Larum katalog 2015 lattlast

Page 1

Alla har rätt till den njutning och glädje som läsning kan ge.

lärum lättläst

2015 1


innehåll

Ta kontakt

Återberättad skönlitteratur

4

Bearbetade klassiker

5

Lättlästa fakta

6

Övriga LL-böcker för vuxna

7

Barn- och ungdomsböcker

8

På våra materialutställningar i Vasa och Helsingfors kan du bekanta dig med material som vi saluför. Ta kontakt på förhand om du vill ha handledning! Besöksadress i Vasa: Handelsesplanaden 20 A (4 vån) tfn (06) 319 5659 Besöksadress i Helsingfors: Vegahuset, Nordenskiöldsgatan 18 A tfn (09) 434 2360 Kundtjänst (06) 319 5659 mobil 040 653 9776 forlaget@larum.fi Ulla Stina Åman projekt, pedagogisk handledare mobil 050 360 21 68 ullastina@larum.fi Malin Beijar projekt, pedagogisk handledare mobil malin@larum.fi Anki Hagstrand Försäljningssekreterare mobil 040 653 97 76 anki@larum.fi Marlene Ahlberg, vd mobil 050 557 2767 marlene@larum.fi

I Helsingfors: Carina Frondén projekt Lättläst it, pedagog tfn (09) 434 236 24 mobil 040 751 46 94 carina.fronden@fduv.fi

Priser & beställning Priserna i katalogen innehåller moms enligt 10 % för böcker och 24 % för övrigt material. Det momsfria priset finns inom parentes. Beställningar kan göras: • via webbshopen shop.larum.fi • per e-post forlaget@larum.fi • per telefon (06) 319 5659 • per post Lärum-förlaget, Handelsesplanaden 20 A, 65100 Vasa

shop.larum.fi facebook.com/ larumvidfduv larum.fi

2

Postens avgifter enligt vikt och storlek tillkommer, men vi uppbär inga faktureringstillägg. Vi reserverar oss för prisändringar och eventuella tryckfel.


Alla kan läsa Kjell Westö Svenskfinlands tre första romaner i lättläst bearbetning kom ut hösten 2014. De är Birgitta Bouchts Tusenblad, Kjell Westös Där vi en gång gått och Robert Åsbackas Orgelbyggaren. I Sverige har man sedan länge gett ut flera återberättade böcker om året. LL-förlaget har gett ut allt från Brott och straff till Jag är Zlatan i lättläst bearbetning och 2015 kommer åtminstone D. H. Lawrences Lady Chatterleys älskare och Sara Lövestams Sanning med modifikation. LL -bearbetningar ger de lässvaga möjlighet att läsa samma böcker som andra. De här böckerna kan ge en dyslektiker en möjlighet hen annars inte skulle ha att delta i diskussioner i kafferummet om den där deckaren som ”alla” har läst. En lärare kan ge som uppgift åt hela klassen att läsa en roman – elever med lässvårigheter kan läsa den lättlästa versionen. Vi på Lärum hoppas att de finlandssvenska bearbetningarna ska hitta fram till sina läsare. De här tre böckerna innehåller berättelser som har mycket att ge människor i olika åldrar. Av dem har redan gjorts teater, film och teve. Och nu ger vi dem vidare i en ny form, till nya mottagare!

register Alva blir skadad

8

Finlands historia

Daniel Deckare letar paket

8

Fotbollsboken

Daniel Deckare spelar fotboll

8

Från stenåldern till nutid

Den store Gatsby

5

Hamlet 5

Djävulsbacken Där vi en gång gått Emil 11-serien

10 4 12

Handen

6 11 6

5

Hej Flugo

10

Hämnden

11

Erik i full fart

8

Jag ser dig

10

Erik upp och ner

8

Kalkonerna

11

Ett dockhem

5

Karin tvättar

En oväntad vänskap

5

Läs och Gissa 1 & 2

Evas halsband

7

Lätta sexboken

6

Filip i djurparken

9

Malala Yousafzai – Ett liv

6

Filip i djurparken e-bok

9

Mats bakar

7

Filip och båten

9

Nelson Mandela – Ett liv

6

Filip och flyget

9

Noa får ont i magen

8

Filip och tunneln

9

Noa på flyget

8

7 12

Orgelbyggaren

4

Pä västfronten intet nytt

5

Razzia

11

Simon fintar

9

Simon mot Jakob

9

Sista dagen av ensamhet

10

Sjöbergs affär-serien

13

Skoterfärden

11

Stora boken om en naken karl Stulen

7 11

Svarta skogens hemlighet-serien 13 Tavlans hemlighet

10

Tusenblad

4

Tårar, kärlek och efterrätter

7

Änglamakerskan

4

3


Återberättad skönlitteratur Där vi en gång gått Kjell Westö

Där vi en gång gått handlar om några människor i Helsingfors i början av 1900-talet. När berättelsen börjar är Finland en del av Ryssland men år 1917 blir landet självständigt. Samma vinter bryter inbördeskriget ut. På den ena sidan strider arbetarna som kallas röda, på den andra sidan borgarna som kallas vita. Där vi en gång gått berättar en viktig tid i Finlands historia. Peter Sandström har återberättat Kjell Westös berömda roman på lättläst svenska. 16,50 € (exkl. moms 15,00 €)

Orgelbyggaren Robert Åsbacka

Johannes Thomassons liv gick i spillror då hans hustru dog. I Orgelbyggaren möter vi honom femton år senare, när han fortfarande kämpar för att komma över sin sorg. Orgelbyggaren handlar om hur man går vidare efter att ha förlorat det viktigaste. Ibland får livet ny mening på oväntade sätt. Bosse Hellsten har återberättat Robert Åsbackas roman på lättläst svenska. 16,50 € (exkl. moms 15,00 €)

Tusenblad Birgitta Boucht

Tusenblad är en gammal kvinna som halkar i sitt badkar och bryter benet. Det finns ingen som kan hjälpa henne, inte förrän hemtjänsten kommer om fyra dagar. Medan Tusenblad väntar berättar hon historien om sitt liv för sig själv. Romanen handlar om livet och människorna i Tusenblads liv, de som gjort henne ledsen och de som gjort henne glad. Jolin Slotte har återberättat Birgitta Bouchts gripande roman på lättläst svenska.

Änglamakerskan Camilla Läckberg (Hegas)

Änglamakerskan är den åttonde och senaste boken i den fristående serien om polisen Patrik Hedström och författaren Erica Falck. Ebba och hennes man Mårten flyttar tillbaka till Valö, den ö som Ebba kommer ifrån. Genast händer det obehagliga saker. Men egentligen började det långt tidigare. När Ebba var ett år gammal försvann hela hennes familj spårlöst. Gåtan har aldrig fått någon lösning. Vad är det egentligen som pågår på ön? Och vad hände med Ebbas familj? Patrik och Erica dras in i mysteriet. Boken är återberättad och bearbetad av Åsa Sandzén och har bland annat ett förenklat språk, tydlig kapitelindelning och inledande presentationer av persongalleriet. Perfekt för äldre ungdomar och vuxna som av olika anledningar vill ha eller behöver ett mer lättläst alternativ. 22,20 € (exkl. moms 20,18 €)

16,50 € (exkl. moms 15,00 €)

4

4


Handen Henning Mankell

Poliskomissarien Kurt Wallander drömde om att flytta ut på landet och det här huset verkade vara perfekt. På baksidan fanns en trädgård med både äppelträd och vinbärsbuskar. Vinden susade i träden. När Wallander gick omkring bland höstlöven snavade han plötsligt på något som stack upp ur gräset. Var det en trasig kratta eller en trädrot? Han stirrade på föremålet som stack upp ur marken. Det var skelettet av en hand. Henning Mankell är en av Sveriges mest populära författare. Han har sålt över 40 miljoner böcker och är översatt till fler än 40 språk. Kurt Wallander är hans mest kända figur. 12,80 € (exkl. moms 11,64 €)

Bearbetade klassiker

Ett dockhem

Hamlet

Henrik Ibsen

William Shakespeare

I Vilja förlags version har Ett dockhem bearbetats till en lättläst, aktuell och spännande roman. Läsarna får i förenklad och anpassad form stifta bekantskap med ett av världens mest berömda skådespel. Boken följer hemmafrun Noras utveckling från näpen, ansvarslös dockhustru till en mogen kvinna som tar det ödesdigra – men egna – beslutet att lämna hemmet.

Det är en svår tid för prins Hamlet. Hans far dör, han anklagas för att vara galen och hans älskade Ofelia drunknar. När Hamlet måste kämpa för sitt eget liv är han inte längre säker på om han vill fortsätta leva. Denna blodiga historia utspelar sig på ett slott i Danmark. Den är full av kärlek, svartsjuka, hämnd och mord, men också av Shakespeares speciella humor. William Shakespeares Hamlet är världens mest berömda pjäs. Den finns nu i lättläst version, återberättad av dramatikern och författaren Pamela Jaskoviak.

