Mgr. Petr Pelech, Ing. Iva Rindová
ROČNÍ ZÚČTOVÁNÍ DANĚ Z PŘÍJMŮ ZE ZÁVISLÉ ČINNOSTI
ZA ROK 2019 výklad k ročnímu zúčtování daňových záloh a daňového zvýhodnění diferencovaného podle počtu dětí slevy na dani při úhradách za umístění dětí v předškolních zařízeních vzor žádosti o roční zúčtování, oznámení o příjmech plynoucích do zahraničí podle § 38da ZDP a další tiskopisy včetně jejich vyplnění typové příklady a odpovědi na dotazy ze seminářů tabulka pro výpočet celoroční daňové povinnosti fyzických osob 24. aktualizované vydání
EDICE DANĚ
Jednotlivé pasáže zpracovali: Mgr. Petr Pelech – kapitola I části 1. až 10. a část 18., kapitola II Ing. Iva Rindová – kapitola I části 11. až 17., kapitola III, IV a V
Případné zásadní legislativní změny, k nimž dojde v období mezi jednotlivými vydáními, budou ošetřeny formou vkládané aktualizace, která bude po dobu prodejnosti publikace volně ke stažení na www.anag.cz. Nutnost aktualizace posuzuje na základě legislativních změn výhradně autor ve spolupráci s nakladatelstvím. Aktualizace však v žádném případě nemohou nahradit nová vydání knihy. Aktualizaci zašleme zdarma na vyžádání
anag@anag.cz, tel.: 585 757 411
© Mgr. Petr Pelech, Ing. Iva Rindová, 2019 © Nakladatelství ANAG, 2019 ISBN 978-80-7554-243-4
Obsah
Obsah Předmluva .............................................................................................................7 Seznam použitých zkratek ...................................................................................9 1. Výklad ...........................................................................................................10 1.1 Hlavní změny a základní principy ročního zúčtování za rok 2019 oproti roku 2018 ..........................................................................10 1.1.1 Částky v souvisejících předpisech s vlivem na zdanění v roce 2019 ............. 10 1.1.2 Změny ve zdaňování příjmů zaměstnanců pro rok 2019.............................. 10 1.1.3 Další dílčí změny pro rok 2019 .................................................................... 15 1.1.3.1 K tiskopisům Prohlášení a Žádost o roční zúčtování ..................... 21 1.1.3.2 Lhůty ...........................................................................................24 1.1.4 Základní principy vybírání daně z příjmů fyzických osob včetně daňového rezidentství......................................................................25 1.1.4.1 Otázka daňového rezidentství....................................................... 27 1.1.5 Roční zúčtování a daňové přiznání .............................................................33
1.2 Daňové přiznání podané zaměstnancem – vztah k ročnímu zúčtování ....34 1.3 Příjmy nezahrnované do ročního zúčtování ............................................38 1.3.1 K některým příjmům zaměstnanců osvobozeným od daně ......................... 51
1.4
Žádost o provedení ročního zúčtování ...................................................57 1.4.1 Zaměstnavatel oprávněný k provedení ročního zúčtování ........................... 57 1.4.2 Situace předcházející zániku zaměstnavatele jako plátce daně .................... 61 1.4.3 Roční zúčtování při více postupných zaměstnavatelích v roce ....................62
1.5 Prokazování rozhodných okolností při ročním zúčtování ........................66 1.5.1 Bezúplatná plnění (dary) na vymezené účely .............................................68 1.5.2 Odpočet z titulu placení úroků z úvěrů ze stavebního spoření a z hypotečních úvěrů na bytové potřeby ....................................................72 1.5.3 Odpočet příspěvků zaplacených zaměstnancem na penzijní připojištění se státním příspěvkem a na doplňkové penzijní spoření ........... 76 1.5.4 Odpočet pojistného placeného zaměstnancem na soukromé životní pojištění .....................................................................78 1.5.5 Odpočet členských příspěvků placených zaměstnancem odborové organizaci (§ 15 odst. 7 ZDP) ......................................................86 1.5.6 Odpočet nezdanitelné částky – úhrady poplatníka za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání .........................................................86 1.5.7 Dodatečné prokazování rozhodných okolností pro slevy při ročním zúčtování...................................................................................88
3
ROÈNÍ ZÚÈTOVÁNÍ 1.5.8 Sleva na manželku (manžela) .....................................................................90 1.5.9 Sleva za umístění vyživovaného dítěte v předškolním zařízení v roce 2019 ....................................................................................93
1.6 Přehled průkazů .....................................................................................96 1.7 Prohlášení poplatníka ve vztahu k odpočtu úroků u fyzických osob s příjmy ze závislé činnosti ....................................... 104 1.8 Nezávislost nezdanitelných částek a slev na dani na době zaměstnání (při ročním zúčtování) .......................................... 104 1.8.1 Odpočty nezdanitelných částek od základu daně ...................................... 104 1.8.2 Slevy na dani (§ 35ba ZDP) ....................................................................... 105 1.8.3 Daňové zvýhodnění na dítě (děti) jako odpočet od vypočtené daně (sleva, popř. daňový bonus)...................................................................... 106
1.9 Výpočet celoroční daně v rámci Ročního zúčtování u zaměstnance bez daňového zvýhodnění na děti ................................ 109 1.9.1 Model výpočtu ročního zúčtování u zaměstnance bez daňového zvýhodnění na děti............................................................. 110 1.9.2 Typové příklady výpočtu ročního zúčtování u zaměstnance, který v roce 2019 neuplatnil (neměl) daňové zvýhodnění na dítě (děti) ani v jednom měsíci v roce .................................................. 111
1.10 Výpočet celoroční daně a zúčtování daňového zvýhodnění v rámci ročního zúčtování u zaměstnance uplatňujícího daňové zvýhodnění na dítě (děti) ......................................................... 119 1.10.1 Daňové zvýhodnění na děti – nárok .......................................................... 119 1.10.2 Zjištění výše nároku na daňové zvýhodnění pro RZ v případě změn v počtu dětí a změny v pořadí dětí v průběhu roku ......................... 120 1.10.2.1 Zjištění výše nároku na daňové zvýhodnění pro RZ v případě změn ve výměně daňového zvýhodnění („prohození dětí“) mezi manželi v průběhu roku a změny v pořadí dětí v průběhu roku ........................................ 121 1.10.2.2 Zjištění výše nároku na daňové zvýhodnění pro RZ v případě dítěte ve střídavé péči .................................................. 122 1.10.2.3 Nárok na daňové zvýhodnění v RZ za rok 2019 .......................... 124 1.10.3 Porovnání roční výše daňového zvýhodnění s výší celoroční daně vypočtené bez přihlédnutí k dětem po zjištění celoročního nároku poplatníka na daňové zvýhodnění ............................. 127 1.10.4 Podmínky pro roční uplatnění daňového bonusu ...................................... 130 1.10.5 Typové příklady zúčtování daňového zvýhodnění na dítě v rámci ročního zúčtování za rok 2019 ...................................................... 131
