Page 1

Des de 1995

Nº 532

D.L.CS-242-04

6 de març de 2015

1,70 €uros

Nº 1.004

Benicarló inagura les falles

"Caloret" Foto: Logan Ferrer

a ritme del

Foto: Logan Ferrer


EDITORIAL

6 DE MARÇ DE 2015

Bústia: Pots fer-mos arribar: · Fotos · Cartes d'opinió · Esqueles setdiesbenicarlo@ gmail.com

K&A C/ València, 31 baixos

Anuncia’t:

Publicitat: K&A C/ València, 31 baixos 12580 Benicarló (Castelló) info@kapublicitat.com

Tel: 964 46 52 53

L'equip: Editor: Pablo Castell Consell de Redacció: Coordinador: Vicente Jovaní Beltran. Joan Ferré, José Mª Fibla, Francisco Gallego, Pedro Manchón, Teudo Sangüesa y Gregorio Segarra.

Obras son amores O al menos eso debe creer el gobierno de cualquier nivel de la administración cuando, llegado el tiempo electoral, se afanan a dar buena muestra de sus logros en forma de apertura y urbanización de calles, rotondas, paseos litorales, iluminaciones espectaculares, variantes de carreteras nacionales, estaciones depuradoras y museos marítimos, si se diera el caso. Y es que, si algo han aprendido quienes nos gobiernan desde cualquier nivel y ámbito, es que no solo las buenas razones les ayudarán a mantener el cargo. Los contribuyentes esperan ver mejoras palpables y avances cuantificables en su calidad de vida. A nivel municipal, todos sabemos de las limitadas posibilidades de los ayuntamientos para decidir sus inversiones, y que muchas veces no son ellos los culpables de las carencias que pueda sufrir el vecindario, pero si buenos son para apadrinar los hitos alcanzados, también deberían asumir y explicar las promesas incumplidas. Y ello es así cuanto mayor el porcentaje de concejales que les dan apoyo en el pleno. Un alcalde con mayoría absoluta no tiene ninguna excusa para no aplicar el programa político que le llevó al gobierno municipal. Entendemos que una buena gestión política tiene mérito, por supuesto, pero es lo que se espera que hagan y para eso se les eligió, sólo faltaría. Si además toma en cuenta la opinión de la oposición, ya empieza a marcar la diferencia entre una labor de mínimos a otra de consenso, mucho más deseable. Y ahí entramos en otro terreno, que también es obra municipal: es función y mérito del consistorio, con el alcalde al frente, conseguir un trabajo cooperativo de todos los grupos políticos con representación en el ayuntamiento. Ante unas elecciones municipales en que se espera que la fragmentación del voto sea máxima, la principal obra para el nuevo alcalde y su grupo será conseguir acuerdos eficaces de gobierno que integren el máximo de esfuerzos y voluntades, en que los intereses de los ciudadanos estén por encima de los particulares de cada persona y grupo. Y ese talante es el que los votantes esperamos ver en los próximos cargos electos, más allá de las buenas razones que expondrán en la campaña electoral próxima a comenzar. Obras son amores.

l’acudit jOsé maría FibLa

ministerio del tiempo

Col·laboradors: Gregorio Segarra, Juanma Beltrán, Jaume Rolíndez, Manuel Ferrer, J. R. Ferreres, Patxi Pérez, Dani Beltrán, Juanvi Gellida, Patricio Abad, Javier Angosto, José Manuel Ávila, Ricardo Bayarri, Aleix Castellnou, J.Mª Domínguez, Paco “el Flare”, Eduard Gómez, Julio López, Manuel Milián, Javier Palau, Alberto Segarra, Jaume Rolíndez, Daniel San Nicolás, Antonio J. Tomás. Disseny: Alba Andiñach Edita: Editorial Antinea Tel: 964 45 00 85 - Fax: 964 45 2012 Imprimix: A.G.Castell Impresores S.L.

facebook.com/setdies.benicarlo Esta publicació no es fa responsable de les opinions dels seus col·laboradors ni les accepta com a seues. Com a setmanari independent, estem oberts a qualsevol opinió sempre que es mantinguen unes mínimes normes de respecte i educació. Els escrits no poden superar les 500 paraules i les imatges hauran de ser com a mínim d'1 Mb. No s’acceptaran les aportacions si no estan signades i amb fotocòpia del DNI. De la mateixa manera, la direcció es reserva el dret de publicar tot el que li arriba.

2

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

GABINETE DE PSICOLOGÍA NOEMÍ SIMÓ PITARCH Psicóloga nº Col. CV10687

Centro de Psicología General Sanitaria autorizado por la Consellería de Sanidad. Num. de Registro 11706. Máster en Psicología Clínica y de la Salud.

Cita previa Servicio comarcal de psicología de DKV seguros Tel. 659 121 374 • spnoemi@gmail.com C/ Mare de Déu del Pilar, 8 12580 BENICARLÓ


6 DE MARÇ DE 2015

ACTUALITAT

Les infraccions al camp es redueixen un 35% el 2014 L’alcalde de Benicarló, Marcelino Domingo, i el subdelegat del Govern, David Barelles, han presidit la Junta Local de Seguretat que es reuneix periòdicament i que ha tractat específicament el balanç de les dades estadístiques relacionades amb els delictes produïts el 2014 i l’operatiu de seguretat previst per a les Falles 2015. Pel que fa a les dades sobre delictes, s’ha constatat un descens notable en el nombre d’incidències en l’àmbit rural. Concretament, s’ha passat de 218 infraccions l’any 2013 a 140 infraccions l’any 2014, la qual cosa suposa una reducció del 35%. El subdelegat i l’alcalde han coincidit a assenyalar la importància d’aquestes dades, “que serveixen per a posar en valor el treball realitzat per les forces de seguretat”, Guàrdia Civil, Policia Autonòmica i Policia Local, que s’han coordinat per a realitzar les tasques de vigilància. Segons ha detallat el cap de la Policia Local, Agustín Parra, els agents locals han fet un total de 52 jornades nocturnes de treball en l’àmbit rural, coordinats amb altres cossos, en les quals s’han arribat a controlar 450 vehicles. Pel que fa a les infraccions penals, hi ha hagut un increment del 3% degut a l’augment dels delictes informàtics, que proliferen en els últims anys, com són les suplantacions de personalitat a través de la xarxa. Paral·lelament, s’ha produït un augment del 15% en l’aclariment de delictes i un 20% més de detinguts i imputats.

L’altra tema important tractat en la Junta Seguretat ha estat el dispositiu previst per a les Falles 2015, que enguany comptarà amb 800 efectius assignats, entre Guàrdia Civil, Policia Local i Policia Autonòmica. El dispositiu començarà el 8 de març i finalitzarà el dia 19, una data en què s’han demanat més reforços dels habituals donat que coincidirà la cremà de les Falles amb la processó de pujada del Crist de la Mar. La reunió també ha servit per posar en comú les actuacions i dades referents a violència de gènere. La Policia Local va actuar l’any passat en 85 casos diferents de violència de gènere i enguany, de moment, ja se n’han comptabilitzat 19. Sobre aquest tema, el subdelegat ha confirmat que la Policia Local tindrà accés a la base de dades de referència del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, la qual cosa ajudarà a millorar la lluita contra aquesta lacra social.

a punt de finalitzar la poda de palmeres Aquesta setmana finalitza la poda de les 726 palmeres públiques que formen el parc municipal de palmeres de Benicarló. Els treballs van començar el passat 2 de gener, tal i com marquen els criteris de l’Ordre de 22 de desembre de 2009 de la Conselleria d’Agricultura, i s’acabaran en els propers dies, d’acord amb el programa de poda que estableix la Regidoria de Medi Ambient d’acord amb l’empresa FCC, que assumeix la despesa de la poda. Paral·lelament, l’Ajuntament continua realitzant el tractament periòdic contra la plaga del morrut roig en totes les palmeres de titularitat pública. Els resultats del tractament es poden considerar satisfactoris tenint en compte que l’any passat només va resultar afectada per la plaga una palmera de l’avinguda del Marqués de Benicarló. La plaga, en canvi, continua afectant una part important de les palmeres de propietat privada del municipi i s’ha escampat ja per totes les partides. L’Ajuntament posa a disposició dels propietaris de les palmeres els serveis tècnics municipals per a assessorar-los amb l’objectiu de prevenir i eradicar la plaga del morrut roig.

RESTAURANTE JAPONÉS TEL. 964 474 509 Av. Méndez Núñez, 48 - BENICARLÓ NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

3


ACTUALITAT

6 DE MARÇ DE 2015

Xaro miralles abre oficina como espacio de “trabajo e ideas” La candidata socialista a la alcaldía de Benicarló y actual concejala, Xaro Miralles, ha presentado la oficina de la candidata como un “espacio de ideas y participación, en la que recogeremos las opiniones y sugerencias de los ciudadanos de Benicarló”. La oficina abre sus puertas en la calle Ferreres Bretó 13, muy cerca del Ayuntamiento, todos los días entre las 17 y las 21 horas y los miércoles por la mañana de 10 a 13 horas. “Creemos en la participación de nuestros vecinos para concebir juntos la ciudad que queremos e impulsar un nuevo estilo de gobierno que liderará el partido socialista de Benicarló”, ha dicho Miralles durante la presentación de la oficina. “Abrimos este espacio de trabajo tanto para el equipo de campaña como para todos los benicarlandos que están colaborando y quieran colaborar con sus propuestas en nuestro proyecto”, ha añadido En definitiva, la novedosa oficina de la candidata es una zona de trabajo e ideas, que se suma a la ronda de contactos que Xaro Miralles está llevando a cabo asociaciones y entidades de Benicarló, "porque la política es estar al lado de la gente y hacer que se impliquen en la toma de decisiones políticas".

L'escola que volem — Ximo bueno. Escola Valenciana-Festa per la Llengua benicarló.