13,90 € (exkl. moms 12,64 €)

På västfronten intet nytt Erich Maria Remarque

22,20 € (exkl. moms 20,18 €)

En oväntad vänskap Philippe Pozzo di Borgo

Berättelsen om den arbetslöse Abdel som fick jobb som personlig assistent till företagsledaren Philippe Pozzo di Borgo har väckt förtjusning, speciellt som film. Nu finns den också som lättläst bok utgiven av Vilja förlag. Berättelsen handlar om hur bräckligt livet är, vare sig vi är rika eller fattiga.

Denna roman beskriver första världskrigets fasor och vansinne utifrån en tysk 19-årig soldats synvinkel. Paul Bäumer och hans kamrater går med i den tyska armén. De skickas till västfronten, entusiastiska och segervissa. Även om den militära drillen är hård och förödande för psyket uppstår ett fint kamratskap mellan soldaterna. Men kamraterna stupar en efter en. Dödandet och döendet tillhör krigets vardag och liknar inte den heroism som kamraternas lärare utmålade för dem. År 2014 var det exakt hundra år sedan första världskriget bröt ut. Då var det lämpligt att På västfronten intet nytt utkom i lättläst version. 13,90 € (exkl. moms 12,64 €)

13,90 € (exkl. moms 12,64 €)

Den store Gatsby F. Scott Fitzgerald

Det är 1920-tal i USA. Nick flyttar till ett rikt område utanför New York. Där börjar han umgås med landets allra förmögnaste människor. De arbetar inte, i stället går de på partyn, dansar och dricker drinkar. Granne med Nick bor en märklig man som kallas för Den store Gatsby. I Gatsbys väldiga hus hålls fantastiska fester. Men ingen känner Gatsby. Men vem är han? Den store Gatsby är en av 1900-talets mest berömda böcker. Det är en berättelse om livet i lyx, men också om grymhet, svek och olycklig kärlek. Här är boken återberättad till lättläst svenska av författaren Johan Werkmäster. 14,40 € (exkl. moms 13,09 €)

5 5


Lättlästa fakta Lätta sexboken

Malala Yousafzai – Ett liv

Inti Chavez Perez

Matt Doeden

Lätta sexboken är den första heltäckande sexboken på lättläst svenska. Boken bygger på de många samtal Inti Chavez Perez har haft med ungdomar i sin roll som sexualupplysare. Lätta sexboken handlar om lust. Kunskap hjälper oss att välja vad vi vill göra med vår lust. I Lätta sexboken får du mängder av fakta och tips kring allt från handsex och samlagsställningar till hur man trär på en kondom och när man bör testa sig för könssjukdomar. Du kan också läsa om relationer, fördomar, grupptryck och samhällets syn på sex. Alla är unika. I Lätta sexboken kommer mångfalden till uttryck, både i text och bild. Boken är rikt illustrerad av Sara Teleman. Lätta sexboken vänder sig till ungdomar men passar lika bra för vuxna, att läsa ensam eller tillsammans.

Boken skildrar Malala Yosafzais uppväxt i Pakistan och hur hon 2012 blev skjuten av talibanerna när hon var på väg hem från skolan. Brottet hon begått? Att stå upp för sin och andra barns rätt till skolgång och studier. Malala Yousafzai har blivit en internationell talesperson för allas lika rätt till utbildning och har inspirerat elever och barn runt om i hela världen att stå upp för sina rättigheter att få utbilda sig. År 2014 fick hon Nobels fredspris för vuxna, och strax därpå även ”Barnens fredspris” eller Worlds childrens’ prize, som det också kallas, för sina insatser för allas rätt till utbildning. 13,90 € (exkl. moms 12,64 €)

Finlands historia, lättläst Pertti Rajala

33,45 € (exkl. moms 30,41 €)

Nelson Mandela – Ett liv Frances Ridley

Nelson Mandela föddes 1918 i Sydafrika och dog, nästan hundra år senare, i samma land. Här är en lättläst biografi om Nelson Mandela och hans kamp för allas lika rättigheter. Det är en berättelse om hans liv. Boken är fylld med illustrationer som stöder texten. Nelson Mandela var politikern, advokaten och statsmannen som hela livet kämpade för allas lika rättigheter. Engagemanget kostade honom hans frihet och han satt i fängelse i flera år. År 1990 släpptes han ut ur fängelset och blev hela världens frihetskämpe mot apartheidsystemet. Åren 1994–1999 var han Sydafrikas president, den förste som blev vald genom demokratiska val och med rösträtt för hela befolkningen. 13,90 € (exkl. moms 12,64 €)