1.11 Vracení doplatku (přeplatku) z ročního zúčtování ................................ 141 1.12 Postup zaměstnavatele u zaměstnance, který včas neprokázal rozhodné okolnosti pro provedení ročního zúčtování ........................... 147
4
Obsah
1.13 Možnost dodatečného podpisu (učinění) prohlášení............................ 150 1.14 Roční zúčtování u zemřelého zaměstnance .......................................... 151 1.15 Postup při zjištění chyb v ročním zúčtování ......................................... 152 1.16 Zúčtování přeplatků z ročního zúčtování ve vztahu ke správci daně ..................................................................... 155 1.17 Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za rok 2019 .............................................................. 156 1.18 Mzdy zúčtované za kalendářní rok, ale vyplacené zaměstnanci v čisté výši po konci ledna roku následujícího (§ 5 odst. 4 ZDP) ........... 165 2. Přehled slev na dani a nezdanitelných částí základu daně za rok 2019 pro RZ................................................................ 167 3. Příklady ....................................................................................................... 170 Příklad 1: RZ u poplatníka uplatňujícího daňové zvýhodnění na tři vyživované děti, uplatnění úroků z úvěru a plateb na soukromé životní pojištění .......................................... 170 Příklad 2: Daňové zvýhodnění na dítě a zpětně přiznaný důchod pro invaliditu třetího stupně ......................................................... 178 Příklad 3: Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění u poplatnice, která nedosáhla u tzv. hlavního zaměstnavatele příjmu ve výši šestinásobku minimální mzdy, ale v deseti měsících jí byl vyplacen daňový bonus........................................................ 186 Příklad 4: Oznamovací povinnost plátce daně podle nového ustanovení § 38da ZDP ve vazbě na příjmy daňových nerezidentů členů statutárních orgánů po 1. 4. 2019 ..................... 196 4. Dotazy a odpovědi .......................................................................................205 5. Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti ................... 218 Příklad 1: Příklad vyplnění Výkazu MFin 5459 vzor č. 22 „Vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti“ (zálohové) za rok 2019 (dále jen Vyúčtování), pokyny k vyplnění Vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti za zdaňovací období roku 2019 ......... 218 Příklad 2: Příklad vyplnění Výkazu MFin 5459 vzor č. 22 „Vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti“ (zálohové) za rok 2019 včetně povinných příloh ...............................................................235 6. Vybraná ustanovení zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, pro roční zúčtování za rok 2019.................252
5
ROÈNÍ ZÚÈTOVÁNÍ 7. Pokyn GFŘ D-22 (výňatek) .........................................................................309 8. Vybraná ustanovení daňového řádu (zákon č. 280/2009 Sb.) ve vztahu k příjmům ze závislé činnosti a promíjení příslušenství daně, pro roční zúčtování za rok 2019 .................................. 319 9. Sdělení GFŘ .................................................................................................338 10. Tabulka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti pro roční období 2019..................................................................................342
6
Pąedmluva
Pąedmluva Vážení čtenáři, blížící se konec roku 2019 mzdovým účetním opět připomíná nejen čas vánoční, ale i náročné období přípravy a provedení ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění. Zahrnuje překontrolování dosavadního průběhu roku a opravu omylů a nedostatků tak, aby mzdový rok 2019 byl bez chyb připraven k uzavření daňových povinností u poplatníků, kteří nejsou povinni podat nebo kteří dobrovolně nepodají daňové přiznání a do pondělí 17. 2. 2020 požádají svého plátce mzdy o provedení ročního zúčtování. Dále se každý zaměstnavatel musí zhostit své „zpravodajské povinnosti“, tj. svému místně příslušnému správci daně předložit předepsané výkazy, ve kterých je deklarováno plnění povinností zaměstnavatele vůči veřejným rozpočtům prostřednictvím správce daně. Tiskopis Žádost o provedení ročního zúčtování je za rok 2019 stejně jako za rok 2018 nastaven na možnost jeho elektronického vyplnění včetně elektronického podpisu. Žádost je použitelná nikoliv na tři zdaňovací období jako doposud, ale pouze na jeden rok. Poprvé je zcela oddělena část, která je Žádostí o provedení ročního zúčtování od k počátku roku nebo v průběhu roku předkládaného Prohlášení. V zájmu úspor lze nadále pro Prohlášení poplatníka a Žádost o roční zúčtování využívat dosavadní listinné formy pro vyplnění. Zaměstnavatelé, kteří zaměstnávají větší množství zaměstnanců, využívají spíše možnosti automatizovaného předvyplnění některých osobních údajů do Prohlášení z vedené personální agendy u zaměstnanců, kterým tím ušetří čas. Při složitějších rodinných vztazích je spolehlivější daňové posouzení možné jen osobním kontaktem se zaměstnancem, jako třeba u střídavé péče o nezletilé dítě. Legislativní klid k počátku roku 2019 rozčeřilo jen nabytí účinnosti nenápadné novely zákona o daních z příjmů provedené zákonem č. 306/2018 Sb. pozměňující výpočet základu daně – superhrubé mzdy u zaměstnanců spadajících v EU, EHP a Švýcarsku do zahraničního systému pojištění podle evropských nařízení. Jde o zdokonalení systému v době, kdy se uvažuje o návratu k normálnímu postupu. Opět je vidět, jak má neobvyklé provizorní opatření dlouhou životnost. V průběhu roku 2019 pak nabyly účinnosti dvě novely zákona o daních z příjmů. První, č. 80/2019 Sb., změnila v průběhu roku výši příjmů ze závislé činnosti, které podléhají srážkové dani, a dále zavedla změny v oznamování příjmů plynoucích daňovým nerezidentům podléhajících dani zvláštní sazbou daně. Druhá, č. 32/2019 Sb., pak z důvodu snížení odvodu zaměstnavatelů na nemocenské pojištění kvůli zrušení karenční doby změnila výpočet základu daně od 1. 7. 2019.
7
ROÈNÍ ZÚÈTOVÁNÍ Aby publikace splnila svůj účel, drží se své letitými zkušenostmi formované a čtenáři oceňované skladby. Výkladová část je doplněna o příklady zdaňování v průběhu roku 2019 a po jeho skončení i příklady provedení závěrečného ročního zúčtování záloh na daň a daňového zvýhodnění na děti. Seznamuje čtenáře se všemi slevami na dani i odpočty ze základu daně, které mohou poplatníci uplatnit až po skončení roku, včetně předepsaných i předpokládaných průkazů pro oprávněnost jejich uplatnění. Na aktuálních vzorech tiskopisů ukazuje postupy jejich správného vyplnění a řešení nestandardních (přeplatky a nedoplatky) postupů při jejich vzniku i jejich eliminování. Nechybí ani odpovědi na dotazy, které autoři a nakladatelství ANAG zaregistrovali na desítkách tematicky souvisejících seminářů, které daňová veřejnost oceňuje jako zpětnou vazbu a návod na posuzování a řešení složitějších situací. Publikace je doplněna aktuálními tabulkami pro roční zúčtování za rok 2019 a vybranými ustanoveními zákona o daních z příjmů vztahujícími se k řešené problematice. Nakladatelství ANAG i autoři předpokládají, že si tato publikace opět najde široký okruh čtenářů a uživatelů z praxe, mzdových účetních, studentů i daňových poradců, kterým pomůže se v dané oblasti bezproblémově zorientovat. Do textu jsou zařazeny vybrané části z Informací a Pokynů Finanční správy – Generálního finančního ředitelství (GFŘ) s možnou vazbou na roční zúčtování. Jelikož publikace z technických důvodů vychází již koncem roku 2019, není v ní obsažen jednotný kurz zahraničních měn pro výpočet základu daně, neboť jeho výpočet vyžaduje znalost směnného kurzu i ke konci roku 2019 a až poté je možné provést výpočet kurzu. Pokyn GFŘ vydaný počátkem ledna 2020 obsahující údaje o jednotném kurzu bude uveřejněn v aktualizaci k této publikaci na stránkách www.anag.cz po zveřejnění ve Finančním zpravodaji v průběhu ledna 2020 (v lednu též vychází v internetové podobě na stránkách www.mfcr.cz). Autoři děkují paní Haně Císařové za odbornou spolupráci. Praha, prosinec 2019
