mil litros de su sidra natural, y de 80 a 100 mil de El Carrascu, su marca adscrita a la Denominación de Origen Protegida. “En la DOP estamos desde el comienzo pero empezamos a comercializarla hacia el 2007. Como era un producto nuevo queríamos saber qué tal respondía y la mejor forma fue hacer varias pruebas hasta que vimos que funcionaba” indica Luis Alberto. Y ha funcionado. Además de la buena aceptación que ha tenido entre el público asturiano también exportan – tanto Acebal como El Carrascu– a Estados Unidos a localidades de California, Florida y Nueva Jersey. Cauto ante todo, porque “la sidra es compleja”, explica al preguntarle qué es lo que buscan en su producción: “Cada tonel acaba siendo un mundo. Lo que intenta-

mos, lo que nos gustaría obtener, es una sidra equilibrada entre ácidos, amargos y afrutada. Afrutada y no dulce, porque el dulce en la sidra es un defecto. Y una buena presencia en vaso de color amarillo pajizo con algunos tonos verdosos. Que espalme, pero que tampoco tenga excesivo gas porque si es así, no va a tener pegue. Trabajamos desde los orígenes, con una materia prima en condiciones ya que es fundamental para el producto final. Mucha higiene, mucha vigilancia en las fermentaciones y estar siempre pendiente”. Testu: Estíbaliz Urquiola Semeyes: Ástur Montes

Xunu 2017


138

162


139

Xunu 2017


140

Afayaivos / Bienvenidos

EL CHISPERO S. PARRILLA Santa Rosalía 14 Pendueles. Llanes T. 985 411 435

EL TITO LOLO SID. Jaime Alberti, 41. Ciañu. Llangréu T. 985 086 602

PERALVA, BODEGA SID.. Puerto Rico 35 Xixón T. 687 817 702

Rellación de nueos establecimientos collaboraores con LA SIDRA

LA CAMPINA, SID. REST. Camín de la Eria, 235. Xixón T. 985 310 729

EL TREBOL, SIDRERÍA Av. de la Argentina 7,9 Xixón T. 984 280 731

Ponte en contacto con LA SIDRA en:

T. 652 594 983 LA MATA, SIDRERÍA Caveda 54 Xixón T. 985 709 004

MACARENA, SIDRERÍA. Lago Garda 7 Roquetas de Mar. Almería T. 691 352 051

e-mail: info@lasidra.as

DEMANDES DE TRABAYU

UFIERTES DE TRABAYU

CAMARERO con experiencia en sidrería, mes de agosto como extra o fijo. T. 689 522 626

URGE CAMARERO, para todos los días, emprescendible que sepa escanciar sidra. Alta en s. social. pasar de 9 a 11 o dejar curriculum en casa Tírate al Matu, avenida del cerillero, 13. Xove El Lauredal, La Calzada. No whatsapp.

COCINERO Se ofrece cocinero con experiencia. Cocina tradicional, menús, raciones, tapas y postres. Carnes, pescados, mariscos y arroces. Zona Uviéu. Whatsapp y mail : jesusfdezr@ hotmail.es T. 665882134 CAMARERO CON EXPERIENCIA. Me ofrezco para trabajar de camarero en Uviéu, en sidrerias. Tengo experiencia en excanciar sidra, manejo de bandeja, tomar comandas, soy dinamico, amable con la clientela, don de gentes, y puntual. T. 693476866. CAMARERO ESCANCIADOR 21 años de Pravia. Se ofrece para trabajar como camarero experiencia demostrable. Atiendo email y wassap 674 24 13 66. Disponibilidad horaria . Email pablo. degil. puente@ gmail. com Zona Cuideiru, Salas, Grau, Avilés. CAMARERA. Camarera con experiencia en barra, carta, escanciado de sidra se ofrece para trabajar de extra o fin de semana, con vehículo y ganas de trabajar. T.- 622459681

162

CAMAREROS Y AYUDANTE DE COCINA. Se necesita para temporada de verano, camareros y ayudante de cocina, si es posible con experiencia en los dos casos, no siendo obligatoria, no con necesidad de trabajar, sí con ganas de trabajar. T. 985414030 CAMARER@S TEMPORADA DE VERANO. Terraza El Prau, Cangues d’Onís, busca camarer@s con o sin experiencia para temporada de verano 20 de junio al 15 de septiembre horario de tardes. T. 645 840 373 SE PRECISA CAMARERAS. Jornada completa con alojamiento para todo el año en Nueva de Llanes. Incorporación inmediata. T. 985 410 178 COCINERO Sidrería en Xixón necesita persona responsable para cubrir puesto de segundo cocinero/a trabajo con continuidad. incorporación inmediata. T. 654 892 436


141

www.lasidra.as

Númberu 152 - agostu 2016

www.lasidra.as

3,5 €

Númberu 153 - setiembre 2016 3,5 €

www.lasidra.as

Númberu 154 - ochobre 2016 3,5 €

SISGA ‘16 LES MEYORES SIDRES D’EUROPA

XIXÓN Y VILLAVICIOSA MUEVEN LA SIDRA

VI SISGA XIXÓN CAPITAL EUROPEA DE LA SIDRA

SIDRERÍA

La Real Real

AN ORIANT

Imprescindible Imprescin dible en Avilés

CULTURA CELTA Y SIDRA

PRIMER ANIVERSARIO DE LA REAL COMPAÑÍA SIDRERA Y GASTRONÓMICA

NAVIA FIESTA DE LA SIDRA

CANDÁS CONSERVES, SARDINES Y MUNCHA MUNCHA SIDRE

Jesús Casas “LA SIDRA ESTÁ DE MODA Y TIENE MUCHO RECORRIDO”

www.lasidra.as

Númberu 155 - payares 2016 3,5 €

www.lasidra.as

SIDRERÍA PARRILLA SIDRERÍA

Villa Lucía

El Fartón de la Guía

Media década de éxito

Una experiencia única

Númberu 157 - Xineru 2017 3,5 €

www.lasidra.as

Númberu 156 - Avientu 2016 3,5 €

Númberu 158 - Febreru 2017 3,5 €

LA VIRUSA

“Hay que saber echar un culete pequeño, grande y mediano”

LA SIDRA NEL MENAX

www.lasidra.as

SIDRERÍA ENSIDRESA

LORETO GARCÍA

SIDRE PA ESTES NAVIDAES

Sidra y parrilla en la cuenca del Nalón

DR. JESÚS BERNARDO “La sidra regula el ac. úrico y es cardiosaludable”

SIDRERÍES D’ASTURIES Calidad natural ENTREGA DE PREMIOS DEL X CONCURSU SEMEYES LA SIDRA

UNANIMIDAD POR LA SIDRA Histórico acuerdo de la Xunta Xeneral

SIDRE PARA ESTAS NAVIDADES

LA SIDRA CONVÍDATE

SIDRERÍA LA RUTA Apertura en Villalegre

www.lasidra.as

Sidrería La Ola

MADRID FUSIÓN

ENTREGA DE PREMIOS DEL CAMPEONATO DE ESCANCIADORES

LA SIDRA CONVÍDATE

En la cumbre de la gastronomía

El Andariegu

VEONET

MARISCOS

RAPOSO

SIDROCOLES ‘16

El sabor d’Asturies

Númberu 159 - Marzu 2017 3,5 €

Seguridad en las sidrerías

SIDRERÍA

www.lasidra.as

LA CALEYA

ASTURIES GASTRONÓMICA

Un chigre fuera de lo común

www.lasidra.as

Númberu 160 - Abril 2017 3,5 €

ASTURIES BRILLA EN EL SALÓN DE GOURMETS

ASTURIES GASTRONÓMICA

www.lasidra.as

Númberu 161 - Mayu 2017 3,5 €

Númberu 162 - Xunu 2017 3,5 €

GASCONA

PREBA DE LA SIDRE

La legislación española prohíbe la sidra de pera

VIII PSLA

JUAN LUIS GARCÍA “Estamos redactando una especialidad formativa que será específica de sidra”

TRABANCO DE LLAVANDERA A BRISTOL

Y XIV SIDRACRUCIS

N. GANCEDO TODO SOBRE EL CACHOPO

NAVA

JOSÉ MANUEL RIESTRA “Habría que hacer un plan general de sidra”

XL FESTIVAL DE LA SIDRE

¡ÉSITU! VIII PSLA XIV SIDRACRUCIS

ASTURIES GASTRONÓMICA

SIDRA D’ESCOYETA

LA MONTERA PICONA

ASTURIES GASTRONÓMICA

IMPRESIONANTE REINAUGURACIÓN

ASTURIES GASTRONÓMICA

PRESENTACIÓN DE LA COSECHA 2016

BONA CONFRADERÍA DE LOS SICERATORES D’ASTURIES

ASTURIES GASTRONÓMICA

Suscríbete a LA SIDRA

www.lasidra.as

12 NÚMBEROS 40 € 652 594 983 PRENDES PANDO 11 BAXU 33208. XIXÓN. ASTURIES T. 652 594 983 Xunu 2017

EL FARTUQUÍN ESMERO EN LA COCINA RESPETO POR LA SIDRA


142 LA RUTA, SIDRERÍA. Camín de la Estacion, 15 984 207 333 Menéndez, Castañón, Val d’Ornón, Ribayu. EL CORCHU DE VILLALEGRE, SIDRERÍA. Rafael Suárez, 8. . T. 985 091 204. Prau Monga, Menéndez, Val d’Ornón. YUMAY, SIDRERÍA. Rafael Suárez, 7. Villalegre. T. 985 57 08 26. Muñiz - El Gobernador.

AYER AVILÉS CABRUÑANA, SIDRERÍA. Cabruñana, 24. T. 985 56 12 17. Vallina, Fran, Frutos, La Morena, Coro, Vigón. CASA ALVARIN, SIDRERÍA. Los Alas, 2. T. 985 54 01 13. Peñón d’Escoyeta, El Gobernador. CASA FREDO, SIDRERÍA Marcos del Torniello 25 T. 985 087 446 Fanjul y Menéndez CASA LA CORREDORIA Bastian, 3. San Cristobal T. 985 560 575. Trabanco, Vallina. CASA LIN, SIDRERÍA. Avda Los Telares, 3. T. 985 56 48 27. Rotando palos. EL CHIGRE, SIDRERÍA. Avenida San Agustín, 9 T. 984 837 839. EL COLLACIU, SIDRERÍA Marañón 1 T. 984 831 490 Trabanco, Peñón y Fanjul LA CACHOPERÍA. Camín La Era, 23. T. 984 105 807

162

LA REAL COMPAÑÍA. San Agustín 8 T. 984 835 973 Peñón, Cortina, Trabanco, Riestra, Val d’Ornón LA TORRE, SIDRERÍA. Plaza Pedro Menendez 8 T. 984 280 838 Trabanco, Riestra, Muñiz LA VIEJA RULA. Avda. Conde Guadalhorce s/n T. 985 52 03 70 Sidra Herminio LES ABLANES, BAR Carbayedo 51 Fran y Trabanco LOS SAUCES, SID. PARRILLA La Tabla 12 T. 985 543 007 / 985549019 Trabanco MONTERA, SIDRERÍA. La Vega 1. Ctra Molleda T. 985 57 94 02 Fanjul, Riestra, Villacubera

Villalegre CASA GELU, SIDRERÍA. El Carmen 2 T. 665 958551. Estrada. CASA GERMÁN, SIDRERÍA El Carmen 53 T. 984 20 94 06 Menu diario

AGORA. Plaza de la Iglesia,s/n . Morea. T. 984 499 063. Canal y Orizón. AMBRA, SIDRERÍA. Marqués Casa Quijano, 11. Morea.T. 985 48 00 27. Peñón. LA FUMIOSA, SIDRERIA RESTAURANTE. La Estacion, 16. Morea. T. 985 480 750. Herminio y Zythos.