Den bekanta lättlästa Finlands historia utkommer nu i ny ombrytning och med ett delvis förnyat material. 25,30 € (exkl. moms 23,00 €)

Från stenåldern till nutid Pertti rajala

Historien berättar om det som har hänt i världen före vår tid. I den här boken kan du läsa om världshistorien. Boken berättar mer om Europas historia än om de andra världsdelarnas historia eftersom vi finländare bor i Europa. Världshistorien berättar om stora förändringar som har skett under en lång tid. Det är lättare att förstå det som händer idag om vi vet vad som har hänt tidigare. Förutom grundtexten ingår i boken faktarutor med mer detaljerad information om bl.a. historiska personer och händelser. Dessutom avslutas varje kapitel med en sammanfattning kallad tidens gång där de historiska händelserna framställs med hjälp av en tidsaxel. 36,85 € (exkl. moms 33,50 €)

6

6


Övriga LL-böcker för vuxna Tårar, kärlek, efterrätter Birgitta Boucht

Det här är inte en kokbok. Det är en lättläst bok om mänskor i olika åldrar, som tycker om att äta tillsammans. De tycker om varandra, men vet inte hur de ska säga det. Det blir missförstånd av alla slag. Vera vill uppfinna en tankeläsare. Alma har en magisk filthatt. Det händer märkliga saker i sömnen, vid matbordet, på sjukhuset, i den alldeles vanliga vardagen. 16,50 € (exkl. moms 15,00 €)

Stora boken om En naken karl Johan Werkmäster

Johan Werkmästers omåttligt populära serie ges nu ut i en samlingsvolym. I dråplig och humoristisk anda lär vi känna herr Jansson och hans granne fröken Lasker i de tre berättelserna En naken karl, En naken karl i Paris och En naken karl firar jul. Till samlingsvolymen har Johan Werkmäster skrivit ett efterord om hur berättelserna om herr Jansson kom till. Dessutom en helt ny novell om herr Jansson och fröken Lasker, Herr Jansson bjuder på middag. 30,80 € (exkl. moms 28,00 €)

Tre riktigt lättlästa böcker för vuxna av Louise Wramner och Eva-Marie Wadman. Böckerna har ytterst lite text per sida och trevliga färgillustrationer som stöder läsningen. Mats bakar Mats ska få besök av sin syster, och bestämmer sig för att baka en kaka.

Karin tvättar Karin tvättar sina vita lakan i tvättstugan. Men en röd strumpa har råkat hamna med i tvättmaskinen.

Evas halsband En dag när familjen kommer hem, har de haft inbrott. Alla guldhalsband har blivit stulna. 8,00 €/bok (exkl. moms 7,27 €)

7 7


Barn- och ungdomsböcker

Två nya börja-läsaböcker om Noa Noa på flyget Det där med att flyga är inte lätt. Man måste åka hemifrån tidigt, fast man är jättetrött. På planet går Noa på toaletten, och där somnar han.

Noa får ont i magen Noa är i skogen och plockar bär. Goda bär! Så hittar han svamp också. Den är säkert god, Noa måste smaka. Men det finns ju giftig svamp. Pris per bok 8,30 € (exkl. moms 7,55 €)

Daniel Deckare letar paket Karsten S. Morgensen

Daniel Deckare ska hjälpa tomten. Någon har tagit säcken med alla julklappar. Hittar Daniel säcken?

Daniel Deckare spelar fotboll Karsten S. Morgensen

Daniel är på VM. Han vill gärna själv spela fotboll också, men först måste han hitta pokalen som har försvunnit.