8
ROÈNÍ ZÚÈTOVÁNÍ
1. Výklad 1.1
HLAVNÍ ZMöNY A ZÁKLADNÍ PRINCIPY ROèNÍHO ZÚèTOVÁNÍ ZA ROK 2019 OPROTI ROKU 2018
1.1.1
èástky v souvisejících pąedpisech s vlivem na zdan÷ní v roce 2019
Minimální mzda – ustanovení § 21g ZDP definuje minimální mzdu takto: „Minimální mzdou se pro úþely daní z pĜíjmĤ rozumí mČsíþní sazba minimální mzdy podle právních pĜedpisĤ upravujících výši minimální mzdy a) úþinná k prvnímu dni pĜíslušného zdaĖovacího období a b) neupravená s ohledem na odpracovanou dobu a další okolnosti.“ Výraz „minimální mzda“ pro rok 2019 znamená částku k počátku daného roku, tj. 13 350 Kč, V roce 2019 se použije: ŷ osvobození pravidelně vypláceného důchodu do výše 36 × minimální mzda, tj. v roce 2019 částka 480 600 Kč, tedy 36 × 13 350 Kč, ŷ roční limit 13 350 Kč pro slevu za umístění dítěte v předškolním zařízení (školkovné), ŷ polovina minimální mzdy, tj. 6 675 Kč – podmínkou pro nárok na měsíční daňový bonus na dítě, ŷ šestinásobek minimální mzdy, tj. 80 100 Kč – podmínkou pro nárok na roční daňový bonus. Maximální vyměřovací základ pro pojistné na sociální zabezpečení v roce 2019 je 1 569 552 Kč (48násobek průměrné mzdy 32 699 Kč pro tyto účely vyhlášené) a používá se též: ŷ pro výpočet povinného pojistného na sociální zabezpečení zahrnovaného do superhrubé mzdy, ŷ je též spodní příjmovou hranicí pro výpočet solidárního zvýšení daně podle § 16a ZDP, ŷ pro solidární zvýšení daně u zálohy podle § 38ha ZDP je spodní hranicí v roce 2019 částka 130 796 Kč (čtyřnásobek průměrné mzdy 32 699 Kč), která se použila jen pro výpočet měsíčních záloh. 1.1.2
Zm÷ny ve zdaÿování pąíjmč zam÷stnancč pro rok 2019
Maximální vyměřovací základ pro pojistné na sociální zabezpečení je současně spodní příjmovou hranicí pro výpočet solidárního zvýšení 10
1. Výklad
Přehled slev na dani pro rok 2019 (uvádíme jen pro orientaci – ke změně v částkách nedošlo) Sleva na dani
Ročně (v Kč)
Měsíčně pro výpočet daňové zálohy (v Kč)
24 840
2 070
Sleva na manžela, tj. na manželku (manžela) bez příjmů nebo s vlastními příjmy jen do 68 000 Kč v roce (sleva se zvyšuje na dvojnásobek, je-li manželovi přiznán průkaz ZTP/P); manželkou (manželem) se zde rozumí také partner podle zákona upravujícího registrované partnerství
24 840
jen v RZ
Základní na invaliditu u poplatníka s přiznaným invalidním důchodem pro invaliditu prvního nebo druhého stupně
2 520
210
Rozšířená na invaliditu u poplatníka s přiznaným invalidním důchodem pro invaliditu třetího stupně (dříve plného invalidního důchodu)
5 040
420
16 140
1 345
4 020
335
Základní sleva na poplatníka
(včetně starobního důchodce)
Na přiznání průkazu ZTP/P Na studenta u studujícího poplatníka do 26 let věku (resp. prezenční doktorské studium do 28 let)
Za umístění vyživovaného dítěte Prokázaná roční částka v předškolním zařízení za umístění v roce 2019 (bez stravy) činí maximálně 13 350 Kč za každé umístěné dítě
13
Jen v RZ
Přehled slev
ROÈNÍ ZÚÈTOVÁNÍ pĜedpokládá se, že je rezidentem pouze toho státu, ke kterému má užší osobní a hospodáĜské vztahy (stĜedisko životních zájmĤ); b) jestliže nemĤže být urþeno, ve kterém státČ má tato osoba stĜedisko svých životních zájmĤ nebo jestliže nemá k dispozici stálý byt v žádném státČ, pĜedpokládá se, že je rezidentem pouze toho státu, ve kterém se obvykle zdržuje; c) d)
jestliže se tato osoba obvykle zdržuje v obou státech nebo v žádném z nich, pĜedpokládá se, že je rezidentem pouze toho státu, jehož je státním pĜíslušníkem; jestliže je tato osoba státním pĜíslušníkem obou státĤ nebo žádného z nich, upraví pĜíslušné úĜady smluvních státĤ tuto otázku vzájemnou dohodou.
3. Jestliže osoba, jiná než osoba fyzická, je podle ustanovení odstavce 1 rezidentem obou smluvních státĤ, pĜedpokládá se, že je rezidentem pouze toho státu, v nČmž se nachází místo jejího skuteþného (hlavního) vedení. V pĜípadČ pochybností upraví pĜíslušné úĜady smluvních státĤ tuto otázku vzájemnou dohodou. Velkou pozornost je třeba věnovat výrazům v konkrétní mezinárodní smlouvě použitým, z nichž některé jsou pro účely smlouvy vymezeny přímo ve Smlouvě, zpravidla v čl. 3, avšak pro daňové rezidentství je praktické mít uvedené následující ustanovení zpravidla jako poslední v čl. 3 (opět podle mezinárodní smlouvy se Slovenskem): Pokud jde o provádČní této smlouvy v jakémkoliv þase nČkterým ze smluvních státĤ, bude mít každý výraz, který v ní není de¿nován, pokud souvislost nevyžaduje odlišný výklad, takový význam, jenž mu náleží v tomto þase podle právních pĜedpisĤ tohoto státu pro úþely daní, na které se tato smlouva vztahuje, pĜiþemž jakýkoliv význam podle používaných daĖových zákonĤ tohoto státu bude pĜevažovat nad významem, který má tento výraz podle jiných právních pĜedpisĤ tohoto státu. V zákoně o daních z příjmů je praktické vymezení pojmů bydliště, popř. stálý byt, a to v § 2 odst. 4: (4) Poplatníky obvykle se zdržujícími na území ýeské republiky jsou ti, kteĜí zde pobývají alespoĖ 183 dnĤ v pĜíslušném kalendáĜním roce, a to souvisle nebo v nČkolika obdobích; do doby 183 dnĤ se zapoþítává každý zapoþatý den pobytu. BydlištČm na území ýeské republiky se pro úþely tohoto zákona rozumí místo, kde má poplatník stálý byt za okolností, z nichž lze usuzovat na jeho úmysl trvale se v tomto bytČ zdržovat. Tyto definice se vztahují na území ČR. Ve druhém smluvním státě, tj. např. na Slovensku, se vychází z definic v tamním zákoně, které mohou být odlišné a nevylučují mít třeba 2 stálé byty, každý v jiném státě. Naopak poplatníků, kteří žádný stálý byt nemají, se v mezinárodním zdanění mnoho nevyskytne. Stálým bytem je i byt pronajatý či jinak užívaný. 28
1. Výklad
b) Zaměstnanec měl souběžného zaměstnavatele, ale jen na dohodu o provedení práce Zaměstnanci, který má po celý rok jednoho hlavního zaměstnavatele, u kterého předložil Prohlášení, a souběžně po celý rok nebo po část roku měl dalšího zaměstnavatele, u kterého však měl zúčtován pouze příjem plynoucí z dohody o provedení práce: 1. nejvýše 10 000 Kč hrubého v měsíci – souběžný (vedlejší) zaměstnavatel srazí z příjmu konečnou srážkovou daň a zaměstnanec kvůli takovému příjmu nemusí podat daňové přiznání, 2. přes 10 000 Kč v měsíci, i když třeba jen za jeden měsíc v roce – souběžný (vedlejší) zaměstnavatel srazí z příjmu přes 10 000 Kč měsíční daňovou zálohu, zaměstnanec bude po skončení roku povinen podat daňové přiznání, uplatní se princip superhrubé mzdy; na příjem, byť třeba jen za jeden měsíc, se vztahují předpisy o povinném pojistném. Stejně je tomu i v případě, že zaměstnanec měl v jednom roce dva nebo více zaměstnavatelů, ale postupně za sebou, a u všech měl na období zaměstnání podepsané Prohlášení poplatníka. Příjem do 10 000 Kč za kalendářní měsíc z dohody o provedení práce u zaměstnavatele bez Prohlášení podléhá konečné srážkové dani, takže nezakládá povinnost podat daňové přiznání.
