Skip to main content

Zdanění příjmů v roce 2011 (Ukázka, strana 99)

Page 1

Zdanění příjmů v roce 2011 – komplexní průvodce

Plný roční odpis HM lze při rovnoměrném nebo zrychleném odpisování uplatnit ve smyslu § 26 odst. 6 ZDP u majetku evidovaného ke konci příslušného zdaňovacího období s výjimkou případů, kdy:  nabyvatel majetku (nový vlastník) pokračuje v odpisování započatém původním vlastníkem podle § 30 odst. 10 písm. a) – e), g) – m) ZDP;  kdy věřitel nabude vlastnické právo k hmotnému movitému majetku v průběhu roku splněním závazku, který byl zajištěn převodem práva (viz § 553 ObčZ);  kdy u vlastníka v průběhu zdaňovacího období nastaly účinky rozhodnutí o úpadku nebo došlo k přechodu oprávnění nakládat s majetkem náležejícím do majetkové podstaty z insolvenčního správce na daňový subjekt a opačně;  kdy vlastník (PO) v průběhu zdaňovacího období vstoupil do likvidace;  kdy vlastník (PO) uplatňuje odpisy za zdaňovací období vymezené v § 17a písm. c) ZDP (za ZO po rozhodném dni přeměny), je-li toto zdaňovací období kratší než 12 měsíců nepřetržitě po sobě jdoucích (v případě HM zaevidovaného u poplatníka v průběhu tohoto kratšího zdaňovacího období lze zahájit odpisování až v dalším kalendářním či hospodářském roce po tomto krátkém zdaňovacím období). Odpis ve výši 1/2 ročního odpisu HM se ve smyslu § 26 odst. 7 ZDP uplatňuje v případech rovnoměrného a zrychleného odpisování podle § 31 a 32 ZDP, a to:  pokud je v případech uvedených v § 26 odst. 7 písm. a) ZDP příslušný HM evidován na počátku daného zdaňovacího období a došlo v průběhu roku zejména k vyřazení majetku, k převedení majetku na jiné osoby, ke vstupu do likvidace, ke zrušení s likvidací, ke změně účetního období (je-li období bezprostředně předcházející této změně kratší než 12 po sobě jdoucích měsíců), nebo  pokud ve výše zmíněných případech nelze uplatnit plný roční odpis HM, přestože je majetek evidován na konci příslušného zdaňovacího období. Při odpisování dlouhodobého majetku dále platí, že rovnoměrné odpisy nebo zrychlené odpisy lze přerušit. V případě časových odpisů však zákon možnost přerušení odpisování vylučuje. Roční odpisy se vždy zaokrouhlují s přesností na celé koruny nahoru. 6.4.2.3 Specifika odpisování nového HM u prvního vlastníka Za prvního vlastníka hmotného movitého majetku se pro účely zákona považuje poplatník, který si jako první pořídil nový hmotný movitý majetek, který dosud nebyl užíván k určenému účelu a u předchozího vlastníka byl zbožím (§ 31 odst. 6 ZDP). V případě pořízení nového HM lze při rovnoměrném a zrychleném odpisování použít zvýšeného odpisu v 1. roce odpisování podle § 31 odst. 1 a § 32 odst. 1 ZDP. Konstrukce je přitom taková, že:  odpis v 1. roce zvýšený o 20 % vstupní ceny HM může použít poplatník s převážně zemědělskou a lesní výrobou, který je prvním vlastníkem stroje pro zemědělství a lesnictví, označeného ve Standardní klasifikaci produkce kódem 29.3;  odpis v 1. roce zvýšený o 15 % vstupní ceny HM může použít poplatník, který je prvním vlastníkem zařízení pro čištění a úpravu vod označeného ve Standardní klasifikaci produkce kódem 29.24.1 využívaného ve stavbách zařazených podle Klasifikace stavebních děl CZ-CC vydané Českým statistickým úřadem do podtřídy 125113, pro třídicí a úpravárenské zařízení na zhodnocení druhotných surovin zahrnutých v oddílu 29 Standardní klasifikace produkce, pomocí něhož jsou zpracovány druhotné suroviny ve skupinách 37.10 a 37.20 Standardní klasifikace produkce;

98

Zdanění příjmů v roce 2011.indd 98

3.2.2011 11:40:40 Ukázka elektronické knihy, UID: KOS181566


Dlouhodobý majetek

 odpis v 1. roce zvýšený o 10 % vstupní ceny HM může použít poplatník, který je prvním vlastníkem hmotného majetku zatříděného podle tohoto zákona v odpisových skupinách 1–3. Tento zvýšený odpis nelze uplatnit: –

u letadel, pokud nejsou využívána provozovateli letecké dopravy a leteckých prací na základě vydané koncese a provozovateli leteckých škol,

–

u motocyklů a osobních automobilů, pokud nejsou využívány provozovateli silniční motorové dopravy a provozovateli taxislužby na základě vydané koncese a provozovateli autoškol nebo pokud se nejedná o osobní automobily v provedení speciální vozidlo podskupiny sanitní a pohřební podle zvláštního právního předpisu,

