Page 1

numero

1

numero

14.1.2015

4

Cheerleadingin suosio kasvaa sivu

5

Haluatko Viikon lukijaksi? sivu

7

BAS1 Itella Posti Oy Itella Green

Pakolaiset vaarassa Välimerellä sivu

Selkosanomat 25 www.selkosanomat.fi

VUOTTA

Kuva Lehtikuva

Kuva Kaisa Kaatra

Marja Kauppinen toimii vapaaehtoisena läksyhelppinä eli läksykerhon ohjaajana.

Kasvokkain sivulla 2

Neljä miljoonaa ihmistä vastusti terrorismia Ranskassa. Pariisissa mielenosoittajia oli kaksi miljoonaa. Mukana oli myös Suomen pääministeri Alexander Stubb (ylhäällä vasemmalla).

Miljoonat vastustivat terrorismia Lähes kaksi miljoonaa ihmistä osallistui Pariisissa sunnuntaina jättimarssiin. He osoittivat mieltään terrorismia vastaan. Viime keskiviikkona kaksi islamistia hyökkäsi pilalehti Charlie Hebdon toimitukseen Pariisissa. He ampuivat kuoliaaksi kaksitoista ihmistä.

Lehti on julkaissut kuvia, joissa tehdään rajua pilaa muiden muassa islaminuskosta. Tuhannet poliisit etsivät kahta terroristia. He olivat veljekset, joiden sukujuuret ovat Algeriassa. Poliisit surmasivat terroristit takaa-ajon päätteeksi. Kaksi päivää ensimmäisen hyökkäyksen jälkeen kolmas terroristi otti panttivankeja Kuva Lehtikuva

juutalaisessa ruokakaupassa Pariisissa. Terroristi ja neljä panttivankia kuolivat kaappauksen yhteydessä. Sunnuntain suureen mielenosoitukseen osallistui poliittisia johtajia eri maista. Ihmiset osoittivat mieltään myös muualla Ranskassa sekä monissa muissa maissa.

Teksti Maria Österlund Lähteet HS, Hufvudstadsbladet

Viime vuosi oli tosi lämmin Sää oli tavallista lämpimämpi viime vuonna. Suomessa vuosi 2014 oli toiseksi lämpimin vuosi yli sataan vuoteen. Vain vuonna 1938 oli hieman lämpimämpää. Luotettavia mittauksia on tehty 1900-luvun alusta asti.

Viime kesänä heinäkuu ja elokuu olivat keskimääräistä lämpimämpiä. Kuvassa pojat ovat uimarannalla Hangossa heinäkuussa.

Mielenosoituksissa kansan viesti oli, että väkivalta ja terrorismi eivät tuhoa ranskalaisten arvoja, kuten lehdistön vapautta ja avoimuutta. Myös monet muslimit osallistuivat marssiin. He halusivat osoittaa, että he eivät kannata terrorismia. n

Lämpötilat vaihtelivat paljon viime vuonna. Kesäkuu ja tammikuu olivat tavallista viileämpiä. Helmikuussa, maaliskuussa,

heinäkuussa ja elokuussa oli tavanomaista lämpimämpää. Monissa muissakin maissa oli ennätyksellisen lämmintä. Norjassa, Ruotsissa ja Britanniassa vuosi oli lämpimämpi kuin koskaan aiemmin. Norjassa satoi enemmän kuin yleensä. Tutkijat uskovat, että korkeat lämpötilat johtuvat ilmastonmuutoksesta. n Teksti Maria Österlund Lähde Yle


2 Selkosanomat

Läksyhelppi selittää vaikeita sanoja

Pääkirjoitus

Marja Kauppinen on läksyhelppi. Hän ohjaa koululaisten läksykerhoa Ruoholahden peruskoulussa, Helsingissä.