CANGAS DEL NARCEA FUNSIQUÍN, RESTAURANTE. Xedré 44. T. 985 911 330. Cocina celiacos, vegetarianos, veganos. NARCEA, SIDRERÍA. Dos amigos S/n T. 985 810 038 Quelo

CANGUES D’ONÍS SIDRERÍA EL POLESU. Angel Tárano, 3. T. 985 94 75 84. BODEGÓN DEL DOBRA. Ctra El Pontón s/n. T. 985 848565. Orizón, Cabanón SIDRERÍA VEGA REDONDA. Ríu Güeña 2 T. 984 840 053 Buznego, Orizón. SIDRERÍA PICU URRIELLU. San Pelayu 9. T. 984 840 118 info@casaabelardo.com SIDRERÍA EL CORCHU. Angel Tarano, 5. T. 985 849 477. REST.-SIDRERÍA LA ROCA. Avda. de Castilla, 4. T. 985 849 518.

SIDRERÍA RESTAURANTE EL OVETENSE. San Pelayo 15. T. 984 840 160. Roza EL ROBLEDAL, SIDRERÍA. Bernabé Pendás, 1 . T. 984 844 439. Buznego, Foncueva, Vigón. PULPERÍA DOUS MARES. Turismo 3. T. 985849071. Roza. LOS ARCOS, SIDR, REST. Camilo Beceña 3. T. 985 849 277.

CARREÑO LA BARCA, RESTAURANTE. El Pieloro T. 985976381 / 699 65 00 81 CASONA LOS GAMONALES. Barrio El Monte, 13 Llogrezana T. 626 139 270 . Peñón LLAGAR SIDRA GUIMARÁN. La Vega, El Valle, Guimarán T. 664 070 360.

Candás REST. SIDRERÍA NORDESTE Valdés Pumarino 16. T. 984 3915 97 Sidra Peñon, Piloñu. LLAGAR DE POLA. Carlos Albo Kay 39. T. 984 391 609 DOP Sidre d’Asturies SIDRERÍA SANTARÚA. Carlos Albo Kay 18. T. 985 872 277 / 985870049 Trabanco, Trabanco d’Escoyeta. SIDRERÍA ARGÜELLES. Ferrocarril 6. T. 985 87 00 24 Un chigre de tola vida. CASA REPINALDO. Doctor Braúlio Busto,21- baxu T. 985 884 330 Cortina,VillaVerdubera. EL EMBARCADERO, REST. SID Las Huertas 3. T. 984284999. Peñón SIDRERÍA PENSIÓN EL MAÑO. Avd. Constitución 2. T. 984 087 928 Peñón, Peñón d’Escoyeta y Llagar de Fozana PIZZERIA DOMÉNICO. Valdés Pumarino, 17. T. 985 885 282 SIDRERÍA EL PUERTO. Pedro Herrero 5 bajo. T. 985 87 01 21 Peñón y Piloñu.

RESTAURANTE EL CUBANO. Avda ferrocarril 8. T. 985 870 003 L’Allume, Fanjul, Peñón REST. SID LA ESTACIÓN. Av. del ferrocarril 46. T. 985 87 22 97 Peñón y Foncueva. ASADOR SIDRERÍA TORRONTEGUI. Ctra Xixon- Candas Km 9. T. 985 870 542. Peñón MERENDERO CASA MARUJA. 33492 Xivares. T. 985 169 270. SIDRA PEÑÓN La Granda. T. 985 870 228

CASTRILLÓN EL CARMÍN, SIDRERÍA. Alcalde Luis Treillard, 17. Salinas. T. 985 500 749. Peñón, Zythos. FINCA SALINAS GARAGE ARMADA. Av. del Campón 51. Salinas. T. 985 086 147 Zapica LOS TRES MONITOS, REST. Principe de Asturias 51. Salinas. T. 985 500 003. Quelo. PICATUERU, SIDRERÍA RES. . Rey Pelayo, 4. T. 984 834 178-660 553 322. Canal, El Santu, El Gobernador, Vigón

Piedras Blancas LA ARCEA, SIDRERÍA REST. El Acebo 4. T. 984 830 882 Frutos, Vuda de Corsino, El Santu, Contrueces EL LLANO, SID. PARRILLA Xixón 5 T. 985 090 737 Canal, Vigón, Villacubera, Trabanco normal y d’Escoyeta

CASTROPOL CASTROPOL, PARR. REST. Ctra. Gral s/n T. 678 958 805. Solleiro

CASU HOTEL RURAL ARNICIU. El Campu T. 985 608 078 Parque Natural de Redes Reserva de la Biosfera


143 CASA ZULIMA. POSADA. Caliao T. 985612834/615693804 Parque Natural de Redes Reserva de la Biosfera

COLUNGA SIDRERÍA AVENIDA. Carretera General, 15. T. 985 85 60 36. El Gobernador, Cortina. SIDRERÍA MOCAMBO. Av. 18 de Julio, 6. T. 985 85 62 52. Trabanco y Cortina. RESTAURANTE MARISQUERÍA LA RULA Puerto Pesquero, s/n T. 985 850 143/661 347 761. SIDRA CRESPO. LLAGAR Sales T. 985 856 194.

CORVERA MESÓN DE FURACU. Primero de Mayo Nº3 Les Vegues T. 984 83 29 51 Sidra Vda. Angelón CAFÉ LAGOS. Los Campos de Corvera T. 984 838 901 CAFÉ DE LUNA. Covadonga 12. Les Vegues YERA, SIDRERÍA. Av. Principado 12. Les Vegues T. 985 088 413 Sidra Peñón

CUIDEIRU SIDRERÍA EL REMO. Fuente de Abajo 9. T. 985 59 02 18. Castañón, Prau Monga. LA LOLA, RESTAURANTE. Suárez Inclán 9. T. 674 221 480. Viuda de Angelón. ÓPERA, RESTAURANTE. Plaza Marina 3 T. 984 105 462 Coro, Viuda de Angelón CASA MARI, SIDRERÍA Rio frio 2 T. 690 837 810 Viuda de Angelón

EL FRANCO CASA REGO Ctra General Valdepares T. 985 637 334 Muñiz

GOZÓN

LLANES

CASA OLIVA, BAR. Ctra cabu Peñes-Verdicio T. 985 878 253 Contrueces LA FUSTARIEGA. Verdicio T. 985 878 103 Vigón, Peñón, Fonciello LA TAPINA, PARRILLA SID. Ería 16. Camin playa San Pedro.. Antromero T. 676 744 225 Trabanco. REXIDOR, RESTAURANTE. Santago d’ Ambiedes. T. 985 888 843 Menéndez.

LA CARBONERÍA DE PEPE CAVALLÉ. Sidrería Parrilla. C/ Mayor 19. T. 985 403 674 / 649993 435 Trabanco, Trabando d’Escoyeta, SIDRERÍA EL ANTOJU. C/Mayor, 8. T. 984 089 641/629 418 570 Menéndez y Val d’Ornón. LOS PIRATAS DEL SABLÓN. Sidrería, Restaurante y vivero de mariscos La Moría 11. T. 985400169 Trabanco, Villacubera. SIDRERÍA PABLO’S. Ctra La Rebollada s/n. Posada T. 985 407 181 Arbesú. SIDRERÍA REST. EL PESCADOR Manuel Cue s/n T. 985 403 293 Castañón. BAR-RESTAURANTE DON D’MANOLO. La Barriosa s/n. Cué T. 985 401 662. HOTEL SIDRERÍA EUROPA. San Roque del Acebal. T. 985 417 045. LLAGAR EL CABAÑÓN. Naves de Llanes T. 985 407550 / 616 623197 Sidra El Cabañón. Vende sidra al por mayor. CASA POLI. Sidrería Restaurante Puertas de Vidiagu s/n. T. 985 411 142. Cabañón, El Gobernador REST.-SIDRERÍA EL RUBIU. La Pedrosa- Vidiagu. T. 985 411 418. J. Tomás. BAR SIDRERÍA LA AMISTAD Cueto Bajo , 8. T. 985400893 Roza EL ROMANO. Visitas y degustaciones. Po de Llanes T. 667 214 847 Empresa de visitas guiadas y cenas. www.elromano.org RESTAURANTE LA XAGARDA Ctra.General s/n Po. T. 985 401 499 Cerrado 9 Dic. a 7 Mar.zo REST. PARRILLA EL LLAR Barriu La Roza, 51 San Roque del Acebal. T. 985 417 068 BAR REST. CONTAMOS CONTIGO Ardisana. T. 985 925 609 Trabanco y Cabañón. EL CUCHARERU, Tienda Microllagar Barriu La Granda,146. Nueva T. 639 810 225 Sidra El cuchareru LA CASERÍA DE STA. MARINA Sidrería Merenderu Parres T. 985 4004 39 Contrueces, Trabanco d’Escoyeta LA MEDIO LLENA, SIDRERÍA Pidal 4 T. 984 193 383 Viuda de Palacio, Muñiz normal y d’Escoyeta HOTEL BALCON DE LA CUESTA Camín de la Cuesta. Andrín T. 984 208 820

Lluanco LAS DELICIAS, SIDRERÍA. Valeriano Fdez Viña s/n. T. 985 881 578 Trabanco, Trabanco d’Escoyeta, Cortina, Villacubera,Llagar de Fozana. GUERNICA, RESTAURANTE. La Riba 20. T. 985 88 04 10. Peñón d’Escoyeta JOSÉ EL ZAMORANO, REST. SIDR. Hermanos Gonzalez Blanco 15. T. 984/ 49 22 41. Quelo. Cierra los miércoles. LA MARINA, BAR. C/ Teatro 6. T. 985 883 230. EL PARQUE Avda del Gayo 33. . T. 984 840 319 Vallina, Peñón normal y d’Escoyeta. LA RULA. La Riba 24. T. 984 391 444. Villacubera TINOS, CAFÉ BAR. Av. Del Gallo 79. . T. 651 596 877 EL TORMENTÍN, SIDRERÍA. La Riba 10 - 12 T. 984 49 22 41 Trabanco y Castiello. Bañugues CASA MÁXIMO. El Monte 54. . T. 985 880 435 Herminio. CASA PONDEROSO. T. 985 881 272 Peñón normal y d’Escoyeta.

GRAU SID. REST. PEPE EL BUENO. Eduardo Sierra 9 T. 985 753 328. Canal y Muñiz. CASA AURINA, REST. Puente de Peñaflo T. 985 751 015 Fran. PARRILLA VEGA DE ANZO. Vega d’Anzu 22 T. 985 754 716 Trabanco y Cortina.

