Issuu on Google+

SMaRt design & print

Selected work Not for profit, health, social enterprise and corporate

flyers leaflets brochures posters newsletters magazines annual reports exhibition stand designs letterheads business cards invitations logos www.firststeptrust.org.uk

design & layout identity illustration print management


05-27 28-35

Design and layout  rochures, leaflets, flyers, annual reports, magazines B and invitations

Branding and marketing  ogos, visual identity, promotions and marketing L campaigns


Brochure | 25 years Salford Mental Health Services CAB Brief  Salford Mental Health Services CAB needed a brochure to show and celebrate the history and the achievements of their work.

Salford Mental Health Services

Citizens Advice Bureau Providing quality services for 25 years: 1986 – 2011

“The Citizens Advice servic e provides fre independent, e, confidential and imparti advice to ev al eryone on the ir rights and responsibilitie s. We value diversity, pro equality an mote d challenge discriminatio n.” The service aims: • To provide the advice pe ople need for the proble ms they fac e • To improve the policies and practices that affect people’s liv es

We proposed a design route, arranged a photo shoot and created a 28 page document following CAB corporate guidelines.

Contents Providing qu ality service s for 25 year s: 1986 – 20 11

Photography

1: Chair’s rev iew 2: Equal opp ortunities 3: Why we are here 4: How we wo rk 5: Effecting change 6: Highlights of the last 25 years 7: Developm ent work 8: The way forw ard 9: What our clients think 10: The staf f team 11: Our fun ders 12: Get invo lved Back page: Contact us

Neil O’Connor

Size & Extent 28 pages, 210mm w x 210mm h

Material cover 300gsm gloss recycled stock (9lives) text pages 170gsm gloss recycled (9lives)

Charity registration no: 1102333

1

The Citizens Advice service is ind ependent and offers free, con fidential, impartial adv ice to everybody reg ardless of gender, race, disability, religion and belief, sexual orientation or age.

2

1:Chair’s review Whilst many people have heard of or used Citizens Advice Bureaux, not many people perhaps know that each bureau is a charity in its own right and the work of the bureau is overseen by interested individuals who act as charity trustees.

Many people are unaware that not only do Citizens Advice Bureaux provide advice to the general public through high street ‘outlets’ but increasingly they are providing advice, information and advocacy in prisons, hospitals, GP surgeries, and mental health settings. Salford Mental Health Services Citizens Advice Bureau has been undertaking this innovative work for 25 years, at the Prestwich Hospital site and mental health centres across Salford and, more recently, developing into a region-wide service. Being an individual charity presents its own pressures and difficulties. The voluntary and charity sector is stringently regulated. The quality of our work is overseen by our national organisation, Citizens Advice, and the Legal Services Commission. We hold the Community Legal Services Quality Mark in Health and Community Care,

2:Equal opportunities Welfare Benefits, Debt, Disability, Women and Mental Health. The Charity Commission oversees our work and spending. We do not receive core funding from central or local government. Our core funding comes from Salford PCT for advice and advocacy work with users of mental health services across Salford and various funders support our other advocacy services. Each funder has different expectations and requirements. Just maintaining existing funding is difficult enough. For example, the essential work we carried out at the community mental health centres, which had to come to an end because we were unable to find replacement funding following the end of our second lottery grant, was reinstated following a successful application by Citizens Advice to the Financial Inclusion Fund, a government initiative paid via the Department for Business, Innovation and Skills. That funding too was due to end in March 2011 but after sustained negotiations

the government agreed in February 2011 that funding would be continued for one year only. Thus, the pressures on the voluntary sector can be immense. Our staff work under conditions of great uncertainty and the current economic climate intensifies this. The changes and reforms ahead will place great demands on the services we provide. Of course, voluntary and charitable organisations need to be accountable but this burden can appear quite immense at times. Nevertheless, we mustn’t forget those whom we are here to serve. The bureau deals with some of the most vulnerable and disempowered people in society and our work with them is very rewarding. Assisting someone with mental health needs through the complex welfare benefits maze, helping them to challenge the Benefits Agency and ensure that they get the benefit entitlement they deserve can be very rewarding. It is amazing to see a person’s relief when they hear that we can

help them with their debts (no matter how large) and help them negotiate with their creditors. Some rewards are not as quantifiable but equally as important, such as supporting a disempowered patient to put forward their views and seeing them grow as a person to be able to speak up for himself or herself. People don’t always want financial compensation; through our work in supporting people to make complaints about the services they have received, the bureau has also invaluably helped patients to hear the word ‘sorry’ from a daunting NHS organisation.

Finally, some acknowledgements. I would like to thank the rest of the Board for their support to the bureau. I would like to thank Annette Gaskell and the staff team for their hard work. Thank you to the organisations that fund the work of the bureau. Finally thanks to our parent organisation, Citizens Advice, for their support behind the scenes.

People with mental health needs face discrimination on a day-to-day basis. We are committed to empowerment through positive action, which underpins all aspects of the work we carry out.

Brian Burke Chair

As an organisation, we aim to reflect the diversity of the community we serve and play an essential part in tackling injustice, reducing poverty and social exclusion and enabling people to realise their full potential.

