Page 1

Ruling by the Deputy Press Ombudsman

November 3, 2010 This ruling is based on the written submissions of Ms Lara Johnstone, representing the Radical Honesty White Refugee (RH) group, and the City Press newspaper.

Complaint The RH complains about a story in City Press, published on July 30, 2010 and headlined Rightwing group tries to scupper Reitz trial. The complaint is that the headline is a misrepresentation that alters the context of the story. The RH also complains that Johnstone was never asked for comment. The parts of the complaint stating that the story omits an accusation against the media, the reference to the Truth and Reconciliation Commission (TRC) and the statement that the journalist’s source was uninformed and prejudiced towards minority groups are all frivolous and cannot be entertained. Analysis The story, written by Khadija Bradlow, is about the sentencing of the Reitz Four that was briefly postponed in the Bloemfontein’s magistrates court “…after a little-known group calling itself ‘Radical Honesty’ made an eleventh hour attempt to be admitted as a friend of the court”. (The Reitz Four are students who were found guilty of crimen injuria following the leaking of a video showing them humiliating five university cleaners.) The story says that, in its founding affidavit, RH attacks the TRC and calls the trial against the Reitz Four “a grave injustice”. She is also quoted as saying that the Reitz Four were “used as scapegoats in a race war”. We shall now consider the merits of the complaint:

Headline: a misrepresentation The RH complains about one phrase and one word in the headline: “rightwing group” and “scupper”. First, with regards to the phrase rightwing group: Johnstone denies that the organization is “rightwing”, saying that RH supports the rule of law for everyone. She says that even if the organisation happens to support right-wingers it does not necessarily mean that the RH itself is rightwing.


City Press argues that Johnstone, in her application to intervene as a friend of the court in the Reitz Four trial, says (amongst other things) that:     

the liberation struggle in South Africa could not have been considered a “just war” when apartheid had raised poor black living standards to the highest in Africa; apartheid was not a crime against humanity, but a just war for “Afrikaner Demographic Survival”; she endorses the concept of “white refugees” in South Africa; she renounces the TRC; and she regards the Reitz Four as victims rather than wrongdoers.

The newspaper says that, in her application to the Constitutional Court, she:   

defends the use of the word “kaffir” in the South African context; mentions that she has been previously convicted of crimen injuria for using this word; and uses race repeatedly as a prominent concept in her world view.

In a rather lengthy response to the above Johnstone mentions some of the issues, but she does not adequately refute what the newspaper is stating. The best example of this is Johnstone’s defence of the k-word. In her correspondence with our office she cites 26 different definitions of the word “kaffir”, all intended to justify its use. She may as well have given 1 000 definitions – the fact of the matter is that by far the majority of people in South Africa finds this word offensive. No “definition” on earth will change this situation and merit its use in the South African context. It is reasonable for the newspaper to use the word “rightwing” if only for the fact that she keeps on defending the use of this word. Her false accusations against City Press can also not go unnoticed. She says that she is “absolutely astounded” by the newspaper calling the Reitz Four “wrong doers” (she calls them “victims”). Johnstone admits that she has no idea if the students are guilty or not (even though she herself cites news reports that state that they were found guilty), but she nevertheless goes on to accuse the newspaper of demonstrating its preference for mob-justice and other not-so-nice things, such as that it acted as a judge in this case. Two remarks are appropriate: 

She would have done well to check her facts first – the Reitz four were sentenced to a R20 000 fine each or 12 months imprisonment earlier this year after they have pleaded guilty to a charge of crimen injuria. It was not the newspaper that acted as a judge, but a proper court of law. The Reitz Four’s behaviour is widely seen as race-related – again, she must not be surprised when she is being called “rightwing” if she continues to call the transgressors (found guilty by a court of law) the victims.


