INTRASTAT a DPH do tuzemska, jako majetek firmy. Plátce má v tuzemsku povinnost přiznat daň, protože naplnil ustanovení § 16 odst. 1 ZDPH tím, že pořizuje zboží od osoby registrované k dani v jiném členském státě. Nedochází tak sice k přemístění podle odst. 5 písm. a), ale povinnost plátci vzniká. U „německé“ daně může plátce uplatnit v Německu nárok na vrácení daně.
INTRASTAT: Počítače budou při přijetí v tuzemsku uvedeny ve výkazu Intrastat s kódem povahy transakce č. 11. Příklad č. 143: Plátce nakoupil v Německu od osoby povinné k dani, která není registrována v Německu k dani, 5 ks počítačů. Pro německého prodejce se jednalo o dodání zboží, u kterého nepřekročil obrat pro povinnou registraci v Německu a prodal zboží bez „německé“ daně. Plátce následně převezl počítače do tuzemska, jako majetek firmy. Plátce nemá v tuzemsku povinnost přiznat daň, protože nesplnil podmínky § 16 ZDPH a nepořídil zboží od osoby registrované k dani v jiném členském státě. V takovém případě mu nevzniká povinnost přiznat v tuzemsku daň. Jedná se o stejné plnění, jakoby plátce nakoupil v tuzemsku zboží od neplátce.
INTRASTAT: Počítače budou při přijetí v tuzemsku uvedeny ve výkazu Intrastat s kódem povahy transakce č. 11. Příklad č. 144: Plátce dovezl zboží z Číny a v Německu podal návrh na propuštění do volného oběhu. Propuštěním zboží do volného oběhu byl dovoz v Německu ukončen. Následně plátce dopravil zboží do tuzemska a tím přemístil zboží do tuzemska a naplnil tak § 16 odst. 5 písm. b) ZDPH. Přemístění zboží do tuzemska znamená pro plátce povinnost přiznat v tuzemsku daň. Pokud bude plátci vyměřena daň v Německu celními orgány při propuštění do volného oběhu, může plátce požádat v Německu o vrácení daně.
INTRASTAT: Projednáním zboží ze třetích zemí v některé z členských zemí se stává toto zboží zbožím Společenství a při případném pohybu z jednoho členského státu do druhého podléhá vykazování v Intrastatu. Proto při přijetí v tuzemsku bude zboží uvedeno ve výkazu Intrastat pod kódem povahy transakce č. 91, země odeslání bude země, kde bylo zboží propuštěno do volného oběhu (Německo) a země původu bude Čína, není-li prokázán jiný původ. Příklad č. 145: Plátce dovezl zboží z Číny a toto zboží je přes Německo přepraveno do tuzemska v režimu tranzit. Dovoz zboží je ukončen podáním návrhu na propuštění do volného oběhu v tuzemsku. V režimu tranzit nedochází k daňové povinnosti a dovoz tak v tomto režimu není ukončen, a proto takový pohyb zboží nelze považovat za přemístění do tuzemska. Nebyl naplněn § 16 odst. 5 písm. b) ZDPH. Daňová povinnost bude plátcem splněna při dovozu zboží podle § 23 ZDPH.
INTRASTAT: Zboží získalo status zboží Společenství teprve projednáním do volného oběhu v tuzemsku na doklad JSD. Jako zboží Společenství již pak nepřestoupilo české hranice. Tento pohyb zboží se netýká Intrastatu.