We are committed to providing accessible services, to look at areas of unmet need and consider how we might meet those needs. We aim to continue to improve our performance through the development of good practice.

During the last year we have been delighted to welcome two new members to our Board of Directors and Charity Trustees. It has traditionally been difficult to recruit to this challenging and demanding role and it is in no small way due to the continued commitment, support and work of our members over the years that the bureau has gone from strength to strength.

2

3

4

: Development work Over the years, the bureau has worked with many individuals and organisations. We are committed to user involvement and we consult as to service requirements. The lessons learned from this have been used to develop good, inclusive practice and enhance delivery of our own services and those provided by other organisations.

Policy Documents • Code of Practice for Advocates • Self Advocacy Skills Review • Pro forma for preparation for ECC meetings • Policy for Prioritising Advocacy Services

• Policy for Managing Reactive Advocacy • Policy on Uninstructed Advocacy • Policy for working with Vulnerable Adults • Policy for the Employment of Ex-offenders

16

Everyone who is involved with the bureau should have a sound commitment to equal opportunities within the provision of bureau services.

The Citizens Advice Bureau service helps people resolve their problems by providing free, independent and confidential advice, and by influencing policymakers. We value diversity, promote equality and challenge discrimination.

8: The way forward In doing so, we have developed the following documents:

• Policy for working with people in seclusion

The Citizens Advice service is independent and offers free, confidential, impartial advice to everybody regardless of gender, race, disability, religion and belief, sexual orientation or age.

We encourage users of mental health services to be involved in the running of the bureau, to serve as members of the Board of Trustees and as staff, both paid and voluntary. We aim to identify barriers to user involvement and look at how we can overcome them.

Training Materials

During the coming year our objectives will be:

• Mental Health Awareness

• To continue to work to promote social inclusion and reduce inequality

• Mental Health and Benefits

• To make our services more accessible

• Mental Health and Debt

• To represent our clients’ interests

• The Mental Health Act 1983/2007

3: Why we are here Salford Mental Health Services Citizens Advice Bureau offers independent, free, confidential and impartial mental health advice and advocacy.

The Citizens Advice service aims to • provide the advice people need for the problems they face • improve the policies and practices that affect people’s lives In practice, this means ensuring that individuals do not suffer through lack of knowledge of their rights and responsibilities, or of the services available to them, or through an inability to express their needs effectively and equally, to exercise a responsible influence on the development of social policies and services both locally and nationally. All Citizens Advice Bureaux are committed to the aims and principles. The way in which they apply them to their own work may vary. The first aim is the one which most people would recognise as a description of the role of a Citizens Advice Bureau. Its purpose is to enable people to manage their own problems.

• To secure the resources we need to achieve these goals

• Developing Self Advocacy Skills

In working towards these goals we will:

• Representing Service Users

• Extend our local, regional and national services

• Working with people who lack Capacity

• Develop our training and consultancy provision and share good practice

• Developing User Involvement

• Develop new partnerships to provide innovative services that meet the needs of our clients

• Bullying – Awareness and Prevention

• Build long term relationships with key stakeholders

All of our training materials include elements which address discrimination and promote action towards equal opportunity.

• Ensure that equality and diversity forms part of all our activity

17

18

Many of our clients feel they have had little value placed on their views and opinions over the years. We provide independent advocacy support to empower and enable them to have their voices heard and be listened to. We offer assistance and support at hospital managers’ hearings, ward rounds, Care Programme meetings, Mental Health Review Tribunals and throughout the NHS complaints process. We also provide the statutory function of Independent Mental Health Advocate, a requirement of the Mental Health Act introduced in April 2009 for certain detained patients. Much of our caseload relates to issues around care and treatment, discharge and aftercare, patients’ rights and issues arising under the Mental Health Act.

We offer intensive, long term support to enable people to deal with the issues affecting them. Resolution of such issues does aid recovery, demonstrating the health benefits of targeting advice and advocacy services towards meeting the specific needs of people with mental health problems. The fundamental need for independent, specialist services within mental health settings is widely accepted and is particularly relevant where inpatients are unable to access community based services. Health problems are influenced and compounded by social deprivation, which stems from unemployment, poor housing conditions and poverty. Poor health is closely intertwined with other aspects of deprivation, but it is also an important aspect of deprivation in its own right.

Brief examples include work with clients receiving section 117 aftercare provided by health and social services, issues around clients’ level of involvement in their own care and treatment planning and

“You’ve been a really great help. I didn’t know what to do. It’s hard for me to talk about things but you understand. I feel a lot better after getting help from the CAB.” “I just wanted to say thank you for everything that you have done for me. You have made my life a lot easier.” “Thank you for your support. You stepped in when I was about to give up.”

4: How we work

detentions occurring outside the provisions of the Mental Health Act, all of which potentially give rise to human rights issues.

of coping strategies which he needed to use when he was feeling unwell. A previous coping mechanism had been to use time out and he felt that after moving wards the new staff did not facilitate his continuing to utilise this. As a result of not being able to take time out, he became unable to manage his feelings and he became involved in a confrontation on the ward. As a result, his leave was stopped until the weekend which he felt would cause him particular difficulty because he had wanted to access services which were not available at weekends. The advocate explained the patient’s concerns to his primary nurse, who agreed to look at the care plan later on that day with a view to making amendments which would enable the patient to have adequate coping strategies to manage his feelings.