ILLAS LA TENADA, CASA COMIDAS. La Caizuela 16 T. 985 506 217. Germán EL CHIGRE DE ILLAS. La Caizuela 45. T. 985 506 140 Herminio

LLANERA LLAGAR EL GÜELU. Pruvia d’Abaxo, 186. T. 985 26 48 08. SIDRERIA LA SIERRA. Avda. Prudencio Gonzalez, 11 Posada de Llanera T. 984 04 64 97 CAÑAL. ASADOR PARRILLA. San Cucao T. 985 770 253 Viuda de Palacios SIDRERIA PONDAL. Dr. Fleming 3 Llugo LLanera T. 984 183 959. Fran, Ramos del Valle, Viuda de Angelón. MICHEM, RESTAURANTE. Estación nº 10. Villabona T. 985 779 005. Trabanco normal y d’Escoyeta

La Pomar sidrería restaurante

C/ Baldomero Alonso, 30 La Felguera T. 985 694 975 www.sidrerialapomar.com

EL CHISPERO. SID. PARRILLA Pendueles T. 985 411 435 Menéndez. Val d’Ornón

LLANGRÉU LLAGAR L’ALLUME. Roíles s/n. C.P. -33909. T. 661 970504 / 617254 343. Sidra L’Allume. SIDRERÍA MARILUZ. Nueva 32. Ciañu Valle de Peón, Vallina. LLAGAR PARRILLA LA LLARIEGA. Altu La Gargantá. T. 984209767. Canal. El Santu www.lallariega.com SID. REST. CASA JORGE. Infanzones, 3. Ciañu T. 985 698 601 Vallina, Villacubera EL TITO LOLO. SID.RERÍA PARRILLA Jaime Alberti, 41. Ciañu T. 985086602 Trabanco, Viuda de Palacio

La Felguera SIDRERÍA ALONSO. Melquiades Álvarez, 67. T. 985 18 15 13. Sidra Alonso. SIDRERÍA EL LEONÉS. Casimiro Granda, 6. T. 985 69 00 80. Trabanco. Trabanco Selección. REST. SIDRERÍA OLIMAR. Gregorio Aurre, 33. T. 985 69 10 03. TSUBU Julián Duro 16, bajo T. 984840813 CASA ARCA Julián Duro 6, bajo T.690 121 381 / 647 000832 SIDRERÍA LA FAYA. Ramón García Argüelles,2. T. 985 695776. T. 985 673722. Sidra Castañón. SIDRERÍA EL GAUCHO. Ramón B. Clavería, 3. T. 985670438. Trabanco, Fonciello. SIDRERÍA EL YANTAR D’ALDEA. Fernández Duro, 9 bajo. T. 985 182 593. L’Argayón. SIDRERÍA CASA NANDO. Celestino Cabeza, 30. T. 985 673 322. Sidra JR y Arbesú SIDRERÍA-RESTAURANTE EL PARQUE. Gregorio Aurre, 19 . T. 985 68 35 51. Sidra Fonciello.

Xunu 2017


144 SIDRERÍA -RESTAURANTE CASA OLIVO. Cabeza, 14. T. 985 69 00 46. Piñera, Zapatero, Foncueva, Arbesú. SID. EL ASADOR DE MIGUEL. Jesús F. Duro - 6º. T. 985 67 33 93. Menéndez. JR. SIDRERÍA VIEJO Daniel Alvarez González, 20 T. 985 67 63 40 Sidra Menéndez LA VIRUSA. Ensidresa. SID. Inventor La Cierva, 28 Sidra Menéndez y Val d’Ornón T. 984 293 695 REST. SIDRERÍA LA BRAÑA DEL BIERZO. Paulino Vicente 14 T. 985 676 221. Sidra Riestra. SIDR. EL REFUGIO DE J.L.. Wenceslao Gonzalez, 7 T. 985 673 853. Herminio y Zythos. LA PANERA PARRILLA. Cutu La Piedra. T. 985 697 874. Trabanco y Trabanco d’Escoyeta. EL ESCALÓN, SIDRERÍA. Ramon Garcia Arguelles, 4. T. 984 496 403 LA POMAR, REST.-SIDRERIA. Baldomero Alonso, 30.. T. 985 694 975. Cortina y Villacubera. LLÁMALO X, SIDRERÍA Jesus Alonso Braga, 6 T. 638 60 82 18 Trabanco normal y d’Escoyeta EL LLAR DE NEL, REST. SID. Jesus Alonso Braga, 7. T. 984 398 623. Castañón y Val de Boides. LAIZ, SIDRERÍA. Alonso Braga 8. T. 984 296 304. ATrabanco normal y d’Escoyeta.

SIDRERÍA LA FONTANA. Eladio García Jove 2. La Pola. T. 985 61 17 02. SIDRERÍA EL GUAJE. Ríu Cares, 31 . La Pola. T. 985 610 777. BAR EL MERCÁU. Prau La Hueria. La Pola. T. 627 415 341 SIDRERÍA DON QUIJOTE Eladio García Jove, 6, T. 985602561 / 687572811 SIDRERÍA EL NALÓN. Ríu Piles,16. La Pola. T. 985 600 060. Menendez, Trabanco, J.R. SIDRERÍA QUERCUS. Ríu Cares, 25. La Pola. T. 984 097 007. PARRILLA SID. EL MOLÍN. Libertad, 86. La Pola. T. 984 997 264 / 647997264. SIDRERÍA CASA CHOLO. Plaza la Pontona. La Pola. T. 985 602 286 Viuda de Palacio, Trabanco SIDRERÍA EL HORREO.. Puerto Pajares, 21. La Pola. T. 984 498 165.

SIDRERÍA BAROLAYA. Fonte les Xanes, 1-3 T. 985 461 787. Castañón y Muñiz d’Escoyeta. RTE SIDRERÍA LA VIOLETA. A.P alacio Valdés,6. T. 985451003 SIDRERÌA ALONSO. Jerònimo Ibran, 26 T. 985 463 603 Fonciello, Llaneza. SID. CASA FULGENCIO. Plza. San Xuan, 6. T. 985 467 466. Castañón,Val de Boides, Muñiz, Muñiz d’Escoyeta. CÁ LAURA. Plaza San Xuan 4. T. 984395444. Castañón y Val de Boides. BAR SIDRERÍA EL NENU. Ríu Nalón 5 T. 687 408 364 RTE. ASADOR EL CRUCE. Ctra General. El Cruce. Santullanu. T. 985426195. www.asadorelcruce.es. Especialidad en asados. CAFETERIA SIDRERÍA ESQUINA 19 LES REGUERES Aller 19. EL TENDEJÓN DE FERNANDO. T. 985 463 748 / 609073743. L’Escampleru CAFETERIA SIDRERÍA EL Trabanco normal y d’Escoyeta. RINCÓN DE ANTONIO. Manuel Llaneza 74. T. 984 189162 / 984619146. L.LENA Paellas por encargo. LA BOCA`L FRAILE. SIDRERÍA SANTA BÁRBARA. Vital Aza, 12 . La Pola Manuel Llaneza, 6 T. 985 493 984 . T. 984 189 351 Cortina y Villacubera. SIDRERIA EL ACEBO. SIDRERÍA LARPI. Padre Sarabia, 3. La Pola. Jeronimo Ibran, 14. T. 984 499 107. T. 985 451 478 Trabanco. Viuda de Palacios. J. Tomás, Piñera. SID. LOBO - CASA PIPO. SIDRERÍA LA TERRAZA. Parque infantil 6. La Pola. Ctra Gral 11. Figareo T. 667 977 894. T. 984 190 932. Menéndez y Muñiz. MINO, SIDRERÍA Sama Parque infantil 10. La Pola. SIDRERÍA VINOTECA LA SIDRERÍA COLUNGA T. 984 082591. BARRIK DE MATILLA. Lucio Villegas 9 Trabanco. y Trabanco d’Escoyeta Trabanco normal y d’Escoyeta, Jerónimo Ibran,11 Foncueva. T. 984180967. PARRILLA RESTAURANTE JR, normal y etiqueta negra, CUESTA D’ARCU Viuda de Palacios. MIERES Ctra.La Martona, 11 SIDRERÍA EL RINCONÍN. EL MAESTRANTE GASTROBAR T. 985 438 017 Plaza San Juan, 5. Requexu. Armando Palacio Valdés 3. Arbesú T. 985 46 26 01. T. 984 991 337. LES ESCUELES, SIDRERÍA Cortina. El Gobernador. Jervasio Ramos 3 SIDRERÍA EL CASCAYU. SIDRERÍA CASA CHUCHU. T. 984 840 535. Fuente les Xanes, 2 - bajo. El Parque s/n Turón. Trabanco, Viuda de Palacios, T. 656 820 178 - 985 466040. T. 985 430 226. Trabanco y Muñiz d’Escoyeta. Cortina, Villacubera. Cortina, Villacubera, Roza, La LA MULA TORDA, SIDRERÍA Morena SIDRERÍA SEYMA. La Unión 3 Aller, 6. EL RETIRO, SIDRERÍA. T. 984 282 654. T. 984 830 788. Avilés 1. Menéndez. T. 985 452 066. SIDRERÍA LA SOLANA. Muñiz normal y d’Escoyeta Jerónimo Ibran, 5. LLAVIANA T. 985463350. EL MESÓN DE CARLOS. SIDRERÍA LA CAMPURRA. Canal, Fonciello, Villacubera, Rafael de Riego, 29. Turón. Puertu Payares, 29. La Pola T. 985 430 751. LLAGAR PANIZALES. T. 985 6112 76.. Muñiz, Villacubera. Espineo, 13. 33618 Mieres. J. Tomás. T. 985467815. CAFÉ CONSISTORIAL, REST. MESÓN LA MINA. SIDRERÍA. Libertad 15. Constitución 1. T. 985 600 032. T. 985 451 990 Trabanco normal y d’Escoyeta, Novalín, Vilalcubera

LA POSADA DE BACUS. Guillermo Schultz, 8. T. 985 454 115. Trabanco normal y d’Escoyeta CAÑA Y COME. Valeriana Miranda, 13. T. 984 398 919. Castañón LA CURUXA, SIDRERÍA. 1º Mayu 16. T. 984 108 350 Castañón, Val de Boides

MORCÍN PARRILLA L’ANGLEIRU Les Vegues de San Esteban de Morcín T. 985 783 096 restaurante@angleiru.com Tabanco, normal y d’Escoyeta, Cortina y Menéndez

MUROS EL CHALANÍN DE MON, SIDRERÍA Av. Los Fierros 3. San Esteban de Pravia T. 684 636 352 Herminio, Zythos

NAVA MESÓN LA PANERA. Llames Baxu.. T. 618902046. Orizón y Novalín. SIDRERÍA LA BARRACA. La Barraca, 16. T. 985 71 69 36. Llagares navetos. SIDRERÍA CASA MINO. La Laguna. T. 985 716 623. SIDRERÍA LA FIGAR. La Riega. T. 985717551. Llagares navetos. SIDRERÍA PLAZA. Plaza Manuel Uría 11 Rotando palos navetos SIDRERÍA PRIDA. La Colegiata, 12. T. 985 717 345. Novalìn,Vda de Angelón,Orizón LA NAVETA BAR. Pza Dominganes,7 T.650613779 Nava York. Amestao. REST. EL TITI DE NAVA. Basoreu T.985 716 711. SIDRA ESTRADA. Quintana, 40. T. 985 716 292 www.sidraestrada.com SIDRA VIUDA DE ANGELÓN. La Teyera, s/n. T. 985 716 943 SIDRA ORIZÓN Orizón 14. T. 985 71 62 09 SIDRA M.ZAPATERO La Riega 7. T. 985 71 70 67 LLAGAR EL PILOÑU. Gamonéu s/n T. 985 716 051 / 696308745 Sidra El Piloñu, Isidra sin alcohol. CAMPILLO, QUESOS. Llamargón 3 T. 985 716 365 Estrella de Oro a la calidad y World Quality Commitment Award