LEEALAURA LESKELÄ päätoimittaja

leealaura.leskela@kvl.fi

25 vuotta selkokielisiä uutisia Selkosanomat viettää tänä vuonna juhlavuotta. On kulunut 25 vuotta selkolehtien perustamisesta. Vuonna 1990 Selkosanomat oli nimeltään Selkouutiset. Eduskunta myönsi tuolloin rahaa Selkouutisten ja sen ruotsinkielisen sisarlehden LL-Bladetin julkaisemiseen, sillä selkokielisille uutisille oli suuri tarve. Mallia selkolehdille haettiin Ruotsista, jossa oli jo useamman vuoden ajan ilmestynyt selkolehti 8 Sidor. Juhlavuonna haluamme nostaa esille lehtemme tärkeimmän asian: lukijat. Ilman teitä lukijoita ei olisi tätä lehteä. Julkaisemme tänä vuonna useissa lehdissä juttuja, joissa lukijamme pääsevät ääneen. Ensimmäinen Viikon lukija -juttu julkaistaan helmikuussa. Siinä kysymme teidän mielipiteitänne selkolehdistä. Lukijat ovat pääosassa myös juhlalehdessä, joka ilmestyy vuoden 2015 lopulla. Juhlavuoden aikana muistelemme myös menneitä ja esittelemme toimitusta. Mistä asioista kirjoitettiin ensimmäisessä Selkouutisessa vuonna 1990? Ketkä kirjoittavat lehtien jutut ja millaista työtä toimittajat tekevät? Tänä vuonna ilmestyy 20 numeroa Selkosanomia painettuna ja verkkolehtinä. Kesäkuussa julkaisemme vain verkkolehteä. Lehden ilmestymispäivä muuttuu. Jatkossa Selkosanomat ilmestyy joka toinen keskiviikko. 25 vuotta on pitkä aika. Moni asia on muuttunut Suomessa ja maailmalla. Yksi asia ei kuitenkaan ole muuttunut: selkokielisille uutisille on edelleen tarvetta. n

Päivän pila

– Hyvää uutta vuotta! – Mitä???

Suomen punainen risti eli SPR järjestää apua läksyjen tekoon yhdessä koulujen kanssa. Toimintaa on monissa Suomen kaupungeissa. Kerhojen ohjaajat ovat kaikki vapaaehtoisia. Kerhot on suunnattu kaikille lapsille, mutta mukana on jonkin verran enemmän maahanmuuttajalapsia. Miten sinusta tuli läksykerhon ohjaaja? – Olen ollut pitkään SPR:n jäsen, ja olen ollut töissä sekä keskustoimistossa että kentällä jo aikaisemmin. Minulla vapautui enemmän aikaa vapaaehtoistyöhön, kun jäin eläkkeelle. Minua kiinnosti toimia läksykerhon ohjaajana, koska olen koulutukseltani opettaja eikä minulla ole omia lapsia. Vapaaehtoistyön ansiosta minulla säilyy yhteys lapsiin ja koulumaailmaan. On mukava nähdä, miten koulut ovat muuttuneet. Maahanmuuttajia on jo paljon enemmän kuin aikaisemmin. On myös kiinnostavaa tietää, minkälainen jakokulma nykypäivänä on käytössä. Mitä läksykerhossa tehdään? – Läksyt ovat kerhossa tietenkin tärkeintä. Ohjaajat esimerkiksi selittävät sanoja, jos niitä on vaikea ymmärtää. Päätehtävämme on kannustaa ja motivoida läksyjen teossa. Eniten apua tarvitaan matematiikan, englannin ja suomen kielen läksyissä. Olemme hankkineet kerhoon myös pelejä ja piirustusvälineitä.

Miten kulttuurienväliset erot näkyvät työssäsi? – Eivät erot tule kerhossa merkittävästi esiin. Tietenkin lapsilla on hyvin erilaiset taustat ja kotiolot. Toisaalta on ilahduttavaa, että monikulttuurisuus otetaan jo hyvin huomioon koulussa. Lapsilla, jotka tulevat Aasiasta, voi myös olla vähemmän tietoa Euroopasta, ja toisin päin. Tämä on myös etu. Lapset voivat kertoa ja keskustella siitä, millaista on eri maissa. Keneen kannattaa ottaa yhteyttä, jos läksyjen teossa tarvitsee apua? – Kannattaa selvittää, onko koulussa läksykerhoa. Asiaa voi tiedustella oman luokan opettajalta. Mukaan läksykerhoon saa tulla koska vain ilman ennakkoilmoittautumista. Mikä on parasta työssäsi? – On mukavaa olla tekemisissä energisten kouluikäisten kanssa. Erityisen ilahduttavaa on nähdä, että monet tulevat kerhoon seuraavanakin vuonna. Esimerkiksi kolmasluokkalaiset hulivilit ovat jatkaneet vielä kuudesluokkalaisina. He tekevät reippaasti läksyt ja auttavat vielä toisiaankin. n Teksti ja kuva Kaisa Kaatra

Kenelle kerhot on tarkoitettu? – Kaikki koululaiset ovat tervetulleita, mutta etenkin maahanmuuttajalapsilla voi olla tarvetta saada apua läkyjen teossa. He eivät esimerkiksi voi kielen takia saada tällaista apua kotoa. Jotkut sanat voivat olla heille yhä vaikeita, vaikka he puhuvatkin jo sujuvaa suomea. Muuten maahanmuuttajalapset ovat yhtä taitavia kuin suomea äidinkielenään puhuvat. Kerro jokin esimerkki tilanteesta, jossa kieli voi tuottaa vaikeuksia? – Esimerkiksi tehtävänannot voivat olla erittäin vaikeita ymmärtää. Muistan esimerkiksi, kun geometrian tehtävässä selitin sanaa aidanpylväs.