Souběžně dva zaměstnavatelé, druhý pouze na dohodu o provedení práce
c) Zaměstnanec měl souběžného zaměstnavatele, který byl z úhrnu měsíčních odměn přesahujících částku 3 000 Kč (avšak bez ohledu na to, zda měl či neměl dohodu o provedení práce do 10 000 Kč) povinen srážet zálohy na daň Pokud měl zaměstnanec jednoho hlavního zaměstnavatele s podepsaným Prohlášením poplatníka a u druhého souběžného zaměstnavatele (zaměstnavatelů) ve smyslu § 6 ZDP pobíral v roce 2019 např. příjmy z dohody o pracovní činnosti za výkon funkce ve spolcích, v odborové organizaci, jako člen volební komise a jiné v zásadě příležitostné odměny (kromě dohod o provedení práce do 10 000 Kč v měsíci), přesahující měsíčně částku 2 500 Kč, resp. od května 2019 částku 3 000 Kč, má tedy i z těchto drobných odměn sraženou měsíční zálohu na daň a musí do 1. 4. 2020 podat daňové přiznání. V ustanovení § 38g odst. 2 ZDP sice existuje limit 6 000 Kč ročních hrubých příjmů, kvůli kterým nevzniká povinnost podat daňové přiznání, ale to se týká pouze příjmů podle § 7 až § 10 ZDP. Rovněž při souběhu příjmů od zaměstnavatele s podepsaným Prohlášením poplatníka a příjmů od jiné právnické osoby
Souběžně dva zaměstnavatelé, druhý výkon funkce včetně člena statutárního orgánu
45
ROÈNÍ ZÚÈTOVÁNÍ Počínaje zdaněním za rok 2018 je v zákoně o daních z příjmů uvedena technická úprava tak, aby žádost o RZ mohl zaslat zaměstnanec se zaručeným elektronickým podpisem ze své datové schránky do datové schránky zaměstnavatele (což by mohl např. i při pobytu v nemocnici z notebooku), nebo i možnost učinit Prohlášení elektronicky ve vnitřním podnikovém informačním systému zajištěném tak, aby se písemnost nedostala do nepravých rukou. Pokud zaměstnanec zemře, žádný z dědiců ani nikdo jiný o provedení RZ za zemřelého zaměstnance žádat nemůže. Podobného výsledku a vrácení přeplatku na dani za rok 2019 lze dosáhnout pouze postupem podle § 239b DŘ, který obecně upravuje přechod daňové povinnosti a lhůtu 3 měsíců od úmrtí zůstavitele (počítání času viz § 33 DŘ). Dalším základním principem je, že u zaměstnance, který nemá povinnost podat daňové přiznání ani je dobrovolně nepodá a nevyužije práva požádat o provedení RZ, se daňová povinnost (viz zejména § 38h odst. 9 ZDP) považuje za vypořádanou správně sraženými měsíčními daňovými zálohami a správně vyplacenými daňovými bonusy. Pokud takový poplatník přesto zjistí, že má přeplatek na dani, může nejlépe uplatnit nárok a požádat o přeplatek v daňovém přiznání (viz poslední věta § 38i odst. 2 ZDP). 1.5 Obecně
PROKAZOVÁNÍ ROZHODNÝCH OKOLNOSTÍ PØI ROÈNÍM ZÚÈTOVÁNÍ
Při výpočtu daně při RZ za rok 2019 (lze použít předtisk Výpočet daně a daňového zvýhodnění u daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti za zdaňovací období, MFin 5460/1 vzor č. 24. Od loňského vzoru č. 23 se v zásadě liší jen některými číselnými údaji v Pokynech) se stanoví: ŷ sleva na dani: základní sleva na invaliditu (na invaliditu prvního nebo druhého stupně), rozšířená sleva na invaliditu (na invaliditu třetího stupně), na držitele průkazu ZTP/P, na studenta z titulu soustavné přípravy poplatníka (zaměstnance) na budoucí povolání studiem (do věkové hranice 26 let, resp. u denní formy doktorského studia 28 let), ŷ daňové zvýhodnění na vyživované dítě, podle Prohlášení, z průkazů předložených plátci (zaměstnavateli) v průběhu roku, z potvrzení od předchozího plátce v roce (změnil-li poplatník v průběhu roku zaměstnavatele) a dále z průkazů předložených dodatečně k termínu pro RZ. 66
1. Výklad
Při posuzování vlastního příjmu uplatněné manželky (manžela) se však přihlíží k úhrnu započitatelných příjmů za celý uplynulý rok 2019, tedy i k příjmům v době, kdy ještě nebyli manželé. Napĝíklad manželství ve spoleþnČ hospodaĜící domácnosti trvá celý rok, pĜíjem manželky však nepĜesáhl stanovených 68 000 Kþ v roce 2019 a v prĤbČhu kvČtna 2019 jí byl pĜiznán prĤkaz ZTP/P (pĜedtím jej nemČla). Sleva na manželku bude þinit 5 × × 2 070 Kþ plus 7 × 4 140 Kþ, tj. celkem 39 330 Kþ. 1.5.9
Sleva za umíst÷ní vyživovaného dít÷te v pąedškolním zaąízení v roce 2019
Sleva na dani za umístění dítěte v předškolním zařízení byla zavedena již pro rok 2014 v zákoně č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. V rámci ročního zúčtování (anebo v daňovém přiznání) za rok 2019 je zaměstnancům opět umožněno uplatnit zavedenou slevu na tzv. školkovné, přesněji „za umístění dítěte v předškolním zařízení v daném zdaňovacím období“ (§ 35ba odst. 1 písm. g) a § 35bb ZDP). Výše slevy za rok 2019 se podle § 38l odst. 2 písm. f) ZDP prokazuje: „f) potvrzením pĜedškolního zaĜízení o výši vynaložených výdajĤ za umístČní vyživovaného dítČte poplatníka v tČchto zaĜízeních; potvrzení musí obsahovat 1. jméno vyživovaného dítČte poplatníka, 2. celkovou þástku výdajĤ, kterou za nČj za dané zdaĖovací období poplatník vynaložil a 3. datum zápisu tohoto zaĜízení do školského rejstĜíku nebo evidence poskytovatelĤ nebo datum vzniku jeho živnostenského oprávnČní.“ Jedná se o slevu jako o roční odpočet částky zmíněných výdajů za umístění (bez stravy) za zdaňovací období od celoroční daně, nejvýše však částky 13 350 Kč za umístění v roce 2019 (za rok 2020 půjde o limit 14 600 Kč). Jde o částku maximálně do výše měsíční minimální mzdy platné na počátku daného kalendářního roku, tedy za rok 2019 jde o limit 13 350 Kč za každé vyživované dítě. Lze uplatnit pouze na vyživované dítě poplatníka žijící ve společně hospodařící domácnosti za podmínek uvedených v § 35c odst. 6 ZDP. V případě, že jde o vnuka, lze tuto slevu uplatnit pouze na vlastního vnuka a na vnuka druhého z manželů, pokud je v péči, která nahrazuje péči rodičů. Jde o roční slevu, tzv. jen do nulové daňové povinnosti, tato sleva do mínusu nepřechází. Částka slevy nezahrnuje příp. úhradu stravy, volnočasových aktivit typu vstupného a dopravy apod. Rozhodné je, kolik bylo na daný
93
ROÈNÍ ZÚÈTOVÁNÍ 1.7
