Skip to main content

DIN REVISOR INFORMERER - 2. Kvartal 2023

Page 1

12Registreret Registreret Revisionsaktieselskab Revisionsaktieselskab eret ging Revisionsaktieselskab 2. kvartal 2023 visionsaktieselskab Østergade Østergade 12 12 12 ·77 7400 HerningRevisionsaktieselskab 13 777400 Registreret 7400 Herning Herning gistreret Revisionsaktieselskab 1277 ost.dk rhost.dk 13 Østergade 7400 Herning Tlf.: Tlf.: 97 97 12 12 1312 13 77·77 ing Østergade 12 host.dk erhost.dk rhost.dk · mail@ankerhost.dk www.ankerhost.dk Tlf. 97 12 13revisionsaktieselskab 77 Registreret Revisionsaktieselskab ST www.ankerhost.dk registreret gistreret Revisionsaktieselskab 7400 Herning mail@ankerhost.dk 13 mail@ankerhost.dk 77ANKER www.ankerhost.dk · mail@ankerhost.dk HØST registreret revisionsaktieselskab Østergade 1213 77 12 | DK-7400 Herning | Tlf.: +45 97 12 13 77 | www.ankerhost.dk Tlf.: 97 12 rhost.dk Østergade 7400 Herning12 | DK-7400 Herning | Tlf.: +45 97 12 13 77 | www.ankerhost.dk www.ankerhost.dk erhost.dk Tlf.: 97 12 13 77 mail@ankerhost.dk www.ankerhost.dk mail@ankerhost.dk hjælpepakker lakker

2 mod enden

3

er du i risikobranchen?

visorInformerer gasin fra din revisor sorInformerer visorInformerer sorInformerer

vigtige datoer datoer

kan stadig 7 solceller være en gevinst

har rejst millioner via crowdfunding

februar 2023 marts 2023 3 Lån af fritidsbolig marts 2023 skal beskattes 01. Acontoskat, 3. rate (selskaber) 01. Halvårsmoms (små), Kvartalsmoms Kundemagasin fra din revisor

Kundemagasin dinrevisor revisor Kundemagasin frafradin

D

Kundemagasin fra din revisor

ine medarbejdere skal Betaler medarbejderen leje for (mellem) 07. ATP betaling, 4. kvartal være opmærksomme fritidsboligen, fragår egenberate (selskaber) 01. Halvårsmoms (små), Kvartalsmoms på beskatningsregler- talingen i den skattepligtige 10. A-skat & AM-bidrag (SMV), Indberetværdi af fri fritidsbolig. ne, når de holder ferie i virk0. A-skat & AM-bidrag (SMV), Indberet(mellem)ning af eIndkomst (SMV) somhedens fritidsbolig. Hvis . kvartal din virksomhed stiller fritidsning af eIndkomst (SMV) Husk at indberette til skatte-

april 202

april 2

10. Indberetn

11. ATP indbe 10. Indbe AM-bidrag

11. Feriekont ATP in 14. boligen til låns for dine ansat- styrelsen “Investorerne meget forskellige. Det erd. AM-bi Som arbejdsgiver skal du te, gælder følgende regler: 15.ind-&Lønsumsafgift (måned),erIndberetFeriekonto 16) 10. A-skat AM-bidrag (SMV), 5. Lønsumsafgift (måned), Feriekonto berette til Skattestyrelsen, når professionelle investorer, som er vant til idragI perioden (SMV),fra ugeIndberet22 til 34 skal dine ansatte har fået stillet en timeløn (lønperiode efter d. 16.) at kigge på virksomheder med finansielle ning af eIndkomst (SMV) timeløn (lønperiode efter d. 16.) 17. Lønsums

mst (SMV)

dine medarbejdere betale skat af et beløb svarende til 0,50 procent af ejendomsvurderingen for hver uge, medarbejderen anvender fritidsboligen. For de resterende uger er satsen 0,25 procent per uge.

fritidsbolig til rådighed, og hvad skatteværdien af rådigheden udgør. Værdien er Bindkomst og derfor undtaget for AM-bidrag.