NAVIA CASA JORGE, SIDRERÍA El Muelle. Puertu Veiga T.985 648 211. Trabanco normal y d’Escoyeta. EL ANCLA, PARRILLA CAMPING Armón. Puertu Veiga T. 985 648 205 Trabanco. 162

EL CABO, MESÓN Av. Dársena 15 T. 985 473 169 Sidra Muñiz EL CANTÁBRICO, SIDRERÍA Mariano Luiña 12 T. 985 473 458 Viuda de Angelón. EL CHIGRÍN DEL PUERTO, SIDRERÍA Avd de la Darsena, 17. T. 984 844 206 M. Vigón, Trabanco d’Escoyeta LA GAVIOTA, REST. Paseo del Muelle, 6. Puertu Veiga T. 662378783 Trabanco normal y d’Escoyeta. LA MAGAYA, SIDRERÍA Regueral 9. T. 985 630 433. Zapatero y Peñón. LA VILLA. SIDRERÍA Campoamor 4. T. 985 62 48 84 LA QUINTA DE QUIQUE. PARRILLA REST. Villar s/n. VillaPedre T. 985 472 095 Trabanco normal y d’Escoyeta

NOREÑA EL FÍU CHITI “LA CHURRE”. Fray Ramón , 25 bajo T. 984 280 261. CASA EL SASTRE. Fray Ramón, 27. T. 985 741 252 Canal, Quelo, Muñiz Selección. LA TENERÍA. Flórez Estrada 41 T. 985 74 40 27 Quelo, Herminio, Zythos FERMÍN, PARRILLA, SIDR.. Justo Rodriguez 7 T. 985 090 881 Trabanco SIDRERÍA GONZÁLEZ. Florez. Estrada, 37 T. 985 741 771. Canal SIDRERÍA REST. EL CASERO. Dr. Cuesta Olay, 34 T. 984 491 567. Sidra Fran y Ramos del Valle. EL RINCÓN DEL SABADIEGO Bar del Matadero Av. de Uviéu 32. T. 626 997 322. Juanín y Angones.

ONÍS CASA MORENO Plaza del Ayuntamientu. Benia T. 985 844 154. SIDRERÍA REST. EL PAREÓN Sirviella T. 985 844 366.

PARRES SIDRERÍA EL FORQUETU. Ramón del Valle, 4 (Les Arriondes). T. 985840532. Rotando Palos SIDRERÍA EL SUBMARINO. Leopoldo Alas Clarín. T. 985 84 00 75. CONFITERÍA CAMPOAMOR. Ramón del Valle. T. 985 84 00 37. LA XUNCA La Peruyal 26. Les Arriondes T. 606 103 001. SIDRERÍA MESÓN EL RINCÓN DEL CASTAÑU. Ramón del Valle 5. Les Arriondes T. 985841674. Angones SIDRERÍA EL MIRADOR. La Peruyal, 1. Les Arriondes. T. 985840411. Foncueva y M. Zapatero.


145 SIDRA BASILIO. Domingo Fresnedo, 11. Les Arriondes. T. 985 84 02 27. SIDRERÍA EL TONEL DE GIGI. Ramón del Valle 8, bajo. Les Arriondes. T. 984 840 544 Trabanco, Trabanco d’Escoyeta. SIDRERÍA LOS FELECHOS Ramón del Valle 6, bajo. Les Arriondes. T. 985 841 536

PILOÑA RESTAURANTE SIDRERÍA PARRILLA LA ROCA. Ctra .General. 33584 Sevares T. 985 706 049 Viuda de Angelòn BENIDORM, HOTEL, SIDRERÍA, RESTAURANTE Villamayor T. 985707111/ 985707643

L’Infiestu LA VERJA, SIDRERÍA REST L’ Horrìn,s/n. T. 985 710 800 Alternando palos SIGLO XX, BAR Martinez Agosti, 9. T. 677 712 501 Mestas, Fran,Menendez,Prau Monga y Ramos del Valle

PRAVIA MESÓN LA PANERA Ctra Antigua de Peñaullán s/n T. 670 433 412

PROAZA RESTAURANTE LA SALA DEL BUEN YANTAR. Avda. Carmen Miranda25-5º E T. 625 50 00 78 CONFITERÍA REY SILO Carmen Miranda, 15

RIBADEVA SIDRERIA LA CASA ABAJO. Ctra General s/n. La Franca T. 985 412 430 Cabañón, Trabanco.

RIBESEYA SIDRERÍA EL TARTERU. Marqueses de Arguelles, s/n. T. 98585 76 39. Sidra Castañón. SIDRERÍA CARROCÉU. El muelle. T. 985 86 14 19. Sidra Cortina. SIDRERÍA LA PARRILLA. Avda Palacio Valdés, 27. T. 985 86 02 88. Foncueva / Cabañón. EL ANCLA. RESTAURANTE Gran Vía. T. 984 84 11 08. LA NANSA. Marqueses de Argüelles, s/n. T. 985 860 302. EL TEXU. Sidrería Restaurán Lopez Muñiz, 11. T. 684 284 219. Trabanco normal y d’Escoyeta. CASA BASILIO. Sidrería Marisquería Manuel Caso de la Villa, 50. T. 985 858 380. EL PUERTO, SID. MARÍSQ. Marques de Argüelles, 31 T. 984040760 Novalín, Cabañón. ABAREQUE, SIDRA Y TAPES. Manuel Caso de La Villa, 34 T. 984 841 040 Viuda de Angelón, Muñiz.

SAMARTÍN DEL REI AURELIU PARRILLA EL CURRO. La Peruyal 12, baxu. T. 985 671 594 / 645968159 Sidra Arbesú. SIDRERÍA LA CABAÑA Francisco Quevedo 9 Sotrondio T. 985 67 18 61.

L’Entregu BAR FLORIDA. Avda. El Coto, 15. Sidra Vigón y L’Allume. BAR SIDRERÍA EL SEMÁFORO. Doctor Fleming,27. T. 984 082 492 Tabanco normal y d’Escoyeta. SIDRERÍA CASA CAMILO. La Cascaya. Sidra Menéndez. SIDRERÍA EL ZAMORANO. Manuel G. Vigil, 11. T. 653 671 217 Sidra Arbesú. RTE. SIDRERÍA LA CONDA. Perez Ayala,10. T. 985 660 671 / 984 066 118 J.R, Trabanco normal y d’Escoyeta. EL PORTALÓN, SID. REST. Ramon y Cajal, 11. T. 647608394 Trabanco normal y d’Escoyeta. LA SINDICAL, SID. REST. Manuel González Vigil, 2. T. 985 746 606 Trabanco normal y d’Escoyeta. Blimea CRESPOS, SIDRERÍA REST. Puertu San Isidro 3. T. 985672588 Menéndez. SIDRERÍA SAN MAMÉS Velázquez 16 T. 630 07 97 04 LA PEÑA, MESÓN Av. La llibertá 53 T. 984 842 456 Viuda de Palacio

SIERO SIDRA LOS BAYONES Vallin, Llimanes nº 52 T. 985791250. EL ASADOR DE ABEL. La revuelta del coche. Arguelles T. 985 740913 PARRILLA KOBE. Ctra. Oviedo-Santander, 45 T. 985 794 974. Muñiz,Trabanco Selección. EL LLAGAR DE VIELLA Ctra Viella. T. 985 794 198 www.llagardeviella.es SIDRERÍA RESTAURANTE EL LLAGAR DE QUELO. Barriu de Fueyu, 21. T. 985 79 29 32. www.sidraquelo.com LLAGAR Y SIDRERÍA LA MORENA. Alto de Viella, s/n 33429 T. 985 263 944. LAS CUEVAS, ASADOR REST. Avda Santander 8 El Berrón. T. 985 743 409. Muñiz, Trabanco normal y d’Escoyeta. LOS ROBLES, PARRILLA Samartino T. 985 723 539. Foncueva. EL CASINO DE LIERES, SIDRERÍA EL TRAVIESU La Pedrera 15 - Llieres T. 985 747 099. VIuda de Angelón.

La Pola SIDRERÍA EL FORNO. La Isla,s/n T.985722711 Muñíz, Trabanco, Trabanco d’Escoyeta. SIDRERÍA PACO. La Isla, 5. T. 985 723 164. Sidra Foncueva, J.R y Trabanco Selección. SIDRERÍA EL CULETÍN. Celleruelo, 66. T. 985 722 156. Viuda de Angelón. SIDRERÍA EL PARQUE. Florencio Rodríguez 11 T. 985 725 009. SIDRERÍA EL POLESU. Facundo Cabeza, 8. T. 985 720 054 / 985720954. SIDRERÍA PUMARÍN. Plaza Les Campes 28 T. 985 72 27 44 Pachu SIDRERÍA LES CAMPES. Plaza Les Campes, 7. T. 985 723 006. SIDRERÍA EL MADREÑERU. Plaza Les Campes, 15. T. 985 724 599. JR, Zapatero, Orizón, Vallina, Vigón, Roza, Cabañón, Morena, Fran, Estrada. SIDRERÍA MESÓN SIERO Valeriano León 25. T. 984834457. Sidra Foncueva. PEÑAMAYOR, MESÓN Torrevieja, nº 16 Pachu. SIDRERÍA KARTING POLA. Puente Recuna, Ctra. Santander. T. 985 72 19 57. Foncueva, L’Argayón, Zythos OTERO, SIDRERÍA PULPERÍA Florencio Rodriguez 57 T. 985 724 605 Trabanco, Fanjul LOS PORTALES DE JAMINÓN San Antonio 11 T. 985 724 304 Castañón, Vigón, Roza, Orizón, Vallina, Muñiz.

SIDRA QUELO. Fueyu, 21. T. 985 792 932 SIDRA ARBESÚ. Santa Marina. T. 985 742 390. SIDRA FONCIELLO. T. 985 74 45 47. CASERÍA SAN JUAN DEL OBISPO T. 985 985 895. LLAGAR VIUDA DE PALACIO. Tiñana 10. T. 985 792 617. Sidra Vda de Palacio.

Llugones SIDRERÍA EL GUARAPU Antonio Machado 12 T. 984 183 458. Trabanco SIDRERÍA FRAN. Llugones. Ctra. Avilés, T. 985 260 074. Sidra Fran. SIDRERÍA LA ESCUELA. Avda. de Viella, 11. T. 984 491 782 EL ALAMBIQUE, CERVECERÍA. Jose Tartiere esq. Monte Auseva. T. 620 471 911 Ramos del Valle SIDRERÍA EL DUERNU. Antonio Machado, 9. T. 984 281 910 FONTE VILLORIA, SIDRERIA. Gaspar Jovellanos, 2. T. 984 180 615 Fran, La Morena, rotando palos ALBINO, SIDRERÍA. Conde Santa Barbara 5 T. 984 195 982 Fran, Ramos del Valle. LA CASONA DEL MIÑO. Leopoldo Lugones,7. T. 985 26 15 94 Trabanco, Fran, Ramos del Valle Cualloto LLAGAR CASA CORZO. Ctra.Gral de Santander, 7 T. 985 792 010 / 600788219 Granda.