Dissabte 21 de febrer milers de persones, convocades per Escola Valenciana com a antesala de les Trobades 2015 (que per cert enguany la Festa per la Llengua Maestrat-Ports serà el 26 d'abril a Morella), van tornar a omplir els carrers de València que sota el lema L'escola que volem van fer patent una vegada més que ens estimem la nostra escola. Que l'escola que volem ha de ser plurilingüe, intercultural, valenciana, pública, gratuïta, laica, inclusiva, democràtica, oberta, participativa, crítica, creativa, innovadora, compromesa amb l’entorn local, global, coeducadora i humana. I sobretot l'escola que volem és desig de canvi; tots esperem que el model educatiu que necessitem, un model sinònim de qualitat i en valencià, siga una realitat a partir del proper mes de maig. Per a tots els agents socials preocupats per l’educació dels joves valencians resulta evident que les actuacions dels poders públics en els darrers anys han anat configurant un model d’escola retrògrad pel que fa a la ideologia que el sustenta, antiquat en continguts i propostes pedagògiques, que margina el valencià com a llengua pròpia del país, que promou interessos econòmics i ideològics en contra d’una escola pública digna, amb edificis i instal·lacions insuficients i inadequats, amb retallades escandaloses en recursos humans i materials, en l'augment de ràtios que minven la qualitat de l'ensenyament, amb una llei d'educació (LOMCE) sectària i partidista... La situació s’ha fet insostenible, el descontentament i el rebuig més absolut és general entre pares i mares, professorat, sindicats i sectors socials... tots cons-

4

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

cients de la importància que té l’educació per al progrés econòmic i social del País Valencià, per a la construcció d’una societat més culta, humana i solidària, i per al benestar i la felicitat dels seus ciutadans i les seues ciutadanes. És hora ja que entre les persones més conscients i preocupades per l’educació comence un debat en el qual puguen participar tots els sectors implicats per tal de consensuar i assumir un model diferent d’educació, dotar-lo dels recursos humans i materials necessaris, aplicar-lo amb el compromís i suport de tots i cadascun dels ciutadans i institucions, i fer-ne un seguiment continuat per tal que avance en línia amb el consens adoptat i que no siga moneda de canvi dels partits en el govern. Des de Compromís-Esquerra Republicana estem convençuts que si volem un futur millor per al nostre País hem de trencar la dinàmica involucionista, empobridora i antivalencianista que, amb les seues actuacions, ha dut a terme el PP durant els darrers 25 anys. En aquest moment en què sembla inevitable una renovació política, necessitem una administració educativa nova, amb consciència de la realitat de l'ensenyament, idees clares sobre el canvi necessari i voluntat política per a durlo avant i amb la qual puguem col·laborar tots els sectors implicats (ampas, sindicats, empresaris, ajuntaments, societat civil,...). També és l’hora de deixar de marejar la perdiu i que d'una vegada per totes el valencià de les Normes de Castelló siga la llengua de la nostra escola com fins ara, i no él de les tesis involucionistes i secessionistes que ara promou el PP donant suport a les postures del Lo Rat Penat i la Reial Acadèmia de Cultura Valenciana. I es fa necessari recuperar la il·lusió del professorat, ara cansat, descontent i desmotivat; perquè ha de ser qui, en companyia de les famílies, ha de construir l'escola del segle XXI. Ximo Bueno és mestre i núm. 2 a la llista municipal Compromís-Esquerra Republicana Benicarló.


27 DE FEBRER DE 2015

ACTUALITAT

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

5


6 DE MARÇ DE 2015

ACTUALITAT

El dispositiu de seguretat de Falles comença dissabte

Després de diverses reunions de treball amb els diferents cossos de seguretat i també amb les 13 comissions falleres, el dispositiu de seguretat per a aquestes falles ja està a punt per entrar en funcionament. La primera acció prevista serà el tall de carrers, que començarà dissabte 7 de març, amb la instal·lació dels casals. El tall de carrers portarà com a conseqüència el canvi de sentit en alguns carrers, per tal de millorar la fluïdesa del trànsit. Concretament, els carrers de Botànic Cavanilles i Pérez Pina seran de doble sentit i al carrer de Mossén Lajunta estarà prohibit aparcar a les dos bandes per motius de seguretat. Pel que fa als canvis de sentit, els carrers afectats seran César Cataldo (des de Joan XXIII fins a Pius XII) i Mossén Lajunta (entre el carrer de Cabanes i el carrer dels Sants Màrtirs). Sobre l’horari de tancament dels casals, es mantenen les mateixes directrius que els anys anteriors. Els casals obriran fins a les 5.30 hores els dies de més afluència (13, 14, i 18 de març) i fins a les 4.30 hores la resta de dies. Els dies de les mascletaes, 14, 15 i 19 de març, l’operatiu de seguretat (i per tant, els talls de trànsit) començaran una hora abans, a les 13 hores. I pel que fa a les línies d’autobús interurbanes, la parada d’autobús de la plaça de la Constitució quedarà inhabilitada els dies 7 de març (Cavalcada del Ninot) i 15 de març (ofrena a la Mare de Déu). Les parades més properes són les del carrer de Sant Francesc i avinguda del Papa Luna. La parada de taxis es traslladarà al principi del carrer de Peníscola. Enguany, la crema de les falles començarà una hora abans per tal de coordinar l’operatiu de seguretat amb la pujada del Crist de la Mar, que coincideix el mateix dia. Les falles infantils es cremaran a les 19 hores i les grans a partir de les 23 hores, de dos en dos i en coordinació amb els bombers, excepte la falla guanyadora que es cremarà en solitari i en últim lloc. Pel que fa als aparcaments, l’Ajuntament habilitarà diferents zones que estaran situades en l’avinguda de Iecla, carrer de Peníscola, carrer de Jacinto Benavente, a més del pàrquing de la plaça de la Constitució. La zona blava quedarà lliure del 7 al 20 de març, ambdós inclosos. Tant l’alcalde, Marcelino Domingo, com el regidor de Policia i Seguretat, Marcos Marzal, com el cap de la Policia Local, Agustín Parra, han volgut destacar la col·laboració de les forces de seguretat (Policia Local, Guàrdia Civil, Bombers, Creu Roja, Protecció Civil) i de les comissions falleres a l’hora de coordinar esforços.

Final del iii Concurs de Cuina i serveis de la Carxofa

Divendres 6 de març, les instal·lacions del Centre Integrat Públic de Formació Professional de Benicarló (CIPFP) acolliran la final del III Concurs de Cuina i Serveis de la Carxofa, una iniciativa que van posar en marxa fa dos anys la Regidoria d’Agricultura de l’Ajuntament i el centre educatiu amb l’objectiu de promocionar la carxofa i implicar els joves estudiants en l’elaboració de noves propostes gastronòmiques relacionades amb el producte estrella de Benicarló. L’èxit de les dos primeres edicions ha fet que enguany, per tercer any consecutiu, els organitzadors hagen decidit reeditar el concurs. Els equips participants procedeixen de les escoles d’hoteleria de València, Sitges, Cambrils i Benicarló. En total, vuit equips que començaran a elaborar els plats a partir de les 9.15 hores. El primer concursant presentarà el seu plat davant del jurat a partir de les 11:00 h i l’últim ho farà sobre les 12.45 hores. A més, els alumnes de Serveis realitzaran un tast de vins a cegues, mentre els alumnes de cuina estaran elaborant els plats. L’entrega dels premis serà al Saló d’Actes del centre a les 13.30 hores.

BAR RESTAURANTE T. 964 461 880

restaurantesanrafael@gmail.com C/ Mossén Lajunta, 24 - BENICARLÓ

6

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015


27 DE FEBRER DE 2015

OPINIÓ

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

7


OPINIÓ

6 DE MARÇ DE 2015

a mis anchas PatriCiO abaD

Ventoleras ideológicas Tengo un amigo que asegura que sin la filosofía desarrollada en los países y las universidades protestantes, y en particular sin Hegel y Feuerbach, las teorías de Marx y Lenin no hubieran podido jamás nacer. Serían hoy sencillamente inconcebibles. Igual que sin los discursos de Nietzsche sobre el superhombre y la voluntad de poder hubiera sido imposible un Hitler. Mi amigo, profesor universitario, trataba de explicarme que se acerca como un ciclón un viento furioso y silbante, quizás la misma ventolera que mencionó el señor Rajoy en el último debate de la nación. No se si recordarán que el presidente advierte al pueblo español que no se deje llevar por ventoleras ideológicas. Fíjense bien. Ventolera. Que hermosa palabra. Tanto es así que me ha dejado como pensativo. Lo que está claro es que el amigo Mariano debe referirse al viento del pueblo vapuleado. Ese viento que ya detallaba Miguel Hernández y que está soplando, furibundo, estos últimos días de febrero sobre el edificio de la política nacional. Sopla desde la izquierda, y es en los partidos zurdos tradicionales donde más pupita está haciendo el

vendaval. Indudablemente esta hecatombe está produciendo una confusión importante en los progresistas de siempre. Todo empezó hace algún tiempo con la caída de los pilares sobre los que se asentaba gran parte del pensamiento de izquierdas de este siglo. La cosa tenía necesariamente que originar un enorme vacío entre quienes tenían a los populismos bolcheviques como una verdad incuestionable. A partir de aquí, y desde universidades algo más nuestras, se han producido diferentes evoluciones ideológicas, si a todo eso le sumamos, una crisis tan mal gestionada que ha acabado indignando a todos los sufrientes mileuristas de este país, era casi lógico que triunfaran movimientos antiautoritarios. Alguien que recogiera la desesperanza de la calle. Alguien que denunciara injusticias consentidas o exigiera mejores condiciones de vida para las clases más desfavorecidas. Y es que somos tan bisoños en eso de la democracia que la mayoría de la sumisa población pensaba que existían canales adecuados, para expresar sus quejas, y de interlocutores válidos para defender sus derechos elementales. Algunos acaban de descubrir que eso no es así. Justo en el momento en el que el pueblo llano descubre que sus representantes progresistas no son tales, porque aceptan

dicen que han dicho PaCO EL FLarE

Caloret, fallas y cuentos chinos Estos pasados días nos hartamos de debates políticos, discursos en las calles y en las Cortes, promesas y más promesas, mentiras a granel con frases patéticas, algunos quedamos hartos hasta el gorro. Acabados estos espectáculos empezaron los falleros y nos apareció el “caloret” a pesar que el frío y la nieve se notaba y se dejaba ver, hasta el río Ebro aumentó su caudal, las televisiones dale que dale a la repetición. Demos las gracias que en Benicarló los plenos del Ayuntamiento no los pasa ni el Canal 56, de ser así tendríamos que recurrir al diccionario para buscar improperios ¡habrá que verlo y oírlo para creerlo! Como asiduo espectador a estas sesiones municipales, pasó por mi mente que tendremos que ampliar el salón de exposiciones del Mucbe, donde se exponen los “Ninots Indultats” de las fallas anteriores, a estos del Ayuntamiento