Case Studies We supported a client and her family who requested discharge. As a community care co-ordinator had not been allocated we contacted the community services to advocate the necessity for a care co-ordinator to be allocated quickly. During meetings, the client felt confused and received mixed messages about the likely length of admission. We met with the consultant and case manager and requested that transparent information is given about this as the client and her family were losing confidence in the service. The client has quickly progressed to day services although it was a longer process than was initially expected.

“You have treated me with a professionalism, empathy and determination I have received from no-one else during my battle with mental illness.’’ “Without your determination, tenacity and support, I’m not sure I would have got through this past six months.’’

“I am so pleased and relieved that you understood me, my issues were very complex and you made everything clear, and you made… see how important it was. Thank you.” “I cannot thank you enough for what you have done for me.” “I am delighted and want to say a sincere thank you for your help.”

19

20

1995

We work to influence change, by monitoring issues which affect our clients and campaigning for change, to resolve problems on a wider scale and prevent the same difficulties arising for others. We reject the idea that people with mental health issues must be fully recovered before they can be fully included and we work to make disability equality as valid for people experiencing mental illness as it is for other disabled people. In this, we work toward raising awareness of mental health issues, attending local and national forums, providing training and consultancy to other agencies and user groups, sharing good practice, enabling them to look at their services objectively and to develop and improve their services. In this way the bureau undertakes a valuable role in encouraging inclusive practice.

9

“Thank you for your support and for being there. I have been going through a difficult time and it has been easier with your help.”

“This is in gratitude for all your hard work, help and support. We couldn’t have wished for anyone better and we feel we have also gained an understanding friend. Thank you.”

6: Highlights of the last 25 years

Influencing change

Another client was supported in meeting with his primary nurse regarding his care plan. This was in relation to the development

: What our clients think

“Your organisation is the only one that’s treated me with any respect or dignity. Thank you for your help.”

gloss laminate outside, scored and saddle stitched

1

8

: What our clients think “The CAB has worked very hard for me and achieved good results. I could have done nothing without your help. My outlook on life has improved and I’m now taking more interest in things.”

“You understood what I was trying to say and helped me get my problem resolved.”

Independent Free Confidential Impartial

Advocacy

5

• To continue to provide quality services

• Rights under the Mental Health Act 1983/2007

4: How we work

This is particularly relevant to the work at this bureau and often means that we work in an advocacy role with people generally recognised as disempowered and potentially vulnerable.

Finishing

“I can say without reservation you have made a huge difference to my life and lifted burden after burden from my shoulders.’’ “Patients are much more open. We really appreciate your input.’’ Consultant, GMW

“A real step forward in empowering people, as citizens as well as patients, not only to get the best results for their own personal circumstances but for our health service too.” Ian Stewart, M.P.

Board of Directors and Charity Trustees

Strategic Manager Operational Manager (Advice)

3: Amber Wardleworth 4: Helena Gaskell

Brian Burke Chair Andrew Atkinson Vice Chair Ethar Alali Harold Kershner Jeremy Bernhaut Nick Money

01

02

04

05

Lottery funding is awarded to further develop outreach services at Community Mental Health Centres.

1997

Funding is agreed and advocacy service in acute setting is established. The Bureau instigates a motion at the Citizens Advice annual conference opposing proposals to remove Hospital Managers’ hearings.

1998

Self Advocacy Skills Review model established.

1999

Funding is agreed for advocacy services in secure settings.

2000

Millennium Volunteer project takes off.

2001

HRH The Princess Royal, Patron of Citizens Advice visits the Bureau.

2002

Pilot ICAS service launched by the Mayor of Salford.

2003

Bureau is awarded Community Legal Services Quality Mark in Welfare Benefits and Debt.

2004

The Office of the Deputy Prime Minister visits the Bureau and our work is recognised in the Report on Mental Health and Social Exclusion.

2005

Bureau is awarded Community Legal Services Quality Mark at Specialist level in Mental Health.

Mental Health Advocate Mental Health Caseworker

11: Chris Cullen

Volunteer Adviser

12: Aisha Kabejja

Volunteer Adviser

13: Katie Wong

Volunteer Adviser

14: Mohammed Behat

M.A. Student (Social Work)

2008

Bureau wins a major advocacy contract via open competitive tender, one of the first bureaux to take part in the commissioning process.

2009

Funding is agreed to continue advocacy provision for young people.

2010

Citizens Advice celebrates 70 years of service delivery. Bureau wins Citizens Advice award for Best Equality and Diversity Campaign.

2011

Bureau celebrates 25 years of successful and innovative service delivery.

Contact us 772 3506 Telephone 0161 service. 24 hour answer ne number. e and telepho Leave a messag you. We will contact number. text us on this You can also

Mental Health Caseworker Volunteer Adviser

Bureau celebrates 21 years of successful service delivery. Awarded Community Legal Services Quality Mark in Disability, Women’s issues, Health and Community Care. Development work begins in low secure and young people’s mental health services to establish advocacy need.

