Hätätilanteet Hätänumero on 112 Hätänumerosta saa apua hätätilanteissa. Hätänumeroon voi soittaa, kun tarvitaan ambulanssia, palokuntaa, poliisia tai sosiaalipäivystystä. Hätänumero on vain hätätilanteita varten, kun ihmisen henki tai terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Hätänumero on tärkeä muistaa. Silloin siihen voi soittaa nopeasti. Hätänumero 112 toimii kaikkialla Suomessa. Hätänumeron eteen ei tarvita suuntanumeroa. Kun soitat hätänumeroon, soittoon vastaa ammattitaitoinen päivystäjä. Hän esittää kysymyksiä tilanteesta ja antaa neuvoja, miten täytyy toimia. Jos soitat hätänumeroon, tee näin: 1. Kerro nimesi ja yritä pysyä rauhallisena. 2. Kerro, mitä on tapahtunut. 3. Kerro tarkka osoite ja kunta, missä hätätilanne on. 4. Vastaa kysymyksiin,
joita päivystäjä kysyy sinulta. 5. Toimi päivystäjän ohjeiden mukaan. 6. Lopeta puhelu vasta sitten, kun saat luvan. Jää puhelun jälkeen opastamaan auttajat paikalle. Soita uudestaan hätänumeroon, jos tilanne muuttuu. Huomaa! • Jos hätänumeroon ei heti vastata, älä sulje puhelinta. • Puheluihin vastataan järjestyksessä ja mahdollisimman nopeasti. • Kuulet nauhoitteen, jossa pyydetään odottamaan • Hätänumeroon soittaminen ei maksa mitään. • Älä soita hätänumeroon turhaan, siitä voi saada rangaistuksen. Jos joudut liikenneonnettomuuteen tai tulet onnettomuuspaikalle, toimi näin: • Anna ensiapua loukkaantuneille. • Soita hätänumeroon, jos paikalle tarvitaan poliisi ambulanssi tai palokunta.
51 | Elämä Suomessa | Hätätilanteet
• Varoita muuta liikennettä: o laita autossa hätävilkut päälle o vie autosta varoituskolmio tien viereen noin 150 metriä ennen onnettomuuspaikkaa.
Yleinen vaaramerkki Yleinen vaaramerkki on nouseva ja laskeva äänimerkki, joka annetaan hälytyssireenillä. Se voi olla myös kuulutus, jonka viranomainen antaa. Yleinen vaaramerkki annetaan, kun ihmisiä uhkaa jokin vakava vaara. Jos kuulet yleisen vaaramerkin, tee näin: • Mene sisälle ja pysy sisällä. • Sulje ovet, ikkunat, tuuletusaukot ja ilmastointilaitteet. • Avaa radio ja odota rauhallisesti ohjeita. • Älä käytä puhelinta, jotta linjat eivät mene tukkoon. • Älä lähde alueelta ilman viranomaisen lupaa. Kun vaara on mennyt ohi, hälytyssireenillä annetaan uusi merkki. Se on tasainen ja pitkä äänimerkki.