8

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

tendrían que ubicarlos en una sala de exposición permanente, ¡vaya ninotada la del último pleno! El equipo de gobierno “salvo tres” se hicieron acreedores a la citada exposición, por méritos propios y figurar en los primeros puestos del ranking de las payasadas, ¡qué carencia de preparación, poca gracia, poca vergüenza y condición! No me di cuenta si estando sentados estaban jugando en la tableta al “Candy Crush” al menos el alcalde eso parecía, ¡qué nefasta actuación! forma parte de su manera de ser, menos mal que se acaba la legislatura. Rezo para que el futuro no nos depare una nueva desgracia en la lista autonómica, si ya disfrutamos de una taza de Sisi, no sé lo que sería un caldero del Nono, esperamos y deseamos que no nos caiga esa breva verde. En su día perdimos el tren, hoy podríamos llegar a perder hasta el “Borreguero”, esperemos que estos no seguirán. ¡Que Déu m’escolte! Ahora tendremos que coger el AVE (no de corral) para recuperarnos, esto lo harán los Ciutadans, de no ser así Benicarló seguirá en las calles con poca luz, una tiendas a tutiplén, unos bazares orientales de todo a cien, los escapa-

tácitamente el injusto orden social, impuesto por los poderosos y aplicado por sus eficaces gestores: la acomodada y corrupta clase política. Entonces ese viento suave que recorre la península alcanza naturaleza de tifón desbocado y amenaza con llevarse por delante hasta el lucero del alba. Decía un viejo político español: el arte de hacer política es obtener el voto de los pobres y el dinero de los ricos, sin olvidar que los pobres siempre son más. Es precisamente el número, lo que hace que se deba tener en cuenta ese pequeño soplo que nace cuando el votante de a pie descubre que el que tenía que aliviarte, te roba, o consiente que lo hagan otros con arrogante impunidad, ausencia de piedad y cazurra contumacia. El vendaval se hace crónico, como un huracán demoledor cargado de mentiras y demagogia, de ilusiones rotas, proyectos inacabados, vergonzoso paro consentido, desahucios con alevosía, bancos sin entrañas y políticos sin alma. Quizás sólo sean los cinco millones de almas que en este país rozan la pobreza extrema, o los niños pasando gazuza, o las mujeres excluidas del mundo laboral. No hay baremo más eficaz para saber si esta ventolera barrerá las calles y plazas de este país, que observar como algunos poderosos bucean en cubo de basura ajeno para encontrar algo que achacarles. Y en este punto solo cabe decir: qué miedo me dáis todos, los causantes del viento y los que se cargaron las ventanas y lo llenaron todo de rendijas. Los que sin tocar poder ya levantáis sospechas, y los que pudiendo evitar corrupciones, enjuagues y miserias no hacéis nada. ¡Qué miedo! rates llenos a más no poder, paseantes de todo color, hay morenas de buen ver pero nadie entra a comprar, algunos comerciantes están que trinan a menos ventas más impuestos, mientras la concejala de Comercio con su sonrisa quiere aumentar la luz solar, así no podemos seguir y no lo digo yo, lo dicen hasta en el Mercat Municipal. Debido a la bonanza, la otra tarde me llevó a pasear, no por prescripción médica, y entré a comprar en un gran bazar, había de todo, buen precio y ¿calidad?, más atenciones que a un mariscal, total como me gusta leer, compré un libro chino para aprender proverbios y cuentos chinos de aquel gran país, el primer capítulo del citado libro aparte de hablar de fiebre viajera y admiración turística de los nuestro, también habla de toros, de nuestra Fiesta Nacional y de reses bravas que en China hay y aquí también. Voy directo a terminar, me gusta el cuento, no vivo del cuento, me sobra con ser labrador de los del “Solc Naciente” y de verdad, mis alcachofas son de buena marca, con D.O. y de Benicarló. Pido disculpas por algún mal entendido, no quisiera que ninguna res brava entrara al trapo por falta del sentido del humor, caso contrario si apareciera un toro con buena cornamenta lo recibiría a puerta gayola, se me ha endurecido la piel, no quiero más embestidas, por eso quiero dedicarme a la lectura a escribir cuentos chinos y si me sobra tiempo aprenderé proverbios, que a veces son de utilidad.


OPINIÓ

6 DE MARÇ DE 2015

ejemplo, cuáles son las relaciones entre los movimientos sociales y los gobiernos; cómo actúa un gobierno que puede acceder a los aparatos del Estado sin que ello signifique que tenga realmente el poder; cómo gestiona el Estado heredado con el Estado en construcción; cuál es sujeto de transformación; qué ocurre cuando la clase obrera sigue existiendo, pero ya no se deja representar. Creo que la izquierda puede encontrar respuestas a estas preguntas en la unión de los diferentes grupos. El gran reto de la izquierda es ver cómo se traducen las diferentes luchas por la emancipación para encontrar el hilo que las una. Por eso cuando el capitalismo está en crisis la salida más fácil que encuentra es la fascista. Y esto se debe a que la izquierda no termina de entender que tiene que ser capaz de unir la emoción y la gestión. La izquierda necesita renovar las emociones y terminar de concretar las alternativas. Se vive en un mundo en transición donde lo viejo no termina de marcharse y lo nuevo no termina de llegar. Hoy tenemos que hacer teoría no sobre la base de lo que queremos sino de lo que no queremos. Esto representa una ventaja teórica. Los modelos tradicionales se

rompieron: la Unión Soviética se hundió, el mundo del trabajo se transformó, los Estados nacionales variaron y las ideologías se difuminaron. Los marcadores de certeza se tornaron líquidos y por eso hay dificultades para concretar otras cosas en una alternativa que se plasmará a medida que se construye. Es importante teorizar sobre una izquierda flexible que vaya construyendo sobre la base de lo que no se quiere, el gran mosaico de lo que desean las bases de la izquierdas. Se está en una encrucijada teórica donde no se valen los viejos elementos, no sirven los viejos elementos liberalistas, ni mucho menos el modelo de gestión humanista de un capitalismo en crisis como lo hace la socialdemocracia. Como diría Carlos Marx, es un momento para regresar a la biblioteca e intentar aportar modelos que orienten. El sistema global tuvo que regresar al origen y exacerbar la explotación dentro de casa. También se sabe que, según las cifras más optimistas, hay 75 veces más dinero que riqueza. Y esa mentira funciona mientras el capital financiero decida seguir jugando a la mentira. En cuanto dice “nos paramos, esto es mentira”, todo se cae. Eso es lo que ha ocurrido ahora. El sistema financiero se dio cuenta de que la brecha entre el dinero y la riqueza es tan grande que no se va a poder pagar . Por eso hoy es de vital importancia la unión de todos los partidos de izquierda, dejando a un lado los pequeños matices que los separan, es necesario un frente amplio para transformar esta sociedad que vivimos.

situaciones, noticias, personajes, que pueden ser muy importantes y decisivos para una u otra sociedad o para todo el mundo. Y son capaces también de lograr lo mismo con hechos, situaciones, noticias, personajes, que son ridículos, intrascendentes, tonterías sin importancia alguna… En las redes sociales, cualquier motivo, por ridículo e intrascendente que sea o parezca, puede alcanzar un nivel inimaginable de griterío internáutico, como sucedió con el color de un este vestido. El nivel de publicidad alcanzado les vino muy bien, evidentemente, a diseñadores y vendedores. Hasta ha logrado que hable de ello algún columnista de tres al cuarto como yo... Pero lo que no acierto a comprender, lo realmente llamativo para mí, lo que me sorprendió sobre manera, y lo critico por absurdo, es que todas las televisiones españolas (y hasta las más serias de este mundo nuestro, ya tan aldea global, que cada día muestra mayor grado

de locura colectiva) se hicieran eco durante un par de días de “tan trascendental noticia”. Y no en programas de entretenimiento, secundarios, de humor o tipo magazine, donde cabe de todo lo imaginable sino en todos sus telediarios. Yo buscaba lo que podía haber detrás de la “noticia” y esperaba que surgiera algo, algo que, en este mundo de la publicidad y la información interesada, estuviera en la manga de alguna cadena televisiva y que lo sacaría a la palestra tras el golpe logrado con “la importantísima y decisiva noticia”. Pero, tras quedarme con el ojo cuadrado al verlo en diferentes telediarios, no he podido sacar conclusión alguna. Que alguien me lo explique, que alguien me explique el criterio de selección de noticias que deben entrar en telediarios de televisiones públicas o privadas. ¿Se trataría de una cuestión puramente comercial? ¿Es que cobran los telediarios por esas noticias publicitarias? Tal vez hubiera dinero (más o menos del mismo color que el vestido) por detrás de la increíble y absurda “noticia”. Perplejo estoy ante tan absurda situación. ¿Será que la tontería y la frivolidad nos están invadiendo a falta de cosas más interesantes?

la mirada crítica jOsE maria DOmiNguEz rODriguEz

La unión de las izquierdas En el Estado Español, lograr la unión de las izquierdas, sería el gran anhelo de las bases de los partidos para la transformación social y económica. La gran mayoría de los militantes de base de la izquierdas defiende encarnizadamente la confluencia como respuesta a una demanda social que pide que se pacte en base a los elementos coincidentes, obviando los grandes matices que diferencian a los diferentes partidos de izquierdas. Por ello se habla de poner a las diferentes instituciones de nuevo al servicio de los ciudadanos. Las masas movilizadas coincidentes por la unión de los partidos del espectro político de las izquierdas, no solo tienen el derecho, también la obligación de entrar en política, desmitificando el hecho de nombre de “casta” de los políticos. Haciendo realidad de una política del Pueblo para el Pueblo. La izquierda tiene un terrible problema de reflexión. Hay problemas para los cuales no se tienen respuesta. Por

con la ruana al hombro FraNCisCO gaLLEgO

El vestido tricolor No salgo de mi asombro sobre la vaina que se armó a finales del mes de febrero con motivo del color de un vestido azul y negro, que algunos juraban verlo de otro color. La discusión se hizo famosa. En principio, dicen que por las redes sociales. Yo no estoy en ninguna de ellas, tal vez porque me han pillado ya un poco mayor y las he visto con cierta prevención, y no tengo ya ganas de romperme los cuernos en esos patios de vecinos implacables, con cosas muy beneficiosas y con otras no tanto, peligrosas para la privacidad, la salud mental y el sentido común de la mayoría aún reconoce. Pero pueden lograr fácilmente que se hagan famosos hechos,

