LA SIDRA 195 (Xunu'20)

Page 1

GASTRONOMÍA Y RESTAURACIÓN

MUYERES DEL LLAGAR Irene Vela García

www.lasidra.as

Númberu 195- Xunu 2020 4 €

LEVANTAR LA BOTELLA Y ECHAR UN CULÍN El sector lucha para superar la crisis

Descubriendo las sidras de botellín

WILKIN AQUILES Campión del mundiu d’echaores

YOLANDA TRABANCO “Es natural que las mujeres ocupemos puestos de responsabilidad”


FUNDACIÓN



4

195 9

YOLANDA TRABANCO “ES NATURAL QUE LAS MUJERES OCUPEMOS PUESTOS DE RESPONSABILIDAD”

LEVANTAR LA BOTELLA Y ECHAR UN CULÍN: EL SECTOR LUCHA PARA SUPERAR LA CRISIS

14

INXENIU ASTUR

22

EN TIEMPOS D’ANDANCIU COVID-19

26

XIII CONCURSU SEMEYES LA SIDRA ENTREGA PREMIOS EINAUGURACIÓN DE EXPOSICIÓN

MASTERCLASS PA CHIGREROS

34

MUYERES DEL LLAGAR

36

IRENE VELA GARCÍA. LLAGAR CABAÑÓN

38

CHIGRERA DE TOLA VIDA YOLANDA COALLA. CASA FEDE

LA HACIENDA DE LA LLOREA GOLF

40

¿SABE USTED ALGO DE OTRAS SIDRAS?

42

MANUEL G BUSTO

43

DESCUBRIENDO LAS SIDRAS DE BOTELLÍN ARMONIZAJES CON SIDRA

LA PRIMERA DEL DUQUE

52

CLÚ DE LA SIDRA

54

LA SIDRER NA ESTAYA DE LOS APERITIVOS

55

ENCAMIENTOS. 61

SALMÓN EN LA RÍA DEL CAMPANU

62

CIDREXPO CONVENCE WILKIN AQUILES

64

CAMPIÓN DEL MUNDIU D’ECHAORES

LEVANTANDO ASTURIES CON LA SIDRA DOP

68

SIDREROS AUTÉNTICOS

69

ANA MARÍA VICIOSA

106

AXENDA SIDRERA COLLEICIÓN D’ETIQUETES

70

AFAYAIVOS / BIENVENIDOS

72

ESTABLECIMIENTOS COLLABORAORES

74

La Sidra.as. Local guide nivel 8 de 10 / Google Local Guides

www.issuu.com/lasidra.as infolasidra@gmail.com 195

www.facebook.com/lasidrainfo @revistalasidra


5

EC

N CIÓ

N

U AT

RA

L

1 532 aña Nº 32 as-Esp 6 s l e ri j r. na idra Nacio s-Astu w. s e ww rretera bueñ 38437 C a 9 4 C a: 9 8 5 3 332éfono Te l

EL

195

Xunu 2020 Pa la Fundación Asturies XXI

Infolasidra@gmail.com Tlf.: 652 594 983

6.000 Ejemplares

Semeya: David Aguilar

Cola ayuda de la Conseyería d’Educación y Cultura del Principáu d’Asturies.

Editora Carme Pérez Alministración administracion@lasidra.as

Tlf.: 652 59 49 83 Redaición Estíbaliz Urquiola, Ángela Rey Victor Escandón Tlf.: 652 594 983 redaccion@lasidra.as

Publicidá info@lasidra.as Tlf.: 652 594 983 Semeyes David Aguilar Luis Vigil-Escalera, Flavio Lorenzo

Otros collaboraores Antón Martínez Alberto del Pozo Inaciu Hevia Llavona Manuel G. Busto Leticia Mata. Llucía Fernández Fonsu Álvarez

Dellegáu Estáu español Donato Xuaquín Villoria donatoxuaquin@lasidra.as Dellegáu européu Anzu Fernández infoasturiancider@gmail.com www.lasidra.as info@lasidra.as

LA SIDRA nun comparte necesariamente la opinión de los articulistes.

Xunu 2020


6

Entamu / Editorial La sidre en tiempos del coronavirus

La sidra en tiempos del coronavirus

L’andanciu del covid-19 marcó estos meses d’una forma tan drástico como difícilmente podríamos maxinar y, como toles cris, punxo de manifiestu toles fuercies y debilidaes d’un sistema que resultó ser menos estable de lo que camentábemos.

La pandemia del covid-19 ha marcado estos meses de una forma tan drástica como difícilmente podríamos imaginar y, como todas las crisis, ha puesto de manifiesto todas las fuerzas y debilidades de un sistema que resultó ser menos estable de lo que pensábamos.

Nel campu la sidre la quiebra resultó enorme, y anque entá ye llueu para cubicar la magnitú del desastre, lo que ye cierto ye qu’afeutó al conxuntu del seutor: pumareros, llagareros, chigres... inclusu autividaes tan perifériques como esta mesma revista, que se vio obligada a atayar la so actividá demientres estos trés postreros meses. La pandemia afeutó a tol seutor sidreru asturianu, y punxo n’evidencia l’estáu d’indefensión en que s’atopa; ensin denguna triba planificación y desdexáu a les sos propies fuercies y capacidaes, darréu que nun recibió –nin s’espera- dengún tipu de sofitu istitucional. Mentes nel País Vascu’l so gobiernu destinó 50 millones d’euros pa paliar los efeutos del coronavirus nos llagares –amás de les aídes concedíes poles diputaciones de Gipuzkoa y Araba-, n’Asturies el “Principado” nun fixo ná. Ná dafechu.

En el campo de la sidra la quiebra resultó enorme, y aunque aún es pronto para calibrar la magnitud del desastre, lo que es cierto es que ha afectado al conjunto del sector: productores, llagareros, sidrerías... incluso a actividades tan periféricas como esta propia revista, que se ha visto obligada a interrumpir su actividad durante estos tres últimos meses. La pandemia ha afectado a todo el sector sidrero asturiano, y ha puesto en evidencia el estado de indefensión en que se encuentra; sin ningún tipo de planificación y abandonado a sus propias fuerzas y capacidades, puesto que no ha recibido –ni se espera- ningún tipo de apoyo institucional. Mientras en el País Vasco su gobierno ha destinado 50 millones de euros para paliar los efectos del coronavirus en los llagares –aparte de las ayudas concedidas por las diputaciones de Gipuzkoa y Araba-, en Asturies el “Principado” no ha hecho nada. Absolutamente nada.

Ye nidio que’l seutor, que representa una parte importante de la economía asturiana, precisa aídes tantu direutes, p’afaese a les nueves desixencies sanitaries, comu indireutes tocántenes a promoción y visibilización, pero resulta improbable qu’estes vengan d’un “Principado” que nun supo o nun quinxo responder cuando más necesariu yera.

Esáa claro que el sector, que representa una parte importante de la economía asturiana, necesita ayudas tanto directas, para adaptarse a las nuevas exigencias sanitarias, como indirectas en cuanto a promoción y visibilización, pero resulta improbable que estas vengan de un “Principado” que no ha sabido o no ha querido responder cuando más necesario era.

Afortunadamente’l dinamismu del seutor sigue siendo un exemplu. L’actualización de la vienta online polos llagares, la invención de métodos y ardiluxos pa torgar la cadena tresimisión del coronavirus nel consumu sidre, el compromisu na calidá y la hixene de los chigres foi, ta siendo, exemplar, perriba de lo que naide nun podría maxinar, y constitúi en sigo mesmu una garantía nel caltenimientu de la sidre y la so cultura.

Afortunadamente el dinamismo del sector sigue siendo un ejemplo. La actualización de la venta online por los llagares, la invención de métodos y artilugios para evitar la cadena de transimisión del coronavirus en el consumo de sidra, el compromiso en la calidad y la higiene de las sidrerías ha sido, está siendo, ejemplar, por encima de lo que nadie podría imaginarse, y constituye en sí mismo una garantía en el mantenimiento de la sidra y su cultura.

Por eso, anque entá guariendo de los efeutos d’esta pandemia, nun mos cabe denguna dubia de que vamos recuperar, que progresivamente vamos dir recuperando la botellina nel chigre, les fiestes de prau, los eventos sidreros, l’esfrutar de la nuesa bébora, de la nuesa tierra y de la nuesa cultura sidrera.

Por eso, aunque aún convalecientes de los efectos de esta pandemia, no nos cabe ninguna duda de que nos recuperaremos, que progresivamente iremos recuperando la botellina en la sidrería, las fiestas de prau, los eventos sidreros, el disfrutar de nuestra bebida, de nuestra tierra y de nuestra cultura sidrera.

195


7

Xunu 2020


8

195


9

“Es natural que las mujeres ocupemos puestos de responsabilidad”

Sobro estes llínies, Yolanda Trabanco.

DESDE HACE UN AÑO YOLANDA TRABANCO ES LA DIRECTORA DE VENTAS Y MARKETING DE LA COMPAÑÍA, Y ADEMÁS LLEVA QUINCE AL FRENTE DEL RESTAURANTE QUE LLEVA SU APELLIDO; “FAMILIA, FORTALEZA Y TRADICIÓN” SON PALABRAS, SEÑALA, QUE DEFINEN A LAS MUJERES DEL LLAGAR XIXONÉS Xunu 2020


10

Yolanda Trabanco recibiómos nel restorán del llagar en Llavandera, Xixón.

“Anguañu, el 40% del equipu de trabayaores del llagar son muyeres y nos puestos direutivos acupamos el 50%” ¿Desde cuándo está al frente de Casa Trabanco? Son ya quince años. Empecé muy joven, tenía 23. Antes de eso estudié un grado medio en la Escuela de Hostelería de Xixón y posteriormente un grado superior de cocina en San Sebastián. Cuando terminé, hice prácticas profesionales y tuve la suerte de trabajar con grandes cocineros. Volví y me hice cargo de la gestión del restaurante. Y ahora usted también es directora de Ventas y Marketing de Grupo Sidra Trabanco Sí, desde enero del año pasado. Yo sigo llevando la dirección de Casa Trabanco en todos los eventos y eso convive con mi nueva responsabilidad, que es la de ayudar a la familia en departamentalizar la empresa y hacerla más profesional, si cabe. Como su nombre indica, implica que la compañía se ha dividido en diferentes departamentos y varias personas nos encargamos de ellos para realizar una gestión óptima de las personas y del trabajo. ¿Cómo han influido las mujeres de su familia en el desempeño de sus labores? Las mujeres de mi familia siempre han sido de gran carácter, aunque hubo etapas en las que se quedaron 195

en un segundo plano, por tradición. En realidad, creo que las grandes decisiones de la casa las tomaban ellas, aunque pareciera que partían de los hombres. A nivel de gestión y de atreverme a llevar a cabo ideas e iniciativas, creo que tengo la herencia de mi padre. Él ha sido un visionario, un emprendedor muy valiente. En ese sentido siempre ha sido una persona admirada en el sector y por supuesto, dentro de la familia. Y yo también he sido una persona que desde muy joven, cuando veía la oportunidad de negocio, de hacer algo interesante, iba a por ello. Yo creo que eso ha sido lo que nos ha llevado a Casa Trabanco –por ejemplo– a que haya evolucionado como lo ha hecho. ¿En qué momento las mujeres pasan a ocupar un primer plano en el llagar? El tránsito no ha sido ahora en la cuarta generación que es la mía, fue previo. En la anterior hubo un cambio importante y ese fue el traspaso de la empresa de la segunda generación a la tercera, donde por tradición ésta se dejaba en manos de los hombres de la familia. Pero fueron los propios hombres de la familia: mi padre, que lideraba el proyecto, su hermano y su primo, quienes decidieron que no iba a seguir siendo así, que había llegado el momento de que las mujeres fuesen también parte de la empresa. Las participaciones de la sociedad se dividieron a partes iguales entre todos los miembros de la tercera generación, incluidas las mujeres. Ellas dejaron sus respectivos trabajos, que no tenían nada que ver con el llagar, y empezaron a formar parte del día a día y de las labores de la empresa. Una de ellas trabajó en administración y otra en la parte de producción, en la línea de embotellado.


11

“Na campaña de Sidre sobro la madre camenté que yera’l momentu de decir: ‘Tenemos muncho qu’homenaxear en casa’” Es ahora en la cuarta generación, cuando, además de poder dedicarnos profesionalmente al llagar, pudimos formarnos para ello. Es el caso de mi hermana que estudi Enología. Mi prima Isabel tiene estudios en Derecho y Ciencias Económicas. Las mujeres, además de formar parte de la empresa, también tenemos papeles relevantes en la toma de decisiones. Como he explicado, yo me incorporé a las filas teniendo a mis espaldas la experiencia en la gestión de Casa Trabanco. Un aspecto a destacar es que en Grupo Trabanco existe paridad de género, una participación equilibrada de hombres y mujeres Actualmente la gerencia sigue siendo liderada por Samuel Trabanco, pero, como he explicado, contamos con un equipo para dirigir los departamentos de producción, finanzas-administración y ventasmarketing. Así, en los puestos directivos somos tres personas y dos somos mujeres: Isabel y yo. En producción, quien dirige el departamento es un hombre, Héctor, que posee excelentes cualidades para ello. Y dentro de esa división está mi hermana Eva llevando toda la parte de calidad. Y claro, las decisiones allí Xunu 2020


12 son importantísimas, sobre todo en cuanto a cómo va evolucionando la sidra, cómo hacer los trasiegos, cuándo hay que corchar… esas dediciones están tomadas también, en parte, por una mujer. De manera que actualmente, del total del equipo de trabajadores de Sidra Trabanco, un 40% somos mujeres. Y además, dentro de los puestos directivos y de la toma de decisiones de la empresa, el 50% somos mujeres. ¿Cómo es encargarse de un departamento como el que dirige en la principal empresa sidrera? Yo lo afronto desde una perspectiva de normalidad y de naturalidad. Para nosotras no es una situación excepcional. En casa siempre hemos tenido libertad de escoger nuestro camino. Y todos los miembros hemos decidido seguir apostando por la empresa familiar, por el legado de nuestros abuelos. Pero en general, considero que lo natural es que las mujeres tengamos puestos de responsabilidad. ¿Reforzarlo en la comunicación? Cuando me preguntan sobre ello en el Día de la Mujer, lo vemos conveniente. Pero seguir considerando como “algo excepcional” que las mujeres ocupen cargos directivos, eso ya no, incluso puede llegar a ser contraproducente. Hay que darle la normalidad que tiene. Una de las ideas de marketing más exitosa en el sector fue la campaña de ‘Sidra sobre la madre’ en la que se homenajeó a “las madres de la sidra”, a trece chigreras. Esta periodista cubrió el acto y la frase que más escuchó fue la de: “ya era hora”... Yolanda Trabanco desplica delles de les campañes de marketing del llagar.

195

Es que yo creo que nadie se había dado cuenta de eso hasta que, precisamente, las personas que lo hemos vivido, tuvimos que decir: “señores, tenemos mucho que homenajear en casa”. Fue una idea mía porque yo lo he sufrido en mis carnes. Yo crecí en este chigre, tenía dos años cuando mis padres lo construyeron, fue una etapa muy complicada para ellos, estuvieron años y años sin poder descansar un solo día. Yo sé, como muchas personas cuyos padres trabajan o han trabajado en un chigre, lo que es no poder contar ellos para las cosas típicas como reuniones en el colegio o la Cabalgata de Reyes. Mi madre no me podía arropar por las noches porque tenía que estar en la cocina. Sabes que era necesario, que gracias a eso estamos donde estamos, por lo que voy a estar siempre agradecida. Por eso creí que era el momento de que alguien levantara la voz para reivindicar lo importante del sacrificio de todas mujeres que han dejado de hacer tantas cosas por sus negocios, por sus maridos, por la sidra al fin y al cabo, porque la sidra siempre ha estado detrás de esos chigres. La imagen de Trabanco del verano pasado fue la de dos chicas cargando una caja de sidra ¿También idea suya? Sí. Queríamos hablar de nuestros momentos típicos de verano, como el coger una caja de sidra e ir al merendero o a la fiesta de prau. Y precisamente la imagen de las dos chicas me gustó para que fuese la imagen principal. De hecho, había dos fotos. En una de ellas no se apreciaba tanto que fueran mujeres, pero en otra sí. Y fue la que escogimos. Quería que


13 se viera que ellas podían cargar con la caja sin ningún problema y además se la podían beber. El consumo de sidra en Asturies, y desde hace muchos años para acá, es totalmente igual entre hombres y mujeres. Además, a mí me ofende ese término de “sidra para mujeres” que se utiliza cuando la sidra es un poco más dulce… El dulce siempre ha sido un defecto. Es verdad que un sabor afrutado es tendencia, pero es tendencia entre mujeres y hombres por igual. Otro acierto más, esta vez de Casa Trabanco, ha sido el de la organización del bodas en un llagar, celebraciones por las que usted apostó en el restaurante Quisimos dignificar la boda en un llagar. Son bodas preciosas, que están a la altura de cualquier otro escenario, por elegante que sea. Sin embargo, el hecho de que fueran asociadas al llagar, hacía que la gente no lo pensara siempre así. Pero eso fue nuestra gran apuesta y creo que se ha conseguido. De hecho, hay que reservar, mínimo, con un año de antelación. ¿Qué consejo le daría a las mujeres que están luchando por labrarse un futuro? A mujeres y a hombres, a todo el mundo. Yo creo que una de las cosas más importantes es no tener miedo. Hay que atreverse a hacer cosas, a pelear por lo que se quiere y a enfrentarse a todos esos miedos que muchas veces se los provoca uno mismo o son impuestos por el entorno. Hay que ser valientes. Testu: Estíbaliz Urquiola Semeyes: David Aguilar Sánchez

¡sin gluten!

¡sin huevo!

¡sin frutos secos!

¡sin leche! ¡sin soja!

¡sin semillas! ¡sin cacahuetes!

MATERIAS PRIMAS

HARINAS · PANES RALLADOS · ENCOLANTES granulometría personalizada · color a medida

www.adpan.es ADPAN EUROPA S.L · Avda. Langreo 12 · El Berrón · Asturias · España · UE · T. +34 985 743 627 Xunu 2020


14

Levantar la botella y echar un culĂ­n: el sector lucha para superar la crisis

Echando un culĂ­n.

Desde que comenzĂł la pandemia tanto llagareros como chigreros han realizado grandes esfuerzos para continuar con su actividad y mantenerse a flote en una etapa sumamente complicada; en este artĂ­culo damos solo unos ejemplos de su capacidad, tenacidad y trabajo 195


15

José Luis Piñera, de Llagar Piñera

A lo largo de su extensa historia la sidra ha tenido que superar numerosos obstáculos e impedimentos para continuar siendo la principal bebida de los asturianos. Varios son los motivos por los que este producto se ha mantenido como uno de los más importantes del país. Sobra decir que es un elemento cultural primordial para los habitantes de este territorio y que está sustentado en la más arraigada tradición; pero también es de justicia reconocer la labor de los llagareros profesionales que han tenido que reinventarse –palabra muy escuchada durante esta pandemia– no solo en esta crisis, sino en las muy variadas y diversas

Xunu 2020


16

Fran Ordóñez, de Llagar Viuda de Angelón.

por las que ha pasado nuestra patria. Una frase que bien podría definir a este sector empresarial es la de “adaptarse a los nuevos tiempos”, así que esa experiencia ya la tenían cuando el coronavirus comenzó a expanderse por el mundo. La sidra es una bebida fundamentalmente social, que invita a la convivencia y que fomenta la unión entre personas. En una crisis en la que, precisamente, esa unión estuvo prohibida –entre no convivientes, se entiende–, se hizo realmente muy complicado –en un primer momento– disfrutar de la sidra en un chigre. Pero repetimos, en un primer momento. Pronto los asturianos nos organizamos con amigos y familia –en grupos de 15 o 20– para salir, luchar por una terraza y volver a los usos y costumbres. Más adelante pudi-

195

mos volver a degustar la sidra ‘dentro’ de los locales; y el regreso de la barra fue celebrado por muchos, aunque eso sí, con su correspondiente separación para mantener la distancia de seguridad. El shock del principio Aún así, es imposible negar lo obvio. Las pérdidas han sido brutales. “Las ventas quedaron al mínimo. La gran mayoría de llagares vendemos a la hostelería, y al estar cerrada, perdimos el principal canal de venta” explica a esta revista José Manuel Riestra, de Sidra Muñiz, ubicada en Siero. José Luis Piñera, de Sidra Piñera, situada en Xixón, cifró en 100% las pérdidas en la venta a hostelería. “En otros canales, como el de los supermercados, pudi-


17

José Manuel Riestra de Llagar Muñiz.

mos compensar un poco, incluso tuvimos más ventas de las esperadas. Además, también llevamos a cabo reparto a domicilio cuando estuvo permitido. Nosotros partimos de que en nuestro llagar, habitualmente, suben personas a comprar sidra. De ahí surgió la idea. Porque nuestros clientes no estaban muy seguros de si podían venir o no a la bodega; ya que no estaba muy claro. Así que decidimos dar el servicio de reparto. Se publicitó un poco y el boca a boca hizo el resto. Estuvimos cinco o seis semanas repartiendo una buena media de cajas diarias que no vendemos habitualmente”. Tino Cortina, de Sidra Cortina en Villaviciosa, planificó desde el inicio de la crisis una estrategia laboral para minimizar los daños implantando medidas como la reducción de jornada. “No hice ningún ERTE y seguimos atendiendo al 20% de nuestro mercado, el que va dirigido a la alimentación, y con eso, intentamos paliar un poco la situación, que no deja de ser dramática. Pero teníamos esa pequeña porción en el canal de tiendas y lo aprovechamos. Por otro lado, ya contábamos con la venta online y ésta tuvo un repunte importante. Lanzamos una oferta de un 10% de descuento en los productos que se podían adquirir a través de esta vía, entonces la venta se disparó casi un 500%, pero la realidad es que la venta online en el mundo de la sidra, es casi testimonial” reseña. A la misma situación se enfrentó Fran Ordóñez, de Sidra Viuda de Angelón, en Nava. Sus ventas dependen de casi el 90% de hostelería, aunque sí reconoce que ha experimentado un aumento de ventas a particulares. “En especial en cuanto se pudo abrir el llagar al público, a principios de junio. De momento hay más

consumo en las casas” dijo. “Al principio la parálisis fue casi total. Nosotros afortunadamente estamos en el canal de los supermercados de alimentación. Aún así, no cubrimos. Luego sí que implementamos el llevar la sidra a domicilio, cuando podíamos acercarnos hasta el cliente. Más adelante hubo semanas que vinieron varios particulares de golpe. Al principio por la zona, después, de otros concejos.” relata Raúl Riestra, de Sidra Riestra, en Sariegu. Xunu 2020


18

Tino Cortina de Llagar Cortina.

Salir del impuesto letargo “Fue a finales de mayo cuando empezamos a funcionar un poco” recuerda José Manuel, de Sidra Muñiz y continúa: “en el momento en el que empezó abrir la hostelería comenzamos a también a ver cómo los consumos se iban reactivando poco a poco. Pero claro, todavía falta mucho. Aunque eso sí, estamos en una fase de reactivación”. Para Raúl Riestra la situación sigue siendo difícil, en especial por todas las complicaciones que generan las medidas de seguridad. “Desde que abrieron las terrazas, hay sidrerías que están vendiendo lo que nunca antes; otras no han podido abrir, y otras están a medio gas. Creo que con esto tenemos para una temporada larga” reflexiona.

Un verano ‘raro’ Los llagareros entrevistados coinciden en que habrá que buscar la mejor forma de adaptarse a la llamada ‘nueva normalidad’, en especial, durante esta temporada de verano. Los asturianos lo estamos haciendo a través de diferentes medidas para evitar contagios y respetar lo estipulado por la administración. Cambios, que, quién lo duda, incluyen a la sidra. “Todo apunta a que va a ser un verano raro. En los próximos meses el consumo de sidra va a cambiar. Entendemos que va a haber un incremento del consumo en casa, en fiestas con la familia y amigos, en la finca o en un área recreativa” señala Tino Cortina. “Raro” es también el adjetivo que utiliza Raúl Riestra para describir los meses futuros. “Iremos sobre la marcha, tampoco se pueden hacer planes a largo pla195

zo” matiza.

