vývoz zboží a plátce nemůže zboží od daně osvobodit. Dochází tak k prodeji zboží v tuzemsku, a tudíž ke zdanitelnému plnění. Teprve následný vývoz uskutečněný novým vlastníkem bude vývozem podle § 66. Účetnictví V účetnictví dojde k dodání v momentě stanoveném ve smlouvě, a pokud ta moment dodání neupravuje, tak v momentě určeném obchodním zákoníkem. Obvykle se tento moment shoduje s momentem uskutečnění zdanitelného plnění, tj. dle § 13 odst. 1 ZDPH při dodání zboží v momentě přechodu práva nakládat s dodávaným zbožím jako vlastním z prodávajícího na kupujícího. Pro vznik povinnosti přiznat DPH však může dojít k rozdílům. Tak například kdyby v situaci popsané v příkladu č. 150 došlo k dodání zboží ještě v květnu (protože smlouva stanoví tento den na předání zboží kupujícímu nebo naložení na dopravní prostředek a tato skutečnost nastala), pak byla dodávka splněna a je třeba účtovat o výnosu, i když vývoz z hlediska ZDPH byl uskutečněn až v červnu. Pokud by účetní a daňové období končilo v květnu (nebo kdyby obdobná situace nastala koncem kalendářního roku, který je účetním obdobím) a nebyl by v měsíci dodání zúčtován výnos, pak by nebylo správné daňové přiznání na daň z příjmů, a stejně tak by nebyly správně vykázány informace o majetku a výsledku hospodaření v rozvaze a ve výkazu zisku a ztráty.
Příklad č. 148
Plátce daně propustí svoje zboží do celního skladu a zůstává vlastníkem. V době skladování prodá plátce zboží další osobě, registrované k dani v Polsku, za vyšší cenu, než za jakou zboží bylo propuštěno. Protože se nejedná o svobodný sklad, ale o celní režim, není toto propuštění považováno za vývoz zboží a plátce nemůže zboží od daně osvobodit. Dochází tak k prodeji zboží v tuzemsku, a tudíž ke zdanitelnému plnění. Teprve následný vývoz uskutečněný novým vlastníkem bude vývozem podle § 66. Účetnictví Platí totéž jako u příkladu č. 147.
Příklad č. 149
Plátce daně propustí svoje zboží do celního skladu a zůstává vlastníkem. V době skladování prodá plátce zboží další osobě z třetí země, neregistrované k dani v žádném členském státě, za vyšší cenu, než za jakou zboží bylo propuštěno. Protože se nejedná o svobodný sklad, ale o celní režim,
98
DPH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby Ukázka elektronické knihy, UID: KOS183328
není toto propuštění považováno za vývoz zboží a plátce nemůže zboží od daně osvobodit. Dochází tak k prodeji zboží v tuzemsku, a tudíž ke zdanitelnému plnění. Teprve následný vývoz uskutečněný novým vlastníkem bude vývozem podle § 66. Účetnictví Platí totéž jako u příkladu č. 147.
DPH
Vývoz je započat v okamžiku rozhodnutí celního úřadu o propuštění do režimů vývoz, pasivní zušlechťovací styk a vnější tranzit, což je datum uvedené celním úřadem v databázi vývozu. Tímto rozhodnutím však není vývoz uskutečněn. Aby mohl plátce daně uplatnit nárok na osvobození od daně, musí být vývoz uskutečněn. K uskutečnění vývozu dochází okamžikem vystoupení zboží z EU do třetí země, což je datum uvedené celním úřadem v databázi vývozu. Plátce může vývoz zboží vykázat v daňovém přiznání až za zdaňovací období, ve kterém byl vývoz uskutečněn, a ten je uskutečněn dnem, kdy zboží vystoupilo ze Společenství do třetí země. Příklad č. 150
Plátce vyváží zboží a předkládá vnitrozemskému celnímu úřadu elektronické prohlášení na vývoz dne 28. května 2013. Toto datum je dnem, kdy celní orgán rozhodl o propuštění zboží do režimu vývoz. Zboží vystoupilo z území EU dne 6. června 2013. Plátce uvede vývoz zboží do daňového přiznání za zdaňovací období červen, tedy do daňového přiznání podaného nejpozději do 25. července 2013. Účetnictví Platí totéž jako u příkladu č. 147.
Příklad č. 151
Plátce vyváží zboží a předkládá vnitrozemskému celnímu úřadu elektronické prohlášení dne 28. května 2013. Toto datum je dnem, kdy celní úřad rozhodl o propuštění zboží do režimu vývoz. Zboží sice vystoupilo z území EU, ale datum výstupu není výstupním celním úřadem EU sdělen. Plátce nemá jiný důkazní prostředek o uskutečněném vývozu než výpis z účtu, že bylo za zboží zaplaceno. Den připsání na účet prodávajícího je 28. červenec 2013. Bude-li celním úřadem uznán tento důkazní prostředek, uvede
Vývoz zboží
99 Ukázka elektronické knihy, UID: KOS183328
plátce vývoz zboží do daňového přiznání za zdaňovací období červenec, tedy nejpozději do 25. srpna 2013. Vývoz zboží může být uskutečněn vlastníkem zboží, který jedná vlastním jménem a ve vlastní prospěch a vývozní doklad je tak jeho daňovým dokladem. Dále může být vývoz uskutečněn přímým zástupcem, který jedná jménem a ve prospěch zastoupeného. Vývozní doklad je daňovým dokladem zastoupeného, takže zástupce nemůže uvádět vývoz do svého daňového přiznání jako své plnění. Nejčastěji se bude jednat o případy, kdy přímý zástupce je na základě smlouvy o přímém zastoupení pověřen podáním dokladu v elektronické podobě s návrhem vývozu. Poslední možností uskutečnění vývozu je vývoz nepřímým zástupcem, kdy nepřímý zástupce jedná vlastním jménem ve prospěch zastoupeného. Vývozní doklad je daňovým dokladem zastoupené osoby a nepřímý zástupce takový vývoz do svého daňového přiznání neuvádí. Tyto možnosti nejsou upraveny v ZDPH, ale vyplývají z právní úpravy celních předpisů. Protože dochází také k odlišnostem při vyplňování dokladu, které jsou daňovými doklady, má tato právní úprava podle celních předpisů dopad i na DPH, zejména na údaje uvedené na daňových dokladech. Příklad č. 152
Plátce daně vyváží zboží a má smlouvu o přímém zastoupení s firmou, která za úplatu provádí celní řízení. Na vývozním dokladu bude uvedena zastoupená osoba i přímý zástupce a vývozní doklad je daňovým dokladem zastoupené osoby. Příklad č. 153
Plátce je vlastníkem zboží a potřebuje jej vyvézt do zahraničí. Před vývozem však zboží jiná tuzemská firma, plátce daně, zušlechtí. Vlastník zboží uzavře smlouvu o nepřímém zastoupení s plátcem, který provádí zušlechtění, a tento plátce, jako nepřímý zástupce, předloží zboží k vývozu u svého vnitrozemského celního úřadu. Na daňovém dokladu jak bude uvedena zastoupená osoba, tak nepřímý zástupce, tedy obě osoby. Vývozní doklad je daňovým dokladem zastoupené osoby, která uvede vývoz do svého daňového, přiznání. Účetnictví V tomto příkladu je popsána situace, kdy vlastník provede dodavatelsky zušlechtění zásob. To znamená, že jím vlastněné zásoby jsou zhodnoceny.
100
DPH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby Ukázka elektronické knihy, UID: KOS183328