Also consider the fact that Johnstone is the only member of RH in South Africa. While it may be true that the RH is not a “rightwing” organization, the only source that the newspaper can go on is Johnstone. She should again not be surprised if the newspaper calls her organization “rightwing” when she, as its only representative in this country, makes rightwing-like statements. Now, on the use of the word scupper: City Press says that she brought her application in the Reitz matter (to be allowed as a friend of the court) at the moment of sentencing, resulting in a brief postponement of procedures in a highly-publicised, race-related criminal trial. (City Press says her application was unsuccessful. A telephone call to the Constitutional Court affirmed that the newspaper is not correct – her application was indeed successful. However, this issue is immaterial to our investigation and this matter is therefore not to be pursued any further.) According to a dictionary the word “scupper” means to “wait in hiding to attack” or to “put in a dangerous, disadvantageous, or difficult position”. Considering her timing as well as the nature of the Reitz Four trial, it is reasonable to accept that the word “scupper” is reflective of what transpired. Not asked for comment Johnstone says that the newspaper did not approach her for comment. The newspaper argues: “But her abortive attempt at intervention in the Reitz matter was in itself a public event, on which City Press merely reported.” The newspaper reported on a court case and was under no obligation to ask Johnstone for comment. This is standard journalistic practice.

Finding Headline The headline is not misrepresentative of the story and it also does not alter the context of the article in any way. This part of the complaint is dismissed. Not asked for comment This part of the complaint is dismissed.

Appeal Please note that our Complaints Procedures lay down that within seven days of receipt of this decision, anyone of the parties may apply for leave to appeal to the Chairperson of the SA Press


Appeals Panel, Judge Ralph Zulman, fully setting out the grounds of appeal. He can be reached at khanyim@ombudsman.org.za. Johan Retief Deputy Press Ombudsman


Welcome

News

Press Code

Latest News Radical Honesty White Refugee vs. City Press ■ John Stewart vs. Roodepoort Record ■ Flamingo Primary School vs.

Rulings

Documentation

Search the website

Constitution of the PCSA

search...

Useful Links

Contact Us

Search

Diamond Fields Advertiser ■ Mike Masina vs. Nkangala Informer ■ Pasco Risk Management vs. The Star ■ ■ ■

Linda Gordon vs. The Times The SABC vs. Sunday Times Doreen Thys vs. Highway Mail

The Democratic Alliance vs. Sowetan

Radical Honesty White Refugee vs. City Press Posted by Khanyi Mndaweni (pmsa) on Nov 04 2010 at 7:34 AM

Ruling by the Deputy Press Ombudsman November 3, 2010 This ruling is based on the written submissions of Ms Lara Johnstone, representing the Radical Honesty White Refugee (RH) group, and the City Press newspaper.

Douglas Mthukwane vs. Diamond Fields Advertiser ■ The Premier of Limpopo vs. City

Complaint

Press ■ Mr and Mrs Brian Burke vs. The Argus ■ ■

Ismail Ayob vs. Sunday Times Oasis Group Holdings vs. The

Argus ■ Musa Furumele vs. The Weekly ■ Lakela Kaunda vs. The Times ■ Lakela Kaunda vs. Mail & Guardian ■ Herman Bester vs. Rapport SABC vs. Sundy Independent Gauteng Department of Education vs. The Star ■ Mathews Phosa and the ANC vs.

The RH complains about a story in City Press, published on July 30, 2010 and headlined Rightwing group tries to scupper Reitz trial. The complaint is that the headline is a misrepresentation that alters the context of the story. The RH also complains that Johnstone was never asked for comment. The parts of the complaint stating that the story omits an accusation against the media, the reference to the Truth and Reconciliation Commission (TRC) and the statement that the journalist’s source was uninformed and prejudiced towards minority groups are all frivolous and cannot be entertained. Analysis

■ ■

City Press ■ Clifford Motsepe vs. Sunday Independent ■ Dr P. Spiller vs. Die Son ■ Mr Yusuf Baboo Carrim vs The Criterion Coen Vermaak vs. Saturday Star (Translated english version) ■ George Annandale vs. City Press ■ Coen Vermaak vs. Saturday Star ■

Jeppe High Preparatory School vs. The Star ■ Hugh Mbatha vs. Lowvelder ■ Solly Mokoetle vs. Sunday Times ■ Kouga Local Municipality vs. Die Burger ■

■ ■ ■ ■

Mthobisi Zondi vs. The Star Tabisa Ralo vs. Daily Dispatch Melomed Hospital vs. Daily Sun Lyn de Jong vs. Sunday Times

The story, written by Khadija Bradlow, is about the sentencing of the Reitz Four that was briefly postponed in the Bloemfontein’s magistrates court “…after a little-known group calling itself ‘Radical Honesty’ made an eleventh hour attempt to be admitted as a friend of the court”. (The Reitz Four are students who were found guilty of crimen injuria following the leaking of a video showing them humiliating five university cleaners.) The story says that, in its founding affidavit, RH attacks the TRC and calls the trial against the Reitz Four “a grave injustice”. She is also quoted as saying that the Reitz Four were “used as scapegoats in a race war”. We shall now consider the merits of the complaint: Headline: a misrepresentation The RH complains about one phrase and one word in the headline: “rightwing group” and “scupper”. First, with regards to the phrase rightwing group: Johnstone denies that the organization is “rightwing”, saying that RH supports the rule of law for everyone. She says that even if the organisation happens to support right-wingers it does not necessarily mean that the RH itself is rightwing. City Press argues that Johnstone, in her application to intervene as a friend of the court in the Reitz Four trial, says (amongst other things) that:

Generated by www.PDFonFly.com at 11/4/2010 12:36:04 AM URL: http://www.presscouncil.org.za/pages/posts/radical-honesty-white-refugee-vs.-city-press122.php


Nico Nel vs. Sandton Chronicle Judge Zulman's Ruling on the Appeal Hearing - Pearl Luthuli vs ■ ■

Sowetan ■ Mkhuseli Khusta Jack vs. EP Herald ■ Press Ombudsman's ruling on the Bosasa Operations (Pty) Ltd and Mail & Guardian matter ■ Sweet Connection vs. Die Son ■ The South African Zionist Federation vs The Star and the Cape Argus Ruling by Press Ombudsman ■ Louise Malherbe, I. van Aswegen en Rita Prinsloo vs. Rapport ■ Stats SA vs The Star ■ Cape of Good Hope SPCA vs. Daily Voice ■ Settlement Agreement between Stats SA and The Star ■ André Williams vs. Sports Illustrated ■ Appeal Ruling in the matter between Alan Mukoki, former CEO of the Land Bank, and the Sunday Times ■ Daya Chetty vs. Laudium Sun ■ Pearl Luthuli, SABC Group Executive, Public Commercial Broadcasting vs Sowetan, Ruling by Ombudsman's Panel ■ Richard Ferraris vs. Sunday Times The Media Monitoring Project (MMP) and Consortium for Refugees ■

and Migrants in South Africa (CorMSA) vs Daily Sun ■ KZN Premier Dr Zweli Mkhize vs the Sunday Tribune ■ Gay Society Refused Leave to Appeal by Judge Zulman ■ ■

Sinky Mnisi vs. City Press Ntsikelelo Michael Songatshu vs

Kaapse Son ■ Francois en Christene van Wyk vs. Die Burger ■ Lesbian, gay, bisexual and transgender community vs Sunday Sun ■ Francois en Christene van Wyk vs. Paarl Post ■ Ronald Suresh Roberts vs The Weekender ■ Noupoort Christian Care Center vs Rapport ■ Floyd Shivambu (for ANC Youth League) vs. Mail & Guardian ■ Sandile Memela vs Sowetan MXit vs Independent Newspapers Colin Jordaan vs. The Mercury ■ Appeals Panel's Ruling on the ANC and City Press ■ ■

Leonard Chuene and Athletics SA vs Sunday Times ■ Isaac Trout vs. Son ■ Premier Ebrahim Rasool vs The Daily Voice ■ Rev Frank Chikane vs The Times ■

Ms Selona Devipersad vs. Post Mr Sam Mkhabela vs Sunday Times ■ ■

the liberation struggle in South Africa could not have been considered a “just war” when apartheid had raised poor black living standards to the highest in Africa; ■

apartheid was not a crime against humanity, but a just war for “Afrikaner Demographic Survival”; ■

she endorses the concept of “white refugees” in South Africa;

she renounces the TRC; and

she regards the Reitz Four as victims rather than wrongdoers.

The newspaper says that, in her application to the Constitutional Court, she: ■

defends the use of the word “kaffir” in the South African context;

mentions that she has been previously convicted of crimen injuria for using this word; and ■

uses race repeatedly as a prominent concept in her world view.

In a rather lengthy response to the above Johnstone mentions some of the issues, but she does not adequately refute what the newspaper is stating. The best example of this is Johnstone’s defence of the k-word. In her correspondence with our office she cites 26 different definitions of the word “kaffir”, all intended to justify its use. She may as well have given 1 000 definitions – the fact of the matter is that by far the majority of people in South Africa finds this word offensive. No “definition” on earth will change this situation and merit its use in the South African context. It is reasonable for the newspaper to use the word “rightwing” if only for the fact that she keeps on defending the use of this word. Her false accusations against City Press can also not go unnoticed. She says that she is “absolutely astounded” by the newspaper calling the Reitz Four “wrong doers” (she calls them “victims”). Johnstone admits that she has no idea if the students are guilty or not (even though she herself cites news reports that state that they were found guilty), but she nevertheless goes on to accuse the newspaper of demonstrating its preference for mobjustice and other not-so-nice things, such as that it acted as a judge in this case. Two remarks are appropriate: She would have done well to check her facts first – the Reitz four were sentenced to a R20 000 fine each or 12 months imprisonment earlier this year after they have pleaded guilty to a charge of crimen injuria. It was not the newspaper that acted as a judge, but a proper court of law. ■

The Reitz Four’s behaviour is widely seen as race-related – again, she must not be surprised when she is being called “rightwing” if she continues to call the transgressors (found guilty by a court of law) the victims. ■

Also consider the fact that Johnstone is the only member of RH in South Africa. While it may be true that the RH is not a “rightwing” organization, the only source that the newspaper can go on is Johnstone. She should again not be surprised if the newspaper calls her organization “rightwing” when she, as its only representative in this country, makes rightwing-like statements. Now, on the use of the word scupper: City Press says that she brought her application in the Reitz matter (to be allowed as a friend of the court) at the moment of sentencing, resulting in a brief postponement of procedures in a highly-publicised, race-related criminal trial. (City Press says her application was unsuccessful. A telephone call to the Constitutional Court affirmed that the newspaper is not correct – her application was indeed successful. However, this issue is immaterial to our investigation and this matter is therefore not to be pursued any further.) According to a dictionary the word “scupper” means to “wait in hiding to attack” or to “put in a dangerous, disadvantageous, or difficult position”. Considering her timing as well as Generated by at 11/4/2010 12:36:04 the nature of the Reitz Four trial, it is reasonable to www.PDFonFly.com accept that the word “scupper” is AM URL: http://www.presscouncil.org.za/pages/posts/radical-honesty-white-refugee-vs.-city-press122.php


Rev Frank Chikane vs Business Day ■ Ms K. Barolsky vs. Sunday World ■

ANC against City Press ■ Robert Gumede vs Mail and Guardian ■ John Duarte vs Mail & Guardian ■ Mr Alan Mukoki, former CEO of the

reflective of what transpired. Not asked for comment

Land Bank against the Sunday Times ■ Press Council announcement ■ Mr Damon Leff, Director of the South African Pagan Rights Alliance, vs Various Publications ■ ROBERT GUMEDE VS M & G : BEFORE THE PRESS COUNCIL APPEALS PANEL (the Appeals Panel)

Johnstone says that the newspaper did not approach her for comment. The newspaper argues: “But her abortive attempt at intervention in the Reitz matter was in itself a public event, on which City Press merely reported.” The newspaper reported on a court case and was under no obligation to ask Johnstone for comment. This is standard journalistic practice. Finding Headline The headline is not misrepresentative of the story and it also does not alter the context of the article in any way. This part of the complaint is dismissed. Not asked for comment

Quick Links

This part of the complaint is dismissed. Appeal Please note that our Complaints Procedures lay down that within seven days of receipt of this decision, anyone of the parties may apply for leave to appeal to the Chairperson of the SA Press Appeals Panel, Judge Ralph Zulman, fully setting out the grounds of appeal. He can be reached at khanyim@ombudsman.org.za. Johan Retief Deputy Press Ombudsman

Back Copyright © 2007 Press Council South Africa.

|

Sitemap - Legal & Disclaimer

Generated by www.PDFonFly.com at 11/4/2010 12:36:04 AM URL: http://www.presscouncil.org.za/pages/posts/radical-honesty-white-refugee-vs.-city-press122.php

Profile for Andrea Muhrrteyn

10-11-04: SAPC Ombudsman's 2nd Ruling: City Press: Radical Honesty Reits 4 Article  

10-11-04: SAPC Ombudsman's 2nd Ruling: City Press: Radical Honesty Reits 4 Article

10-11-04: SAPC Ombudsman's 2nd Ruling: City Press: Radical Honesty Reits 4 Article  

10-11-04: SAPC Ombudsman's 2nd Ruling: City Press: Radical Honesty Reits 4 Article

Profile for js-ror
Advertisement