Fax Email Write 06

07

08

09

10

11

12

13

14

15

Notes

Operational Manager (Advocacy) Mental Health Advocate Mental Health Advocate

7: Charlotte Gaskell 8: Julie Cohen 10: Adam Reed

Awarded Legal Services Commission contract in Mental Health, one of only two voluntary sector contracts in the north west of England. Financial Inclusion Fund project begins.

2007

Independent Free Confidential Impartial

Administrator

5: Robin Jamil 6: Liz Bradford

9: Kung Lee

03

The Board of Directors and staff of Salford Mental Health Services Citizens Advice Bureau would like to thank everyone who has been involved with and supported the bureau over the last 25 years – volunteers, staff, trustees and Board members, commissioners, funders, Citizens Advice and most of all, the clients who have used our services.

1: Annette Gaskell

1996

2006

14

10: The staff team 2: Rabana Khan

The Bureau instigates a motion at the Citizens Advice annual conference which commits the whole service to equal opportunities for people with mental health needs. The motion is passed. A pilot research project looks at the advocacy needs of people in acute mental health settings.

0161 772 3508 k smhscab.org.u main.bureau@ s Health Service Salford Mental Bureau Citizens Advice Prestwich Site Bury New Road Prestwich Manchester M25 3BL

s Citizens Advice Health Service Salford Mental opportunity. ted to equal Bureau is commit print, on tape available in large le in other This Report is availab A summary is or CD ROM. request. on ges langua & SMaRT Design designed by This Report was & Responsible (Socially-Minded Print. SMaRT run by First Step a social enterprise real work, Trading™) is charity that provides for people Trust (FST), a nt opportunities training and employme working life because of ordinary ages. excluded from or other disadvant issues mental health 0161 772 3961 Telephone trust.org.uk fstsalford@firststep Email back page image. O’Connor, except phy by © Neil All photogra © Citizens Advice Back page image

We would like to dedicate this Review to the memory of Brian Dunphy, who passed away in January 2010. Brian had become a good friend as well as an exceptional volunteer. He touched many lives and he will always be missed.

21

24

25

26

Client feedback: “Nothing was too much trouble … The draft designs were excellent and only minor amendments were needed... The 25 year review document has been nominated for the Citizens Advice annual reports awards.” – Annette Gaskell, Manager, Salford Mental Health Services CAB


Invitation | 25 years Salford Mental Health Services CAB Brief  The Salford Mental Health Services Citizen Advice Bureau were celebrating their 25th Anniversary. They wanted to invite clients, funders and supporters to an event to mark the occasion. To encourage responses we suggested that they include a self-sealing reply card.

The Board of Directors of Salford Mental Health Services Citizens Advice Bureau

The design of the invitation complements the glossy commemorative brochure.

invite you to join their 25th Anniversary Celebrations

Size & Extent Friday 24th Ju ne 2011 at 12 .00 noon B

TEAR OFF ON THIS LINE

uile Hill Confe

rence Centre

HAll

Buile Hill Park

PARK ENTRANCE

Langworthy Rd (A5186)

Name

(A576)

Ln

RSVP

Eccles Old Rd

te

il attached RS VP card or cont Annette Gask act ell, Bureau Man ager Salford Mental Annette Gaskell Health Service s Citizens Advic e Bureau Salford Mental Health Services Pre stw ich Site, Bury Citizens Advice Bureau New Road, Pre Manchester, M stwich, 25 3BL Prestwich Site Tel 0161 772 3803 Bury New Road Email mana Prestwich ger@smhscab.o rg.uk Manchester M25 3BL

Material 250gsm silk recycled card from the 9lives series

A6

RSVP not la ter than 18th May 2011 Please ma as We

FOLD ON THIS LINE

please affix stamp here

DL invitations/RSVP card Open: 210mm w x 198mm h Closed: 210mm w x 99mm h

Finishing Buile Hill Park Hall Buile Hill Park Eccles Old Road Salford M6 8GL

Tear off perforation and re-moist gum section

Buile Hill Park Hall is situated on a main bus approximately route to Manch 1.5 miles from ester and is loca Salford Cresce information con ted nt Rail Station tact Greater Ma . For further nchester Bus and www.gmpte.c om. For directio Rail Services on ns by car please 0161 228 781 http://www.salfo 1 or download the rd.gov.uk/d/direc following info tions.pdf rmation:

Yes, I will at tend. Please complete your If you need details below, to be accom fold, moisten, panied or ha seal and mail ve any spec to us. ial dietary ne eds, please let us know .

OrgaNisatiON address

The Board of Directors of Salford Mental Health Services Citizens Advice Bureau

telePHONe email

invite you to join their 25th Anniversary Celebrations

POstcOde TEAR OFF ON THIS LINE

FOLD ON THIS LINE

please affix stamp here

Annette Gaskell Salford Mental Health Services Citizens Advice Bureau Prestwich Site Bury New Road Prestwich Manchester M25 3BL


Annual report | National High Secure Commissioning Group Brief 

National High

Secure Commiss

ioning Group

– England and

We were asked to use the Annual Report for 2010/11 to showcase a productive year in the commissioning of high secure services.

Wales

Annual Report

2010/11

Governance arrangement High Secure s Commissionin for g

We were able to choose from a wide variety of photos that showed events from the year for all three high secure units.