–

hmotného majetku označeného ve Standardní klasifikaci produkce kódem 29.7 (přístroje pro domácnost, jinde neuvedené) a 35.12 (rekreační a sportovní čluny);

 v ostatních případech se použije standardní odpisová sazba (koeficient) pro 1. rok odpisování. U nového HM v 1. a 2. odpisové skupině, pořízeného v období od 1. 1. 2009 do 30. 6. 2010, je dále dočasně umožněno uplatňovat tzv. mimořádné odpisy dle § 30a ZDP (v současné době se lze setkat již jen s doběhem tohoto způsobu odpisování – podrobněji viz oddíl 6.4.2.6 této publikace). 6.4.2.4 Rovnoměrné odpisování HM podle § 31 ZDP V závislosti na zatřídění HM do příslušné odpisové skupiny se roční odpis stanoví ve výši 1/100 součinu vstupní ceny a přiřazené roční odpisové sazby. Při provedení technického zhodnocení HM a rovnoměrném odpisování ze zvýšené vstupní ceny hmotného majetku se stanoví odpisy tohoto majetku ve výši 1/100 součinu jeho zvýšené vstupní ceny a přiřazené roční odpisové sazby platné pro zvýšenou vstupní cenu. Při rovnoměrném odpisování má poplatník, který neuplatňuje výdaje paušální částkou podle § 7 nebo § 9 ZDP, možnost prodloužit skutečnou dobu odpisování jedním z následujících způsobů:  buď lze uplatnit nižší odpis (odpisovou sazbu), než stanovuje zákon – odpisové sazby uvedené v § 31 ZDP jsou považovány za maximální,  nebo poplatník tento druh odpisů neuplatní,  anebo poplatník odpisování přeruší (při dalším odpisování je pak nutné pokračovat způsobem, jako by odpisování přerušeno nebylo – § 26 odst. 8 ZDP). 6.4.2.5 Zrychlené odpisování HM podle § 32 ZDP V závislosti na zatřídění HM do příslušné odpisové skupiny se zrychlené odpisy HM stanoví takto:  v 1. roce odpisování jako podíl vstupní ceny HM a přiřazeného koeficientu pro zrychlené odpisování platného v 1. roce odpisování;  v dalších zdaňovacích obdobích jako podíl dvojnásobku zůstatkové ceny HM a rozdílu mezi přiřazeným koeficientem pro zrychlené odpisování a počtem let, po které byl již HM odpisován. Při zrychleném odpisování majetku zvýšeného o jeho technické zhodnocení se odpisy stanoví:  v roce zvýšení zůstatkové ceny jako podíl dvojnásobku zvýšené zůstatkové ceny majetku a přiřazeného koeficientu zrychleného odpisování platného pro zvýšenou zůstatkovou cenu;

99

Zdanění příjmů v roce 2011.indd 99

3.2.2011 11:40:40 Ukázka elektronické knihy, UID: KOS181566


Zdanění příjmů v roce 2011 – komplexní průvodce

 v dalších zdaňovacích obdobích jako podíl dvojnásobku zůstatkové ceny majetku a rozdílu mezi přiřazeným koeficientem zrychleného odpisování platným pro zvýšenou zůstatkovou cenu a počtem let, po které byl odpisován ze zvýšené zůstatkové ceny. Při zrychleném odpisování má poplatník, který neuplatňuje výdaje paušální částkou podle § 7 nebo § 9 ZDP, možnost prodloužit skutečnou dobu odpisování:  buď tak, ze poplatník tento druh odpisů neuplatní  anebo poplatník odpisování přeruší (při dalším odpisování je pak nutné pokračovat způsobem, jako by odpisování přerušeno nebylo – § 26 odst. 8 ZDP).

Příklad 6.8 Poplatník (neplátce DPH) pořídil na základě kupní smlouvy ze dne 10. 11. 2011 nový obráběcí stroj celkově za 1 000 000 Kč a stal se prvním vlastníkem HM. Stroj byl uveden do užívání dne 20. 11. 2011. Předpokládejme, že dne 9. 1. 2013 byl prodán. Stanovte výši uplatnitelných daňových odpisů tohoto stroje v letech 2011 – 2013 při rovnoměrném a zrychleném odpisování.

Řešení Obráběcí stroje jsou zatříděny ve 2. odpisové skupině (položka 2-32 v příloze k ZDP) a daňově se odpisují 5 let. Jelikož se jedná o nový HM, u něhož je poplatník prvním vlastníkem, lze uplatnit v 1. roce odpis zvýšený o 10 %. Výpočet odpisů při rovnoměrném odpisování: Daňový odpis v 1. roce (2011) Daňový odpis ve 2. roce (2012) Daňový odpis ve 3. roce (2013)

0,01 × 1 000 000 Kč × 21 210 000 Kč 0,01 × 1 000 000 Kč × 19,75 197 500 Kč poloviční roční odpis podle § 26 odst. 7 ZDP 0,01 × 1 000 000 Kč × 19,75 × ½ 98 750 Kč

Za 3 roky držení obráběcího stroje poplatník odepíše celkem 506 250 Kč a daňová zůstatková cena bude v roce vyřazení činit 493 750 Kč. Řešení při zrychleném odpisování: 1 000 000 Daňový odpis v 1. roce (2011) = ———–— + 100 000 = 300 000 Kč; ZC = 700 000 Kč 5 (10 % VC) 700 000 × 2 Daňový odpis v 2. roce (2012) = ———–––— 6−1

= 280 000 Kč; ZC = 420 000 Kč

Daňový odpis v 3. roce (2013) = poloviční roční odpis podle § 26 odst. 7 ZDP 420 000 × 2 = ———––––— × 1/2= 105 000 Kč; ZC = 315 000 Kč 6−2 Za 3 roky držení obráběcího stroje poplatník odepíše celkem 685 000 Kč a daňová zůstatková cena bude v roce vyřazení činit 315 000 Kč.

100

Zdanění příjmů v roce 2011.indd 100

3.2.2011 11:40:40 Ukázka elektronické knihy, UID: KOS181566


Turn static files into dynamic content formats.

Create a flipbook