Issuu on Google+

Guia de Coneixement i Esport

Tardor 2016


Cara nord de la Biblioteca del Districte 5, amb l’accÊs a la b Al fons, una de les torres de llum que


biblioteca des de les instal·lacions del Club Natació Terrassa. il·lumina l’Estadi Olímpic de Terrassa.


8 10

Sanjuan, V. Lo que te hace grande: 50 cosas que aprendí corriendo por el mundo. Barcelona: Alienta, 2014. Murcia, M. Manual de escalada libre: deportiva, bloque, pared. Madrid: Ediciones Desnivel, 2016

12

Domingo Blázquez, S. Iniciación a los deportes de equipo, del juego al deporte: de los 6 a los 10 años. Barcelona: INDE, 2013.

14

Dong, l. Landa, L.m. Entrenamiento de fondo para mujeres : aprende a correr bien con la campeona del mundo de 1500 M. Barcelona: Cúpula, 2014.

16

Cuadrado Peñafiel, V. Jiménez Reyes, P. Fútbol sala. De la iniciación al alto rendimiento. Badalona: Paidotribo, 2014.

17

Blazevich, A. Biomecánica deportiva : manual para la mejora del rendimiento humano. Badalona: Paidotribo, 2011.

18

Blazevich, A. El deporte en occidente. Historia, cultura y política. Madrid: Cátedra, 2004.

20

Alemany, B i Llorens, M, A. El cel és blan-i-blau: Dani jarque, 21 històries del 21. Barcelona: Ara llibres, 2010.

24

Montaz-Rosset, S. Langtang. Madrid: Lymbus, 2015.


Biblioteca Districte 5 de Terrassa La Biblioteca del Districte 5 va ser inaugurada el dia 4 de juliol de 1972, al número 29 del carrer de la Salut. El 1993 la Biblioteca es va traslladar a la ubicació actual, el xalet de l’Àrea Olímpica i va ser inaugurada el dia 29 d’octubre d’aquell mateix any. La ubicació privilegiada de la biblioteca, dins del recinte del Club Natació Terrassa , és la raó per la que la Biblioteca del Districte 5 acull un fons especial de Coneixement i Esport. Aquest fons especial agrupa llibres i DVD sobre els diversos esports que es poden practicar a la comarca del Vallès Occidental. El fons especial està ubicat a la sala general de la biblioteca i compta amb més de 250 títols: novel·les esportives, DVDs sobre esport, llibres de nutrició esportiva, per millorar el teu entrenament... Amb aquesta guia de Coneixement i Esport volem donar a conèixer algunes de les novetats bibliogràfiques que hem adquirit, durant el darrer trimestre, a la Biblioteca del Districte 5 de Terrassa.

Horari Matins Obert dimarts i dijous de 10:00 h a 13:00 h. Tardes Obert de dilluns a divendres de 16:00 h a 20:30 h. Dissabtes Obert de 10:00 h a 14:00 h.

Adreça

Carrer dels Jocs Olímpics, 7, 08225 Terrassa, Barcelona bd5@terrassa.cat Coordenades de GPS 41° 34’ 32.03” N, 2° 0’ 34.43” E


Ja tenim aquí un altre exemplar de la Guia de Coneixement i Esport de la Biblioteca 5 de Terrassa. En aquesta ocasió es tracta de la guia d’esports de tardor, amb la que tanquem l’any 2016. En aquest darrer exemplar de la Guia de Coneixement i Esport es veuen representats els següents esports: running, escalda, esports d’equip, entrenament esportiu, futbol sala, biomecànica esportiva, història de l’esport, futbol i solidaritat esportiva. Esperem que us agradi la guia de tardor i us recomanem que visiteu la biblioteca per poder consultar altres llibres sobre el vostre esport preferit. Si trobeu a faltar algun llibre esportiu de capital interès podeu suggerir-nos la seva adquisició per poder nodrir i millorar el Fons de Coneixement i Esport de la Biblioteca del Districte 5 de Terrassa. Podeu consultar la resta de Guies de Coneixement i Esport a l’espai de la Xarxa de Biblioteques de Terrassa que tenim a l’Issuu.

Estadi Olímpic de Terrassa.


8

Sanjuan, V. Lo que te hace grande: 50 cosas que aprendĂ­ corriendo por el mundo. Barcelona: Alienta, 2014.


« Pensé que correr servía para escapar. Así empezó todo corría para escapar. Para dejar fantasmas atrás huyendo de personas. Sentimientos y decepciones que todavía ardían demasiado hondo como para poder meter el dedo dentro del cazo sin quemarte la piel hasta arrasarla.»