01

Secretary of Stat e

for Health

NHS London National Speciali Chair persons

Size & Extent

sed Commissioni

ng Group

from all the Spe

cialised Commiss

ioning Groups

Chair: Chief Exec

8 pages, A4

utive – NHS Lon

National High

Foreword

2010/11 has been another challeng ing but productive High secure serv year in the com ices are an integ missioning of high secure ral part of this work, ensu services in ensu ring the resource ring they are integ s within high secu ral to the who re are only used le pathway of services for for those who present that leve mentally disorder l of risk. ed offenders and others with simil ar needs. The year has also seen further chan The National High ges planned in com Secure Commiss missioning. Subj ioning Group has been ect to Parliamentary in operation for process, a natio over two years. The nal NHS Commissionin governance syste g Board will be ms underpinning esta blish to ed ensure clarity high secure com and consisten missioning are embedded cy in commissionin in the wider func g health care. tions performed by Part of this role will inclu specialised com de com miss missioning ioning groups, on beha specialised and lf of all primary secure services. care trusts in England, This means changes and local heal to the commiss th boards in Wales. Link ioning of high secure s between all services and for partner agencies cont 2011/12, the plan is to mov inue to ensure e commissionin that all aspects of the g of high secure pathway into, services back through, and out of high to those specialised com secure care fit missioning grou with the overall aims that ps which host each of the secure services high secure hospitals deliver treatment in the The specialise . most appropri d commissionin ate and least restrictiv g groups will work colla e environment boratively to cont required to address need inue to deliver the and risk. key priorities in the high secure agenda. 2010/11 has seen major changes in the health service. Services have been asked to find increased levels of efficienc ies, to optimise the available resource s and continue to ensu re that resource s are prioritised to addr ess the greatest Jon Develing need and risk. Chief Officer Individual spec ialised High Secure Servi commissionin g groups have ces Commissioning set up QIPP (Quality, Innovation, Prod uctivity and Preventio n) plans with a focus on ensuring only those who need care and treatment in a secure envi ronment because of the risk they present are in secure services and that the stay in those services is time limited with a focus on timely move on to the next step .

Annual Report 2010/2011

02

National High Secure Commissioning Group – England and Wales

Annual Report 2010/11

03

04

National High Secure Commissioning Group – England and Wales

missioning

alf of PCTs and

North West scg West Midland s scg Wales

LHBs in accordan

Secure Commiss ioning Lead North West Spe ciali Commissioning sed Team

Mersey Care NHS Ashworth Hos Trust pital

Core National High Commissioning Secure Team National Dire High Secure Comctor of missioning

sioning and Con

Annual Report 2010/11

West London Mental Health Trust Broadmoor Hospital ring

changed with a revised gove rnance structure to und erpin the new arrangements . The co-ordin ating commissioners for high secure services based in the thre e Specialised Commissionin g Groups with high secure hospitals continue to wor k collaboratively to deliver the high secure commiss ioning agenda.

05

Contact

The key strategic objectives are set out in the High Secure Services Strategic Commissioning Plan and are reproduced below:

If you have any queries about high secure commissioning, contact the appropriate high secure co-ordinating commissioner:

High Secure Services

• Treatment and therapies to reduce risk – the therapeutic objective of the high secure hospital is to provide services that address a patient’s illness or

London Speciali Commissioning sed Team

tract Monito

The National High Secure Commiss ioning Group was esta England and the blished in 200 Welsh Health Spec 8 to commission high ialised Services Team secure services . The National on behalf of the High Secure Commissionin 152 English prim g Group provides ary care trusts and 7 loca informed direction and l health boards advi ce to the Team in Wales. During 2010/11 which in 2010/11 was , the commiss hosted by the ioning of these services North West Specialise was undertaken d Commissionin by the National High g Group and base Secure Commiss d in the North ioning Team on beha West. Governance arra lf of the 10 regio ngements for nal specialised com 2010/11 were unchange missioning grou d. However, from ps in April 2011, commiss ioning arrangem ents have

ts

London SCG South West SCG South East SCG South Central SCG Secure Commiss ioning Lead

Nottinghamshire Mental Health NHS Rampton Hos Trust pital

Service Commis

Background

nce arrangemen

Strategic objectives 2010/11

Kath Murphy, lead for Rampton Hospital and initial contact for queries from North East; Yorkshire and Humber; East Midlands and East of England Kath.Murphy@emscg.nhs.uk Paul Meechan, lead for Broadmoor Hospital and initial contact for queries from South Central, South East Coast, South West and London Paul.Meechan@londonscg.nhs.uk

This spread Broadmoor Hospital – Main reception Broadmoor Hospital – Staff in conversation

disorder and make their behaviour less dangerous to others and sometimes themselves.