Aprovechar lo mayado ¿Y qué pasa con la sidra si no se consume? Los elaboradores asturianos han apostado desde hace décadas por modernizar sus llagares para aumentar la competitivdad. Dichos cambios incluyen equipos de frío en los que la sidra se puede conservar durante más tiempo. Si bien es cierto, que confían en que el consumo se reactive durante lo que quede de este 2020.


19

Raúl Riestra de Llagar Riestra.

Incentivar el consumo Después de más de tres meses de crisis, ha llegado el momento de intentar salvar lo que provocó una pandemia a nivel mundial. Seguimos con limitaciones, el tan consabido “metro y medio de distancia” debe de respetarse para evitar nuevos brotes y la mascarilla se ha vuelto, incluso, hasta un complemento más. Pero al miedo de muchas personas a los contagios, se suma una economía que para gran parte de las familias ha quedado devastada. Ante esta situación, ¿qué se puede hacer para reactivar el consumo de sidra?

“Muchos llagares tienen equipos de frío para mantener el producto. Pero hay que tomar conciencia de que, lo que va a pasar, es que va a quedar sidra cuando llegue la próxima campaña de manzana. Por eso sería importante que el consumo de manzana que hagamos la próxima temporada, sea de manzana de aquí, de Asturies, que se consuma toda la cosecha. Porque los llagares nos hemos visto muy afectados en esta primera etapa, pero la segunda parte de afectados van a ser los cosecheros” apunta José Manuel Riestra de Sidra Muñiz.

Para José Luis Piñera, en Xixón, la solución pasa por no alarmar aún más a las personas. “La gente que va a las sidrerías están tomando todas las medidas higiénicas necesarias, e incluso muchas más. En ellas, los que acuden se encuentran a gusto, ya hay bastante distancia de seguridad. Los hosteleros han adaptado sus locales e implementado vasos de colores, raquetas para el escanciado, métodos para evitar el contacto… Hay muchas formas de hacer las cosas bien y dentro de lo que se exige. Los hosteleros están demostrando una gran profesionalidad y cuidados tanto para sus clientes como para los trabajadores” asegura. José Manuel Riestra de Sidra Muñiz, en Siero, se muestra cauto e indica que todo va a depender de las necesidades que surjan en los próximos meses: “También tenemos que tomar conciencia de que necesitamos contar con más variedad de productos que puedan llegar a otros mercados, es decir, diversificar. Y si se cierra un canal, poder seguir en otro. También se podría apoyar con publicidad fuera de Asturies sidras como las brut, que están teniendo bastante éxiXunu 2020


20

Javier Fernández, miembru del comité executivu d’OTEA, dellegáu de sidreríes en dicha entidá y propietariu de la sidrería La Pomar en La Felguera, Llangréu.

to; también las que están envasadas en botellines o los vinagres de sidra”. Misma línea sigue Raúl Riestra de Sidra Riestra, en Sariego, ya que señala que el futuro dependerá, en gran medida, de cómo evolucione la pandemia. “Con las restricciones que tenemos, lo más probable es que se incremente el consumo de sidra particular, para compartir en casa con amigos o familia. Quien pueda ampliar las terrazas, las ampliará. Pero también es importante conseguir que venga turismo nacional. De ahí

c/Pola de Siero, 12. 33207, Gijón t. 985 31 94 10

195

c/Sanz Crespo, 15. 33207, Gijón t. 985 35 99 81

que son importantes las campañas publicitarias. En Asturies se puede mantener la distancia social perfectamente. Hay actividades de senderismo, las playas están tomando medidas, las casas rurales están muy bien adaptadas… fomentar que venga el turismo sería conveniente y positivo”. Por su parte, Fran Ordóñez, del llagar Viuda de Angelón en Nava, explica que se han perdido las ventas de tres meses, pero que si se consigue reactivar la economía, hay posibilidad de salvar el año. Explica que

carretera de Peón AF 331, km 276 Alto del Infanzón, Gijón t. 985 13 50 30

avd. De Lugo, 136. 33401, Avilés t. 984 08 73 46


21 los llagares pueden mantener algo de sidra de este año para mezclarla con la del próximo; y que además, como aspecto positivo, aprecia que la gente está intentando consumir más productos asturianos. “La sidra es una bebida nuestra, es parte importante de la cultura asturiana, además de que, como se ha demostrado, es saludable. Es antiinflamatoria, contiene fibra soluble, y lleva muy poco alcohol. Hay que pensar que la sidra es de esta tierra, desde la materia prima hasta la empresa que la elabora” indica. Desde Villaviciosa, Tino Cortina de Sidra Cortina, también reflexiona sobre el futuro y señala diferentes obstáculos que tiene que superar el sector debido a las características socioeconómicas de Asturies. Por ejemplo el envejecimiento de la población, la falta de ingresos para la gente joven, las campañas de marketing de productos de empresas multinacionales, y las desventajas de vivir y trabajar en el mundo rural. “Con todo ello hay que hacer un buen análisis de la situación y a partir de ahí planificar estrategias. El sector debería de estar unido. Saber, entre todos, que podemos hacer un proyecto en común y llevarlo a buen puerto. La administración por su parte tendría que buscar paliar situaciones como las que se están dando en la manzana. En ese sector no está claro el umbral de rentabilidad y seguimos teniendo problemas con la vecería. Aparte, de que en otro punto de la cadena, en la hostelería, todavía hay personas que estuvieron o están ERTE y no han cobrado. Hay cosas que deben solucionar quienes nos gobiernan y hacer planteamientos serios. El medio rural no puede ser un aspecto secundario en una consejería o en la política asturiana. Tenemos que poner esto a funcionar, sin menoscabo de contar una industria potente; pero también se deben de tomar medidas urgentes en el campo, porque si no, esto se acaba” manifiesta.

Los chigres, los buques de insignia para fomentar el turismo Javier Fernández, miembro del comité ejecutivo de OTEA y delegado de sidrerías en dicha entidad, relata a esta revista las diferentes etapas por las que han tenido que pasar los chigres asturianos. “Fue una crisis sin precedentes, desconocida, que llegó de forma imprevista y generó un daño en el sector muy difícil de afrontar. Ha traído además unos cambios sociales a los que debemos de estar atentos y gestionarlos adecuadamente” dice a LA SIDRA. Fernández opina que el modelo de desescalada adoptada en Asturies no estaba pensado para las sidrerías, ni tampoco para la gente que reside en el norte, donde la climatología no tiene nada que ver con la España central o la del sur. “Abrir con terrazas al 40% del aforo, que fue lo que se permitió inicialmente, hizo inviable el poder levantar la persiana. Hay que tomar en cuenta el ancho que tienen muchísimas calles asturianas… allí poner una terraza no era posible. Todo ello unido, hizo que la situación fuera nefasta. Inaplicable. Muchas sidrerías no han podido abrir. Posteriormente, se permitió eL consumo dentro de los establecimientos, pero no se podían utilizar las barras. Son básicas en una sidrería, son irrenunciables. Esa decisión tampoco fue adecuada para el sector sidrero. Y ahora, en esta fase, los

clientes tienen que estar a una distancia de dos metros. Todo ello ha provocado que a muchas sidrerías les resulte inviable trabajar en esas condiciones, dadas las dimensiones de sus negocios” explica. Por este motivo indica que sería muy importante que la administración de Asturies fuese sensible a las necesidades de la hostelería asturiana, que se reuniese con el sector y que intercambiasen impresiones. “Deberíamos de poder hacerle llegar nuestra problemática y nuestras necesidades. Hacerle saber lo que es la idiosincrasia de los asturianos y lo que es el día a día a día de una sidrería. Estoy seguro de que con diálogo y con ganas, –y sin dejar de tomar las medidas necesarias para mantener las normas de seguridad–, podríamos hacer coincidir perfectamente nuestras ideas”, asegura. Además, Javier Fernández destaca la gran importancia que posee un producto como la sidra para los habitantes de este territorio y cómo, toda la cadena, ha redoblado esfuerzos para volver a retomar una de las actividades más queridas por todos nosotros, como lo es, el ir a chigre a pasar un buen rato con los nuestros. Y eso a pesar de que en su negocio sí que nota que el coronavirus ha mermado la economía de muchos de sus clientes: “¡Uff! Había muchas ganas de volver a beber algún culín ¿eh? Cuando abrimos, hubo personas que se emocionaron. Entraban en la sidrería y… no se podían dar abrazos, pero era lo que les pedía el cuerpo. Clientes con lágrimas en los ojos por la emoción de volver a recuperar lo que nos quitaron un 14 de marzo”. Xunu 2020


22

Inxeniu astur EN TIEMPOS D’ANDANCIU COVID-19

‘Gabitu’ de Nisén Díaz con botella de Sidra Castañón.

La sidre ye un ellementu fundamental na vida los asturianos; por ello, les idegues, inventos, ardiluxos y métodos pa poder siguir esfrutando d’esti productu tan emblemáticu cola nuesa familia y collacios... surdieron cuasique dende l’entamu del confinamientu 195


23

Enriba: ‘Portavasu chigreru’ de Marieva Barrios. /Abaxo: ‘Gabitu’, de Nisén Díaz.

Cómu mos pruyía un culín demientres el confinamientu... ¡Y más nel chigre! Magar ye ciertu que munchos asturianos pudieron siguir consumiendo sidre demientres l’estáu d’allarma por cuenta de que, – dalgunos–, ellabórenla davezu de forma casero; o a qu’otros pudieron consiguilo nos supermercaos, vía internet, o nel mesmu llagar… la verdá ye qu’esta bébora ye fundamentalmente social. Dir al chigre y compartir con amigos y familia mentes tastiamos el productu más emblemáticu d’Asturies pasó de ser una ación de lo más avezao, a convertise en tou un lluxu. Por ello, el poder, por fin sentase n’una terraza –primero–; más palantre n’una mesa y finalmente sofitar el coldu n’una barra mentes mos echaben unos culinos… súpomos a gloria. Porque, pa gran parte de nós, tornar a los chigres significaba que se retornaba adulces a la normalidá. A la qu’agora paez qu’hai que llamala ‘antigua normalidá’, porque la nueva nun ye bien curiosa que digamos. Implicaba amás, que pasáremos por fases bien dures, y por ello, recuperar parte de la nuesa sencia, anque fora con llendes y midíes de seguranza, yera por demás importante pa enllenamos d’ánimu, bonos deseyos y siguir alantre. Y pa ello, l’inxeniu asturianu demostró claramente les sos capacidaes creatives y maxinatives. ¿Qué diba ser complicao que la sidre tornara echase pol coronavirus? Non n’Asturies. Y pa demostralo, equí tán los exemplos que vienen darréu.

‘Gabitu’ de Nisén Díaz, aprovechando la forma tradicional del vasu sidre El navetu Nisén Díaz, venceyáu al mundiu de la sidre pol llagar Castañón, inventó’l llamáu ‘Gabitu’, que ye,

como’l so nome indica, un gabitu col que garrar el vasu sidre aprovechando la forma tueru-cónica d’esti. El gabitu introduzse pela parte de menor diámetru del vasu y va xubiendo fasta que lu engabita por mor del incrementu del mesmu. Rellumante. Con ello llógrase que l’echaor nunca tenga que tocar el vasu, nin munchu menos la man del veceru dempués de qu’eche la sidre. El mesmu Nisén Díaz encargóse presonalmente de la so fabricación y distribución. Eso sí, ensin cobrar por ello namás que ‘la voluntá’ de caún pa poder siguir mercando’l material y que esti ardiluxu sirva para dar puxu al consumu de sidre ente los asturianos. Y ésitu tuvo. Implementóse nos chigres El Tarteru, El Garitu, Casa Basilio, El Madreñeru o Onde Vidal. Pa saber más del ‘Gabitu’ y ponese en contautu con Nisén pue visitase la rede social https://www.facebook.com/nisen.diaz Xunu 2020


24

Echaores con ‘Gabitu’.

La raquetina: La Resistencia Team’ tamién camentó na sidre El grupu ‘Resistencia Team’ diose a conocer demientres esta pandemia gracies a la so iniciativa de collaboración na que toos aquellos profesionales qu’asina lo deseyaren, punxeren a dimposición del bien común les sos idegues, conocencies o habilidaes pa lluchar escontra la covid-19. El so respiraor artificial costruyíu por aciu impresión 3D dio la vuelta al mundiu y salió como una noticia d’esperanza cuando’l territoriu español rexistraba los piores datos. Pero amás, como bonos asturianos, tamién punxeron a trabayar el so inxeniu para poder beber los refrescantes culinos ensin riesgos. Con ‘La raquetina’ los bebeores de sidre puen poner el so propiu vasu nel citáu ardiluxu pa que l’echaoryos éche-ensin necesidá de tocar el recipiente. Ye perfechamente llavable y ta fabricada con metacrilato, colo que, como se diz popularmente, “aguanta lo que-y echen”.

‘Tu enriba, abaxu yo’, cenciellu y práuticu La orixinalidá cola que tuvo enfrentáu’l seutor sidreru asturianu a la pandemia de la covid-19 foi enorme. Un exemplu más atopámoslu en casa Cortina qu’encamentó un métodu pa prevenir los contaxos. La idega consigue evitar el contautu físicu ente echaores y veceros, y ye exemplar pola efeutividá, la 195

mesma simplicidá y costu nulu. Esti métodu, acuñáu sol lema ‘Tu enriba, abaxu yo’, consiste en convidar a quien beben los culinos a que cueyan el vasu de sidre pela parte de riba, mentes que los echaores faenlo siempres pela parte baxo. Asina les manes enxamás nun entren en contautu una con otra na mesma superficie, colo que s’ataya la hipotética cadena de tresmisión. Amás hai que destacar que’l fechu d’usar l’asturianu como llingua vehicular d’esta campaña, fixo bien popular y demuestra’l compromisu del llagar cola llingua d’esti país.

El rotulaor, identificar el nuesu vasu Pos otra idega cenciella que pue aplicase en tou chigre. Hai que dicir qu’estos rotuladores yá s’ufiertaben en distintes canales dende muncho enantes del andanciu. Sicasí, foi con esta cris cuandu’l so usu intensificóse tantu en sidreríes comu en llagares. A cencielles consiste en marcar col nuesu nome, o con un dibuxu, o con númberos, el vasu propiu. Asina, cuando mos echen los culinos, sepamos perfechamente de quién ye ca recipiente. ¿Cuántes vegaes mos pasó qu’intentamos beber ‘namás’ del nuesu vasu porque teníemos daqué de gripe y nun queríemos contaxar a los nuesos collacios? ¿Y cuántes vegaes mos pasó qu’a la segunda ronda yá nun nos alcordábemos de cuál yera? Pos eso queda


25

Manzorga: Sistema espublicitáu por Sidra Cortina. /Enriba drecha: Más gabitos. /Abaxo drecha: vasos de collores de Peñón. / Semeya final: Tamién vasos de collores, esta vegada de la DOP.

iguao col rotulaor.

Portavasu chigreru, útil y personal Un modelu qu’escomenzó a utilizase na sidrería La Fueya de Tomás de Xixón en forma de botella diseñáu y rexistráu en ‘patentes y marques d’España’ pola moza Marieva Barrios, que con namás 15 años idegolu y llevó a la práutica. Una de les sos principales aportaciones ye que ca presona pue tener el suyu propiu, evitando al másimu’l contaxu. El Portavasu chigreru distribúiese al traviés de Sunday Desing. Como se siñaló, ta fabricáu n’Asturies con materiales de calidá, especialmente camentaos pa un usu profesional. Ente les sos cualidaes atópase qu’otorga una másima hixene, yá que ye de rápida llimpieza y desinfeición.

Vasos de collores, pa identificalos meyor El Conseyu Regulador DOP Sidre de Asturies punxo en marcha una iniciativa p’afaer el consumu de sidre a la situación d’emerxencia sanitario. Coles mires de adelantrase a les nueves necesidaes de consumu distribuyó ente consumidores y hosteleros 40.000 vasos de sidre que permiten el so usu presonalizáu. La midía preventiva más eficaz p’amenorgar el riesgu contaxu por coronavirus, –argumenten–, básase n’evitar la prosimidá con presones portadores, que puen tresmitir el virus al traviés de les gotines respiratories que se producen cuando tusen, espirrien o falen. Esta circunstancia obligó a estremar la hixene personal, y los vasos son de gran aída. Presenten seyes collores distintos lo que dexa que ca consumidor identifique’l suyu propiu. La iniciativa tuvo valorada en más de 60.000 euros.

Amás Sidra Peñón tamién apostó por esti sistema. En total, el llagar sacó al mercáu 5.000 paquetes de seyes vasos de sidre tando a la vienta tantu nes instalaciones del llagar comu na tienda online. Xunu 2020


26

El certamen xorrez y nesta edición cuasique dobla en participación la del añu anterior: 565 semeyes de 171 autores de 28 países; una vuelta más la Sidrería La Galana foi l’escenariu de la entrega reconocimientos y el llagar JR fo’l patrocinador del concursu

Enriba: Ganaores y xuráu del XIII Concursu Semeyes LA SIDRA /Abaxo manzorga: Luis José Vigil-Escalera, presidente del xuráu nun intre de la entrega premios /Abaxo drecha: Marcos Abel Fernández, presidente de la Fundación Asturies XXI.

195


27

XIII Concursu Semeyes LA SIDRA ENTREGA PREMIOS E INAUGURACIÓN DE EXPOSICIÓN El Concursu de Semeyes LA SIDRA ha fortalecido nuevamente los lazos que unen a vascos, cántabros y asturianos. Y por primera vez suma a una almeriense. Un fotógrafo de cada una de estas Comunidades Autónomas fue galardonado en la XIII edición del certamen. La sidrería La Galana en Xixón fue otra vez el escenario de la entrega de premios el pasado 7 de marzo. Una noche en la que se pudo ver a nuestra bebida por excelencia representada a través del objetivo de los artistas finalistas del certamen. “Este concurso cumple la función de dar un impulso a la cultura asturiana de la sidra. Siempre hemos defendido que la sidra es la bebida patria de los asturianos, pero, aparte de la sidra como producto, existe alrededor de ella toda una cultura. Y por eso, con este certamen le hemos querido dar un impulso a través de la fotografía, concursos de los que no hay muchos. Al realizar este certamen, y ya van trece años, lo que intentamos es que la gente mire a la sidra de otra manera, que mire sus componentes y cómo se puede expresar y visibilizar en el terreno artístico” manifestó Marcos Abel Fernández, presidente de la Fundación Asturies XXI y editor de la revista La Sidra. Así, el primer premio fue para la fotografía ‘Manzana’ del guipuzcoano José Agustín Gurrutxaga, dotado

Ganadores y xuráu coles sos respeutives semeyes.

Xunu 2020


28

Enriba: públicu en La Galana y ganaores del certame. /Abaco: botelrs de JR nel chigre.

con 700 euros y medalla de oro de la Confederación Española de Fotografía –CEF–. “A mí me encanta el concurso, y me he quedado un poco asustado… son muchos participantes. ¡Anda que no hay fotos! Y soy muy buenas. Estoy my contento. Este año hubo suerte”, dijo el ganador del certamen. Y es que a esta edición se presentaron 565 fotografías de 171 fotógrafos, provenientes de 28 países distintos como Reino Unido, India, Brasil, Kyrgyzstán, México, Servia, Suecia, Turquía, Vietnam, Alemania o Argentina. Siguiendo con la entrega de premios, el primer accésit recayó en el cántabro Arturo Rodríguez Ortiz, residente en Uviéu, y que participó con “Perfilando el momento”. Su premio fue dotado con 200 euros y medalla de plata de la CEF. El segundo accésit fue para “Bruno y León” realizada por Carmen Pascual Soler, residente de Almería. Ella recibió 100 euros y medalla de bronce de la CEF. Finalmente, el premio especial que otorga el llagar JR fue, otro año más, para el asturiano Óscar Chamorro Flórez y su instantánea “Bodegón asturiano”. A él se le entregaron dos cajas de sidra del llagar JR. El jurado estuvo compuesto por Luis José Vigil-Escalera, presidente del Tribunal y también de la Federación Asturiana de Fotografía; Verónica González, profesora del Centro Integrado de Formación Profesional de Comunicación, Imagen y Sonido de Langreo; y Carlos Suárez Alonso, vicepresidente de la Asociación Fotográfica Asemeyando. La sidrería La Galana, al igual que en años anteriores, se ha convertido en el primer establecimiento de este 195

año que acogerá una exposición con las obras finalistas y que en meses próximos visitará más locales asturianos. El Concursu Semeyes LA SIDRA fue convocado por la revista LA SIDRA y la Fundación Asturies XXI; fue organizado por la Asociación Asemeyando; y cuenta con el patrocinio del llagar JR y el apoyo de la sidrería La Galana. Se trata del certamen fotográfico más antiguo de los que tienen la emblemática bebida asturiana y a la manzana como temática principal. Testu: Estíbaliz Urquiola Semeyes: Luis Montila


29

JOSÉ AGUSTÍN GURRUTXAGA Primer premio: “Manzana”

José Agustín Gurrutxaga, ganaor del primer premiu, cola so imaxe vencedora.

“Encántame’l concursu porque dame la opción de tar dando-y vueltes a la tiesta tol añu” A usted lo conocemos porque ya se había presentado en otras ocasiones ¿Qué le animó a participar nuevamente en el concurso? Me gusta el concurso, el tema, es que es sobre algo muy específico. Es o sidra o manzana, así que estoy todo el año dándole vueltas y siempre tengo un trabajo para hacer. Ahora que estoy jubilado digo: ‘bueno, tengo que hacer algo para el concurso… y lo hago’. Además, tengo que decir que cuento con la ayuda de mi familia. Y eso es muy importante. De hecho mi hija y mi nieta son mis modelos. Ellas aparecen en las fotografías, tanto las de este año, como en ediciones anteriores. En concreto, mi hija es la modelo de la fotografía que ganó. La idea original de la imagen era mía, pero la que propuso la postura fue mi hija. Además en el proceso fuimos improvisando y haciendo más cosas.

¿Cómo surgió la idea de la instantánea ‘Manzana’ que se impuso a todas las demás? Yo tenía en la cabeza que la manzana sale de la tierra, y la tierra tiene relación con la mujer. Entonces le dije a mi hija: ‘¿Te pinto de arcilla’’? Y ella me dijo que sí. Hicimos varias imágenes. ¡Dejamos de barro… bueno, estaba en todas las esquinas! Usted es de Euskadi, ¿le gusta la sidra? Bueno, yo no soy muy bebedor. Pero sí que vamos en Euskadi a las sidrerías todos los años, una o dos veces. [A Nagore Aramburu, su hija y modelo de la fotografía] Ahora sale en una etiqueta, la que se ha entregado para conmemorar este concurso, ¿qué le parece? ¡Pues nunca me hubiera imaginado que iba a salir en una etiqueta de sidra! [Volviendo a José Gurrutxaga] ¿Participará en el concurso del próximo año? Sí… ¡Pero no te voy a contar qué estoy pensando! [Entre risas]. Como dije, estamos dándole vueltas ya. Yo siempre pido ayuda. La idea original es una nebulosa, pero luego ya, en la concreción, pido ayuda. Xunu 2020


30

ARTURO RODRÍGUEZ

1er accésit: “Perfilando el momento”

Arturo Rodríguez cola imaxe qu’algamó’l primer accésit.