9

Resulta complicado decir a qué se dedica se enfrenta a las Powerade Ion4 Madrid Valentí Sanjuan. Lisboa: 770km en BTT sin parar en un máximo de 55 horas. Después toca el Presentador de televisión y radio, Campeonato del Mundo de Ultraman en @valentisanjuan aparcó los medios Hawaii. convencionales para redefinirse en las redes sociales: primero con @ Dirige su agencia/productora de vistolovistoTV, un programa de humor #brandedcontent, donde producen online con más de dos millones de contenido para marcas nacionales e espectadores al mes; y luego con sus internacionales enfocadas a su viralización propios vídeos y aventuras deportivas que en redes sociales. acumulan ya más de 400.000 seguidores en las redes sociales. Deportista amateur de larga distancia, empezó hace un año y medio con estos deportes extremos, y ya corrido tres Ironman, un Ultraman, Marathon Des Sables, Cavalls del Vent, 3 half Ironman, 240km en la jungla de Costa Rica, y ahora

Para saber más de él: youtube.com/valentisanjuan youtube.com/valentiestaloco facebook.com/valentisanjuan twitter.com/valentisanjuan


Murcia, M. Manual de escalada libre: dep bloque, pared. Madrid: Ediciones Desnive

Escalada es un nombre genérico que engloba a diferentes modalidades de la práctica de trepar por rocas, riscos y paredes: desde la escalada de bloques de piedra de poca altura a la escalada de grandes paredes, sin olvidar la escalada en entornos artificiales como rocódromos, que son un excelente y cercano medio de entrenamiento y aprendizaje o un fin en sí mismo.

10

La escalada, en todas sus variedades, es una actividad en la que el riesgo está presente en mayor o menor medida. Por eso actitud y aprendizaje correctos son primordiales; y disponer de un buen manual, imprescindible.


portiva, el, 2016

El autor Máximo Murcia, vuelca en este libro conocimientos y experiencia. Los conocimientos aprendidos por años de práctica y observación y la experiencia por años de docencia como profesor titulado.

Índice de contenidos. MODALIDADES DE ESCALADA LIBRE, APERTURA Y EQUIPAMIENTO DE VÍAS DE ESCALADA, EQUIPO BÁSICO, TÉCNICA, SEGURIDAD, ESCALAR DE PRIMERO, ESCALAR DE SEGUNDO, ESCALADA DE VÍAS LARGAS, RÁPEL, RECURSOS, ASTUCIAS Y TRUCOS, INTERPRETACIÓN DE CROQUIS, ENTRENAMIENTO, COMPORTAMIENTO EN LAS ZONAS DE ESCALADA.

11


12


Domingo Blázquez, S. Iniciación a los deportes de equipo, del juego al deporte: de los 6 a los 10 años. Barcelona: INDE, 2013. Iniciación a los deportes de equipo es un libro básico en el campo de la pedagogía aplicada a la iniciación deportiva. Se ofrece, de manera concreta, una ayuda que resuelve a los profesionales todas las dificultades que pueden encontrar en la enseñanza de los deportes de equipo tradicionales. Se muestra también un análisis profundo de aquellas constantes que, formando parte de los deportes de equipo, nos permiten estudiar las diferentes posibilidades de construir una estructura pedagógica para la iniciación deportiva.

eslabón de una progresión sistemática de enseñanza que debería dar como fruto el dominio y la práctica de cada especialidad. Los profesores de Educación Física y los entrenadores que trabajan con niños encontrarán en Iniciación a los deportes de equipo una herramienta muy útil.

Iniciación a los deportes de equipo, del juego al deporte: de los 6 a los 10 años recoge también un número importante de juegos seleccionados y clasificados en base a su potencial educativo y su aportación a los problemas de aprendizaje En esta obra, el autor aborda el perio- que desde una perspectiva estructural do que precede a la enseñanza directa suponen los deportes de equipo. de cada uno de los diferentes deportes colectivos (baloncesto, balonmano, fútbol...). Esta fase corresponde al primer

13


Llegir el primer capítol

14

Dong, l. Landa, L.m. Entrenamiento de fondo para mujeres : aprende a correr bien con la campeona del mundo de 1500 M. Barcelona: Cúpula, 2014. La palabra “fondo” tiene infinidad de significados, pero el principal es la capacidad de la corredora para resistir un esfuerzo físico de larga duración y mantenerlo durante el mayor tiempo posible.