14. Feriek

øjne, og det er investorer, der gerne vil in-

20. Acontoskat,volveres 1. rateog (selskaber), kommer ind ad døren og 20. B-skat & AM-bidrag (selvstændige) 20.sigerB-skat &A 15. Lønsumsafgift (måned), Feriekonto d. 16) hej. Og det er dejligt at mærke, for det er jo B-skat & AM-bidrag (selvstændige) (måned), Feriekonto det, der var meningen”. 27. Månedsmoms (store), 27.Dyrt EU-salg Månedsm timeløn (lønperiode efter d.EU-salg 16.) uden 25. at være hovedaktionær 27. Månedsmoms (store), 17. Lønsu eriode efter d. 16.) For hovedaktionærer gælder Thomas Thornæs Andersen, grundlægger af uden moms (måned) moms (m Thornæs Destilleri. Eksempel: En medarbejder et princip om, at de har fritidsmoms1.(måned) rådighed hele året holder sommerferie i virksom- boligen til 20. Acontoskat, rate (selskaber), 28. A-skat & AM-bidrag, Feriekonto 28. &A og bliver timebeskattet med 16,25 hedens fritidshus i Hundested 20.A-skat B-ska idrag (selvstændige) i ugerne 25, 26 og 27. Husets procent af ejendomsvurderin31. A-skat & AM-bidrag (store), Ferie& AM-bidrag gennem(selvstændige) equity crowdfunding har Thornæs Destilleri i løn (lønperiode senest 15.),Beskatningen Moms B-skat Feriekont finder sted, ejendomsvurdering lyder på d.gen. 1.850.000 kroner. Medarbej- uanset om boligen faktuelt an- konto timeløn Nordsjælland rejst 4,2 millioner knap 150 (lønperiode senestkroner d. og fået 25. Måned. (store), 27.Shop EU-salg One Stop (måned), senest vendes af hovedaktionæren. deren skal derfor beskattes af Indberetning ejere, der udgør et forskelligartet fællesskab om unik 27. Månedsmoms uden procent) x 1.850.000 15), Moms(store), One StopEU-salg Shop (måned), af(3x0,5 eIndkomst (store) (måned moms+ måned) kroner svarende til 27.750 kronordsjællandsk whiskyproduktion. IndberetninglæsafsideeIndkomst (store) ner. moms (måned) 4-5 eIndkoms

idrag, Feriekonto time-

T

28. A-ska 103773


nyt og nyttigt

Fejl ved virksomheds­ omdannelse kan koste dyrt

Covid­19 hjælpepakker lakker mod enden Mange virksomheder har i 2023 modtaget en foreløbig eller endelig opgørelse over den covid-19 kompensation, som virksomheden var berettiget til. I forbindelse med de mange covid-19

hjælpepakker skal nogle virksomheder tilbagebetale en del af den modtagne kompensation, mens andre skal have udbetalt mere kompensation end først antaget. Det skyldes typisk, at nogle forhold – eksempelvis virksomhedens omsætning – udviklede sig anderledes, end virksomheden forudså på det tidspunkt, hvor virksomheden ansøgte om kompensationen. Uanset om virksomheden skal tilbagebetale et beløb eller kan se frem til at modtage yderligere kompensation, skal reguleringen indregnes i årsregnskabet. Virksomhedens ledelse skal i den forbindelse overveje en række forhold, herunder:

• Er virksomheden enig i opgørelsen fra Erhvervsstyrelsen? • Er reguleringen et væsentligt beløb? • Skal reguleringen regnskabsmæssigt behandles som et ændret regnskabsmæssigt skøn? • Er reguleringen udtryk for, at der er en fejl i et tidligere årsregnskab, og er fejlen væsentlig? • Hvordan skal reguleringen indregnes og præsenteres i årsregnskabet – og i hvilket regnskabsår? • Hvilke oplysninger skal årsregnskabet indeholde? Det kan være en god ide at tale med din revisor om disse forhold, særligt hvis det er væsentlige beløb.

Fejl kan koste dyrt, når du omdanner din virksomhed til et selskab. Skattestyrelsen har udarbejdet en ny vejledning i relation til skattefri virksomhedsomdannelse SKATTESTYRELSEN har konstate-

ret en del fejl og udfordringer i forbindelse med skattefrie virksomhedsomdannelser. Fejl kan koste dyrt, da det kan medføre, at virksomhedsomdannelsen bliver skattepligtig. Styrelsen har derfor udarbejdet en vejledning til de vigtigste opmærksomhedspunkter. Her kan du blandt andet læse om håndtering af erhvervsmæssige aktiver og passiver, negativ anskaffelsessum, indskudskonto, delomdannelse og vederlagskorrektion. Du kan læse pjecen her: www.skat.dk/getfile. aspx?id=153073

din revisor informerer udgiver fsr – danske revisorer Slotsholmsgade 1, 4. sal dk - 1216 København K redaktion Jan Wie eMBA, cand.comm. (redaktør) Niklas Tullberg Hoff Registreret revisor, cand.merc. aud. og partner

