Guia lectura fàcil. Molins de cilindres de l'Ecomuseu Farinera de Castelló d'Empúries.

Page 1

Què és un molí de cilindres?

ELS MOLINS DE CILINDRES Guia fàcil

El molí de cilindres té dos rodets metàl·lics que giren. Fa molt temps que els homes s'alimenten amb pa.

El blat es fa passar pel mig dels dos rodets i aquests el trituren.

La farina per fer-lo s'obté del blat.

La primera vegada que es van fer servir va ser L'any 1837, en una fàbrica de Budapest (Hongria).

L'aparell que tritura el blat per fer farina es diu molí. A les fàbriques modernes, els molins són de cilindres.

1

La farina que surt té molta qualitat. Per això, aquesta manera de fer farina es va fer molt popular.

2


Qui va inventar els molins de cilindres?

Els molins de cilindres de l'Ecomuseu Farinera

A la Farinera tenim cinc màquines vermelles. Són els molins de cilindres. Un senyor suís que es deia Johann Jacob Sulzberger.

Cada una pot moldre el blat dues vegades. No totes les vegades ho fan igual.

Va ser el primer que el va fer servir.

I aquest senyor que surt al quadre li va copiar. Es deia István Széchenyi.

3

Hi ha molins que trituren el blat. Altres fan que la frina sigui fina. Quan acabem, la farina i la pell del blat estan separats.

4


Qui va fabricar els molins de

JOC DE PREGUNTES

La Farinera? Per acabar, ens saps respondre a aquestes preguntes?

1. Qui es va inventar el molí de cilindres?

Es van fer en una fàbrica de Barcelona que es deia Establecimientos Morros S.A.

2.

Amb aquests molins, a la Farinera es va poder fer molta més farina.

3. Com es deia l'empresa que va fabricar els molins de la Farinera?

Llavors la fàbrica es deia Harinera “La Mercedes”.

5

6

Quants molins hi ha a la Farinera?