98 Intrastat a DPH v příkladech 2009.indd 98
13.3.2009 14:04:19 Ukázka elektronické knihy, UID: KOS180844
Pořízení zboží
DPH: Jak pojednává kapitola o přemístění majetku plátcem do jiného členského státu, kdy plátci vzniká povinnost registrace a přiznání daně v členském státě, kam bylo zboží přemístěno, je samozřejmé, že stejná povinnost musí vzniknout i při opačném pohybu zboží do tuzemska, a to v případech, kdy vlastník zboží, osoba registrovaná k dani v jiném členském státě, přemísťuje zboží do tuzemska, aby v tuzemsku použila toto zboží pro svoji ekonomickou činnost. Dále je možné vycházet z ustanovení § 16 odst. 4 ZDPH, kde je stanoveno, že v případě přemístění zboží do tuzemska osobou registrovanou k dani v jiném členském státě za účelem následného dodání zboží plátci daně, dochází k pořízení zboží. Je logické, že pokud přemísťuje zboží osoba registrovaná k dani v jiném členském státě zboží do tuzemska a následně jej již s místem v tuzemsku dodává plátci, má plátce povinnost přiznat daň v tuzemsku podle § 108. Jestliže však dochází osobou registrovanou k dani k přemístění zboží do tuzemska za účelem následné ekonomické činnosti, kdy pořizovatel v tuzemsku není znám, má osoba registrovaná k dani v jiném členském státě povinnost přiznat daň v tuzemsku. Tato povinnost je stanovena osobě registrované k dani v jiném členském státě novelou v § 16 odst. 5 písm. c) ZDPH a tato osoba ji nesplní jinak, než že se musí registrovat v tuzemsku k dani. Případný další prodej v tuzemsku nebo dodání do jiného členského státu je považován z hlediska této osoby za plnění uskutečněné plátcem daně. Často je důvodem pro přemístění zboží osobou registrovanou k dani v jiném členském státě do tuzemska situace, kdy je povinností této osoby, aby dostatečný počet náhradních dílů ke zboží byl v tuzemsku, aby v případě požadavku servisních firem byly tyto díly dostupné. Do doby odebrání zboží servisními firmami je zboží stále vlastnictvím osoby registrované k dani v jiném členském státě. Pokud dochází k dohodě mezi vlastníkem zboží a tuzemskou firmou, která o zboží pečuje, kdy je převedeno právo nakládat se zbožím jako vlastník, takže plátce může toto zboží na účet vlastníka prodat, jedná se o naplnění § 16 odst. 1 ZDPH a takové přemístění zboží je považováno za pořízení zboží plátcem. Jestliže není dohodnuto právo převodu nakládat se zbožím jako vlastník a osoba registrovaná k dani v jiném členském státě bude prodej v tuzemsku realizovat sama, nedochází k naplnění § 16 odst. 1, ale odst. 5 písm. c) ZDPH, přemístění zboží je považováno za pořízení zboží v tuzemsku osobou registrovanou k dani a tato osoba se musí registrovat k dani v tuzemsku a přiznat z pořízeného zboží daň. Další plnění uskutečněné touto osobou je považováno za plnění plátcem daně a tato osoba, jako plátce, musí uplatnit při dodání zboží daň na výstupu nebo může zboží osvobodit, pokud uskutečňuje plnění podle § 64 ZDPH. Typické pro tento postup je tzv. „konsignační sklad“, kde se nachází zboží, které je vlastnictvím osob registrovaných k dani v jiných členských státech a je uskladněno v tuzemsku, protože případný zájemce není znám v době, kdy je zboží přemístěno.