2

Kim Larsen Statsautoriseret revisor, fagdirektør Mads Grønnegaard Cand. jur., skattekonsulent Jan Brødsgaard Cand.merc.aud., chefkonsulent Maria Eun Elkjær Cand.jur., fagchef

DIN REVISOR INFORMERER

Robert Fosbo Registreret revisor, cand.merc. aud., kvalitets- og hvidvaskansvarlig

design og layout Mattias Wohlert tryk Specialtrykkeriet Arco A/S foto Mads Rydberg Larsen, fotograf, Dansk Erhverv

oplag Din Revisor Informerer udkommer fem gange årligt i ca. 5.000 eksemplarer. issn 2246-1698

Redaktionen er afsluttet den 10. maj 2023. Artiklerne i din revisor informerer er formuleret i generelle vendinger og dækker ikke specifikke situationer. Informationerne bør ikke benyttes uden professionel rådgivning. Redaktionen påtager sig ikke ansvar for tab foranlediget af en gennemført handling eller undladelse af en handling på baggrund af artiklerne. Eftertryk er ikke tilladt. © fsr – danske revisorer


NYT OG NYTTIGT

Ekstra revisorøjne i 11 risikobrancher Dit selskab skal have en revisorerklæring på årsregnskabet, hvis det befinder sig i en såkaldt risikobranche og har en nettoomsætning på mere end fem millioner kroner. Ledelsen skal selv henvende sig til en godkendt revisor og tage stilling til, hvilken form for revisorerklæring, den ønsker. EN ny bekendtgørelse udpeger 11 brancher, som myndighederne i den kommende tid sætter fokus på. I den forbindelse kræver myndighederne, at selskaber i de pågældende brancher skal have en revisorerklæring på årsregnskabet. De 11 brancher spænder vidt fra restauranter over handel med biler til visse former for databehandling. Kravet om en revisorerklæring gælder for selskaber, som to år i træk har haft en nettoomsætning på fem millioner kroner eller mere.

Den første erklæring på årsregnskabet Kravet om revisorerklæring gælder for regnskabsår, der begyndte den 1. januar 2023 eller senere. Selskabets regnskabsår er således afgørende for, hvornår årsregnskabet første gang skal have en revisorerklæring: Hvis selskabets regnskabsår er 1. januar – 31. december, skal årsregnskabet for 2023 forsynes med en revisorerklæring. Hvis regnskabsåret løber fra 1. juli 2023 til 30. juni 2024, skal årsregnskabet med balancedag den 30. juni 2024 forsynes med en revisorerklæring.

De 11 risikobrancher 1. Vejgodstransport

Oplysnings­ fristen nærmer sig HVIS dit selskabs regnskabsår følger kalenderåret, skal du indsende dit oplysningsskema senest fredag den 30. juni. Du – eller din revisor – skal indberette oplysningsskemaet i TastSelv Selskabsskat via TastSelv Erhverv.

2. Flytteforretninger 3. Restauranter 4. Pizzeriaer, grillbarer og isbarer 5. Event catering 6. Anden restaurationsvirksomhed 7. Caféer, værtshuse og diskoteker 8. Databehandling, webhosting og lignende serviceydelser 9. Webportaler 10. Engroshandel med personbiler, varebiler og minibusser 11. Detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser.

Hvis dit selskab har forskudt indkomstår, kan fristen være kortere end seks måneder, da den senest mulige frist er den 1. september efter indkomstårets afslutning. Det skyldes hensynet til, at skattemyndighederne skal nå at kunne danne en korrekt årsopgørelse. Hvis dit selskab er opløst, skal du inden en måned efter opløsningen sende en anmeldelse til Skattestyrelsen med opgørelse af indkomsten for det afsluttende indkomstår. Du kan læse mere om TastSelv Selskabsskat via TastSelv Erhverv her: www.skat.dk/data. aspx?oid=2234900 2. KVARTAL 2023

3


IVÆRKSÆTTERI

Thornæs Destilleri rejser millioner gennem crowdfunding Gennem equity crowdfunding har Thornæs Destilleri i Nordsjælland rejst 4,2 millioner kroner og fået knap 150 ejere, der udgør et forskelligartet fællesskab om unik nordsjællandsk whiskyproduktion.