Kasvokkain Nimi: Marja Kauppinen Ikä: 68 Ammatti: eläkeläinen Asuinpaikka: Helsinki Harrastukset: hyötyliikunta ja vapaaehtoistyö


Kotimaa

selkosanomat 14.1.2015

3

Mikä muuttuu arjessa vuonna 2015?

Ukrainan tapahtumien myötä sota on todellisuutta Euroopassa, sanoi presidentti Sauli Niinistö uudenvuoden puheessaan. Ukrainan kriisi on heikentänyt länsimaiden ja Venäjän suhteita. Niinistö muistutti, että Venäjä on Suomen naapurina. Siksi Suomi pitää keskusteluyhteyden Venäjään tiiviinä. Mutta Suomen paikka on selvä: – Venäjä hyvin tietää, että Suomi on ja pysyy osana länttä, presidentti korosti. n Lähteet Yle, STT

Muutoksia Selkosanomiin Selkosanomia ilmestyy tänä vuonna 20 numeroa. Kesäkuussa lehti ilmestyy vain verkkolehtenä osoitteessa www.selkosanomat.fi. Myös ilmestymispäivä muuttuu. Jatkossa Selkosanomat tulee tilaajille joka toinen keskiviikko. 

Vastaa verkkolehtikyselyyn! Selkosanomien verkkolehden kyselyssä on 11 kysymystä. Vastauksien avulla muutamme verkkolehteä entistä paremmaksi. Linkki kyselyyn on Selkosanomien verkkolehden etusivun oikeassa yläkulmassa osoitteessa: www.selkosanomat.fi

Moni arkinen asia muuttui vuodenvaihteessa. Alkoholimainonta vähenee. Mietojen alkoholijuomien mainonta on nyt kiellettyä yleisillä paikoilla. Olutmainokset kuitenkin jäävät festivaaleille ja urheilutapahtumiin, kuten jääkiekkootteluihin. Alkoholia saa mainostaa televisiossa vasta kello 22:n jälkeen. Kauppoihin tuli uudenlaisia kahvinkeittimiä vuoden alussa. Keittimet katkaisevat itsestään virran 30–60 minuuttia kahvin keittämisen jälkeen. Muutoksella pyritään säästämään energiaa ja estämään tulipaloja. Vuoden alusta lähtien otsalamppu riittää pyöräilijän valoksi pimeällä. Lamppua, joka on kiinni pyörässä, kannattaa toki käyttää edelleen. Hieman suurempia muutoksia tuli Suomen kuntakartalle. Tapahtui kolme kuntaliitosta. Savossa Maaninka yhdistyi Kuopioon ja Satakunnassa Lavia liittyi Poriin. Varsinais-Suomessa Tarvasjoki sulautui Lietoon. Suomessa on nyt 317 kuntaa. Kuntia on yli 100 vähemmän kuin kymmenen vuotta sitten.

Kuva Lehtikuva

Niinistö: Suomi on osa länttä

Pysäkeillä, liikennevälineissä ja mainostauluilla ei enää näy olut- tai lonkeromainoksia. Kuva Lehtikuva

Otsalamppu riittää nyt pyöräilijän valoksi. Aiemmin laki vaati, että lamppu pitää kiinnittää pyörään.

Kuva Markku Juusola

Kaupoissa ruuan pakkausmerkinnät uudistuivat. Tekstejä on nyt helpompi lukea, sillä ne suurenivat hiukan. Suolan määrä ilmoitetaan kaikissa elintarvikkeissa. Aineet, jotka voivat aiheuttaa allergiaa, korostetaan esimerkiksi lihavoimalla. n Teksti Markku Juusola Lähteet: Trafi, Evira, STT, Kunnat.net Kuva Lehtikuva

Jogurtissa on maitoa ja maitoproteiinia, joille jotkut ovat allergisia. Ne on lihavoitu jogurttipurkin pakkausmerkinnässä.

Verkkopankkeihin hyökättiin Monilla Suomen verkkopankeilla oli ongelmia vuoden alussa. Ongelmat johtuivat verkkohyökkäyksistä. Hyökkäykset toteutettiin siten, että valtava määrä tietokoneita oli yhteydessä verkkopankkiin yhtä aikaa. Tästä seurasi niin suuri kuormitus, että verkkopankit eivät toimineet kunnolla.

Pankit sanoivat, että asiakkaiden rahat ovat turvassa verkkohyökkäyksistä huolimatta. Kuvassa on OP-Pohjolan verkkopankin sivu.