Es la segunda vez que resulta premiado, ¿qué le llevó a volver a participar en este concurso? El año pasado quedé muy a gusto, encima resulté premiado la primera vez que me presentaba, y por eso dije: ‘Hay que repetir’. ¿Usted trabaja como profesor en este ámbito, cree que este tipo de concursos ayudan a personas que están empezando o que se están formando? Sí, de hecho lo comento mucho en clase. Es una motivación muy guapa, sobre todo si estamos en Asturies, teniendo la sidra tan a mano. ¿Por qué escogió la imagen del escanciador? A mí me gusta la imagen a contraluz. Cada vez que puedo la aplico. En este caso fue a la temática de la sidra, pero también la he aplicado a otras. Hay fotografías de escanciadores, pero sobre fondos muy claros. No las he visto sobre fondos oscuros, que sean solo perfilando. Entonces, como siempre me llamó la atención estéticamente ese tipo de fotografías, por eso la decidí presentar de esa manera. Es cierto que la figura está muy vista, pero creo que si le damos una vuelta de tuerca a este tipo de imágenes, siempre podemos sorprender. Lo digo mucho: de cosas que están muy vistas, y de 195

“Hai munches semeyes d’echaores, pero les más d’elles sobro fondos clarinos; yo quinxe faer la imaxe a escontra lluz; si damos una vuelta a les imaxes típiques, podemos sosprender” fotografías que pueden ser postales de toda la vida, siempre hay que darle una vuelta y puedes sacar algo diferente. Seguro. ¿El siguiente año participará? Ya veremos… a ver si surgen también ideas, porque esto no es fácil... hay que darle mucho a la cabeza, ejecutarlas bien, que las fotografías queden estéticas. Pero sí, intentaremos estar aquí en años venideros. ¿Qué le parece, en general, este certámen? A mí me parece maravilloso. Participo en muchos de varias Comunidades Autónomas, con distintas temáticas... y me parece un extra de motivación para personas aficionadas como yo y otros compañeros, para tener incentivos.


31

CARMEN PASCUAL 2º accésit: “Bruno y León”

Christian García, de La Galana, recoyó’l premiu en representación de Carmen Pascual (na semeya piqueña); entregó’l reconocimientu Verónica González, profesora del Cislan.

“Recibo esti premiu con muncha illusión, yá que ye un concursu prestixosu” ¿Es el primer año que se presenta a este Concursu de Semeyes de La Sidra? No, es el segundo año. ¿Forma usted parte de la Confederación Estatal de Fotografía o de alguna Asociación de Fotografía? Sí, formo parte de Fepfi (Federación Española de Fotógrafos Profesionales) y de Agrafi, Asociación de Granada. ¿Qué fue lo que le llevó a formar parte o a interesarse por el mundo de la fotografía? Siempre me ha gustado el mundo de la imagen. Desde pequeña me ha apasionado la fotografía y la pintura como medio de expresión personal, a principio me lo tomaba como una afición pero con el tiempo empecé a formarme en la Escuela de Imagen de Almería y he realizado multitud de talleres y cursos por toda España, hasta que un día decidí pedir una excedencia

en mi trabajo como funcionaria de Carrera del Estado y dedicarme profesionalmente a la fotografía. ¿Qué buscaba expresar con su imagen? Quería expresar un recuerdo de infancia. ¿Por qué el titulo ‘Bruno y León’? No suelo poner títulos a mis fotos, así que simplemente puse el nombre de mis dos sobrinos. ¿Cómo surgió la idea de la fotografía ganadora? Me gusta la idea de mezclar el retrato con bodegones. ¿Cómo recibe este premio? Con mucha ilusión ya que es un concurso prestigioso. ¿Qué le parece que se organicen este tipo de certámenes? Me parece estupendo que se organicen concursos que fomenten la creación fotográfica. ¿Qué destacaría de este concurso? La originalidad de la temática. ¿Se presentará el próximo año? Si, mi intención es presentarme. Xunu 2020


32

ÓSCAR CHAMORRO Mención Especial JR: “Bodegón asturiano”

Óscar Chamorro recueye’l premiu de les manes del representante del llagar JR.

“Cá añu los fotógrafos que se presenten supérense más, el nivel va xubiendo munchísimo d’una edición a otra” Vuelve a hacerse con la Mención Especial JR, ¿cómo fue el proceso de participación en este certamen? Precisamente, la que obtuvo la mención fue un bodegón que hicimos para este local, para La Galana. Como me suele suceder, no tuve tiempo para preparar nada. Llegó el último día, la última hora y poco antes de que se cerrase el plazo decidí mandar esa foto que tenía de archivo, junto con otra que preparé con Photoshop, también a última hora, aprovechando imágenes que también tenía de archivo. ¿Como asturiano, cree que este concurso fomenta la cultura sidrera de este país? Sí, yo creo que da a conocer el mundo de la sidra de esta tierra. Además es muy bonito porque cada año los fotógrafos que se presentan se superan más. El nivel va subiendo pero muchísimo de una edición a 195

otra. Eso da mucho que pensar y dan ganas, a su vez, de superarse a uno mismo. ¿Por qué entró a este mundo de la fotografía? Pues como otra cosa cualquiera. Uno empieza sacando la cámara para hacer fotos de la familia, de los amigos, de los viajes… y la verdad es que este concurso lo conocí aquí en La Galana. Un buen día entré a tomar una sidra, vi expuestas las imágenes, no sabía de qué eran, me interesé y pregunté. A partir de entonces me he presentado todos los años y casi todos ellos he tenido más o menos suerte y he llevado algún premio. A pesar de que no tengo mucho tiempo para hacer fotos últimamente, siempre hay dos concursos a los que me presento, y uno de ellos es este. ¿Son difíciles de realizar este tipo de fotografías, que son de estudio? La verdad es que no fue nada complicado. Consiste, un poco en entender la luz y hacer unas cuantas pruebas. Es algo que me resulta muy sencillo, no tengo ninguna complicación para hacerlo. Una vez que estás con ello, me resulta fácil hacerlo, la verdad.


33

Xunu 2020


34

Masterclass pa chigreros

Aula de la Sidre del CIFP d’Hostelería y Turismu de Xixón, onde se cellebró la IX edición de la Masterclass.

La DOP Sidre d’ Asturies entamó un taller p’afondar na conocencia de la sidre natural acoyío a la marca de calidá; el cursu foi impartíu pol enólogu José Antonio Norniella que se centró nel analís sensorial de la nuesa bébora por escelencia A entamos de marzu tuvo llugar nel Aula La Sidre del CIFP d’Hostelería y Turismu de Xixón la IX edición de la Masterclass entamada pol Conseyu Regulador de la Denominación d’Orixe Sidre d’Asturies, dirixía n’esclusiva a hosteleros, con oxetu d’afondar nes conocencies sobro la sidra natural. El taller foi impartíu pol enólogu José Antonio Norniella. “Yo toi ciertu que tienen de sobra conocencies sobro lo que ye una bona sidre, cómo sirvila, cómo echala, cómo tenela nes meyores condiciones, etc. Por eso voi centrame en dar información téunico que bien poques vegaes se da n’Asturies. Lo que vamos amosar ye cómo faer un analís sensorial discriminatoriu” dixo. Pa ello Norniella facilitó a los asistentes unes fueyes onde los hosteleros tuvieron que definir una serie de compuestos qu’elli mesmu tresnó, amiestos 195

ácedos, amargos, con alcol o de sidre defectuoso. “Lo primero qu’hai que saber pa un analís sensorial, ye que’l gustu dulce alcontrámoslu na punta la llingua, l’ácidu y saláu nos cantos, y l’amargu ta na parte central y posterior. Esta ye la teoría más espardía, que tamién señala qu’esos gustos tienen un periodu de respuesta determináu. El más efímeru ye’l dulce. Nel momentu en qu’entra na nuesa boca augua o sidre, lo primero qu’hai que guetar ye’l gustu dulce na punta la llingua. El periodu de rempuesta ta afitáu ente cero y dos segundos. Darréu, ente dos y seis segundos, apaecen los gustos saláu y ácidu. Esto quier dicir que nuna bébora como la sidre, si nun alcontramos el dulce dientru la inmediatez, va costar atopalo porque va solapase colos ácidos y los salaos. Pol postreru, l’amargu apaez ente los ocho y los doce segundos. ¿Por qué


35

hosteleros la so asistencia. “El que tean equí ye un de los oxetivos d’abrir l’Aula de La Sidre a la sociedá, al mundiu sidreru, asina ente toos vamos poder defender y potenciar lo que ye la sidre n’Asturies... y gracies tamién a la DOP porque dende un entamu enfotóse nesti proyeutu” sopelexó. Testu: E. Urquiola Semeyes: David Aguilar Sánchez

Enriba, los participantes rializando un analís sensorial. Abaxo, José Antonio Norniella, enólogu qu’impartió esta Masterclass.

ye importante esto? Porque munches vegaes asocede que mos echen un culín y dícenmos darréu ‘¿Qué tal ta?’… y claro, entá nun pasaron esos dolce segundos, polo que nun pudimos sentir los amargos, el secante. Por eso hai qu’esperar esi tiempu” indicó l’enólogu. En total asistieron 35 profesionales d’hostelería –algamando la totalidá de les places ufiertaes–. Con esta triba d’aiciones, el Conseyu Regulador de la DOP Sidre d’Asturies pretende sensibilizar a los hosteleros sobro los aspeutos positivos qu’acompanguen al so consumu, asina como dar una mayor información sobro ella a los sos veceros. “Estimamos el so interés por conocer un poco más el mundiu de la sidre natural tradicional. Sé que munchos d’ustedes acaben de salir de trabayar lo que diz muncho de la so implicación” sopelexó Daniel Ruiz, xerente de la DOP. El CR DOP Sidre d’Asturies agradeció amás al CIFP d’Hostelería y Turismu de Xixón la so dimposición por allugar esta xornada y por dar opción a que los hosteleros tean un puntu d’alcuentru, acullá de los sos negocios, onde poder compartir, aldericar y trabayar, sobro tolos aspeutos rellacionaos cola conocencia y el consumu de la sidre natural con Denominación d’Orixe. Pela so parte, Juan Luis García, téunicu de FP en servicios de Restauración y xefe d’estudios del CIFP, tamién estimó a tolos Xunu 2020


36

195


37

Irene Vela García LLAGAR CABAÑÓN - NAVES. LLANES Irene Vela García nació en Naves (Llanes) en 1998. Pesia la so mocedá, lleva tola vida rellacionada col llagar familiar. De piqueña corriquiaba y escondíase ente les mazanes, pa, años más tarde, dir coyendo’l relevu del so pa y siguir cola so pasión pola sidre.

¿Cuála ye la primer alcordanza que tien d’un llagar? Desque nací tuvi yá rellación col llagar. Tengo l’alcordanza. y siempres me lo diz la mio ma, que siendo un ñácaru, el mio pa moyábame’l chupu en sidre y encantábame. Amás, la mio dómina favorita del añu yera la de mayar, aquello yera toa una pantasía, taba apinao de mazanes y xugábemos soterrándomos nelles. ¿Cómo foi aumentando esi acercamientu? Fui medrando y, llóxicamente, echando un gabitu al mio pa no que podía nel llagar. Anque tuviera los sos trabayadores, yo andaba pellí mentes se faía la sidre. Agora, sigo tando presente nel llagar cuando se fai la sidre y deprendiendo l’oficiu. El de la sidre foi tradicionalmente un mundiu d’homes, ¿qué piensa del trabayu de les muyeres nel llagar? Nós como muyeres tenemos un puntu vista distintu, muncho más familiar. El mio pa ye un apasionáu de la sidre y el mio mentor, pero yo creo que teo un puntu vista más románticu, encántame ver tol procesu de faer la sidre na nuesa casa y dempués bebela, ye daqué especial. Ca vegá que tomo una botella de sidre Cabañón, esfrútolo munchísimo. ¿En qué cree qu’evolucionó más el seutor de la sidre nesti tiempu? El procesu de faer la sidre ye un trabayu con muncho menos desgaste que d’antiguo, gracies a la mecanización ya incorporación de nueves máquines (prenses, tonelerías…) y nueves téuniques controlaes por analítiques, tán consiguiéndose una

sidre de calidá y con muncha demanda. ¿Cómo ve’l futuru de la sidra? Nel nuesu casu, tamos nuna dómina de transición y vamos xorreciendo adulces. Poro, tamos nuna bona dómina pa nós, ensin perder la sencia, porque siguimos intentando faer una sidre de calidá, que guste, y eso ye lo importante. En cuantes al seutor, ta xorreciendo abondo, porque la sidre yá ta presente en cuasique toa España y, ca díi, gusta más. ¿Qué midíes tomaron pa siguir xorreciendo? A nós vienmos al llagar xente de toa España a mercar la nuesa sidre. Por eso, una de les coses que vamos faer agora, xuntu cola ampliación y meyora, ye poner en marcha una tienda online pa comercializar la sidre per páxina web. A lo cabero, modernizamos y afaemos a lo que demanda’l mercáu, pa poder llegar a la nuesa vecería fixa que fuimos faciendo a lo llargo d’estos años y que puen alquirila ensin tener que venir puramente al llagar. ¿Qué balance fai de la so vida nel llagar? De man, esfrútolo muncho, ye una pasión, non solo polo que me presta la sidre sinón por tomar el relevu del mio pa, dempués de toa una vida trabayando, mamelo dende piqueña y pa min ye un auténticu honor poder dedicame al mundiu la sidre, tratando de faela lo meyor posible y siguir xorreciendo, llevando esti negociu a otru nivel. Gustaríame, nel futuru, inculcar esta pasión a los mios fíos y que de xeneración en xeneración vaigamos tirando pol negociu familiar, yá que ye daqué bien guapo y que nel so díi llevó munchu trabayu sacar alantre. Testu: Víctor Escandón. Semeya: David Aguilar Xunu 2020


38

CHIGRERA... DE TOLA VIDA Yolanda Coalla Casa Fede

Yolanda Coalla, a la drecha, xunta so má, María José, na sidrería Casa Fede.

La familia de Yolanda Coalla González (Xixón, 1969) tuvo que reinventase. En plenu barriu xixonés de Cimavilla atopábase “Autos Federico”, concesionariu de coches rexentáu por Federico, el pa de Yolanda. Tres piatonalizar la cai, “hubo que dar un xiru radical al negociu”. Tolos amigos víen claro que yera la esquina perfecha pa una sidrería. Adulces, “fuimos conven195

ciéndomos” y asina nació Casa Fede el 1 d’avientu de 1997. ¿Cómo fo’l primer contactu col mundu de la hostelería? Pos con munchos nervios pero, al empar, illusionaos pola nueva etapa qu’entamábemos. Pesia ser novatos, sentíemosmos arropaos por familia y amigos.


39

Sobro estes llinies, una semeya de la naguración del chigre, el 1 d’avientu de 1997. Abaxo, nel cientru la imaxe, Federico González, fundaor de Casa Fede.

Yera un deprendizaxe sobro la marcha y gracies a la esperiencia de Carmen, que valía muncho –escomenzó con nós como ayudante cocina– y del mio home, que fixera les sos galanes n’hostelería, fuimos adulces afitándomos y asina llevamos 22 años. ¿Cómo foi la evolución de Casa Fede? No referente a los nuesos veceros, siguen siéndomos fieles dende l’entamu, inclusive aumentaron les families, llegamos a tener cellebraciones con trés xeneraciones na mesma mesa. Esto enllénamos d’arguyu y siempres ye un aliciente pa siguir trabayando duru. Tocántenes a la evolución culinaria, dende l’aniciu apostemos pol pexe y la xinta tradicional (potaxes). Enantes nun se demandaben tanto los platos de cuyar, pero dende va unos años foi aumentando’l gustu por ellos. ¿Compensa tantu sacrificiu? Ta claro qu’eches coses de menos, xuntes con amigos, fines de selmana d’escapada…..pero en compensación trabayes colos tuyos y faise más llevadero. Tendrán munches anéudotes... Ye guapu cuando vienen los veceros y cúntente coses de cuando tuvieron enantes, porque ves que lo sienten y recuérdente con ciñu. Hebio un amigu de José, el mio home, que-y pidió matrimoniu equí a la

so novia. Dempués d’ensayar, veníen los mozos de la Camerata y dábenmos les tantes cantando con ellos. Tamién recuerdes a esa xente que, sobromanera de primeres, sofitóte enforma y vieno, anque dexaren de venir, porque les circunstancies camuden. Eso ye lo que presta. Xunu 2020


40

Campo Municipal de Golf La Llorea Ctra. Xixón-Villaviciosa N-632, Km. 62 T. 985 361 125 / 684 644 918 info@lalloreagolf.com

La Hacienda de la Llorea Golf, enmarcada en un paraje idílico y privilegiado a las afueras de Xixón, es el lugar perfecto para celebrar una espicha asturiana, organizada al gusto de los clientes, personalizándola y haciéndola diferentes y exclusiva para cada ocasión. 195


41

La Hacienda de la Llorea Golf, a las afueras de Xixón, es el escenario ideal para celebrar cualquier evento. Y qué mejor forma de hacerlo que mediante una espicha asturiana, organizada a la medida de cada necesidad y al gusto de los clientes, personalizándola y haciéndola diferente y exclusiva para cada ocasión. Las celebraciones de empresa, los cumpleaños, las comuniones y las bodas tienen cabida en este espacio gastronómico, que se ha convertido en una de las opciones preferidas de los clientes para conmemorar un día especial.

mensales puedan disfrutar de los mejores productos de la región, bien acompañados de la bebida asturiana por antonomasia.

En un precioso paraje, idílico y privilegiado, junto al campo de golf, los comensales pueden celebrar su espicha soñada, pudiendo darle un estilo tradicional o, si lo prefieren, un toque distintivo que la hará única. El Llagar, con capacidad para unas 300 personas, es un espacio perfectamente ambientado y acondicionado, con una cuidada iluminación, que cuenta con diez toneles de sidra El Gobernador para que los co-

La profesionalidad y la capacidad del servicio, con una dilatada experiencia para gestionar cualquier evento, han quedado ampliamente contrastados en los diferentes eventos y citas celebradas en la Hacienda de la Llorea Golf, lo que la convierten en el lugar perfecto para este tipo de celebraciones, asegurando el éxito en la organización y dejando una huella imborrable para los asistentes.

En cuanto a su oferta gastronómica, se pueden realizar un sinfín de combinaciones, con diferentes opciones que se adapten a las necesidades del cliente, en función de sus gustos y preferencias, para lograr el menú que mejor refleje la esencia de una espicha asturiana y que deje un gran sabor de boca a todos los comensales.

Xunu 2020


42

¿Sabe usted algo de otras sidras? Manuel Gutiérrez Busto En la primera parte habíamos hablado de la sidra natural, de la sidra en rama, en flor, sobre la madre y habíamos definido una serie de cualidades necesarias o básicas para este tipo de sidra de escanciado, hablaremos ahora de otras sidras. Sidra de mesa; es una pena que los hosteleros no la hayan sabido vender, sí porque bastante hicieron los lagareros con crear una sidra, que es como la de escanciado solamente que filtrada, estabilizada, que se puede tomar como un vino blanco. Ya quedan muy pocos elaboradores de ese tipo de sidra, que tiene la cualidad de ser trasparente con un ligero toque carbónico. La sidra brut, sidra gasificada o sidras con gas; en la sidra brut hay pocas botellas que lo especifiquen, puede estar elaborada por dos métodos uno es el tradicional o champanoise (como el champagne francés) o de rima y otro en grandes envases (granvas), que es un tino de acero inoxidable presurizado, donde se realiza la segunda fermentación. Primero se elabora la sidra natural como siempre y después se le añaden unas levaduras para que se haga otra doble fermentación en la botella, se pone una chapa y se deja por espacio de unos meses, inclinando la botella hasta depositar toda la borra o lías o madre en el bocal, donde luego se congela y por la propia presión lo expulsa, al quitar la chapa, se añade el líquido de expedición y se corcha con corcho. En el cava hay muy pocas bodegas que indiquen cuándo se realiza el corchado y en sidra casi no conozco a ninguna, es muy importante porque eso nos dirá si el degüelle es del año o es vieja y ha podido perder gas. En este tipo de sidras las cualidades más importantes son la limpieza, trasparencia o brillantez del líquido, la burbuja, pequeña, fina, persistente, el aroma afrutado y el carbónico que nos realzara los aspectos gustativos intrínsecos de cada sidra. La sidra gasificada; no es sidra brut, no tiene doble

195

fermentación, es una sidra que puede estar hecha de sidra normal, filtrada y posteriormente gasificada, o incluso puede ser de concentrado de manzana al que se le añade agua en proporción, azúcar, y gas carbónico; estas son las que en Navidades llegan a tener precios ridículos, próximos al euro. Las sidras de hielo; son sidras que provienen del método utilizado en Canadá por un enólogo que emigró de Alemania, donde elaboraba vino en el Rin y un año se helaron las uvas, con lo cual lo primero fue el vino de hielo. En Canadá lo que hizo es que con el clima frio, se hielan las manzanas, por ósmosis se deshidratan, sale el agua fuera de ellas y quedan pasificadas, se mayan y se elabora la sidra. Las que tenemos en Asturies, que son muchas y muy buenas, se realizan por dos métodos, una es helando las manzanas y otra helando el mosto, como lo último que se deshiela es el agua, se recoge primero la sustancia o el mosto, también si es en bandejas el agua flota y se puede quitar mejor, quedando debajo de la bandeja el concentrado del mosto. A este mosto concentrado se le añaden levaduras y se fermenta a baja temperatura lo que permite que tenga una gran concentración de azúcares, que no todos se convierten en alcohol, aunque suelen tener entre 10% y 13%. Las características es que deben ser sidras limpias, el color depende de cómo hayan sido curadas, algunos emplean barricas de madera, que les aporta color y si en estas se guardó alcohol o aguardientes o calvados. Les da un toque especial, aunque tengan azúcar, el dulce nunca debe ser empalagoso y al final el retrogusto siempre han de prevalecer los cítricos y ácidos de la manzana, en el aspecto aromático suele ser mucho más complejas. Espero que con estos dos artículos y estas básicas y fundamentales nociones tengamos una idea clara para saber lo que bebemos y por tanto de lo que hablamos.


43

ARMONIZAJES CON SIDRA

Descubriendo las sidras de botellín Son más que habituales en otras regiones de Europa y en Asturies se están abriendo camino; la gran mayoría son espumosas, un tipo de elaboración en la que son expertos nuestros llagareros por lo que su calidad está asegurada... bebidas ideales para disfrutar de manera individual y en especial en primavera y verano En Asturies cada vez son más los llagares que apuestan por los nuevos formatos en la sidra, presentaciones para que pueda consumirse de manera individual. De hecho, cuando se habla de la expansión de nuestra bebida por excelencia, es habitual escuchar el argumento de que es muy complicado exportar la sidra tradicional debido, entre otras cuestiones, al tamaño de la botella –y por supuesto también al escanciado–. En cuanto a la sidra espumosa, mucho más estable y que por sus características originales más se presta a la comercialización en botellín; sigue siendo complicado verla ya ni siquiera en sidrerías, sino en bares o cafeterías de Asturies. Como bien apuntan los llagareros que han sacado al mercado estos formatos, bien podrían sustituir a

otros bebidas como la cerveza o incluso a otros productos carbonatados. Y es que la calidad de estas sidras es bastante buena. La mayoría están elaboradas con zumo de manzanas autóctonas y manteniendo métodos de elaboración tradicionales. Además, ahora mismo se está abriendo todo un universo de propuestas de sidra con zumos de

frutas, ampliamente aceptados en diversas regiones de Europa y que encuentran en el botellín una magnífica forma de llegar a un público nuevo.

Sidras en botellín utilizadas en esta sección

A estas sidras hay que descubrirlas, probarlas al menos para saber qué es lo que se esconde en esos 25 o 33 centilitros; y mucho mejor si las acompañamos de un rico pincho o tapa.

Cidre Mauret, del llagar Mauret, de Francia

Angelón Llimón, de Viuda de Angelón, de Nava, Asturies Cider Magentic Apple, del llagar checo Polabsky, de la República Checa

Handcrafted Dry cider, del llagar Coleman Cider Co., del Reino Unido Kerisac Doux, del llagar Kerisac, de Francia Sidra espumosa Mayador, del llagar Mayador, de Villaviciosa, Asturies The Apple Crusher, del llagar Petritegi, de Euskadi Wild Apple, del llagar Lion Ciders, de Alemania

Testu y platos: Estíbaliz Urquiola Semeyes: David Aguilar Sánchez

Xunu 2020


44 Angelón Llimón | El llagar naveto Viuda de Angelón sacó al mercado esta bebida el pasado verano. Además de la manzana base, el ingrediente principal que contiene este botellín es zumo de limón, pero también de lima y naranja. Esta última le otorga un poco de secante para contrarrestar un poco la acidez del limón, mientras que la lima le aporta una intensa fragancia a cítricos. Aparte, Angelón Llimón deja al final un recuerdo a fruta tropical. Hay que destacar que los zumos utilizados para elaborar esta bebida son cien por cien naturales.

