Page 1

Más información en www. reciella .com

Queríes families… Ye mui frecuente n'Asturies sentir a los güelos falar asturianu, pero non tanto yá a los nietos. Por ello, los padres y madres sois l'enllaz ente unos y otros. La reciella dende piquiñino pue asimilar mui fácilmente dos o más idiomes. Les investigaciones científiques nesti sentíu afiten que llegar a ser billingüe favorez l'alquisición d'una tercera o cuarta llingua. llingua Amás, proporciona a les persones billingües mayores oportunidaes de pensamientu y razonamientu, asina como ventayes sociales, culturales y llaborales. Da-yos la oportunidá a los vuestros fíos y fíes de que nel futuru falen asturianu y castellanu, amás d'otres llingües, sólo va aporta-yos beneficios. Dende Reciella animámosvos a que viváis colos vuestros fíos y fíes esta aventura.

¿Por qué falar asturianu? L'asturianu surdió de la xuntura ente’l llatín llantáu polos romanos nel nuestru territoriu y les llingües prerromanes que yá esistíen nel mesmu. A lo llargo de la historia podemos atopar bayura de documentos civiles, relixosos, notariales o lliterarios escritos nesta llingua, pero a partir del sieglu XIV entaína un procesu de retrocesu. Con too en plenu sieglu XXI, l'asturianu sigue siendo una llingua viva, viva usada por cientos de miles de persones, y una bona parte de la sociedá asturiana, que s’espresa o entiende la llingua asturiana. L'asturianu pa ellos, pa nosotros y nosotres, nun ye sólo la llingua de la tenrura, de complicidá familiar, ye tamién una llingua que val pa espresar tou tipu de pensamientos y sentimientos. Somos la comunidá de falantes d’una llingua qu’apaez nel catálogu de llingües en peligru de la UNESCO, UNESCO usala y tresmitila polo tanto nun ye solo una opción personal, tamién representa una importante aportación a la riqueza y diversidá cultural de la humanidá. humanidá

¿Pa qué sirve falar asturianu? Una llingua sirve pa comunicanos con otres persones y pa reconocenos como parte de la comunidá que la orixinó. Toles llingües del mundu formen parte de la herencia inmaterial que recibimos de los nuestros antepasaos. Precisamente, esi calter inmaterial ye'l que fixo que munches llingües esapaecieran ensin dexar güelga. Por fortuna, n'Asturies tovía caltenemos viva la nuesa llingua y preservala y tresmitila a les xeneraciones vinientes ye un compromisu pa col nuestru orixe y pa colos nuestros descendientes. descendientes Sirve, amás, pa dotalos d'una cultura propia cola que pueden integrase y reconocese nel mosaicu de la cultura y la diversidá universal; aportando’l so color únicu a esti.

¿Por qué ser billingüe ye una ventaya? Supónse qu'ente la metá y dos terceres partes de la población mundial ye bilingüe. D’alcuerdu colos estudios científicos el saber más d'un idioma aumenta les habilidaes cognitives, favoreciendo una mayor flexibilidá mental y capacidá de comunicación; amás de favorecer l'aprendizaxe d'idiomes nuevos, alquiriendo ventayes personales, sociales y llaborales llaborales y contribuyendo a la valoración del patrimoniu cultural universal. universal Amás, los neños que medren con dos o más idiomes son quien a concentrase meyor nes sos xeres y algamen un rendimientu escolar mayor que los monollingües. Estos mesmos estudios indiquen que pa consiguir el billingüismu plenu fai falta un 25% d’esposición a una llingua, y n’Asturies tenemos la oportunidá de convivir en families bilingües, bilingües nes que los sos miembros son quienes a usar l’asturianu y castellanu, xunto con otres llingües que pueden tener como propies otros miembros de la familia. El billingüismu polo tanto ye más cenciello de lo que pensamos.

Na nuestra familia falamos amestáu ¿Qué pasa? En llugares como Asturies, onde conviven dos llingües, si éstes nun tienen el mesmu prestixu y a los sos falantes nun se-yos dan los mesmos derechos va produciéndose pasín ente pasu un procesu de sustitución nel que la llingua con menor proteición proteición acaba por desapaecer. desapaecer Enantes d’esto la llingua menos protexida, que nesti casu ye l’asturianu, va perdiendo vocabulariu y gramática en diferentes graos, hasta la so castellanización en delles xeneraciones. Pa una tresmisión llingüística afayadiza y p’algamar un entornu bilingüe na familia ye importante estremar les dos llingües. llingües Si faláis amestáu tenéis mediu camín andáu pues namás fai falta un pequeñu esfuerzu pa pasar a usar un bon rexistru asturianu. Pa tomar conciencia de les formes asturianes podéis echar mano de diccionarios y gramátiques, pero tamién facer por lleer, sentir y practicar l’usu del asturianu.

En casa nunca falamos asturianu ¿Qué podemos facer? Si namás faláis castellanu, o otra llingua, pero queréis que los vuestros fíos y fíes falen asturianu habéis d’ufierta ufiertaufierta-yos oportunidaes nesti idioma. idioma Participái n'actividaes culturales y d'ociu nes que l'asturianu seya la llingua vehicular, axuntáivos a otres families que falen asturianu pa sentiles y charrar con elles, emplegái material fechu n'asturianu y compartíilu colos neños, o apuntái a la vuestra reciella a clases d’asturianu. Tamién podéis aprovechar aprovechar p’acompañar a la vuesa familia nel aprendizaxe y dir formándovos y deprendiendo a falar al empar qu’ellos. qu’ellos Deprender una nueva llingua siempre ye una experiencia prestosa y más si t’ayuda a formar parte de la comunidá.