Dong Liu, campeona absoluta de 1.500 metros, presenta diversos ejercicios para entrenar la resistencia, la velocidad, la fuerza o la flexibilidad, y las claves para variar la preparación en situaciones especiales En este libro se exponen, de como temperaturas extremas, forma clara y asequible, las altura, cambios horarios, edad, prácticas más importantes e in- etcétera. novadoras que se emplean actualmente en el entrenamiento de fondo específico para mujeres, teniendo en cuenta sus características diferenciales y los distintos aspectos que pueden influir en éste: fisiológicos, psicológicos, físicos...


Liu Dong corrent la Maratรณ de Toledo.

15


Cuadrado Peñafiel, V. Jiménez Reyes, P. Fútbol sala. De la iniciación al alto rendimiento. Badalona: Paidotribo, 2014.

16 El incipiente auge protagonizado por el deporte de competición en las últimas décadas, ha generado que el proceso de entrenamiento se convierta en una ardua tarea a desarrollar por deportistas y entrenadores. Este proceso requiere un mayor control y análisis, tanto de la carga de entrenamiento como de los efectos de la misma, hecho que supone un mayor ajuste de dicha carga para la optimización del rendimiento deportivo.

En esta obra se analiza el fútbol sala desde el punto de vista de la fisiología del ejercicio, pasando por la planificación del entrenamiento deportivo y finalizando con su metodología, concretada en propuestas de sesiones de entrenamiento físico-técnico.

Además, se tratan otros aspectos condicionantes en el rendimiento deportivo, como el empleo de las nuevas tecnologías en el proceso de entrenamiento Fútbol sala. De la iniciación al alto del fútbol sala, y la inclusión del trabajo rendimiento aporta una herramienta útil preventivo y terapéutico aplicado a este y aplicable tanto para entrenadores como deporte. para preparadores físicos inmersos en el mundo del fútbol sala, desde un enfoque científico, evitando caer en el grave error de las recetas, tan frecuentes en el campo del entrenamiento deportivo.


Blazevich, A. Biomecánica deportiva : manual para la mejora del rendimiento humano. Badalona: Paidotribo, 2011.

Este libro le permitirá analizar la información, así como ecuaciones útiles y biomecánica de cualquier deporte o fuentes bibliográficas. actividad que practique para así mejorar la forma en que se mueve. También hay recuadros sobre temas especiales que le ayudarán en tareas Manual para la mejora del rendimiento como el análisis mediante vídeos de la humano Anthony Blazevich responde biomecánica en acción, o para entender a preguntas del mundo real, usando las variables de las pruebas. un lenguaje de fácil comprensión y con gran riqueza de diagramas muy claros y concisos. El doctor Anthony Blazevich es miembro del profesorado e investigador de Cada capítulo se dedica a un área Biomecánica en la Brunel University de concreta de la biomecánica deportiva y Londres. Ha trabajado con deportistas y se detallan los aspectos científicos del ha dado conferencias sobre biomecánica rendimiento deportivo, complementados por todo el mundo. con consejos sobre cómo aplicar la

17


18

Blazevich, A. El deporte en occidente. Historia, cultura y política. Madrid: Cátedra, 2004.

El deporte forma parte de la cultura de Occidente, parafraseando a Diem, el deporte moderno es hijo de la industrialización y nieto del Renacimiento. Como tal, ha tenido múltiples formas de entenderse a lo largo de la historia, a veces como simple juego practicado por la mayoría de la gente o también como exaltación de la superación humana. Se ha utilizado como puro divertimento pero también como competencia entre naciones en sus reivindicaciones políticas. Y como no puede ser de otro modo ha tenido diversas representaciones tanto en el arte como en la literatura o el cine. Este volumen repasa la historia

occidental del deporte desde la Edad Media a nuestros días y abarca desde los tratados gimnásticos de Mercurialis a la gimnasia sueca de Ling, desde las justas caballerescas a los Juegos Olímpicos, pasando por los juegos rurales o el origen de las reglamentaciones deportivas.


20


Alemany, B i Llorens, M, A. El cel és blan-i-blau: Dani jarque, 21 històries del 21. Barcelona: Ara llibres, 2010.

Bruno Alemany Santamaria (València, 1983) és llicenciat en periodisme per la Universitat Ramon Llull. Actualment treballa a la Cadena Ser i Ona FM, on La família de Dani Jarque, els amics, els cobreix habitualment la informació de companys d’equip, els rivals al camp el l’Espanyol. També presenta el programa recorden tal com era a través de les seves Carrusel Catalunya a la Cadena Ser i ha vivències: un gran futbolista i una persona fet col·laboracions a la televisió (Localia immensa. Catalunya). El cel és blanc-i-blau, i encara més des d’aquell 8 d’agost en què se’n va anar sense donar temps als comiats.