PROHLÁŠENÍ POPLATNÍKA VE VZTAHU K ODPOÈTU ÚROKÙ U FYZICKÝCH OSOB S PĄÍJMY ZE ZÁVISLÉ ÈINNOSTI Obecně Odpočet úroků od základu daně jako nezdanitelná částka je možný výlučně jen jako roční, čemuž odpovídají i nové tiskopisy Prohlášení poplatníka a Žádosti o roční zúčtování stejně jako zatím použitelný dosavadní dvojlist Prohlášení poplatníka. Požadovaný text Prohlášení je zobecněn s odkazy na ustanovení zákona o daních z příjmů. V novém tiskopisu Žádosti o roční zúčtování je na druhé straně nahoře kolonka, do níž se uvede, kde, na jaké adrese nebo pod jakým označením v katastru nemovitostí se bytová potřeba nachází. To plátci daně usnadní správné ověření, zda jsou splněny podmínky pro uplatnění této nezdanitelné částky. Doporučujeme proto tento údaj (v případě, že není v úvěrové smlouvě uveden) požadovat i od zaměstnanců, kteří budou vyplňovat žádost o roční zúčtování v původní listinné podobě. Prohlášení poplatníka k ročnímu zúčtování (§ 38k odst. 5 písm. e) ZDP) má obsahovat dále uvedené údaje a i nová Žádost o roční zúčtování toto vzadu nad podpisovou částí skutečně obsahuje (uvádíme pouze v přehlednějším členění): „e) v jaké výši byly zaplaceny v uplynulém zdaĖovacím období úroky z úvČru ze stavebního spoĜení, z hypoteþního úvČru a nebo z jiného úvČru poskytnutého v souvislosti s tČmito úvČry stavební spoĜitelnou nebo bankou a použitého na ¿nancování bytových potĜeb v souladu s § 15 odst. 3 a 4, a 1. zda a v jaké výši z takového úvČru uplatĖuje souþasnČ jiná osoba nárok na odpoþet úrokĤ ze základu danČ, 2. že pĜedmČt bytové potĜeby uvedený v § 15 odst. 3, na který uplatĖuje odpoþet úrokĤ z poskytnutého úvČru, je užíván v souladu s § 15 odst. 4, 3. že þástka úrokĤ, o kterou se snižuje základ danČ podle § 15 odst. 3 a 4, v úhrnu u všech úþastníkĤ smluv o úvČrech žijících s poplatníkem ve spoleþnČ hospodaĜící domácnosti nepĜekroþila v uplynulém zdaĖovacím období 300 000 Kþ.“
Výčet odpočtů v RZ
1.8
NEZÁVISLOST NEZDANITELNÝCH èÁSTEK A SLEV NA DANI NA DOBÌ ZAMÌSTNÁNÍ (PØI ROèNÍM ZÚèTOVÁNÍ)
1.8.1
Odpoéty nezdanitelných éástek od základu dan÷
Odpočet ročních nezdanitelných částí od základu daně za rok 2019 z důvodu věnování bezúplatného plnění (daru) ve zdaňovacím období 2019 na vymezené účely, odpočet úroků z úvěrů ze stavebního spoření i odpočet při placení příspěvků zaměstnancem na penzijní připojištění
104
1. Výklad
Za rok činí úhrn záloh 7 800 Kč (1 950 × 4). V žádosti o provedení RZ zaměstnanec uplatnil i slevu na vlastní studium za 8 měsíců (předložil potvrzení o studiu na školní rok 2018/2019). Tuto slevu za srpen 2019 mohl uplatnit v měsíční výši, ale do 30 dnů od nástupu potvrzení o studiu nepředložil, neboť měl za srpen nízkou mzdu a měsíční záloha byla i bez potvrzení nulová. Nemocensky byl pojištěn jen za část srpna od nástupu do zaměstnání. Za srpen se jednalo o dobu považovanou za soustavnou přípravu na budoucí povolání. Potvrzení o studiu (na školní rok 2018/2019) předložil až spolu s žádostí o provedení RZ za rok 2019. V případě použití nového vzoru Prohlášení učiní nejpozději do 17. 2. 2020 Prohlášení dodatečné na rok 2019 s uvedením XD 1–2 v kolonce „sleva na studenta“ na přední straně tiskopisu, přičemž uvede, za které měsíce sleva náleží, a v podpisové části vyplní řádek 2. Výpočet: Úhrn příjmů bez příjmů od daně osvobozených 1. – leden až červen = 0
89 000
– červenec až prosinec = 89 000 Úhrn povinného pojistného (§ 6 odst. 12 ZDP) (podíl zaměstnavatele) 2. – leden až červen = 25 % soc., 9 % zdrav. = 0
30 082
– červenec až prosinec = 24,8 % soc., 9 % zdrav. = 30 082 3. Dílčí základ daně (ř. 1 + ř. 2)
119 082
10.
Nezdanitelné částky celkem (součet podle druhů nezdanitelných částek)
11.
Základ daně snížený o nezdanitelné částky (ř. 3 – ř. 10), tj. 119 082 zaokrouhlený na celé stovky Kč dolů
12.
Vypočtená daň – roční daň 15 % (podle ročních tabulek)
17 850
19.
Slevy z roční vypočtené daně (úhrn ř. 13 až ř. 18, tj. 24 840 Kč + (8 × 335 Kč))
27 520
20. Roční daň po snížení o slevy (ř. 12 – ř. 19) 21.
Úhrn sražených záloh na daň (úhrn záloh po měsíčních slevách)
0 119 000
0 7 800
22. Přeplatek = úhrn záloh (ř. 21) – roční daň (ř. 20)
7 800
Pozn.: Údaj o vratitelném přeplatku z řádku 22 plátce daně uvede do Vyúčtování za zdaňovací období 2020 na stranu 1 na řádek 06.
113
ROÈNÍ ZÚÈTOVÁNÍ 1.10.2.3 Nárok na daÿové zvýhodn÷ní v RZ za rok 2019
Označení (pořadí) dítěte pro výpočet daňových záloh nemá na výsledné daňové zvýhodnění v RZ za rok 2019 vliv, i když výpočet se liší, ale výsledná částka vyjde stejná. To lze ukázat na následujících příkladech. Příklad A Zaměstnanec v roce 2019 uplatňuje tři vyživované děti ve společně hospodařící domácnosti, a to dvě z nich nezletilé celý rok 2019, třetí dítě zletilé ukončilo soustavnou přípravu na budoucí povolání na střední škole v srpnu 2019 (koncem května úspěšně složilo maturitní zkoušku a v červenci a srpnu nebylo výdělečně činné v rozsahu zakládajícím nemocenské pojištění). Dále do konce roku soustavná příprava nepokračovala. 1. Zaměstnanec označil v Prohlášení na počátku roku 2019 nejmladší dítě jako „1“, věkově prostřední jako „2“ a nejstarší již zletilé se soustavnou přípravou na budoucí povolání jen do srpna 2019 jako „3“. Poskytnuté daňové zvýhodnění podle měsíců: Dítě/měsíce „1“ dítě 8leté – Jan „2“ dítě 12leté – Eliška „3“ dítě 19leté – Radek
Leden až prosinec
Celkem podle měsíců
1 267 × 12 = 15 204
15 204
1 617 × 12 = 19 404
19 404
2 017 × 8 = 16 136 (jen do srpna)
16 136 Celkem:
50 744
Výpočet daňového zvýhodnění v RZ za rok 2019: Dítě/měsíce „1“ dítě 8leté – Jan „2“ dítě 12leté – Eliška „3“ dítě 19leté – Radek
Celkem podle měsíců
Leden až prosinec 1 267 × 12 = 15 204 (tj. roční částka uvedená v zákoně)
1 617 × 12 = 19 404 (tj. roční částka uvedená v zákoně)
2 017 × 8 = 16 136 (jen do srpna)
15 204 19 404 16 136
Celkem:
50 744
Rozdíl v daňovém zvýhodnění v RZ oproti daňovému zvýhodnění poskytnutému v jednotlivých měsících roku 2019 nevzniká.
124
ROÈNÍ ZÚÈTOVÁNÍ V tomto potvrzení je nutné zohlednit již vyplacený doplatek ze zúčtování a v řádku 19 také uvést, v jaké výši uplatnil pojistné na soukromé životní pojištění.