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

9


6 DE MARÇ DE 2015

OPINIÓ

del P.P., ya que fue el único que, presuntamente, dijo claramente a lo que iba y grEgOriO sEgarra cuál era su meta en la política. Una presidencia, la del tipo éste, al que un medio de comunicación nacional, hoy mismo y haciendo repaso de la vida política en la Comunitat desde la aprobación del Estatut, define así: “la llegada de Eduardo Zaplana al poder supuso un avance en la liberalización económica “La disciplina de partido, cada vez más perniciosa, y el impulso de la colaboración público-privada”. Y tanprecinta bocas y adormece conciencias; los intereses to que sí. Hay que tener los cojones más grandes que el de minorías con grandes intereses económicos se an- toro de Osborne para escribir eso, pero ¡qué coño! aquí teponen cada vez más a los de la mayoría silenciosa a nos tragamos eso y más. la que me niego a pertenecer, mientras me pregunto Pero lo que yo quería contarles hoy es la sarta de a quién representan realmente mis representantes, caramelos engañabobos (o sea, la mayoría de nososi la mal llamada “regeneración democrática” no será tros hasta que las urnas no demuestren lo contrario) más que otra tapadera, si en vez de “regeneración” no que nuestro actual President nos ha venido regalando quisieron decir “degradación”, y si esto en vez de una prácticamente desde que heredó el cargo del fenómedemocracia no será la segunda Restauración”. Parece actual ¿verdad? Pues no lo es. Lo escribí no de los trajes. Vean, por ejemplo, lo que anunciaba en esta misma sección hace más de 18 años. Esa vez en septiembre de 2012, en el debate sobre el estado hablaba del atraco que iba a representar para los va- de la Comunitat: “propongo llegar a un acuerdo para lencianos la prórroga de la concesión de la autopista que en la próxima legislatura el número máximo de que estaba a punto de conceder el entonces President diputados sea de 79, es decir un 20 por ciento menos” de la Generalitat, Eduardo Zaplana, aquél que presun- y “reducir como mínimo a la mitad los miembros de las tamente dijo lo de “yo estoy en política para forrarme” instituciones consultivas y normativas de la Generaliy que va camino de pasar a la historia como el político tat”. En el debate del año pasado todavía iba más lejos más honrado, coherente y sincero en toda la historia y en el marco de un “Decálogo ético para una regene-

tendido del 7

Caramelos engañabobos

CENTRO DE RECONOCIMIENTO CONDUCTORES PEÑISCOLA 28

ración ética de la política” proponía, entre otras cosas: “eliminar los aforamientos” y “elevar a 11 meses el período de sesiones parlamentarias”. Ese mismo año, en el Club Siglo XXI, decía: “voy a proponer un cambio profundo de nuestro sistema electoral autonómico, que permita a los ciudadanos la elección directa de, al menos, un diputado en cada una de sus comarcas o partidos judiciales. De esta manera, un tercio como mínimo de todos los diputados de la Cámara serán elegidos directamente por los ciudadanos entre sus propios vecinos”. O sea, que casi listas abiertas. Por supuesto que de lo dicho nada, monada. Rés de rés. Los del P.P. dicen que porque los socialistas no quieren y los socialistas porque…porque…¿por qué? En fin, el caso es que “passen díes i vinguen pans” y “día passat, día trobat”, que esto igual se acaba y no es cuestión de ir tirándonos piedras encima de nuestro bien trabajado tejado. Probablemente estén convencidos, al igual que mi amigo Vicent Jovaní, de que en una Comunidad que hace huelga para que todo siga igual de podrido en el fútbol; que vota masivamente a los partidos que, durante décadas, se han dedicado sistemáticamente a desvalijarla; que aplaude y celebra la corrupción y la incompetencia con chascarrillos y records Guinness de WhatsApp; que no es capaz de tomarse en serio ni su propia dignidad; que se burla hasta de sus propias desgracias; y que se cree que los burros vuelan, siempre que el burro cuente algún chiste, hasta sería posible ganar de nuevo ¿por qué no?

Todos T odos los días de : 11h. a 13h. y 17h. a 19h.

CONDUCTORES

ANIMALES

ARMAS

NÁUTICA

C/Peñíscola, /Peñíscola, 28 - BENICARLÓ

10

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

Tel. 964 460 470


OPINIÓ

6 DE MARÇ DE 2015

la bústia d’El Dissabte

mejorando lo presente — josé a. Varela

1.Futuro de la sociedad occidental Es una idea generalizada creer que en este siglo ha aumentado mucho la longevidad, que ahora “la gente vive más”. Incluso se dice frecuentemente que ”una persona de 40 años en el siglo pasado era un anciano”, mientras que ahora ”es joven”. Este tipo de aseveraciones proceden de la confusión sobre lo que llamamos longevidad. Para aclararla es preciso distinguir entre esperanza de vida y longevidad máxima. Se entiende por esperanza de vida el promedio de años que va a vivir una persona nacida en un determinado momento y sometida a las tasas de mortalidad específicas de ese mismo año. Como tal, la esperanza de vida al nacer ha aumentado durante la historia de la humanidad, especialmente a partir de 1900. En 1900 en España era de 35 años, sin embargo, la continua caída en las tasas de mortalidad la elevó hasta los 62 años en 1950. Este enorme incremento de la supervivencia desde 1900 a 1950 se debió fundamentalmente al descenso de la mortalidad infantil, del neonato y de la madre, junto con la mejora en el control de las enfermedades infecciosas. Ya en la década de los 90, la esperanza de vida al nacer en 1999 ha alcanzado los 82,5 años en la mujer y los 75,3 años en el varón (Fuente : Eurostat). Por otra parte, la longevidad máxima se refiere a la edad máxima que puede alcanzar en miembro de una especie determinada. Un porcentaje cada vez mayor de individuos alcanzan una longevidad que se acerca más a la máxima posible en la especie humana. Sin embargo, no hay ninguna prueba de que la longevidad máxima haya aumentado durante los últimos siglos o milenios. Incluso en la antigüedad también había hombres que alcanzaban los ochenta y noventa años o más, aunque, eso sí, eran muchísimos menos en términos porcentuales. El hacho fundamental, no es que haya habido personas longevas en la historia de la humanidad, sino que nunca tantas personas han vivido tantos años. Es un hecho obvio que una de las constantes de nuestro tiempo es el crecimiento de la población mayor. El sector poblacional de las personas de 65 o más años en el mundo desarrollado no solo se ha incrementado en número, sino que al aumentar su longevidad han aumentado los años ”malos” en los que el individuo vive fisiológicamente disminuido. Hoy en día las enfermedades de corazón son la causa más importante de mortalidad, seguidas del cáncer y el Alzheimer, que a su vez son importantes causas de discapacidad. Otros problemas como el accidente cerebrovascular, la enfermedad de Parkinson y las demencias han ido adquiriendo importancia. Por ejemplo, la demencia era antes una enfermedad rara, pero actualmente la padece una de cada cinco personas mayores de 80 años. Este cambio en la morbilidad y la mortalidad debería obligar a un cambio de perspectiva tanto en el planteamiento de la prevención, como en el tratamiento y cuidado de estos pacientes. Los mayores de 80 años son, en la actualidad, una quinta parte del total de la población en determinadas zonas. Las perspectivas de población anuncian que la proporción de sexagenarios tendría que alcanzar el 30% en el año 2030. Se asume que los costes sanitarios seguirán incrementando debido a estos cambios demográficos, ya que las personas ancianas consumen muchos más recursos sanitarios per capita que los jóvenes y que, por lo tanto, a medida que aumenta su número, supondrán un gasto cada vez mayor para el sistema sanitario. En el caso de que así fuera, la pregunta crucial sería: ¿podremos hacernos cargo de este crecimiento de los costes?. De todos nosotros depende que dicha situación no se ”desborde” y que cada uno en la medida de sus posibilidades coopere para el bien común; por ejemplo, los padres educando a sus

hijos en la importancia de una alimentación adecuada, los ancianos siguiendo los consejos preventivos de un profesional de la salud, etc... 2.geriatría en el siglo xxi Ninguno de nosotros puede correr tan deprisa, lanzar tan lejos u oír tan bien a los cincuenta años como a los veinte. Envejecemos. ¿Que es el envejecimiento sino este deterioro gradual de nuestro cuerpo con el tiempo? No sólo se reduce nuestra capacidad para correr o nuestra sensibilidad auditiva, sino que aumenta también la probabilidad de que desarrollemos enfermedades graves como el cáncer o las patologías cardiovasculares, Alzheimer, Parkinson, diabetes... Antes de discutir las características del proceso de envejecimiento, y las principales teorías para explicarlo, es importante distinguir entre envejecimiento fisiológico y enfermedades relacionadas al envejecimiento. A medida que envejecemos concurren dos fenómenos paralelos, una declinación fisiológica normal y un aumento en la prevalencia de ciertas enfermedades. Aunque estos procesos se influencian entre sí, existe una declinación fisiológica que es independiente del desarrollo de la enfermedad. El envejecimiento es un proceso continuo, heterogéneo, universal, e irreversible que determina una pérdida progresiva de la capacidad de adaptación. E los individuos mayores sanos, muchas funciones fisiológicas se mantienen normales en un estado basal, pero al ser sometidos al estrés( por ejemplo traumatismo, infección , pérdida del cónyuge...) se revela la fragilidad de este equilibrio y aparece la enfermedad. Continuará la próxima semana.

GRAN STOCK en

PRIMERAS MARCAS:

MICHELIN, PIRELLI, BRIDGESTONE... GRANDES OFERTAS EN NEUMÁTICOS ECONÓMICOS

Tel.

964 47 16 87

email: neumaticospolito@telefonica.net Av. Magallanes, 11 (Crta. N-340) 12580 BENICARLÓ NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

11


6 DE MARÇ DE 2015

SOCIETAT

Charla de la asociación de la mujer El jueves 26 de febrero en los salones de Caixa Benicarló la psicóloga Marta Bonet nos habló sobre los aspectos psicológicos del enfermo oncológico y sus familiares, explicando muy claramente y contestando a todas las preguntas que se le plantearon, disipando con su buen hacer las dudas.

Nit nepalí a la Penya setrill — Penya setrill

Namaste. Divendres vam tindre l’oportunitat d’assaborir un menjar típicament nepalí però abans vam visionar la realitat d’uns xiquets i xiquetes nepalis mancats de la més mínima estructura i els mínims materials per a la seua etapa d’escolarització. Gràcies als nostres amics Rajan i Sita juntament amb Tonyo Fibla vam poder conéixer l’ONG Roshika Helping Hands i cap a ella van anar tots els diners que es van arreplegar amb el sopar solidari del “Dal bhat” (arròs amb llentilles). De ben segur que amb això es pagarà el necessari per a l’educació de tot un any de molts xiquets i xiquetes de la població de Khalte. Des del Setrill, moltes gràcies a totes aquelles persones que ho heu fet possible. Gyan, moltes gràcies per la teua bona tasca com a traductor d’anglés i nepalí. Especialista en trastornos por ansiedad, motivación y comunicación. Infancia - Adolescencia - Adultos - Tercera Edad

`

ANA VENTURA . PSICOLOGA

Les atenderemos en:

C/ Moreras, 2. Bajos. Benicarló.