Två nya Erik-böcker

Pris per bok 9,10 € (exkl. moms 8,27 €)

Erik i full fart Alva blir skadad I serien om Alva finns från tidigare fem böcker, Alva rider, Alva i teve, Alva räddar Sara, Alva skejtar och Alva ordnar loppis. I den nya boken Alva blir skadad är Alva och Sara i stallet. Alva ryktar hästen Disco. Det är jobbigt och Alva blir varm. Hon tar av sig jackan. Sen tar hon av sig hjälmen. Och plötsligt får hon en hård spark i huvudet. 11,45 € (exkl. moms 10,40 €)

Eriks pappa har försovit sig. Han skyndar sig att väcka Erik, som sätter full fart. Han vill inte komma för sent till skolan! Men vad händer när man har bråttom? Allt, precis allt, går fel. Och när Erik kommer till skolan är det också fel. 10,45 € (exkl. moms 9,50 €)

Erik upp och ner Erik och pappa är på Liseberg. De ska åka allt! Först går de till Helix. Erik har hört att man åker upp och ner i den. Det ska bli så kul! Det tycker pappa också. Innan de har åkt, vill säga. När de kommer av Helix är pappa inte lika tuff. 10,45 € (exkl. moms 9,50 €)

8

8


Om Simon som älskar fotboll finns från tidigare två böcker: Simon gör mål och Simon och Messi. Nu finns det två nya böcker om Simon.

Köp Filip i djurparken som e-bok på www.kirja.elisa.fi/ekirja 5,90 € (inkl. moms)

FILIP-böckerna

Simon fintar Jörn Jensen

Simon tränar på en snygg fint han sett på teve. Men hur han än gör så blir det fel. Istället för att låtsas sparka på bollen, så trampar han på den och ramlar. Men han ger sig inte! När Jakob kommer ska han få se Simons fint. Och den blir riktigt snygg – även om bollen inte går exakt som Simon hade tänkt.

Filip i djurparken

Filip och båten

Sabira Ståhlberg

Sabira Ståhlberg

Filip tycker om hajar och riktigt farliga djur. Han ska besöka djurparken med sin moster och sin kusin Sofia. Filip tycker att djuren i djurparken är snälla och inte alls farliga. Snälla djur är tråkiga, tycker han. Moster smugglar med sin hund in i djurparken, fast Sofia säger att hon inte får. När hunden rymmer råkar Filip ut för ett spännande äventyr. Kanske snälla djur inte är så tråkiga ändå ... Filip i djurparken är den fjärde boken i den lättlästa serien om Filip.

Det är Filips födelsedag. Han blåser ut ljusen på tårtan och önskar ... Farmors present är en båtresa. Farmor och Filip står ute på däck, men farmor börjar frysa och går in. Då hör Filip ett konstigt ljud bakom en låda med flytvästar. Vad är det som skrapar?

6,05 € (exkl. moms 5,50 €)

Filip tittar på flygplansbilden han laddat ner till sin telefon. Snart ska han själv sitta i ett flygplan, men först ska han gå genom säkerhetskontrollen. Telefonen sätts i en låda och skickas genom en maskin. Vad har hänt? Det är plötsligt en kattbild på telefonens skärm!

6,05 € (exkl. moms 5,50 €)

Filip och flyget Sabira Ståhlberg

10,45 € (exkl. moms 9,50 €)

Simon mot Jakob Jörn Jensen

Filip och tunneln Sabira Ståhlberg

Simon och Jakob är i parken och sparkar boll. Jakob säger att han är bäst på att göra mål, och Simon säger att han är bäst. De bestämmer sig för att tävla om vem som kan göra flest mål. Den som först gör tre mål vinner. Länge ligger de lika, Simon gör till och med självmål. Men det räknas väl också?

Det är lördag. Filip, mamma och pappa åker till varuhuset. Idag ska Filip få en ny mobiltelefon. Den gamla har gått sönder. Plötsligt är mamma och pappa försvunna. Filip öppnar en dörr och hamnar i en mörk och farlig tunnel. Illustrerad med teckningar.

10,45 € (exkl. moms 9,50 €)

6,05 € (exkl. moms 5,50 €)

6,05 € (exkl. moms 5,50 €) Paket med alla fyra böcker 16,50 € (exkl. moms 15,00 €)

9 9


Djävulsbacken Daniel Zimakoff

Djävulsbacken har tre gupp. Man måste vara modig för att klara den backen på cykel. Och man måste ha en riktigt bra cykel. Erik tänker cykla nerför hela Djävulsbacken. Han väntar bara på sin födelsedag, för då får han en ny cykel. Det är han säker på. Så han slår vad med sina kompisar att han visst kan klara Djävulsbacken. Men det blir inte som Erik har tänkt sig. Han får ingen ny cykel. Istället får han storebrors gamla risiga cykel. Hur ska han nu klara Djävulsbacken? 12,35 € (exkl. moms 11,23 €)