CRIVENCAR. Pol. Águila del Nora, PC 2, NV 1. Granda T. 985794215. info@crivencar.com /www. productosdeAsturies.com PULPERÍA SIDRERÍA TERRA MEIGA. Carretera general 634, 3 T. 647 216 939. Torre, Trabanco, Fran y Ramos del Valle. HOTEL RESTAURANTE MODEL`S. Polig. de Granda Nave, 29 Granda T. 985 791 580.

SOTU’L BARCU REST. SIDRERÍA LA DEVA. Avda de los Quebrantos, s/n San Xuan de l’Arena. T. 985 586 072. Muñiz d’Escoyeta, Cortina. SIDRERÍA REST. EL CRUCE. Carcéu. T. 685 386 912. Castañón y Val de Boides. SIDRERÍA ASGAYA. Avda Los Quebrantos San Xuan de L’Arena. T. 690 901 181. Menéndez y Vda de Angelón. CASA POMPO, PARRILLA Carlota Sunkel 10 Ranon T. 677 567 208 Menéndez ORBAYU, SIDRERÍA. Los Quebrantos 40. San Xuan de L’Arena.. T. 984 837 314. Fanjul

TAPIA SIDRERÍA LA CUBIERTA. Travesía Dr. Enrique Alvarez. T. 985 47 10 16. Solleiro. MESÓN EL PUERTO. Avda del Muelle 20. bajo Tapia de Casariego. T. 985 62 81 08 Solleiro y Cortina.

Tiñana SIDRA JUANÍN Fozana d’Abaxo 4. T. 985 79 49 07 SIDRA FANJUL. Tiñana 12. T. 985 985 155. SIDRA MUÑIZ. Fueyu, 23. . T. 985 792 392.

ABIERTO TODOS LOS DÍAS

Xunu 2017


146 SIDRERÍA LA TERRAZA. Amor de Dios, 2. Tapia de Casariego. T. 985 62 81 39. Sida Muñiz LA FONTE. Fernando Villamil, 8. Tapia de Casariego T. 984 84 4179 Solleiro, Trabanco. EL BOTE. RESTAURANTE Marques de Casariego, 30 - 32 T. 985 628 282

TARAMUNDI LLAGAR SOLLEIRO. La Villa. Taramundi. T. 985 64 68 37.

TINÉU LLAGAR SIDRA LA LLARADA. El Viso s/n. T. 985 80 08 14.

UVIÉU SIDRERÍA EL PIGÜEÑA. Gascona, 2. T. 985210341. SIDRERÍA LA PUMARADA. Gascona, 6. T. 985200279. Sidra Menéndez y Trabanco. SIDRERÍA TIERRA ASTUR. Gascona, 1. T. 985 202 502 Sidra Trabanco. EL RINCÓN DE GASCONA. Gascona, 3. T. 984 182 986. Juanin, Vda de Palacios, Orizon SIDRERÍA EL MAYU. Ildefonso Sánchez del Río, 7. T. 985 28 86 62. Sidra Menéndez. SIDRERÍA EL VALLE. Manuel Pedregal, 6. T. 985 22 99 52. Sidra de Nava. SIDRERÍA EL OVETENSE. San Juan, 6. T. 985220840. T. 985220 207. Vda. Palacios, Contrueces, Frutos,Zhytos. SIDRERÍA MARCELINO. Sta. Clara. T. 985 22 01 11. Foncueva, Zapatero, Vda. Corsino, Trabanco. SIDRERÍA MIGUEL. Manuel Cueto Guisasola, 2. T. 985 24 46 24. L’Argayón. Arbesú. SIDRERÍA LA NOCEDA. Victor Chavarri, 3. T. 985225959. Rotando varios palos. SIDRERÍA CASA FRAN. Av. Conde de Santa Barbara 37 Avenida, Llugones.

RESTAURANTE-PARRILLA RIO DE LA PLATA. Sabino Fdez. Campo, 9. T. 985 111 343 Trabanco, normal y d’Escoyeta REST. SAN JUSTO. El Cruce, 3 San Esteban de les Cruces T. 984 116 686 Fran, Cortina, Villacubera SIDRERÍA LA FESORIA. Avda. Torrelavega, 29. T. 984 293 854. Juanin y Roza LA GRAN VETUSTA, SIDRERÍA Pza. Porlier, 5. T. 984 296 683 Herminio y Zythos. ASADOR SIDRERÍA FANJUL Pedro Miñor 4 T.985 244 905 SIDRERÍA EL CAMPANU. Jesús, 1. T. 985 215193. RESTAURANTE-PARRILLA BUENOS AIRES. Carretera del Naranco s/n. T. 985 295 907. Orizón y Novalín. SIDRERÍA LA ESTACIÓN. Indalecio Prieto, 4. T.616 668 079. Sidra Fran. RESTAURANTE LA CABANA. Gascona nº 19 bajo. T. 984 085 637. SIDRERÍA EL TRAMPOLÍN. Avda. de Torrelavega, 36. T. 985 201 315/647 570 098. SIDRERÍA LA INDUSTRIAL. Palmira Villa, 9 T. 985 284 863. LA PARRINA. Marcos Peña Royo,14. T. 984 183 798. Especialidad en callos caseros. SIDRERÍA-RESTAURANTE LA MANZANA. Gascona, 20 T. 985 081 919 Trabanco normal y d’Escoyeta, Valdeboides, Villacubera, Ramos del Valle, Zhytos, Cortina, Sopeña, Poma Áurea, EM, Pumarina. EL SUEÑU Paseo de la Florida, 3. T. 984 839 929. Herminio. SIDRERIA ALBERTO. La Lila, 25 T. 985 089 122. Roza, Canal, Novalín. LA FLOR DE GALICIA. Avda. Del Cristo, 51 T. 985 252 697. Peñón y Zythos.

LA CUEVINA. San Mateo 1 T. 984 842 198. MONTE NARANCO. Menéndez Pelayo 10 T. 985 110 977. EL REGUERANU. SID. REST. Santumederu 49 Llatores T. 984 043 048. Trabanco normal y d’Escoyeta. SIDRERÍA EL GATO NEGRO Mon 5. Pza Trascorrales 17 T. 984 087 511 Quelo, Trabanco, Coro LLAGAR EL PELEGRÍN Luis Braile 9 T. 984 083 669 Canal, Trabanco SIDRERÍA LA BELMONTINA Águila 3. T. 985214828. Viuda de Palacios. SIDRERÍA GRAN VÍA Av. Galicia 3 T. 985 239 901 Villacubera, Juanín, Viuda de Palacio, Trabanco. SIDRERÍA EL MEOLLO Vázquez de Mella 68 T. 984 280 862 Menéndez, Val d’Ornón. BAR ROBERTO Gaspar García Laviana 1 T. 985 219 785 Sidra Fran y Trabanco. SIDRERÍA PICHOTE Pza Gabino Diaz Merchan T. 984 282127. TABIERNA L’ARFUEYU Gaspar García Laviana 1 T. 984 189 804 Menéndez, Vda Angelón. SIDRERÍA LAMALQUERIDA Indalecio Prieto, 6 (Zona Gascona) T. 985 757 175. Sidra Juanín, Foncueva normal y d’Escoyeta SIDRERÍA PARRILLA LOS CORZOS Los Corzos 5. La Manxoya T. 985 219 743. Muñiz. EL FARTUQUÍN, SID. REST Carpio 19 y Oscura 20 T. 985 229 971. Menéndez y Val d’Ornón. SIDRERÍA PADRE SUÁREZ Padre Suárez 25. T. 985200192. Vigón, Juanín y Fran EL ANTIGUO. RESTAURANTE SIDRERÍA Trascorrales 6. T. 984085972. Quelo, Olaya MESÓN SID. EL LEONÉS Av. Santander 4 T. 985220343. Cortina SIDRERÍA LOS AVELLANOS Los Avellanos 4 T. 985221908. Trabanco EL PATIO, SIDRERÍA Puertu Tarna 17 T. 984 83 48 78 Famjul, Llagar de Fozana

CASA MUÑIZ, SIDRERÍA La Lila 16 T. 985 203 259 Muñiz MONTAÑES, REST. SIDRERÍA Isla de Cuba 8 T. 984 285 037 Muñiz normal y d’Escoyeta. MONTES Y BAYAS, SIDRERÍA Gascona 4 T. 985 072 623 Muñiz, Villacubera, Trabanco normal y d’Escoyeta ALTERNA, SIDRERÍA Puertu Payares 9 T. 984 280 641 Corsino, Trabanco normal y d’Escoyeta. AL CENTRO Y PA DENTRO Joaquin Blume 1 La Tenderina T. 985 076 154 Viuda de Palacios, Fanjul

La Corredoria SIDRERÍA LA FERRERÍA Calle Llaviada, 10 . T. 984 083 834 Conceyu, Menéndez, Val d’Ornón. LA TABERNA DE CHUS Vicente Miranda 11 T. 616 186 978. Trabanco. SID. LA CASUCA DE SANTI. Los Campos, 1 T. 985 081 482 Menéndez, Val d’Ornón. SIDRERIA DONDE RAMONIN. La Corredoria 117 T. 984 282 455. Menéndez, Val d’Ornón. EL LLAGARÓN DE ELIO Y ADRI Llaviada 5. T. 985 755 758. Arbesú, Menéndez, Val d’Ornón. EL PATIO, SIDRERÍA Puertu Tarna 17. T .984 83 48 78 EL RASÓN, SIDRERÍA, PARR. La Corredoria 122. T .661175 672 Fanjul, Menéndez, Val d’Ornón. Trubia SIDRERÍA EL BOSQUE. El Bosque, 14. T. 984 282 464. Trabanco, Torre, Viuda de Palacio Camín Real de la Sidra SIDRERÍA LOS BALCONES. Camín Real, 67. T. 985 79 30 31. Vda. Corsino, Fonciello, Juanín, Llaneza. LLAGAR HERMINIO. Camín Real, 11. T. 985 79 48 47. SIDRERÍA EL TONEL. Camín Real, 18 T. 985 985 726 Sidra Quelo. LA NUEVA BARRIKA. Camín Real 26. Cualloto T. 984 085 686.

VALDÉS SIDRERÍA EL PAREDANO. Los Caleros 5 33700 L.luarca T. 985 47 0321 L’Infanzón, JR, Trabanco, Trabanco Selección, Escalada EL SINDICATO. Av. San Sebastián 33787 Barcia T. 674 157 228 Cortina.

162

VEIGADEO CASA JANO, SID. REST. PARR. Piantón T. 985 47 0321 Arbesú. SAN ROQUE SID. REST. PARR. El Palacio 24 T. 985 634 261 Trabanco.

VILLAVICIOSA CASA MILAGROS. Campomanes 1. T. 985 89 02 21. SIDRERÍA EL FURACU. Plaza Generalísimo, 26. T. 985 891 189. SIDRERÍA BEDRIÑANA. Maliayo, 1. T. 985 891 152. SIDRERÍA EL TONEL. Álvarez Miranda, 13. T. 985892359. SIDRERÍA EL PORTAL. Maliayo, 5. T. 984 393 818. Rotando Palos. SIDRA J. TOMAS. Molín del Mediu. Candanal, 33. T. 985894119. SIDRERÍA LA CAPILLA. Manuel Cortina 11. T. 984 39 70 28. SIDRA CORTINA. San Xuan, 44. AmandiT. 985893200-630956730 C.llagar@cortina.com www.sidracortina.com SIDRA FRUTOS. Barriu Friuz ,28. Quintueles. T. 985 89 48 26. LLAGAR CASTAÑÓN. Santa Ana, 34. 33314 Quintes. T. 985 89 45 76. SIDRERÍA LA ESPUELA. Eloísa Fernández, 6 T. 985 89 14 06 Menú, Cachopo, Pulpo con patatines. SIDRERÍA LA BALLERA. General Campomanes 18 T. 985 89 00 09 Sidre de Villaviciosa. SIDRERÍA RTE. MARISQ. EL CONGRESO DE BENJAMÍN Plaza del Ayuntamiento, 25. T. 985 892 580. SIDRERÍA CAMPOMANES General Campomanes,1 T. 984 198 840 Sidra JR. EL PORTAL, SIDRERÍA. Maliayo 5, baxu. T. 984086929 RESTAURANTE EL MORENO. Puerto del Puntal T. 984 100 401 Sidra Vigón, El Gobernador, El Gaitero, Valverán. SIDRA EL TRAVIESU. Camoca s/n T. 609031811 SIDRA LOS GEMELOS. Barriu Cimavilla 82 T. 985 894 731 /606384 044. SIDRA VALLINA. Fonfría 33. Pión. T. 985 894 052 / 606413200. REST. CASA PEPITO. Pión. T. 985 894 118 /629816466 EL GARITU, SIDRERÍA. Victor García de la Concha, 16 T. 984194651 Rotando palos de La Villa. CASA LEO, SID. PARRILLA Cervantes 2. T. 985086459.


147 EL PARQUE, SIDRERÍA Cervantes 11. T. 984 087 917 CASA MERY. El Carmen 4 T. 984 281 898 Castañón. SIDRERÍA EL ESCORIAL. Maximinon Miyar 18. Amandi T. 985 89 19 19. BAR SIDRERÍA LA ESPICHA. Manuel Cortina, 1. T. 985 890 031. Trabanco y Trabando d’Escoyeta. LA FLOR DEL PUMAR, SIDRERÍA REST. Riaño 22. T. 985 893 004. Cabueñes, Novalín EL NUEVO BUSTO, SIDRERÍA REST. Camín Real s/n. Argüeru T. 985 909 583. Cortina, Cabueñes LA TORRE, SIDRERÍA Cabanilles, 29 T. 985 893 671 Cabueñes DELARCE, RESTAURANTE. Zaldivar 21. T. 984 842 990 Coro, Brut Pomarina, Valle Ballina y Fernández. SAMPEDRO, BAR REST. Ctra General 80. Arroes. T. 985 999 583 Buznego, Castañón. LA CANALIEGA. Hotel Rural. Restaurante Barrio Valbucar, 4 T. 985 890 025 Castañon, Vallina, Canal, Brut EM y Pomarina. LA TIERRINA, SIDR, REST Victor Garcia de la Concha,14 T. 985 892 620 Castañon.

Tazones EL ROMPEOLAS, BAR REST. San Roque 21. T. 985 897 013 Rotando palos. LA SIRENA, BAR REST. San Roque. T. 985 897 020. Frutos, Canal, El Santu LA TORTUGA, SIDRERÍA CHIGRE. San Miguel 5. T. 985 897 168. MARBELLA, RESTAURANTE. San Miguel 4. T. 985 897 003 Buznego. LA NANSA, RESTAURANTE. San Roque 20. T. 985 897 038 Castañón, Val de Boides.

XIXÓN

LLAGAR SIDRERÍA RESTAURANTE CANDASU. Sierra del Sueve, 14. ALBORADA, SIDRERÍA. T. 984 393 037. San Nicolás 8. Menéndez, Val d’Ornón. T. 625 094 479 Contrueces, Gelo, Peñón. SIDRERÍA EL CRISOL. Mariano Pola,66. SIDRERÍA EL SAÚCO. T. 984 39 65 82. Valencia 20. SIDRERÍA URÍA. T. 985 39 83 30. Poeta Alfonso Camín, 26. www.elsaúco.com T. 985 38 33 34. SIDRERÍA HNOS. BLANCO. Sidra Foncueva y Trabanco Honduras, 5 - La Calzada. SIDRERÍA CASA TONI. T. 985 31 65 21. Trabanco y Trabanco Selección. Carlos Marx, 18. T. 985 34 32 83. SIDRERÍA LA GALERNA. Sidra Menéndez. Avda.Galicia, 82 -El Natahoyo. SIDRERÍA JOSÉ. T. 985 31 15 14. Trabanco, Trabanco Selección, Zaragoza, s/n. T. 985 32 06 13. Roces. Sidra L’Argayón. BAR - REST. EL CRUCE. Cabueñes. T. 985 37 11 30. LLAGAR EL MANCU Sidra Piñera. Camín de la Ería 49. Cabueñes T. 985 133 330 SIDRA TRABANCO. Piñera Llavandera, s/n. T. www.elmancu.com 985136969. SIDRERÍA CASA FEDE. SIDRA JR. Acacia,5. Altu L’Infanzón, 5321. T. 985 34 40 07. T. 985 33 84 37. Sidra L’Argayón. Cabueñes. SIDRERÍA LA GARULLA. SIDRA CONTRUECES. Numa Guilhou, 20. Contrueces, s/n. T. 984 198 418 T. 985 38 62 97. Cortina, Villacubera. SIDRA CANAL. SIDRERÍA CABRANES. Llavandera - Llinares. Fco. de Paula Jovellanos, 16. T. 985137757 T. 985131487 LLAGAR SIDRA PIÑERA. Sidra Peñón., Trabanco Camín de Caldones, 581. SIDRERÍA EL RESTALLU. Serantes- Deva. Decano Prendes Pando . T. 985 33 50 54. T. 985 35 00 48. SIDRERÍA LAS PEÑAS. Sidra Peñón y Peñón selección. Santuriu. T. 985338299. SIDRERÍA LA GALANA. Trabanco y Piñera. Plaza Mayor. CASA YOLI. T. 985 17 24 29. Sidra JR Ctra Caldones 182. SIDRASTUR/Grupo Astur de Barriu San Antonio - Deva. Coleccionismo Sidrero T. 985 36 87 24. At. Obrero La Calzada 2, 2º. Sidra Piñera. sidrastur@hotmail.com www.casayoli.es SIDRERÍA LES RUEDES. EL SOBIÑAGU. Altu L’Infanzón, s/n. Cabueñes Sidrería. Parrilla. Restaurán T. 985 33 10 74. Leoncio Suárez 60 T. 984 29 80 63 SIDRERÍA LA RUTA DE LA PLATA. SIDRERÍA CASA CESAR. Avda. de la Constitución, 140. Juan Alvargonzález, 24. T. 985 14 28 30. T. 985 38 99 83. Sidra Frutos, Nozala Selección. Sidra Peñón. SIDRERÍA EL CENTENARIO. SIDRERÍA SPORTING. Plaza Mayor, 7. Avda. Pablo Iglesias, 78. T. 985 34 35 61. T. 985 364 631. Coro, Gelo, Castañón y Vallina. SIDRERÍA SIMANCAS. Avda. Pablo Iglesias, 57. T. 985369238. Sidra Trabanco. PARRILLA ANTONIO I. Roncal, 1 Xixón. T. 985 15 49 73. Trabanco normal y d’Escoyeta. SIDRERÍA CASA CORUJO. Carretera del Obispo, 75. T. 985 384 619. Sidra Contrueces. SIDRERÍA LOS CAMPINOS. COVADONGA 8. T. 985 172 640..

SIDRERÍA LLAGAR CASA SEGUNDO. Cabueñes. T. 985 33 36 32. Sidra Segundo. DAKAR, SIDRERÍA Juan Alonso 11. T. 985 357 670 LLAGAR DE CASTIELLO. Camín San Miguel. Castiello Bernueces T. 985 368 338 MIRAVALLES, SIDRERÍA La Playa 6. T. 985 086 616 SIDRERÍA TROPICAL. Avda. Rufo Rendueles, 3 T. 685 827 159. Castañón, Trabanco d’Escoyeta. EL MALLU. La Pola Siero, 12. T. 985319410. Menéndez. EL OTRU MALLU. Sanz Crespo, 15. T. 985359981. Menéndez. LA TORGA, SIDRERÍA REST. San Francisco de Asis, 3 T. 985 086 356 LA MANZANA REAL, SIDRERÍA Llaranes 10. T. 985 145 250 CASA JULIO. Río Eo, 57. T. 985165280. Cortina, Nozala, Villacubera. SIDRA CABUEÑES. Camín del Barriu, 5. Cefontes. Cabueñes. T. 985 16 24 22./669860598. SIDRERIA BOBES. Reconquista 9. T. 984 490 215. SID.EL RINCÓN DE TONI. L’Infiestu 21 Menéndez RESTAURANTE CASA ARTURO. MERENDERU Profesor Pérez Pimentel 73 La Guía T. 985361360 / 98536 28 51 JR, Buznego, La Nozala www.casaarturogijon.com BODEGAS ANCHÓN. Manuel Junquera 30. T. 985 3671 67/985 0972 80 Canal, El Santu, Acebal, El Carrascu PARRILLA MUÑO. Feijó nº 33 T. 985 33 60 80 parrillamuno@hotmail.es La Golpeya y. P. La flor de los Navalones

RESTAURANTE RIBER SIDRERÍA Menendez Pelayo, nº 9 T. 985 33 77 98 Sidra Peñon PARRILLA SIDRERÍA LA XUANINA. Caveda 7. T. 985 332 323 Trabanco normal y d’Escoyeta, Vda de Angelón, Fanjul SIDRERÍA NORIEGA Juan Alvargonzalez 52 T. 985 38 07 36 Trabanco, Contrueces SIDRERÍA BALMES Balmes 5 T. 985373047 Castañón, Val d’Boides y Trabanco. EL MALLU DEL INFANZÓN. Sidrería Merendero. Ctra Pión, AS 331, 276 Altu l’Infanzón. T. 985 13 50 30 LA ALACENA GOURMET. Llangréu 5 T. 984 39 60 87 Viuda de Angelón, Pomar www.laalacenagijon.com SID. PARRILLA VILLA LUCÍA Leoncio Suárez 13.Esquina Mª Josefa T. 985 09 57 73 Menéndez y Val d’Ornón SIDRERÍA CASA ANDRÉS. Avd. La Argentina,99 T. 985 325 751 Sidra Trabanco SIDRERIA CANTELI. Almacenes, 4 Baxu. T. 984 190 966. Vda de Angelón,Piñera,Prau Monga. Tamos en Facebook. SIDRERIA EL PANERU. Alejandro Farnesio,3. T. 985 320 505. Menendez y Val D’Ornòn. SIDRERÍA LA TROPICAL. Santa Rosalía,13. T. 984 195 294. Canal, El Santu, Menéndez y Trabanco d’Escoyeta. CHEF FIDEL. Padilla 12 T. 984 396 714 Menéndez,Val D’Ornòn. REST. LA ZAMORANA. Hnos. Felgueroso, 38-40 reservas@lazamorana.net T. 985 380 632

Xunu 2017


148 CASA TÍRATE AL MATU Av. d’El Cerilleru,13. Xove T. 985 322 521. Trabanco normal y d’Escoyeta, Cortina, Peñon, Villacubera. EL LLAGAR DE BEGOÑA. San Bernardo,81 T. 985 176 241 SIDRERÍA LA PÁMPANA. Velázquez 9. T.985 15 54 83. SIDRERÍA EL SECAÑU. Honduras,37. La Calzada T. 985 311 294. Cortina y Villacubera. SIDRERÍA LA CASONA DE JOVELLANOS. Plazuela de Jovellanos,1. T. 985 342 024. Huerces. SIDRERÍA LAS CEREZAS. La Pola Siero,5. . T.984 390 590. Canal y Trabanco. SIDRERÍA LA CABAÑA. Cirujeda ,18 T. 984 846 150 Piñera SIDRERÍA PARRILLA RAMÓN. Manuel Junquera,15. T. 985 369 542. SIDRERÍA EL REQUEXU. Avda. de La Costa,30 T. 984 395 520 Trabanco y Trabanco d’Escoyeta. SIDRERÍA EL LLABIEGU. Ribagorza,14(esquina Roncal). T. 985 084 939. Canal,. El Santu. SIDRERÍA COTO CRISTINA. Manuel Junquera 31. T. 984 843 329 SIDRERÍA PASCUAL. Nuñez de Balboa, 18. El Cerilleru. T. 985 323 442. Canal, Contrueces, Castañón, Val de Boides.