Front cover Ashworth Hospital Reception in Broadmoor Hospital This spread David Wilson Learning Disability Unit at Rampton Hospital Woodwork in Broadmoor Hospital Artwork produced by patients at Ashworth Hospital (partially cropped) Launch of the Healthy Eating Recipe Book at Rampton Hospital

Continuing to build relationships with all key partners is a vital part of delivering the right service at the right time and optimising resources: through national links to the Royal College of Psychiatrists, Nursing and also to National Offender Management services, as well as collaborative working with the Welsh Assembly Government. These have all been vital in ensuring a coordinated and collaborative system. Partnership working between the three hospitals has continued to produce a better understanding of each other’s ways of working, learning from experiences and the sharing of expertise, all of which have been a key part of continuous improvement in service quality and safety. CQUIN has again promoted the development of consistency across the country, ensuring a holistic approach to healthcare: work on preventing cardiovascular problems,

improving health and wellbeing as part of overall progress along the pathway, and steps to rehabilitation and recovery were key achievements in 2010/11. Through collaborative work across the wider system, between medium secure services and local commissioners, and specifically through the work led by case managers, we have seen improvements in access to and discharge from services. Recognising the forthcoming major changes to systems, the team has developed and continues to evolve while a business continuity and transformation plan for commissioning reflects the emerging NHS infrastructure. The requirement to ensure services continue to be delivered within the financial envelope available in 2010/11 has required the three hospitals to examine how to deliver QIPP i.e. ensuring that services explore innovative ways of working to deliver the service. The aim has been to ensure that consistency across all three sites is maintained whilst comparing and discussing options available. The delivery of these will be monitored closely during the lifetime of the plan.

Following on from Phase 1 of the pathways work, Phase 2 picked up on specific issues to explore the reasons for any differences across the three. The output from this is still under debate as at the end of the year and will be picked up in 2011/12. In addition, through the joint hospital work, the aim is to better understand what differences there are between patients and referrals from different areas and what factors underpin these issues. An option appraisal exercise was undertaken about the future site configuration. This confirmed that the current plans were appropriate. Planning work towards the redevelopment of Broadmoor Hospital has continued and changes to capacity as set out in the capacity review have been implemented in year. It was identified that a consistent approach to access to the hospitals from countries outside current arrangements was needed and therefore work has been undertaken to develop a protocol to set out both the circumstances in which such a referral may be accepted and how it will be managed.

Carole Hardwick, lead for Ashworth Hospital and initial contact for queries from Wales, West Midlands and North West Carole.Hardwick@nwsct.nhs.uk Jon Develing, Chief Officer, North West SCG, continues to chair the NHSCG. Jon.Develing@nwsct.nhs.uk

Ashworth Hospital – Koestler Awards: prize winning images

National High Secure Commissioning Group membership

Ashworth Hospital – National Training Awards 2010

Annie Norman

Royal College of Nursing

Caris Vardy

North East Specialised Commissioning Group

Ashworth Hospital volunteer Brian McCormack won the Greater Merseyside Befriender of the Year 2010 award

One of the key objectives in 2010/11 was the development of an overarching High Secure Services Strategic Commissioning Plan in order to set out the context for future change to meet needs within a complex and challenging environment. The 2010/11 – 2015/16 plan was published in February 2011.

• Security – to ensure the delivery of a safe and secure environment, which prevents escape or abscond, provides security through physical, procedural and relational security and protects the public, staff and other patients. It is the grave and immediate risk presented by patients of high secure hospitals which distinguishes them from patients in other parts of the secure health service pathway.

ce with governa

East Midlands SCG Eastern SCG North East SCG Yorkshire & Hum ber SCG Secure Commiss ioning Lead East Midlands Specialised Commissioning Team

Art on the wards at Rampton Hospital

High secure services are provided in three high secure hospitals across England – Ashworth Hospital (part of Mersey Care NHS Trust – www.merseycare.nhs.uk); Broadmoor Hospital (part of West London Mental Health Services NHS Trust – www. wlmht.nhs.uk); and Rampton Hospital (part of Nottinghamshire Mental Health NHS Trust – www.nottinghamshirehealthcare. nhs.uk). Rampton Hospital also provides national services for women, learning disabilities and for those who are deaf.

self-cover, 300gsm silk stock, scored and saddle stitched

Regional Com Acting of beh

Work plan objectives 2010/11

High secure hospitals are for those detained over the age of 18 and admissions are usually either direct from prisons, courts or from medium secure services. However, catchment medium secure services are always involved in this process, as part of the overall care pathway oversight. The high secure services are for those who present the highest levels of risk, who are assessed as mentally disordered and require a period of assessment or treatment as part of their overall pathway through criminal justice, health or a combination of the two. The high secure services have two main objectives:

Material

ioning Group Chair: Chief Offi cer – North Wes t Specialised Com missioning Team Representatives of the 10 Spe cialised Commissioning Teams and the National High Health Secure Commission of Commissioning Wales Team Core Nationa Commissioners l Team plus 3 Lead of High Secure Services

• The populations of England and Wales will have fair and equitable access to the full range of high secure services. • All treatment and care will be patient centred, pathway based and address offending and risk behaviour. • Each patient will receive the right treatment at the right time. • High secure services will be delivered using the principles of QIPP (Quality, Innovation, Productivity and Prevention). • The hospitals will deliver high quality services, meeting the security standards equivalent to Category B in prisons, to deliver a safe and secure environment for patients.