Hej Flugo Tedd Arnold

Vad gör du om du krockar med en fluga? Och om du väldigt gärna vill ha ett husdjur? Fångar den såklart! En fluga träffar en pojke. Det blir början på en underbar vänskap. Men kan en vanlig fluga vara ett husdjur? Flugo är ju förstås ingen helt vanlig fluga. Han kan göra många roliga tricks, men framförallt kan kan säga pojkens nam - Buzz! Hej Flugo! är den första i en lång serie om flugan Flugo och pojken Buzz. Det är en fin historia med mycket humor. Tedd Arnold både skriver och illustrerar med glimten i ögat. Sätt Flugo i händerna på närmaste nybörjarläsare! 13,25 € (exkl. moms 12,04 €)

10 10

En spännande serie med övernaturliga händelser är serien om Ella och hennes tvillingsyster. Det finns fem böcker i serien, som man kan läsa oberoende av varandra. Passar från 10 år och uppåt. Tavlans hemlighet Ewa Christina Johansson

Tant Tea finns bara på en tavla. Ändå är det nog hon som gör att det händer konstiga saker i huset. Ella ser att det är något fel med tavlan. Hon försöker få de andra i familjen att se det också, men ingen lyssnar. Kan det ha något att göra med de svarta pärlorna? De som försvann för länge sedan. Ella börjar sakta förstå. Men hon vet inte vad som finns där klipporna slutar och havet tar vid ... Den första boken i serien om Ella och hemligheterna. De övriga heter Kortets hemlighet, Nyckelns hemlighet, Spegelns hemlighet och Korpens hemlighet. 20,80 €/del (exkl. moms 18,91 €)

Jag ser dig Mårten Melin

Jag går genom parken. Vid Döda bron ska jag rakt fram. Men så ser jag någon uppe på broräcket. Någon som går där. Balanserar. Det ser livsfarligt ut. Jag tror att det är en tjej. Jag blir rädd och börjar springa ditåt. Just då snubblar hon till! Det är Annika. Jag är säker på att det är Annika. Ronja är ny på Apelskolan. Redan första dagen träffar hon Annika. Men saker och ting är inte alltid som man tror… En bok fylld med spänning, mystik och starka känslor som kärlek och sorg om vartannat. Passar för läsare från 14 år och uppåt. 19,25 € (exkl. moms 17,50 €)

Sista dagen av ensamhet Pamela Jaskoviak

Det ringde på dörren. Där stod Roger. Han var snygg och luktade citron. Ögonen var lika gröna som för sju år sedan. Yvonne vet inte hur det gick till, men tre minuter senare låg de i soffan och hånglade. Då ringde telefonen. Det var Laban. Killen hon älskat med hela natten. – Jag har en kompis här. Kan jag ringa om en stund? ljög hon. Sista dagen av ensamhet handlar om underbar kärlek, svek och längtan, i lätt pocketformat. 5,90 € (exkl. moms 5,36 €)


Två böcker i en serie om mopeder, som passar från 12 år och uppåt. Spännande om trimning, razzior, att köra på ställen där man inte får.

Kalkonerna

Skoterfärden

Bengt-Erik Engholm

Lena Stiessel

– Akta er så jag inte släpper lös kalkonerna på er! Jag tittade på Petter. Han tittade på mig. Petter släppte gubbens moped med ett brak rakt ner i gruset. Sedan sprang vi. Det skulle bli en hemmakväll med godis, musik och spel. Med Petter, precis som det brukade vara. Men ingenting blev som jag tänkt. Kalkonhotet var inte det värsta. Det blev värre, mycket värre. Och ingenting var som förut. En ungdomsbok om vänskap, besvikelser och nästan lite för mycket spänning. Om gränsen mellan barn och ung och hur man når den gränsen på olika sätt och i olika takt.

När Gustav vaknade var det mörkt. Det var kallt omkring honom. Han låg i snön. Ett flåsande kom närmare. Han fick en otäck andedräkt i näsan. Allt han såg var vita huggtänder och lysande ögon. Allt hade börjat med en häftig skoterfärd och fest i skogen med killarna. På vägen tillbaka ramlar Gustav av skotern. Ingen märker något och han lämnas ensam. Men ett mystiskt möte räddar hans liv. Vad som hände den natten kommer Gustav aldrig att glömma. En ungdomsbok som startar med spänning och fart och avslutas med romans.