Wild Apple de Lion Ciders | Sidra espumosa alemana elaborada al estilo ‘spritzer’ con un 65% de sidra de manzana y un 35% de limonada. Las frutas con las que se produce provienen del Lago Constanza y también utilizan agua de manantial fresca. Su sabor refrescante no contiene aditivos y posee baja graduación alcohólica. El llagar germano que la elabora ha apostado por un diseño dinámico y llamativo, ya que su objetivo es abrirse mercado entre el público joven.

tapas Tres leches de Pría | Es un queso azul que, como su nombre indica, combina leche de cabra al 10%, leche de vaca al 40% y leche de oveja al 50%; además se le añade nata y sueros de cabra y oveja. En boca se aprecia un sabor ahumado muy suave, y es cremoso y redondo. En cuanto al retrogusto, podemos sentir recuerdos a frutos secos, especialmente a nuez, con buena permanencia. Se elabora en la costa de Llanes y es un producto ideal para degustar con este tipo de sidras, ya que su sabor es medianamente intenso, pero muy sabroso, ideal para degustar como aperitivo o al final de las comidas. Este queso artesano, de coagulación mixta, está elaborado en La Pesa de 195

Pría por una casa que cuenta con una larga trayectoria en el sector. Mozarela de búfala, esencial en la ensalada Caprese | Es una de las ensaladas más famosas de Italia, y no es para menos. La combinación de sus ingredientes roza la perfección: un buen tomate, de los de casa, de los que tienen sabor; aceitunas negras, brotes de albahaca, aceite virgen extra para aliñar; y cómo no… un buen queso mozzarella de búfala. Este cuenta con más lactosa, proteínas, y claro, grasas que los elaborados con otras leches. Pero es delicioso y en los últimos años muy exclusivo. De hecho, es uno de los productos más importantes adscritos a la DOP del sur de Italia.


45

Xunu 2020


46

195


47 Handcrafted Dry Cider | Del llagar Colemans Cider Co. Sidra de Yorkshire, sin gas, con secante y elaborada con manzanas autóctonas. Todos sus productos están elaborados sin aditivos ni ingredientes artificiales; además, se fabrican en pequeños lotes dejando el zumo fermentar lentamente con levaduras de vino cuidadosamente seleccionadas. “Nuestros sólidos principios medioambientales hacen que nuestro objetivo se centre en utilizar frutos que, de no utilizarlos nosotros, se desperdiciarían. Por eso, intercambiamos manzanas por sidra con las localidades cercanas y también compramos a pequeños productores que comparten nuestra visión del mundo” señalan desde el llagar. Oricios al natural | Son toda una delicatessen y eso bien lo sabemos los asturianos desde hace décadas. Pero lamentablemente cada vez son más difíciles de conseguir, y por tanto, mucho más caros. Lejos quedan esos tiempos en los que se vendían en el Muro de San Lorenzo de Xixón “a palaes”. Ahora, poder disfrutar de esta exquisitez del mar se ha vuelto casi imposible. Y por supuesto que es ideal degustarlos con sidra. La natural tradicional asturiana les va como anillo al dedo, claro que sí; pero también con sidras secas o ligeramente dulces. Aquí los proponemos con dos botellines internacionales de singular carácter británico y bretón, características que combinan bien con el intenso sabor a mar de los oricios.

Kerisac Doux | Llagar bretón situado en Guenrouët, LoireAtlantique. Esta sidra está elaborada con el cien por cien de manzanas locales sin agregar ningún tipo de concentrado. La compañía destaca que tiene como “regla de oro” que su método de producción respete las prácticas establecidas por la experiencia. Por este motivo sus manzanas son prensadas a la manera tradicional, al igual que su periodo de fermentación. Además todas las manzanas que utilizan están adscritas a la Indicación Geográfica Protegida de Bretaña.

Hummus de lentejas y berenjenas | Y de un sabor atlántico nos vamos a otro más mediterráneo. Para cocinar este hummus basta con envolver una berenjena cortada en dos o tres trozos en film y calentarla en el microondas durante unos ocho o diez minutos. Después, agregar los trozos a un bol con unos 300 gramos de lentejas cocidas. Triturar con aceite virgen extra al gusto y condimentar con comino –al gusto–, sal, un poco de pimentón y cebollino para decorar. Una muy rica, nutritiva y saludable receta cocinada por una de nuestras colaboradoras, la periodista Patricia Martínez. En la revista La Sidra agradecemos todas vuestras aportaciones para armonizar sidras con diferentes propuestas gastronómicas. Xunu 2020


48 Cider Magnetic Apple | Una sidra muy original procedente del llagar Polabsky de la República Checa. En boca se aprecian sabores a manzana dulce, con aromas de caramelo y de madera. Este producto fue galardonado en el año 2014 y 2015 en la categoría de ‘Formato 1/3’ en el Salón Internacional de les Sidres de Gala. Todas las manzanas con las que están elaboradas las sidras de esta casa provienen de huertos checos.

Sidra espumosa Mayador | Producto elaborado a partir de auténtico zumo de manzanas prensadas y fermentadas en la bodega del llagar de Villaviciosa. Esta empresa comenzó su trayectoria en 1939 bajo la marca M. Busto, pero fue creciendo hasta convertirse en una de las compañías más representativas del sector, tanto en Asturies como a nivel internacional.

tapas mexicanas Guacamole con totopos | Es uno de los platos más tradicionales de México, a la par que uno de los más extendidos por todo el mundo. Así como sucede con la paella, en el país americano existen gran cantidad de variaciones sobre cómo prepararlo. Una de ellas es cortar un aguacate en trozos, ponerlo en un bol, agregar media cebolleta cortada muy finamente y el zumo de una o dos limas. Machacar todo esto con un tenedor hasta obtener una pasta ligera y echar sal al gusto, y si se desea, una picada de cilantro. Se acompaña con totopos –mal llamados nachos–, que son triángulos de tortilla de maíz fritos o al horno.

Mole | Esta es una de las elaboraciones más simbólicas de la gastronomía mexicana. De norte a sur del país, la manera de prepararlo va cambiando, adaptándose a las diferentes regiones que componen la nación. De entre ellas, el mole poblano es el que tiene más fama. Consiste en pollo cocido –en la mayoría de los casos– bañado en una potente salsa ligeramente amarga, dulce y picante preparada con diversos chiles secos, cacao, almendra, caldo de pollo, entre otros ingredientes. Se puede acompañar con arroz, pero aquí lo hemos puesto sobre una base de torto de maíz nixtamalizado –en México llamado ‘sope’– pero en lugar de frito, es cocinado a la plancha. La sidra espumosa es ideal para acompañar esta propuesta, ya que además de limpiar la boca en cada bocado, equilibra las notas picantes. 195


49

Xunu 2020


50

195


51

postres Tarta de queso con frutos del bosque | Una de las mejores propuestas para armonizar sidras espumosas son, sin duda, los postres elaboradores a base de queso. La suave acidez de estos con la que también posee la bebida, crea un hilo conductor entre los dos elementos. Pero además, la sidra en general limpia la boca y otorga un poco de astringencia, es decir nos quita la posible grasa residual que pueda dejar el postre. Además, los frutos rojos y la sidra desde siempre han combinado bastante bien.

Macarons | Son uno de los postres de moda en nuestro país, aunque son tradicionales de naciones como Francia, principalmente, y también, aunque en menor medida, de Italia. Los macarons son galletas elaboradas con clara de huevo, almendra molida y azúcar glas; y en medio de ambas tapas lleva una crema o ganache. Su textura es ligera, crujiente y se deshacen en pequeños trozos en el momento en el que se llevan a la boca. También son muy dulces, por lo que armonizarlos con una bebida ligeramente ácida, contrarresta y matiza el exceso de ese sabor.

Cidre Mauret | Bebida elaborada con una mezcla de mostos de diferentes variedades de manzana francesas. A la vista presenta un color dorado con burbujas finas. En nariz se aprecia una fragancia a afrutada a manzanas rojas. Este llegar lleva pocos años en el mercado, pero la intención de sus jóvenes elaboradores es producir bebidas fieles a la tradición francesa, pero, matizan, con un toque innovador. Ejemplo de ello es su etiqueta y la forma de comercializar sus productos. The Apple Crusher | Sidra elaborada a partir de sidra natural tradicional en un 97% y el resto de zumo de fruta. Su volumen de alcohol es del 5,5%. Esta sidra es uno de los productos del llagar Petritegi, ubicado en Astigarraga, Gipuzkoa; uno de los territorios de Euskadi en donde existe la tradición de producción de sidra. Esta casa también ha apostado por este formato de consumo que ya han presentado en diferentes encuentros gastronómicos como Salón de Gourmets. Xunu 2020


52

La Primera del Duque El Llagar El Duque presentó la so primer sidre l’añu nun actu con veceros y amigos La presentación -que se rializó respetando les midíes sanitaries propies de la Fase I de la desesguilada sanitaria- tuvo llugar nel esterior del propiu llagar, y aparte del equipu del llagar y amistaes, a la mesma asistieron propietarios d’estremaes sidreríes que cunten yá con esta sidra. La Primera del Duque trátase d’una sidre nuevo, fecho sobro la madre, y corchao na fase inicial de la so maduración, ye una sidre con calter, como ye propio del Llagar El Duque, a la que’l retrasu na so presentación de resultes del andanciu del coronavirus, dexó arredondiar y afinar los suficiente como por qu’ensin perder no más mínimo les sos carauterístiques frutales y arumoses, dotárase d’una complexidá y un cuerpu interesante. Como ye avezao na sidre qu’ellabora esti llagar, trátase d’una sidre qu’abre estupendo y que tien un pegue finu y elegante que nun pasa desapercibíu. Ye la primer vegada qu’esti llagar comercializa la primer sidre l’añu, xuniéndose asina al enclín que foi xe-

195

n e ra l i z á n d o s e nos postreros tiempos, desque escomenzó a cellebrase la Primer Sidre l’Añu, y estremaos llagares como Trabanco, Peñón o Vallina empecipiaron a recuperar esta modalidá de sidre. Anguañu podemos atopar La Primera del Duque nos chigres xixoneses Nueva Ibérica, El Senderu, La Flor del Coto y Casavella; asina como nel villaviciosín Bedriñana, o pidila directamente por que te la sirvan a casa llamando al teléfonu 630 440 262


53

Xunu 2020


54

Clú de LA SIDRA Saliendo del andanciu del coronavirus, la tastia mensual féxose con sidre Fonciello, Piloñu, Estrada, Zapatero, Viuda de Corsino, Sidría del llagar de Bernueces, la irlandesa Finnbarra y la checa Cider Talk, premiada nel pasáu SISGA Complicada torna a la normalidá tres tantu tiempu de confinamientu, y con tantes ganes de sidre y de compartir esperiencies colos collacios. Complicada, y con dalgunes ausencies poles llimitaciones del Estaú d’allarma nel que mos atopamos, pero equí tamos de nueu cola tastia mensual que rializa los primeros xueves del mes el Clú de LA SIDRA. Nesta ocasión el protagonismu recayó especialmente na sidre natural, y ye de destacar que se trató de sidre aneyo, corchao nel 2018, que non siempres ye

fácil d’atopar anguañu, y que suel carauterizase por acentuar los defeutos -d’habelos-, amenorgar el componente frutal, especialmente en nariz, espeyar daqué de fuste, -de pasar per maera-, y tratase d’una sidre muncho más fino. Nesti casu concretu la sidre protagonista foi la de Fonciello, Piloñu, Estrada, Zapatero y Viuda de Corsino, ensin que nelles se toparen mayores defeutos, nin el procesu d’enranciao que dacuandu se presenta na sidre aneyo. Especialmente bien acoyía foi la d’Estrada, pero dientru d’un nivel xeneral bien altu. Darréu pasóse a prebar la Sidría del llagar de Berneces, que supunxo un corte gustativu escesivu dempués de la sidre natural, y que dió pasu a la irlandesa Finnbarra, cuyu saborgu acompotáu foi oxetu d’estremaes valoraciones alcordies al gustu de caún, y a la fin Cider Talk del llagar checu Cider Sekt, Medalla d’Oru nel pasáu SISGA, y que collechó les meyores opiniones. Como curiosidá y esperiencia interesante tamién se prebó una sidre d’espolleta casero, d’un llagar carreñán, que permitió a munchos de los asistentes conocer per primer vegada esta forma de sidre asturiana tradicional, y que destacó enforma pola bona ellaboración, con borbolla fina y saborgu acertáu.

195


55

La sidre na estaya de los aperitivos

Lecristallier ye un llicor italianu fechu de magar auguardiente y sidre con herbes arumoses.

La sidre ta algamando estos caberos años un importante mercáu ente los veceros gracies a unes nueves sidres empobinaes al consumu demientres la hora del aperitivu y tan faciéndolo con estremaes tribes de sidre ente les qu’atopamos sidres envieyaes con herbes arumoses, a la mena’l vermú; llicores de sidre dulce, a la mena del pommeau; sidres semiseques y sidres con vermú en rama Xunu 2020


56

El vermú italianu xurdió nel Piemonte de magar los vinos de moscato con herbes.

Anguañu los vermús tamién se faen con otres tribes d’uva como la garnacha.

Cuando paecía que’l vermú y los llicores afrutaos yá nun taben de moda per ente nós, la sidre ta dándonos prestoses sospreses coles tribes de la sidre aperitiva. Dalgunes d’elles al altor del bon vermú italianu, fasta’l puntu de que yá nun ye raro que nos chigres mos ufierten un ‘vermú’ de sidre.

Sí ye verdá que cuando falamos de que los vermús paecíen escaecíos poles nueves modes, tamos falando del nuesu país y dende la mentalidá de nós, masque en munches otres fasteres, como Italia o Francia, el vezu del aperitivu sigui calteniendo una tradición bien enraigonada, como’l vermú n’Italia o’l pastis en

Pasión por el pan y el hielo

PASCOMPAN - PASCOMPAN HIELO Carretera AS17 - San Miguel de la Barreda 33188 Pola de Siero - Asturias T. 984 04 14 11 email: pedidos@pascompan.es

195


57

El vermú de sidre Alma, de Trabanco; la sidre semiseco Valnera; y el llicor de sidre dulce Manzal, de Muñiz representen tres estremaes tribes de sidre aperitiva.

Francia o Bélxica. Quiciabes estes dos bébores seyan les más afamaes en cuantes qu’actu social enantes de la xinta, porque ¿daquién qu’haiga dio de viax per Italia nun cayó na tentación de tastiar un vermú del Piemonte, o en Francia la copa de pastis col so chorru d’augua con gas? Y ye que’l vezu del aperitivu tien una razón de ser, el dir faciendo boca pa la xinta o la cena. Eso ye lo que faen eses olives ya otros encurtidos colos qu’acompangamos el vermú del meudíi o los quesos y los patés colos llicores dulces y los vinos. El vermú italianu tien una llarga tradición que vien dende l’antigua Grecia, pero fízose importante y afamáu de magar los postreros años el sieglu XVIII nos que los hermanos Luigi y Giuseppe Cora entamaron cola producción industrial del vinu de moscato col añidio d’herbes arumoses y melecinales. Masque n’Asturies nun fuere mui conocía, esa bébora aperitiva nun ye esclusiva de los vinos y de los destilaos del vinu. La sidre tamién tien los sos propios aperitivos. En Francia ye de pergran tradición el pommeau, del que yá faláremos n’otres vegaes. Un llicor fechu de magar el calvados, con un amestáu de sidre dulce y envieyao demientres dellos meses en tinos de carbayu, con una importante producción y consumu en Normandía y Bretaña, asina como n’otres fasteres sidreres.

N’Asturies los aperitivos de sidre van abriéndose pasu, ufiertándose dende llicor de sidre dulce, pasando poles compuestes asemeyaesa al vermú o les sidres semiseques d’aperitivu Nel nuesu país la sidre aperitiva ta entrando apocayá y averándose a los mercaos con bien de fuercia. Tanto qu’en pocos años el catálogu de sidres aperitives n’Asturies tien productos abondo d’estremaes tribes ente los qu’escoyer. Dende’l llicor de sidre dulce, a la mena del pommeau; pasando poles compuestes, según el vezu del vermú; el vermú con sidre natural o les sidres semiseques d’aperitivu. Una perbona sospresa fuere hai yá unos años l’apaición nel mercáu de Viesk, del llagar Panizales, una sidre formientao en madera, de magar el mostiu xelao de les sidres de xelu y que se presentare como una sidre vermú pa tomar frío y con un gaxu de dalguna fruta cítrica. Y, tres d’ella, el Roxmut del llagar Castañón, tamién formientao en madera y col añidio d’herbes arumoses que la faen averase entá más a los vermús d’Italia, Francia o de Tarragona, na Península Xunu 2020


58

El pastis ye un vezu de pergran importancia na gastronomía de Francia y Bélxica.

El pommeau ye’l más afamáu aperitivu de sidre nes fasteres sidreres de Francia.

Ibérica. Otra triba de la que yá teníemos más conocencia dende hai cuantayá yera la de los llicores de mazana, blanca o roxa, pero, de magar ellos, tamién aportaren al país, como un pasu enforma importante, los llicores

de sidre a la mena del pommmeau, y fechos como elli de magar auguardiente con un añidíu de sidre dulce, y ente los que s’atopen perbonos productos que tamién fueron a xorrecer y algamar el mercáu de los veceros avezaos al llicor dulce d’alta calida, y de los que

195


59

La sidre Viesk, de Panizales, y la compuesta Roxmut, de Castaùón fueren les primeres en presentase como bÊbores de sidre a la mena del vermú.

podemos mentar Manzal, del Lagar de Muùiz, d’una factura a la mena de los famosos llicores de Normandía y Bretaùa. Otra sidre novedosa foi apocayå la semiseca d’aperitivu que sacare al mercåu Valnera y que, dende los sos anicios, fuere algamando premios y menciones en concursos. Una sidre con miel, perfecha pa una mesa a bas de foie o quesos. Pero entå mås novedosa como productu ye la sidre que reciÊn sacare Trabanco al mercåu, Alma, una compuesta fecha de magar vermú en rama y sidre

natural, y que, Êsta sí qu’entra dientro de los vermús pol fechu de llevar na so receta una bas de vermú blancu, que la fai mui favoratible pa tomar daquÊ a la hora del aperitivu. Un panorama bien completu, como podemos ver, el d’estes sidres y llicores qu’algamaron mercaos muncho meyor, y en dalgunos casos muncho mås råpido, qu’otres sidres, quiciabes porque yå les otres habíen abierto nueos mercaos, y tamiÊn porque la sidre siempres tuviere un momentu propiu enantes d’aniciar cola xinta. Testu y Semeyes: Donato X. Villoria Tablado

'LVWULEXFLRQHV

/D 6HURQGD

6 /

9LQRV 5RGUtJXH]

3ROtJRQR (O 6XWX V Q 7 GLVWULEXFLRQHVODVHURQGD#JPDLO FRP Xunu 2020


60

DENOMINACIÓN D‘ORIXE PROTEXÍA

La DOP Sidra de Asturies, reconocimiento a su labor y jornada de convivencia

Enriba: xornada de convivencia / Manzorga abaxo: Celestino Cortina, presidente de la DOP Sidre d’Asturies y Justo García, al frente del Yumay.

Jornada de convivencia entre la DOP Sidra de Asturies y la DOP Vino de Cangas El pasado mes de marzo, se llevó a cabo la primera jornada de convivencia entre los Consejos Reguladores de la DOP Sidra de Asturies y la DOP Vinu de Cangas, con objeto de intercambiar experiencias y crear sinergias entre las dos Denominaciones de Origen Protegidas de Asturies que forman parte de la marca ‘Alimentos del Paraíso’. Un total de veinte llagares representados, acompañados por varios miembros de la Junta Directiva de la DOP de Cangas, valoraron la visita como “un intercambio de experiencias en beneficio del desarrollo de los productos de calidad de la región, así como una oportunidad para colaborar en acciones promocionales conjuntas en el futuro”.

DOP Sidra de Asturies nombrada como ‘Gastronómo Predilecto de la Sociedad de Gastrónomos del Yumay’ El Consejo Regulador de la DOP Sidra de Asturies recibió el pasado 11 de marzo el nombramiento como ‘Gastrónomo Predilecto de la Sociedad de Gastrónomos del Yumay’, por su difusión más allá de las fronteras de la región. El galardón fue recibido por Celestino Cortina, presidente del Consejo Regulador, en el acto que tuvo lugar en la Sidrería Yumay de Avilés, durante el transcurso de la sesión inaugural de las Jornadas Gastronómicas del Oricio del Yumay, que se celebran del 12 al 15 de marzo. 195


61

E N CA M I E N TO S R

E

C

O

M

E

N

D

A

C

I

O

N

E

Salmon en La Ría del Campanu Coles llimitaciones impuestes pol andanciu del coranovirus, toviemos la ocasión de prebar el campanu del Seya 2020, que sacó Josechu Fierros y qu’alquirió José Manuel Mori “El Marqués”, y que degustemos nel so restorán La Ría del Campanu de Ribeseya. Ná que ver, quien busque semeyances ente’l salmón de cultivu y el salmón del Seya pierde’l tiempu. Nun hai que tener un paladar especialmente educáu p’alvertir el xuegu de saborgos, la testura del productu, l’arume inclusu, entá más cuando a un bon productu se-y amiesta un bon faer como foi esti casu. Magar el restorán cunta con una carta bien variada y petecible, nesta ocasión el protagonismu yera pal salmón del Seya, y pa la degustación escoyimos dos presentaciones: en carpaccio con un toquín al fornu y unes pingarates de vinagre de Módena que facía destacar l’arume y la testura del productu , y el más clásicu en rodaxa a la chapa, con un marcáu col que conseguía caltener tol xugu, y acompangao una guarnición de puré de patata y verdures. Raciones curioses y bien presentaes, acompangaes por sidre Foncueva de 2018, col nivel que-y ye propiu a esti llagar, servío a la temperatura afayaízo, en tiempu y forma, por Ángel de Con, lo que permitió sacar lo meyor d’esta sidre y de la esperiencia gastronómica. L’ambiente, el tratu y l’atención fixeron la esperiencia más prestosa si ye posible, y permítemos encamentar esta sidrería de toes toes, quedando con ganes de prebar l’amplia ufierta gastronómica d’esti restorán de bien merecía sonadía.

LA RÍA DEL CAMPANU, SIDRERÍA REST. M. CASO DE LA VILLA, 44. RIBESEYA

T. 984 84 32 09

Xunu 2020

S


62

Cidrexpo convence

La primera Feria internacional de la Sidra en Francia, celebrada poco antes de la pandemia del coronavirus, destacรณ por su profesionalidad en todos los aspectos, afianzรกndose como una referencia de futuro

195


63

Es de destacar la atención que recibe la imagen del producto, su diseño y su “vestido”, desde la forma de la botella a la etiqueta, todo responde a un criterio estético en el que participan profesionales como NS y Chevalier presentes con stand propio en Cidrexpo.

Este importante evento internacional, realizado con la intención de promover la excelencia en la industria de la sidra, e implicando a productores, comerciantes y provisores, destacó por su alto nivel de profesionalidad, y aunque en esta primera edición la presencia internacional fue muy discreta, esta fue suplida por la amplia presencia de llagares normandos, con una variedad y calidad de productos impresionante, y por una profesionalidad a la que no solemos estar acostumbrados. En la Feria tuvimos la ocasión de encontrarnos con amigos y participantes en el Salón Internacional de les Sidres de Gala -Cold Hand WInery, Bereziartua, Mauret, Marc L’Homeau, Dominic Lagadec, Gianluca Telloli, Sasha Crommar, que nos manifestaron su es-

trañeza por la ausencia de llagares asturianos en el evento, y que como siempre tuvieron para LA SIDRA, y para el SISGA, atenciones y frases elogiosas de presentación para quienes no nos conocían, que desde aquí queremos agradecer. Una ocasión única para conocer a productores, tipos nuevos de sidra, intercambiar puntos de vista sobre el sector, explorar armonizaciones con otros alimentos, observar desarrollos técnicos, conocer tendencias... Más de 100 productores, conferencias y clases magistrales de expertos, talleres de degustación reuniones con sumilleres de la sidra, mesas redondas técnicas,... un programa completo que cumplió ampliamente con las aspiraciones de expertos, compradores, productores y aficionados.