Col. CV8894 Visite nuestra web para conocer nuestros tratamientos: www.anaventurapsicologa.es

Tel.667 068 448

12

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015


6 DE MARÇ DE 2015

SOCIETAT

Supermercado PubLirEPOrtatgE

El equipo humano de taula supermercats benihort

Nueva imagen y nuevas ofertas

para el supermercado de benihort La tienda Benihort del Polígono Industrial de Benicarló ha cambiado de nombre y, a partir de ahora, la conoceremos como “Taula Supermercats Benihort”. Nueva imagen, nuevas ofertas, y en definitva, nuevo supermercado abierto al público, en general, destinado a satisfacer las necesidades de socios y clientes. Bajo el nombre de “Taula Supermercats” se integran los supermercados de diferentes cooperativas de Castellón. En el caso del establecimiento de la cooperativa benicarlanda, “más de 6.000 productos se ofertan en una tienda de 500 m2 atendida por un equipo profesional y cercano, dispuesto a atender las dudas y necesidades de nuestros clientes”, tal y como detalla el jefe de Taula Supermercats Benihort, Odilo González Suárez. Las ofertas más destacadas de Taula Supermercats se promocionan cada mes en un folleto. “Mensualmente proponemos interesantes ofertas en primeras marcas y en nuestra nueva marca blanca Gourmet, siempre pensando en los bolsillos de nuestros clientes, pero sin olvidarnos de la calidad”, explica la directora de Comunicación de Benihort, Sunny López Fibla. amplias y cómodas instalaciones

Al lado, de las secciones de alimentación, limpieza y droguería, ropa de trabajo, zapatos o ferretería, Taula Supermercats Benihort dispone también de una amplia sección dedicada a animales de compañía (piensos y utensilios), con gran variedad de productos y a precios muy competitivos. Además, Taula Supermercats Benihort cuenta con una fantástica oferta de productos agroalimentarios de nuestras comarcas, como el aceite de oliva vírgen Benihort, los quesos de Morella y Catí o las mermeladas, patés y dulces artesanales, entre otros, sin olvidar la isla de frutas y verduras. En ella se exponen los productos de temporada, cultivados por los socios de la cooperativa, como es el caso de la Alcachofa de Benicarló con Denominación de Origen Protegida.

Tarjeta Benihort Además de las ofertas mensuales, Taula Supermercats Benihort ofrece interesantes descuentos con su tarjeta, una tarjeta con la que también se puede ahorrar a la hora de repostar en la gasolinera de la cooperativa benicarlanda.

gran variedad en la zona de refrigerados

Productos artesanos y de la comarca

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

13


6 DE MARÇ DE 2015

SOCIETAT

La salle con el i+D+i Durante este curso, los alumnos de Economía de Bachillerato de La Salle Benicarló han asistido a diferentes actividades relacionadas con el mundo económico. El pasado noviembre visitaron el puerto de Castellón donde conocieron de primera mano las actividades comerciales a nivel nacional e internacional que se desarrollan diariamente, y así como las posibles salidas profesionales que se ofrecen. De forma complementaria, asistieron a las Jornadas de Emprendedurismo desarrolladas en la Feria de muestras de Valencia. Allí participaron en talleres de motivación, “coaching” y “networking”, conociendo las últimas tendencias empresariales. Finalmente, en enero, los alumnos disfrutaron del “Training Day” organizado por la UJI, donde conocieron de primera mano y participaron en los itinerarios que la Facultad de Jurídicas les ofrece en su futura formación universitaria.

Projecte roshika Helping Hands — CP mestre Francesc català

Dijous 26 de febrer pel matí van vindre a l'escola Rajan Dhungana, President dels voluntaris del Projecte Roshika Helping Hands en el Nepal amb la seua dona Sita i acompanyats pel mestre Toni Fibla promotor d'aquest projecte ací a Benicarló. Després de ser rebuts pel director Ximo Bueno van visitar l'escola on els alumnes van fer preguntes sobre la vida, costums i educació a Nepal. Per finalitzar la visita el claustre també es va reunir amb ells per parlar una mica d'aquest projecte, que consisteix en facilitar la compra de llibretes per als alumnes de les escoles de la vall del Khalte a Nepal. Abans d'acomiadar-se l'escola els va lliurar els 200€ recollits el dia de la Pau per aquest projecte solidari a Nepal.

REPARTO DE GASOIL A DOMICILIO pedidos@calemur.es 964 40 77 77 / 964 45 00 45

Tienda online: www.calemur.es ALMACÉN CENTRAL: CTRA ULLDECONA, km 0.6 (vía de servcio) - VINARÒS

14

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015


6 DE MARÇ DE 2015

SOCIETAT

aprenent a esquiar Els alumnes de 3er, 4t i 5è del Ceip Ángel Esteban hem passat quatre dies a la neu. Enguany hem tornat a l’estació d’Aramon Javalambre per a practicar l’esquí i el snowboard passant les nits a l’Alberg de Camarena de la Sierra. Ha sigut una gran experiència que esperem repetir els pròxims anys.

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

15


SOCIETAT

6 DE MARÇ DE 2015

Nou barri prepara una setmana plena d´actes Ja tenim aquí les falles, i com sempre Nou Barri ha preparat una gran combinació d’actes per a tots els gustos... i com no, totes les edats. A més a més de tots els actes, també tenim una suculenta variació gastronòmica, com per exemple els nostres dinars tan típics, com l’olleta benicarlanda o la vedella amb creïlles. A migdia podràs gaudir de la nostra gran terrassa on tindrem un “Pinxòdrom” amb una gran variació de pinxos nous, com les mini hamburgueses o pinxo de calamar més canya per 2,5€. No ens podem oblidar dels soparets amb els típics entrepans i novetats casolanes com les braves. Croquetes de carxofa, pollastre o pernil, calamaret, mandonguilles, ‘callos’, truita de creïlles, d’alls tendres o carxofes, ximos... Vine i tasta-ho! Repetiràs! A continuació detallarem una breu programació de tot el que hem preparat per a vosaltres: Divendres 13 març: Actuació del tribut DERIVAS, tribut al conegut grup espanyol Heroes del Silencio, un dels millors tributs a Heroes que hi ha a Espanya en estos moments. En finalitzar continuarem la festa amb música pop-rock dels anys 80 i 90. Dissabte 14 març: A migdia paelles de socis i a continuació (18:00) espectacular exhibició de balls de saló, de mans d’unes parelles de grans professionals. A la nit, actuació del grup ELS JAGUARS, un grup de veterans molt coneguts per la contornada que ens delitaran amb els èxits dels anys 60 i 70. T’ho vas a perdre? Després com no, Dj Samper continuarà la festa fins a la matinada. Diumenge 15 març: Concentració de vehicles antics i a la nit, NIT DE DONES amb Dj Lara en cabina.

Dilluns 16 març: Dinar olleta Benicarlanda i a la nit KARAOKE, vine i elegix entre més de 1000 cançons. Dimarts 17 març: Per a dinar “fideuà”, a la vesprada festa infantil i a la nit, NIT D’HOMES, amb Dj Samper en cabina. Dimecres 18 març: Acabarem l’última nit de falles amb el DUO ECLIPSE, cantaran les millors i més innovadores cançons, i després Dj Samper posarà punt final a l’última nit fallera 2015. Dijous 19 març: Vine al nostre PINTXÒDROM i queda’t a dinar, avui tenim paelles de les mans dels nostres mestres-paellers. Com podeu vore, una gran variació de molts actes que hem preparat. Vos esperem a tots al nostre casal faller!!!! Bones falles a tots!

C/ san telmo, 15 (junto a la Óptica barreda) - benicarló

tel. 635 65 51 61

MENÚ DIARIO 8,50€ CENA EMPRESA CUMPLEAÑOS AMPLIA TERRAZA EN PARQUE INFANTIL Plaça d’Isabel de Villena 12580 - Benicarló

16

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

Tel. 688 36 54 14


6 DE MARÇ DE 2015

SOCIETAT

torna el concurs de maquetes de la Falla El grill El passat divendres 27 de febrer es van entregar els premis del II Concurs de Maquetes “Falla El Grill”. En aquesta ocasió es va donar cita al MUCBE. I es va comptar amb l'assistència dels representants de les tres escoles participants: el CEIP Ángel Esteban, el CEIP Marqués de Benicarló i el CP Mestre Francesc Catalá; els màxims representants de les falles germanes tampoc es van voler perdre l'acte, així com de les Falleres Majors de Benicarló i les seues corts d'honor. També van assistir a l'acte el regidor de falles i festes, Álvaro París i la regidora d'educació, Begoña Bellés. Primer que res es va inaugurar l'exposició de les maquetes participants, que en aquesta edició comptava amb 26 treballs dels alumnes de 5è i 6è dels centres escolars que van prendre part en el concurs. I posteriorment va tindre lloc l'entrega de premis a les millors maquetes. En aquesta edició es van introduir dos premis més, el de millor crítica que va recaure en l'alumna del CEIP Marqués de Benicarló, Rita Jiménez Bañeres i el premi a l'enginy i gràcia va ser per a les alumnes Melissa Cordean i Maria Serra, del CEIP Ángel Esteban.

Tot seguit es van repartir els premis a les tres millors maquetes; el tercer premi va recaure en Iratxe Martín Soto del CP Mestre Francesc Catalá; el segon per a Almudena Martínez Poza del CP Mestre Francesc Catalá i la maqueta guardonada amb el primer premi va ser per a la classe de 5è B del CEIP Ángel Esteban, els alumnes que van anar a arreplegar el palet van ser: Roberto Tudor, Aiman Saidi, Alan Tskhovrebov i Gonzalo Coello. Una vegada coneguts els guanyadors la presidenta de la falla, Liliana Vizcarro, va tindre unes paraules d'agraïment per als participants i els mestres que els van animar a seguir presentar-se al concurs. L'exposició romandrà oberta en l'horari habitual del MUCBE fins el 19 de març.

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

17


Despertà

a l’ajuntament omplin les bolses de llepolies

— Fotos: Dani beltrán/j.C.gilabert/m.g.

Benicarló es va despertar dissabte al matí amb un anunci: les falles 2015 ja havien arribat. Us deixem un recull de fotografies de les Falleres Majors de Benicarló i les seves Corts en la despertà en el seu honor que va recórrer els carrers de la ciutat i va acabar amb un esmorzar.