A

llerede inden Torben Thornæs Andersen grundlagde Thornæs Destilleri i 2018 ud fra en vision om at udvikle og producere unik nordsjællandsk whisky, havde han tænkt på crowdfunding til at sikre virksomheden midler til den tidskrævende og udstyrs-

Equity Crowdfunding Equity Crowdfunding er en type crowdfunding, hvor du sælger kapitalandele i dit selskab til et antal investorer, der med deres investering køber sig ind i virksomheden. På den måde kan du få en række små medejere. Samtidig får du kapital i selskabet, uden at det koster skat. Det er op til dig at fastsætte prisen og størrelsen på den andel af virksomheden, du ønsker at sælge, og hvordan investorerne vil blive belønnet. Værdiansættelse af en virksomhed kræver ofte særlig ekspertise på området.

4

DIN REVISOR INFORMERER

tunge whiskydestillering. Det på trods af, at crowdfunding – og især equity crowdfunding, hvor mange små investorer kan være med til at rejse kapital gennem en slags mini-børsnotering – stadig er relativt ubrugt i Danmark. ”Crowdfunding-tanken har hele tiden ligget som en mulighed, når vi har talt om økonomi. Og det gør man rigtig meget i sådant et projekt som det her, fordi det er så kapitaltungt. Alt, hvad vi tjener og mere til, bliver lagt på lager,” siger Torben Thornæs Andersen, der har rejst omkring 4,2 millioner kroner til Thornæs Destilleri gennem netop equity crowdfunding. Han sidder på sit kontor på førstesalen i en tidligere staldbygning, hvor skrivebordet og flere andre møbler er taget i brug, men endnu ikke helt pakket ud. Herfra har han udsigt over Solbjerg Engsø og marker sået med økologisk korn, der til efteråret kan høstes for at blive brugt i whiskyproduktionen. Nedenunder – i bygningens stueetage – står store kobberkedler til destillering side om side, mens to kolleger arbejder. Gin bliver tappet på flasker og derefter lukket med en blød lyd af propper, der skubbes i ved håndkraft. I en bygning kort derfra ligger whiskytønder på lange rækker og trækker tid og smag ud af ege-

træet, og tilsammen udgør kontor, destilleri og tøndelager Thornæs Destilleri. Bred ejerkreds Den lokale forankring og korte afstand mellem kornmarker, destilleri og tøndelager er en del af fortællingen om Thornæs Destilleri. Whiskyen, som endnu ligger på fad, vækker interesse, allerede inden den er kommet på flasker og sat til salg – også blandt investorer. ”Vores virksomhed og de produkter, vi laver, appellerer til noget andet end den der mere hardcore fortælling om investering i virksomheden. Vi appellerer mere til noget fascination og nogle drømme og romantiske idéer om det at lave whisky og være en del af det,” siger Torben Thornæs Andersen. Han stiftede første gang praktisk bekendtskab med crowdfunding i 2019 gennem Coop, hvor Thornæs Destilleri indhentede penge til at købe udstyr mod forsalg af produkter. Men der var ingen tvivl om, at der var behov for at komme op i et højere gear, hvis virksomheden skulle blive en stor og veldrevet forretning. Fandt udbyder i Sverige Crowdfunding tiltalte Torben Thornæs Andersen, fordi virksomheden dermed


IVÆRKSÆTTERI

“Vi appellerer mere til noget fascination og nogle drømme og romantiske idéer om det at lave whisky og være en del af det,” siger Torben Thornæs Andersen, som etablerede Thornæs Destilleri.

ville få en bred ejerkreds med både større og mindre investorer i en konstellation, hvor han selv forbliver majoritetsejer. Derfor faldt valget på equity crowdfunding gennem svenske FinReg Solutions, da der endnu ikke findes danske finansielle udbydere af den type crowdfunding. Det viste sig at indebære flere udfordringer, da FinReg Solutions som udgangspunkt henvender sig til svenske investorer, men gennem et godt samarbejde åbnede det samtidig for et nyt og spændende marked.