Xunu 2020


64

Wilkin Aquiles, campión del mundiu d’echaores

Wilkin Aquiles col troféu que lu acreíta como Campión Mundial d’Echáu 2020. Semeyes: David Aguilar.

El dominicanu, campión d’Asturies en 2012 y 2013, impúnxose nesta primer edición na que participaron los selce primeros clasificaos del certame asturianu Wilkin Aquiles proclamóse campión del mundiu d’echaores demientres el primer certame cellebráu a entamos d’esti añu, entamáu pola TPA y la DOP Sidre d’Asturies y nel que participaron los selce primeros clasificaos del certame asturianu. Un trunfu qu’amestar a los dos campionatos d’Asturies llograos en 2012 y 2013 y col que “toi bien contentu, porque, anque taba ente los favoritos, dióseme bien y pudi sa195

came la espinina dempués de tantos años ensin ganar y munchos segundos puestos”. Wilkin llegó a Asturies en 2006, procedente de la República Dominicana, pa cursar delles asignatures coles que convalidar la so carrera de marketing. Demientres la so estancia en Xixón, “llamóme l’atención cómo cayía la sidra y vi un cartelu d’aprendiz nuna sidrería, entrugué y dixéronme que m’ensiñaben, pero


65

nun pensaben que diba a quedar a trabayar”. Nin elli tampoco. El mesmu díi qu’escomenzó a prauticar llegó’l dueñu, Pedro Cáncer, vio lo bien que se-y daba y ufiertó-y el trabayu. Pensó que por intentalo nun costaba ná mentes convalidaba la so carrera, pero los trámites complicáronse y lo que, en principiu, yeren unes asignatures, diba acabase convirtiendo en dellos años d’estudios, asina que como-y prestaba echar sidre, decidió apostar el so futuru a la sidre y quedó casi cuatro años na sidrería Nava, enantes de recalar n’El Otru Mallu y, dende finales de 2018, na sidrería Avenida. La so primer presencia nun concursu d’echaores fo’l mesmu añu qu’escomenzó a trabayar, gracies al enfotu de Pablo Costales –ganaor del concursu en cuatro ocasiones–, “paraba enforma pela sidrería y animóme a que participara pa francer el xelu”. Nun se-y dio mal aquel primer concursu nel que foi undécimu. La esperiencia fuera bien positiva y “siguí participando, Pablo venía buscame a la sidrería, llevábame y tornaba a dexame dempués del concursu fasta que yá pudi dir pola mio cuenta”. Y asina, foi participando, reparando y deprendiendo de los compañeros p’acabar tando ente los meyores demientres tantos años. A Wilkin nun-y costó alquirir la técnica correcha, “enseñáronme que la sidre échase cola muñeca y como yo trabayé de mozu pintando cerámica, nun me resultó difícil, depués foi cuestión de prauticar y prauticar”. La clave, amás de la regularidá, ye que te guste lo que faes, ye fundamental qu’esfrutes echando ca culín. A min encántame la sidra y que la xente dígate: «perbién echao chaval», anímate pa siguir faciéndolo meyor”. Lo malo ye que, como apunta, “los concursos d’echaores fueron perdiendo interés ya importancia ca añu y eso ye una pena, yá que ye una guapa tradición”. Xunu 2020


66

#MAKROPLUS, UNA NUEVA FORMA DE COMPRAR EN MAKRO

Tras la crisis sanitaria del covid-19, la hostelería ha sido uno de los sectores más golpeados, por eso, ahora en la reapertura, la compañía se compromete a ayudarles para que recuperen cuanto antes la normalidad con #MakroPlus, una nueva forma de comprar en MAKRO. Atención personalizada A través de un gestor y los profesionales de las diferentes secciones, el cliente tendrá acceso a una atención totalmente personalizada. Además, también podrá optar a una negociación individualizada de precios y un aumento en la frecuencia de entrega de pedidos si así lo necesita. Nivel de servicio MAKRO garantiza un mínimo de incidencias en las entregas a clientes y ses compromete a devolver el importe de productos faltantes si estos superan el 5% del total. En cualquier caso, la entrega del artículo faltante se hará en un máximo de 24 horas. Crédito y financiación Para adaptarse a las condiciones financieras de cada negocio de hostelería, MAKRO ofrece unas condiciones de crédito individualizadas. También pone a disposición del cliente nuevos servicios bancarios. Soluciones digitales En estos últimos meses la digitalización de los nego195

cios ha cobrado aún más importancia de la que ya tenía anteriormente. MAKRO ofrece soluciones digitales como su herramientas para crear páginas web de forma gratuita o una herramienta de reservas, también gratuita. MAKRO Responde MAKRO ha cerrado un acuerdo de colaboración con la organización jurídica Écija Abogados y ha contratado sus servicios para poner en marcha “MAKRO Responde”, un proyecto pionero en nuestro país de asesoramiento sin coste para los hosteleros. Así, bares y restaurantes podrán informarse, aclarar dudas y estar al día de los diferentes procesos o gestiones que se les presenten en las diferentes fases de desescalada establecidas según las directrices del Gobierno de España. Para ello, desde “MAKRO Responde” han habilitado un teléfono -91 781 61 60- y un email -makroresponde@ecija.com- para gestionar las consultas en este periodo de crisis sin que los hosteleros incurran en costes, que son asumidos íntegramente por MAKRO.


Actualidรกla sidra

Xunu 2020

67


68

DENOMINACIÓN D‘ORIXE PROTEXÍA

Levantando Asturies con la sidra DOP

Levanta la Sidra DOP para levantar Asturies El pasado mes de abril, el Consejo Regulador puso en marcha el movimiento “levanta la Sidra DOP para levantar Asturies”. A través de un vídeo en redes sociales, en el que se veía a gente escanciado desde su cocina, balcones ... y nominando a amig@s a hacer el mismo reto desde sus casas, se pretendía apoyar y visibilizar el trabajo de los cosecheros, llagareros y chigreros asturianos, que vieron gravemente afectada su actividad debido a la crisis global del Covid-19. Dicha iniciativa ha logrado ser viral, con más de 500 vídeos en las redes sociales, en la que han participado muchos famosos como la bloguera Isasaweis, los futbolistas Javi Fuego, Diego Cervero, el ciclista Iván G.Cortina, el cantante Rodrigo Cuevas, Raúl Entrerríos, el periodista José Ribargorda y hasta el chef José Andrés, desde EEUU, dejando un mensaje de apoyo al sector de la Sidra de Asturies bajo un denominador común: resaltar uno de los valores más ligados a la cultura asturiana por medio de su símbolo por excelencia: la Denominación de Origen Protegida Sidra de Asturies (única con manzana 100% asturiana), a través de su seña diferenciadora, el escanciado.

El Consejo Regulador pone en marcha una acción que permite adaptar el consumo de sidra a la nueva realidad. El Consejo Regulador DOP Sidra de Asturies se adelanta a las nuevas necesidades de consumo provo195

cadas por la actual crisis sanitaria del Covid-19 y ha puesto a disposición de los hosteleros 40.000 vasos de sidra (en seis colores diferentes) que permiten el uso personalizado por parte de los clientes. La peculiar forma de consumo social, caracterizada por compartir el vaso entre varias personas, se puede ver afectada temporalmente por la modificación de los hábitos de consumo de nuestro producto más icónico. Por esta razón, es de esperar que durante el periodo de crisis sanitaria, el consumidor demande hábitos más seguros de consumo, como puede ser el uso personal de los vasos. La acción que está valorada en más de 60.000 € y refuerza nuestro compromiso con el sector de la sidra y la salud de la sociedad asturiana, promoviendo el consumo seguro de este producto con garantía de calidad y origen elaborados íntegramente en Asturies.

Ayudas al Control de la Producción de Manzana 2020 El Consejo Regulador de la DOP Sidra de Asturies volvió a convocar en mayo las ayudas asociadas al Programa experimental para el control de la producción de manzana 2020, para la aplicación de las medidas correspondientes en las fincas de los productores inscritos, que consisten en la realización de prácticas culturales probadas, como el aclareo, la poda y el abonado, para combatir la alternancia en las cosechas


Actualidála sidra

69

DENOMINACIÓN D‘ORIXE PROTEXÍA

Sidreros Auténticos La primer pallabra que deprenderás si vas a les clases d’inglés qu’Ana Mª Viciosa da nuna escuela d’hostelería va ser “cider”, depréndela bien si quiés aprebar porque tas ante una auténtica mante de la sidra, y non solo de la asturiana. Creadora del blog ciderayalga. com -que nun podéis dexar de visitar- cofundadora del Clú de la Sidra y collaboraora de la Revista LA SIDRA, Ana nun entiende la sidre ensin pasión y pue presumir comu pocos de ser una Sidrera Auténtica ¿Cúal es tu relación con el mundo de la sidra? Antes la bebía, claro, pero empecé a tener interés por el mundo de la sidra a partir de una Masterclass en el llagar Fran, hará seis años. Yo era novata, pero tuve la suerte de conocer a personas muy interesantes: Xuaquín y Angel, dos catadores profesionales, a Loreto, que estaba de escanciadora, y a Gloria, de la DOP. Lo que más me llegó fue la explicación de los defectos de la sidra, de Norniella. De allí salí con ganas de hacer un curso de cata, pero era difícil, todos eran para gente del sector. Dos años después un alumno me habló de la revista LA SIDRA. Ese año empecé a mover las redes con el SISGA y empezamos a planear el Clú de LA SIDRA. Ahí fue mi primer contacto con la sidra internacional, bretona, de hielo, alemana... fue el primer año que vino Tatsuro Fuji de Japón con su sidra y el kimono... yo flipaba... son tantas cosas... Me ayudó a abrir la mente y ver que hay otra sidra fuera, que la nuestra es maravillosa, pero hay más. Colaborando con LA SIDRA aprendí muchísimo.

Luego este año la campaña de Sidreros Auténticos, una auténtica vorágine sidrera. Háblanos de tu proyecto más reciente, ciderayalga Yo quería hacer algo distinto de lo que se estaba haciendo. Tengo un doble objetivo, que la gente de aquí no se cierre tanto en la sidra asturiana, que para mi es la mejor del mundo, pero que sepan que hay sidra más allá, y dar a conocer fuera la sidra asturiana y para eso último lo mejor era usar el inglés, así que es un blog bilingüe. Qué significó la DOP para la sidra asturiana? La DOP supone un salto cualitativo para lo que es el mundo de la sidra, ya que se nos distingue como algo único, algo que garantiza que es un producto autóctono asturiano y eso es muy importante. Hoy en dia se sigue peleando para que se declare patrimonio Universal de la Humanidad, pero aún falta mucho apoyo institucional. Xunu 2020


70

195


71

Xunu 2020


72

195


73

www.lasidra.as

GASTRONOMÍA Y RESTAURACIÓN

Númberu 184 - Abril 2019 4 €

GASTRONOMÍA Y RESTAURACIÓN

Númberu 185 - Mayu 2019 4 €

www.lasidra.as

GASTRONOMÍA Y RESTAURACIÓN

www.lasidra.as

Númberu 186 - Xunu 2019 4 €

GASTRONOMÍA Y RESTAURACIÓN

www.lasidra.as

Númberu 187 - Xunetu 2019 4 €

GASCONA

X PSLA

XX AÑOS DE PREBA

LA MAYOR ESPICHA DE LA HESTORIA XXXII PLATOS A LA SIDRA EN NAVA

PATRIA DE SIDRA

XXXVIII FERIA DEL QUESU Y DEL VINU

ESPALMA LA SIDRE SIDRA CASERA

SIDRA DE ESTRUCIPIÉ

LUIS BENITO GARCÍA “La Cultura Sidrera debería estar reconocída como Patrimonio desde hace tiempo”

ASTURIES GASTRONÓMICA

Riqueza patrimonial

JULIÁN CASTAÑÓN “Hay que concienciar y enseñar a las personas sobre el consumo de sidra... y que elijan”

ASTURIES GASTRONÓMICA

“SI HAY FLOR, HAY MANZANA”

CASA TONI. 20 ANIVERSARIO

GASTRONOMÍA Y RESTAURACIÓN

Númberu 188 - Agostu 2019 4 €

www.lasidra.as

ESPICHA EN MENÉNDEZ

EL DESARME FIESTA D’INTERÉS TURÍSTICU

SIDRE D’ASTURIES ¡A por los 5 millones de botellas!

ASTURIES GASTRONÓMICA

ÓSCAR FLÓREZ “La juventud quiere elaborar sidra casera, quiere experimentar”

LA TONADA En La Guía y en Montevil

GASTRONOMÍA Y RESTAURACIÓN

www.lasidra.as

Númberu 189- Setiembre 2019 4 €

GASTRONOMÍA Y RESTAURACIÓN

www.lasidra.as

ASTURIES GASTRONÓMICA

IX SISGA

ASTURIES GASTRONÓMICA

ASTURIES GASTRONÓMICA

FLORIAR DEL PUMAR

EL SISGA MÁS INTERNACIONAL

EL DESARME

25 al 29 septiembre

XIXÓN DE SIDRE

PLATOS D’ORU

JAMÓN DE PLATA NEGRA 2019

XIX FESTIVAL DE LA SIDRA VILLA DE NAVIA

II MANZANA BUENA MESA DE LA MAR

Númberu 190- Ochobre 2019 4 €

V CAPÍTULO DE LOS SICERÁTORES

TODO ES SIDRA EN VILLAVICIOSA

FESTIVAL SIDRERU EN LUBLIN, POLONIA

PREMIOS OTEA’19

NAVA XLII FESTIVAL DE LA SIDRE

SIDRERÍA YUMAY

Recuerda a Grande Covián

JUANÍN

FRANCISCO ORDÓÑEZ

Pescados y mariscos

SIDRERÍA SOBIÑAGU Nuevas propuestas

GASTRONOMÍA Y RESTAURACIÓN

“Futuro turístico prometedor: la sidra, nuestras manzanas y la gastronomía”

www.lasidra.as

Númberu 191- Payares 2019 4 €

ESPECIAL SIDRAS DE HIELO ASTURIES GASTRONÓMICA

SIDRE PA ESTES NAVIDAES

EL BARQUERO Bacalao de autor

ESPICHAS INNOVADORAS

ACUARIOS PRIETO YUMAY El mejor Gamonéu

REVOLUCIÓN NA PUMARADA GASTROBURBUJAS

XIXÓN, SIDRERO DE CORAZÓN

PREPARANDO EL DESARME

JESÚS GÓMEZ

DISCEAS Referente en distribución

GASTRONOMÍA Y RESTAURACIÓN

ASTURIES GOURMET Sid. La Tabacalera

PREMIOS XIXÓN DE SIDRE

IX SISGA

ASTURIES GASTRONÓMICA

25 al 29 septiembre

ÁNGELA BAÑOS

“Hacer llegar la cultura de la sidra a la sociedad es labor de todos”

“Todo turista que visita Xixón se marcha con una foto de alguien escanciando”

VILLALUCÍA

Una sidrería de referencia

www.lasidra.as

Númberu 192- Avientu 2019 4 €

GASTRONOMÍA Y RESTAURACIÓN

www.lasidra.as

Númberu 193- Xineru 2020 4 €

GASTRONOMÍA Y RESTAURACIÓN

www.lasidra.as

Númberu 194- Febreru 2020 4 €

GASTRONOMÍA Y RESTAURACIÓN

www.lasidra.as

Númberu 195- Xunu 2020 4 €

SIDRAS BRUT PARA ESTAS FIESTAS SIDRE, IDENTIDÁ Y PAÍS ESPECIALIDADES GASTRONÓMICAS NAVIDEÑAS

ASTURIES GASTRONÓMICA EL BARQUERO Bacalao que sorprende ASTURSabor ASTURSabor Guisos tradicionales

XIII CONCURSU SEMEYES LA SIDRA

RAFAEL VIGIL El Galeno de los toneles

ASTURIES GASTRONÓMICA

PABLO GARCÍA El mejor “pinche”

MUYERES DEL LLAGAR Azucena Puente

LA SIDRA Y LA DEBACLE DEMOGRÁFICA n y los La Direcció del Saúco s trabajadoreFelices Fiestas s les deseamo

JORGE GARCÍA “El 2017 sirvió de lección, este año la campaña esta yendo muy bien”

LA SIDRA BRUT TRUNFÓ ESTES NAVIDAES

LA MONTERA PICONA ¡Merecida distinción!

ARMONIZAJES CON SIDRA

¿SERÍA RENTABLA DEDICARSE A LA PUMARADA?

MADRID FUSIÓN Y ENOFUSIÓN

SIDRERÍES D’ASTURIES. CALIDÁ NATURAL MUYERES DEL LLAGAR Emilse Palacio Cayado

ASTURIES GASTRONÓMICA

CONCURSU SEMEYES LA SIDRA

FITUR Gastronomía, rutas, deporte y cultura

JEISON FRANCO “El campeonato muestra una parte muy importante de la cultura sidrera”

SIDRASTUR EL BOSQUE DE JAVITA ¡Próxima apertura!

“A través de sus etiquetas se puede descubrir toda la historia de un llagar”

MUYERES DEL LLAGAR Irene Vela García

LEVANTAR LA BOTELLA Y ECHAR UN CULÍN El sector lucha para superar la crisis

Descubriendo las sidras de botellín

WILKIN AQUILES Campión del mundiu d’echaores

Suscríbete a LA SIDRA

www.lasidra.as

12 NÚMBEROS 45 € 652 594 983 PRENDES PANDO 11 BAXU 33208. XIXÓN. ASTURIES T. 652 594 983 Xunu 2020

YOLANDA TRABANCO “Es natural que las mujeres ocupemos puestos de responsabilidad”


74

AVILÉS CABRUÑANA, SIDRERÍA. Cabruñana, 24. T. 985 56 12 17. Vallina, Fran, Frutos, La Morena, Coro, Vigón. CASA ALVARIN, SIDRERÍA. Los Alas, 2. T. 985 54 01 13. Peñón d’Escoyeta, El Gobernador. CASA LA CORREDORIA Bastian, 3. San Cristobal T. 985 560 575. Trabanco, Vallina. CASA LIN, SIDRERÍA. Avda Los Telares, 3. T. 985 56 48 27. Rotando palos. EL CHIGRE, SIDRERÍA. Avenida San Agustín, 9 T. 984 837 839. LA CACHOPERÍA. Camín La Era, 23. T. 984 105 807 LA VIEJA RULA. Avda. Conde Guadalhorce s/n T. 985 52 03 70 Sidra Herminio LOS SAUCES, SID. PARRILLA La Tabla 12 T. 985 543 007 / 985549019 Trabanco MONTERA, SIDRERÍA. La Vega 1. Ctra Molleda T. 985 57 94 02 Fanjul, Riestra, Villacubera TENTEFIRME, VINOTECA Plaza Carbayo 8 T. 985 74 68 04 El Gaitero

CASA GELU, SIDRERÍA Llano Ponte 19-21 T. 985 51 66 12 / 665 95 85 51 EL CAFETÓN. BAR CAFÉ La Muralla 5 T. 627 999790 Menéndez BODEGAS ARCE Travesía del Torno12 T. 985 52 26 36 SAN CRISTOBAL - CASA PATXI, SIDRERÍA Quintana de Dionisio - San Cristobal T. 985 56 37 05 Menéndez, Villacubera, Trabanco LA QUINTA ARAÑA, RESTAURANTE El Carbayo 15 T. 984 281 723 CÁMARA DE COMERCIO DE AVILÉS Campo Sagrado 1 T. 985 544 111

Villalegre CASA GERMÁN, SIDRERÍA El Carmen 53 T. 984 20 94 06 Menu diario LA RUTA, SIDRERÍA. Camín de la Estacion, 15 984 207 333 Menéndez, Castañón, Val d’Ornón, Ribayu. YUMAY, SIDRERÍA. Rafael Suárez, 7. Villalegre. T. 985 57 08 26. Muñiz - El Gobernador.

AYER LA FUMIOSA, SIDRERIA RESTAURANTE. La Estacion, 16. Morea. T. 985 480 750. Herminio y Zythos. VILLANUEVA, BAR. Francisco Palacios, 40. MOrea T. 985 481 359. Trabanco normal y d’Escoyeta.

BELMONTE DE MIRANDA LA CASONA DEL REY. Hotel, Restaurante, Sidrería La Veiga del Machucu T. 985 76 20 22 Novalín

CANDAMO EL LLAR DE VIRI. San Román de Candamo T. 985 82 80 22 Muñiz normal y d’Escoyeta, El Gaitero, EM, Diamantes de Hielo

CANGAS DEL NARCEA NARCEA, SIDRERÍA. Dos amigos S/n T. 985 810 038 Quelo

CANGUES D’ONÍS SIDRERÍA EL POLESU. Angel Tárano, 3. T. 985 94 75 84. BODEGÓN DEL DOBRA. Ctra El Pontón s/n. T. 985 848565. Orizón, Cabanón SIDRERÍA VEGA REDONDA. Ríu Güeña 2 T. 984 840 053 Buznego, Orizón. SIDRERÍA PICU URRIELLU. San Pelayu 9. T. 984 840 118 info@casaabelardo.com SIDRERÍA EL CORCHU. Angel Tarano, 5. T. 985 849 477. SIDRERÍA RESTAURANTE EL OVETENSE. San Pelayo 15. T. 984 840 160. Roza EL ROBLEDAL, SIDRERÍA. Bernabé Pendás, 1 . T. 984 844 439. Buznego, Foncueva, Vigón. LOS ARCOS, SIDR, REST. Camilo Beceña 3. T. 985 849 277.

CARREÑO CASONA LOS GAMONALES. Barrio El Monte, 13 Llogrezana T. 626 139 270 . Peñón LLAGAR SIDRA GUIMARÁN. La Vega, El Valle, Guimarán T. 664 070 360. SIDRA PEÑÓN La Granda. Albandi T. 985 870 228

EL CARMEN, GRUPO HOTELERO La Nozaleda. Perlora T. 985 870 314 Peñón, El Gaitero

Candás REST. SIDRERÍA NORDESTE Valdés Pumarino 16. T. 984 3915 97 Sidra Peñon, Piloñu. LLAGAR DE POLA. Carlos Albo Kay 39. T. 984 391 609 DOP Sidre d’Asturies SIDRERÍA SANTARÚA. Carlos Albo Kay 18. T. 985 872 277 / 985870049 Trabanco, Trabanco d’Escoyeta. SIDRERÍA ARGÜELLES. Ferrocarril 6. T. 985 87 00 24 Un chigre de tola vida. CASA REPINALDO. Doctor Braúlio Busto,21- baxu T. 985 884 330 Cortina,Villacubera. EL EMBARCADERO, REST. SID Las Huertas 3. T. 984284999. Peñón PIZZERIA DOMÉNICO. Valdés Pumarino, 17. T. 985 885 282 SIDRERÍA EL PUERTO. Pedro Herrero 5 bajo. T. 985 87 01 21 Peñón y Piloñu. REST. SID LA ESTACIÓN. Av. del ferrocarril 46. T. 985 87 22 97 Peñón y Foncueva. MERENDERO CASA MARUJA. 33492 Xivares. T. 985 169 270. ASADOR SIDRERÍA TORRONTEGUI. Ctra Xixon- Candas Km 9. T. 985 870 542. Peñón EL CAMAROTE Av. El Ferrocarril 11. T. 984 199 956 Peñón, Trabanco. EL DIAÑU, BAR. Calvario 8. T. 985 88 45 86 Peñón, Llagar de Fozana EL NÁUTICO. REST. El Puertu. T. 684637376 Muñiz, Villacubera EL CUBANO. SID. REST. Av. El Ferrocarril 08. T. 985 870 003 Peñón normal y DOP, L’Allume, Castañón, Llagar de Fozana, Fanjul

CASTRILLÓN EL CARMÍN, SIDRERÍA. Alcalde Luis Treillard, 17. Salinas. T. 985 500 749. / Peñón, Zythos. LOS TRES MONITOS, REST. Principe de Asturias 51. Salinas. T. 985 500 003. Quelo. LAS GAVIOTAS, SIDR. CAMPING Paseo maritimo s / n. la Llada. Sta Maria del Mar T. 985 51 90 70 / 69 Fran, Ramos del Valle, El Gaitero LA COLONIAL, SID-REST. Alcalde Luis Treillard, 2. Salinas. T. 984 239 117. Herminio, Villacubera, Cortina.