OP-Pohjolan verkkopankkiin kohdistui verkkohyökkäys uudenvuoden aattona.

Se kesti useita päiviä. Hyökkäyksen takia asiakkaiden oli vaikea maksaa laskuja verkossa. Pankkikortilla maksamisessakin oli ongelmia. Myös Handelsbanken ja Nordea olivat hyökkäyksien kohteina. Vielä ei tiedetä, ketkä tekivät hyökkäyksen. He saattoivat olla nuoria hakkereita, jotka haluavat huomiota. Toisaalta he saattoivat olla rikollisia, jotka testaavat pankkien turvallisuutta. n Teksti Maria Österlund Lähteet HS, Hufvudstadsbladet, Yle


4

Ulkomaat

selkosanomat 14.1.2015 Kuva Lehtikuva

Salakuljettajat jättivät joulukuun lopulla 700 pakolaista ajelehtimaan Blue Sky M -aluksessa Välimerelle. Kuvassa laiva on Italiassa Gallipolin satamassa.

Pakolaisvirta Välimerellä kasvaa Yhä enemmän pakolaisia pyrkii Lähi-Idästä ja Pohjois-Afrikasta Eurooppaan. Viime vuonna ainakin 3 000 ihmistä hukkui Välimereen pakomatkallaan Eurooppaan. Kansainvälinen siirtolaisjärjestö IOM arvioi, että yhtä paljon pakolaisia katosi Välimerellä viimeksi 1980-luvun lopulla. Eurooppaan pyrkii Välimeren yli joka vuosi kymmeniä tuhansia pakolaisia. He maksavat

suuria summia ihmissalakuljettajille. Helsingin Sanomien tietojen mukaan paikka kumiveneessä maksaa 1 600 euroa ja paikka kalastajaveneessä 2 400 euroa. Alukset ovat huonokuntoisia, ja merimatkat ovat vaarallisia.

Suuri osa pakolaisista tulee Syyriasta ja Somaliasta. Kummassakin maassa on sisällissota. Pakolaisia lähtee paljon myös Libyasta, missä on ollut levotonta vuoden 2011 kansannousun jälkeen.

Päämääränä on useimmiten Italia. Vuodenvaihteessa pakolaislaiva ajoi täyttä vauhtia kohti rantaa Italian kaakkoisrannikolla. Salakuljettajat olivat hylänneet aluksen. Italialaiset rannikkovartijat pysäyttivät aluksen viime hetkellä ennen haaksirikkoa.

Monet järjestöt ovat huolissaan pakolaisten kohtalosta. Esimerkiksi Amnesty vaatii, että Euroopan unioni avaisi turvallisia väyliä Eurooppaan. Siten laiton salakuljetus vähenisi.n Teksti Markku Juusola Lähteet HS, STT, IS, Amnesty International

Maailmalta Kuvat Lehtikuva

Kreikka ehkä luopuu eurosta

Ei sittenkään uusia vaaleja Ruotsissa

Boko Haram järjesti verilöylyn

Kreikka saattaa luopua eurosta ja ottaa käyttöön oman rahayksikön. Näin voi käydä, jos vasemmistolainen Syriza-puolue voittaa vaalit Kreikassa 25. tammikuuta. Euro on 19 EU-maan yhteinen raha. Syrizan johtaja Aléxis Tsípras (kuvassa) on luvannut, että hän lopettaa maansa kovan säästöohjelman. Kreikka säästää ja leikkaa menojaan, koska sillä on paljon velkaa. Kansainvälinen valuuttarahasto, Euroopan keskuspankki ja Euroopan komissio vaativat leikkauksia. Säästöohjelman takia hyvin monet kreikkalaiset ovat jääneet työttömiksi. n

Viime vuoden lopulla päätettiin, että Ruotsissa pidetään uudet vaalit keväällä. Nyt on kuitenkin sovittu, että uusia vaaleja ei tulekaan. Poliitikot keskustelivat keskenään ja päättivät yrittää sopia asioista joulukuussa. Sosiaalidemokraattien puheenjohtaja Stefan Löfvén (kuvassa) siis jatkaa Ruotsin pääministerinä. Uudet vaalit päätettiin järjestää, koska Ruotsin eduskunnan enemmistö ei hyväksynyt hallituksen budjettiesitystä. n

Terroristijärjestö Boko Haram teki viime viikolla verisen iskun Nigerian koillisosassa. Ihmisoikeusjärjestö Amnestyn mukaan peräti 2 000 siviiliä kuoli iskussa Bagan kaupunkiin. Jos tiedot pitävät paikkansa, on kyseessä Boko Haramin verisin isku Nigeriassa. Järjestön jäsenet polttivat kaupungin maan tasalle. Kuvassa keskellä on Boko Haramin johtaja Abubakar Shekau. Boko Haram tavoittelee Nigerian pohjoisosaan islamilaista valtiota. Se saattaa levitä myös Nigerian rajojen ulkopuolelle. n