20,80 €/del (exkl. moms 18,91 €) 20,20 € (exkl. moms 18,36 €)

Fotbollsboken Tomas Dömstedt

Razzia Leif Jacobsen

Polisen är i byn. Det är slut med trimmade mopeder! Med både bilar och motorcyklar sätter de upp en kontroll... Samtidigt står Petter och hänger vid skolan när kompisen Lukas kommer körande. “Snuten står nere vid Fiket!” “Vadå? En razzia, eller?” “Typ!” Det blir början på en händelserik och spännande kväll. Och en razzia som tjejerna och killarna i den lilla byn sent ska glömma.

Hämnden

Alla i laget får varsin dagbok. Där ska de skriva allt de tänker om sin träning. Men Martin tänker ju på så mycket mer. Är fotbollen lika kul som den brukade vara? Nu när de som får spela match inte är de som tränar mest, utan de som tränar bäst? Och vem är den där tjejen? Kassandra, hon med Blicken … Tomas Dömstedt, erfaren lättlästförfattare, berättar stilsäkert och med stark inlevelse om hur det är att brottas med tusen känslor samtidigt. Hur svårt det kan vara att berätta om sina känslor för någon. Och om att våga vara ärlig mot sig själv och göra det man verkligen vill. En trovärdig och aktuell bok som passar både tjejer och killar i de tidiga tonåren.

Tony Samuelsson

Stulen Leif Jacobsen

“Min moped är borta! Någon har snott min moppe!” Petter, Lukas och Krille är i skogen för att leka av sig med mopederna. Eller ‘trekka’, som de själva kallar det. Under en paus är det någon som snor Krilles moped. Mitt framför ögonen på dem! Nu börjar en lång och spännande mopedjakt genom skogen. Tjuven får helt enkelt inte komma undan!

– Inez, sa jag, nu är mamma här igen. Jag tittade på hennes ögonlock. Önskade att hon skulle reagera på min röst. Men Ines låg som tidigare. Orörligt, medvetslös. Varför hade Ines kört av vägen? Var det fyllehunden Grönkvists fel? I Hämnden bestämmer sig Inez mamma för att hämnas. Men hämnas hon på rätt person? Och är hämnd den bästa lösningen? Boken är i lätt pocketformat.

22,20 € (exkl. moms 20,18 €)

Lärum förmedlar nu även böcker från Hegas förlag!

5,90 € (exkl. moms 5,36 €)

20,80 €/del (exkl. moms 18,91 €)

11 11


Tips på lättlästa serier för olika åldrar

Gåtböcker

Emil 11 Thomas Halling

Thomas Halling är välkänd hos svenska skolbarn. Berättelserna om Emil, 11 år, är hans senaste lättlästa serie för Nypon förlag. Följ Emil på äventyr i skolan och hemma. Vardagliga händelser som alla kan känna igen sig i, och skratta åt. En må-bra bok för mellanstadiet, illustrerad i fyrfärg. Till serien finns, som till alla Nypons böcker, kostnadsfritt lärar- och elevmaterial att jobba kring böckerna med.

Skolfotot Emil är nervös. Det har han varit i flera veckor. Ända sedan skolfotot togs.Det var inget bra kort. Han kommer att bli retad. Och nu ska skolkatalogen delas ut. Det blir precis så som Emil har tänkt sig, och ändå blir det riktigt bra.

Hemlig hamster Emil är avundsjuk på sina klasskamrater. Alla har ett husdjur, alla utom Emil! Hans föräldrar säger nej. Men en hamster är ju ganska liten. Kanske kan man ha en utan att mamma och pappa märker något?

Förbjudet Emils kompis köper godis på rasten. Det vill Emil också. Men han har inga pengar. Hur ska han fixa det? Emil gör något riktigt dumt. Han stjäl pengar ur en jacka som hänger i korridoren. Han fattar att det är fel, ändå gör han det. Tack vare en klok lärare ordnar det sig till slut.

Bara bråk Emils föräldrar bråkar. En morgon sätter sig Emils mamma ner och vill berätta en sak för Emil. Han anar det värsta, att de ska skiljas, och springer hemifrån. I boken får man följa hur förtvivlad Emil är och hur han försöker finna en förklaring till vad som händer. Trots all förtvivlan slutar boken positivt.

Pappas nya Emil är elva år. Hans mamma och pappa ska skiljas. Pappa har träffat en ny. Nu vill pappa att Emil ska träffa henne. Det vill inte Emil! Emil har bott med sin mamma och pappa i hela sitt liv. Elva år. Men nu är det slut. Och allt är pappas fel. Han har träffat en ny. Nu vill pappa att Emil också ska träffa henne. De kanske kan komma på Emils innebandymatch? Men det går ju bara inte! 14,30 €/bok (exkl. moms 13,00 €)

12 12

Läs och Gissa 1 och 2 Hans Peterson

Läs och gissa 1 och Läs och gissa 2 är två lättlästa gåtböcker som är översatta och bearbetade av Hans Peterson. Gåtan står på ena sidan och svaret får man när man vänder blad. Längst ner på varje gåtsida förklaras svåra ord med små bilder. Läs och gissa är utmärkta böcker för läsovana elever, elever med begränsat ordförråd eller elever som har svårt med läsförståelse. Alla älskar att gissa gåtor. Prova själv! Läs och gissa 1 innehåller gåtor om välkända djur och om naturen runt omkring oss. Läs och gissa 2 innehåller gåtor om saker som finns runt omkring oss i vardagen. 13,10 €/bok (exkl. moms 11,91 €)


Sjöbergs affär-serien Serien om Sjöbergs affär är charmiga vardagsberättelser för vuxna. De handlar om livet för de anställda på Sjöbergs affär och är skriven på den allra lättaste nivån. Serien finns som vanliga böcker, men också med ljudbok (kontakta Lärum-förlaget för prisuppgift om ljudbok). Sjöbergs affär ges ut av LL-förlaget i Sverige, och till alla deras böcker finns arbetsmaterial på webben.

Fantasyserie

Ny i butiken

Svarta skogens hemlighet

Ny i butiken handlar om Kalle som hatar att gå i gymnasiet. Istället får han praktik i Sjöbergs affär, där hans mamma arbetar. Men arbetet i affären är också tråkigt, tills den dag han träffar Karolin som jobbar extra på helgerna.

Den underbart illustrerade serien består av fyra delar som bör läsas i ordning. En farlig önskan är första delen, och andra delen heter Ut ur skuggan. Tredje delen heter Smycket, och Kronan i Svarta sjön är sista delen i serien. Serien finns också på engelska (kontakta Lärumförlaget för prisuppgifter).

Bråk i bilen

En farlig önskan Svarta skogen är mörk, mystisk och vacker. När Soli och Lucy var små lekte de där. Nu pratar de om kärlek och drömmar. Men när Lucy sviker Soli förändras allt. Lucy vet att det är farligt att säga högt vad man önskar i Svarta skogen. Men det vet inte Soli. Hon önskar något. Och mardrömmen börjar.

Ut ur skuggan Lucy och Soli är bästa vänner trots att de är så olika. Lucy är modig och framåt. Soli är tystlåten och vill vara ifred. Lucy är ledaren och Soli hänger med. Lucy står mitt i ljuset och Soli håller sig i skuggan av henne. Nu är Lucy fånge hos feerna. Hennes enda sällskap är den arga fen Kilian. Lucy kan inget göra. Men det kan Soli. Det är Solis önskan som gjort Lucy till fånge. Nu måste Soli kliva fram och rädda sin vän.

Smycket Lucy sitter fängslad hos drottning Calandra. Soli måste hitta henne och få hem henne. Men först vill drottningen ha Svarta kronan. Så Soli ger sig ut i skogen för att leta efter kronan.

Kronan i Svarta sjön Soli letar efter kronan för att rädda Lucy. Samtidigt upptäcker hon nya saker om sitt liv och sin mamma. Och Lucy träffar en mystisk främling. Inget är sig likt längre. Lögner, sanningar och kärlek kantar deras väg i feernas rike. 16,73 €/bok (exkl. moms 15,21 €)

Bråk i bilen handlar om Fadi som ofta kommer för sent till jobbet på morgonen. Det är för att han åker spårvagn. Johan erbjuder Fadi skjuts. Det är perfekt, tycker Fadi. Det tycker inte Johan. Fadi pratar högt, äter i bilen och skräpar ner. Och så vill han att hans syster ska åka med! Johan vet inte hur han ska lösa situationen.

Ut med hunden Ut med hunden handlar om Alexandra och hennes hund Laban. När Alexandras föräldrar dog blev hon mycket ledsen och ensam. Då köpte hon hunden Laban. Sedan dess har Alexandra och Laban varit oskiljaktiga. Men nu har hennes flickvän Lotta flyttat hem till henne, och Lotta är allergisk. Måste Alexandra sälja Laban, eller kommer Lotta att flytta ut? Som tur är jobbar hon på Sjöbergs affär, och där hjälper arbetskamraterna alltid varandra att lösa problemen. 16,65 €/bok (exkl. moms 15,14 €)

13 13


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.