Amb aquestes 21 històries del 21 es ret homenatge a un jugador excepcional del RCD Espanyol que va lluir el braçalet de capità amb l’orgull que només pot sentir algú que ha estimat intensament els colors del club.

Moisés Llorens i Todolí (el Poblesec, Barcelona, 1973) és diplomat en Comunicació i Relacions Públiques per la Universitat de Barcelona. Redactor del Diario AS des de novembre del 2000, cobreix actualment la informació del FC Barcelona, tot i que ha estat lligat molts anys a la del RCD Espanyol. També col·labora en mitjans audiovisuals narrant partits de futbol i ha treballat per a Europa Press, Barça TV i la Cadena SER.

21


Kilian Jornet estrena “Langtang”, la tercera pel·lícula dins del seu projecte personal Summits of My Life. Dirigida per Sébastien Montaz-Rosset, és el relat d’un viatge al cor del Nepal. A l’abril del 2015, Kilian Jornet i el seu equip, format per l’alpinista Jordi Tosas i el càmera Sébastien MontazRosset es preparaven per a una expedició a l’Everest dins del tercer any del projecte Summits of My Life. Dos dies abans de marxar Nepal va ser víctima d’un fort terratrèmol que va colpejar dramàticament al país i molt especialment la vall de Langtang, on Jordi Tosas té grans amics. Deixant de banda el repte esportiu, l’equip va decidir viatjar igualment al país i donar un cop de mà en diferents projectes. Durant aquells dies van poder constatar com la naturalesa pot convertir-se en botxí implacable de Nepal i dels seus habitants. Però sobretot, “Langtang” es converteix en un homenatge a la generositat d’un poble que continua donant quan ja no té res.

24

“L’experiència va ser dura per a tots nosaltres. D’una banda pel Jordi Tosas, que ha estat 27 vegades a Nepal i és un país al que té molta estima, però també per mi. Al Langtang va ser on vaig descobrir per primera vegada les muntanyes del Nepal i li tinc una estima especial. De fet, el poble de Langtang va desaparèixer amb una esllavissada, i trobar-nos que tot allò que coneixíem ja no existeix va ser molt dur. Crec que el Seb Montaz ha sabut transmetre molt bé els nostres sentiments a través d’aquesta pel·lícula”, declarava Kilian Jornet Una pel·lícula diferent: Kilian Jornet no corre “Langtang” s’allunya de les dues anteriors pel·lícules de la sèrie Summits of My Life. Per primera vegada, es deixen de banda els reptes esportius i es documenta l’experiència dels dies posteriors al terratrèmol, on l’equip va ser el primer en endinsar-se a la vall del Langtang. Les seves emocions també queden reflexades en la pel·lícula: en un primer moment l’espectador captarà la confusió que va viure l’equip, però acabarà per encomanar-se de l’alegria vital del poble nepalí en una cinta que, finalment, es converteix en un cant a la vida i a l’esperança per un futur millor.

Montaz-Rosset, S. Langtan


ng. Madrid: Lymbus, 2015.

El director de la pel·lícula, Sébastien Montaz-Rosset, comentava: “Langtang ha sigut una experiència molt especial per a mi, mai havia filmat amb tanta intensitat emocional. Aquesta història us podrà semblar dura, però desperta una gran dosi d’optimisme. Prepareu-vos per entrar en un ring de boxa amb un sol guanyador: el poble de Nepal.” “Langtang”: reserva oberta i presentació a Barcelona El projecte Summits of My Life s’embarca en un repte solidari. Kilian Jornet i l’equip de Summits of My Life volen finançar la reconstrucció de 116 cases a la vall del Langtang, una de les valls més afectades després del terratrèmol de Nepal. Summits of My Life col·laborarà en aquest projecte amb una ONG, i tots els detalls del projecte es donaran a conèixer en una roda de premsa el proper 11 de desembre. Kilian Jornet declarava: “Crec que és clau en aquests moments ajudar al poble de Nepal. Nosaltres sempre hem pogut gaudir de la seva hospitalitat i amabilitat, i ara són ells els que estan en dificultats. Si podem, és important posar de la nostra part per ajudar-los”. Text:http://blog.summitsofmylife.com/ca/2015/11/26/ langtang-summits-of-my-life-3/ Direcció: Sébastien Montaz-Rosset Producció: Lymbus, Montaz Rosset Film Edició i guió: Sébastien Montaz-Rosset, Katie Moore Música original i diseny de so: Zikali Postproducción: Simon Hutchings Motion design: Antoine Hardy, Simon Hutchings

25


Aquesta fotografia està feta des del passadís que dóna accés a la Biblioteca districte 5. Hi apareix un jugador de pàdel.


Guia de Coneixement i Esport de tardor 2016