98 Účetní a daňové odpisy 2012
odpočet darů na zákonem vymezené účely a s účinností od 1. 8. 2007 také úhrady za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání za podmínek § 15 odst. 8 ZDP), neboť při jejich neuplatnění v příslušném zdaňovacím období dojde k jejich propadnutí, – v případě právnických osob nárok na odpočet všech přípustných odčitatelných položek od základu daně z příjmů dle § 20 ZDP, neboť při jejich neuplatnění v příslušném zdaňovacím období také dojde k jejich propadnutí, – v případě jak fyzických, tak i právnických osob nárok na odčitatelné položky od základu daně dle § 34 ZDP (jedná se zejména o daňovou ztrátu, náklady na výzkum a vývoj, výdaje /náklady/ na vzdělávání žáků atd. za podmínek stanovených ZDP), neboť při jejich neuplatnění v příslušném zdaňovacím období také dojde k jejich propadnutí, – v případě jak fyzických, tak i právnických osob nárok na slevy na dani dle § 35 ZDP (v případě fyzických osob je také v této oblasti nutno zmínit zejména významnou změnu, kdy byl počínaje rokem 2006 do ZDP zaveden nový § 35ba, který zavádí slevy na dani na poplatníka, invaliditu, studenta, držitele ZTP/P atd. (ke změnám ve výši některých těchto slev došlo i od počátku roku 2011), který nahradil zrušené odčitatelné položky od základu daně využitelné do konce roku 2005 dle § 15 ZDP platného do konce roku 2005), neboť i při jejich neuplatnění v příslušném zdaňovacím období dojde k jejich propadnutí. ▌Příklad č. 29 Pan Modrý, podnikající jako OSVČ v oboru instalatérství a vedoucí daňovou evidenci ve smyslu § 7b ZDP, si v průběhu roku 2011 koupil elektrickou rozbrušovačku v hodnotě 50 000 Kč (je jejím prvním vlastníkem). Rozhodl se, že tuto rozbrušovačku bude odpisovat pomocí rovnoměrných daňových odpisů. V roce 2012 se však dostal do daňové ztráty a rozhodl se proto, že pro rok 2012 přeruší daňové odpisování rozbrušovačky. V následujících zdaňovacích obdobích už dosáhl dostatečného daňového základu k využití daňových odpisů. Jakým způsobem bude rozbrušovačka daňově odpisována? Řešení: Ruční nástroje a nářadí patří do odpisové skupiny 1 dle přílohy k ZDP, čímž je dána minimální doba jejich odpisování v délce 3 let. Roční odpisové sazby pro první odpisovou skupinu činí dle tabulky v § 31 odst. 1 písm d) ZDP (pro prvního vlastníka) 30 pro první rok odpisování a 35 pro následující roky odpisování. Výpočet rovnoměrného daňového odpisu rozbrušovačky za rok 2011 tedy proběhl takto:
Ukázka elektronické knihy, UID: KOS182814
Daňové odpisy nehmotného a hmotného majetku 99
V roce 2012 se pan Modrý rozhodl daňové odpisování přerušit. Jelikož v tomto roce neuplatnil výdaje paušálem, nemusí počítat daňové odpisy ani evidenčně na inventární kartě. V roce 2012 se tedy daňové odpisy vůbec nepočítaly a o tuto dobu lze bez problémů prodloužit daňové odpisování. V roce 2013 bude pan Modrý pokračovat v odpisování rozbrušovačky, jako by k přerušení odpisování vůbec nedošlo. Výpočet daňového odpisu za rok 2013 tedy proběhne následujícím způsobem:
V roce 2014 pak pan Modrý rozbrušovačku doodpisuje takto:
Na konci roku 2014 tak bude rozbrušovačka plně odepsána. V důsledku přerušení odpisování rozbrušovačky na jedno zdaňovací období došlo k prodloužení doby odpisování na celkové 4 roky. ▌Příklad č. 30 Zadání příkladu je stejné jako v předchozím příkladu č. 29, pouze se změní to, že pan Modrý se rozhodl odpisovat rozbrušovačku zrychlenými daňovými odpisy. Řešení: I v tomto případě se bude postupovat obdobně jako při odpisování pomocí rovnoměrných daňových odpisů. Pro 1. odpisovou skupinu jsou stanoveny roční odpisové koeficienty ve výši K1 = 3 a K2 = 4. Zrychlený daňový odpis v roce 2011 se vypočetl takto:
Jako první vlastník majetku může pan Modrý navýšit vypočtenou částku o 10 % vstupní ceny rozbrušovačky, tj. 5 000 Kč, takže celkový zrychlený daňový odpis za rok 2011 činil 21 667 Kč. Zůstatková cena rozbrušovačky na konci roku 2011 potom činila 28 333 Kč. V roce 2012 došlo k přerušení daňového odpisování. O tuto dobu bylo opět možné prodloužit celkovou dobu odpisování, neboť nedošlo k uplatnění výdajů paušálem. Výpočet zrychlených daňových odpisů tedy neproběhl ani evidenčně. V roce 2013 se bude pokračovat v daňovém odpisování, jako by k přerušení odpisování vůbec nedošlo, takže výpočet zrychleného daňového odpisu za rok 2013 proběhne takto:
Ukázka elektronické knihy, UID: KOS182814
100 Účetní a daňové odpisy 2012
Zůstatková cena rozbrušovačky na konci roku 2013 bude činit 9 444 Kč. V roce 2014 bude výpočet daňového odpisu rozbrušovačky proveden takto:
Na konci roku 2014 tak bude rozbrušovačka plně daňově odepsána, neboť její zůstatková cena bude rovna 0 Kč. I v tomto případě došlo v důsledku přerušení daňového odpisování na jedno zdaňovací období k prodloužení doby odpisování na celkové 4 roky. ▌Příklad č. 31 Zadání příkladu opět vychází z příkladu č. 29. I v tomto případě se pan Modrý rozhodl v roce 2011 zahájit rovnoměrné daňové odpisování rozbrušovačky. V roce 2012 však uplatnil výdaje procentem příjmů (paušálem dle § 7 odst. 7 ZDP platného v roce 2012). Jak bude pan Modrý postupovat při daňovém odpisování rozbrušovačky v tomto případě? Řešení: V prvním roce odpisování (v roce 2011) vypočetl pan Modrý rovnoměrný daňový odpis shodně s postupem v příkladu č. 29, tzn. takto:
V roce 2012 však pan Modrý uplatnil výdaje paušálem. V tomto případě nemohl v daném roce uplatnit zároveň i daňové odpisy, neboť již v paušálních výdajích fakticky tyto odpisy zahrnuty byly. Jedná se tak sice opět o přerušení daňového odpisování, avšak v průběhu tohoto přerušení daňového odpisování došlo k uplatnění výdajů paušálem. V tomto případě platí dle § 26 odst. 8 ZDP, že uplatní‑li poplatník (vlastník nebo nájemce) výdaje paušální částkou, nelze za toto zdaňovací období uplatnit odpisy v prokázané výši ani o tuto dobu prodloužit odpisování pro daňové účely. Po dobu uplatňování výdajů paušální částkou vede poplatník (vlastník nebo nájemce) odpisy pouze evidenčně. Zároveň dle § 31 odst. 7 ZDP platí, že v roce uplatnění výdajů paušálem nemůže pan Modrý využít nižší sazby než maximální uvedené v § 31 odst. 1 ZDP (v našem případě dle písm. d) uvedeného ustanovení, tj. ve výši 35). Pan Modrý tak za rok 2012 sice vypočte rovnoměrné odpisy, avšak pouze na inventární kartě majetku pro evidenční účely, ale pro účely daňového přiznání je neuplatní.
Ukázka elektronické knihy, UID: KOS182814