162

SIDRERÍA RIOASTUR. Ríu d’Oro 3. T. 985 148 617. PARRILLA MUÑÓ. Avd. Juan Carlos I,42 T. 985 317 216 La Golpeya y La Flor de los Navalones. LLAGAR SIDRA ARSENIO. La Reguera s/n. Deva T. 985 333 450. LLAGAR SIDRA ACEBAL. Cta Piles-L’Infanzón, 5335. Cabueñes T. 985364120. CASA ROBER. Rosario, 14. T. 984 198 627. Trabanco. SIDRERÍA VALE, OTRA!!!. El Bar de Gon Padre Montero 5. T. 984 842 642. SIDRERÍA LA TONADA. Ramón Areces, 30. T. 984 393 070 SIDRERÍA LA TONADA (LA GUÍA) Doctor Fleming 1193 T. 984293299 Trabanco normal y d’Esoyeta. SIDRA NORNIELLA. Camín de Lleorio. Samartín de Güerces. T. 985 137 085 SIDRERÍA AVENIDA. Avd. del Llano, 50. T. 984 492 150 PARRILLA VERDEMAR. Alto de La Providencia, 2824. T. 984 102 123. Cabueñes. MERENDERO LA CABAÑA. Camín de L’Infazón a la Playa de La Ñora, 587 T. 985 337 930/687 481 767 SIDRERÍA EL PARQUE. Emilio Tuya, 54. T. 985 332 028. Acebal y Contrueces.

SIDRERÍA LA TRAFALAYA. Avd. Argentina, 93. T. 675 965 172 Menedez y Val d’Ornón SID. REST. EL ANDARIEGU. Magnus Blistak, 51. T. 985 343 572 El Piloñu, Coro, Vda Angelón SIDRA ROCES. Carretera del Obispo s/n T. 985 388 601. BAR MEREND. EL HORREO La Providencia T. 985 331 325. Sidra Coro. EL RINCONÍN DE DEVA Camín de Rionda,76. Barriu de Zarracina. Deva T. 985 365 677 - 678 785254 RESTAURANTE LA HUERTA. Camín de la Frontera, 337. T. 984 099 595. Cabueñes. SIDRERÍA EL TEXU Capua 18 T. 984 100 739. Castañón. SIDRERÍA LA VOLANTA. Teodoro Cuesta 1 T. 984 842847 / 625762 969 PARRILLA EL CHARRÚA. Bélgica, 1- Pumarín T. 985 380 014 Cocina típica uruguaya.. MERENDERU EL CAMÍN DEL AGUA Camín de La Vallina, 10-3 Carceo. Santuriu T. 985 338 157. SID. EL CORREDOR DE ESTRADA Valencia 6 T. 984 290 809. Acebal, Menéndez. SIDRERÍA MARI Felipe II, 6 T.658936039. Peñon y Trabanco. Normal y d’Escoyeta. SIDRA BERNUECES. Camín La Nisal, 1004. Castiello Bernueces T. 985 131 188-629260 301. RESTAURANTE MERENDERO LA CASINA. Avda. Jardín Botánico, 895. T. 985 372 680. Menéndez y Val d’Ornón.. RESTAURANTE SIDRERÍA PARRILLA EL CARBAYU. Camín d’El Carbayu, 78. T. 985 137 907-652 661 563.

TOLDOS GAMA Max Planck 329 Pol Ind Roces. T. 985166139. REST. SIDRERÍA ASTURIAS. Doctor Aquilino Hurle, 36 T. 985374516. Cortina y Villacubera. SIDRERÍA CELORIO. Domingo Juliana 6 T. 984 29 34 47. Sidra JR , Trabanco normal y d’Escoyeta SIDRERÍA LA GARNACHA. Avd. de Roces, 920. Nuevo Roces T. 984 198 803. SIDRERÍA LA SERENA. C/Aquilino Hurle, 21 T. 984292126 Peñón normal y d’Escoyeta. SIDRERÍA LOS POMARES. Avda. de Portugal, 66 T. 696 478 816- 985354 607 Peñón normal y d’Escoyeta SIDRERÍA LA MIRANDA DE MI GÜELU. Avda. la Argentina 101. T. 984291579/600899810 Menéndez y Val d’Ornón. SIDRERÍA EL ALLERANU Cienfuegos 168. T. 984 181 168. Menéndez. SIDRERÍA D’ALBERTO Pedro Menendez,1 T. 984 397 154. Contrueces, Peñon, Trabanco normal y d’Escoyeta, Zythos. SIDRERÍA PARRILLA EL VIEJO LLAGAR Andalucia, 15 T. 984 390 586 Viuda de Angelón, Trabanco SIDRERÍA LES TAYAES Santa Eladia,15 T. 984 390 750 Sidra JR SIDRERÍA ATAULFO Cabrales 29. T. 985 340 787. SIDRERÍA EL TENDIDO Pintor Marola 10 T. 985 099 800 RESTAURANTE MARISQUERÍA FERNANDO. Aguado 34 T. 984399541 Acebal y Viuda de Angelón. REST. SIDRERÍA LA CURUXA Ctra Pión, 1209. La Olla, Deva. T. 985 370 635 Piñera. SIDRERÍA LA CANASTA Alfonso Camín 21. T. 984 294 664. Viuda de Angelón. SIDRERÍAREST. LA NIETA Camín de los nozales 318. Somió. T. 985 335 090 Sidra JR www.restaurantelanieta.com SIDRERÍA EL LAVADERU Plaza Periodista Arturo Arias,1. Cimavilla. T. 984 84 04 49 SIDRERÍA EL RINCÓN DE LA TATA Pablo Iglesias 6 T. 985 13 10 99 Castañón, Val de Boides MIRAVALLES, SIDRERÍA la Playa 6 T. 985 086 616 Menéndez DAKAR, SIDRERÍA Juan Alonso 11 T. 985 357 670 Arbesú, Riestra, L’Allume, Villacubera

NUEVA IBÉRICA, SID. REST. Aguado, 38 T. 985 084 154 Piloñu, Canal, El Santu LA TORGA, SIDRERÍA REST. San Francisco de Asis, 3 T. 985 086 356 Contrueces, Trabanco LA MANZANA DE XOVE. Prosperidá 13 T. 984 496 168 Peñón, Trabanco, Menéndez. SIDRERÍA REST. LOS COLLACIOS Sierra del Sueve 19 T. 984 840 855 Menéndez, Val d’Ornón, Muñíz normal y d’Escoyeta SIDRERÍA EL ASTILLERU Laboratorios 28 T. 984 294 142 Trabanco EL TAJAMAR, SIDRERÍA Avd. de Schultz,33 T. 984 844 220 Menéndes, Trabanco normal y d’Escoyeta LA ALLANDESA, SIDRERÍA Luis Braile, 28 MESÓN ASADOR EL MUSEO Avda. de El Llano 22-24 T. 985 151 614 Cabueñes, Trabanco normal y d’Escoyeta. EL BUEN YANTAR, SIDRERÍA Casimiro Velasco, 11 T. 984 392 658 EL CULETE, SIDRERÍA Poeta Alfonso Camín, 31 T. 985 141 552 Castañón, Cabueñes EL NUEVU CARRU, SID. Santa Rosalia, 14 T. 984060281 Acebal, Canal, Trabanco normal y d’Escoyeta LA MAREONA, SIDRERÍA Marqués de San Esteban, 7 T. 984 493 151 Cabueñes, Trabanco normal y d’Escoyeta. LA PEVIDA, SIDRERÍA Andalucía 3 T. 657 800 460 Frutos, Trabanco normal y d’Escoyeta. LA PUMARADA, SIDRERÍA Juan Alvargonzález 41 T. 984 183 176 Canal, Trabanco. CASA MAXI, SIDRERÍA Rosalía de Castro 4 T. 684 610 186 Peñón, Trabanco. Menéndez LOS PISONES Ctra. Xixón Villaviciosa 30/40 T. 985 899 168 EL LLARGU, SIDRERÍA Marqués de Urquijo 27 T. 985 086 387 Sidra Contrueces EL FARTÓN, SIDRERÍA Arroyo 6 T. 984 281 827 Trabanco normal y d’Escoyeta, Menéndez, Val d’Ornón CHEF FIDEL, SIDRERÍA Padilla 12 T. 984 041 895 LA FUEYA DE TOMÁS, SIDRERÍA Marqués de Urquijo 12 T. 686 631 113 ÓNDE KEDAR, SIDRERÍA San José 37 T. 985 088 682 Sidra Peñón


149 LA BRASA AL PUNTO, SID. Aguado 36 T. 984 087 965 CASAVELLA, BAR, TIENDA. Cta. Villaviciosa, 36 T. 984 497 231 LA VERJA, SIDRERÍA. (Casa El Peire) Av. de la Costa 97. T. 985 373 019 CUBA, SIDRERÍA, REST Cuba 15. T. 984 392 733 Riestra ROMY, SIDRERÍA Brasil 24 T. 985 310 992 EL TROLE, LLAGAR Carretera El Trole. 80 Cabueñes T. 985 361 950 LA CANASTA, SIDRERÍA Poeta Alfonso Camin, 19 T. 642 732 138 Sidra Contrueces LA BOTELLA, SIDRERÍA San José 7 T. 984 187 259 EL NUEVO MALABAR, SIDRERÍA Camposagrado 9 T. 687 392 769 PARKGIJÓN, SIDRERÍA Donato Argüelles T. 984 105 828 LA CHICUELINA, SIDRERÍA Ctra La Costa 154 T. 984 186 503-684 620 686 Peñón y Piñera ALVARÍN, BODEGA Roncal 32 T. 651 472 890 Peñón, Trabanco normal y d’Escoyeta CONSERVAS COSTERA Pol Somonte III calle Marcelino Camacho s/n T. 985 321 595 EL LLABIEGU, SIDRERÍA Ribagorza, 14 esq. Roncal T. 985 084 939 Canal y El Santu EL LLAR DE NOEGA, ASADOR SIDRERÍA Les Industries 12 Trabanco normal, d’Escoyeta y Poma Áurea EL MAJUELO ARROCERÍA Roncal 9 T. 984 840 443 Canal, Trabanco, Cabueñes EL POZU LORENA. Doctor Aquilino Hurlé 30 T. 984 117 399 Orizón, Novalín, JR normal y etiqueta negra, EL SITIU ÑARRES, SIDRERIA San Nicolás 2 T. 696 781 219 Peñón, Peñón d’Escoyeta LA TORRICA, SID. BODEGA Avd.Portugal, 52 T. 984 290 744 Trabanco normal y d’Escoyeta PUENTE ROMANO, SID. Marqués de Casa Valdés 21 T. 985 091 683 Trabanco, CabueñesLA RURAL, SIDERÍA. Mariano Pola, 59 T. 984 082 375 CASA VALDORTA, SIDRERÍA. Desfiladeru de La Hermida 8 T. 984 293 726