F.m.i. 2015

ana maría ven peix al mercat i està a la despertà

18

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

F.m. 2015


SOCIETAT

6 DE MARÇ DE 2015

bon xocolata amb fogassetes

On està milagros no falten rialles i alegria

GAFA JOVEN

MONTURAS

MONTURA CON LENTES ORGÁNICAS BLANCAS

PARA TODAS LAS EDADES Y EN TODOS LOS ESTILOS .... PROMOCIÓN DESDE...

ANTIRREFLEJANTES

75 € 95 € Els menuts mai veuen el perill dels coets, ells són el soroll de la festa

%

DESCUENTOS GAFA JOVEN

SI NO OPTA PORMONTURA CON LENTES ORGÁNICAS NINGUNA DE LASBLANCAS ANTIRREFLEJANTES OFERTAS NI REGALO LE HAREMOS UN DESCUENTO ESPEDTO. CLIENTE CIAL

75 € 95 €

DESCUENTOS SI NO OPTA POR NINGUNA DE LAS OFERTAS NI REGALO LE HAREMOS UN DESCUENTO ESPECIAL

%

DTO. CLIENTE

SU

40 €

PR SU SEGUN GAFA PR

GAFAS MONTURAS

DE SOL PARA TODAS

LAS EDADES Y EN TODOS LOS ESTILOS .... GRADÚALAS PROMOCIÓN DESDE...

DESDE

GAFAS DE SOL

40 €

C/ Juan Carlos I, nº10- BENICARLÓ DESDE

CON SUS NUEVAS PO GAFAS GRADUAD LE REGALAREMO PARA LEJOS, CER SOL, CON LA MIS BLA GRADUACIÓN

49 € PROGRESI

T. 964 474 052

GRADÚALAS

CO GA LE PA SO GR

49 €

PO

PROGRESIVOS DE POR

BLANCOS ENDURE

Ofertas no acumulables e incompatibles entre sí. Válidas hasta final de existencias o hasta POR que Òptica Benavent considere retirarlos. Las normas de estas ofertas están a disposición del cliente qe las solicite. Las grabaciones de lentes serán hasta: CIL + 2,00 D; ESF. + 4,00D.

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

150

19

119


Cridà

— Fotos: Logan Ferrer/Dani beltrán/m.g.

Benicarló viu les Falles de 2015 de manera oficial des del passat dissabte 28 de febrer. L’acte de la Crida va donar fe d’aquest inici festiu de la ma de l’alcalde de la ciutat i les Falleres Majors de Benicarló, Marga Febrer i la xiqueta Carla Martínez. La nota d’humor de tan esperat acte la va posar l’alcalde, Marcelino Domingo, quan va fer referència al famòs “caloret faller“, i va donar pas a la cançó que, sense dubte, serà tot un hit durant estes Falles als casals de la ciutat. Les paraules de les Falleres Majors de la ciutat van posar el punt més tradicional a l’event, i van fer saltar i apaludir als benicarlandos i als membres de les 13 comissions benicarlandes que emplenaven la plaça de l’Ajuntament. Després, un sopar i una nit de ball popular va arrodonir la nit de la Crida i van donar per inaugurades les Falles de 2015.

ARREGLOS BAJOS DE PANTALONES, FALDAS Y VESTIDOS CAMBIO DE CREMALLERAS: INVISIBLES, VAQUEROS, CAZADORAS... ROPA DE HOGAR, CORTINAS, SÁBANAS, TOALLAS Y COJINES VESTIDOS DE FIESTA, FALLEROS Y CARNAVAL

JACINTO BENAVENTE, 29 BAJOS TEL. 964 472 861 acostura.arai@gmail.com 12580 BENICARLÓ

20

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

K&A K& &A® 964 465 253

SERVICIO DE PLANCHADO


306DE DEGENER MARÇ DE 2015

SOCIETAT

reines i rei del Foc

tots a la Cridà

Gabinete de Psicología

ALMA Y PSIQUE

gran germanor fallera

PSICOLOGÍA CLÍNICA PSICOTERAPIA PROFUNDA ANÁLISIS de SUEÑOS REGRESIONES TERAPIA con ARQUETIPOS FLORES de BACH Depresiones, Ansiedad, Estres, Trastornos del Comportamiento, Fobias, Búsqueda Interior. Gabinete de Psicología

Yolanda Muñoz Albiñana Nº Col. CV05348

ALMA Y PSIQUE Tel. 607 397 660 Av. Cataluña, 10 1ºB - 12580 Benicarló

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

21


6 DE MARÇ DE 2015

SOCIETAT

Paelles de germanor junta Local Fallera — Fotos: j.C.gilabert/Dani beltrán j-L.F.

El diumenge 1 de març es van reunir les 13 comissions falleres i J.L.F. de la ciutat a la pista annexa del pavelló poliesportiu, per degustar les tradicionals paelles de germanor de les falles de la ciutat. La J.L.F. també va preparar les seves paelles per a tots els components, Falleres Majors i Infantils de Benicarló, les seves Corts d’Honor i familiars. F.m., F.m.i. i Presidents de falla

F.m. i F.m.i. de benicarló amb els seus pares

F.m. Fallas 2015

MAS EN GENER FOR AL RE

ALVES

PRESUPUESTO SIN COMPROMISO SERVICIO RÁPIDO T. 663 88 31 34 javier amb les Padrines de les Falles

22

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

Viviendas Chalets Almacenes Comunidades Obra Pintura Aluminios Ventanas


6 DE MARÇ DE 2015

SOCIETAT

e la resta de fotos! La setmana que ve, podreu vor

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

23


6 DE MARÇ DE 2015

SOCIETAT

El maridaje “moto-falla”

en Benicarló

Los que van en moto son muy majos, las cosas como son

En benicarló, la fiesta de Las Fallas no solo consiste en los actos tradicionales. Desde hace 25 años la ciudad se llena de motos, gracias al maestrat motor Club que lleva ese cuarto de siglo atrayendo a miles de fans de las dos ruedas. Estas fiestas benicarlandas también se caracterizan por posibilitar escenas diferentes. Cientos de rugientes motores alrededor de los monumentos artísticos, no se ven en todas las ciudades falleras. Hablamos con el Vicepresidente del Club, jordi Lluch, que nos cuenta las novedades de esta edición. texto: Hugo del arco/ Fotos: maestrat motor Club

¿Cuántos sois en el Club? ¿Cuánto os cuesta la organización del evento?

Alrededor de un centenar. Tenemos socios colaboradores y socios activos. Durante el año somos pocos, pero ya tenemos una rutina hecha para la concentración, que comienza a prepararse en Septiembre. Hay que hacer mucha faena, pero hay cosas ya encauzadas, pedir las camisetas, los pins, organizar las rutas con la policía local… en 25 años ya tenemos un poco de práctica. Es mucho trabajo, pero con gente muy maja, los que van en moto son muy majos, las cosas como son. ¿Os queda mucho trabajo aún?

Bueno, quedan los últimos retoques: señalizar, componer todos los lotes de regalos, las camisetas, los pins. Aún queda lo físico, que es lo último ya. Vallar la zona de Sant Gregori. Todo es un trabajo del que tenemos que estar muy orgullosos todos los benicarlandos; un trabajo que hace posible la misma gente de Benicarló y atrae a miles de personas cada año. ¿se ha notado la crisis?

Hace cinco años que mantenemos el mismo precio, porque con la crisis se vio en alguna edición una reducción de los asistentes. Cada año ganamos menos, pero mientras no perdamos ya está bien que, al fin y al cabo esto no lo hacemos por dinero, todo se reinvierte. Este año, por ejemplo, hemos preparado algo especial por el aniversario, una exhibición stunt en la avenida Méndez Núñez el sábado por la tarde, en vez de los tradicionales juegos moteros y una cena y un concierto de Methana por la noche, en la Falla la Paperina.

24

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

La verdad es que agradecemos mucho la colaboración de las Fallas de Benicarló, sobretodo las colaboradoras, La Paperina, El Campanar, La Carrasca y El Grill. ¿Cuánta gente esperáis? ¿De dónde?

Vienen de toda España. Suelen venir motoclubs de alrededor, de la comunidad, de Catalunya o de Zaragoza los primeros y luego van fluyendo el resto. Además de la propia oferta de la concentración, muchos alquilan apartamentos y pasan varios días aquí. Vienen desde Cádiz a La Coruña. Hay quien se hace mil kilómetros para venir. Encima de una moto, son ganas. Pero es que, la gente es muy agradecida y ya están todo el año


esperando. Este año me retrasé en la publicidad y me llamó mucha gente preocupada, por si no se hacía. Son muchísimas amistades las que se hacen estos días. ¿En el alojamiento en el hotel habrá música en directo?

No, música pero en directo no. El hotel se porta muy bien con nosotros. Por el precio, mucha gente viene directamente de vacaciones, a descansar. Imagínate, todo incluido, hasta la inscripción, es una pasada. El tándem calidad precio es inigualable. Otra de las ventajas de esta concentración, es que hay varias opciones, desde los más jóvenes que acampan en la zona de Sant Gregori, a los más mayores que prefieren la comodidad del hotel o los grupos que te decía, que vienen diez o doce personas juntas y alquilan varios apartamentos. ¿Por dónde habéis preparado las rutas turísticas?

Ya el mismo viernes, después de cenar, salimos desde el puerto y hacemos una ruta por las fallas colaboradoras. Después, el sábado por la mañana, hay una ruta hasta Sant Mateu. Para que la gente conozca la comarca. Y luego, de vuelta a Peñíscola que, por cierto, dentro de la inscripción hay una entrada para visitar el castillo, que incluimos hace años. El sábado por la tarde, haremos la entrega de trofeos en el hotel y de ahí iremos al concierto de Methana. Y el domingo visitaremos un camping colaborador y acabaremos en Sant Gregori, que haremos un aperitivo y más rifas y sorpresas. Y hasta el año que viene.

Bueno, ahí se acaba para la gente, pero a nosotros aún nos queda un poco. Después, descansamos una temporadita y volvemos a la carga. Además, ya hace años que organizamos otra concentración más pequeña, que es más para disfrutarla nosotros, para estar un par de días con la gran familia que es el Club; pero aún está todo en el aire. Y por supuesto colaboramos con vueltas ciclistas, con actos como el de acompañar a Papa Noel y también iremos de apoyo con el Triatló Basiliscus, el 30 de Mayo en Peñíscola. Colaboramos en todo lo que podemos.

