Page 1

Trafiksäkerhet på lätt svenska

www.ntf.se


Gående.

Det är viktigt att alltid se sig för och att få ögonkontakt med andra. Gå aldrig över gatan förrän du är säker på att bilen stannar.

2

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska


Man får gå när gröna gubben lyser.

Gå på vänster sida av vägen.

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska

3


Cykla säkert.

I Sverige är det lag på att alla barn under 15 år ska använda cykelhjälm. Det är lika viktigt även för vuxna att använda hjälm när man cyklar.

4

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska


Man får inte skjutsa på pakethållaren.

Barn ska ha hjälm med grönt spänne.

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska

5


Synas i mörker.

I mörker och skymning bör reflexer användas så att andra ser dig.

6

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska


20-30 meter

60 meter

125 meter

Reflexen behövs även där det finns gatlyktor. Du ser andra, men den som sitter i bilen ser inte dig. Reflexen ska sitta lågt.

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska

7


Bilbälte.

Alla som sitter i bilen ska använda bilbälte, både i fram- och baksätet. Den som kör bilen ansvarar för att alla under 15 år använder bältet. Bältet ska sitta nära kroppen, axelbandet över bröstet och höftbandet ner mot låren.

8

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska


Det är lika farligt att ramla från ett höghus som att krocka i hög hastighet.

Om det finns bälte i bussen måste det användas.

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska

9


Barn i bil.

I bilen sitter barnen bältade, både i framsätet och baksätet. Små barn åker bakåtvänt, först i ett babyskydd sedan i en bilbarnstol. Barn över 5 år använder bilens bälte tillsammans med bältesstol eller bälteskudde.

10

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska


Aldrig bakåtvänd stol när det finns krockkudde (airbag).

Alla barn måste sitta på en egen plats i bilen, aldrig i någons knä.

0 till 9 månader

9 månader till 4-5 år

5 till 10-12 år NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska

11


Nykter trafik.

Om du har druckit alkohol ska du aldrig köra bil, MC, moped eller cykel.

12

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska


Vänta med att köra bil tills all alkohol är borta från din kropp. Det tar längre tid än du tror.

Man får aldrig köra bil eller annat fordon om man har använt droger.

Äter du stark medicin kan det vara olämpligt att köra bil.

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska

13


Hastighet.

Den som kör ett fordon får aldrig köra fortare än den hastighet som gäller. Man har också ett ansvar att anpassa hastigheten till de förhållanden som råder. Är det t ex halt väglag måste man sänka farten.

14

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska


80 60 40 20 0

100 120

140

80

160 180 200 220

60 40 20 0

100 120

Anpassa hastigheten.

140 160 180 200 220

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska

15


Körkort.

Körkort eller förarbevis behövs för alla fordon, utom cykeln.

16

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska


RR R9 87

NAS EADU

C

ENCE RRR987 G LIC RIVIN

TONA

SESS

D

AMN 1. N MNET A 22 2. N 16-023. 10 555 34 4 12 456 23 5. B1 7 DRESS 8. A STADRESS 9. PO B. B

0

Öva tillsammans en godkänd handledare. P 8 med Q67 3 IPT 35T D13

CEADUNAS

Ansök om körkortstillstånd.

1. 2. 3. 4 5. 7

SESSTONA

ENCE

DRIVING LIC

NAMN NAMNET 1016-02-22 1234555 B123456

8. ADRESS ESS 9. POSTADR B. B

RRR987 RRR987

Körprov. CEADUNAS

S

SESSTONA

0

78P IPT3Q6 D1335T

Teoriprov. ING LICENCE

DRIV

1. NAMN 2. NAMNET -22 3. 1016-02 O RT S 555 34ER IG E 12V NAMN 4 6 NA 5. B12345

KÖRK

1. 2. MNET 3. 1016 -02 7 4 1234 -22 555 5. B123 456 7 8.

67

ADRESS ESS 9. POSTADR B. B

08 09 78P IPT3Q6 D 1 39. 3A 5BE TCE

När man fått tillstånd kan man öva på att köra IG E T SV ER KÖ RK OR bil, men också ha 0 den som sitter bredvid1.måste NAMN S 2. NAMNET 2 3. 1016-02-2 tillstånd för att lära dig. 5 4 123455 B123456

5. 7

670 809

9.

A BE CE

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska

17


Olika Fordon.

Det finns många olika typer av fordon, alla med regler som den som kör fordonet måste kunna.

18

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska


Olika fordon är olika säkra.

Bilar och motorcyklar måste besiktigas.

NTF Trafiksäkerhet på lätt svenska

19


Kontakta våra förbund Blekinge: blekinge.ntf.se Dalarna: dalarna.ntf.se FyrBoDal: fyrbodal.ntf.se Gotland: gotland.ntf.se Gävleborg: gavleborg.ntf.se Halland: halland.ntf.se Jämtland: jamtland.ntf.se Jönköping: jonkoping.ntf.se Kalmar: kalmar.ntf.se Kronoberg: kronoberg.ntf.se Norrbotten: norrbotten.ntf.se Skaraborg: skaraborg.ntf.se Skåne: skane.ntf.se Stockholm: stockholm.ntf.se Sörmland: sormland.ntf.se Uppsala: uppsala.ntf.se Värmland: varmland.ntf.se Väst: vast.ntf.se Västerbotten: vasterbotten.ntf.se Västernorrland: vasternorrland.ntf.se Västmanland: vastmanland.ntf.se Örebro: orebro.ntf.se Östergötland: ostergotland.ntf.se

www.ntf.se

Trafiksäkerhet på lätt svenska  

Trafiksäkerhet på lätt svenska

Trafiksäkerhet på lätt svenska  

Trafiksäkerhet på lätt svenska