Page 1

numero

5

numero

11.3.2015

3

F1-kausi alkaa jälleen sivu

5

Olutta maun vuoksi

sivu

6

BAS1 Itella Posti Oy Itella Green

Lentokentille tuli unikapseleita sivu

Selkosanomat 25 www.selkosanomat.fi

VUOTTA

Kuva Kaisa Kaatra

Kuva Markku Juusola

Taikuri Jose Ahonen osaa lukea ihmisten ajatuksia. Se perustuu ilmeiden tulkintaan, arvaukseeen ja ihmistuntemukseen. Kasvokkain sivulla 2.

Monet iloitsevat YK:n vammaissopimuksen hyväksymisestä. Kaarina Särkiluoto toivoo, että vammaiset ihmiset saisivat paremmin tukea. Hän toivoo myös lisää työpaikkoja kehitysvammaisille ihmisille.

Vammaissopimus hyväksyttiin Suomen eduskunta hyväksyi viime viikolla YK:n vammaisten oikeuksien sopimuksen. Sopimuksen ratifiointi eli lopullinen vahvistaminen siirtyy kuitenkin seuraavalle hallitukselle ja eduskunnalle. Suomen lakeja täytyy nimittäin ensin muuttaa, jotta sopimus voidaan ratifioida. Muutoksia täytyy tehdä lakeihin, jotka koskevat vammaisten

ihmisten itsemääräämistä.

hyväksymistä kauan.

Sopimuksen tarkoitus on taata vammaisille ihmisille yhtäläiset oikeudet kuin vammattomilla ihmisillä. Sopimuksen mukaan vammaisilla ihmisillä on oikeus saada tukea, jotta he voivat elää itsenäistä elämää. Sopimus kieltää myös syrjinnän.

– Toivon, että tulevaisuudessa työn saaminen olisi vammaisille ihmisille helpompaa, sanoo Kaarina Särkiluoto. Hän on kehitysvammaisten yhdistyksen Me Itse ry:n aktiivi.

Monet vammaiset ihmiset ovat odottaneet sopimuksen

Uuden eduskunnan ja hallituksen täytyy nyt saattaa Suomen lainsäädäntö kuntoon.  Teksti Maria Österlund

Ruotsin selkolehti palkittiin Ruotsin radio myönsi 8 Sidor -lehdelle Vuoden Mediakäärme -palkinnon.

Kuva Lehtikuva

Palkinnon saa julkaisu, joka on tehnyt uutta tai merkittävää journalistista työtä. 8 Sidor palkittiin kahdesta hankkeesta. Alla väljare (suomeksi Kaikki äänestäjät) on selkosivusto politiikasta ja vaaleista. Kommentarsfjält för alla (suomeksi Keskustelupalsta kaikille) on helppo tapa kommentoida ja keskustella lehden artikkeleista.

Ei vieläkään sote-ratkaisua Suuri sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus (sote) siirtyy seuraavalle hallitukselle. Eduskunnan perustuslakivaliokunta hylkäsi viime viikolla toisen kerran esityksen soteuudistukseksi. Rahoituksessa ja kansalaisten vaikutusmahdollisuuksissa oli ongelmia. Sote-uudistuksen tavoitteena oli saada parempia ja nopeampia palveluja terveyskeskuksiin

sekä rahan säästöjä kunnille. – Uudistus olisi pitänyt perustella paremmin, sanoi perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen. Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä ennusti, että Suomen luottoluokitus saattaa laskea, koska sote-uudistus hylättiin. Valtion lainojen korot saattavat nousta, mikä aiheuttaa Suomelle suuria menoja. n Teksti Markku Juusola Lähteet Yle, Helsingin Sanomat

Kuvassa on perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen.

Palkintoperusteissa sanotaan, että selkolehti 8 Sidorin hankkeet auttavat ihmisiä osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun. Hankkeet edistävät demokratiaa ja journalismia. 


2 Selkosanomat

Ammattina taikuus

Pääkirjoitus LEEALAURA LESKELÄ päätoimittaja

leealaura.leskela@kvl.fi

Poliitikolla on raskasta Poliitikot elävät nyt kiireistä aikaa. Eduskuntavaalit lähestyvät ja kiihkeä vaalityö on käynnissä. Eduskuntaan pääsee vain isolla äänimäärällä. Poliitikon on tehtävä paljon vaalityötä. Hänen täytyy tavata äänestäjiä ja kertoa mielipiteitään televisiossa ja lehdissä. Jos poliitikko ei pääse esille julkisuudessa, hänen on hyvin vaikea menestyä eduskuntavaaleissa. Tunnetut poliitikot ovat koko ajan toimittajien piirityksessä. Toimittajat seuraavat poliitikon elämää joka hetki. Se voi olla kauheaa. Eihän kukaan jaksa kaiken aikaa edustaa ja olla esillä. Vaikeinta poliitikolla on varmasti silloin, jos jotakin järkyttävää tapahtuu omassa elämässä. Keskustan puheenjohtajan Juha Sipilän aikuinen poika kuoli yllättäen helmikuussa. Sipilä oli hetken poissa julkisuudesta, mutta palasi sitten jatkamaan työtään. Politiikasta ei vaalien alla voi olla kovin pitkään poissa. Vihreiden kansanedustaja Osmo Soininvaara ilmoitti, että hän aikoo jättää eduskunnan. Soininvaara sanoi, että hän on pettynyt suomalaiseen politiikkaan. Hänen mukaansa poliitikkojen julkinen arvostelu on nykyään armotonta. On hyvä asia, että Suomessa lehdistö ja toimittajat seuraavat poliitikkoja. Niin kuuluu olla, sillä poliitikot käyttävät valtaa ja tekevät meitä koskevia päätöksiä. Mutta rajansa kaikella. Jokaisella ihmisellä, myös poliitikolla, on oikeus elää myös omaa henkilökohtaista elämäänsä. Eikä ketään saa täysin armottomasti lytätä julkisuudessa. 

Päivän pila – Hyvä PKN! Hyvä Suomi! Asenne ratkaisee!

Tamperelainen Jose Ahonen on taikuri ja mentalisti. Hän lukee ihmisten ajatuksia. Kuulostaako oudolta? Jose Ahonen sanoo kuitenkin, että ajatusten lukemisessa ei ole mitään mystistä. Mentalistien esitykset ovat nyt muodissa. Suomessa on Ahosen lisäksi kaksi muuta mentalistia, Noora Karma ja Pete Poskiparta. Taikuri tekee taikatemppuja, mutta mitä mentalisti tekee? – Mentalisti saa ihmiset luulemaan, että hän kykenee lukemaan toisten ajatuksia. Se on taikuutta pään sisällä. Lyhyesti sanottuna se on mielenhallintaa ja psykologiaa. Voiko ihmisten ajatuksia lukea? – Ihmisten ajatuksia voi arvata. Joskus mentalisti arvaa ajatukset pelottavan hyvin. Siinä ei ole mitään mystistä. Mentalisti käyttää hyväksi ihmistuntemusta, tilastotietoa ja tarkkailee mikroilmeitä. Pitää myös osata asettua muiden ihmisten asemaan eli tarvitaan empatiaa. Mitä ovat mikroilmeet? – Ne ovat nopeita ja hallitsemattomia ilmeitä. Ne saattavat kestää puolisen sekuntia. Niistä pystyy päättelemään ihmisen todellisen tunteen sillä hetkellä. – Ainakin seitsemällä perustunteella on oma mikroilmeensä. Ne ovat ilo, suru, pelko, inho, yllättyneisyys, itsetyytyväisyys ja viha. Käytät esityksissäsi suggerointia. Mitä se tarkoittaa? – Siinä vaikutetaan ihmisten käyttäytymiseen ja tunteisiin. Käytän apunani piiloviestejä. Yksinkertainen esimerkki piiloviestistä on sanan painottaminen. Pyydän henkilöä valitsemaan yhden kolmesta lusikasta. Nimeän lusikat luvuin 1, 2 ja 3. Jos painotan sanaa kaksi, henkilö valitsee todennäköisesti lusikan numero 2. – Jotkut ihmiset ovat herkempiä suggeroinnille kuin toiset. Pyrin valitsemaan esityksissä herkkiä henkilöitä yleisön joukosta.

Kasvokkain Nimi: Jose Ahonen Ikä: 36 vuotta Asuinpaikka: Tampere Perhe: avovaimo ja koira Harrastukset: kalastus, oluen tekeminen, ihmiset

Olet laittanut Youtubeen videoita, joissa teet taikatemppuja koirille. Niitä on katsottu kymmeniä miljoonia kertoja. Miten tällainen menestys on mahdollista? – Ihmiset vaan tykkäävät katsoa eläinvideoita. Videossa näytin koirille herkkupalaa käsissäni ja taioin sen sitten pois. Koirat hämmästyivät. Taikuutta koirille -videoita on katsottu kaikissa maailman maissa paitsi Pohjois-Koreassa. – Minua myös pyydettiin tekemään videoita Los Angelesiin Yhdysvaltoihin. Jäin kuitenkin Suomeen. Tykkään asua Suomessa. En halua tulla isoksi tähdeksi. Miksi ryhdyit taikuriksi? – Lapsena en uskonut taikatemppuihin, joita näin televisiossa. Halusin tietää, kuinka ne on tehty. Opettelin taikatemppuja, ja nyt taikuus on ammattini. Onko taikurikouluja olemassa? – Suomessa ei ole taikurikouluja. Taikurit opiskelevat temput itse ja opettavat toisiaan. Kävin aikoinaan Las Vegasissa Yhdysvalloissa mentalistien kokouksessa. Sain sieltä paljon ideoita, joita olen soveltanut omissa esityksissäni. – Taikatemppuja ja niiden ideoita voi myös ostaa. Käytän joissain tempuissa erikoispöytää. Ostin sen piirustukset 200 dollarilla. Pöydän tekemiseen meni 500 euroa. Suomessa taikuri Markku Purho myy taikatemppuja verkossa osoitteessa www.aprilli.fi n Teksti ja kuva Markku Juusola

Palstan nimi


Kotimaa

selkosanomat 11.3.2015

3 Kuvat Lehtikuva

Puolueiden sivut eivät sovi näkövammaisille Näkövammaisten keskusliitto tarkasti, miten hyvin puolueiden verkkosivut sopivat näkövammaisille. Yksikään verkkosivuista ei täyttänyt kansainvälisiä vaatimuksia näkövammaisille saavutettavista sivuista. Osa verkkosivuista oli niin huonoja, että näkövammaiset ihmiset eivät voi käyttää niitä lainkaan. Parhaan tuloksen saivat kokoomuksen, Kristillisdemokraattien, RKP:n, Vasemmistoliiton ja vihreiden verkkosivut. Silti niistäkin löytyi ongelmia. Keskustan verkkosivut olivat keskinkertaiset. Perussuomalaisten ja SDP:n sivuilla oli suuria ongelmia. Ongelmia oli monenlaisia. Osaa sivuista ei voinut esimerkiksi lukea näkövammaisten lukulaitteilla. Tarkistuksessa ei otettu huomioon muita erityisryhmiä kuin näkövammaiset. n

Kokoomuksen puheenjohtaja Alexander Stubb.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini.

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä.

Kuka on paras johtaja? Mitä suomalaiset ajattelevat johtavista poliitikoista?

Jäät sulavat aikaisin

Asiaa selvitettiin tuoreessa Elinkeinoelämän valtuuskunnan eli EVA:n tutkimuksessa.

Jäät saattavat sulaa Itämereltä ennätyksellisen aikaisin, Ilmatieteen laitos arvioi. Jäitä oli helmikuun puolivälissä enää Suomenlahden itäosassa ja Perämeren pohjoisosassa. Varhaisimman sulamisen ennätys saatetaan tehdä, Ilmatieteen laitokselta kerrotaan. n

Tutkimuksen mukaan suosituin ehdokas seuraavaksi pääministeriksi on keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä. Suomalaiset pitävät Sipilää erityisesti talouden osaajana ja työpaikkojen luojana.

Lähde STT

Sipilää pidetään myös luotettavana sovun rakentajana. Heikkous on

Lentokentällä voi nukkua Helsinki-Vantaan lentokentällä on uusia munanmuotoisia lepotuoleja eli unikapseleita, joissa matkustajat voivat levätä. Unikapselit ovat suomalainen keksintö. Helsinki-Vantaa on nyt ensimmäinen lentokenttä, joka saa niitä käyttöönsä. Monet Aasiaan matkustavat vaihtavat lentokonetta Helsinki-Vantaalla. Joskus vaihtoaika voi olla pitkä.

kokemattomuus kansainvälisissä asioissa. Toiseksi suosituin on perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini. Kansan mielestä Soini ymmärtää parhaiten tavallisten ihmisten arkea. Hän puolustaa heikkoja. Soinia pidetään myös isänmaallisimpana puoluejohtajana. Suomalaisten mielestä hän ei kuitenkaan ymmärrä tarpeeksi taloudesta. Kokoomuksen puheenjohtaja ja nykyinen pääministeri Alexander Stubb jää suosiossa kolmanneksi. Hän saa kansalta erinomaisen

arvosanan ulkopolitiikan osaamisesta. Hän on myös edustavin puoluejohtaja. Kansan mielestä hän ei kuitenkaan ymmärrä ihmisten arkea. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ymmärtää kansan mielestä arkea ja vähäosaisia. Ulkopolitiikassa häntä pidetään kokemattomana. EVA:n tutkimuksen nimi oli Ken on maassa jämäkin? Siihen haastateltiin hiukan yli 2000 ihmistä. n Teksti Markku Juusola Lähteet STT, Helsingin Sanomat

Kuva Finavia

– Kaukaa tulevat matkustajat ovat usein olleet valveilla kauan ja ovat väsyneitä. Haluamme tarjota väsyneille matkustajille rauhallisen paikan, jossa he voivat levätä. Uskon, että monet arvostavat näitä unikapseleita, sanoo lentokenttäyhtiö Finavian apulaisjohtaja Heikki Koski. Unikapselissa nukkuminen maksaa yhdeksän euroa tunnilta. Jos haluaa peitteen ja tyynyn mukaan, hinta on 15 euroa tunnilta. n Teksti Maria Österlund

Unikapseleissa (kuvassa) on kannet. Ne voi vetää tuolin päälle suojaksi, jos haluaa olla rauhassa.


4

Ulkomaat

selkosanomat 11.3.2015 Kuva Lehtikuva

Kymmenet tuhannet ihmiset marssivat Venäjän pääkaupungissa Moskovassa toissa sunnuntaina. He kunnioittivat poliitikko Boris Nemtsovin muistoa.

Pidätyksiä Nemtsovin murhassa Venäläinen oppositiopoliitikko Boris Nemtsov ammuttiin kadulla Moskovassa toissa viikolla.

Nemtsov ammuttiin, kun hän oli matkalla kotiin ukrainalaisen tyttöystävänsä kanssa. Tyttöystävä ei loukkaantunut.

Useita epäiltyjä on nyt pidätetty, ja yksi heistä on jo tunnustanut murhan. Monet epäilevät kuitenkin, että Venäjän turvallisuuspalvelu tai poliittinen johto voivat olla murhan takana. Boris Nemtsov on pitkään arvostellut Venäjän johtajia. Siksi hänelle on vihollisia.

Seuraavana sunnuntaina Moskovassa järjestettiin suuri surumarssi. Monet halusivat osoittaa, että he arvostivat Nemtsovia. Samalla he osoittivat mieltään Ukrainan sotaa vastaan.

miestä. Kolmea muuta henkilöä on kuulusteltu. Monet epäilevät, että Nemtsov kuoli, koska hän arvosteli Venäjän politiikkaa. Voi olla, että joku halusi päästä eroon Nemtsovista, ja tilasi murhan. Monet Venäjän johdon arvostelijat ovat joutuneet vaikeuksiin viime vuosina. n Teksti Maria Österlund

Murhasta epäillään nyt kahta tšetšenialaisia

Lähteet FNB, HS

Maailmalta Kuvat Lehtikuva

Polio häviää Afrikasta

Jättiläispandat lisääntyvät

EU:lle oma armeija?

Polio on vaarallinen virustauti, joka iskee usein lapsiin. Siksi sitä kutsutaan myös lapsihalvaukseksi. Osa tautiin sairastuneista halvaantuu, usein jaloista. Polioon ei ole lääkettä, mutta siltä voi suojautua rokotuksella. Rikkaissa maissa polio on nykyään harvinainen. Pian tauti on saatu hävittettyä myös Afrikasta. Viimeksi tautia on esiintynyt Nigeriassa (kuvassa) ja Somaliassa. Nyt kukaan ei ole sairastunut polioon yli puoleen vuoteen näissäkään maissa. Monet asiantuntijat uskovat nyt, että polio on hävitetty Afrikasta vuoden sisällä. 

Mustavalkoinen jättiläispanda on erittäin uhanalainen eläinlaji. Mutta nyt kuuluu hyviä uutisia Kiinasta. Pandat elävät siellä yhä laajemmalla alueella. Kiina on ainoa maa maailmassa, jossa jättiläispandat elävät luonnossa. Uuden tutkimuksen mukaan 1864 pandaa asuu Sichuanin, Shanxxin ja Gansun maakunnissa. Eläintarhoissa eri puolilla maailmaa elää 42 pandaa. On tärkeää, että pandoja asuu eri alueilla. Panda syö lähes yksinomaan bambua. Bambu kukkii harvoin, mutta kukinnan jälkeen kasvi kuolee. Siksi pandojen täytyy löytää paikkoja, joissa bambu kasvaa. 

EU-komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker (kuvassa oikealla) ehdottaa, että EU perustaisi oman armeijan. Junckerin mukaan EU-armeijaa tarvitaan EU:n ja Venäjän suhteiden kiristymisen vuoksi. Yhteisen armeijan avulla EU:lla olisi uskottava sotilaallinen puolustus ulkopuolista uhkaa vastaan. Tällä hetkellä EU:n puolustus nojaa vahvasti sotilasliitto Naton tukeen. Junckerin mukaan tarkoitus ei silti ole heikentää Naton asemaa Euroopassa. Suomen presidentti Sauli Niinistö (kuvassa vasemmalla) kannatti Junckerin ehdotusta. EU-armeijaa tuskin kuitenkaan perustetaan kovin nopeasti. 


Urheilu

selkosanomat 11.3.2015 Kuva Lehtikuva

5

Lyhyesti Kuva Lehtikuva Kuva Lehtikuva

Jääkiekko: Helsingin Jokerit eteni KHL-liigassa kahdeksan parhaan joukkoon. Se kukisti pudotuspeleissä valkovenäläisen Minskin Dynamon otteluvoitoin 4–1. Viimeisessä pelissä Jokerit oli murskaavan ylivoimainen maalein 7–1. Kuvassa Nico Rosberg ajaa Mercedeksellä Barcelonan testiajoissa helmikuun lopulla.

Mercedes on Formula 1:n suosikki Kilpa-autoilun Formula 1 -kausi käynnistyy taas ensi viikonloppuna. Ensimmäinen osakilpailu ajetaan sunnuntaina Melbournessa Australiassa. Veikkauksissa Mercedeksen Lewis Hamilton ja Nico Rosberg ovat jälleen ennakkosuosikkeja. Myös viimeisissä testiajoissa Mercedeksen autot olivat nopeimpia. Hamilton voitti mestaruuden viime kaudella. Entä suomalaiset? Jännitettävää riittää. Mukana on nimittäin kaksi suomalaista ja yksi puoliksi suomalainen kuljettaja. Kaikilla on mahdollisuudet menestyä.

Kimi Räikkönen ajaa italialaisella Ferrarilla. Auto on tänä vuonna parempi kuin edellisellä kaudella. Ferrari on nyt Mercedeksen kovin haastaja. Räikkösestä tuli juuri isä. Vaikuttaako se miehen vauhtiin kilparadalla?

Rosbergilla on sekä Saksan että Suomen kansalaisuus, mutta hän edustaa Saksaa. Hän on siis puoleksi suomalainen. Nicon isä on Keke Rosberg. Hän voitti maailmanmestaruuden vuonna 1982.

Valtteri Bottaksen automerkki on Williams. Viime kaudella Bottas nousi huippukuljettajien joukkoon. Bottas saattaa hyvinkin yllättää ja voittaa osakilpailuja.

Espanjalainen Fernando Alonso ei kilpaile ainakaan avauskilpailussa. Alonso ajoi ulos radalta helmikuussa Barcelonan testiajoissa. Hän sai onnettomuudessa aivotärähdyksen. Alonso oli maailmanmestari vuosina 2005 ja 2006. Alonso ajaa McLarenin autoa. n

Mercedeksen Nico Rosberg sijoittui viime kaudella toiseksi. Nyt Rosbergin auto oli kaikkein nopein testiajoissa. Formulatallit testasivat autojaan Barcelonan radalla ennen kauden alkua. Kuva Lehtikuva

Jokerien seuraava vastustaja on todella kova Moskovan TsSKA. Se oli KHL:n runkosarjan paras joukkue. Kotimaan SM-liigassa Oulun Kärpät varmisti runkosarjan voiton. Kärpät kaatoi perjantaina HIFK:n 5–3. n Kuva Lehtikuva

Teksti Markku Juusola Lähteet STT, MTV3, Vedonlyönti.com

Mäkäräinen pettyi MM-kisoissa Suomen Kaisa Mäkäräinen jäi kauas kärkisijoista ampumahiihdon MM-kisoissa. Kaisa Mäkäräinen jäi sijalle 35 sprinttimatkalla ja nousi takaa-ajokisassa sijalle 12. Voiton vei molemmilla matkoilla Ranskan Marie Dorin Habert.

Kova tuuli ja lumisade vaikeuttivat monen kilpailijan suorituksia naisten sprinttimatkalla. Kuvassa on Kaisa Mäkäräinen makuuammuntapaikalla.

Kuvassa Jokerien hyökkääjä Veli-Matti Aaltonen pitää rantapalloa. Kiekko-otteluissa on tapana heittää rantapalloja joukkueille, joiden kausi päättyy. Minskin Dynamo lähti nyt kesälomalle.

Kisat jatkuvat Kontiolahdella 15. maaliskuuta asti. n Lähde STT

uinti: Uinnin harrastajien kannattaa kasvattaa viikset. Viikset tekivät nimittäin Mark Spitzistä (kuvassa) maailman parhaan uimarin 1970-luvulla. Spitz voitti peräti seitsemän kultamitalia Münchenin olympialaisissa vuonna 1972. – Viikset jakoivat veden kasvoilta. En joutunut nielemään vettä. Pääni oli paremmassa asennossa. Tämä ei ole vitsi, Spitz sanoi saksalaisen Bild-lehden tuoreessa haastattelussa. n Lähde STT


6

Kulttuuri

selkosanomat 11.3.2015 Kuva Pekka Elomaa ja Lyhdyn työryhmä

Muotokuvia ryhmätyönä Valokuvatyöpaja teki muotokuvia renessanssimaalarin tyylillä. Valokuvaaja Pekka Elomaa on ohjannut Lyhty ry:ssä kehitysvammaisten valokuvatyöpajaa. Osanottajat tutustuivat Hans Holbeinin ja muiden renessanssitaitelijoiden töihin. Holbein oli saksalainen taidemaalari. Hän eli renessanssiaikaan 1500-luvun alkupuolella. Renessanssi tarkoittaa uudelleensyntymistä. Silloin taiteilijat ottivat mallia muinaisen Kreikan ja Rooman taiteesta. Taide ikään kuin syntyi uudelleen renessanssiaikana. – Holbein teki tavattoman hienoja muotokuvia 500 vuotta sitten. Ne eivät ole kiiltokuvia. Ne näyttävät oikeilta ihmisiltä, Elomaa kuvailee. Työpaja valitsi saman periaatteen. Muotokuvat ovat nähtävillä Keravan taide- ja museokeskus Sinkassa 19. huhtikuuta asti. Näyttelyn nimi on Kuka painoi nappia, herra Holbein. n Teksti Markku Juusola

Pertti Kurikan muotokuva on vuodelta 2014.

Olutta maun takia Oluen ystäviä on yhä enemmän. He maistelevat oluita niiden makujen takia. Suomen olutkulttuuri muuttuu hiljalleen eurooppalaiseksi. Olutta juodaan maun, ei humaltumisen takia. Muutos käynnistyi toden teolla 1990-luvun puolivälissä. Silloin Suomi liittyi Euroopan unioniin. Erilaisten oluiden tuonti maahan helpottui. – Vielä 1980-luvulla Suomessa vallitsi yhden lagerin ja kolmen panimon totuus. Nyt Suomessa tehdään kaikkia maailman oluttyyppejä. Lukuisat pienpanimot tekevät 450 erilaista olutta, kuvailee Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen. Lager on tavallisin oluttyyppi Suomessa. Etenkin nuoret 20–30-vuotiaat harrastavat nyt oluen maistelua. Olutharrastus on yksi alakulttuuri ja harrastus muiden joukossa. Se näkyy internetissä olut-

Kuva Andres Teiss

harrastajien sivustoina tai oluiden bongaamisena. Bongarit keräävät olutkokemuksia, kuten lintubongarit lintuhavaintoja. – Eräs jyväskyläläinen olutharrastaja on maistellut 17 000 erilaista olutta, tietää Kähkönen. Ilmiö liittyy makujen kansainvälistymiseen. Intialainen, kiinalainen, turkkilainen tai Välimeren maiden ruoka on tuttua suomalaisille. Niin on käynyt myös juomille. Ravintolat suosittelevat tiettyjä oluita tiettyjen ruokien kanssa, aivan kuten viinejä. Heikki Kähkönen on myös toimittaja. Hän on tehnyt tuhansia juttuja oluesta ja ruuista. Olutliitto edistää olutkulttuuria. Se kannattaa oluen kohtuullista käyttöä. n Teksti Markku Juusola

– Olen maistanut ainakin 10 000 erilaista olutta, kertoo Heikki Kähkönen.


Arkipäivä

selkosanomat 11.3.2015

Kuva Lehtikuva

Kuva Shutterstock

Jotkut kuuntelevat radiota nykyään myös kännykän kautta.

7

Esimerkiksi Ylen uutisia voi katsoa Areena-palvelusta tablettitietokoneella.

Sama radiokanava aina päällä Televisio karkaa olohuoneesta Suomalaiset kuuntelevat radiota yllättävän paljon. Ja melkein aina samaa kanavaa.

Television katsojat eivät ole yhtä uskollisia yhdelle kanavalle, vaan vaihtelevat kanavaa ohjelman mukaan.

Keskimäärin suomalaiset kuuntelevat radiota noin kolme tuntia päivässä. Eniten radiot ovat auki heti aamulla kahdeksalta. Monet kuuntelevat radiota työpaikoillaan tai autossa.

– Radion hyvä puoli on se, että sitä voi kuunnella samaan aikaan kun tekee muita asioita, kertoo Radio Median toimitusjohtaja Stefan Möller.

Radion kuuntelijat ovat hyvin uskollisia suosikkikanavalleen. Nuoret kuuntelevat mielellään kaupallisia kanavia, esimerkiksi Radio Suomipopia. Vanhemmat taas suosivat Ylen kanavia, esimerkiksi Radio Suomea.

Radiota kuuntelee päivittäin 3,7 miljoonaa suomalaista. Suurin osa kuuntelee perinteistä radiota, mutta jotkut kuuntelevat radiota nykyään tietokoneen tai kännykän kautta. 

Teksti Leealaura Leskelä Lähde finnpanel.fi

Muista nyt

Yhä harvempi katsoo enää tv-ohjelmia silloin, kun ne lähetetään. Television katselutottumukset muuttuvat nykyään nopeasti. Ohjelmia voi katsoa mobiililaitteilla talossa, puutarhassa tai julkisissa kulkuvälineissä. Mobiililaitteita ovat tablettitietokoneet ja älypuhelimet. Enää joka neljäs ihminen katsoo ohjelmat tv-vastaanottimesta silloin, kun ne tulevat. Tiedot käyvät ilmi Taloustutkimuksen tutkimuksesta, johon vastasi runsaat 2 000 suomalaista.

Nuorten tv-katselu on muuttunut eniten. Alle 25-vuotiaista enää hyvin harva katsoo ohjelmia silloin, kun ne lähetetään. Yli 65-vuotiaista näin tekee yhä joka kolmas. Valtaosa tutkimuksen vastaajista tallensi tv-ohjelmia ja katsoi niitä myöhemmin. He katsovat ohjelmia netistä tietokoneella, tabletilla tai puhelimella. Yhä useampi katsoo myös maksullisia kanavia. Suomalaiset käyttävät niihin keskimäärin 14 euroa kuukaudessa. n Teksti Markku Juusola Lähteet Taloustutkimus, STT

Puheenaihe

Hyvää tasa-arvon päivää!

Keskustelua erityisopetuksesta

Suomen liput vedetään salkoon 19. maaliskuuta tasa-arvon kunniaksi. Päivä on kirjailija Minna Canthin syntymäpäivä.

Miesten ja naisten tasa-arvon tiellä on kuitenkin edelleen esteitä. Naiset saavat pienempää palkkaa kuin miehet, vaikka ero on kaventunut. Naiset eivät myöskään usein etene työurallaan yhtä hyvin ja nopeasti kuin miehet.

Erityisopetuksen professori Timo Saloviidan kirjoitus Helsingin Sanomissa sai aikaan vilkkaan keskustelun erityisopetuksesta. Saloviidan mielestä opettajat haluavat siirtää erityisoppilaita pois luokaltaan itsekkäistä syistä. Hän syyttää myös opettajien ammattijärjestöä OAJ:ta oman edun tavoittelusta.

Miehet taas joutuvat Suomessa väkivallan uhreiksi useammin kuin naiset. Avioeroissa miesten on vaikeampi saada lasten huoltajuutta kuin naisten. 

Saloviidan mielestä rahaa ei pitäisi käyttää ryhmäkokojen pienentämiseen, sillä erityisluokat heikentävät hänen mukaansa oppimistuloksia.

Canth oli tunnettu suomalainen kirjailija ja naisten oikeuksien puolustaja. Canthin elinaikana 1800-luvulla naisten asema Suomessa oli paljon heikompi kuin nykyisin. Naisilla ei esimerkiksi ollut äänioikeutta vaaleissa. Naiset eivät saaneet opiskella yliopistossa ilman erillistä lupaa. He eivät myöskään saaneet

käydä työssä ilman aviomiehen lupaa. Onneksi tasa-arvo on edennyt noista ajoista.

Hänen mielestään pitäisi myös lisätä erityisopettajien eikä koulunkäyntiavustajien määrää. Monien opettajien mielestä Saloviita ei tunne koulujen todellisuutta. Heidän mukaansa pienluokka on ollut oppilaan kannalta ainoa toimiva ratkaisu. Toisaalta monet kannattavat inkluusiota eli sitä, että erityisoppilas saa tukea omassa luokassa. Tällaisissa luokissa luokanopettaja, erityisluokanopettaja ja koulunkäyntiavustaja toimivat tiiminä. 