Lähde STT, Dagens Nyheter

Lähde Hufvudstadsbladet, STT

Lähde STT


Urheilu

selkosanomat 14.1.2015

5

Lyhyesti Kuva Lehtikuva

JALKAPALLO: Italialainen AS Roman jalkapalloilija Francesco Totti (kuvassa) otti kännykällä selfien kesken ottelun. Totti juhlisti omakuvalla sitä, että hän teki ottelussa Laziota vastaan tasoitusmaalin 2–2. Cheerleading-joukkueen ryhmät tekevät liikkeensä yhtaikaa. Kuvassa on helsinkiläinen HAC Eliten joukkue.

Nuoret innostuivat cheerleadingistä Cheerleadereitä voi nähdä jalkapallo- tai jääkiekkootteluiden katsomossa kannustamassa joukkueita. Cheerleading on myös suosittu urheilulaji. Suomi kuuluu lajin huippumaihin. Cheerleading on melko uusi urheilulaji Suomessa. Siinä kilpaillaan joukkueina. Cheerleading koostuu erilaisista heitoista, hypyistä ja nostoista. Niitä esitetään musiikin kanssa. Cheerleading näyttää erittäin vaikealta, mutta se on hyvin viihdyttävää. Laji muistuttaa taitovoimistelua ja tanssia. Siinä vaaditaan voimaa,

notkeutta sekä hyvää tasapainoa. Tärkeää on myös se, että ryhmät tekevät osuutensa samanaikaisesti. Suomessa cheerleadingin suosio kasvaa nopeasti. – Harrastajien määrä kasvaa ympäri Suomen. Pikkuhiljaa myös monet miehet uskaltavat liittyä joukkoon, cheerleading-valmentaja Heidi Cantell sanoo. Laji sopii kenelle tahansa, ja sen voi aloittaa myös vanhempana. Mutta jos haluaa päästä huipulle, kannattaa aloittaa jo lapsena ja harjoitella lähes joka päivä. Vaikka cheerleading näyttää vaaralliselta, loukkaantumista ei tarvitse pelätä.

– Harjoittelemme turvallisessa ympäristössä, Cantell vahvistaa. Ohjelmat ovat sopivan helppoja harrastajille. HAC Elite on nykyään Suomen paras naisten joukkue. Heidi Cantell valmentaa sitä. Vuoden 2014 lopussa joukkue voitti SM-kisoissa kultaa. Se edustaa Suomea tänä vuonna MM-kisoissa Orlandossa, Yhdysvalloissa. – Valmennan, koska näen joka päivä ilon urheilijoiden silmissä. On hienoa nähdä, että kaikki ovat niin innostuneita. Se antaa energiaa omaan elämään, Cantell selittää. n Teksti ja kuva Jana Sassakova

Kuva Lehtikuva

Selännettä juhlittiin Anaheimissa

Selänne päätti uransa viime keväänä Anaheimissa Yhdysvalloissa. Hän voitti NHL:n mestaruuden juuri Anaheimin joukkueessa vuonna 2007. n Lähde STT

Mäkihyppy: Itävaltalainen Stefan Kraft voitti KeskiEuroopan mäkiviikon vuodenvaihteessa. Kraftin voitto on yllätys. Hän otti vasta ensimmäisen maailmancupin voittonsa mäkiviikon avauskilpailussa Oberstdorfissa. Suomalaisten hypyt onnistuivat heikosti. Paras suomalainen oli sijalla 30. Keski-Euroopan mäkiviikko järjestetään aina vuodenvaihteessa. Mäkiviikolla on neljä osakilpailua Saksassa ja Itävallassa. n Jääkiekko: Kanada on jääkiekon nuorten maailmanmestari. Kanada voitti MMkisojen loppuottelussa Venäjän maalein 5–4. Kanada johti toisessa erässä jo 5–1, mutta Venäjä kavensi lopussa. MM-kisat pelattiin vuodenvaihteessa Kanadassa. Kanada oli kisoissa ylivoimainen. Se voitti kaikki ottelunsa. Slovakia oli kolmas. Se voitti pronssiottelussa Ruotsin maalein 4–2. Suomi jäi tällä kertaa seitsemänneksi.

Jääkiekkoseura Anaheim Ducks järjesti Teemu Selänteelle tunteikkaan jäähyväisjuhlan. Tilaisuudessa Selänteen pelinumero 8 jäädytettiin. Kukaan muu Anaheimin pelaaja ei tästedes käytä numeroa 8 pelipaidassaan.