LA TOJA, BAR. Emilio Tuya, 32 T. 985 082 838 Zythos. CABAÑAQUINTA, SIDRERÍA. Ctra Carbonera 20 T. 985391434 Frutos, Sopeña, Riestra, Trabanco d’Escoyeta. PEÓN, SIDRERÍA. Saavedra 42 T. 984 490 370 Menéndez, Trabanco normal y d’Escoyeta. LOS FRESNOS, SIDRERÍA PARRILLA. Ríu d’Oru 6 T. 984 192 998 PONIENTE, SIDRERÍA MARISQUERÍA. Avda. de Juan Carlos I, 13 T. 985 322 349 Canal, El Santu. CASA JUAN, SIDRERÍA. Ampurdán 26 T. 689 849 184 Menéndez, Trabanco normal y d’Escoyeta. CHAFLÁN, SIDRERÍA. Manuel Llanez 63 T. 985 386 061 Rotando palos. D’MARIO, SIDRERÍA. Hermanos Felgueroso, 68 T. 984 199 832 NUEVO LLAGAR, SIDRERÍA. Gaspar Garcia Laviana, 69 Peñón normal y d’Escoyeta PERALVA, BODEGA SIDRERÍA. Puerto Rico, 35 T. 687 817 702 Trabnaco y Peñón, normal y d’Escoyeta LA CAMPINA, RESTAUTANTE Camín de la Ería 235 T. 985 310 729 Trabnaco, Menéndez EL TREBOL, SIDRERÍA REST Av. de la Argentina 7, 9 T. 984 280 731 Trabanco normal y d’Escoyeta LA MATA, SIDRERÍA Caveda 54 T. 985 709 004 Trabanco y Peñón, normal y d’Escoyeta

GALICIA HOTEL EO*** Amador Fernández nº 5 Ribadeo-Lugo T. 982 128 150/751 www.hotelEO.es hotelEO@hotelEO.es

CANTABRIA LA ASTURIANA. Unquera Val de San Vicente T. 942 717 038 Sidra Cortina ASTUR CÁNTABRO. ESPACIO GASTRONÓMICO. Unquera Val de San Vicente T. 942 717 113 SIDRERÍA ABEL Av. del Generalísimo s/n T. 942 711 555 San Vicente de la Barquera Sidra Somorroza SIDRA SOMARROZA. Renedo de Piélagos 39470. T. 652937219. LAGAR PAGO DE TOLINA. Carretera General 54. Vega de Líebana T. 949 145 611 Sidra Pago de Tolina.

EUSKAL HERRIA URBITARTE SAGARDOTEGIA Ergoina Auzoa Ataun 20211 Gipuzkoa T. 943 180 119 Urbitarte, Sagarte, Label. GIPOZKOAKO SAGARDOGILEEN ELKARTEA Navarra Oñatz, 7 behea Guipuzkoa T. 943 333 796 OIHARTE SAGARDOTEGIA Irukarate-gain auzoa. Zerain. Gipuzkoa / T.680 171 291 Oiharte, Ama Oiharte, Label, ecológica

ALACANT REST. PIZZERÍA LA COSA NOSTRA. Alzamora,21. Alcoi. T. 966 540 263. Sidra Menendez. SIDRERÍA TRASGU. Cta del Puerto,2 T.6 93639644 Villajoyosa Sidra Trabanco. AL PLATO VENDRÁS, SIDR. San Jaime I. 24 San Juan. T. 694 467 673 Sidra Menéndez. ASTURIAS, SIDRERÍA REST.. Avd. del Mar, 1 Urb. Punta Prima- Orihuela Costa T. 965 326 369 Sidra Menéndez. EL LLAGAR DE ISA. Navegantes 9. Torrevieja. T. 672 237 269 Sidra Menéndez. TIERRINA NOBLE Distribuidor exclusivo de Sidra Menéndez. Productos de Asturies (embutidos, quesos, fabada, conservas etc) Polígono Industrial; Carretera de la Redona s/n Guardamar del Segura,. T. 608511513 Benidorm EL ANGLIRU, SIDRERÍA. Pasaje Santa Rita T. 619 902 708 Sidra Menéndez. EL TELLERU, SIDRERÍA. Pasaje Santa Rita 6 T. 966 831 436 Sidra Menéndez. EL CALAMAR DE BENIDORM Rosario 6 T. 638051770 Sidra Menéndez. EL GARABATU, SIDRERÍA Mirador, 1 local 10 Sidra Menéndez. LA ESCONDIDA, SIDRERÍA Ruzafa 2. T. 965 865 798 Sidra Menéndez.

www.lasidra.as

LEÓN / LLIÓN SIDRERÍA ASTURIANA EL PLANTIO DE CARCEDO Ctra.de Puente Villarente a Boñar Km.3 Santibañez de Porma T. 987 312 639 Trabanco normal y d’Escoyeta

BURGOS CHIGRE ASTURIANU “Nun yes tu” Federico Olmeda 30 T. 677 415 377 Cortina.

MALLORCA LOS PLATOS DEL SOTO, TABERNA GASTRONÓMICA Carter Calvià, 3. 07181 Cas Català Mallorca T. 971 681 026

VALENCIA SIDRERÍA EL MOLINÓN Bolsería 40. T. 963 911 538 Trabanco.

ALBACETE SIDRA ECUSSON. Importación y distribucción Erico Claudio Sala Masera Fátima nº 38, 3º dcha. 630 60 48 21 sidraecusson.oficialesp@gmail. com. www. sidraecusson.es

CATALUNYA SIDRERÍA CAT-ASTUR BDN. Industria 69. Badalona (Barcelona) T. 933999507-660032320 Cocina típica Asturiana, producto gourmet. Especialidad en carnes asturianas, fabadas embutidos y cabrales DOP Viuda de Angelón.

ALMERÍA MACARENA, SIDRERÍA Lago Garda 7 Roquetas del Mar T. 691352051 Quelo Xunu 2017


150 ASADOR EL MOLINÓN Paseo de la Florida, 17 T. 915 477 936 SIDRERÍA XARÉU. ROCA LA PLAYA. Paseo La Castellana 23 Av. Cardenal Herrera Oria, 260. T. 913824609 T. 917 398 503/677 738 513. Sidra Cortina, L’Allume. Cocina asturiana. SIDRERÍA LA SANTINA CASA LULO, SIDRERÍA Ctra Las Rozas -El Escorial Km Avd Reina Victoria, 50 15,500 T. 606918785 T. 918 580 244. SIDRERÍA EL LLAGAR. RESTAURANTE OVIEDO. Pza de la Villa de Canillejas,62. Paseo de Yeserías, 45 T. 917 414 424. T. 914 747 380 Sidra Trabanco. HOTEL GUADALIX. SIDRERÍA TERRA ASTUR Ctra. Nacional 1 San Agustín de Hungría 1 Guadalix T. 916 490 593 T. 91 84 33 166. Trabanco normal y d’Escoyeta. REST. SIDRERÍA COUZAPIN SIDRERÍA CARLOS TARTIERE. Menorca, 33 Menorca 35 T. 91 400 93 55. 915 745 761 Sidra Cortina Sidra Cortina. SID. CASA DE ASTURIAS RESTAURANTE FERREIRO La Argumosa 4. Lavapies Paseo de la Florida, 15 T. 915 272 763 T. 915 598 435 Sidra Cortina. RESTAURANTE FERREIRO 2 REST. VILLA DE AVILÉS Comandante Zorita, 32 Marqués de Mondejar, 4 T. 915 538 990 T. 913 56 8 326 RESTAURANTE CERVECERÍA Trabanco LA FRAGUA CASA PORTAL, SIDRERÍA Andrés Mellado, 84 Doctor Castelo, 26 T. 915 441 969 T. 915 742 026 Trabanco SIDRERÍA LA CEBADA. Pza. de la Cebada, 12 SIDRERÍA CASA DE T.911 735 459-626 586 867 ASTURIES. Sidra Cortina Argumosa 4 T. 915 272 763 EL RINCÓN ASTURIANO Sidra J.R. Delicias 26 T. 915 308 968 INGAZU, REST. SIDRERÍA. Trabanco d’Escoyeta Virgen de Icíar, 3 - Alcorcón T. 910 224 489

MADRID

OVIEDO, BAR. Pº Yeserías, 45 T.914 747 380 EL TRISQUEL ,SIDRERÍA ASTURIANA. Sector Foresta, 43 (Acceso por Avd. Colmenar) 28760 Tres Cantos T. 912 419 909 A CAÑADA, SIDRERÍA. Ave María 17 T. 917 647 946 L’Allume LA PIRAGUA, REST SIDRERÍA Paseo Quince de Mayo, 22 T. 914 697 610 LA CASONA, MESÓN, SIDR. Cta. Madrid- Avila (M-505) Km. 40,8. 28297 La Paradilla T. 918 999 906 EL CHIGRE SIDRERÍA. Avd. 15 de Mayo, 6 Carabanchel T. 918 260 170 Trabanco,Cortina

www.lasidra.as

LLAGAR DE SIDRA Y PICADORA DE MANZANA. Se vende llagar de sidra y picadora de manzana. Está en perfecto estado y se vende por no uso. El precio son 500€ y posibilidad de porte. T. 661 109 862 LLAGAR DE SIDRA. Llagar para hacer sidra artesanal de una capacidad aproximada de 1 m3, son 8 piezas para restaurar y solo hay que ponerle las nuevas tablas. T. 648602034 BIDÓN SIDRA. Se venden bidones de sidra inox con grifo a 50€ unidad tengo 3 unidades. T. 625139232 CORCHADORA. Se vende corchadora de botellas de sidra manual en perfecto estado. Negociable. teléfono y whatsapp. T. 653281533 SIDRA CASERA. Se vende sidra casera, elaborada con Manzana seleccionada. T. 660252176 ENFRIADOR BOTELLAS DE SIDRA. Vendo enfriador botellas de sidra de 1 metro. T. 648995160 BOTELLAS SIDRA ACHAMPANADA. Se venden botellas vacías de sidra achampanada, habrá mas de 400, a 10 céntimos la botella, Naveces. T. 666941384. DESCORCHADOR DE PARED - CHIGRE 3 descorchadores de pared, los chigres de las sidrerías. Uno es de los más buscado, de Alfredo Alpequin, con una antigüedad de de 60 años y restaurado por mi., otro es de aprox. 30 años, también en perfecto estado y un tercero en madera de roble, más actual y también en perfecto estado. Cada uno lo vendo en 175€ o los tres en 500€. T. 649789883 LLAGAR DE SIDRA. De hierro y acero inoxidable, muy buen estado. T. 985371928 CAJAS SIDRA 4, 5€ T. 615952523

162


LA SIDRA 162  

Espublización correspuendiente al mes de xunu de 2017 con entrevista a la Bona Confradería de los Siceratores d'Asturies, información de la...

Read more
Read more
Similar to
Popular now
Just for you