Piedras Blancas LA ARCEA, SIDRERÍA REST. El Acebo 4. T. 984 830 882 Frutos, Vuda de Corsino, El Santu, Contrueces EL LLANO, SID. PARRILLA Xixón 5 T. 985 090 737 Canal, Vigón, Villacubera, Trabanco normal y d’Escoyeta

CASTROPOL CASTROPOL, PARR. REST. Ctra. Gral s/n T. 678 958 805.

195

Solleiro

CASU HOTEL RURAL ARNICIU. El Campu T. 985 608 078 Parque Natural de Redes Reserva de la Biosfera CASA ZULIMA. POSADA. Caliao T. 985612834/615693804 Parque Natural de Redes Reserva de la Biosfera

COLUNGA SIDRA CRESPO. LLAGAR Sales T. 985 856 194. SIDRERÍA AVENIDA. Carretera General, 15. T. 985 85 60 36. El Gobernador, Cortina.

CORVERA MESÓN DE FURACU. Primero de Mayo Nº3 Les Vegues / T. 984 83 29 51 Sidra Vda. Angelón LOS MANJARES, ASADOR. La Sota s/n, Solis T. 985 505 053 Fran, JR, Ramos del Valle CAFÉ LAGOS. Los Campos T. 984 180 522 Menéndez, Villacubera

CUIDEIRU SIDRERÍA EL REMO. Fuente de Abajo 9. T. 985 59 02 18. Castañón, Prau Monga. ÓPERA, RESTAURANTE. Plaza Marina 3 T. 984 105 462 Coro, Viuda de Angelón CASA MARI, SIDRERÍA Rio frio 2 T. 690 837 810 Viuda de Angelón

GOZÓN CASA OLIVA, BAR. Ctra cabu Peñes-Verdicio T. 985 878 253 Contrueces LA FUSTARIEGA. Verdicio T. 985 878 103 Vigón, Peñón, Fonciello CAMPANAL, REST. SID Ctra. Avilés-Lluanco. Santolaya de Nembru. T. 985 882 200 Canal, El Santu, El Gobernador. CASA BELARMINO, REST. Manzaneda T. 985 880 807 El Santu, EM; Pomarina.

Lluanco LA MARINA, BAR. C/ Teatro 6. T. 985 883 230. GUERNICA, RESTAURANTE. La Riba 20. T. 985 88 04 10. Peñón d’Escoyeta JOSÉ EL ZAMORANO, REST. . Hermanos Gonzalez Blanco 15. T. 984/ 49 22 41. Quelo. Cierra los miércoles. EL PARQUE Avda del Gayo 33. T. 984 840 319 Vallina, Peñón normal y d’Escoyeta. EL CANALLA, GASTROBAR. Ortega y Gasset 18 T. 984 198 894 Frutos. TINOS, CAFÉ BAR. Av. Del Gallo 79. . T. 651 596 877 EL TORMENTÍN, SIDRERÍA. La Riba 10 - 12 T. 984 49 22 41 Trabanco y Castiello.


75 Bañugues CASA MÁXIMO. El Monte 54. . T. 985 880 435 Herminio. CASA PONDEROSO. T. 985 881 272 Peñón normal y d’Escoyeta.

GRAU SID. REST. PEPE EL BUENO. Eduardo Sierra 9 T. 985 753 328. Canal y Muñiz. CASA AURINA, REST. Puente de Peñaflo T. 985 751 015 Fran. FEUDO REAL, SIDERÍA. Tras los Horreos 2 T. 985 75 47 96 Trabanco normal y d’Escoyeta, Viuda de Corsino HOSTELERÍA MAGAZ- GRADO. Ramón Areces 1- 3º T. 606 72 31 81 hosteleriamagaz@gmail.com. LOAN, ASADOR PARRILLA. Vega d’Anzu 13 / T. 681 320 031 Fran, Ramos del Valle, Trabanco normal y d’Escoyeta.

ILLAS LA TENADA, CASA COMIDAS. La Caizuela 16 T. 985 506 217. Germán

LLANERA SIDRERIA LA SIERRA. Avda. Prudencio Gonzalez, 11 Posada de Llanera T. 984 04 64 97 MICHEM, RESTAURANTE. Estación nº 10. Villabona T. 985 779 005. Trabanco normal y d’Escoyeta LA BOLERA BAR Castiello 28. Llugo T. 985 770 923 Fran, Viuda de Corsino, Piloñu LLAGAR EL GUELU / SIDRERÍAS Pruvia: 985 26 48 08 Uviéu: 985 20 83 82 Madrid: 910 16 39 06

LLANES LA CARBONERÍA DE PEPE CAVALLÉ. Sidrería Parrilla. C/ Mayor 19. T. 985 403 674 / 649993 435 Trabanco, Trabando d’Escoyeta, SIDRERÍA EL ANTOJU. C/Mayor, 8. T. 984 089 641/629 418 570 Menéndez y Val d’Ornón. LOS PIRATAS DEL SABLÓN. Sidrería, Restaurante y vivero de mariscos La Moría 11. T. 985400169 SIDRERÍA PABLO’S. Ctra La Rebollada s/n. Posada T. 985 407 181 Arbesú. HOTEL SIDRERÍA EUROPA. San Roque del Acebal. T. 985 417 045. LLAGAR EL CABAÑÓN. Naves de Llanes T. 985 407550 / 616 623197 Sidra El Cabañón. Vende sidra al por mayor.

CASA POLI. Sidrería Restaurante Puertas de Vidiagu s/n. T. 985 411 142. Cabañón, El Gobernador REST.-SIDRERÍA EL RUBIU. La Pedrosa- Vidiagu. T. 985 411 418. J. Tomás. BAR SIDRERÍA LA AMISTAD Cueto Bajo , 8. T. 985400893 Roza EL CHISPERO. SID. PARRILLA Pendueles T. 985 411 435 Menéndez. Val d’Ornón EL ROMANO. Visitas y degustaciones. Po de Llanes T. 667 214 847 Empresa de visitas guiadas y cenas. www.elromano.org RESTAURANTE LA XAGARDA Ctra.General s/n Po. T. 985 401 499 BAR REST. CONTAMOS CONTIGO Ardisana. T. 985 925 609 Trabanco y Cabañón. EL CUCHARERU, Tienda Microllagar Barriu La Granda,146. Nueva T. 639 810 225 Sidra El cuchareru LA CASI LLENA, SIDRERÍA Pidal 4 T. 984 193 383 Viuda de Palacio, Muñiz normal y d’Escoyeta

LLANGRÉU LLAGAR L’ALLUME. Roíles s/n. C.P. -33909. T. 661 970504 / 617254 343. Sidra L’Allume. LLAGAR PARRILLA LA LLARIEGA. Altu La Gargantá. / T. 984209767. Canal. El Santu www.lallariega.com

Ciañu SIDRERÍA MARILUZ. Nueva 32. Valle de Peón, Vallina. TINO, BAR. Manuel García Rovés, 9. T. 665159402 Orizón, Villacubera. FONSECA, SIDRERÍA. Manuel Alvarez Marina, 3. T. 985673032 JR, Muñiz, Trabanco d’Escoyeta.

La Felguera SIDRERÍA EL LEONÉS. Casimiro Granda, 6. T. 985 69 00 80. Trabanco. Trabanco Selección. REST. SIDRERÍA OLIMAR. Gregorio Aurre, 33. T. 985 69 10 03. CASA ARCA Julián Duro 6, bajo T.690 121 381 / 647 000832 SIDRERÍA LA FAYA. Ramón García Argüelles,2. T. 985 695776. T. 985 673722. Sidra Castañón. SIDRERÍA EL GAUCHO. Ramón B. Clavería, 3. T. 985670438. Trabanco, Fonciello.

SIDRERÍA EL YANTAR D’ALDEA. Fernández Duro, 9 bajo. T. 985 182 593. / L’Argayón. SIDRERÍA-RESTAURANTE EL PARQUE. Gregorio Aurre, 19 . T. 985 68 35 51. Sidra Menéndez, Valdeboides. SID. EL ASADOR DE MIGUEL. Jesús F. Duro - 6º. T. 985 67 33 93. Menéndez. JR. SIDRERÍA VIEJO Daniel Alvarez González, 20 T. 985 67 63 40 Sidra Menéndez LA VIRUSA. Ensidresa. SID. Inventor La Cierva, 28 Sidra Menéndez y Val d’Ornón T. 984 293 695 REST. SIDRERÍA LA BRAÑA DEL BIERZO. Paulino Vicente 14 T. 985 676 221. Sidra Riestra. EL ESCALÓN, SIDRERÍA. Ramon Garcia Arguelles, 4. T. 984 496 403 LA POMAR, REST.-SIDRERIA. Baldomero Alonso, 30.. T. 985 694 975. Cortina y Villacubera. LA ALDEA DE ILLANES Celestino Cabeza, 30 T. 985 330 679 Riestra, Cortina, Val de Boides GRANELES General Elorza, 2 T. 984181104 / 637193447

Sama SIDRERÍA COLUNGA Lucio Villegas 9 Trabanco. y Trabanco d’Escoyeta PARRILLA RESTAURANTE CUESTA D’ARCU Ctra.La Martona, 11 T. 985 438 017 Arbesú LES ESCUELES, SIDRERÍA Jervasio Ramos 3 T. 984 840 535. Trabanco, Viuda de Palacios, Trabanco y Muñiz d’Escoyeta. LA MULA TORDA, SIDRERÍA La Unión 3 T. 984 282 654. Menéndez. SIDRERÍA ALONSO. Claudio Sánchez Albornoz 7. T. 984 085 930 Sidra Alonso. LA SALMERONA-ENSIDRESA. Torre de Abajo, 67. T. 984 296 850 Menéndez, Quintana, Val d’Ornón

LLAVIANA SIDRERÍA LA CAMPURRA. Puertu Payares, 29. La Pola T. 985 6112 76.. J. Tomás. MESÓN LA MINA. Libertad 15. T. 985 600 032. SIDRERÍA LA FONTANA. Eladio García Jove 2. La Pola. T. 985 61 17 02. QUERCUS, SIDRERÍA Ríu Cares 23. La Pola. T. 984 097 007 Foncueva, Val de Boides EL PUENTE LA CHALANA. La Chalana 1 T. 985 602 122 Herminio y Zythos BAR EL MERCÁU. Prau La Hueria. La Pola. T. 627 415 341 SIDRERÍA EL NALÓN. Ríu Piles,16. La Pola. T. 985 600 060. Menendez, Trabanco, J.R.

L.LENA

MINO, SIDRERÍA Parque infantil 10. La Pola. T. 984 082591.Trabanco normal y d’Escoyeta, Foncueva.

La Pomar sidrería restaurante

MIERES SIDRERÍA EL RINCONÍN. Plaza San Juan, 5. Requexu. T. 985 46 26 01. Cortina. SIDRERÍA EL CASCAYU. Fuente les Xanes, 2 - bajo. T. 656 820 178 - 985 466040. Cortina, Villacubera. SIDRERÍA SEYMA. Aller, 6. T. 984 830 788. SIDRERÍA LA SOLANA. Jerónimo Ibran, 5. T. 985463350. Canal, Fonciello, Villacubera, LLAGAR PANIZALES. Espineo, 13. 33618 Mieres. T. 985467815. SIDRERÍA BAROLAYA. Fonte les Xanes, 1-3 T. 985 461 787. Castañón y Muñiz d’Escoyeta. RTE SIDRERÍA LA VIOLETA. A.P alacio Valdés,6. T. 985451003 SIDRERÌA ALONSO. Jerònimo Ibran, 26 T. 985 463 603 Fonciello, Llaneza. BAR SIDRERÍA EL NENU. Ríu Nalón 5 T. 687 408 364 Menéndez, Cortina RTE. ASADOR EL CRUCE. Ctra General. El Cruce. Santullanu. T. 985426195. www.asadorelcruce.es. Especialidad en asados. SIDRERÍA SANTA BÁRBARA. Manuel Llaneza, 6 T. 984 189 351 SIDRERÍA VINATERÍA MIERES. Jerónimo Ibrán 4 T. 984 186 334 Castañón CAFÉ CONSISTORIAL, REST. SIDRERÍA. Constitución 1. T. 985 451 990 Trabanco normal y d’Escoyeta, Novalín, Villacubera LA POSADA DE BACUS. Guillermo Schultz, 8. T. 985 454 115. Trabanco normal y d’Escoyeta CAÑA Y COME. Valeriana Miranda, 13. T. 984 398 919. Castañón CHIGRE LA TAPONA. Manuel Llaneza 72. T. 984 118 404 Peñón, Viuda de Angelón, El Santu LA CURUXA, SIDRERÍA. La Vega 55 T. 984491866 Castañón, Val de Boides NARCEA, MESÓN PULPERÍA Oñón 1 T. 663 534 221 Rotando palos LA CASINA DE MI GÜELA La Vega 33 Villacubera EL RINCÓN DEL CHÉ, SIDRERÍA Manuel Llaneza 74 T. 622 291 891 Cortina, Villacubera CASA JUANÍN, SIDRERÍA Dr. Fleming 32. T. 686972251. Quelo, Trabanco, Menendez, Val D’Ornon. EL MESÓN DE CARLOS. Rafael de Riego, 29. Turón. T. 985 430 751. Muñiz, Villacubera.

C/ Baldomero Alonso, 30 La Felguera T. 985 694 975 www.sidrerialapomar.com

MORCÍN PARRILLA L’ANGLEIRU Les Vegues de San Esteban de Morcín T. 985 783 096 restaurante@angleiru.com Tabanco, normal y d’Escoyeta, Cortina y Menéndez

NAVA SIDRERÍA LA BARRACA. La Barraca, 16. T. 985 71 69 36. Llagares navetos. SIDRERÍA CASA MINO. La Laguna. T. 985 716 623. SIDRERÍA LA FIGAR. La Riega. 15 T. 985717551. Foncueva, Trabanco d’Escoyeta, Roza. SIDRERÍA PLAZA. Plaza Manuel Uría 11 Rotando palos navetos SIDRERÍA PRIDA. La Colegiata, 12. T. 985 717 345. Novalìn,Vda de Angelón,Orizón LA NAVETA BAR. Pza Dominganes,7 T.650613779 Nava York. Amestao. SIDRERÍA ESTRADA. Quintana, 40. T. 985717156 Estrada SIDRA VIUDA DE ANGELÓN. La Teyera, s/n. T. 985 716 943 SIDRA ORIZÓN Orizón 14. T. 985 71 62 09 SIDRA M.ZAPATERO La Riega 7. T. 985 71 70 67 SIDRA VIIUDA DE CORSINO La Riega 7. T. 985716067 LLAGAR EL PILOÑU. Gamonéu s/n T. 985 716 051 / 696308745 Sidra El Piloñu,

NAVIA CASA JORGE, SIDRERÍA El Muelle. Puertu Veiga T.985 648 211. Trabanco normal y d’Escoyeta. EL CHIGRÍN DEL PUERTO, SIDRERÍA Avd de la Darsena, 17. T. 984 844 206 M. Vigón, Trabanco d’Escoyeta LA MAGAYA, SIDRERÍA Regueral 9. T. 985 630 433. Zapatero y Peñón. BOQUETE, SIDRERÍA, RESTAURANTE, PIZZERÍA Mariano Luiña 24 T. 984 08 50 20 Coro, Poma Áurea LA VILLA. SIDRERÍA Campoamor 4. T. 985 62 48 84 LA QUINTA DE QUIQUE. PARRILLA REST. Villar s/n. VillaPedre T. 985 472 095 Trabanco normal y d’Escoyeta

SIDRERÍA BAR LOBO. Plaza del Mercáu 6. La Pola T. 690 772 864 Viuda de Angelón y Trabanco. Xunu 2020


76 SIDRA BASILIO. Domingo Fresnedo, 11. Les Arriondes. T. 985 84 02 27. SIDRERÍA EL TONEL DE GIGI. Ramón del Valle 8, bajo. Les Arriondes. T. 984 840 544 Trabanco, Trabanco d’Escoyeta. CASA ESCANDÓN, SIDRERÍA Castaños 4. Les Arriondes. T. 623 180 792 Muñiz SIDRERÍA LOS FELECHOS Ramón del Valle 6, bajo. Les Arriondes. T. 985 841 536

PILOÑA

NOREÑA EL FÍU CHITI “LA CHURRE”. Fray Ramón , 25 bajo T. 984 280 261. CASA EL SASTRE. Fray Ramón, 27. T. 985 741 252 Canal, Quelo, Muñiz Selección. LA NAVE, CÁRNICAS Avda El Calvario s/n T. 985 740 400. LA HUERTINA, MERENDERO La Reguera / T. 985 362 241. Viuda de Angelón EL GUARAPU, SIDRERÍA Flórez Estrada 41 T. 984 84 01 63 Cortina, Villacubera CASA PACO, SIDRERÍA Flórez Estrada 26 T. 985 740 526. Trabanco, Menéndez ROLSÁN, RESTAURANTE Flórez Estrada 35 T. 985 74 14 95. Arbesú

ONÍS CASA MORENO Plaza del Ayuntamientu. Benia T. 985 844 154. SIDRERÍA REST. EL PAREÓN Sirviella T. 985 844 366.

RESTAURANTE SIDRERÍA PARRILLA LA ROCA. Ctra .General. 33584 Sevares T. 985 706 049 Viuda de Angelòn BENIDORM, HOTEL, SIDRERÍA, RESTAURANTE Villamayor T. 985707111/ 985707643 Muñiz d’Escoyeta, Foncueva

L’Infiestu LA PLAZA, SIDRERÍA MESÓN García Carbajal 9 (Esquina Pelayo). T. 606 373 757 Viuda de Angelón, Mestas, Menéndez SIGLO XX, BAR Martinez Agosti, 9. T. 677 712 501 Mestas, Fran,Menendez,Prau Monga y Ramos del Valle

PRAVIA CASA VILA, RESTAURANTE Jovellanos 9 T. 984 83 07 80 Villacubera, Herminio

PROAZA RESTAURANTE LA SALA DEL BUEN YANTAR. Avda. Carmen Miranda25-5º E T. 625 50 00 78 CONFITERÍA REY SILO Carmen Miranda, 15

RIBADEVA SIDRERIA LA CASA ABAJO. Ctra General s/n. La Franca T. 985 412 430 Cabañón, Trabanco.

PARRES SIDRERÍA EL FORQUETU. Ramón del Valle, 4 (Les Arriondes). T. 985840532. Rotando Palos SIDRERÍA EL SUBMARINO. Leopoldo Alas Clarín. Les Arriondes T. 985 84 00 75. CONFITERÍA CAMPOAMOR. Ramón del Valle. T. 985 84 00 37. SIDRERÍA MESÓN EL RINCÓN DEL CASTAÑU. Ramón del Valle 5. Les Arriondes T. 985841674. Angones SIDRERÍA EL MIRADOR. La Peruyal, 1. Les Arriondes. T. 985840411. Foncueva y M. Zapatero.

195

RIBESEYA SIDRERÍA EL TARTERU. Marqueses de Arguelles, s/n. T. 98585 76 39. Sidra Castañón. SIDRERÍA CARROCÉU. El muelle. T. 985 86 14 19. Sidra Cortina. SIDRERÍA LA PARRILLA. Avda Palacio Valdés, 27. T. 985 86 02 88. Foncueva / Cabañón. EL ANCLA. RESTAURANTE Gran Vía. T. 984 84 11 08. LA NANSA. Marqueses de Argüelles, s/n. T. 985 860 302.

CHIGRE’L XABRÓN. Plaza Nueva T. 984195028/684632161 Rotando 5 palos, dos d’ellos DOP. CASA BASILIO. Sidrería Marisquería Manuel Caso de la Villa, 50. T. 985 858 380. EL PUERTO, SID. MARÍSQ. Marques de Argüelles, 31 T. 984040760 Novalín, Cabañón. ABAREQUE, SIDRA Y TAPES. Manuel Caso de La Villa, 34 T. 984 841 040 Viuda de Angelón, Muñiz.

SALAS LLAGAR EL BUCHE. Avda Ricardo Fuster, 25 T. 984 03 95 76 Trabanco normal y d’Escoyeta

SAMARTÍN DEL REI AURELIU SIDRERÍA LA CABAÑA Francisco Quevedo 9 - Sotrondio T. 985 67 18 61.

L’Entregu BAR FLORIDA. Avda. El Coto, 15. Sidra Vigón y L’Allume. BAR SIDRERÍA EL SEMÁFORO. Doctor Fleming,27. T. 984 082 492 Tabanco normal y d’Escoyeta. SIDRERÍA EL ZAMORANO. Manuel G. Vigil, 11. T. 653 671 217 Sidra Arbesú. Trabanco normal y d’Escoyeta. LA SINDICAL, SID. REST. Manuel González Vigil, 2. T. 985 746 606 Trabanco normal y d’Escoyeta. SIDRERÍA LLAGAR L’ALLUME Dr. Fleming 3 L’Allume EL PUENTE, SIDRERÍA RET. Av. del Nalón 3 T. 667532413 JR, Foncueva.

Blimea SIDRERÍA SAN MAMÉS Velázquez 16 T. 630 07 97 04

SARIEGU SIDRA RIESTRA. Barriu de Perea. Miyares. Narzana T. 985 748 298 Sidre Riestra, Guzman Riestra Brut Nature y Semiseca LLAGARES VALVERÁN. El Rebollar T. 985 222 793 www.llagaresvalveran.com / info@llagaresvalveran.masaveu. com

SIERO SIDRA LOS BAYONES Vallin, Llimanes nº 52 T. 985791250. SIDRERÍA RESTAURANTE EL LLAGAR DE QUELO. Barriu de Fueyu, 21. T. 985 79 29 32. www.sidraquelo.com LLAGAR Y SIDRERÍA LA MORENA. Alto de Viella, s/n 33429 T. 985 263 944. DON PELAYO. SID-RESTAURAN Rio Magostales 3. El Berrón T. 985 263 944. Peñon DOP, Viuda de Angelón, Villacubera. LAS CUEVAS, ASADOR REST. Avda Santander 8 El Berrón. T. 985 743 409. Muñiz, Trabanco normal y d’Escoyeta. SIDRERÍA DANI Ctra. Santander 6 El Berrón. T. 684 60 57 91. Val de Boides, Alonso, Vda de Palacio EL LLAGAR DE VIELLA. Ctra de la Estación, 17 Viella T. 985 79 21 33 Foncueva, Muñiz, Muñiz d’Escoyeta, Roza, Villacubera, Sopeña DEL ACEITE LA BODEGA. Polígonu La Teyera Nave B- 5o T. 667 667 378

La Pola SIDRERÍA EL FORNO. La Isla,s/n T. 985722711 Muñíz, Trabanco, Trabanco d’Escoyeta. LA JEFA, SID. PARRILLA. La Isla,9 T. 985 07 47 35 Cortina, Villacubera, Trabanco, Trabanco d’Escoyeta. SIDRERÍA EL POLESU. Facundo Cabeza, 8. T. 985 720 054 / 985720954.

