Page 9

KRÁTKO ZO SVETA

Najrýchlejšie rastú digitálne médiá Vydavateľom novín v USA v roku 2010 klesli obraty o 5,1 % a vydavateľom časopisov o 0,8 %. Najrýchlejšie rástli digitálne mediálne spoločnosti. Producent sociálnych hier Zynga zvýšil obrat viac ako štvornásobne na 402 mil. USD a stal sa tak za rok 2010 najrýchlejšie rastúcou mediálnou firmou. Odhadovaný obrat Facebooku v rovnakom období v USA vzrástol o takmer 30 % a dosiahol necelé 2 mld. USD. Celkovo sa obrat digitálnych médií v USA v roku 2010 zvýšil o 18 %. Televízny segment zvýšil obrat o 14 %. mediaguru.cz

Murdoch začne vydávať nový nedeľník

❘ kp

Mafra preberá stratové vydavateľstvo bezplatných novín Metro

Česká mediálna skupina Mafra, vydavateľ denníkov Mladá fronta Dnes a Lidové noviny, zvýšila svoj obchodný podiel vo vydavateľstve bezplatného denníka Metro Česká republika zo 60 na 93,3 % prostredníctvom zvýšenia základného imania. Luxemburská spoločnosť Metro International zostáva v českej pobočke ako menšinový spoločník a poskytovateľ franchisingu. Mafra získala podiel 60 % v decembri 2007, keď vstúpila do spoločného podniku s Metrom. To vtedy existovalo na českom trhu už 10 rokov. Mafra po tejto transakcii zrušila svoj bezplatný denník Metropolitní expres, ktorý vydávala od apríla 2006. Mafra vďaka partnerstvu s Metrom postupne zničila konkurenčný denník 24 hodin, s ktorým prišiel Ringier v decembri 2005. Vychádzať prestal v decembri 2008. Českej edícii Metra sa počas partnerstva s Mafrou nedarí dostať do zisku. Za rok 2010 vykázala stratu po zdanení 20 mil. Kč (vyše 0,8 mil. €) pri tržbách 221 mil. Kč (necelých 9 mil. €). V 3. štvrťroku 2011 klesli tržby titulu medziročne o 11 %. mediar.cz

Nový bulvárny týždenník The Sun on Sunday začal vo februári vo Veľkej Británii vydávať americký mediálny magnát Rupert Murdoch. Informovali o tom svetové agentúry s odvolaním sa na oznámenie Murdochovej spoločnosti News International. Prvé číslo vyšlo v náklade 3 mil. výtlačkov a predávalo sa po 50 pencí. The Sun on Sunday nahradil nedeľník News of The World, ktorý bol zrušený vlani v júli po odhaleniach, že jeho redakcia bežne používala neprípustné praktiky získavania informácií, vrátane odpočúvania telefónov. Kvôli škandálu boli zatknuté alebo prišli o prácu desiatky ľudí pracujúcich pre Murdocha. Rozšírenie The Sun aj na posledný deň týždňa umožňuje nahradiť stratený nedeľník a navyše využiť tlačiarenské kapacity odstavené po jeho zrušení. News International má teraz šancu dostať späť časť z 150 mil. libier odhadovaných ročných tržieb News of The World.

Vydavateľ novín Andrej Babiš Česká spoločnosť AGF Media vlastnená firmou slovenského podnikateľa Andreja Babiša Agrofert Holding si zaregistrovala na Ministerstve kultúry ČR nové periodikum s názvom 5+2 dny. Babišova firma plánuje 8. marca začať vydávanie nových regionálnych týždenníkov distribuovaných bezplatne najskôr v Plzenskom kraji. Postupne sa majú rozširovať do celej republiky formou distribúcie do poštových schránok obyvateľov a pomocou distribučných stojanov. Podľa neoficiálnych informácií sa ráta s rozsahom vyše 30 strán vrátane TV programu. Tlačený náklad týždenníkov môže po pokrytí republiky dosiahnuť až 1 mil. výtlačkov. mediaguru.cz

ROČNÍK 2012 ❘ 01

9

Printprogress #1 /2012  

Odborný dvojmesačník pre polygrafický priemysel a súvisiace odvetvia

Advertisement