3 minute read

CIENCIA CIDADÁ AS PLATAFORMAS DE REGISTO DE AVES I

AS PLATAFORMAS DE REGISTO DE AVES I: O NOTICIARIO ORNITOXEOGRÁFICO/SGO

Cosme Damián Romay Cousido*

Advertisement

Andrew Mckie

Picapeixe, da familia dos alcedínidos duns quince centímetros, cabeza grosa, peteiro longo e forte, rabo curto, plumaxe de cor azul nas partes superiores, verde brillante a ambos os lados do pescozo, gorxa branca e partes inferiores rubias.

O QUE É O NOG?

O Noticiario Ornitoxeográfico/SGO ou Noticiario Ornitoxeográfico Galego, no sucessivo NOG, é umha plataforma em linha activa desde o ano 2009 para recolher observaçons de aves na Galiza e zonas próximas (Figura 1). Está apoiada pola Sociedade Galega de Ornitoloxía (SGO), associaçom fundada em 1999, se bem a base de dados do NOG está alojada no CESGA (Centro de Supercomputación de Galicia). O NOG foi desenvolvido pola empresa Sixtema. Participam na gestom deste noticiário voluntários da SGO, e qualquera pessoa pode introduzir observaçons de aves que cumpram os critérios de selecçom estabelecidos para os Anuarios das aves de Galiza (se bem de facto publicam-se mesmo citas de aves comuns). O NOG é herdeiro do Noticiario Ornitolóxico que se encontrava na web da SGO entre os anos 2002 e 2008, e que compilava registos enviados à própria SGO e ao foro de internet Galiciaves. Hoje em dia (Setembro de 2021) há subidas ao NOG quase 52.400 citas correspondentes a 421 espécies de aves, ademais de dados de subespécies, híbridos e grupos de espécies. Em todos os concelhos há algumha cita, e também há observaçons para 22 áreas complementárias, em geral rias e porçons limítrofes de territórios vizinhos da Galiza (apenas 326 registos). Quase 2.900 das observaçons tenhem adjuntas fotografias, que sumam um córpus documental de mais de 4.000 imagens. Há mais de 300 colaboradores e colaboradoras.

Que pontos fortes tem?

a) Informaçom clara. Cada observaçom tem umha ficha individual, com mapa de situaçom (a nível de concelho), imagens e informaçom da cita numha só vista de pantalha (Figura 2). b) Dados de qualidade. As citas som revisadas por validadores expertos e, em essência, estám bem avaliadas.

c) Opçons de filtragem. Tem possibilidade de filtrar as observaçons por espécie (galego, castelám ou científico), períodos concretos, só por mês, por observador/a e província ou concelho. Também seleccionando só as citas que tenhem fotografias ou mesmo procurando umha palavra nos comentários.

d) Córpus documental. Umha vez que tem umha alta proporçom de registos relativamente antigos (nada menos que 36.000 até o final de 2013, momento no que apenas se empregam outras plataformas de ciência cidadá), o valor “histórico” do córpus documental do NOG é muito grande.

Em que pode melhorar?

a) Grupos considerados. O NOG só recolhe citas de aves, carecendo da opçom de tomar datos (mesmo de modo “colateral”) doutros grupos faunísticos ou de flora.

b) Página web e app. Ocasionalmente dá problemas ao carregar (p. ex. de Junho a Setembro de 2021), e desde o 2019 nom se podem ver estatísticas. Ademais, existem importantes dificuldades para “picar” dados desde alguns telefones móveis umha vez se entra na web (polo desenho da mesma). Isto vai em detrimento da recolha de citas in situ no campo. Nom tem app para smartphone.

Aspecto do portal principal do Noticiario Ornitoxeográfico/SGO (Setembro de 2021).

Exemplo de ficha no NOG (Sterna hirundo, 30 de Maio de 2021, Malpica de Bergantinhos, J. M. Pérez Veres).

visualizam logo no mapa. Aliás, só se podem ver os dados a nível de concelho e nom em quadrículas UTM, úteis para comparar resultados com atlas ou elaborá-los.

d) Transectos e estaçons. A web nom permite fazer itinerários nem contagens desde um ponto com tempo controlado.

e) Gestiom dos dados. Nom se podem editar as observaçons umha vez enviadas, tendo que solicitar aos administradores eventuais correcçons. Tampouco se recibem correios-electrônicos com o resumo de citas subidas, nem se podem descarregar os registos se nom é solicitando-o expressamente à SGO. fóra chegam a subir citas das suas visitas a Galiza. Nom participa no EuroBirdPortal nem no GBIF.

CONTACTOS

A Sociedade Galega de Ornitoloxía auspicia o NOG (sgosgo@sgosgo.org, e também em Facebook).

AGRADECIMENTOS

A Juan Gómez Escariz, da SGO polas sugestons e por estar sempre ai.

REFERÊNCIAS

Horns, J. J.; Adler, F. R. & Şekercioğlu, Ç. H. (2018). Using opportunistic citizen science data to estimate avian population trends. Biological Conservation, 221: 151-159.

This article is from: