Issuu on Google+

Către: Autorităţile competente din Republica Moldova Ambasadele şi reprezentanţele statelor străine în Republica Moldova Delegaţiei Uniunii Europene Oficiului Consiliului Europei José Manuel Barroso, Președintele Comisiei Europene Štefan Füle, Comisar european pentru extindere și politica de vecinătate Pirkka Tapiola, Şeful Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova Mass-media naţională

DECLARAŢIA cu privire la tentativa de suprimare a libertăţii de exprimare şi a posturilor de televiziune incomode oligarhului Vladimir Plahotniuc Anul 2014, unul crucial pentru destinul european al Republicii Moldova a debutat cu un atac fără precedent asupra presei, în general, și asupra audiovizualului, în special, orchestrat de către oligarhul Vladimir Plahotniuc prin intermediul unor instituții fundamentale ale statului, inclusiv prin acțiunile ilegale ale Consiliului Coordonator al Audiovizualului (în continuare CCA) aflat în captivitatea și subordonarea acestuia. În chiar primele zile ale noului an, distribuitorul de servicii de televiziune Întreprinderea de Stat Moldtelecom, aparținînd Partidului Democrat în urma partajării ilegale a instituțiilor statului, a decis să elimine din portofoliul de programe două posturi de televiziune, Accent TV și RTR Moldova, posturi ce au calitatea de radiodifuzori autohtoni aflați sub jurisdicția Republicii Moldova. Asociația pentru Dezvoltarea Culturii și Protecția Drepturilor de Autor și Conexe APOLLO califică acest lucru drept un abuz și o încercare a oligarhiei controlate de Plahotniuc de a anihila radiodifuzorii indezirabili. Luînd atitudine față de fărădelegea comisă de controversatul afacerist, Asociația noastră consideră că acesta este un prim pas spre anihilarea altor posturi de televiziune, incomode acestuia, în principal fiind vorba de postul de televiziune Jurnal TV, cu o politică editorială independentă şi care critică vehement ilegalitățile justiției și instituțiilor controlate de Plahotniuc.


Aceste acțiuni de esență criminală au scopul, pe de o parte, de a elimina de pe piața audiovizualului o televiziune concurentă mogulului Plahotniuc, aflată în ascensiune, urmărită și îndrăgită de consumatorii de programe și, pe de alta, de a pregăti terenul pentru fraudarea alegerilor parlamentare din această toamnă, Plahotniuc fiind arhitectul și dirijorul preconizatei fărădelegi. În această ordine de idei Jurnal TV este postul de televiziune care îi stă în cale, demascînd zi de zi crimele sale economice comise prin intermediul justiției corupte, dezvăluind numele complicilor săi la devalizarea statului și a persoanelor private, informînd societatea despre abuzurile comise de actuala guvernare. Pentru a-și realiza scopul, mogulul Plahotniuc a ordonat CCA, aflat la discreția sa, să elaboreze un proiect de decizie prin care distribuitorii de servicii nu vor mai fi obligați să includă în pachet toți radiodifuzorii autohtoni, așa cum prevede litera și spiritul Codului audiovizualului, inclusiv Decizia CCA nr. 68 din 03.07.2009, ci doar pe cei cu acoperire națională. Or, pe parcursul ultimilor șapte ani, CCA a fost în serviciul direct al lui Plahotniuc, acesta reușind prin abuz să obțină monopolul asupra audiovizualului prin acapararea frecvențelor cu acoperire națională în urma unor concursuri simulate și aranjate de subordonații acestuia de la CCA. Astfel, în 2007 Plahotniuc a acaparat în mod ilegal frecvența cu acoperire națională a postului public românesc de televiziune TVR 1, atribuind-o radiodifuzorului controlat de el - 2 PLUS. De asemenea, a obținut frecvența cu acoperire națională Prime, a obținut frecvențele postului de televiziune Euro TV cu acoperire națională pentru ultimul radiodifuzor achiziționat, Publika TV, care a obținut și acesta acoperire națională. Acelaşi lucru s-a întîmplat în raport cu postul Canal 3, aparținînd oligarhului, fiind asigurat cu frecvențe pentru a avea acoperire națională. Tot mogulul Plahotniuc stă în spatele unui alt radiodifuzor cu acoperire națională Muz TV și a postului de radio Prime FM, care emite pe frecvența fostului post de radio al primăriei Chișinău, Antena C. Prin urmare, prin această decizie ilegală și criminală Plahotniuc tinde să obțină două lucruri – pe de o parte să oblige distribuitorii de servicii (cabliștii) să includă în portofoliile lor doar posturile sale de televiziune, iar, pe de altă parte, să lase la discreţia acestora includerea altor radiodifuzori, cu o acoperire mai mică, urmînd a-i determina prin metode punitive să renunțe la difuzarea acestora, în special a postului Jurnal TV. Mai mult, din surse care au dorit să-și păstreze anonimatul, directorii de la rețelele de distribuție prin cablu au fost convocați în mod clandestin de oamenii lui Plahotniuc pentru a li se pune în vedere care anume canale TV să fie eliminate din portofolii, printre acestea numărîndu-se Jurnal TV și alte posturi incomode oligarhului! Trebuie să remarcăm că în afară de CCA, Plahotniuc utilizează în activitatea sa ilegală un alt instrument aservit și controlat în totalitate, și anume operatorul de măsurare a audienței AGB, care falsifică la comanda stăpînului datele privind adevăratul cuantum al audiențelor televizate. În cel mai scurt timp Asociația APOLLO va veni cu date concrete și probe incontestabile privind falsificarea şi măsluirea cu rea-credință, intenționată a datelor privind audiența TV în favoarea instituțiilor media controlate de mogulul Plahotniuc.


Ținînd cont de această situație ieșită din comun, foarte gravă, care constituie un atac direct și fără precedent asupra libertății presei și a statului de drept, a supremației legii și a democrației, care pune în pericol parcursul european al Republicii Moldova, cerem tuturor instituțiilor internaționale să intervină cu promptitudine şi fermitate pentru a opri acest dezmăț fără precedent al grupării de sorginte criminală condusă de controversatul politician afacerist Vladimir Plahotniuc-Ulinici, urmărit de Interpol, beneficiar al atacurilor raider asupra sistemului financiar bancar al Republicii Moldova, urmărit penal de justiția română pentru atribuirea dublei identități, arhitectul fraudării alegerilor parlamentare din toamna acestui an, inclusiv prin însușirea în totalitate a audiovizualului și a întregii mass-media, și ostracizarea de pe piață a presei libere și independente, în primul rînd a postului de televiziune Jurnal TV. Nu putem trece cu vederea faptul că oligarhul și-a constituit o echipă de PR cu caracter electoral din România și din străinătate prin care demarează fraudarea alegerilor prin manipularea opiniei publice. Ultimul exemplu e apariția în presa de la București a articolului Românizarea audio-vizualului basarabean, preluat de ziarul Timpul și Agenția guvernamentală de presă prin care se încearcă o spălare a imaginii șifonate a CCA, care, chipurile, românizează audiovizualul moldovenesc. În realitate, este o încercare de a deschide orizonturile pentru ilegalitățile ce urmează a fi comise de CCA-ul aservit prin eliminarea din rețelele de cablu a radiodifuzorilor incomozi și indezirabili oligarhului Plahotniuc, cu precădere Jurnal TV, deschizîndu-se astfel calea spre fraudarea și falsificarea masivă a scrutinului parlamentar din această toamnă.

Vasile Năstase, Preşedinte, Asociația pentru Dezvoltarea Culturii și Protecția Drepturilor de Autor și Conexe APOLLO 10 ianuarie 2014, Chişinău


Declaratia APOLLO cu privire la Jurnal TV