Menús diarios y de grupos. Tapas y pinchos. NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

25


CULTURA

6 DE MARÇ DE 2015

CEIP Ángel Esteban

3

anys

3 anys A Elena Miquel i Pietat Giner

Si desea alguna fotografía de los colegios publicada aquí, puede adquirirla en el

estudio de Logan Ferrer en Benicentro

26

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015


6 DE MARÇ DE 2015

CULTURA

3 anys B Desa Poveda i Aroa Sánchez

Hernán Cortés, 48 T. 964 460 076 Benicarló NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

27


CULTURA

6 DE MARÇ DE 2015

La biblioteca celebra el Dia de la Dona Amb motiu de la celebració del Dia Internacional de la Dona, la Biblioteca Manel Garcia i Grau ha preparat algunes activitats commemoratives que comencen dijous 5 de març a les 19 hores amb la presentació del poemari ‘Em remou la sinceritat’, de l’escriptora i periodista Mariola Nos. En el recital, l’escriptora estarà acompanyada dels rapsodes Olga Suárez i Lluís Batalla, de l’associació Rodonors Invictes, i el músic Carlos Elorduy a la guitarra. A partir del mateix dijous, es podrà visitar a la sala general de la Biblioteca l’exposició «Novel·la negra en femení», un homenatge a les escriptores del gènere de la novel·la negra que formen part dels fons de la Biblioteca. D’aquesta manera, la Biblioteca s’afegeix a la commemoració del 125 aniversari del naixement d’Agatha Christie i a la concessió del premi Pepe Carvalho de Novel·la Negra 2015 a l’escriptora Alicia Giménez Barlett.

més de 2.300 persones visiten l’exposició «Contes infantils de la guerra» L’exposició «Contes infantils de la guerra» està tenint un gran èxit de públic. Des que va obrir les portes, el 29 de gener, fins al passat 24 de febrer, 2.376 persones s’han apropat al Mucbe per contemplar de prop els exemplars originals d’alguns dels contes clàssics que, durant la guerra civil, van passar a formar part de l’engranatge propagandístic del moment. En total han estat sis grups d’adults provinents de localitats de les províncies de Castelló i Tarragona i nou grups escolars de Benicarló i Alcalà de Xivert. Els visitants han pogut comprovar les adaptacions lliures que van patir contes infantils tradicionals com “L’aneguet lleig”, “El gat amb botes” o “Cigronet”, que es van convertir en una arma per ensenyar als més menuts un món dual de bons i dolents, semblant al que s’estava enfrontant en aquells moments al camp de batalla. La caputxeta roja va passar a ser blava i l’aneguet lleig es va convertir en un obrer obsessionat per la lluita de classes. La mostra, comissariada per Sergi Freixes i Jordi Garriga i produïda per la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859, continuarà oberta fins al proper 12 d’abril.

¿Te interesa repasar lo que has hecho en el cole? Se ofrece maestra para dar clases particulares a niños de Primaria. Interesados llamar al 6 0 9 C/Prades

Precio económico

28

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

460 762


CULTURA

6 DE MARÇ DE 2015

pels carrers antics de Benicarló jaumE rOLíNDEz FONOLLOsa

Crist de la mar, 2015 Els carrers antics de Benicarló m’han portat en aquesta ocasió al Centre Parroquial de la parròquia de Sant Pere. I és que en aquest lloc es treballa de valent, s’assaja de veritat per representar la IV edició de l’obra “El Cristo de la Mar. Benicarló 1650” original de José Mª Ganzenmüller Roig i José Luis Guzman Grau. L’any 2000, vam celebrar i commemorar especialment el 350è aniversari de la vinguda del Crist de la Mar a Benicarló i ens vam comprometre a representar cada cinc anys l’obra teatral a la parròquia de Sant Bartomeu. I enguany toca, sí. Enguany, els dies 27, 28 i 29 de març toca repetir el conveni i transmetre al públic assistent l’emoció i el dramatisme del fet especial

que va ocórrer l’any 1650 a la nostra mar, a la nostra ciutat. I un públic fidel hi assistirà, no hi ha dubte, a celebrar i a gaudir de l’arribada del nostre Crist de la Mar perquè un munt de persones implicades ho faran possible. I a més, enguany, amb el temple de Sant Bartomeu convenientment abillat i restaurat per acollir la figura especial que ens va arribar de la mar. Sí, al Centre Parroquial de la Parròquia de Sant Pere, assagem de veres. Paga la pena l’esforç perquè com vaig escriure l’any 2000 en la salutació del programa de mà anunciador dels actes a celebrar, El nostre Crist de la Mar és un camí i cal seguir-lo agosaradament.

el oasis de los libros jaViEr aNgOstO

Distintas formas de mirar el agua “Escúpele al pantano y a quien lo hizo”, cantaba José Antonio Labordeta (siempre y cuando se lo permitiese la autoridad de turno, ya que su canción “Carta a Lucinio” rara vez pasaba la censura previa a los recitales). Pues bien, en torno a la espinosa cuestión de los pantanos y sus consecuencias gira la última novela de Julio Llamazares, Distintas formas de mirar el agua. La muerte del abuelo Domingo reúne a todos los familiares para cumplir su última voluntad: la de que esparzan sus cenizas sobre las aguas del pantano que desde hace cincuenta años cubren Ferreras y otros pueblos de la comarca. En aras del progreso, las gentes del valle leonés del río Porma se vieron obligados a abandonar sus pueblos para ser realojados en unos barracones del páramo de Palencia. Allí tuvieron que empezar de cero y convertir el erial de una antigua laguna desecada en tierras aptas para el cultivo. He dicho de cero pero ni siquiera eso, pues tuvieron que firmar hipotecas para poder comprar sus futuras casas. A la larga, trabajando como burros de sol a sol, salieron adelante en lo material; pero, sin embargo, a casi todos ellos la añoranza de su pueblo no los abandonaría jamás.

El nostre Crist de la Mar és un plor i cal rescatar el salnitre de les llàgrimes. El nostre Crist de la Mar és una venjança i cal revestir d’amor les mans agreujades. El nostre Crist de la Mar és un problema a solucionar i cal meditar les dades per resoldre’l. El nostre Crist de la Mar és una creu de fusta vella i cal envernissar-la amb esmalts de colors de combat.

El título de la novela, Distintas formas de mirar el agua, hace referencia a las diferentes maneras de ver el pantano que tienen los miembros de la familia de Domingo. Por un lado están los que vivieron en Ferreras hasta la construcción del embalse. Por otro, los que para ellos el pueblo es sólo un referente del relato oral de sus mayores. Y finalmente están los familiares políticos para quienes el pantano es un paisaje sin apenas referencias sentimentales. El libro está dispuesto en capítulos que corresponden a las reflexiones de cada uno de los familiares, lo cual hace de la novela una obra plural y rica. Julio Llamazares nació en Vegamián (provincia de León). Vegamián es otro de los pueblos sumergidos en las aguas del pantano de esta novela. Un pantano proyectado, curiosamente, por otro escritor: el novelista e ingeniero Juan Benet.

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

29


6 DE MARÇ DE 2015

NATACIÓ / trofeu jose Luís ballester Els dies 28 de febrer i 1 de març a la piscina olímpica de Castelló, va tindre lloc el trofeu Jose Luís Ballester, reservat a les categories benjamí i aleví, reunint una impressionant quantitat de joves nedadors (531). El Club Natació Benicarló va presentar, un equip de 26 nedadors, dirigits per Myriam Martínez. Formaren l’equip dels alevins: Sara Vea, Laura Verge, Sara Troncho, Raul Carbó, Oriol Lluch, Aitor Gil, Sergi Saura, David García, Óscar García, Joan Martín i l’equip dels benjamins: Henar Ávila, Maria Verge, Noemí Verge, Laia García, Alejandra Oroian, Joana Bel, Ainhoa Baró, Diego Pérez, Dylan Villanueva, Eric Alberich, Isaac Vendrell, Joan Ballester, Guillem Tomas, Óscar Balaguer, Bruno Moliner i Joan Verge. Les actuacions més brillants foren les de Sergi Saura, que va guanyar la plata als 100 lliures i el bronze als 200 lliures; Óscar García, que va obtindre la plata als 100 esquena i la de David García, que va aconseguir el bronze als 200 braça. Per alguns dels benjamins era el primer cop que competien en piscina de 50 metres i va ser una experiència molt interessant.

Gemma Labèrnia, al Campionat d’Espanya Infantil d’Hivern La fenomenal bracista del Club Natació Benicarló Gemma Labèrnia va participar al campionat d’Espanya infantil d’hivern que es va disputar a Càdis el dia 27 de febrer. Va nadar la prova dels 200 braça i va tindre una molt meritòria actuació. Nadant, altre cop, en temps de mínima nacional, va quedar prop de classificar-se per a la final vespertina. Aquesta és la cinquena vegada que Labèrnia (de 13 anys encara) participa en un campionat nacional. L’entrenadora Lucia Vicente, que va anar amb la nedadora a Càdis, estava molt satisfeta del rendiment d’una Gemma que va agafant-li les mides a la competició nacional i, cada cop, rendeix a més nivell en les grans ocasions.

30

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

ESPORTS


6 DE MARÇ DE 2015

ESPORTS

DUATLÓ / Últimas competiciones

Campionat d’Espanya de Duatló de Llarga Distància — Dani Esbrí

El pasado domingo 15 de febrero se celebró en Castellón el tradicional 10mil organizado por el centro de deporte H2O donde participaron más de 2.000 personas que disfrutaron de un soleado domingo corriendo por la capital de la provincia. Los resultados fueron los siguientes: 164 Vicent Prats (39:47); 203 Victor Cheto (40:35); 229 Rubén Rico (41:36); 249 Pedro Sánchez (42:12); 445 M. Ángel Naranjo (44:56); 493 Juanjo Arín (45:37); 499 Carlos Naranjo (45:46); 577 Ximo Moya (46:49); 1301 Felipe Marza (55:56); 1464 Toñi Ojeda (57:30); 1489 Javier Cheto (58:03); 1490 Paqui Ferrer (58:04); 1498 Patricia Millan (58:10). Y el pasado domingo 22 de febrero, un año más se disputó la Maratón de Espadán, una de las más grandes y consolidadas dentro del calendario de la Comunidad Valenciana. Puntualmente a las 9 de la mañana, con menos frío de lo esperado pero con mucho viento, tomaron salida los más de 1.000 inscritos en esta edición del 2015. Entre los valientes para afrontar los 42 Km con un desnivel positivo de 1700m se encontraban los siguientes basiliscus: 27 Daniel Colom (4H 18´); 55 Carlos Esteller (4H 31´); 129 Vicente Roig (4H 53´); 130 Héctor Alonso (4H53´); 224 Javier Traver (5H 14´); 269 Marc Sánchez (5H 23´); 378 Argimiro Seva (5H 41´); 506 Víctor Gil (6H 04´); 913 Sara Monferrer (8H05´); 914 Patricia Filippi (8H05´). También cabe destacar la tercera posición por equipos, a pesar de que Javier de la Fuente tuvo que abandonar cuando iba en décima posición, al tener una fuerte caída.