32795=(1Ë R ]GDQLWHOQêFK SĜtMPHFK ]H ]iYLVOp þLQQRVWL VUDåHQêFK ]iORKiFK QD GDĖ ] WČFKWR SĜtMPĤ D GDĖRYpP ]YêKRGQČQt
SRGOH ]iNRQD þ 6E R GDQtFK ] SĜtMPĤ YH ]QČQt SR]GČMãtFK SĜHGSLVĤ GiOH MHQ Ä]iNRQ³
1–12
]D REGREt
-PpQR D SĜtMPHQt František Kopta 760820/3339 SRSODWQtND BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB 5RGQp þtVOR BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB
Příkladová 111, Hradec Králové 500 09 $GUHVD E\GOLãWČ PtVWD WUYDOpKR SRE\WX BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB 36ý BBBBBBBBBBBBBBB 3RSODWQtN XþLQLO ± QHXþLQLO SURKOiãHQt
2019 ± QD ]GDĖRYDFt REGREt BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB
± QD W\WR PČVtFH ]GDĖRYDFtKR REGREt þtVHOQp R]QDþHQt BBBBBBBBBBBBBBBBBB
ÒKUQ ]~þWRYDQêFK SĜtMPĤ ]H ]iYLVOp þLQQRVWL ]GDQLWHOQêFK Y ý5
= Ĝ SĜtMP\ Y\SODFHQp QHER REGUåHQp GR OHGQD RGVW ]iNRQD
360 000 360 000 ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
1–12
=~þWRYiQR Y PČVtFtFK þtVHOQp R]QDþHQt
'RSODWN\ SĜtMPĤ SRGOH RGVW ]iNRQD ]~þWRYDQêFK YH ]GDĖRYDFtFK REGREtFK ±
'RSODWN\ SĜtMPĤ SRGOH RGVW ]iNRQD ]~þWRYDQêFK YH ]GDĖRYDFtP REGREt ±
ÒKUQ SRYLQQpKR SRMLVWQpKR ] SĜtMPĤ XYHGHQêFK QD Ĝ RGVW ]iNRQD
ÒKUQ SRMLVWQpKR NWHUp E\O SRYLQHQ SODWLW ]DPČVWQDYDWHO ] SĜtMPĤ XYHGHQêFK QD Ĝ
=iNODG GDQČ Ĝ Ĝ Ĝ Ĝ Ĝ
6NXWHþQČ VUDåHQi ]iORKD QD GDĖ ] SĜtMPĤ XYHGHQêFK QD Ĝ
6NXWHþQČ VUDåHQi ]iORKD QD GDĖ ] SĜtMPĤ XYHGHQêFK QD Ĝ
6NXWHþQČ VUDåHQi ]iORKD QD GDĖ ] SĜtMPĤ XYHGHQêFK QD Ĝ
=iORKD QD GDĖ ] SĜtMPĤ FHONHP Ĝ Ĝ Ĝ
ÒKUQ Y\SODFHQêFK PČVtþQtFK GDĖRYêFK ERQXVĤ
6ROLGiUQt ]YêãHQt GDQČ X ]iORK KD ]iNRQD Y PČVtFtFK
3ĜtVSČYHN ]DPČVWQDYDWHOH QD VRXNURPp åLYRWQt SRMLãWČQt RGVW StVP S ERG ]iNRQD
'ČWL XSODWQČQp MDNR Y\åLYRYDQp SUR ~þHO\ GDĖRYpKR ]YêKRGQČQt SRGOH F D G ]iNRQD
-PpQR D SĜtMPHQt
Jindřich Kopta Anežka Koptová Ondřej Kopta
,QYDOLGLWD =73 3 SRSODWQtND XSODWQČQi MDNR VOHYD QD GDQL SRGOH ED RGVW StVP F Då H ]iNRQD SUR VQtåHQt ]iORK QD GDĖ
– – 122 016 – 482 016 3 484 – – 3 484 8 780 – 0
5RGQp þtVOR
=73 3 RG±GR
9H YêãL QD MHGQR GtWČ RG±GR
980820/3339 975300/3262 021224/0183
– – –
1–12 – –
2G±GR
9H YêãL QD 9H YêãL QD GUXKp WĜHWt D GDOãt GtWČ RG±GR GtWČ RG±GR
– 1–12 –
– – 1–12
6WXSHĖ LQYDOLGLW\ =73 3
âNROD 2G±GR 6RXVWDYQi SĜtSUDYD QD EXGRXFt SRYROiQt SRSODWQtND XSODWQČQi MDNR VOHYD QD GDQL VOHYD QD VWXGHQWD SRGOH ED RGVW StVP I ]iNRQD SUR VQtåHQt ]iORK QD GDĖ 5RþQt ]~þWRYiQt ]iORK D GDĖRYpKR ]YêKRGQČQt QHE\OR ± E\OR SURYHGHQR V WtPWR YêVOHGNHP
– .þ E\O YUiFHQ SRSODWQtNRYL GQH – 3ĜHSODWHN QD GDQL ] URþQtKR ]~þWRYiQt ]iORK FK RGVW ]iNRQD YH YêãL 14 606 .þ E\O YUiFHQ SRSODWQtNRYL GQH 12. 3. 2020 'RSODWHN ]H ]~þWRYiQt G RGVW ]iNRQD YH YêãL 3 484 ] WRKR þLQt SĜHSODWHN QD GDQL SR VOHYČ .þ 11 122 ] WRKR þLQt GRSODWHN QD GDĖRYpP ERQXVX SĜHSODFHQi þiVWND QD GDĖRYpP ERQXVX .þ – .þ SRGOH RGVW ]iNRQD 9 UiPFL URþQtKR ]~þWRYiQt ]iORK E\O ]iNODG GDQČ VQtåHQ R þiVWNX YH YêãL 18 000 D þiVWNX YH YêãL .þ SRGOH RGVW ]iNRQD
ÒKUQ SRMLVWQpKR SRGOH M RGVW ]iNRQD NWHUp MH SRYLQHQ SODWLW GDĖRYê QHUH]LGHQW ý5
7RWR SRWYU]HQt QDKUD]XMH SRWYU]HQt Y\GDQp GQH
-PpQR D DGUHVD SOiWFH GDQČ
9\KRWRYLO
123456789
'QH
12. 3. 2020
Příkladová s. r. o. Příkladová 111 500 09 Hradec Králové
Mzdová
'DĖRYp LGHQWL¿NDþQt þtVOR SOiWFH GDQČ & =
účetní Mzdová
ýtVOR WHOHIRQX
4 6 9 0 2 1 3 9
3RGSLV SOiWFH GDQČ
0)LQ Y]RU þ
176
ROÈNÍ ZÚÈTOVÁNÍ
3ĜtORKD þ 7LVNRSLV MH SRYLQQRX SĜtORKRX Ä9\~þWRYiQt GDQČ ] SĜtMPĤ ]H ]iYLVOp þLQQRVWL³ SRX]H SUR SOiWFH GDQČ NWHĜt SRGOH L ]iNRQD þ 6E R GDQtFK ] SĜtMPĤ YH ]QČQt SR]GČMãtFK SĜHGSLVĤ GiOH MHQ Ä]iNRQ³ SURYHGOL RSUDY\ QD GDQL D SUR SOiWFH GDQČ NWHĜt SURYHGOL RSUDY\ GDĖRYpKR ]YêKRGQČQt SRGOH L ]iNRQD WêNDMtFt VH FK\EQČ SRVN\WQXWp VOHY\ QD GDQL 3UR RSUDY\ GDĖRYpKR ERQXVX SRXåLMWH SĜtORKX þ V Qi]YHP Ä3ěË/2+$ . 9<Òý729È1Ë GDQČ ] SĜtMPĤ ]H ]iYLVOp þLQQRVWL R GRGDWHþQêFK RSUDYiFK PČVtþQtKR GDĖRYpKR ERQXVX D GRSODWNX QD GDĖRYpP ERQXVX ] URþQtKR ]~þWRYiQt GDĖRYpKR ]YêKRGQČQt SRGOH L ]iNRQD ³ )LQDQþQtPX ~ĜDGX SUR 6SHFLDOL]RYDQpPX ¿QDQþQtPX ~ĜDGX
'DWXP SRGiQt Y\~þWRYiQt
Královéhradecký kraj Ò]HPQt SUDFRYLãWČ Y YH SUR
Hradci Králové 'DĖRYp LGHQWL¿NDþQt þtVOR SOiWFH GDQČ SOiWFRY\ SRNODGQ\ & =
4 6 9 0 2 1 3 9
RWLVN SRGDFtKR UD]tWND ¿QDQþQtKR ~ĜDGX
3ěË/2+$ . 9<Òý729È1Ë
GDQČ ] SĜtMPĤ ]H ]iYLVOp þLQQRVWL R GRGDWHþQêFK RSUDYiFK ]iORK QD GDĖ SR VOHYČ D GDQČ Y\SRþWHQp ] URþQtKR ]~þWRYiQt ]iORK D GDĖRYpKR ]YêKRGQČQt ]D ]GDĖRYDFt REGREt ]D þiVW ]GDĖRYDFtKR REGREt
RG 0 1 0 1 2 0 1 9 GR 3 1 1 2 2 0 1 9 2SUDY\ GDQČ QHER ]iORK SRGOH L ]iNRQD D RSUDY\ GDĖRYpKR ]YêKRGQČQt SRGOH L ]iNRQD WêNDMtFt VH FK\EQČ SRVN\WQXWp VOHY\ QD GDQL Y DNWXiOQtP ]GDĖRYDFtP REGREt
SĜHGPČW RSUDY\ = ± ]iORKD ' ± GDĖ
REGREt ]D NWHUp E\OR QHVSUiYQČ VUDåHQR SRVN\WQXWR Y\SRþWHQR
GDWXP NG\ PČOR EêW SĤYRGQČ VSUiYQČ VUDåHQR SRVN\WQXWR Y\SRþWHQR
REGREt NG\ E\OD SURYHGHQD RSUDYD
GDWXP ]YêãHQt VQtåHQt RGYRGX
þiVWND
= '
PČVtF D URN
GHQ PČVtF D URN
PČVtF D URN
GHQ PČVtF D URN
Y .þ
Z
leden 2019
20. 2. 2019
listopad 2019
10. 11. 2019
4 034
Z
únor 2019
20. 3. 2019
listopad 2019
10. 11. 2019
4 034
Z
březen 2019
20. 4. 2019
listopad 2019
10. 11. 2019
4 034
Z
duben 2019
20. 5. 2019
listopad 2019
10. 11. 2019
4 034
Z
květen 2019
20. 6. 2019
listopad 2019
10. 11. 2019
4 034
Z
červen 2019
20. 7. 2019
listopad 2019
10. 11. 2019
4 034
Z
červenec 2019
20. 8. 2019
listopad 2019
10. 11. 2019
4 034
Z
srpen 2019
20. 9. 2019
listopad 2019
10. 11. 2019
4 034
Z
září 2019
20. 10. 2019
listopad 2019
10. 11. 2019
4 034
Z
říjen 2019
20. 11. 2019
listopad 2019
10. 11. 2019
4 034
0)LQ ± Y]RU þ
*nehodící se škrtněte
184
ROĂˆNĂ? ZĂšĂˆTOVĂ NĂ?
