Finanční leasing v otázkách a odpovědích Související právní předpisy: -
§ 19 odst. 3 zákona o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí
-
§ 628 občanského zákoníku
-
§ 4 odst. 1 písm. c) zákona o daních z příjmů
70 Darování osobního automobilu pořízeného fyzickou osobou na leasing, po řádném ukončení finančního leasingu společnosti s ručením omezeným z pohledu daně z příjmů Jsme společnost s ručením omezeným, vedeme účetnictví a jsme plátci DPH. Můj manžel je podnikající fyzická osoba (vede podvojné účetnictví) a ještě společníkem a jednatelem společnosti s ručením omezeným. Jako podnikající fyzická osoba si v roce 2007 pořídil osobní automobil na leasing, který byl řádně ukončen v lednu 2010 odkoupením za dohodnutou cenu ve výši 2.000 Kč + DPH. V účetnictví fyzické osoby byl automobil zařazen do drobného hmotného majetku. V roce 2010 by chtěl manžel osobní automobil darovat do společnosti s ručením omezeným. Z důvodu darování bychom si zajistili znalecký posudek na osobní automobil. Jaké to bude mít u společnosti s ručením omezeným dopady z hlediska daně z příjmů? Odpověď: Dary nejsou předmětem daně z příjmů právnických osob [viz § 18 odst. 2 písm. a) zákona o daních z příjmů], u nich je proto nutno vždy zkoumat dopady v dani darovací. Takto nabytý majetek v ocenění přes 40.000 Kč bude pro společnost s ručením omezeným hmotným majetkem, který může začít s daňovou účinností odpisovat. Daň darovací je pro společnost s ručením omezeným (nabyvatel) podle ustanovení § 25 odst. 1 písm. s) zákona o daních z příjmů nedaňovým nákladem. Doporučuji promyslet variantu, že by vozidlo i nadále zůstalo v majetku společníka (jednatele), který by tak při jeho využití pro pracovní cesty společnosti s ručením omezeným měl nárok na cestovní náhradu za použití soukromého vozidla. Tyto cestovní náhrady jsou pro společnost s ručením omezeným (zaměstnavatele) daňově účinné a u zaměstnance (jednatele, společníka) nejsou předmětem daně. Závěrem si dovoluji upozornit na zákaz konkurence stanovený pro společnost s ručením omezeným v § 136 obchodního zákoníku. Podle něj nesmí jednatel podnikat v oboru stejném nebo obdobném jako jeho společnost s ručením omezeným, ani vstupovat se společností do obchodních vztahů, dále nesmí zprostředkovávat nebo obstarávat pro jiné osoby obchody společnosti s ručením omezeným. Související právní předpisy: -
§ 18 odst. 2 písm. a) zákona o daních z příjmů
-
§ 25 odst. 1 písm. s) zákona o daních z příjmů
-
§ 29 odst. 1 písm. e) zákona o daních z příjmů
100 Ukázka elektronické knihy, UID: KOS186565
Vyřazení majetku pořízeného formou finančního leasingu z obchodního majetku podnikatele
71 Darování osobního automobilu pořízeného fyzickou osobou na leasing, společnosti s ručením omezeným z pohledu DPH Jsme společnost s ručením omezeným, vedeme účetnictví a jsme plátci DPH. Můj manžel je podnikající fyzická osoba (vede podvojné účetnictví) a ještě společníkem a jednatelem společnosti s ručením omezeným. Jako podnikající fyzická osoba si v roce 2007 pořídil osobní automobil na leasing, který byl řádně ukončen v lednu 2010 odkoupením za dohodnutou cenu ve výši 2.000 Kč + DPH. V účetnictví fyzické osoby byl automobil zařazen do drobného hmotného majetku. V roce 2010 by chtěl manžel osobní automobil darovat do společnosti s ručením omezeným. Z důvodu darování bychom si zajistili znalecký posudek na osobní automobil. Jaké to bude mít u dárce (fyzické osoby) a u společnosti s ručením omezeným dopady na DPH? Odpověď: Dodání osobního automobilu, při jehož pořízení neměl plátce nárok na odpočet daně, je plněním osvobozeným od daně bez nároku na odpočet podle § 62 odst. 2 zákona o dani z přidané hodnoty. Což se vztahuje jak na klasický úplatný převod, tak i na darování, které se považuje za fiktivní plnění za úplatu dle § 13 odst. 4 písm. a) a odst. 5 zákona o dani z přidané hodnoty. Související právní předpisy: -
§ 13 odst. 4 písm. a) a odst. 5 zákona o dani z přidané hodnoty
-
§ 62 odst. 2 zákona o dani z přidané hodnoty
