Suomen vähemmistöt Suomalaiset voivat näyttää samanlaisilta, mutta Suomessa on enemmistön lisäksi useita vähemmistöjä. Perinteiset vähemmistöt ovat saamelaiset, suomenruotsalaiset, juutalaiset, tataarit, romanit ja venäjänkielinen vähemmistö. Vähemmistöillä on oma kulttuurinsa. Saamelaiset ovat Suomen alkuperäiskansa, joiden oma kieli on saame. Saamelaisten kulttuurista tunnetaan yleisesti saamepuvut ja joikumusiikki. Saamelaisten perinteinen asumus on kota. Nykyään saamelaiset elävät normaaleissa omakotitaloissa. Saamelaisia asuu neljän valtion alueella: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Venäjällä. Suomessa saamelaisia on noin 6000 ja he asuvat pääosin Lapissa. Saamelaisten elinkeinot ovat liittyneet luontoon. Perinteisiä elinkeinoja ovat metsästys, kalastus ja poronhoito. Nykyään myös matkailu antaa työtä saamelaisille. Suomenruotsalaiset ovat suomalaisia, joiden äidinkieli on ruotsi. Ruotsinkielisiä ihmisiä on asunut Suomessa ainakin tuhat vuotta. Suomenruotsalaiset asuvat pääosin länsi- ja etelärannikolla. Ainoa täysin ruotsinkielinen alue on Ahvenanmaa, jolla on oma itsehallinto. Ruotsinkielisiä on Suomessa noin 5,3 prosenttia väestöstä eli noin 300 000.
Suomessa on kaksi kansalliskieltä: suomi ja ruotsi. Ruotsin kielen asema johtuu Suomen historiasta. Suomi oli aiemmin kauan osa Ruotsia. Suomenruotsalainen kulttuuri on hyvin samanlaista kuin suomalainen kulttuuri. Suomenruotsalaisilla on joitakin omia juhlia, kuten Svenska dagen 6.11. sekä Lucian päivä 13.12. Suomessa asuu noin 10 000 romania. Ensimmäiset romanit tulivat Suomeen 1500-luvulla. Romaneilla on oma romanikieli. Romanit tunnistaa usein pukeutumisesta. Romaninaiset käyttävät erityistä romanipukua. Miehillä ei ole varsinaista romanipukua, mutta perinne määrittää myös heidän pukeutumistaan. Romanikulttuurissa perheellä ja suvulla on tärkeä merkitys. Romanikulttuuri sisältää paljon erilaisia sääntöjä, jotka liittyvät esimerkiksi puhtauteen, sekä eri-ikäisten romanien ja miesten ja naisten välisiin suhteisiin. Perinteisten sääntöjen noudattaminen vaihtelee nykyisin eri perheiden välillä.
19 | Elämä Suomessa | Suomi
Romanien perinteiset elinkeinot ovat olleet hevosten kasvattaminen, käsityöt ja kaupustelu. Nämä elinkeinot ovat kadonneet lähes kokonaan. Romanien koulutustaso ja elintaso ovat olleet pitkään alhaisemmat kuin muilla suomalaisilla. Syitä ovat olleet esimerkiksi liikkuva elämäntapa ja muun väestön ennakkoluulot romaneita kohtaan. Vähitellen tämä tilanne on muuttumassa. Juutalaisia on asunut Suomessa jo 1700-luvulla. Juutalaiset saivat täydet kansalaisoikeudet vasta, kun Suomi itsenäistyi vuonna 1917. Nykyään juutalaisia on Suomessa noin 1100. Juutalaisten määrä on laskussa, koska osa heistä muuttaa Israeliin ja osa menee naimisiin ei-juutalaisen kanssa. Juutalaiset ovat sopeutuneet suomalaiseen yhteiskuntaan säilyttäen oman uskontonsa ja kulttuurinsa.