Diumenge 22 de febrer va tindre lloc el campionat d’Espanya de Duatló LD Duatlón Orihuela 90.0 Vientos del Pueblo. La prova consistia en 19,4 km de carrera, 66 km de bicicleta i 8,2 km de carrera. Després d’una dura prova degut al vent, vaig finalitzar en un temps de 3:50:10, baixant 15 minuts de l’edició anterior, aconseguint quedar subcampió de GGEE20-24 i el 68 de la general de un total de 400 duatletes que van finalitzar la prova. He d’agrair a totes les persones que han estat pendents del meu resultat i m’han animat a aconseguir este bon resultat. En especial a Alba Dobón Chic, per pegar-se la pallissa del viatge i per la paciència que te per aguantar les hores que l’abandó per anar a entrenar, i de lo bona fotògrafa que és. Als meus pares, que no cal dir que són uns bons patrocinadors, encara que els he trobat a faltar a la meta (sort que hi havia bona substituta). Al meu cosí Jordi Cuartero per deixar-me la bicicleta i a Nacho AP per les rodes. Al Club Triatló Basiliscus per tots els ànims i felicitacions de tots els membres. A Víctor Cheto per tots els consells des del dia que vaig iniciar-me en aquest esport. A Blobikes Benicarló per facilitar-me una bici per als entrenaments (espero que la Felt España ja estiga apunt d’arribar). I no puc oblidar-me de totes les persones que m’acompanyen a tots els entrenaments, en especial de Rubén Gellida i Héctor Lores pel maltractament que me fan. Felicitar a Marc Feliu pel seu gran debut en llarga distància. I com no, no deixar d’admirar a Antonio Gil Gil pel seu potencial.

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

31


6 DE MARÇ DE 2015

ESPORTS

ATLETISME / Campionat autonòmic juvenil — C.a. baix maestrat

Dissabte 28 de febrer es va disputar al Palau d’Esports Luis Puig de València, el campionat autonòmic juvenil de pista coberta. El C.A. Baix Maestrat va participar amb tres atletes. Miriam Querol va millorar marca en perxa situant el llistó en 2,20 i finalitzant en 4a posició. En els 60 llisos va parar el crono en 9”21. Lara Albiol va millorar la seua marca en longitud amb 3,55 i en el 60 amb 9”61. En la mateixa competició, Hajiba El Jaziri va participar en un control de 1.000 metres finalitzant amb un bon temps de 3’46”.

Campionat Escolar Diumenge 22 de febrer es va disputar a les pistes d'atletisme de Benicarló el Campionat Escolar de Proves Combinades amb la participació de 77 atletes de Benicarló de categories iniciació fins a juvenil. Els atletes van participar en un triathló amb una prova de velocitat, longitud i pes, organitzat pel C.A. Baix Maestrat. Els medallistes per categories van ser: Iniciació femenina: 1a Julia Mateu, 2a Dessire Campoy, 3a Ines Marzá. Iniciació masculina: 1r Ovidi Alberich, 2n Mohamed Amin, 3r Martin Herrera. Benjami f. 1a Laía Borrás, 2a Ana Domingo, 3a Júlia Pitarch. Benjami m. 1r Iker Lopez, 2n Mario Jaro, 3r Iker Pèrez Aleví f. 1a Iman Chouta, 2a Sara Maache, 3a Ghizlan El Khayat. Aleví m. 1r Thiago Islas, 2n Pedro Campoy, 3r Miquel Cucala. Infantil f. 1a Mariam Chelli, 2a Anna Galan, 3a Laia Roda. Infantil m. 1r Raul Requena 2n Adil Chouta, 3r Moad Isaoui. Cadet-juvenil f. 1a Miriam Querol, 2a Rania Bassam, 3a Hajiba El Jaziri Cadet-Juvenil m. 1r Gerard Serrat, 2n Oriol Querol.

I dissabte 21 es va disputar una jornada d'atletisme en les pistes d'Amposta en la que quasi tots els atletes del C.A. Baix Maestrat van millorar les seues marques. Els més destacats van ser Miriam Querol 2'10 en perxa i 4'08 en longitud, Mariam Chelli 1'90 en perxa, Ivone Cerdá 9"5 en 60 llisos, Claudia Dobón 8"5 en 60 llisos, Alba Besalduch 4,31 en longitud, Hajiba el Jaziri 11"6 en 60 tanques i Anna Galan amb 7,14 en llançament de pes."

ATLETISME / benicarló es prepara per a la cursa 10k El proper 29 de març, coincidint amb el Diumenge de Rams, tindrà lloc a Benicarló la primera edició d’una cursa de 10k, emmarcada dins del circuit de curses populars que la Regidoria d’Esports ha posat en marxa enguany amb l’objectiu d’obrir la pràctica de l’esport a tota la ciutadania. La cursa, organitzada juntament amb el Club Atletisme Baix Maestrat, tindrà un recorregut urbà, tancat al trànsit durant la prova, amb sortida i arribada a les pistes d’atletisme, per tal de facilitar la logística dels esportistes que participaran, que podran canviar-se i dutxarse a les instal·lacions de les pistes, i també per poder organitzar millor l’entrega de trofeus. El circuit tindrà un punt d’avituallament als cinc quilòmetres i un altre a l’arribada. Segons els organitzadors, es tracta d’un circuit urbà molt atractiu que permetrà que els atletes es creuen en diverses parts del recorregut i que recorrerà l’avinguda de Méndez Núñez, l’avinguda de Catalunya, l’avinguda del Marqués de Benicarló i el port esportiu, entre d’altres. Les inscripcions poden realitzar-se via online a través del web www.cronorunner.com o via presencial a Esports Arín o a les instal·lacions de la Piscina Municipal. El preu de la inscripció són 8 euros. Tant el regidor d’Esports, José Joaquín Pérez Ollo, com els representants del Club d’Atletisme han volgut agrair el treball de tota la gent que participarà en l’organització de la prova i especialment a la penya l’Arjub, a l’Associació de la Dona Llauradora i a la Policia Local pel disseny del circuit i el pla de seguretat de la prova. Pérez Ollo ha subratllat la importància de la posada en funcionament del circuit de curses populars, “un projecte molt ambiciós, que ha suposat molt de treball i que esperem que arribe a tots els ciutadans”.

32

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015


6 DE MARÇ DE 2015

MISCEL·LÀNIA

B21 EXTRAORDINAIRE Devuelva a su piel la juventud original

Divendres 6 20.00 h Presentació del CD Cançons al riurau, de Lluís El Sifoner. Local de la Penya Setrill (c. de l’Abat Pere Boqués, 5 baixos).Organitzen: Ateneu Cultural de Benicarló i Penya Setrill. Dissabte 7 12.30 h Concert del Ninot. Coral Bovalar, Coral Petiquillo, Coral Kylix. Magatzem de la Mar. Organitza Coral Polifónica Benicarlanda. Diumenge 8 17.30 h Concert de solistes de la Banda de Benicarló. Auditori. Organitza: Assoc. Musical Ciutat de Benicarló. Dimarts 10 21.00 h Projecció de la pel·lícula Marie Heurtin (any 2014), dirigida per Jean-Pierre Améris. Auditori. Preu entrada: 4 EUR. Organitza: Bisbat de Tortosa.

SUBSCRIU-TE AL 7DIES!

c/ Socorro,1 - VINARÒS - Pío XII - BENICARLÓ

tel: 964 45 00 85 Farmàcies de guàrdia Dia

FarmÀCia

aDrEÇa

06

Consuelo gonzalez

Hernan Cortés, 45

07/08

ana mª. badenes

09

mayte Febrer

10

amparo Carceller

11

alejandro Hernández

12

Pablo sastre

c/Pius Xii, 23 c/jacinto benavente,5

tELÈFON 964 46 22 77 964 470 799 964470102

avda. Yecla, 6

964471143

méndez Núñez,47

964 827 139

avda. Cataluña, 31

964 828 766

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

33


6 DE MARÇ DE 2015

MISCEL·LÀNIA SOCIETAT molts anys portant l’Estandard de la Falla

alumnes de primer curs del cicle formatiu de gestió d'allotjaments turístics, responsables del protocol i relacions públiques de les Vi jornades tècniques de la Carxofa, organitzades pel CiPFP benicarló marineros almorzando y disfuntando de la “despertà”

Menú Junior Hamburguesa Patatas 5,50 Nuggets EUROS Refresco Yogurt para niños

Menú XXL Doble Hamburguesa Patatas Nuggets Refresco Grande

6,50S EURO

Plaza Ministro Marcelino Domingo, Local 2 - Benicarló - T. 964 471 070

34

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015


MISCEL·LÀNIA SOCIETAT

6 DE MARÇ DE 2015

Almudena felicidades por este 2º Premio del concurso escolar de maquetas

Nota de agradecimiento familia Caldés Rodríguez

Gracias a todos los que nos habéis acompañado estos días, por las infinitas muestras de cariño hacia nuestra familia y por hacernos sentir inmensamente afortunados por la madre que hemos tenido y que llevaremos eternamente en nuestro corazón. Maruja desde el pasado 1 de marzo de 2015 ya está con Caldés, ambos vivirán siempre en nuestros pensamientos y en cada acción que realicemos. Un abrazo de toda la familia Caldés Rodríguez.

Nou

llançament ! Batans de la provincia de Castelló Marta Trilles Villamón i Rafael A. Ochando i Jurado

E

l més important en el recorregut dels autors per la Província de Castelló a la recerca dels batans hidràulics, ha estat el treball de camp, que pretén deixar constància de l’existència d’aquestos abans de la seva inminent desaparició. En aquells casos en els que no hi resta ja ningún vestigi el que han fet ha sigut intentar situar-lo en el mapa. Per altra banda, aquesta obra deixa oberta una nova porta qué ens puga aportar més informació bé de l’existència de més batans o treball d’arxiu concret d’algún dels batans mentat, ja que la tasca dels autors ha prioritzat els batans que resten encara en la memòria de la gent, deixant de banda tots aquells que hi han estat però ja no hi són, ni física ni en la memòria dels més grans.

visita la nostra web

editorialantinea.com

Editorial antinEa c/. Dr Fleming, 6 Tel. 964 45 00 85 Fax: 964 45 20 12 12500 Vinaròs

e-mail: webmaster@editoralantinea.com

NÚMERO 532 - 6 DE MARÇ DE 2015

35


7dies 532redux  
7dies 532redux