”Vi troede på, at det kunne lade sig gøre. Vi så det faktisk som en fordel, fordi Sverige som whiskyland betragtet er meget mere udviklet end Danmark. Så det der med at få kontakt til svenske whiskyentusiaster og whiskyinvestorer, så vi som en mulighed,” siger Torben Thornæs Andersen. For ham var det vigtigt, at der allerede forinden var lavet forhåndsaftaler på cirka halvdelen af det ønskede beløb, der skulle rejses gennem FinReg Solutions. På den måde har Thornæs Destilleri i dag en

bred ejerkreds bestående af knap 150 meget forskellige investorer, som er engageret i forskellig grad: ”Det er høj som lav. Det er professionelle investorer, som er vant til at kigge på virksomheder som vores med finansielle øjne. Det er investorer, der gerne vil involveres og kommer ind ad døren og siger hej,” siger Torben Thornæs Andersen og fortsætter: ”Og det er dejligt at mærke, for det er jo det, der var meningen”.

2. KVARTAL 2023

5


skat

Få styr på dine afskrivninger Mange har udfordringer med at navigere i reglerne for skattemæssige afskrivninger, men det kan medføre en ekstraregning ikke at have styr på sine afskrivninger. Skattestyrelsen har udsendt en guide, som oplister de oftest forekommende fejl, og hvordan du undgår dem. HAR du udfordringer med at navigere i

reglerne for skattemæssige afskrivninger, når det gælder afskrivning på driftsmidler, bygninger og installationer? Så er du ikke alene. Skattestyrelsen har nu udsendt en målrettet vejledning, der skal være med til at rette op på de oftest forekommende fejl i virksomhedernes skatteregnskaber. Du skal være opmærksom på, at det kan blive en dyr fornøjelse ikke at have styr på reglerne. Skattestyrelsen har konstateret, at de tre mest typiske fejl er: • Fejl i straksafskrivning af driftsmidler • Fejl i saldoafskrivning på driftsmidler • Fejl i afskrivning på bygninger og installationer. Det er inden for disse områder, Skattestyrelsen ofte ser fejl i virksomhedernes regnskab, som kan føre til en uvelkommen ekstraregning for din virksomhed.

6

DIN REVISOR INFORMERER

Forskellige afskrivningsmetoder Først og fremmest er det vigtigt at opnå forståelse for, hvad begreberne driftsmidler, bygninger og installationer dækker over. Driftsmidler kan eksempelvis være en bil, en computer, en maskine eller inventar, mens bygninger og installationer eksempelvis refererer til bygninger og fast ejendom, som virksomheden ejer. Når det kommer til afskrivninger af driftsmidler, kan virksomheder anvende to forskellige metoder: Straksafskrivning eller saldoafskrivning. Straksafskrivning betyder, at hele værdien af driftsmidlet trækkes fra i det år, din virksomhed har købt det, forudsat, at anskaffelsessummen højest udgør 32.000 kroner. Saldoafskrivning betyder, at din virksomhed årligt kan fratrække en procentdel af saldoværdien. På bygninger og installationer skal din virksomhed årligt afskrive en procentdel

af bygningens og installationens oprindelige anskaffelsessum. Vigtigt at have styr på afskrivninger Afskrivninger er en vigtig del af din virksomheds regnskab og udgør et skattemæssigt fradrag, som din virksomhed kan opnå på udvalgte driftsmidler, bygninger og installationer. De skattemæssige afskrivninger kan have stor betydning for din virksomheds skattepligtige resultat. Ny digital guide kan hjælpe dig Skattestyrelsen har udsendt en digital guide, der kan hjælpe dig med at afgøre, om du eksempelvis kan straksafskrive et konkret køb af et nyt driftsmiddel. Guiden og en tilhørende vejledning til at undgå de typiske fejl kan du hente via dette link: skat.dk/hjælp-til-afskrivninger.


skat

Solceller kan være en gevinst De ekstraordinære prisstigninger på elektricitet i løbet af 2022 har sammen med prisfald på solcelleanlæg og ikke mindst udviklingen af nye tekniske løsninger øget interessen for investering i solcelleanlæg. For nogle virksomhedsejere kan det være attraktivt at købe et anlæg, som anvendes til både erhvervsmæssigt og privat brug. Solceller til privat brug Hvis du har installeret et solcelleanlæg på dit parcelhus og udelukkende anvender strømmen til privat brug, skal du bruge den skematiske ordning. Den skematiske ordning går ud på, at du ikke skal betale skat af den strøm, som du selv producerer og forbruger. Det gælder også den producerede strøm, som du lagrer i dit batteri og senere anvender selv. For så vidt angår den strøm, som du sælger til el-nettet, skal du kun betale skat i det omfang, salgsprisen overstiger et bundfradrag på 7.000 kroner årligt. 60 procent af salg af strøm til nettet ud over for 7.000 kroner om året skal indtægtsføres i rubrik 20 og beskattes som personlig indkomst.