p ROèNĂ? ZÚèTOVĂ NĂ? ZĂ LOH A DAĂžOVÉHO ZVĂ?HODNĂśNĂ? U POPLATNICE, KTERĂ NEDOSĂ HLA U TZV. HLAVNĂ?HO ZAMĂśSTNAVATELE PÄ„Ă?JMU VE VĂ?Ĺ I Ĺ ESTINĂ SOBKU MINIMĂ LNĂ? MZDY, ALE V DESETI MĂśSĂ?CĂ?CH JĂ? BYL VYPLACEN DAĂžOVĂ? BONUS Poplatnice panĂ HrubĂĄ pracovala na Ä?ĂĄsteÄ?nĂ˝ Ăşvazek ve ĹĄkolnĂ jĂdelnÄ›, po celĂ˝ rok 2019 uplatĹˆovala daĹˆovĂŠ zvĂ˝hodnÄ›nĂ na 3 dÄ›ti. Podepsala (uÄ?inila) prohlĂĄĹĄenĂ poplatnĂka k dani. ÄŒĂĄstky daĹˆovĂŠho zvĂ˝hodnÄ›nĂ platnĂŠ do Ä?ervna (v KÄ?) DĂtÄ› PoĹ™adĂ EliĹĄka HrubĂĄ ve výťi 1. dĂtÄ› Petra HrubĂĄ ve výťi 2. dĂtÄ› Jiřà HrubĂ˝ ve výťi 3. a dalĹĄĂ dĂtÄ› MÄ›sĂÄ?nĂ daĹˆovĂŠ zvĂ˝hodnÄ›nĂ celkem
Zvýhodněnà 1 267 1 617 2 017 4 901
MzdovĂ˝ list za rok 2019 (v KÄ?) Soc. 25 % MÄ›sĂc
Sleva na popl.
1
7 000
2 380
9 400
1 410
2 070
4 901
4 901
0
2
7 000
2 380
9 400
1 410
2 070
4 901
4 901
0
3
7 000
2 380
9 400
1 410
2 070
4 901
4 901
0
4
7 000
2 380
9 400
1 410
2 070
4 901
4 901
0
5
7 000
2 380
9 400
1 410
2 070
4 901
4 901
0
6
7 000
2 380
9 400
1 410
2 070
4 901
4 901
0
7
3 500
1 183
4 700
705
2 070
4 901
*
0
8
3 500
1 183
4 700
705
2 070
4 901
*
0
ZĂĄloha 15 %
DZV
Vypl. bonus
ZĂĄloha skuteÄ?nĂĄ
9
7 000
2 366
9 400
1 410
2 070
4 901
4 901
0
10
7 000
2 366
9 400
1 410
2 070
4 901
4 901
0
11
7 000
2 366
9 400
1 410
2 070
4 901
4 901
0
7 000
2 366
9 400
1 410
2 070
77 000
26 110
12
*
+ zdrav. 9 % SHM (od 1. 7. zaokr. soc. 24,8 % + zdrav. 9 %)
HrubĂĄ mzda
4 901
4 901
0
49 010
0
NenĂ nĂĄrok na daĹˆovĂ˝ bonus – mzda nebyla ani ve výťi ½ minimĂĄlnĂ mzdy.
186
ROÈNÍ ZÚÈTOVÁNÍ
Vybraná ustanovení zákona é. 586/1992 Sb., 6. ve zn÷ní pozd÷jších pąedpisč, pro roéní zúétování za rok 2019 §2 Poplatníci daně z příjmů fyzických osob (1) Poplatníky daně z příjmů fyzických osob jsou fyzické osoby. Poplatníci jsou daňovými rezidenty České republiky, nebo daňovými nerezidenty. (2) Poplatníci jsou daňovými rezidenty České republiky, pokud mají na území České republiky bydliště nebo se zde obvykle zdržují. Daňoví rezidenti České republiky mají daňovou povinnost, která se vztahuje jak na příjmy plynoucí ze zdrojů na území České republiky, tak i na příjmy plynoucí ze zdrojů v zahraničí. (3) Poplatníci jsou daňovými nerezidenty, pokud nejsou uvedeni v odstavci 2 nebo to o nich stanoví mezinárodní smlouvy. Daňoví nerezidenti mají daňovou povinnost, která se vztahuje jen na příjmy plynoucí ze zdrojů na území České republiky (§ 22). Poplatníci, kteří se na území České republiky zdržují pouze za účelem studia nebo léčení, jsou daňovými nerezidenty a mají daňovou povinnost, která se vztahuje pouze na příjmy plynoucí ze zdrojů na území České republiky, i v případě, že se na území České republiky obvykle zdržují. (4) Poplatníky obvykle se zdržujícími na území České republiky jsou ti, kteří zde pobývají alespoň 183 dnů v příslušném kalendářním roce, a to souvisle nebo v několika obdobích; do doby 183 dnů se započítává každý započatý den pobytu. Bydlištěm na území České republiky se pro účely tohoto zákona rozumí místo, kde má poplatník stálý byt za okolností, z nichž lze usuzovat na jeho úmysl trvale se v tomto bytě zdržovat.
§3 Předmět daně z příjmů fyzických osob a) b) c) d) e)
(1) Předmětem daně z příjmů fyzických osob jsou příjmy ze závislé činnosti (§ 6), příjmy ze samostatné činnosti (§ 7), příjmy z kapitálového majetku (§ 8), příjmy z nájmu (§ 9), ostatní příjmy (§ 10).
(2) Příjmem ve smyslu odstavce 1 se rozumí příjem peněžní i nepeněžní dosažený i směnou. (3) Nepeněžní příjem se pro účely daně z příjmů fyzických osob oceňuje a) podle právního předpisu upravujícího oceňování majetku,
252
7. Pokyn GFĄ D-22 (výÿatek)
7.
Pokyn GFĄ D-22 (výÿatek)
Pokyn GFĄ D-22 k jednotnému postupu pąi uplatÿování n÷kterých ustanovení zákona é. 586/1992 Sb., o daních z pąíjmč, ve zn÷ní pozd÷jších pąedpisč Čj. 5606/15/7100-10 K § 5 odst. 4 1. Pokud poplatník obdržel za některý kalendářní měsíc jen část čistého příjmu (mzdy), považuje se za příjem zaměstnance (v hrubém) v daném kalendářním roce také jen poměrná část zúčtovaného měsíčního příjmu, a to v poměru, v jakém byly uspokojeny jeho nároky v čisté výši. Příjmem v čisté výši se pro tyto účely rozumí úhrn zúčtovaných měsíčních příjmů (včetně zúčtovaných a již obdržených nepeněžních a dále jednorázových příjmů) snížený o příjmy od daně osvobozené a snížený o příslušné pojistné placené poplatníkem (zaměstnancem) a o zálohu na daň (po slevě). K případnému měsíčnímu daňovému bonusu se přitom nepřihlíží. To znamená, že se zjistí procento skutečně vyplaceného (obdrženého) čistého příjmu v poměru k čistému příjmu, který měl být poplatníkovi celkem za daný kalendářní měsíc řádně vyplacen, a tímto procentem se vypočte i poměrná výše tzv. hrubého (zdanitelného) příjmu, který se pak považuje za příjem poplatníka v daném kalendářním roce. Obdobně se postupuje při výpočtu poměrné části povinného pojistného placeného zaměstnavatelem a poměrné části sražené zálohy na daň. Nepřihlíží se přitom k příjmům, které jsou od daně z příjmů osvobozené. Procento pro výpočet poměrné části hrubé mzdy, povinného pojistného a sražené zálohy na daň se vypočte jako podíl částky částečně vyplaceného čistého příjmu a čistého příjmu, který měl být celkem za daný kalendářní měsíc vyplacen, vynásobený stem. 2. Procento obdrženého čistého příjmu se vypočte jako podíl částky obdrženého čistého příjmu a čistého příjmu, který měl být celkem za daný kalendářní měsíc obdržen, vynásobený stem, dle následujícího vzorce: OČP Procento OČP = ----------------------- × 100 ČP Legenda: • •
OČP = obdržený čistý příjem, ČP = čistý příjem, který měl poplatník celkem obdržet.