8

Päivyri

selkosanomat 11.3.2015 Kuva Yle Kuvapalvelu

TV tulevia ohjelmia Kuva Yle kuvapalvelu

Yle Teema torstai 12.3. kello 20.30 Ruokaratsia

Ruokaratsia-sarja tutkii, mitä kätkeytyy ruokateollisuuden mainoslauseiden ja pakkausmerkintöjen taakse. Kuvassa on juontaja Kate Quilton. Kuva Yle Kuvapalvelu

PKN:n soittajat juhlivat, kun voitto varmistui. Vasemmalta Pertti Kurikka, Toni Välitalo, Sami Helle ja Kari Aalto.

PKN saattaa menestyä Wienissä Punkyhtye Pertti Kurikan Nimipäivät (PKN) voi menestyä Eurovision laulukilpailussa Wienissä. Vedonlyöjät uskovat, että PKN voi sijoittua kärkipäähän. PKN valittiin helmikuun lopussa

Suomen edustajaksi Eurovision laulukilpailuun. PKN sai paljon enemmän ääniä kuin Satin Circus, joka sijoittui toiseksi. PKN:n soittajat juhlivat voittoa ja antoivat paljon haastatteluja.

On hienoa, että voimme kertoa asiamme koko Euroopalle, sanoo laulaja Kari Aalto. Eurovision laulukilpailu on 19.–21. toukokuuta Wienissä Itävallassa. n Teksti Maria Österlund

– Sanoma on tärkeää punkissa.

Lähteet Yle, HBL

Viikon kuva

MTV3 torstai 12.3. kello 22.35 Veteen piirretty viiva

Veteen piirretty viiva on runollinen elokuva sotilaista Cuadalcanalin taistelussa Tyynellä merellä toisessa maailmansodassa. Kuvassa on näyttelijä Sean Penn. Kuva MTV3

Kuva Kaisa Kaatra

MTV3 perjantai 13.3. kello 20.05 Luojan kiitos!

Uusi viihdeohjelma vie neljä tähtiesiintyjää yllättäviin tehtäviin. Kuvassa on näyttelijä Nicke Lignell. Kuva Yle Kuvapalvelu

Selkokeskuksessa vietettiin Maailman ääneen lukemisen päivää maaliskuun ensimmäisenä keskiviikkona. Selkosanomien toimittaja Markku Juusola luki lehteä ääneen Linda Ikoselle (vasemmalla) ja Enna Niemelle.

Selkosanomat

Toimitus: Leealaura Leskelä (päätoimittaja), Petri Kiuttu Kiuttu,(vuorotteluvapaalla), Maria Österlund, Kaisa Maria Kaatra Österlund, Kaisa Kaatra, Markku Juusola

Tilaustietojen muutokset ja uudet Tilaustietojen muutokset ja uudet tilaukset tilaukset puhelin (09)puhelin 34809 240(09) 34809 240 taisähköposti sähköposti lehtitilaukset@kvl.fi tai lehtitilaukset@kvl.fi

Toimituksen osoite: Viljatie 4 A, 00700 Helsinki puhelin (09) 34809 244 sähköposti selkokeskus@kvl.fi verkkolehti www.selkosanomat.fi Tilaushinnat: 23 e vuosikerta (20 (23 numeroa). numeroa). Koulutilaus ulkomaille Tilaushinta 20 e vuosikerta 34 e vuosikerta. (20 numeroa). Tilaushinta ulkomaille 34 e vuosikerta.

Lehti on saatavana myös ruotsiksi nimellä LL-Bladet. Julkaisija: Selkokeskus Kehitysvammaliitto ry. ISSN-L 2242-8232 ISSN 2242-8232 (painettu) ISSN 2242-8240 (verkkojulkaisu) Toimitusneuvosto: Pertti Rajala (pj), Marlene Ahlberg, Sisko Tanja Harkoma, Hallenberg, Maria Mannil, Sakari Kilkki, Jana Ari Sainio, Sassakova, PäiviTanja Seppä-Lassila, Vauhkonen, Teuvo Välimäki. Matti Taipale Lehtisepät Lehtisepät2013 2015

Yle TV2 perjantai 20.3. kello 21.00 Sohvaperunat Uudessa sarjassa tutustutaan tv-katsojien kommentteihin viikon tv-ohjelmista. Kuvassa ovat Ilari ja Niina Vantaalta.

Selkosanomat 5/2015  
Read more
Read more
Similar to
Popular now
Just for you