– En yleensä ota selfieitä, vaikka ne ovat muodissa. Tämä oli erikoistapaus, jonka muistan pitkään, Totti perusteli. n

Teemu Selänne kiitti juhlassa vaimoaan Sirpaa ja lapsiaan. Hän myös suuteli vaimoaan (kuvassa). – Olette minulle kaikki kaikessa. Olen niin onnekas, että minulla on teidät elämässäni, Selänne sanoi.

MM-turnauksen parhaiksi hyökkääjiksi valittiin Kanadan Max Domi, Connor McDavid ja Sam Reinhart. Parhaita puolustajia olivat kanadalainen Josh Morrissey ja ruotsalainen Gustav Forsling. Slovakialainen Denis Godla oli paras maalivahti. He ovat luultavasti jääkiekon supertähtiä tulevaisuudessa. n


6

Autot

selkosanomat 14.1.2015

– Autokorjaajan tärkein työväline ei ole enää jakoavain, kertoo autokorjaaja Jukka Tamminen autokorjaamossaan Naantalissa.

Auto pitää huoltaa säännöllisesti Jukka Tammisella on oma yritys, joka huoltaa autoja. Jukka on korjannut ja huoltanut autoja ammatikseen jo yli 30 vuoden ajan. Olemme naantalilaisella autokorjaamolla Autohuolto J. Tammisella. Jukka Tamminen nostaa hallinosturin avulla Smart-auton ylös lattialta. Hän irrottaa auton vasemman eturenkaan. Seuraavaksi hän tarkistaa auton jarrupalat. – Jarrupalojen on oltava kunnossa, jotta auto pysähtyy hyvin jarrutuksessa, Jukka kertoo. Oikeastaan Jukka Tammisen ura alkoi jo teini-ikäisenä. – Minulla oli maalla oma rikkinäinen auto, kuplavolkkari. Näpertelin sen kanssa kaikki kesät ja opettelin, miten autot oikein toimivat. Aina välillä

sain volkkarin kuntoon pariksi tunniksi, Jukka naurahtaa.

Autokorjaamolle tuodaan autoja paitsi korjaukseen, myös huoltoon.

Huollossa tarkastetaan myös monia muita asioita.

Autojen korjaaminen on muuttunut vuosien kuluessa. – Suurin muutos on se, että autoissa on nykyään niin paljon tietokoneita. Tärkein työvälineeni ei ole enää jakoavain vaan laite, jonka avulla luetaan tietokoneiden vikakoodeja.

– Autoa on tärkeää huoltaa säännöllisesti. Niin voidaan ehkäistä vikoja ja varmistaa, että auto toimii kunnolla.

Mikä Jukan mielestä autokorjaajan työssä on parasta?

Koodi paljastaa, mikä autossa on vikana. Ongelmana on kuitenkin, että tietoihin ei voi aina luottaa. Vian etsiminen voi olla hyvin monimutkaista.

Auton määräaikaishuollossa voidaan vaihtaa vaikkapa auton öljyt, öljysuodatin ja sytytystulpat.

– Parasta on onnistuminen. On hienoa huomata, että kun työ valmistuu, niin asiakas on yleensä tyytyväinen. n Teksti ja kuvat Matti Välimäki

Autoilijan kannattaa varautua talveen Suomen talvi aiheuttaa usein ongelmia autoille. Viimeistään nyt autosta kannattaa tarkistaa ainakin nämä: • Moottorin jäähdytysnesteen pakkaskestävyys. Jäähdytysneste ehkäisee, että auton moottori ei kuumene liikaa. Jos jäähdytysnesteen pakkaskestävyys on heikko, neste voi jäätyä. • Akun ja sytytystulppien kunto. Akkua ja sytytystulppia tarvitaan auton käynnistämisessä. • Moottorilämmitin. Moottorilämmitin esilämmittää moottorin. Se auttaa osaltaan auton käynnistymisessä. • Talvirenkaat. Suomessa on talvirengaspakko. Talvirenkailla on turvallisempaa ajaa liukkaalla kuin kesärenkailla.

– Tavallinen autoilija ei enää yleensä pysty itse korjaamaan nykyaikaista autoa, jossa on tietokoneita. Se on tuotava korjaamoon. Korjaajienkin pitää opiskella jatkuvasti uusia asioita. Autoihin tulee koko ajan lisää hienoa tietokonetekniikkaa, Jukka kertoo.