SIDRERÍA PACO. La Isla, 5. T. 985 723 164. Sidra Foncueva, J.R y Trabanco Selección. SIDRERÍA EL PARQUE. Florencio Rodríguez 11 T. 984 491 777 SIDRERÍA PUMARÍN. Plaza Les Campes 28 T. 985 72 27 44 Pachu SIDRERÍA LES CAMPES. Plaza Les Campes, 7. T. 985 723 006. SIDRERÍA EL MADREÑERU. Plaza Les Campes, 15. T. 985 724 599. JR, Zapatero, Orizón, Vallina, Vigón, Roza, Cabañón, Morena, Fran, Estrada. MANOLO JALÍN, SIDRERÍA Les Campes 16. Sidra Menéndez, Val d’Ornón. T. 984 281 475 SIDRERÍA MESÓN SIERO Valeriano León 25. T. 984834457. Sidra Foncueva. CASA VICTORÍN, SIDRERÍA Marqués de Canillejas 14 T. 984 195 990 Vda de Angelón, Prau Monga SIDRERÍA KARTING POLA. Puente Recuna, Ctra. Santander. T. 985 72 19 57. Foncueva, L’Argayón, Zythos ABRELATAS, RESTAURANTE Ería del Hospital 5 T. 984 18 22 45 Prau Monga, Diamantes de hielo, Pomar Roxé, Aguardiente La Alquitara y San Salvador. LOS PORTALES DE JAMINÓN San Antonio 11 T. 985 724 304 Castañón, Vigón, Roza, Orizón, Vallina, Muñiz.

Tiñana SIDRA JUANÍN Fozana d’Abaxo 4. T. 985 79 49 07 SIDRA FANJUL. Tiñana 12. T. 985 985 155. SIDRA MUÑIZ. Fueyu, 23. . T. 985 792 392. SIDRA QUELO. Fueyu, 21. T. 985 792 932 SIDRA ARBESÚ. Santa Marina. T. 985 742 390.


77

SIDRA FONCIELLO. T. 985 74 45 47. CASERÍA SAN JUAN DEL OBISPO T. 985 985 895. LLAGAR VIUDA DE PALACIO. Tiñana 10. T. 985 792 617. Sidra Vda de Palacio.

Llugones SIDRERÍA EL GUARAPU Antonio Machado 12 T. 984 183 458. Trabanco SIDRERÍA FRAN. Llugones. Ctra. Avilés, T. 985 260 074. Sidra Fran. SIDRERÍA LA ESCUELA. Avda. de Viella, 11. T. 984 491 782 EL ALAMBIQUE, CERVECERÍA. Jose Tartiere esq. Monte Auseva. T. 620 471 911 Ramos del Valle FONTE VILLORIA, SIDRERIA. Gaspar Jovellanos, 2. T. 984 180 615 Fran, La Morena, rotando palos CONTINENTAL, CAFÉ. Antonio Machado 31. T. 984 83 97 11 Alma, Roxmut LA TAYUELA, SID. RESTAURANTE Pasaje del Parque nº 3. T. 984 03 30 92 Trabanco, Fran, Ramos del Valle LA CASONA DEL MIÑO. Leopoldo Lugones,7. T. 985 26 15 94 Trabanco, Fran, Ramos del Valle

L’Arena LA CALEA, SIDRERÍA. Bajada de la Rula. T. 984 393 684. Trabanco y Peñón, normal y d’Escoyeta ESCONDIDAS. SIDRERÍA, Rest. Av. Los Quebrantos 3. T. 984 29 32 45 // 680 60 20 68 Trabanco, Cortina

TAPIA DE CASARIEGO MESÓN EL PUERTO. Avda del Muelle 20. bajo Tapia de Casariego. T. 985 62 81 08 Solleiro y Cortina. SIDRERÍA LA TERRAZA. Amor de Dios, 2. Tapia de Casariego. T. 985 62 81 39. Sida Muñiz LA FONTE. Fernando Villamil, 8. Tapia de Casariego T. 984 84 4179 Solleiro, Trabanco. LA PLAZA, CAFÉ BAR Plaza Campo Grande 7 T. 984 190 519 Solleiro LA POSADA DE SAN BLAS Santa Rosa 4. Tapia de Casariego T. 985 47 27 39 Pomarin normal y brut, botellín El Gaitero, Appletiser.

TARAMUNDI LLAGAR SOLLEIRO. La Villa. Taramundi. T. 985 64 68 37.

Cualloto

TINÉU

LLAGAR CASA CORZO. Ctra.Gral de Santander, 7 T. 985 792 010 / 600788219 Granda. CRIVENCAR. Pol. Águila del Nora, PC 2, NV 1. Granda T. 985794215. info@crivencar.com /www. productosdeAsturies.com PULPERÍA SIDRERÍA TERRA MEIGA. Carretera general 634, 3 T. 647 216 939. Torre, Trabanco, Fran y Ramos del Valle.

LLAGAR SIDRA LA LLARADA. El Viso s/n. T. 985 80 08 14.

SOBRESCOBIU PUERTA DEL ARROBIU, REST. Anzó. T. 985 609 310. Canal y El Santu. L’ARRUYU, BAR, REST. El Foyerón 71. Sotu d’Agues. T. 637210717 Herminio / Zythos.

SOTU’L BARCU SIDRERÍA REST. EL CRUCE. Carcéu. T. 685 386 912. Castañón y Val de Boides.

UVIÉU SIDRERÍA EL PIGÜEÑA. Gascona, 2. T. 985210341. SIDRERÍA LA PUMARADA. Gascona, 6. T. 985200279. Sidra Menéndez y Trabanco. SIDRERÍA TIERRA ASTUR. Gascona, 1. T. 985 202 502 Sidra Trabanco. SIDRERÍA EL MAYU. Ildefonso Sánchez del Río, 7. T. 985 709 612. Sidra Menéndez, Val d’Ornón, Trabanco SIDRERÍA EL VALLE. Manuel Pedregal, 6. T. 985 22 99 52. Sidra de Nava. SIDRERÍA EL OVETENSE. San Juan, 6. T. 985220840. T. 985220 207. Vda. Palacios, Contrueces, Frutos,Zhytos. SIDRERÍA MARCELINO. Sta. Clara. T. 985 22 01 11. Foncueva, Zapatero, Vda. Corsino, Trabanco. SIDRERÍA LA NOCEDA. Victor Chavarri, 3. T. 985225959. / Rotando palos.

REST. SAN JUSTO. El Cruce, 3 San Esteban de les Cruces T. 984 116 686 Fran, Cortina, Villacubera LA GRAN VETUSTA, SIDRERÍA Pza. Porlier, 5. T. 984 296 683 Herminio y Zythos. SIDRERÍA EL CAMPANU. Jesús, 1. T. 985 215193. RESTAURANTE-PARRILLA BUENOS AIRES. Carretera del Naranco s/n. T. 985 295 907. Orizón y Novalín. RESTAURANTE LA CABANA. Gascona nº 19 bajo. T. 984 085 637. SIDRERÍA EL TRAMPOLÍN. Avda. de Torrelavega, 30. T. 985 201 315/647 570 098. EL SUEÑU Paseo de la Florida, 3. T. 984 839 929. Herminio. SIDRERÍA-RESTAURANTE LA MANZANA. Gascona, 20. T. 985 081 919 Trabanco normal y d’Escoyeta, Valdeboides, Villacubera, Ramos del Valle, Zhytos, Cortina, Sopeña, Poma Áurea, EM, Pumarina. SIDRERIA ALBERTO. La Lila, 25 T. 985 089 122. Roza, Canal, Novalín. LA CUEVINA. San Mateo 1 T. 984 842 198. MONTE NARANCO. Menéndez Pelayo 10 T. 985 110 977. EL REGUERANU. SID. REST. Santumederu 49 Llatores T. 984 043 048. Trabanco normal y d’Escoyeta. SIDRERÍA EL GATO NEGRO Mon 5. Pza Trascorrales 17 T. 984 087 511 Quelo, Trabanco, Coro SIDRERÍA LA BELMONTINA Águila 3. T. 985214828. Viuda de Palacios. SIDRERÍA GRAN VÍA Av. Galicia 3 T. 985 239 901 Villacubera, Juanín, Viuda de Palacio, Trabanco. SIDRERÍA PICHOTE Pza Gabino Diaz Merchan T. 984 282127. TABIERNA L’ARFUEYU Gaspar García Laviana 1 T. 984 189 804 Menéndez, Vda Angelón. CASA MUÑIZ, SIDRERÍA La Lila 16 T. 985 203 259 Muñiz

SIDRERÍA PARRILLA LOS CORZOS. Los Corzos 5. La Manxoya. T. 985 219 743. Muñiz. EL FARTUQUÍN, SID. REST Carpio 19 y Oscura 20 T. 985 229 971. Menéndez y Val d’Ornón. SIDRERÍA PADRE SUÁREZ Padre Suárez 25. T. 985200192. Vigón, Juanín y Fran EL ANTIGUO. RESTAURANTE SIDRERÍA Trascorrales 6. T. 984085972. Quelo, Olaya ALTERNA, SIDRERÍA Puertu Payares 9 T. 984 280 641 Corsino, Trabanco normal y d’Escoyeta. AL CENTRO Y PA DENTRO Joaquin Blume 1 La Tenderina T. 985 076 154 Viuda de Palacios, Fanjul LA CALEYINA, SIDRERÍA Fierro 9. El Fontán T. 985 227 155 Quelo, Solaya EL CASTIL, SIDRERÍA Vazquez de Mella, 68 T. 984 399 588 Quelo, Menéndez, Val d’Ornón VILLAVICIOSA, SIDRERÍA Gascona 7 T. 985 875 694 Trabanco d’Escoyeta, Zythos, Muñiz, JR LA SOMBRA DEL MANZANO Gascona 3 T. 984 194 197 Fanjul ecológica, Fozana, Vigón EL PATIO, SIDRERÍA Puertu Tarna 17. T .984 83 48 78 EL BOSQUE, SIDRERÍA Victor Chavarri 7. T .985 219 995 Viuda de Corsino, Roza, Canal, Zythos, Villacubera NALÓN, SIDRERÍA, REST. Campoamor 17. T .985 212 016 Orizón, Novalín.

EL FERROVIARIU, CHIGRE ESPICHERU. Gascona 5 / T .985 225 215 Orizón, Viuda de Angelón, Peñón normal y d’Escoyeta, Vigón, Muñiz, Prado y Pedregal, Prau Monga, Carrascu, Zythos. SIDRERÍA DEL NORTE. L’Argañosa 66 T .984 101 826 Juanín, Roza, Viuda de Palacio. CASA RAMÓN, TABIERNA, ASAD. Daoiz y Velarde 1 T .985 20 14 15 Ramos del Valle, Novalín, Sopeña, Vda Corsino, Solaya EL REBECU, SIDRERÍA Av. Valentín Masip 11 T. 627 012 391 Muñiz d’Escoyeta, Arbesú ROZAES, SIDRERÍA Gloria Fuertes 4 T. 609 079 576 Panizales, Prado y Pedregal, Ramos del Valle EL BODEGÓN DE TEATINOS Puertu San Isidro 17 T. 985 28 00 74 El Gobernador, Zythos CASA FÉLIX, SIDRERÍA Jesús 1 T . 985 215193 Foncueva normal y d’Escoyeta, Auguardiente Los Serranos SIEMPRE CAMPA, BAR, FRANQUICIAS Plaza del Sol 3 T .658 912 039

La Corredoria SIDRERÍA LA FERRERÍA Calle Llaviada, 10 T. 984 083 834 Conceyu, Menéndez, Val d’Ornón. SID. LA CASUCA DE SANTI. Camín de La Carisa 2 T. 985 081 482 Viuda de Angelón, Menéndez, Val d’Ornón, Busto, Muñiz

Trubia SIDRERÍA EL BOSQUE. El Bosque, 14. T. 984 282 464. Trabanco, Torre, Viuda de Palacio

Camín Real de la Sidra LLAGAR HERMINIO. Camín Real, 11. T. 985 79 48 47.

Xunu 2020


78 LA ESTATUA, SIDRERÍA Camín Real 27 T .984 086 821 SIDRERÍA EL TONEL. Camín Real, 18 T. 985 985 726 Sidra Quelo. LA JEFA, SIDRERÍA PARRILLA Pepin Rodriguez 2 Cualloto T. 984 156 922 Trabanco normal y d’Escoyeta

VALDÉS EL PAREDANU, SIDRERÍA El Parque s/n L.luarca T. 985 470 321 L’Infanzón, JR, Trabanco.

VEGADEO / VEIGADEO CASA JANO, SID. REST. PARR. Piantón T. 985 47 0321 / Arbesú.

VILLAVICIOSA CASA MILAGROS. Campomanes 1. T. 985 89 02 21. SIDRERÍA EL FURACU. Plaza Generalísimo, 26. T. 985 891 189. CASA MERY. Plaza l’Ayuntamientu 25. T. 984281898 Castañón, Val de Boides. SIDRERÍA EL TONEL. Álvarez Miranda, 13. T. 985892359. SIDRA J. TOMAS. Molín del Mediu. Candanal, 33. T. 985894119. SIDRA FRUTOS. Barriu Friuz ,28. Quintueles. T. 985 89 48 26. SIDRA CORTINA. San Xuan, 44. Amandi T. 985893200-630956730 C.llagar@cortina.com www.sidracortina.com LLAGAR CASTAÑÓN. Santa Ana, 34. 33314 Quintes. T. 985 89 45 76. SIDRERÍA LA BALLERA. General Campomanes 18 T. 985 89 00 09 Sidre de Villaviciosa. SIDRERÍA RTE. MARISQ. EL CONGRESO DE BENJAMÍN Plaza del Ayuntamiento, 25. T. 985 892 580. RESTAURANTE EL MORENO. Puerto del Puntal T. 984 100 401 Sidra Vigón, El Gobernador, El Gaitero, Valverán. SIDRA EL TRAVIESU. Camoca s/n T. 609031811

SIDRA VALLINA. Fonfría 33. Pión. T. 985 894 052 / 606413200. REST. CASA PEPITO. Pión. T. 985 894 118 /629816466 EL GARITU, SIDRERÍA. Victor García de la Concha, 16 T. 984194651 Rotando palos de La Villa. EL PARQUE, SIDRERÍA Cervantes 11. T. 984 087 917 BAR SIDRERÍA LA ESPICHA. Manuel Cortina, 1. T. 985893601. Coro y Trabando d’Escoyeta. EL NUEVO BUSTO, SID. REST. Camín Real s/n. Argüeru T. 985 909 583. Cortina, Cabueñes SAMPEDRO, BAR REST. Ctra General 80. Arroes. T. 985 999 583 Buznego, Castañón. LA TORRE, SIDRERÍA Cabanilles 29 T. 985 893 786 Cabueñes LA TIERRINA, SIDR, REST Victor Garcia de la Concha,14 T. 984 049 634 LA VITORIA, SIDR, REST Bárzana 1, Seloriu. T. 984 701 102 Vallina, Coro, Busto,Trabanco normal y d’Escoyeta LA PARRILLA DEL FOYU Zaldivar 21 T. 985 080 304 J.Tomas y Pata Negra EL BENDITU, SIDRERÍA Plaza del Ayuntamientu 29. T. 985 890 293 Una DOP y naturales rotando ISIDRO, MERENDERU, SID, Barriu Capellanía 8, Quintueles. T. 985394272/650535812 Coro, Frutos, Piñera

Tazones EL ROMPEOLAS, BAR REST. San Roque 21. T. 985 897 013 Rotando palos. LA SIRENA, BAR REST. San Roque. T. 985 897 020. Frutos, Canal, El Santu CARLOS V, RESTAURANTE Barriu San Miguel 2. T. 985 897 022 Buznego, Trabanco d’Escoyeta LA TORTUGA, SIDRERÍA CHIGRE. San Miguel 5. T. 985 897 168. MARBELLA, RESTAURANTE. San Miguel 4. T. 985 897 003 Buznego.

XIXÓN SIDRERÍA EL SAÚCO. Valencia 20. T. 985 39 83 30. www.elsaúco.com SIDRERÍA HNOS. BLANCO. Honduras, 5 - La Calzada. T. 985 31 65 21. Trabanco y Trabanco Selección. SIDRERÍA LA GALERNA. Avda.Galicia, 82 -El Natahoyo. T. 985 31 15 14. Trabanco, Trabanco Selección, Roces. SIDRA TRABANCO. Llavandera, s/n. T. 985136969. SIDRA JR. Altu L’Infanzón, 5321. T. 985 33 84 37. Cabueñes. SIDRA CONTRUECES. Contrueces, s/n. T. 985 38 62 97. SIDRA CANAL. Llavandera - Llinares. T. 985137757 LLAGAR SIDRA PIÑERA. Camín de Caldones, 581. Serantes- Deva. T. 985 33 50 54. EL SOBIÑAGU. Sidrería. Parrilla. Restaurán Leoncio Suárez 60 T. 984 29 80 63 SIDRERÍA SPORTING. Avda. Pablo Iglesias, 78. T. 985 364 631. SIDRERÍA SIMANCAS. Avda. Pablo Iglesias, 57. T. 985369238. Sidra Trabanco. PARRILLA ANTONIO I. Roncal, 1 Xixón. T. 985 15 49 73. Trabanco normal y d’Escoyeta. SIDRERÍA CASA CORUJO. Carretera del Obispo, 75. T. 985 384 619. Sidra Contrueces. SIDRERÍA LOS CAMPINOS. COVADONGA 8. T. 985 172 640. LLAGAR SIDRERÍA RESTAURANTE CANDASU. Sierra del Sueve, 14. T. 984 393 037. Menéndez, Val d’Ornón. SIDRERÍA CASA TONI. Carlos Marx, 18. T. 985 34 32 83. Sidra Menéndez. SIDRERÍA JOSÉ. Zaragoza, s/n. T. 985 32 06 13. Sidra L’Argayón.

SIDRERÍA CABRANES. Fco. de Paula Jovellanos, 16. T. 985131487 Sidra Peñón., Trabanco SIDRERÍA EL RESTALLU. Decano Prendes Pando . T. 985 35 00 48. Sidra Peñón y Peñón selección. SIDRASTUR/Grupo Astur de Coleccionismo Sidrero At. Obrero La Calzada 2, 2º. sidrastur@hotmail.com SIDRERÍA LES RUEDES. Altu L’Infanzón, s/n. Cabueñes T. 985 33 10 74. SIDRERÍA LA RUTA DE LA PLATA. Avda. de la Constitución, 140. T. 985 14 28 30. Sidra Peñón. DAKAR, SIDRERÍA Juan Alonso 11. T. 985 357 670 MIRAVALLES, SIDRERÍA La Playa 6. T. 985 086 616 SIDRA ROCES. Carretera del Obispo s/n T. 985 388 601. EL MALLU. La Pola Siero, 12. T. 985319410. Menéndez. EL OTRU MALLU. Sanz Crespo, 15. T. 985359981. Menéndez. CASA JULIO. Río Eo, 57. T. 985165280. Cortina, Nozala, Villacubera. SIDRERIA ALBERTO. Decano Prendes Pando 8 T. 984 839 926. SIDRERIA BOBES. Reconquista 9. T. 984 490 215. SID.EL RINCÓN DE TONI. L’Infiestu 21 Menéndez BODEGAS ANCHÓN. Manuel Junquera 30. T. 985 3671 67/985 0972 80 Canal, El Santu, Acebal, El Carrascu PARRILLA MUÑO. Feijó nº 33 T. 985 33 60 80 parrillamuno@hotmail.es La Golpeya y. P. La flor de los Navalones RESTAURANTE RIBER SIDRERÍA Menendez Pelayo, nº 9 T. 985 33 77 98 Sidra Peñon SIDRERÍA BALMES Balmes 5 T. 985373047 Castañón, Val d’Boides y Trabanco.

EL LLAGAR DE BEGOÑA. San Bernardo,81 T. 985 176 241 LA ALACENA GOURMET. Llangréu 5 T. 984 39 60 87 Viuda de Angelón, Pomar www.laalacenagijon.com SID. PARRILLA VILLA LUCÍA Leoncio Suárez 13.Esquina Mª Josefa T. 985 09 57 73 Menéndez y Val d’Ornón SIDRERÍA CASA ANDRÉS. Avd. La Argentina,99 T. 985 325 751 Sidra Trabanco SIDRERIA CANTELI. Almacenes, 4 Baxu. T. 984 190 966. Vda de Angelón,Piñera,Prau Monga. Tamos en Facebook. SIDRERIA EL PANERU. Alejandro Farnesio,3. T. 985 320 505. Menendez y Val D’Ornòn. SIDRERÍA LA TROPICAL. Santa Rosalía,13. T. 984 195 294. Canal, El Santu, Menéndez y Trabanco d’Escoyeta. SIDRERÍA RIOASTUR. Ríu d’Oru 3. T. 985 148 617. LLAGAR SIDRA ARSENIO. La Reguera s/n. Deva T. 985 333 450. CASA TÍRATE AL MATU Av. d’El Cerilleru,13. Xove T. 985 322 521. Trabanco normal y d’Escoyeta, Cortina, Peñon, Villacubera. SIDRERÍA PARRILLA RAMÓN. Manuel Junquera,15. T. 985 369 542.

BIDÓN de 30 llitros, con grifu. Perafayaízu pa sidre. T. 666 648 440 195


79 SIDRERÍA EL REQUEXU. Avda. de La Costa,30 T. 984 395 520 Trabanco y Trabanco d’Escoyeta. SIDRERÍA PASCUAL. Nuñez de Balboa, 18. El Cerilleru. T. 985 874 321 Canal, Contrueces, Castañón, Val de Boides. PARRILLA MUÑÓ. Avd. Juan Carlos I,42 T. 985 317 216 La Golpeya y La Flor de los Navalones. LLAGAR SIDRA ACEBAL. Cta Piles-L’Infanzón, 5335. Cabueñes T. 985364120. SIDRERÍA LA TONADA. Ramón Areces, 30. T. 984 393 070 SIDRERÍA LA TONADA (LA GUÍA) Doctor Fleming 1193 T. 984293299 Trabanco normal y d’Esoyeta. SIDRA NORNIELLA. Camín de Lleorio. Samartín de Güerces. T. 985 137 085 SIDRERÍA EL PARQUE. Emilio Tuya, 54. T. 985 332 028. Acebal y Contrueces. SIDRERÍA LA TRAFALAYA. Avd. Argentina, 93. T. 675 965 172 Menedez y Val d’Ornón SIDRERÍA EL TEXU Capua 18 T. 984 100 739. Castañón. SID. EL CORREDOR DE ESTRADA Valencia 6 T. 984 290 809. Acebal, Menéndez. RESTAURANTE SIDRERÍA PARRILLA EL CARBAYU. Camín d’El Carbayu, 78. T. 985 137 907-652 661 563. REST. SIDRERÍA ASTURIAS. Doctor Aquilino Hurle, 36 T. 985374516. Cortina y Villacubera. SIDRERÍA CELORIO. Domingo Juliana 6 T. 984 29 34 47. Sidra JR , Trabanco normal y d’Escoyeta SIDRERÍA LOS POMARES. Avda. de Portugal, 66 T. 985 354 607 Peñón normal y d’Escoyeta SIDRERÍA EL ALLERANU Cienfuegos 168. T. 984 181 168. Menéndez. SIDRERÍA D’ALBERTO Pedro Menendez,1 T. 984 397 154. Contrueces, Peñon, Trabanco normal y d’Escoyeta, Zythos. SIDRERÍA D’ALBERTO Concepción Arenal, 7 T. 985 091 175. Contrueces, Peñon, Trabanco normal y d’Escoyeta, Zythos.