72 Darování osobního automobilu pořízeného fyzickou osobou na leasing, společnosti s ručením omezeným z pohledu darovací daně Jsme společnost s ručením omezeným, vedeme účetnictví a jsme plátci DPH. Můj manžel je podnikající fyzická osoba (vede podvojné účetnictví) a ještě společníkem a jednatelem společnosti s ručením omezeným. Jako podnikající fyzická osoba si v roce 2007 pořídil osobní automobil na leasing, který byl řádně ukončen v lednu 2010 odkoupením za dohodnutou cenu ve výši 2.000 Kč + DPH. V účetnictví fyzické osoby byl automobil zařazen do drobného hmotného majetku. V roce 2010 by chtěl manžel osobní automobil darovat do společnosti s ručením omezeným. Z důvodu darování bychom si zajistili znalecký posudek na osobní automobil. Jaké to bude mít u dárce (fyzické osoby) a u společnosti s ručením omezeným dopady na daň darovací? Odpověď: Dary nejsou předmětem daně z příjmů právnických osob [viz § 18 odst. 2 písm. a) zákona o daních z příjmů], u nich je proto nutno vždy zkoumat dopady v dani darovací. Základem daně darovací je cena majetku zjištěná podle zákona o oceňování majetku ke dni nabytí majetku. Poplatníkem daně darovací je nabyvatel. Právnická osoba patří vždy do III. skupiny osob, tudíž uplatní sazbu daně darovací 7 % z hodnoty do 1 mil. Kč. Takto nabytý majetek v ocenění přes 40.000 Kč bude pro společnost s ručením omezeným hmotným
101 Ukázka elektronické knihy, UID: KOS186565
Finanční leasing v otázkách a odpovědích
majetkem, který může začít s daňovou účinností odpisovat. Daň darovací pro společnost s ručením omezeným (nabyvatel) bude nedaňovým výdajem. U dárce (fyzické osoby) nevznikají žádné související daňové povinnosti. Související právní předpisy: -
§ 5 až 7 zákona o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí
-
§ 11 zákona o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí
-
§ 14 zákona o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí
73 Použití osobního automobilu po řádném ukončení finančního leasingu pro soukromé účely poplatníka a jeho rodinných příslušníků Pracuji jako OSVČ (projektová činnost v investiční výstavbě), jsem plátcem DPH a vedu daňovou evidenci. V roce 2004 jsem koupil formou leasingu osobní automobil, který jsem vedl ve svém účetnictví. Leasingová smlouva trvala 36 měsíců a po jejím ukončení jsem zaplacením zůstatkové hodnoty automobil odkoupil. Vrácení DPH jsem neuplatňoval. Automobil stále vedu v účetnictví v majetku společnosti a do nákladů zahrnuji vše, co s provozem automobilu souvisí, včetně platby havarijního pojištění i povinného ručení. V současnosti chci koupit nový automobil, rovněž formou leasingu, avšak „staré“ vozidlo si chci ponechat s využitím pro soukromé účely rodinných příslušníků. Jak v této situaci postupovat? Moje představa: • automobil nemohu (nechci) prodat, protože bych finanční hotovost musel pravděpodobně zahrnout do zdanitelných příjmů letošního roku (zde prosím o informaci, které datum při nákupu automobilu formou leasingu je směrodatné pro pětiletou lhůtu případného prodeje), • náklady na provoz „starého“ vozidla bych přestal uplatňovat v účetnictví společnosti, • v účetnictví bych uplatňoval pouze náklady na nový automobil (leasingové splátky, provozní náklady a obě pojištění). Prosím o odborné stanovisko k této problematice, popř. jiný schůdný návrh řešení situace. Bude třeba rodinnému příslušníku vystavit písemný souhlas s využíváním automobilu, a to např. pro případné řešení škodní události pojišťovnou apod.? Odpověď: Zamýšlený postup tazatele je správný. Stačí tedy pouze doplnit požadované dílčí informace. Pětiletá lhůta pro osvobození od daně z příjmů se u movitých věcí zahrnutých do obchodního majetku pro účely podnikání počítá ode dne jejich vyřazení z obchodního majetku. Což je libovolný den, kdy se poplatník rozhodne, že vozidlo již nadále nepovede v daňové evidenci, pročež o tom provede příslušné zápisy v daňové evidenci, a počínaje tímto okamžikem již nebude v daňové evidenci uplatňovat žádné související daňové výdaje. Výjimkou by byla náhrada za spotřebované pohonné hmoty, pokud by toto vozidlo bylo využito pro podnikání. Tzv. kilometrovné by ale v tomto případě již nebylo možno nárokovat jako daňový výdaj.
102 Ukázka elektronické knihy, UID: KOS186565