Jättirekat tulivat maanteille Suomen maanteillä on yli vuoden ajan liikkunut suurempia rekka-autoja kuin aikaisemmin.

i

Uusien säännösten mukaan rekat saavat painaa kuorman kanssa 76 tonnia. Jättirekat painavat yli 50 kertaa enemmän kuin keskikokoinen henkilöauto. Jättirekat ovat noin 25 metriä pitkiä. Yksi iso rekka on yhtä pitkä kuin viiden henkilöauton jono. Kuljetusliikkeet väittävät, että isot rekat tuovat säästöjä. n Teksti Markku Juusola

Kuva UPM/Ari Nakari

Suomessa kokeillaan yhä isompia rekkoja. Tämä rekka painaa täyden kuorman kanssa yhtä paljon kuin 70 henkilöautoa. Se on yli 30 metriä pitkä. Se sai syksyllä luvan kuljettaa tukkeja Kaakkois-Suomessa.


Arkipäivä

selkosanomat 14.1.2015

7

Kuva Shutterstock

Lasten hampaat reikiintyvät helposti. Siksi on erityisen tärkeää, että lasten hampaat harjataan kaksi kertaa päivässä.

Hampaiden hoito kannattaa On tärkeää pitää huolta omista hampaista. Aikuisen vastuulla on myös lasten hampaiden hoito. Hampaiden pinnalle kertyy plakkia, joka aiheuttaa reikiintymistä ja iensairauksia. Plakki on tahmea bakteerikerros, jota ei näe, jos sitä on vähän. Jos plakkia on runsaasti, se näkyy kellertävänä hampaan pinnoilla. Epäterveelliset ruokailutavat aiheuttavat hampaiden reikiintymistä. Jatkuva välipalojen napostelu ja makeiden juomien nauttiminen kannattaa lopettaa.

Ientulehduksen voit itse havaita. Jos ikenet vuotavat verta, kun harjaat hampaitasi, sinulla on ientulehdus. On tärkeää, että harjaat hampaasi säännöllisesti. Ruokailun jälkeen on hyvä syödä ksylitolipurukumia tai ksylitolipastilleja.

Huolehdi lasten hampaista Vanhemmat vastaavat lasten suun hoidosta. Lapsi osaa harjata hampaat itse vasta kouluikäisenä. Lasten hampaiden reikiintyminen voi alkaa jo ennen kuin kaikki

maitohampaat ovat puhjenneet. Reikiintyminen etenee lapsilla nopeammin kuin aikuisilla. Siksi on hyvin tärkeää, että lapsi välttää makeita juomia ja välipaloja. On tärkeää opastaa lasta harjaamaan hampaansa joka aamu ja ilta. Muista myös tämä: Älä laita lapsen ruokailuvälineitä tai tuttia omaan suuhusi. Suun sairauksia aiheuttavat bakteerit tarttuvat aikuisten syljen välityksellä pieneen lapseen. 

Uusi video: Harjaa hampaat näin Internetissä on uusi selkovideo, jossa neuvotaan, kuinka puhdistat hampaasi oikein. Videossa Harjaa hampaat näin opastetaan sekä tavallisen hammasharjan että sähköhammasharjan käyttöä. Video löytyy täältä: www.papunet.net/selko/aihe/ terveys

Teksti Hannu Virtanen

Viikon lukija Tule mukaan lukija-palstallemme! Mitä mieltä olet lehdestämme? Kuinka kauan olet lukenut Selkosanomia? Onko joku juttu jäänyt erityisesti mieleesi? Kerro meille mielipiteesi, niin olet mukana tekemässä Suomen ainoaa selkokielistä uutislehteä!

Me teemme Selkosanomia. Toimitus vasemmalta oikealle: päätoimittaja Leealaura Leskelä sekä toimittajat Markku Juusola, Maria Österlund ja Kaisa Kaatra. Ota kuva itsestäsi ja tule mukaan tekemään lehteä!

Käy vastaamassa viiteen kysymykseen Selkosanomien verkkolehdessä osoitteessa www.selkosanomat.fi. Kysymme sinulta: 1) Mikä on nimesi, ikäsi ja asuinpaikkasi? 2) Miksi luet Selkosanomia?

3) Kuinka kauan olet lukenut Selkosanomia? 4) Mikä juttu lehdessä on jäänyt mieleesi? 5) Mistä haluaisit lukea enemmän? Ota myös kuva itsestäsi lukemassa Selkosanomia ja lähetä se meille. Julkaisemme osan lukijoiden kuvista ja vastauksista tällä palstalla. Ensimmäisen Viikon lukijan julkaisemme helmikuussa lehdessä numero 3. Ohjeet kuvien ja vastausten lähettämiseen ovat verkkolehdessä.