LLAGAR DEL LLANO Andalucia, 15 T. 984 390 586 Peñón, Viuda de Angelón, Prau Monga SIDRERÍA LES TAYAES Ríu Sil, 2 T. 984 390 750 Sidra JR SIDRERÍA ATAULFO Cabrales 29. T. 985 340 787. SIDRERÍA EL TENDIDO Pintor Marola 10 T. 985 099 800 SIDRERÍA LA CANASTA Alfonso Camín 21. T. 984 294 664. Viuda de Angelón. SIDRERÍA EL RINCÓN DE LA TATA Pablo Iglesias 6 T. 985 13 10 99 Castañón, Val de Boides MIRAVALLES, SIDRERÍA la Playa 6 T. 985 086 616 Menéndez DAKAR, SIDRERÍA Juan Alonso 11 T. 985 357 670 Arbesú, Riestra, L’Allume, Villacubera NUEVA IBÉRICA, SID. REST. Aguado, 38 T. 985 084 154 J.Tomas, Canal, El Santu y Molin del Medio. CASA JUAN, SIDRERÍA Avd. de Schultz, 33 T. 984 846 435. NUEVA IBÉRICA SIDRERÍA PARRILLA Ríu d’Oru 6 J.Tomas, Canal, El Santu y Molin del Medio SIDRERÍA REST. LOS COLLACIOS Sierra del Sueve 19 T. 984 840 855 Menéndez, Val d’Ornón, Muñíz normal y d’Escoyeta MESÓN ASADOR EL MUSEO Avda. de El Llano 22-24 T. 985 151 614 Cabueñes, Trabanco normal y d’Escoyeta. EL CAMÍN ENCANTÁU, SIDRERÍA Juan Alvargonzález 41 T. 985 183 176 Canal, Trabanco. SIDRERÍA NUEVO CHEFF FIDEL Padilla 12 T. 985 086 387 Menéndez, Val d’Ornón, Llagar de Quintana EL FARTÓN, SIDRERÍA Arroyo 6 T. 984 281 827 Trabanco normal y d’Escoyeta, Menéndez, Val d’Ornón LA FUEYA DE TOMÁS, SIDRERÍA Marqués de Urquijo 12 T. 686 631 113 CUBA, SIDRERÍA, REST Cuba 15. T. 984 392 733 Riestra

LA KOSTILLERÍA, SIDRERÍA Pablo Iglesias 42. Trabanco normal y d’Escoyeta T. 984085786 EL TROLE, LLAGAR Carretera El Trole. 80 Cabueñes T. 985 361 950 LA CANASTA, SIDRERÍA Poeta Alfonso Camin, 19 T. 642 732 138 Sidra Contrueces CASA VALDORTA, SIDRERÍA. Desfiladeru de La Hermida 8 T. 984 293 726 LA CHICUELINA, SIDRERÍA Ctra La Costa 154 T. 984 118 477- 627 640 318 Menéndez, Val d’Ornón, Llagar Quintana CONSERVAS COSTERA Pol Somonte III calle Marcelino Camacho s/n T. 985 321 595 EL SITIU ÑARRES, SIDRERIA San Nicolás 2 T. 696 781 219 Peñón, Peñón d’Escoyeta LA RURAL, SIDRERÍA. Mariano Pola, 59 T. 984 082 375 LA TOJA, BAR. Emilio Tuya, 32 T. 985 082 838 Zythos. CABAÑAQUINTA, SIDRERÍA. Ctra Carbonera 20 T. 985391434 Frutos, Sopeña, Riestra, Trabanco d’Escoyeta. ONDE TOMÁS. Saavedra 42 T. 984 490 370 Menéndez, Trabanco normal y d’Escoyeta. PONIENTE, SIDRERÍA MARISQUERÍA. Avda. de Juan Carlos I, 13 T. 985 322 349 Canal, El Santu. TA PA DAI, SIDRERÍA. La Playa 8 T. 984 197 920

CASA JUAN, SIDRERÍA. Ampurdán 26 T. 689 849 184 Menéndez, Trabanco normal y d’Escoyeta. CHAFLÁN, SIDRERÍA. Manuel Llanez 63 T. 985 386 061 Rotando palos. NUEVO LLAGAR, SIDRERÍA. Gaspar Garcia Laviana, 69 Peñón normal y d’Escoyeta PERALVA, BODEGA SIDRERÍA. Puerto Rico, 35 T. 687 817 702 Trabnaco y Peñón, normal y d’Escoyeta CASA COLÁS, SIDRERÍA Noreña 1 T. 625 094 479 Peñón normal y d’Escoyeta LA IGLESIONA, SIDRERÍA Begoña 34 T. 985 354 231-985 171 417 Cortina, Trabanco normal y d’Escoyeta MARINAMAR, OYSTER CIDER BAR Marqués de Casa Valdés,23 T. 984 190 648. Canal EL RINCÓN DE CELIA, SID. Lluanco 16 T. 984 491 708 Trabanco y Peñón normal y d’Escoyeta. CLASSIC. Sara Suárez Solís, 3 T. 984 396 487 Contrueces NUEVA URÍA, SIDRERÍA. La Amistad 4 T. 985 383 334 Piñera LA RURAL DEL CERILLERO. Espinosa 2 T. 984 491 673 LAS RÍAS BAJAS, SIDRERÍA Poeta Alfonso Camín, 10 T. 985 149 194 JOMAY, CAFÉ BAR Miguel Servet 12 T. 684612356

GALASTUR, SIDRERÍA Bobes 6 T. 985165546. Peñón GIJÓN, SIDRERÍA Marques de San Esteban,40 / Rodriguez San Pedro T. 984 293 226 Trabanco normal y d’Escoyeta LA CABAÑA DEL SANTU, SIDRERÍA Río Sella 7 T. 687 481 767 Canal, El Santu NORIEGA, SIDRERÍA Juan Alvargonzalez, 52 T. 984 106 916-628 455 464 LES NEÑES, SIDRERÍA Avelino González Mallada T. 696 539 641 Piñera LA VOLANTA, SIDRERÍA Teodoro Cuesta 1 T. 985 74 62 63 Menéndez, Val d’Ornón y Llagar de Quintana OMNIA, SID. PARRILLA Av. Gaspar Garcia Laviana, 65 T. 985 072 558 Menéndez, Val d’Ornón, Llagar de Quintana CASA ROBER, SIDRERÍA Avda. Roces 920 T. 984 058 730 Menéndez y Val d’Ornón EL FARO DEL PILES. REST. MARISQUERÍA Avd. José Garcia Bernardo, 352 T. 985 360 429/985 372 917 PIQUERÓN, SIDRERÍA Camín Tremañes Xixón 72 T. 985 323 068 2P FABRICACIONES TAPONES ESCANCIADORES Pol. Ind. Mora Garay Narciso Monturiol, 40 T. 984 600 002 / 638 651 299 www.2pfabricaciones.es info@2pfabricaciones.es EL FUGITIVO, LLAGAR Iglesia de Abajo. Vega T. 985 13 61 27 JOYERÍA MARIO COLETES Cabrales 63 T. 985 360 856

Echaores de maera fechos a man, con barquín. T. 622910612

Xunu 2020


80 NAVA, SIDRERÍA La Serena 1 T. 9850380 447 VALDORTA-CASA MINGÓN Av. Roces 920 T. 985 536 488 EL LLAGAR DE VIÑAO Camín de Viñao 97. Castiello Bernueces T. 985 362 237 / 606 340 848 EL PUENTE ROMANO, SID. Marqués de Casa Valdés 22 T. 984 296 364 BODEGÓN DE COYANZA Emilio Tuya 17 Solleiro DANNY’S SIDRERRÍA San José 9 / T. 678 251 783 Cabueñes, Viuda de Angelón

LAS CASONA DE JOVELLANOS Plazoleta de Jovellanos 1 T. 985 341 264 EL CAFÉ DE ELECTRA Saavedra 44 T. 985 388 854 BELMONTE, PARRILLA REST. Camín de la Iglesia, 524 Tremañes T. 985 321 052 ONDE TOMÁS, SIDRERÍA Saavedra, 42 T. 674 581 958 AVENIDA, SIDRERÍA Avd. del Llano, 48-50 T. 985 706 556 Val d’Ornón, Val de Boides, J.R, Llagar de Quintana

EL PRAO DEL SOL, SIDRERÍA Ctra La Providencia 28-24 T. 985 132 082 Trabanco normal y d’Escoyeta ALLERANU DE FITO, SIDRERÍA Cienfuegos 32 T. 984 181 168 LA PÁMPANA, SIDRERÍA Velázquez 9 T. 602 418 642 SABROSO, SIDRERÍA Hnos Felgueroso 68 T. 985 330 590 LA CORRAÍNA, MAR Y FUEGO, SIDRERÍA Electra 22 esq. San José Peñón normal y DOP

CASA DULCE, SIDRERÍA Eduardo Castro 143 T. 985 321 042 Castañón, Cabueñes EL CHISQUERU DE L’ALGODONERA, SIDRERÍA Las Industrias 12 T. 984 087 379 Trabanco normal y d’Escoyeta, Riestra, Val de Boides, Poma Aurea, Pecados del Paraiso y Riestra Brut y Semiseca TERRA SIDRA, SIDRERÍA San José 76 T. 985 080 304 Peñón normal y DOP EL SECAÑU, SIDRERÍA Honduras 37 T. 984 491 085 Peñón normal y d’Escoyeta NORIEGA, SIDRERÍA Juan Alvargonzález 52 T. 984 844 196 PECES DE MADERA, SIDRERÍA San José 31 T. 984 282 722 Trabanco normal y d’Escoyeta EL NUEVO PARQUE, SID. Bleares 45 T. 984 190 352 Menéndez, Val d’Ornón, Quintana EL RINCÓN DE MILIO, SID. Ezcurdia 31 T. 984 284 500 Trabanco normal y d’Escoyeta LA CONCHA, LEJÍAS Pol. Ind. de Roces 5 C/A. Graham Bell 550 T. 985 167 561 BOAL, SIDRERÍA Enrique Martínez 4 T. 984 29 74 62 Canal, EL Santu, Peñón, Villacubera CASA LA MORENA, SIDRERÍA Dr. Aquilino Hurlé 21 T. 985 874 271 El Duque, Contrueces, Trabanco normal y d’Escoyeta

Cimavilla LA TABACALERA, SID. REST Vicaría 20 T. 984 190 967 Piloñu, Vallina SIDRERÍA LA GALANA. Plaza Mayor. T. 985 17 24 29. Sidra JR SIDRERÍA EL CENTENARIO. Plaza Mayor, 7. T. 985 34 35 61. Coro, Gelo, Castañón y Vallina. SIDRERÍA CASA FEDE. Acacia,5. T. 985 34 40 07. Sidra L’Argayón. SIDRERÍA LA CASONA DE JOVELLANOS. Plazuela de Jovellanos,1. T. 985 342 024. Huerces. CASA ROBER. Rosario, 14. T. 984 198 627. Trabanco. SIDRERÍA EL LAVADERU Plaza Periodista Arturo Arias,1. Cimavilla. T. 984 84 04 49 CASA OSKAR Escultor Sebastián Miranda 5 T. 695 205 465 EL PLANETA, RESTAURANTE Artillería 5 T. 985 350 056 PUNTO CERO Av. Constitución 80 T. 985 341 339 CASA ZABALA, RESTAURANTE Vizconde de Campogrande, 2 T. 985341731 Zapica 195

LA FAROLA, SIDRERÍA San Bernardo 2 T. 985 172 543 Cortina

Merenderos RESTAURANTE LA HUERTA. Camín de la Frontera, 337. T. 984 099 595. Cabueñes. RESTAURANTE MERENDERO LA CASINA. Avda. Jardín Botánico, 895. T. 985 372 680. Menéndez y Val d’Ornón. BAR MEREND. EL HORREO La Providencia T. 985 331 325. Sidra Coro. CASA OLIVA BAR MEREND. Camín de Los Campones. 169. La Pedrera T. 985 168 277 REST. SIDRERÍA LA CURUXA Ctra Pión, 1209. La Olla, Deva. T. 985 370 635. Piñera. RESTAURANTE CASA ARTURO. MERENDERU Profesor Pérez Pimentel 73 La Guía. T. 985361360 / 98536 28 51. JR, Buznego, La Nozala www.casaarturogijon.com MERENDERO LA CABAÑA. Camín de L’Infazón a la Playa de La Ñora, 587 T. 985 337 930/687 481 767 LA CAMPINA, RESTAUTANTE Camín de la Ería 235 T. 985 310 729 Trabnaco, Menéndez EL MALLU DEL INFANZÓN. Sidrería Merendero. Ctra Pión, AS 331, 276 Altu l’Infanzón. T. 985 13 50 30 BAR - REST. EL CRUCE. Cabueñes. T. 985 37 11 30. Sidra Piñera. SIDRERÍA LLAGAR CASA SEGUNDO. Cabueñes. T. 985 33 36 32. Sidra Segundo. EL RINCONÍN DE DEVA Camín de Rionda,76. Barriu de Zarracina. Deva T. 985 365 677 - 678 785254 SIDRERÍA LAS PEÑAS. Santuriu. T. 985338299. Trabanco y Piñera. CASA YOLI. Ctra Caldones 182. Barriu San Antonio - Deva. T. 985 36 87 24. Sidra Piñera. www.casayoli.es LLAGAR DE BERNUECES. Camín La Nisal, 1004. Castiello Bernueces T. 985 131 188-629260 301.


81 CATALUNYA SIDRERÍA CAT-ASTUR BDN. Industria 69. Badalona (Barcelona) T. 933999507-660032320 Cocina típica Asturiana, producto gourmet. Especialidad en carnes asturianas, fabadas embutidos y cabrales DOP Viuda de Angelón.

VALENCIA SIDRERÍA EL MOLINÓN Bolsería 40. T. 963 911 538 Trabanco. LA TASKA, SIDRERÍA Canovas. C/ Conde Altea, 39. T. 963 819 444 Alfahuir. Avd. Valladolid, 5 T. 963 697 700. Sidra Cortina www.lataskasidrería.es

MALLORCA LOS PLATOS DEL SOTO, TABERNA GASTRONÓMICA Carter Calvià, 3. 07181 Cas Català T. 971 681 026 EL NORTE, SIDRERÍA Amargura esquina Amistad 42 Manacor T. 671 725 053 Trabanco LA MANDRÁGORA, REST. Passeig Pintor Miquel Vives nº 232. Calabona, Son Servera T. 971 84 02 96 Trabanco AS DE TABLAS, MESÓN Gabriel Fuster, 5 Pont D’incaMarratxi T. 655 600 737-646 640 899

BURGOS CHIGRE ASTURIANU “Nun yes tu” Federico Olmeda 30 T. 677 415 377 Cortina.

ALACANT REST. PIZZERÍA LA COSA NOSTRA. Alzamora,21. Alcoi. T. 966 540 263. Sidra Menendez. SIDRERÍA TRASGU. Cta del Puerto,2 T.6 93639644 Villajoyosa Sidra Trabanco. AL PLATO VENDRÁS, SIDR. San Jaime I. 24 San Juan. T. 694 467 673 Sidra Menéndez. ASTURIAS, SIDRERÍA REST.. Avd. del Mar, 1 Urb. Punta Prima- Orihuela Costa T. 965 326 369 Sidra Menéndez. EL LLAGAR DE ISA. Gumersindo, 71 Torrevieja. T. 672 237 269 Sidra Menéndez. TIERRINA NOBLE Distribuidor exclusivo de Sidra Menéndez. Productos de Asturies (embutidos, quesos, fabada, conservas etc) Polígono Industrial; Carretera de la Redona s/n Guardamar del Segura,. T. 608511513

CUENCA LA FIGAL, SIDRERÍA Lorenzo Goñi 5 T. 969 233 801

GUADALAJARA MI TIERRINA, SIDRERÍA. Pico del Águila 1. Villanueva de La Torre. Guadalajara T. 949 273 098 Trabanco, Fanjul

ZAMORA

T. 620542194

ÁVILA LA CASA, BAR REST. Tiétar, 52 Sotillo de la Adrada 05420 T. 918 660 801

GALICIA

MÁLAGA CENTRO ASTURIANO. Venta de productos asturianos Los Pinares 6. Torremolinos T. 952052563.

LOGROÑO FINCA GALLINAL DEXNERA Vara del Rey, 9. 7º D T. 687 71 67 18.

Benidorm EL ANGLIRU, SIDRERÍA. Pasaje Santa Rita T. 619 902 708 Sidra Menéndez. EL TELLERU, SIDRERÍA. Pasaje Santa Rita 6 T. 966 831 436 Sidra Menéndez. EL CALAMAR DE BENIDORM Rosario 6 T. 638051770 Sidra Menéndez. EL GARABATU, SIDRERÍA Mirador, 1 local 10 Sidra Menéndez. LA ESCONDIDA, SIDRERÍA Ruzafa 2. T. 965 865 798 Sidra Menéndez.

ALMERÍA MACARENA, SIDRERÍA Lago Garda 7 Roquetas del Mar T. 691352051 Quelo

Tinu de 100 l., n’acieru inosidable, con grifu, ideal pa sidra. Con varina pa ver l’enllenáu, práuticamente nueu, usóse namás un par de años, muy curiáu.

LEÓN / LLIÓN SIDRERÍA ASTURIANA EL PLANTIO DE CARCEDO Ctra.de Puente Villarente a Boñar Km.3 Santibañez de Porma T. 987 312 639 Trabanco normal y d’Escoyeta

CANTABRIA

DICIONARIU SIDRERU. Imprescindible pa los amantes de la sidre. 15 euros. www.lasidra.as/tienda/es/libros

LA ASTURIANA. Unquera Val de San Vicente T. 942 717 038 Sidra Cortina LOS TONELES ASTURCANTABROS Unquera Val de San Vicente T. 942 717 113 SIDRERÍA ABEL Av. del Generalísimo s/n T. 942 711 555 San Vicente de la Barquera Sidra Somorroza SIDRA SOMARROZA. Renedo de Piélagos 39470. T. 652937219.

HOTEL EO*** Amador Fernández nº 5 Ribadeo-Lugo T. 982 128 750 / 751 www.hotelEO.es hotelEO@hotelEO.es EL ASTURIANO, SIDRERÍA Av. do Fragoso 34. Vigo T. 986 905 690 Sidra Bernueces

ALBACETE SIDRA ECUSSON. Importación y distribucción Erico Claudio Sala Masera Fátima nº 38, 3º dcha. 630 60 48 21 sidraecusson.oficialesp@gmail. com. www. sidraecusson.es

LA GUAJA, SIDRERÍA La Rúa 20. Puebla de Sanabria T. 635 579 596 Cortina. Xunu 2020


82 SIDRERÍA CASA DE ASTURIAS Argumosa 4 T. 91 527 27 63 Cortina. DIEGO, SIDRERÍA. Hartzenbuch 6 T. 914 452 677 Trabanco EL COGOLLO DE LA DESCARGA. Las Hileras 6 T. 911 960 351 PPIN. Agente Comercial Magdalena 7 -1º T. 913690502 - 619229272 Agente Comercial de productos asturianos.

MADRID Madrid capital ROCA LA PLAYA. Av. Cardenal Herrera Oria, 260. T. 917 398 503/677 738 513. Cocina asturiana. SIDRERÍA EL LLAGAR. Pza de la Villa de Canillejas,62. T. 917 414 424. Sidra Trabanco. RESTAURANTE FERREIRO Paseo de la Florida, 15 T. 915 598 435 RESTAURANTE FERREIRO 2 Comandante Zorita, 32 T. 915 538 990 RESTAURANTE CERVECERÍA LA FRAGUA Andrés Mellado, 84 T. 915 441 969 ASADOR EL MOLINÓN Paseo de la Florida, 17 T. 915 477 936 SIDRERÍA XARÉU. Paseo La Castellana 23 T. 913824609 Sidra Cortina, L’Allume. LA SANTINA MADRID. Calle de Máiquez, 36 T. 915 74 61 38 Trabanco RESTAURANTE OVIEDO. Paseo de Yeserías, 45 T. 914 747 380 REST. VILLA DE AVILÉS Marqués de Mondejar, 4 T. 913 56 8 326 Trabanco DIEGO DE LEÓN, FERRETERÍA Francisco Silvela, 52 Madrid T. 913 568 706 Venta de artículos sidreros EL RINCÓN ASTURIANO I. Ancora 32 T. 91 467 11 75 Trabanco EL RINCÓN ASTURIANO II. Delicias 26 T. 91 530 89 68

195

EL FOGÓN ASTURIANO. Alcalá 337 T. 914 858 057 RÍO NALÓN SIDRERÍA. Donoso Cortés 8 T. 914463797 Peña Sportinguista en Madrid Fanjul BAR LOS ASTURIANOS. “La Boutique de la sidra” Isabelita Usera, 27 T. 914 75 10 76 8 palos de sidra EL HORREO DE LLANES Alcalá 268 T. 911969849 Cortina. RESTAURANTE LA CHARCA Juan Álvarez Mendizaga 7 T. 915 47 28 94 Mejor cachopo Madrid 2018 CHIGRE Serrano 45 T. 91 088 88 70 JR - Alto Infanzón. LA FUEYA/LA HOJA Doctor Castelo 48 T. 915 042 185 Trabanco. TASCA ONDARROA BARAJAS Avda. de Logroño, 393 T. 913 058 510 Fanjul.

Madrid Este LA MANJOYA. PRODUCTOS ASTURIANOS Nave 102, Calle el Electrodo, 72. Rivas-Vaciamadrid T. 639 18 28 79 EL LAGAR DE RUSTY. Calle Mayor, 68. Alcalá de Henares T. 910 41 77 34 LA MINA, SIDRERÍA. Rioja 1. Torrejón de Ardoz T. 910 574 576 Trabanco, Coritna

Madrid Oeste SIDRERÍA LA SANTINA Ctra Las Rozas -El Escorial Km 15,500 Madrid Norte T. 918 580 244. HOTEL GUADALIX. Ctra. Nacional 1 San Agustín de SIDRERÍA ANTOJU. Avd. Nuevo Mundo, 7 Guadalix Boadilla del Monte T. 91 84 33 166. T. 910 398 853 EL TRISQUEL ,SIDRERÍA Menéndez y Val d’Ornón ASTURIANA. Sector Foresta, 43 (Acceso por ASADOR DE BULNES. Copenhague 10 Avd. Colmenar) 28760 Tres Las Rozas Cantos T. 914 49 76 75 T. 912 419 909 LA PARRILLA DE COLMENAR. Trabanco Cosecha Propia Madrid 2. Colmenar Viejo LA PLANCHITA DE LOS T. 918 45 80 22 NACHOS. Trabanco Alfonso XII,6 Becerril de la Sierra LA SIDRERÍA DEL VELLÓN T. 918 53 74 91 Magdalena 48. El Vellón Cortina T. 651 881 868 Trabanco normal y d’Escoyeta FERRETERÍA DEL MONTE. Avda. Siglo XXI nº4. Madrid Sur Boadilla del Monte EL EMBARCADERO, SID. T. 916338073 Pintor Velázquez 30 Móstoles Accesorios sidrería, T. 911728448. Trabanco escanciadores eléctricos www.elembarcadero.es INGAZU, REST. SIDRERÍA. Paseo de Castilla 7 - Alcorcón T. 910 22 44 89 Cortina, Villacubera, Menéndez EL CAMPANU, SID REST. Las Moreras s/n Parcela 1 Nave 94. Ciempozuelos T. 911345196 Fanjul

EL BOSQUE DE XANA. Honorio Lozano 14. Collado Villalba T. 682 20 54 83 Viuda de Angelón.

EUSKAL HERRIA SAGARDOAREN LURRALDEA Kale Nagusia 48. Astigarraga Gipuzkoa T. 943 550 575 GIPOZKOAKO SAGARDOGILEEN ELKARTEA Navarra Oñatz, 7 behea Guipuzkoa T. 943 333 796 OIHARTE SAGARDOTEGIA Irukarate-gain auzoa. Zerain. Gipuzkoa / T.680 171 291 Oiharte, Ama Oiharte, Label, ecológica EL CHIGRE ALI 13 Av. Los Huetos 13 Vitoria / Gasteiz T. 660 328 837 KUARTANGO SAGARDOTEGIA Zuhatzu Kuartango Entitatea, 10, Zuhatzu Kuartango, Araba T. 699 74 77 30


$ % % % %!% # % % %

$ % %!% # %!% # % % %!% # %!% % " % $ % % " %!% % % %

7 ; $&#!);5; !0, ; ;

6 ; !-.&9"; '-!+%! ; ;

&) ; ;

; ; ;

; '(:+; /01-'!/; $,-.&, $)'+'$!#&))!%,+! $,*;

) ; ; ; ; ;

; ')8/; /01-'!/; !2')&/ $)'+'$!#&))!%,+! $,*;

343 $)'+'$!#&))!%,+! $,*;


En Asturias se bebe sidra

‘DE PURA MADRE’ LA PRIMERA DEL AÑO E D I C I Ó N L I M I TA D A

Recién salida de las entrañas del tonel y sin trasegar. En su punto exacto de pureza, textura y sabor como nunca antes habías probado. Pídela así:

‘DE PURA MADRE’

www.sidrajr.es

Carretera Nacional 632 Nº 5321 33294 Cabueñes-Asturias-España Teléfono: 661302889