K§6 K § 6 odst. 2 1. Výpočet příjmu zaměstnance stanovený pro účely zjištění základu daně podle § 6 odst. 12 zákona postupem podle § 6 odst. 2 zákona vždy vychází z ceny
309
8. Vybraná ustanovení daÿového ąádu – § 1; § 4; § 8; § 13
8.
Vybraná ustanovení daÿového ąádu (zákon é. 280/2009 Sb.) ve vztahu k pąíjmčm ze závislé éinnosti a promíjení pąíslušenství dan÷, pro roéní zúétování za rok 2019
Pozn.: Obecně platí, že pokud zvláštní zákon, tj. zákon o daních z příjmů, stanoví jinak – např. jinou lhůtu pro podání hlášení nebo vyúčtování, použije se zvláštní zákon.
§1 (1) Tento zákon upravuje postup správců daní, práva a povinnosti daňových subjektů a třetích osob, které jim vznikají při správě daní. (2) Správa daně je postup, jehož cílem je správné zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady. (3) Základem pro správné zjištění a stanovení daně je daňové přiznání, hlášení nebo vyúčtování (dále jen „řádné daňové tvrzení“) a dodatečné daňové přiznání, následné hlášení nebo dodatečné vyúčtování (dále jen „dodatečné daňové tvrzení“) podané daňovým subjektem.
§4 Tento zákon nebo jeho jednotlivá ustanovení se použijí, neupravuje-li jiný zákon správu daní jinak.
§8 (1) Správce daně při dokazování hodnotí důkazy podle své úvahy. Správce daně posuzuje každý důkaz jednotlivě a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti; přitom přihlíží ke všemu, co při správě daní vyšlo najevo. (2) Správce daně dbá na to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly. (3) Správce daně vychází ze skutečného obsahu právního jednání nebo jiné skutečnosti rozhodné pro správu daní. (4) Při správě daní se nepřihlíží k právnímu jednání a jiným skutečnostem rozhodným pro správu daní, jejichž převažujícím účelem je získání daňové výhody v rozporu se smyslem a účelem daňového právního předpisu.
§ 13 (1) Místní příslušnost správce daně, není-li dále stanoveno jinak, se řídí a) u fyzické osoby jejím místem pobytu; pro účely správy daní se místem pobytu fyzické osoby rozumí adresa místa trvalého pobytu občana České republiky, nebo adresa hlášeného místa pobytu cizince, a nelze-li takto místo pobytu fyzické osoby určit, rozumí se jím místo na území České republiky, kde se fyzická osoba převážně zdržuje, b) u právnické osoby jejím sídlem; pro účely správy daní se sídlem právnické osoby rozumí adresa, pod kterou je právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku nebo
319
ROÈNÍ ZÚÈTOVÁNÍ
9. Sd÷lení GFĄ Informace k výpoétu vlastních pąíjmč manžela/manželky pro úéely uplatn÷ní slevy na dani https://www.financnisprava.cz/cs/dane/novinky/2019/info-k-vypoctu-vlastnich-prijmumanzela-manzelky-9657 18. března 2019 Generální finanční ředitelství z důvodu správné aplikace § 35ba odst. 1 písm. b) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“) pro účely uplatnění slevy na manžela upozorňuje na rozdílný způsob započítávání příjmů ze zaměstnání a vyplacených dávek do vlastního příjmu, jež nesmí za zdaňovací období (rok) přesáhnout částku 68 000 Kč. Do vlastního příjmu se zahrnují příjmy dosažené v daném zdaňovacím období, tj. od 1. ledna do 31. prosince daného kalendářního roku, přitom •
u příjmů ze zaměstnání dle § 6 zákona o daních z příjmů platí pravidlo, že příjmy vyplacené poplatníkovi nebo obdržené poplatníkem nejdéle do 31 dnů po skončení roku, za který byly dosaženy, se považují za příjmy vyplacené nebo obdržené v tomto roce (viz § 5 odst. 4 zákon o daních z příjmů). V praxi to znamená, že příjmy ze zaměstnání vyplacené za prosinec 2018 až v lednu 2019 se zahrnují do vlastního příjmu manžela roku 2018;
•
u vyplácených dávek jako je např. mateřská, nemocenská, ošetřovné, podpora v nezaměstnanosti však platí pravidlo, že dávky vyplacené v lednu 2019 se již započítávají do vlastního příjmu manžela/manželky roku 2019.
Více viz Pokyn GFŘ D-22 k § 35ba odst. 1 písm. b) a Informace o slevě na dani z příjmů fyzických osob.
Informace uréená pąedškolním zaąízením k vydávaným potvrzením pro úéely uplatn÷ní slevy za umíst÷ní dít÷te https://www.financnisprava.cz/cs/dane/dane/dan-z-prijmu/informace-stanoviska-a-sdeleni/2018/informace-urcena-predskolnim-zarizenim-k-9500 28. prosince 2018 Generální finanční ředitelství z důvodu správné aplikace zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“) pro účely uplatnění slevy na dani za umístění dítěte za zdaňovací období 2018 a s tím spojeného vydání potvrzení předškolního zařízení o výši vynaložených výdajů sděluje: S účinností od zdaňovacího období 2018 bylo zákonem č. 170/2017 Sb. provedeno legislativní zpřesnění v § 35bb odst. 1 zákona o daních z příjmů v tom smyslu, že poplatník
338
ROÈNÍ ZÚÈTOVÁNÍ
Tabulka dan÷ z pąíjmč fyzických osob 10. ze závislé éinnosti pro roéní období 2019 Základ v Kč
*)
Daň v Kč
Základ v Kč
Daň v Kč
Základ v Kč
Daň v Kč
Základ v Kč
Daň v Kč
9 000 100 200 300 400 500 600 700 800 900
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
350 365 380 395 410 425 440 455 470 485
050 065 080 095 110 125 140 155 170 185
10 000 100 200 300 400 500 600 700 800 900
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
500 515 530 545 560 575 590 605 620 635
200 215 230 245 260 275 290 305 320 335
11 000 100 200 300 400 500 600 700 800 900
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
650 665 680 695 710 725 740 755 770 785
100 200 300 400 500 600 700 800 900
15 30 45 60 75 90 105 120 135
3 000 100 200 300 400 500 600 700 800 900
450 465 480 495 510 525 540 555 570 585
6 000 100 200 300 400 500 600 700 800 900
900 915 930 945 960 975 990 1 005 1 020 1 035
1 000 100 200 300 400 500 600 700 800 900
150 165 180 195 210 225 240 255 270 285
4 000 100 200 300 400 500 600 700 800 900
600 615 630 645 660 675 690 705 720 735
7 000 100 200 300 400 500 600 700 800 900
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
2 000 100 200 300 400 500 600 700 800 900
300 315 330 345 360 375 390 405 420 435
5 000 100 200 300 400 500 600 700 800 900
750 765 780 795 810 825 840 855 870 885
8 000 100 200 300 400 500 600 700 800 900
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Základem pro výpočet roční daně je roční zdanitelný příjem zaměstnance zvýšený o sociální a zdravotní pojištění placené zaměstnavatelem z příjmů zaměstnance a snížený o roční nezdanitelné částky (§ 15). Takto upravený základ se zaokrouhluje na celá sta Kč dolů (§ 16).
342
Doporučená cena 339 Kč
DVOUMĚSÍČNÍK PRAKTICKÁ PERSONALISTIKA
EDICE DANĚ
MĚSÍČNÍK ÚČETNÍ A DANĚ
EDICE EDICE PRÁCE | MZDY | POJIŠTĚNÍ
EDICE EDICE PRÁCE | MZDY | POJIŠTĚNÍ
MĚSÍČNÍK MZDOVÁ ÚČETNÍ
ANAG, spol. s r. o. | Kollárovo nám. 698/7 | 779 00 Olomouc tel.: 585 757 411 | fax: 585 418 867 | e-mail: obchod@anag.cz www.anag.cz