INTRASTAT: V případech, kdy vlastník zboží, osoba registrovaná k dani v jiném členském státě, přemísťuje zboží do tuzemska, aby v tuzemsku použil toto zboží pro svoji ekonomickou činnost, musí být v tuzemsku registrovaný k DPH. Registrací k DPH se stává zpravodajskou jednotkou a po dosažení prahu pro vykazování při přijetí zboží musí předávat výkazy Intrastat sám nebo prostřednictvím třetí osoby. U majetku přemísťovaného na konsignační sklad rozlišujeme, zda je zboží určeno pro jednoho kupujícího (sklady typu „call-off stock“) nebo pro více kupujících, kteří v okamžiku přemístění nemusejí být známi. U majetku přemísťovaného jako zboží na konsignační sklad typu „call-off stock“ nemusí být zahraniční vlastník zboží registrovaný v tuzemsku k DPH za podmínky, že kupující přizná příjem tohoto zboží na sklad do svého daňového přiznání. V tomto případě uvádí zboží do výkazu pro Intrastat kupující pod kódem povahy transakce č. 12. Pohyb zboží ze skladu v okamžiku vlastního prodeje se v Intrastatu nesleduje. Majetek přemísťovaný jako zboží na konsignační sklad pro více kupujících uvádí do výkazu pro Intrastat pod kódem povahy transakce č. 92 majitel zboží, který se předtím musel v tu-
99 Intrastat a DPH v příkladech 2009.indd 99
13.3.2009 14:04:19 Ukázka elektronické knihy, UID: KOS180844
INTRASTAT a DPH
zemsku zaregistrovat k DPH. Další pohyb v tuzemsku se nesleduje. Pokud je zboží odesíláno z konsignačního skladu do jiného členského státu, je tento pohyb vykázán v Intrastatu pod kódem povahy transakce č. 11. Příklad č. 146: Osoba registrovaná k dani v Rakousku přemístí svůj majetek, náhradní díly, do tuzemska, kde je bude skladovat v „konsignačním“ skladu, který bude spravovat plátce A. Plátce A má s rakouskou firmou uzavřenou smlouvu pouze o skladování, resp. o poskytovaných službách, ale vlastník nepřevede na firmu A právo nakládat se zbožím jako vlastník. Tím nedochází k naplnění § 16 odst. 1, ale odst. 5 písm. c) ZDPH a plátce A nepořizuje zboží z Rakouska. Případný další zájemce o zboží není dosud znám. Dochází tak k přemístění zboží do tuzemska osobou registrovanou k dani v jiném členském státě a tato osoba se musí v tuzemsku registrovat k dani a z přemístěného zboží přiznat v tuzemsku daň. Následný prodej zboží touto osobou je plněním plátce daně.
INTRASTAT: Zboží přijaté do skladu bude při přijetí uvedeno ve výkazu Intrastat pod kódem povahy transakce č. 92. Výkaz Intrastatu bude podávat zahraniční osoba, která se musela v tuzemsku zaregistrovat k dani. Vyskladnění zboží – prodej již nebude předmětem vykazování v Intrastatu, pokud nedojde opět k pohybu zboží přes českou hranici. Příklad č. 147: Osoba, registrovaná k dani v Rakousku, přemístí svůj majetek, náhradní díly, do tuzemska, které bude skladovat v „konsignačním“ skladu, který bude spravovat plátce A. Plátce A má s rakouskou firmou uzavřenou smlouvu o poskytovaných službách ve skladě a také o převodu práva, že může nakládat se zbožím jako vlastník, takže toto právo realizuje prodejem zboží případným dalším vlastníkům. Tím dochází k naplnění § 16 ZDPH a plátce A pořizuje zboží z Rakouska. Případný další zájemce o zboží není dosud znám. Dochází tak sice k přemístění zboží do tuzemska osobou registrovanou k dani v jiném členském státě, ale jsou splněny podmínky pro pořízení zboží plátcem A. Rakouská firma se nemusí v tuzemsku registrovat k dani a z přemístěného zboží přizná daň plátce daně. Následný prodej zboží je plnění plátce A.
INTRASTAT: Zboží přijaté do skladu bude při přijetí uvedeno ve výkazu Intrastat pod kódem povahy transakce č. 11. Příklad č. 148: Osoba, registrovaná k dani v Rakousku, přemístí svůj majetek, náhradní díly, do tuzemska, které bude skladovat v „konsignačním“ skladu, který bude spravovat plátce A. Plátce A má s rakouskou firmou uzavřenou smlouvu pouze o poskytovaných službách ve skladě. Zboží je určeno jednoznačně plátci B, který bude díly odebírat postupně. Tím je převedeno právo nakládat se zbožím jako vlastník na firmu B, takže tím dochází k naplnění § 16 ZDPH a plátce B pořizuje zboží z Rakouska. Dochází tak sice k přemístění zboží do tuzemska osobou registrovanou k dani v jiném členském státě, ale jsou splněny podmínky pro pořízení zboží plátcem B. Rakouská firma se nemusí v tuzemsku registrovat k dani a z přemístěného zboží přizná daň plátce daně B.
100 Intrastat a DPH v příkladech 2009.indd 100
13.3.2009 14:04:19 Ukázka elektronické knihy, UID: KOS180844