High secure services are a highly specialised and complex part of the NHS portfolio of secure health care. They form part of the forensic mental disorder pathway, linking them not only to NHS services but also to criminal justice services, specifically prisons and offender management services.

don

Secure Commiss

Patrick Neville

National High Secure Commissioning Team East of England Specialised Commissioning Group

Ged McCann

Yorkshire and the Humber Specialised Commissioning Group

Dr Ceralin Rogers

Welsh Health Specialised Services Committee

Jon Develing (Chair)

North West Specialised Commissioning Group

Karen Howell

National High Secure Commissioning Team

Janet Parrott

Royal College of Psychiatrists

Jo Seward

Department of Health

Mary Ann Doyle

Priorities for 2011/12 The key priorities highlighted for 2011/12 are: • Monitoring and reviewing the contract for high secure services to ensure key targets are met, service quality delivered and risks managed. • Maintenance of effective communications networks. • CQUINs delivered to continue to make progress on improving the physical health and well being of patients; supporting patients to make progress with their pathway; ensuring consistency of access. • Delivering QIPP as part of the delivery of the plan. • Delivering changes in capacity. • Continuing to support the redevelopment of Broadmoor Hospital. • Development of an outcomes framework with performance managers and the hospitals to replace the existing key performance indicators.

• Developing an implementation plan for personality disorder. • Supporting the primary care research programme. • Reviewing the implications of the Women’s Enhanced Medium Secure Services programme. • Reviewing the strategic plan and financial assumptions.

South West Specialised Commissioning Group

Carl Shortland Carole Theobald

West Midlands Specialised Commissioning Group

Kate Caston

East Midlands Specialised Commissioning Group

Simon Jupp

South Central Specialised Commissioning Group

Maria Crowley

South East Coast Specialised Commissioning Group

Sue McLellen

London Specialised Commissioning Group

Carole Hardwick

Commissioner – Ashworth Hospital

Paul Meechan

Commissioner – Broadmoor Hospital

Kath Murphy

Commissioner – Rampton Hospital

The high secure commissioning team work plan for 2011/12 has been approved by the Group. National High Secure Commissioning Group Quayside Wilderspool Park Greenalls Avenue Stockton Heath Warrington WA4 6HL Tel: 01925 406013 Published by National High Secure Commissioning Group © Crown Copyright

Client feedback: “This is absolutely fantastic – I REALLY like it. Looks brilliant…” – Jo Stringer, Head of Communications and Engagement, North West Specialised Commissioning Team


Leaflets | Physiotherapy instruction for Royal Bolton Hospital Brief 

4 Lie on the bed, with arms by your side and legs straight.

Get up and Go with physio • slowly lift your right foot

off the bed bringing your knee towards your chest • Lower it back down and repeat with your left leg

exercises in Lying

repeat ______ times on each leg. repeat ______ times daily.

5 Lie on the bed with arms by your side, your legs straight and shoulders on the bed.

Name

• Keep your knees together and roll them from right to left as far as is comfortable to go • repeat from left to right

dizzy or nauseous:

less

We also created new, simple illustrations, showing a friendly figure, which were designed to support patients to continue their exercise routine at home.

2

Stop the exerciSeS iMMediate ly

Lie on the bed , with arms by your side and legs straight. • Press your righ t knee into the bed by tensing your thig h muscle • hold for five seconds, than relax • repeat with left leg

repeat ____ __ times on both legs. repeat ____ __ times dai ly.

Size & Extent three 4 page A5 leaflets 18 illustrations

3

1

Lie on the bed, with arms by your side and legs straight.

Lie on the bed , with arms by your side and legs straight.

Lie on the bed , with arms by your side and legs straight.

• Bend both your knees up and place your feet flat on the bed

• hold for the count of three and slowly lower

in pain unduly breath

repeat ______ times daily.

6

• Push through your feet to lift your bottom up slightly off the bed

If at any time you are:

repeat ______ times.

If you have any queries please do not hesitate to contact us: Monday to Friday 8.30am - 4.30pm (01204) 390859

Warning

you will need to lie on a bed for all these exercise s. support you r head with a pillow if you wish.

• Bend both your knees up and place your feet flat on the bed

PhysiotheraPist

this is an exer cise programme designed specifically for you. the exercises will help you: • improve you r blood circulatio n • strengthen your muscles • assist with movement of your joints • stand and walk more easi ly all the above are important factors in maintaining and increasing your independence Please follow the instructions of your physiotherapist on the repeats and frequency of each exercise.

The client wanted a series of leaflets for patients attending the Greater Manchester West Mental Health NHS Foundation Trust physiotherapy department at Royal Bolton Hospital.

repeat ____ __ times.

repeat ______ times.

repeat ____ __ times dai ly.

• slowly pull you r toes towards you • hold for five seconds • then point them downwards

repeat ______ times daily.

Material

• Keeping you r knees straight, lift you r right leg about six inch es off the bed • hold for five seconds • then slowly lower the leg back to the bed • repeat with left leg

repeat ____ __ times on each leg. repeat ____ __ times dai ly.

150gsm silk stock, scored and folded

2

5 sit in a chair with your back straight and feet directly under knees.

Get up and Go with physio • Place both arms by your side

• Bend to the left as far as is safe and comfortable to go

exercises in sitting

• slowly come back up to sit straight • repeat same exercise towards the right side

repeat ______ times each side.