8

Päivyri

selkosanomat 14.1.2015 Kuva Lehtikuva

TV tulevia ohjelmia Kuva MTV3

MTV3 keskiviikko 14.1. kello 20.05 1001 Rikua 1001 Rikua -sarja on piilokameran ja sketsiohjelman risteytys. Riku Nieminen (kuvassa) pilailee julkkisten kustannuksella.

Kuva MTV3

Vesa-Matti Loiri on ollut kymmeniä vuosia suomalaisten suosikkinäyttelijä.

Vesa-Matti Loiri täytti 70 vuotta Näyttelijä Vesa-Matti Loiri täytti 70 vuotta 4. tammikuuta. Loirista tuli suomalaisten suosikki jo vuonna 1962. Hän esitti silloin 18-vuotiaana pääosaa elokuvassa Pojat. Myöhemmin Loiri esiintyi monissa Spede Pasasen elokuvissa. Hänen tunnetuin roolinsa on Uuno Turhapuro.

Monista Loirin rooleista television viihdeohjelmissa on tullut kansansuosikkeja. Nasse-Sedän ja Jean-Pierre Kuselan sketsejä katsellaan yhä uudelleen esimerkiksi Youtubessa. Loiri on tehnyt paljon myös vakavia elokuva- ja teatterirooleja. Viimeksi hänet nähtiin pääosassa Mika Kaurismäen elokuvassa

Tie Pohjoiseen vuonna 2012. Loiri on myös laulaja ja muusikko. Parhaiten tunnetaan hänen tulkintansa lauluista, jotka on sävelletty Eino Leinon runoihin. Loiri oli mukana viime syksynä Vain elämää -tv-ohjelmassa. Talven aikana hän vetää keskusteluohjelmaa Loirinuotiolla. n Teksti Markku Juusola

MTV3 torstai 15.1. kello 20 Mummomafia

Uudessa reality-sarjassa mummot ratkovat nuorten aikuisten pulmia. Mummomafian muodostavat Eva-Riitta Siitonen (kuvassa vasemmalla), Kristiina Halkola ja Raili Hulkkonen. Kuva Nelonen

Viikon kuva Kuva Lux Helsinki/Jussi Ratilainen

Nelonen sunnuntai 25.1. kello 16.55 Kulti, kutistin kakarat Komediaseikkailussa keksijä (näyttelijä Rick Moranis, kuvassa oikealla) muuttaa lapsensa muurahaisiakin pienemmiksi.

Kuva Sub

Sub maanantai 26.1. kello 21.00 Varasto Lux Helsinki -festivaali toi valo- ja äänitaidetta Helsinkiin. Kuvassa on tulisirkus Walkea Senaatintorilla.

Selkosanomat

Toimitus: Leealaura Leskelä (päätoimittaja), Petri Kiuttu Kiuttu,(vuorotteluvapaalla), Maria Österlund, Kaisa Maria Kaatra Österlund, Kaisa Kaatra, Markku Juusola

Tilaustietojen muutokset ja uudet Tilaustietojen muutokset ja uudet tilaukset tilaukset puhelin (09)puhelin 34809 240(09) 34809 240 taisähköposti sähköposti lehtitilaukset@kvl.fi tai lehtitilaukset@kvl.fi

Toimituksen osoite: Viljatie 4 A, 00700 Helsinki puhelin (09) 34809 244 sähköposti selkokeskus@kvl.fi verkkolehti www.selkosanomat.fi Tilaushinnat: 23 e vuosikerta (20 (23 numeroa). numeroa). Koulutilaus ulkomaille Tilaushinta 20 e vuosikerta 34 e vuosikerta. (20 numeroa). Tilaushinta ulkomaille 34 e vuosikerta.

Lehti on saatavana myös ruotsiksi nimellä LL-Bladet. Julkaisija: Selkokeskus Kehitysvammaliitto ry. ISSN-L 2242-8232 ISSN 2242-8232 (painettu) ISSN 2242-8240 (verkkojulkaisu) Toimitusneuvosto: Pertti Rajala (pj), Marlene Ahlberg, Sisko Tanja Harkoma, Hallenberg, Maria Mannil, Sakari Kilkki, Jana Ari Sainio, Sassakova, PäiviTanja Seppä-Lassila, Vauhkonen, Teuvo Välimäki. Matti Taipale Lehtisepät Lehtisepät2013 2015

Yleisö valitsi komedian Varasto vuoden parhaaksi elokuvaksi vuonna 2012. Pääosia esittävät muiden muassa Minttu Mustakallio ja Kari-Pekka Toivonen (kuvassa vasemmalla).

Selkosanomat 1/2015  

Selkosanomat on selkokielinen ajankohtaislehti.

Read more
Read more
Similar to
Popular now
Just for you