I denne ordning skal du betale skat af dit private forbrug. Hvis du forventer at bruge mindre end 4.000 kWt årligt, kan det være nyttigt at installere en bimåler for at kunne dokumentere dette. Skattemyndighederne stiller dog ikke krav om bimåler. Skattemyndighederne har indført en årlig standardsats for privatforbrug, og i 2022 var standardsatsen 2,38 kroner per kWt.

Eksempel

Hvis du ikke anvender bimåler, har du alternativt mulighed for at benytte Skattestyrelsens standardforbrug for privat anvendelse af strøm, som er på 4.000 kWt årligt. Hermed bliver du beskattet af 9.520 kroner.

Hvis du har solgt strøm til el-nettet for 8.600 kroner på et år, skal du alene medtage (8.600 kroner - 7.000 kroner) x 60 procent = 960 kroner som indtægt på din selvangivelse. Solcelleanlæg til erhverv og privat brug Hvis din virksomhed ligger på samme matrikel som din bolig, har du mulighed for at anskaffe et solcelleanlæg som en 100 procent erhvervsmæssig investering. Det giver den store fordel, at du skattemæssigt kan afskrive på købesummen med 25 procent årligt efter saldometoden. Din virksomhed skal ikke betale skat af den forbrugte elektricitet, men skal til gengæld betale skat af den strøm, som virksomheden sælger til el-nettet.

Eksempel

Hvis din bimåler viser, at dit private forbrug af strøm beløber sig til 3.000 kWt, bliver du beskattet af: 3.000 kWt x 2,38 kroner = 7.140 kroner.

Momsberegning af investering og forbrug I forhold til moms har du forskellige muligheder. Disse muligheder medfører forskellige konsekvenser for ejerne af solcelleanlægget. Reglerne er komplicerede, og derfor er det vigtigt, at du drøfter dine overvejelser med din revisor, hvis du påtænker at investere i et anlæg.

2. KVARTAL 2023

7


Registreret Registreret Revisionsaktieselskab Revisionsaktieselskab Østergade Østergade 12 12

Registreret Revisionsaktieselskab 7400 7400 Herning Herning Registreret Revisionsaktieselskab

Østergade 7400 Herning Tlf.: Tlf.: 97 97 12 12 1312 13 77·77 Østergade 1277 www.ankerhost.dk www.ankerhost.dk Tlf. 97 12 13 7400 Herning mail@ankerhost.dk mail@ankerhost.dk www.ankerhost.dk · mail@ankerhost.dk ANKER HØST registreret revisionsaktieselskab Tlf.: 97 12 13 77 Østergade 12 | DK-7400 Herning | Tlf.: +45 97 12 13 77 | www.ankerhost.dk www.ankerhost.dk mail@ankerhost.dk

Østergade 7400 Herning Østergade 12, 740012, Herning Tlf. Tlf. 97 12 1397 7712 13 77 Fax 97 Fax 97 12 86 1212 86 12 mail@ankerhost.dk mail@ankerhost.dk www.ankerhost.dk www.ankerhost.dk CVR-nr.CVR-nr. 31 62 6531 3662 65 36

RevisorInformerer RevisorInformerer

vigtige datoer februar juni 20232023

marts 2023 juli 2023

april august2023 2023

maj 2023 2023 september

01. Acontoskat, 3. rate (selskaber) Kvartalsmoms (mellem)

01. 03. Halvårsmoms Selvangivelse (små), Kvartalsmoms (mellem) 10. ATP indberetning, 2. kvartal, A-skat 10. A-skat & AM-bidrag (SMV), Indberet& AM-bidrag (SMV), Indberetning af ning af eIndkomst eIndkomst (SMV) (SMV)

10. eIndkomst (SMV) 07. Indberetning ATP betaling, 2.afkvartal

01. Årsopgørelse Halvårsmoms(personer) (små), kvartalsmoms (mellem) 08. ATP betaling, 1. kvartal

