Page 1

numero

4

numero

25.2.2015

4

Lautasmallilla maukas ateria sivu

6

Lehdentekoa saksilla ja liimalla sivu

7

BAS1 Itella Posti Oy Itella Green

Kiinalainen vuohen vuosi alkoi sivu

Selkosanomat 25 www.selkosanomat.fi

VUOTTA

Kuva Lehtikuva

Kuva Kaisa Kaatra

Musiikkikasvattaja Soili Perkiö kannustaa kaikkia ihmisiä laulamaan, soittamaan, tanssimaan ja nauttimaan musiikista.

Kasvokkain sivulla 2.

Lääkäri mittaa asiakkaan verenpainetta Viiskulman terveyskeskuksessa Helsingissä.

Terveydenhuollon uudistus hidastui taas Ehdotus terveydenhuollon uudistamiseksi on Suomen perustuslain vastainen. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistaminen eli sote-uudistus koki jälleen takaiskun. Eduskunnan perustuslakivaliokunta pitää hallituksen esitystä perustuslain vastaisena. Valiokunnan mukaan kansalaisten pitää osallistua päätöksentekoon. Kuntien maksujen pitää jakautua tasaisemmin. Perustuslakivalio-

kunnalla on valta päättää, ovatko lakiesitykset perustuslain mukaisia. Hallitus on tehnyt sote-uudistusta jo neljä vuotta. Poliitikot ja virkamiehet ovat luoneet erilaisia hallintomalleja. Harva on niitä ymmärtänyt. Sote-uudistus on pakko tehdä. Kuntien rahat eivät enää riitä asukkaiden kunnolliseen hoitoon. Joissakin kunnissa asukkaat saavat hitaampaa ja huonompaa hoitoa, joissakin kunnissa parempaa ja

nopeampaa. Kuinka sosiaali- ja terveydenhuolto toimii uudistuksen jälkeen? Silloin lääkärit, sairaanhoitajat ja sosiaalityöntekijät työskentelevät samassa yksikössä. Näin henkilökunta tuntee asiakkaansa paremmin. Ihmisten terveysongelmiin puututaan nopeasti tai niitä ehkäistään ennalta. Miten se tehdään nykyistä halvemmalla? Vaativat leikkaukset ja erikoislääkärien hoito keskittyvät

Ukrainan armeija on ilmoittanut, ettei se vedä aseita pois ennen kuin tulitauko on voimassa.

sepratistien komentaja sekä separatistien uutistoimisto. Aseiden poistaminen ei kuitenkaan ole alkanut. Sodan osapuolet kuitenkin vaihtoivat keskenään sotavankeja sunnuntain vastaisena yönä.

Ukrainan hallitus ja Itä-Ukrainan separatistit ehtivät sopia sunnuntaina, että raskaat aseet viedään pois sota-alueelta. Tiedon vahvistivat Ukrainan armeijan edustaja,

Ukrainan, Venäjän, Ranskan ja Saksan johtajat sopivat tulitauosta Itä-Ukrainaan Valko-Venäjän pääkaupungissa Minskissä noin viikko sitten. Minskissä sovittiin tulitauon lisäksi myös sotavankien

Puolueilla on nyt kova kiire muuttaa lakiesitystä. Eduskunta jää vaalitauolle maaliskuun puolivälissä. n Teksti Markku Juusola Lähteet Helsingin Sanomat, Yle

Kuva AFP / Lehtikuva

Tulitaukosopimus ei pidä Ukrainassa Ukrainan armeija syyttää venäjämielisiä separatisteja taistelujen jatkamisesta.

muutamaan isoon sairaalaan. Tätä kallista hoitoa tarvitaan vähemmän, koska paikalliset terveysasemat toimivat paremmin. Rahaa säästyy, ja potilaat saavat parempaa hoitoa.

luovutuksesta. Raskaiden aseiden poistamisen olisi pitänyt alkaa jo viime viikolla. Tulitaukoa on kuitenkin rikottu jatkuvasti Ukrainassa. Separatistit valtasivat Debaltseven kaupungin tulitauosta huolimatta. Ukrainan armeija kertoo myös, että Venäjä on lähettänyt sunnuntaina panssarivaunuja ja panssaroituja ajoneuvoja rajan yli Itä-Ukrainaan. n Lähteet HS, Yle

Ukrainan joukkojen panssarivaunuja Itä-Ukrainassa sunnuntaina.


2 Selkosanomat

Pääkirjoitus LEEALAURA LESKELÄ päätoimittaja

leealaura.leskela@kvl.fi

Yhdessä terrorismia vastaan Tanskan järkyttävä terrori-isku toi terrorismin vähän lähemmäs myös suomalaisia. Voisiko sama tapahtua Suomessa? Terroristi ampui kaksi ihmistä Tanskan pääkaupungissa Kööpenhaminassa viime viikolla. Lopulta poliisi ampui terroristin. Suomen poliisi tutki, oliko Tanskan terrori-iskulla jokin yhteys Suomeen. Ei ollut, ilmoitti poliisi. Poliisin arvion mukaan Suomessa ei ole suurta terrori-iskun vaaraa. Poliisi varautuu kuitenkin jatkossa Suomessakin terrorismiin entistä paremmin. Tanskan isku muistuttaa terrori-iskua, joka tehtiin tammikuussa Ranskassa. Molemmissa teoissa hyökkäyksen kohteena oli sananvapaus ja juutalaisuus. Tanskan ja Ranskan iskujen tekijöitä yhdistää myös ääri-islamilaisuus. Siihen kuuluu ajatus pyhästä sodasta muita uskontoja vastaan sekä terroritekojen ihailu. Tällaiset ajatukset ovat löytäneet joitakin kannattajia myös Euroopan muslimien joukosta viime vuosina. Kaikki muslimit eivät kuitenkaan ajattele näin. Suurin osa Euroopan muslimeista on maltillista ja rauhallista väkeä. He ovat terrori-iskuista kauhuissaan. Nyt on tärkeää, että maltilliset muslimit ryhtyvät yhdessä kaikkien eurooppalaisten kanssa vastustamaan terrorismia. Terroristeille on näytettävä, että heidän terrori-iskunsa eivät hajota vaan yhdistävät eurooppalaisia. n

Kaikki voivat laulaa ja soittaa! Soili Perkiö opettaa tulevia musiikinopettajia Sibelius-Akatemiassa. Perkiö on myös tunnettu lastenmusiikin säveltäjä. Soili Perkiö sai lastenkulttuurin valtionpalkinnon vuonna 2009. Hän on myös saanut kaksi kertaa Vuoden lastenlevy -palkinnon. Perkiön ja Liisa Kallion lastenlevy Pikku Papun laulut palkittiin vuonna 2012. Vuonna 2014 palkittiin Perkiön ja Hannele Huovin yhteistyö Muumiperheen lauluretki. Miten musiikkia pitäisi mielestäsi opettaa? – Ajatukseni on, että kaikki pystyvät soittamaan, laulamaan tai liikkumaan musiikin tahdissa. Musiikkikasvattajien tehtävänä onkin ottaa kaikenlaiset ihmiset mukaan soittamaan ja laulamaan. Musiikin opetuksen pitäisi auttaa ihmisiä havainnoimaan erilaisia ääniä ja nauttimaan niistä. Opetuksessa voidaan käyttää esimerkiksi sellaisia soittimia, joita kaikki pystyvät soittamaan. Tärkeintä on herättää uteliaisuus ja kiinnostus musiikkiin. Soittamisesta voi nauttia ja siitä saa iloa. Tietenkin jonkin tietyn soittimen hallinta vaatii paljon harjoittelua ja pitkäjänteisyyttä. Millaiset soittimet sopivat kaikille? – Esimerkiksi puulattia voi soida. Kaikki pystyvät soittamaan lattiaa vaikka jaloilla tai käsillä koputtamalla. Äänenlaatuun vaikuttaa kuitenkin soittimen materiaali, ja se pitää ottaa huomioon. Soittimet eivät saa olla esimerkiksi liian kaikuvia, että ääni kuuluu hyvin. Miksi musiikki on tärkeää meille kaikille? – Taiteesta saa elämään energiaa ja voimaa. On myös hirveän harvinaista, että musiikki ei koskettaisi ihmistä mitenkään.

– Pelkkä musiikin kuuntelu aktivoi aivoja. Aivot aktivoituvat vielä laajemmin, jos itse laulaa, soittaa tai tanssii. Musiikki on siis aivojumppaa. Musiikki myös auttaa meitä löytämään toiset ihmiset. Musiikki saa meissä aikaan yhteenkuuluvuuden tunteen. Kun yhdessä laulamme jonkin laulun, niin olemme laulamisen jälkeen samassa tunnetilassa. Miten kiinnostuit lastenmusiikista? – Oikeastaan kaikki asiat, joista äsken kerroin, yhdistyvät lastenmusiikissa. Lastenmusiikki ei myöskään ole sidottu mihinkään musiikkityyliin. Lastenmusiikissa minua innostaa myös lasten mielikuvituksen rajattomuus. Millaisesta musiikista itse pidät? – Olen kiinnostunut monenlaisesta musiikista ja haluan tutustua erilaisten ihmisten mielimusiikkiin. Esimerkiksi kummipoikani on hevirokkari. Käyn mielelläni hänen kanssaan konserteissa, vaikka hevi ei olekaan mielimusiikkiani. Matkustan myös paljon ja tutustun matkoilla eri kulttuurien musiikkiin. Minun ominta musiikkiani on maailmanmusiikki. Pidän siinä erilaisista soittimista, rytmeistä ja erilaisten äänten kirjosta. Miten ohjaisit ihmisiä musiikin pariin? – Esimerkiksi on paljon erilaisia kuoroja, joihin voi liittyä, vaikka ei olisi koskaan harrastanut laulua. Laulamista ja soittamista voi opetella minkä ikäisenä tahansa. Musiikkikasvattajat ovat juuri tätä varten. Myös monissa palvelutaloissa ja päiväkeskuksissa tarjotaan onneksi enemmän ja enemmän mahdollisuuksia harrastaa musiikkia.  Teksti ja kuva Kaisa Kaatra

Palstan nimi

Päivän pila – Onpa mukavaa, kun saa lomalla laskea mäkeä!

Kasvokkain Nimi: Soili Perkiö Ikä: 56 vuotta Ammatti: musiikkikasvattaja Asuinpaikka: Nurmijärvi Harrastukset: reissut Motto: Aina kannattaa yrittää


Kotimaa

selkosanomat 25.2.2015

3 Kuva Lehtikuva

Anneli Auer on syytön Hovioikeus vapautti Anneli Auerin syytteestä miehensä murhaan. Anneli Auerin mies surmattiin kotonaan Ulvilassa joulukuussa vuonna 2006. Murhaa on käsitelty oikeudessa vuodesta 2010 alkaen. Tapaus on saanut poikkeuksellisen paljon julkisuutta lehdissä ja televisiossa kohta kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2012 korkein oikeus palautti tapauksen takaisin käräjäoikeuteen. Silloin oli saatu uusia todisteita eli perheen lasten kertomuksia. Nyt hovioikeus ei kuitenkaan pitänyt lasten kertomuksia uskottavina. Kolme Vaasan hovioikeuden tuomaria ratkaisi asian viime viikolla äänin 2–1. Oikeusministeriö arvioi, että Ulvilan surman oikeudenkäynti on maksanut yli kaksi miljoonaa euroa. n Lähde STT

Hinnat laskevat Hinnat halpenivat Suomessa tammikuussa 0,2 prosenttia. Lasku johtuu lähinnä öljyn halpenemisesta. Koko Euroopassa hinnat laskivat vielä enemmän, 0,6 prosenttia. Ihmiset voivat odottaa, että hinnat putoavat vielä enemmän, ja lykkäävät ostopäätöksiä. Silloin Euroopan talous hidastuu entisestään. n

Suomen puolustusministeri Carl Haglund (vasemmalla) ja Ruotsin puolustusministeri Peter Hultqvist esittelivät puolustusyhteistyön mahdollisuuksia Tukholmassa viime viikon tiistaina.

Lisää pohjoismaista yhteistyötä Suomen ja Ruotsin puolustusvoimat ehdottavat yhteistyön tiivistämistä. Viime viikolla julkaistiin raportti Suomen ja Ruotsin yhteistyöstä puolustuksessa. Se sisältää pitkän listan uusia yhteistyöehdotuksia. Raportin ovat laatineet Suomen ja Ruotsin puolustusministeriöt ja puolustusvoimat. Raportin mukaan Suomi ja Ruotsi voivat kouluttaa sotilaita yhdessä. Helikoptereita ja panssarivaunuja voi hankkia ja huoltaa yhdessä.

Lähde Yle

Yhteistyö edellyttää suojattujen viestintäyhteyksien rakentamista armeijoiden välille. Maiden lentokoneet ja laivat voivat käyttää toistensa tukikohtia ja satamia. Armeijat voivat muodostaa joukkoja, jotka harjoittelevat yhdessä. – Meillä on hyvä kyky toimia yhdessä erilaisissa kriisitilanteissa, sanoo Suomen puolustusministeri Carl Haglund. – Kyseessä ei ole Suomen ja Ruotsin puolustusliitto, sanoo Haglund.

Hänen mukaansa yhteistyön taustalla ei ole Ukrainan kriisi. Selvitys yhteistyöstä tilattiin jo ennen kriisiä. Hän uskoo, että ehdotuksia toteutetaan jo tänä vuonna eduskuntavaalien jälkeen. – Kyseessä on käännekohta maidemme puolustussuhteessa, sanoo Ulkopoliittisen instituutin tutkija Charly Salonius-Pasternak Ylen haastattelussa. Tutkija tulkitsee ehdotuksia niin, että jos Suomeen tai Ruotsiin hyökätään, voi toinen maa auttaa nopeasti. n Teksti Markku Juusola Lähteet Verkkouutiset, Yle, MTV3

Verkkolehti kehittyy toiveiden pohjalta Lukijat toivovat Selkosanomien verkkolehteen lisää kulttuuria, kotimaan uutisia ja haastatteluja. Lukijat vastasivat Selkosanomien verkkolehtikyselyyn joulukuusta helmikuun puoliväliin. Suurin osa vastaajista on tyytyväisiä verkkolehteen. Kieltä pidetään sopivan helppona. Tosin muutamat pitävät sitä liian vaikeana. Juttuja pidetään sopivan pituisina, mutta joidenkin mielestä

ne voisivat olla pidempiäkin. Neljäsosa vastaajista lukee vain Selkosanomien verkkolehteä. Kolme neljästä lukee myös paperilehteä. Kolmasosa vastaajista on tehnyt verkkolehden tehtäviä. Kysely tuotti lukuisia hyviä kommentteja, toiveita ja juttuaiheita. Kehitämme verkkolehteä lukijoiden toiveiden pohjalta. Selkosanomien toimitus kiittää kaikkia, jotka vastasivat kyselyyn! n Teksti Markku Juusola

Kuvassa on Selkosanomien verkkolehden numeron kolme etusivu.


4

Ulkomaat

selkosanomat 25.2.2015 Kuvat Lehtikuva

Kiinalaista uutta vuotta vietettiin ympäri maailmaa. Vasemmalla on jättikokoinen vuohipatsas Kiinan pääkaupungin Pekingin puistossa. Oikealla on uuden vuoden kulkue Thaimaan pääkaupungin, Bangkokin, kiinalaisella alueella.

Kiinalainen vuohen vuosi alkoi Viime viikolla vietettiin kiinalaista uutta vuotta. Helmikuun 18. päivänä juhlittiin ja paukuteltiin ilotulitteita vuohen vuoden alkamisen kunniaksi.

rauhallisina eläiminä. Siksi tänä vuonna syntyneet lapset ovat rauhallisia ja rentoja. Vuohi-ihmiset myös rakastavat rauhaa.

Kiinalaisessa kalenterissa jokin eläin edustaa jokaista vuotta. Eläimiä ovat vuohi, rotta, härkä, tiikeri, jänis, lohikäärme, käärme, hevonen, apina, kukko, koira ja sika.

Kiinalaisen kalenterin uusi vuosi on toisen uudenkuun aikaan talvipäivänseisauksen jälkeen. Kiinalainen uusi vuosi alkaa siis meidän kalenterissamme 21. tammikuuta ja 19. helmikuuta välillä.

Kiinalaiset uskovat, että lapset saavat sen eläimen ominaisuuksia, jonka vuonna he ovat syntyneet. Kiinalaiset pitävät vuohia

Uusi vuosi on vuoden tärkein ja pisin loma-aika Kiinassa. Silloin kiinalaiset tapaavat sukulaisiaan ja ystäviään. Koteja koristellaan

punaisilla paperikoristeilla. Punainen on onnen väri. Lapset saavat rahalahjoja punaisissa kirjekuorissa. Joissakin työpaikoissa työntekijät saavat ylimääräisen palkan. Seuraavaksi kiinalaiset viettävät kevätjuhlaa. Se voi kestää kaksi viikkoa. Kiina on maailman väkirikkain maa. Siellä on 1,4 miljardia asukasta. Viidennes maailman ihmisistä on kiinalaisia. n Teksti Maria Österlund Lähteet Epoch Times, Wikipedia

Maailmalta Kuvat Lehtikuva

Salametsästäjä jäi kiinni Malesiassa

Kreikan lainoille jatkoaikaa

Rauha palasi Kööpenhaminaan

Nepalilainen salametsästäjä Raj Kumar Praja on pidätetty. Kansainvälinen rikospoliisi Interpol sai hänet kiinni Malesiassa tammikuun lopulla. Praja oli piileskellyt Malesiassa useita vuosia. Hän on käyttänyt siellä väärää nimeä. Praja myöntää, että hän on tappanut 20 sarvikuonoa ja haavoittanut viittä. Praja on tuomittu aiemmin rikoksista, jotka ovat liittyneet villieläimiin. Maailman luonnonsäätiön suojeluasiantuntija Tanja Pirinen on tyytyväinen. Pidätys osoittaa, että Nepal todella haluaa lopettaa suojeltujen eläinten salametsästyksen. n

Kreikka ja muut euroalueen maat ovat sopineet, että Kreikka voi pidentää lainaohjelmaansa neljällä kuukaudella. Kreikan valtiovarainministeri Gianis Varoufakis (kuvassa) oli päätökseen tyytyväinen. Kreikan johtajat kuuluvat vasemmistopuolue Syrizaan. He haluavat lopettaa Kreikan säästötoimet. Euromaat vaativat kuitenkin, että Kreikka säästää ja muuttaa talouttaan monin tavoin. Kreikka saattaa erota eurorahasta, jos se ei selviydy lainoistaan. Silloin Kreikka ottaa takaisin käyttöön vanhan rahayksikkönsä drakhman. n

Elämä on palautunut melkein normaaliksi Tanskan pääkaupungissa Kööpenhaminassa. Kaksi ihmistä kuoli terrori-iskuissa toissa viikonvaihteessa. Tapahtumapaikoilla on yhä kukkakimppuja uhrien muistoksi (kuvassa). Mies ammuttiin 14. helmikuuta kulttuurikeskuksessa. Ruotsalainen taiteilija Lars Vilks luennoi siellä. Islamistit vihaavat häntä, koska hän on tehnyt kuvia profeetta Muhammedista. Vilks ei vahingoittunut. Seuraavana yönä juutalainen mies ammuttiin synagogan edessä. Molemmat hyökkäykset teki sama mies. Hän kuoli poliisin luoteihin seuraavana aamuna. n

Lähde Helsingin Sanomat

Lähde Helsingin Sanomat

Lähde Helsingin Sanomat


Urheilu

selkosanomat 25.2.2015 Kuva Lehtikuva

5

Lyhyesti Kuva Lehtikuva

jääkiekko: SM-liigan joukkue Turun Palloseura (TPS) erotti päävalmentaja Miika Elomon (kuvassa). Elomo tuli päävalmentajaksi viime marraskuussa Kai Suikkasen tilalle. Syynä oli silloin TPS:n huono menestys syyskaudella.

Kuvassa Suomen Kerttu Niskanen on vauhdissa naisten yhdistelmäkilpailussa.

Suomella vaisu alku MM-hiihdoissa Suomalaiset eivät yltäneet kärkisijoille hiihdon MM-kisojen alkupäivinä Ruotsin Falunissa. Neljän kisapäivän jälkeen paras suomalainen on ollut Kerttu Niskanen. Hän sijoittui neljänneksi naisten yhdistelmähiihdossa. Miesten pariviestissa Ville Nousiainen ja Martti Jylhä olivat viidensiä. Suomen paras mäkihyppääjä on toistaiseksi ollut 37-vuotias Janne Ahonen. Hän oli 15. normaalimäen kisassa.

Norjaa pidettiin ennen kisoja ylivoimaisena ennakkosuosikkina. Näyttää siltä, että ennustukset toteutuvat. Kun puolet lajeista on kilpailtu, Norja on voittanut 11 mitalia. Niistä kuusi on kultaisia. Norja on tähän mennessä voittanut kolmasosan kaikista mitaleista. Norjan Petter Northug on vahva ehdokas parhaaksi mieshiihtäjäksi. Naisissa Marit Bjørgen ja Therese Johaug ovat parhaita, ja tietysti norjalaisia. Suomalaisten mitalitoiveet ovat pieniä. Matti Heikkinen saattaa

pärjätä vapaan hiihtotyylin 15 kilometrin kisassa. Viesteissä sattuu aina yllätyksiä. Varsinkin Suomen naisilla on toiveita pronssimitalista. Iivo Niskanen aloitti kilpailukauden hienosti. Hän on kuitenkin sairastellut sen jälkeen, eikä ole nyt parhaassa kunnossa.

Real Madrid voitti viime viikolla vieraskentällä saksalaisen Schalken 0–2. Toisessa osaottelussa kotikentällä Realille riittää jatkopaikkaan 0–1 tappiokin.

Ukrainalainen Shakhtar Donetsk pelasi tasan 0–0 Bayern Müncheniä vastaan. Ottelu pelattiin Lvivissä Länsi-Ukrainassa, tuhannen kilometrin päässä Shakhtarin kotikentältä. Shakhtarin kotikaupungissa Donetskissa Itä-Ukrainassa on sodittu koko talven ajan. Ylen katsojat äänestivät Mestarien liigan suosikiksi FC Barcelonan. Real Madrid ja Bayern München saivat melkein yhtä suuren kannatuksen. Loppuottelu pelataan 6. kesäkuuta Berliinissä Saksassa. n Lähteet Yle, STT

Lähde STT Kuva Lehtikuva Kuva Lehtikuva

Teksti Markku Juusola Lähteet STT, Iltasanomat

Suosikit lähellä jatkopaikkaa

Chelsea venyi 1–1 tasapeliin Paris Saint-Germainia vastaan Pariisissa. Chelsean maali oli erikoinen. Sen teki puolustaja Branislav Ivanovic. Myös maalin syöttäjät olivat puolustajia.

Oulun Kärpät johtaa SM-liigaa ylivoimaisesti. Sen jälkeen on hyvin tasaista. Ainakin kuusi joukkuetta voi vielä nousta Kärppien haastajaksi kevään pudotuspeleissä. n

Yllätyksiä kannattaa odottaa. Kisat jatkuvat sunnuntaihin 1. maaliskuuta asti. n

Kuva Lehtikuva

Brittiläinen Chelsea ja espanjalainen Real Madrid ovat askeleen lähempänä jatkopelejä jalkapallon Mestarien liigassa.

Elomon aikana TPS on pelannut vieläkin heikommin. Se on sarjataulukossa toiseksi viimeinen. Loppukauden päävalmentaja on Jarno Pikkarainen. Hän on valmentanut Mestiksessä ja ollut apuvalmentajana Rauman Lukossa.

Jääkiekko: Jokereiden

hyökkääjä Steve Moses (kuvassa) teki KHL-jääkiekkoliigan uuden maaliennätyksen. Hän teki kauden 36. maalinsa, kun Jokerit voitti vieraskentällä Moskovan Atlantin lukemin 4–2. Maaliennätys syntyi rangaistuslaukauksesta ottelun alussa. Aiempi ennätys oli 35 maalia kaudessa. Siihen ylsivät Jan Marek, Pavel Brendl, Sergei Mozjakin ja Marcel Hossa.

Chelsean Branislav Ivanovic juhlii maalia ottelussa Paris Saint-Germainia vastaan.

Jokerit on pelannut hyvin koko kauden ajan. Se kuuluu KHL:n parhaisiin joukkueisiin. Nyt Jokerit on koko sarjassa neljäntenä. KHL:ssä on 28 joukkuetta. n Lähde STT


6

Terveys

selkosanomat 25.2.2015 Kuva © Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Vinkki!

Valmisruoka sopii myös lautasmalliin Lautasmallia voi noudattaa myös valmisruokien kanssa. – Kun käyttää valmisruokia, kannattaa ostaa sellaisia ruokia, joilla on Sydänmerkki, ravitsemusterapeutti Eija Ruuskanen neuvoo – Sydänmerkki kertoo siitä, että tuote on terveellinen. Sydänmerkki on painettu valmisruoan pakkaukseen. Esimerkiksi monilla kalatuotteilla on Sydänmerkki. Kalatuotteita on kaupan pakastealtaassa. – Kalan kaveriksi voi sitten keittää vaikka pari perunaa, Eija sanoo. Myös valmiskeitot ovat hyviä vaihtoehtoja. Niitä voi lämmittää mikrossa. – Voi ostaa esimerkiksi kirjolohi-, liha- ja jauhelihakeittoa. Ne pitävät nälkää paremmin kuin sosekeitot. n

Vinkki! Kuvasta näet, kuinka täytät lautasen lautasmallin mukaan. Puolet lautasesta täytetään kasviksilla.

Lautasmallista apua ruokailuun Lautasmalli auttaa syömään terveellisesti ja järkevästi. Lautasmalli on yksi tapa koota ateria lautaselle.

Kasvisten jälkeen lautasen toinen puoli on vielä tyhjä. Siitä puolet täytetään perunalla, riisillä, pastalla tai makaronilla.

– Ja leiväksi viipale ruisleipää. Sen päälle laitetaan pehmeää kasvirasvaa noin teelusikallisen verran.

Diabetesliiton ravitsemusterapeutti Eija Ruuskanen kertoo, miten lautanen täytetään, kun noudatetaan lautasmallia.

Tämän jälkeen lautasesta on tyhjänä enää neljäsosa. – Sille otetaan kalaa, lihaa tai kastiketta, Eija Ruuskanen neuvoo.

– Ensin puolet lautasesta täytetään kasviksilla, Eija Ruuskanen kertoo.

Joskus pääruokana on jokin laatikkoruoka. – Silloin laatikolla voi täyttää puolet lautasesta, Eija Ruuskanen sanoo.

Ruokailija voi ottaa leipää enemmän kuin yhden viipaleen, jos hän liikkuu paljon. Leipää voi ottaa enemmän myös silloin, jos on oikein kova nälkä.

Hän korostaa, että kasvikset voivat olla mitä kasviksia tahansa. – Ja ne saavat olla missä muodossa vain. Niiden ei tarvitse olla salaattia. Esimerkiksi porkkanaraaste tai uunissa kypsytetyt kasvikset ovat maukkaita vaihtoehtoja. Myös pakastetut kasvikset sopivat, sillä ne ovat yhtä terveellisiä kuin tuoreet kasvikset.

Nyt puolet lautasesta on kasviksia ja puolet laatikkoruokaa. Jos pääruoka on keittoa, sitä otetaan lautasellinen. Kasviksia voi ottaa erilliselle lautaselle, jos haluaa. Juomaksi Eija Ruuskanen suosittelee lasillista maitoa tai piimää.

Jälkiruoaksi voi syödä esimerkiksi hedelmän. Lautasmallissa jälkiruoan voi myös jättää ottamatta. Kun ruokailija noudattaa lautasmallia, hän saa ruoasta kaiken, mitä hänen elimistönsä tarvitsee. Lautasmallin noudattaminen on terveellistä.  Teksti Tuula Puranen

Kasvikset ovat terveellisiä lisukkeita Esimerkiksi pakastekasvikset ovat Eija Ruuskasen mukaan hyvä vaihtoehto, kun syö kotona. Moni pitää myös tuoreista kasviksista. Niitä voi pilkkoa paloiksi tarjoiluastiaan. – Kirsikkatomaatit ja kurkku ovat monien suosikkeja, Eija Ruuskanen kertoo. – Ruuan kanssa voi myös raastaa yhden porkkanan. Siinä on mukavasti pureskeltavaa. Jos haluaa nähdä enemmän vaivaa, voi valmistaa uunijuureksia. Esimerkiksi punajuuria, porkkanaa, perunaa, lanttua tai palsternakkaa kuoritaan ja pilkotaan uunipellille. Palasten päälle lisätään pari teelusikallista öljyä. Juurekset kypsyvät 200-asteisessa uunissa 30–45 minuutissa. n


selkosanomat 25.2.2015

Arkipäivä

25 VUOTTA

7

Kuvassa oikealla on Selkosanomien edeltäjän, Selkouutisten, ensimmäinen numero vuodelta 1990. Vasemmalla ruotsinkielinen LL-Bladet.

Selkokielisiä uutisia 25 vuotta Suomen ensimmäinen selkokielinen uutislehti perustettiin vuonna 1990. Ensimmäinen lehti ilmestyi tammikuussa. Lehden nimi oli tuolloin Selkouutiset, ja se ilmestyi myös selkoruotsiksi nimellä LL-Bladet. On kiinnostavaa selailla ensimmäisiä selkolehtiä, sillä niistä huomaa, miten ajat ovat muuttuneet. Maailmalla vuosi 1990 oli monenlaisten muutosten aikaa. Tuohon aikaan monet Itä-Euroopan maat alkoivat itsenäistyä. Koko Euroopan kartta mullistui muutamassa vuodessa.

Myös Suomi oli monella tapaa erilainen kuin nykyään. Suomen naapurina oli vielä Neuvostoliitto, joka hajosi saman vuoden kesällä. Vuonna 1990 Suomi ei myöskään ollut vielä Euroopan unionin jäsen. – Selkolehdet perustettiin, koska niitä selvästi tarvittiin. Siihen aikaan missään ei ollut tarjolla ajankohtaista tietoa selkokielellä, kertoo Hannu Virtanen, selkolehtien ensimmäinen päätoimittaja. Ensimmäinen Selkouutiset kertoo Suomen ja maailman tapahtumista, urheilusta ja viihteestä. Siinä esitellään muun muassa uusi lupaava formulakuski J.J.Lehto.

Selkouutisissa on myös kiinnostavia kulttuuriuutisia. Siinä kerrotaan esimerkiksi Mika Kaurismäestä, joka oli jo tuolloin tunnettu suomalainen elokuvaohjaaja. Etenkin lehden taittaminen oli aikaisemmin erilaista. Taittaminen tarkoittaa lehtijuttujen ja kuvien sovittamista yhteen paperille. – Alussa Selkouutisten taittoa ei tehty tietokoneella, vaan saksilla, liimalla ja paperilla. Paperiset kuvat piti itse käydä hakemassa kuvatoimistosta, kertoo Hannu Virtanen. Nykyisin Selkosanomat taitetaan tietokoneella taitto-ohjelmalla.

Kuvat kuvataan digikameralla tai hankitaan digitaalisina kuvapankeista internetistä. Aluksi oltiin epävarmoja, miten selkokielistä uutislehteä tehdään. Jotkut asiat piti opetella kokeilemalla ja erehdyksen kautta. – Aluksi emme ymmärtäneet, että selkolehteä pitää tehdä samalla tavalla kuin muitakin ajankohtaislehtiä, Virtanen tunnustaa. Moni asia on kuitenkin pysynyt ennallaan. Toimittajat käyvät yhä haastattelemassa mielenkiintoisia ihmisiä ja ottavat heistä kuvia. Sitten kirjoitetaan juttu, selkokielellä.  Teksti Leealaura Leskelä

Puheenaihe

Mikä yhdistää suomalaisia? Yleisradion johto ilmoitti viime viikolla, että TV2:n ajankohtaisohjelma Ajankohtainen kakkonen lopetetaan. Siitä alkoi vilkas keskustelu. Moni kaipaa ohjelmaa, jota on lähetetty vuodesta 1969 asti. Yllättäen keskustelussa alettiin puhua yhtenäiskulttuurin katoamisesta. Monien toimittajien ja tutkijoiden mielestä Ajankohtainen kakkonen on osa yhtenäiskulttuuria. Se tarkoittaa sellaisia asioita, joita kaikki suomalaiset

pitävät tärkeinä ja yhteisinä.

Kuva Lehtikuva

Esimerkiksi Väinö Linnan kirjat, elokuva Tuntematon sotilas ja presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotto ovat yhtenäiskulttuuria. Nyt suositut tv-ohjelmat ovat yhtenäiskulttuuria. Sotshin olympialaisissa Suomi–Kanada jääkiekko-ottelu keräsi tv:n ääreen peräti 2,8 miljoonaa katsojaa. Urheilun lisäksi viihdeohjelmat Putous, Kingi ja Vain elämää tarjoavat yhteisiä kokemuksia. n Teksti Markku Juusola

Lasse Kukkonen (kuvassa keskellä) juhlii tasoitusmaalia Kanada–Suomi -ottelussa Sotshissa. 2,8 miljoonaa suomalaista juhli television ääressä.


8

Päivyri

selkosanomat 25.2.2015 Kuva Finnkino

TV tulevia ohjelmia Kuva MTV3

MTV3 perjantai 27.2. kello 20.05 Emma Gaala 2015 Vuoden paras musiikki palkitaan suorassa lähetyksessä. Ohjelman juontaa Elina Kottonen (kuvassa). Tutustu ehdokkaisiin osoitteessa www.emmagaala.fi. Kuva MTV3

Birdman kertoo entisestä supersankarielokuvien tähdestä. Pääosaa näyttelee Michael Keaton (kuvassa edessä).

Birdman sai eniten Oscareita Komediaelokuva Birdman voitti peräti neljä Oscaria.

elokuvan, kuvauksen ja käsikirjoituksen Oscarit.

Amerikkalaisen elokuvan suurimmat palkinnot, Oscarit, jaettiin viime sunnuntaina. Meksikolainen Alejándro González Inarritu sai parhaan ohjauksen Oscarin Birdmanista. Birdman sai myös parhaan

Wes Anderssonin ohjaus The Grand Budapest Hotel sai Oscarit musiikista, meikkauksesta, puvuista ja lavastuksesta. Ennakkosuosikki Boyhood voitti vain yhden Oscarin. Sen sai Patricia Arquette naissivuosasta.

Kolme Oscaria sai Whiplash, joka kertoo rumpaliopiskelijasta ja hänen julmasta opettajastaan. Parhaana vieraskielisenä elokuvana palkittiin puolalainen Ida. Useimmat Oscar-elokuvat ovat nyt myös suomalaisten elokuvateattereiden ohjelmistoissa. n Teksti Markku Juusola Lähde STT

Sub perjantai 27.2. klo 21.00 Gulliverin matkat Elokuvassa Gulliver joutuu pienten lilliputtien maahan. Gulliveria näyttelee Jack Black (kuvassa). Kuva Nelonen

Viikon kuva Kuva Lehtikuva

Nelonen perjantai 6.3. kello 22.00 Get Shorty - hyvä pätkä

John Travolta (kuvassa oikealla) näyttelee komediassa rikollista, joka kiinnostuu Hollywoodin elokuva-alasta. Kuva Yle Kuvapalvelu

Yle Fem sunnuntai 8.3. kello 21.00 Kuinka monta puolukkaa mahtuu maailmaan? Koululaisten hiihtoloma-aika alkoi. Kuvassa vietetään laskiaisriehaa laskiaistiistaina Helsingin Kaivopuistossa.

Selkosanomat

Toimitus: Leealaura Leskelä (päätoimittaja), Petri Kiuttu Kiuttu,(vuorotteluvapaalla), Maria Österlund, Kaisa Maria Kaatra Österlund, Kaisa Kaatra, Markku Juusola

Tilaustietojen muutokset ja uudet Tilaustietojen muutokset ja uudet tilaukset tilaukset puhelin (09)puhelin 34809 240(09) 34809 240 taisähköposti sähköposti lehtitilaukset@kvl.fi tai lehtitilaukset@kvl.fi

Toimituksen osoite: Viljatie 4 A, 00700 Helsinki puhelin (09) 34809 244 sähköposti selkokeskus@kvl.fi verkkolehti www.selkosanomat.fi Tilaushinnat: 23 e vuosikerta (20 (23 numeroa). numeroa). Koulutilaus ulkomaille Tilaushinta 20 e vuosikerta 34 e vuosikerta. (20 numeroa). Tilaushinta ulkomaille 34 e vuosikerta.

Lehti on saatavana myös ruotsiksi nimellä LL-Bladet. Julkaisija: Selkokeskus Kehitysvammaliitto ry. ISSN-L 2242-8232 ISSN 2242-8232 (painettu) ISSN 2242-8240 (verkkojulkaisu) Toimitusneuvosto: Pertti Rajala (pj), Marlene Ahlberg, Sisko Tanja Harkoma, Hallenberg, Maria Mannil, Sakari Kilkki, Jana Ari Sainio, Sassakova, PäiviTanja Seppä-Lassila, Vauhkonen, Teuvo Välimäki. Matti Taipale Lehtisepät Lehtisepät2013 2015

Ruotsalainen elokuva pohjautuu Glada Hudik -teatterin tarinaan. Päähenkilö Alex päätyy kehitysvammaisten avustajaksi ja oppii katsomaan elämää uusin silmin. Kuvassa on Maja Karlsson Kristinan roolissa.

Selkosanomat 4/2015  
Read more
Read more
Similar to
Popular now
Just for you