Vuokralla asuminen Monet eri tahot tarjoavat asuntoja vuokralle. Voit vuokrata asunnon yksityiseltä henkilöltä, yhtiöltä, säätiöltä, kunnalta tai valtiolta. Tietoa vapaista vuokra-asunnoista on internetissä, lehdissä ja asunnonvälitystoimistoissa. Opiskelijoille on olemassa opiskelija-asuntoja. Vanhuksille ja vammaisille on palveluasuntoja.
Lisäksi vuokralainen maksaa yleensä erikseen sähköstä ja vedestä. Vuokralaisen täytyy maksaa vuokra silloin, kun on sovittu, ja noudattaa talon sääntöjä. Asunnon omistaja päättää asunnon korjaamisesta ja hoidosta.
Kun vuokraat asunnon, tee aina kirjallinen vuokrasopimus. Sopimukseen on merkitty • kuka on vuokralainen • kuinka suuri on vuokra • mistä syystä vuokraa voidaan nostaa • kuinka kauan vuokrasopimus kestää • milloin vuokra täytyy maksaa.
Jos vuokralainen irtisanoo vuokrasopimuksen, irtisanomisaika on yksi täysi kuukausi. Irtisanomisaika alkaa aina seuraavan kuukauden alusta. Jos vuokrasopimuksen irtisanoo vuokranantaja, irtisanomisaika riippuu vuokra-ajan pituudesta. Se on kuitenkin aina vähintään 3 kuukautta.
Vuokrasopimus voi olla määräaikainen, eli se päättyy sovittuna päivänä. Vuokrasopimus voi olla voimassa myös toistaiseksi. Se päättyy, kun vuokralainen tai vuokranantaja irtisanoo sen. Vuokralaisen täytyy usein maksaa vuokratakuu, ennen kuin hän muuttaa asuntoon. Vuokratakuu on turva vuokranantajalle. Jos vuokralainen aiheuttaa vahinkoa asunnossa, se maksetaan vuokratakuulla. Jos pidät asunnon kunnossa, saat vuokratakuun takaisin, kun vuokrasopimus päättyy.
Vuokranantajalla täytyy olla peruste irtisanomiseen. Peruste voi olla esimerkiksi asunnon myyminen. Peruste voi olla myös se, että vuokranantaja tarvitsee asunnon itse tai sukulaisen tai työntekijän käyttöön. Vuokranantaja voi myös purkaa sopimuksen, jos vuokralainen ei maksa vuokraa tai häiritsee toistuvasti muita talon asukkaita. Vuokranantajan täytyy antaa vuokrasopimuksen purkamisesta kirjallinen ilmoitus. Laissa kerrotaan tarkasti, mitä oikeuksia ja velvollisuuksia vuokralaisella on. Vuokralaisena voit vuokrata osan asunnosta edelleen jollekin toiselle henkilölle.
8 | Elämä Suomessa | Asuminen
Osaomistusasuntoa ostaessasi osuutesi on yleensä 10 prosenttia. Sen jälkeen maksat vuokraa sekä rahoitusvastiketta, jolla maksat asuntoa.
Tällöin sinusta tulee päävuokralainen ja toisesta vuokralaisesta tulee alivuokralainen. Jos haluat ottaa asuntoon muita ihmisiä asumaan, siitä on hyvä sopia vuokranantajan kanssa. Kaikki asunnossa asuvat henkilöt täytyy myös ilmoittaa isännöitsijälle. • LISÄTIETOA: www.vuokralaiset.fi
Muut asumismuodot Muita asumismuotoja ovat • oma asunto • osaomistusasunto • asumisoikeusasunto. Asunnon ostamiseen liittyy paljon asioita, jotka täytyy selvittää ja hoitaa. Ennen kuin ostat asunnon, muista selvittää asunnon kunto tarkasti. Selvitä myös, onko taloon tulossa isoja remontteja. Selvitä lisäksi, mitä maksuja asumiseen liittyy hinnan lisäksi.