…Queridas familias ¿Por qué hablar asturiano? El asturiano surgió de la confluencia entre el latín introducido por los romanos en nuestro territorio y las lenguas prerromanas que ya existían en el mismo. A lo largo de la historia podemos encontrar cantidad de documentos civiles, notariales o literarios escritos en esta lengua, pero a partir del siglo XIV comienza un proceso de retroceso. Pese a todo en pleno siglo XXI el asturiano sigue siendo una lengua viva, viva usada por cientos de miles de personas, y una buena parte de la sociedad asturiana, que se expresa o entiende la lengua asturiana. El asturiano para ellos, para nosotros y nosotras, no es sólo la lengua de la ternuna, de la complicidad familiar, es también una lengua que vale para expresar todo tipo de pensamientos y sentimientos. Somos la comunidad de hablantes de una lengua que aparece en el catálogo de lenguas en peligro de la UNESCO, usarla y transmitirla por lo tanto no es solo una opción personal, también representa una importante aportación a la riqueza y diversidad cultural de la humanidad. humanidad

¿Para qué sirve hablar asturiano?

¿Por qué ser bilingüe es una ventaja? Se supone que entre la mitad y dos terceras partes de la población mundial son bilingües. De acuerdo con los estudios científicos el saber más de un idioma aprendizaje aje de nuevos aumenta las habilidades habilidades cognitivas, favoreciendo una mayor flexibilidad mental y capacidad de comunicación; además de favorecer el aprendiz idiomas, alquiriendo ventajas ventajas personales, sociales y laborales laborales y contribuyendo a la valoración del patrimonio cultural cultural universal. universal Además, los niños que crecen con dos o más idiomas son capaces de concentrase mejor en sus tareas, obteniendo un rendimiento escolar mejor que los monollingües. Estos mismos estudios indican que para conseguir el bilingüismo pleno hace falta un 25% de exposición a una lengua, y en Asturies tenemos la oportunidad de convivir en familias bilingües, bilingües en las que sus miembros son capaces de usar el asturiano y el castellano, junto a otras lenguas que pueden tener como propias otros miembros de la familia. El bilingüismo por lo tanto es más sencillo de lo que pensamos.

En nuestra familia hablamos “amestáu” ¿Qué pasa? En lugares como Asturies, donde conviven dos lenguas, si éstas no tienen el mismo prestigio y a sus hablantes no se les dan los mismos derechos va produciéndose poco a poco un proceso de sustitución en el que la lengua con menor protección acaba por desaparecer desaparecer. Antes de esto la lengua menos protegida, que en este caso es el asturiano, va perdiendo vocabulario y gramática en diferentes grados, hasta su castellanización en varias generaciones. Para una transmisión lingüística adecuada y para alcanzar un entorno bilingüe en la familia es importante separar las dos lenguas lenguas. guas Si habláis esta mezcla que se llama “amestáu” tenéis medio camino andado pues nada más hace falta un pequeño esfuerzo para pasar a usar un buen registro asturiano. Para tomar conciencia de las formas asturianas podéis echar mano de diccionarios y gramáticas, pero también hacer por leer, escuchar y practicar el uso del asturiano.

En casa nunca hablamos asturiano ¿Qué podemos hacer? Si solo habláis castellano, o otra lengua, pero queréis que vuestros hijos e hijas hablen asturiano, tenéis que ofrecerles oportunidades en este idioma. idioma Participad en actividades culturales y de ocio en las que el asturiano sea lengua vehicular, juntaos con otras familias que hablen asturiano para escucharlas y hablar con ellas, emplead materiales hechos en asturiano y compartidlos con los niños y apuntadlos a clases de asturiano. También podéis aprovechar para acompañar a vuestra familia en el aprendizaje e ir formando y aprendiendo a hablar al mismo tiempo que ellos. ellos. Aprender una lengua es siempre una agradable experiencia y más si te ayuda a formar parte de la comunidad.

Más información en www. reciella .com

Una lengua sirve para comunicarnos con otras personas y para reconocernos como parte de la comunidad que la originó. Todas las lenguas del mundo forman parte de la herencia inmaterial que recibimos de nuestros antepasados. Precisamente, ese carácter inmaterial es el que hizo que muchas lenguas desaparecieran sin dejar huella. Por fortuna, en Asturies todavía conservamos viva nuestra lengua y preservar y transmitirla a las nuevas generaciones es un compromiso con nuestro origen origen y con nuestros descendientes. descendientes Pero sirve además para dotarlos de una cultura propia con la que pueden integrarse y reconocerse en el mosaico de la cultura y la diversidad universal; aportando su color único a éste.

Es muy frecuente en Asturies escuchar a los abuelos hablar asturiano, pero no tanto ya a los nietos. Por ello, los padres y las madres sois el enlace entre unos y otros. Los niños desde pequeños pueden asimilar muy fácilmente dos o más idiomas. idiomas Las investigación científicas en este sentido demuestran que llegar a ser bilingüe favorece la adquisición de una tercera o cuarta lengua. lengua Además, proporciona a las personas mayores oportunidades de pensamiento y razonamiento, así como ventajas sociales, culturales y laborales. Dándoles la oportunidá a vuestros hijos e hijas de hablar en el futuro asturiano y castellano, además de otras lenguas, les estáis aportando beneficios. Desde Reciella os animamos animamos a que viváis con vuestros hijos esta aventura. aventura

Carta pa les Families  

Dellos apuntes sobre la importancia de la tresmisión xeneracional del asturianu.

Read more
Read more
Similar to
Popular now
Just for you