Kundemagasin fra din revisor

Kundemagasin fra din revisor

07. betaling, 4. kvartal 12. ATP A-skat & AM-bidrag (SMV), Indberetning af eIndkomst (SMV) 10. A-skat & AM-bidrag (SMV), Indberet-

af eIndkomst (SMV)Feriekonto 15. ning Lønsumsafgift (måned), timeløn (lønperiode efterFeriekonto d. 16.) 15. Lønsumsafgift (måned), (lønperiode efter d. 16.)uden 26. timeløn Månedsmoms (store), EU-salg moms (måned) 20. B-skat & AM-bidrag (selvstændige) 30. A-skat & AM-bidrag (store), Ferie27. Månedsmoms (store), 27. EU-salg konto timeløn (lønperiode senest d. uden moms (måned) 15.), Moms One Stop Shop (måned), 28. A-skat & AM-bidrag, Feriekonto timeIndberetning af eIndkomst (store) løn (lønperiode senest d. 15.), Moms One Stop Shop (måned), Indberetning af eIndkomst (store)

15. (måned), Feriekonto 14. Lønsumsafgift Feriekonto timeløn (lønperiode efter timeløn d. 16.) (lønperiode efter d. 16.) 20. 1. rate (selskaber), 17. Acontoskat, Lønsumsafgift (måned+kvartal) B-skat & AM-bidrag (selvstændige) 20. B-skat & AM-bidrag (store) 27. Månedsmoms (store), EU-salg uden 25. EU-salg uden moms (måned+kvartal) moms (måned) 31. A-skat & AM-bidrag (store), 31. A-skat & AM-bidrag (store), FerieFeriekonto timeløn (lønperiode konto timeløn (lønperiode senest d. senest d. 15.), Moms One Stop Shop 15), Moms One Stop Shop (måned), (måned+kvartal), Indberetning af Indberetning af eIndkomst (store) eIndkomst (store)

11. indberetning, kvartal,IndberetA-skat & 10. ATP A-skat & AM-bidrag1. (SMV), AM-bidrag (SMV) (SMV) ning af eIndkomst 14. timeløn (lønperiode efter 15. Feriekonto Lønsumsafgift (måned), lønsumsd. 16) (årsindberetning personligafgift virksomheder), 17. ejede Lønsumsafgift (månedlønsumsafgift + kvartal) (årsindberetning A/S og ApS), 20. B-skat & AM-bidrag (selvstændige) Feriekonto timeløn (lønperiode efter d. 16.) 25. Månedsmoms (store), EU-salg uden moms (måned +juni kvartal) 17. Månedsmoms, (store) 28. 21. A-skat B-skat && AM-bidrag AM-bidrag (selvstændige), (selvstændige), Feriekonto (lønperiode Restskat, 1.timeløn rate (personer) senest d. 15.), Moms One Stop Shop 25. Månedsmoms, juli Indberetning (store), EU-salg (måned + kvartal), af uden moms (måned) eIndkomst (store) 31. A-skat & AM-bidrag (store), Feriekonto timeløn (lønperiode senest d. 15.), Moms One Stop Shop (måned), Indberetning af eIndkomst (store)

11. 10. A-skat A-skat && AM-bidrag AM-bidrag (SMV), (SMV), IndberetIndberetning af eIndkomst (SMV) ning af eIndkomst (SMV) 15. 15. Lønsumsafgift Lønsumsafgift (måned), (måned), Feriekonto Feriekonto timeløn (lønperiode d. 16.) 16.) timeløn (lønperiode efter efter d. 20. 22. B-skat B-skat && AM-bidrag AM-bidrag (selvstændige), (selvstændige) Restskat, 2. rate (personer) 25. Månedsmoms (store), EU-salg uden 25. Månedsmoms moms (måned)(store), EU-salg uden moms (måned) 31. A-skat & AM-bidrag (store), Ferie29. A-skat & AM-bidrag (store),senest Ferie- d. konto timeløn (lønperiode konto timeløn (lønperiode senest 15.), Moms One Stop Shop (måned),d. 15.), Moms OneafStop Shop (måned), Indberetning eIndkomst (store) Indberetning af eIndkomst (store)

Tjek Tjek dindin forskudsregistrering forskudsregistrering indkomståret forfor indkomståret 2012 2012

2. halvår 2. halvår godt at vide I begyndelsen I begyndelsen af november fik du adaf november fik du ad2011 2011 gang til din forskudsregistrering for skat-

gang til din forskudsregistrering for skati dinarbejdsgivernes skattemappe i TastSelv. 2012 i 2012 din skattemappe i TastSelv. straksafskrivningteåret 2023 teåret nettoprisindeks 2022 2022-23 Hvis du har valgt at modtage forskudsregistredagpengegodtgørelse, 2023 Maksimumgrænse for Hvis du har valgt at modtage December forskudsregistreApril 2023 2022 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116,0 118,7 ringen på papir, vil du modtage forskudsregistreringen Pr. dag: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 911 kr. straksafskrivning af November 2022 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116,7 Marts 2023 . . . 118,3 ringen på papir, vil du modtage forskudsregistreringen i løbet af november 2011. Når du modtager forskudsregistreringen, er det småaktiver . . . . . . . . . . med . . . . . posten . . med 32.000posten kr. Oktober 2022 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Februar 2023 118,5altid i løbet af november 2011. Når du modtager forskudsregistreringen, er det altid117,7 sygedagpenge 2023 idé atden løbe den igennem og tjekke, hvilke indkomster og2022. fradrag SKAT September . . . på . . . .forhånd . .har 116,4 Januar 2023. . SKAT . . . . . . .på . . .forhånd 117,4 har en goden idégod at løbe igennem og tjekke, hvilke indkomster og fradrag Max. pr. uge: . . . . . . . . . . . . . . . . . 4.550 kr. befordringsfradrag 2023registreret. August 2022. . . .115,1 December 2022 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116,0 registreret. Yderligere oplysninger: www.bm.dk

0-24 km: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0 kr. Yderligere oplysninger: www.bm.dk Juli 2022 . 2022 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115,1 November 116,7 24-120 km: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2,19 kr. Juni 2022 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113,6 Oktober 2022 117,7 rejsegodtgørelse 2023 Over 120 km: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1,10 kr. Maj 2022 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112,7 Lønmodtagere September 2022. 116,4 Grundlaget for forskudsregistreringen som. . . .Lønmodtagere Logi – efter regning eller pr.erdøgn . 238 kr. Grundlaget for forskudsregistreringen er som April 2022 . . . .det . . . en . . . . . . .idé . . . . . tjekke . . . .111,6 August 2022. .115,1følgende: hovedregel den sidst kendte årsopgørelse. Dette Fortæring pr. døgn . Dette . . . . . . . . . . . . .For . 555lønmodtagere kr. For lønmodtagere kørselsgodtgørelsehovedregel 2023 den sidst kendte årsopgørelse. er 2022 det energod idé god at tjekkeatfølgende: Marts .110,1 Juli 2022 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115,1 at forskudsregistreringen Tilsluttendefor døgn pr. for time . . . .er. . baseret . . . 23,13 kr. Egen bil eller motorcykel pr.betyder, km betyder, at forskudsregistreringen 2012 er 2012 baseret Februar 2022 Juni 2022 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109,5 113,6 morgenmad . . . . . . . . . . . . . . og Fri fradrag, der fremgår af din årsop• Er lønindkomsten medtaget med det korrekte Indtil 20.000 km . . . . . . . på . . .indkomster . . . . på . . indkomster 3,73 og kr. fradrag, der fremgår af din årsop- . . •83,25 Er kr. lønindkomsten medtaget Januar 2022. Maj 2022 . . . . . . . med . . . . .det . . . korrekte . . . . . . . . 107,9 112,7 Fri frokost . . . . . kan . .ændret . . have . . . . .ændret . . . . . 166,50 kr. SKAT Over 20.000 km . . . . . . . gørelse . . . . . . . gørelse . . . 2010. 2,19 kr. for 2010. forhold Mange forhold sigbeløb? beløb?regulerer SKAT regulerer automatisk indkomsten fra for Mange kan have sig indkomsten fra Bemærk: Fra og automatisk med januar 2016 er referenceperioden Frifrem middag . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166,50 kr. 2010 (basisåret) Egen cykel eller knallert pr.i perioden km . . . i. perioden . .fra 0,612010 kr. fra 2010 til 2012. op med 4,5 procent. 2015. Dermed er 2015 = 100. frem til 2012. 2010 op med 4,5 procent. 25 pct. godtgørelse . . . . . . . . . . . . 138,75 kr. • Er der nye indtægtsforhold i 2012, som ikke var • Er der nye indtægtsforhold som ikke var Yderligere oplysninger:i 2012, www.dst.dk/priser Derfor er det vigtigt, at du gennemgår forskuds- med på med på årsopgørelsen for 2010? Derfor er det vigtigt, at du gennemgår forskudsårsopgørelsen for 2010? registreringen, uanset om du er lønmodtager eller • Husejere bør tjekke, om renteudgifterne i 2012 er


Turn static files into dynamic content formats.

Create a flipbook
DIN REVISOR INFORMERER - 2. Kvartal 2023 by TINXDK Cloud ApS - Issuu