Warning If at any time you are:

in pain less unduly breath dizzy or us: seo nau

Stop the exerciSeS ly iMMediate

h leg. es with eac

1

• Using your hands, push through the arm rests and slowly shift your bottom to near the edge of the chair

ght your back strai sit in a chair with under knees. and feet directly and ls hee r you on • slowly rock toes then on your

• Place your feet under your knees • Lean forward, push through

If you have any queries your arms and stand please do not hesitate • stand up as tall as you can to contact us: Monday to Friday 8.30am - 4.30pm (01204) 390859

• Feel for the chair with the back of your legs • Bend in the middle, reach back for the chair arms with your hands and sit down slowly

__ tim repeat ____

ly. __ times dai repeat ____

h each foot. __ times wit repeat ____ ly. dai es tim __ repeat ____

• stand with your feet slightly apart and knees straight • support yourself with both hands on the work top • Keep your body straight and facing forwards • Keeping the knees straight, take the right leg out to the side as far as it is comfortable to go

3

h side. __ times eac repeat ____ ly. __ times dai ____ eat rep

• slowly lower it down • repeat above instructions with the left leg

6

• stand sideways to the work top Get up and Go with physio holding on with one hand for

this is an exer cise programme designed specifically for you. the exercises will help you: • improve you r blood circulatio n • strengthen your muscles repeat ______ times with each leg. • assist with movement of your joints • stand and repeat ______ times daily. walk more easi ly all the above are important factors in maintaining and increasing your independence. Please follow the instructions of your physiotherapist on the repeats and frequency of each exercise.

und and feet directly ss the chest – • Place arms acro rs on the shoulde hands resting from the waist y bod r • turn you t as righ the to ng so you are faci go comfortable to far as it is Name back to face • slowly turn forwards PhysiotheraPist e exercise • repeat the sam to the left

• Place your left foot in front of your right foot (as if you are walking on a tight rope) • ensure that the heel of the left foot is touching the toes of the right foot

repeat ______ times.

2

If at any time you are:

in pain unduly breath les dizzy or nauseous:

Stop the exerciSeS iMMediate ly

s

repeat ____ __ times wit h each leg. repeat ____ __ times dai ly.

• swap legs and repeat above instructions

repeat ____ __ each times repeat ____ __ times dai ly.

Monday to Friday 8.30am - 4.30pm (01204) 390859

Client feedback: “Will definitely recommend your services. It was really good working with your company – staff extremely helpful, giving great advice.” – Josphat Githaiga, Community Physiotherapist, Royal Bolton Hospital

• stand with you r feet slightly apart and kne es straight • support you rself with both hands on the work top • Keeping you r knees together , bend your left knee to raise your heel tow ards your bott om • Gently lower it back to the floor • repeat with the right leg

3 1

• stay in this position for as long as possible up to a count of 10

If you have any queries please do not hesitate to contact us:

Warning

you will need to stand to do these exercises, plea se use the wor k top for support and to steady yourself .

support

4

ght your back strai exercises in standing sit in a chair with er knees.

repeat ______ times. repeat ______ times daily.

5

ght your back strai sit in a chair with under knees. and feet directly hold and e kne t • Lift your righ for 5 seconds r back to the floo • Gently lower as your left knee • repeat with marching are you gh thou

ght your back strai sit in a chair with under knees. and feet directly r foot off the floo t righ r you • Lift r knee to straighten you nds • hold for 5 seco the left leg • repeat with

ably in a chair to sit comfort you will need cises. to do these exer with armrests

• sit straight up in the chair PhysiotheraPist

h each leg. __ times wit repeat ____ es daily. tim __ ____ repeat

repeat ______ times daily.

6

Name

designed cise programme this is an exer for you. specifically will help you: the exercises n r blood circulatio • improve you your muscles • strengthen your joints movement of • assist with ly walk more easi • stand and factors are important all the above your and increasing ning ntai in mai ce. independen of your the instructions Please follow and on the repeats physiotherapist . cise exer frequency of each

• stand with you r feet slightly apart and kne es straight • support you rself with both hands on the work top • raise both hee ls off the floor as high as you can (as if standing on tip toes) • slowly lower them down

repeat ____ __ times wit h each knee. repeat ____ __ times dai ly.

• stand sideway s to the work top holding on with one hand for support • stand with you r feet slightly apart and kne es straight • Bend the righ t knee up and raise it towards your chest, then gently low er it back dow n • repeat with the left leg

4

repeat ____ __ each time. repeat ____ __ times dai ly.

• stand with you r feet slightly apart and kne es straight • support you rself with both hands on the work top • Keep your back straight and bend your kne es slowly into a gentle squat • slowly straight en up back into standing


Flyers and posters | Manchester Mind Brief 

Need to talk?

The Manchester Mental Health charity HARP and their youth project YASP started to work under the Mind umbrella in 2012. They needed new promotional material in accordance with the Mind brand.

Befriending service

Size & Extent three A4 posters and two A5 flyers

Material 170gsm silk stock

Facebook email twitter website

0161 221 3054 YASPproject yasp@manchestermind.org @YASPproject www.manchestermind.org

The sessions will be free of charge and interpreters can be provided. MIN_12073_A4 posters_4.indd 2

9/7/12

Would you like to get out mo re or try new thin gs but aren’t sure how? Pe rhaps you wa nt to go back to college, meet new friends, try an activity, be a volunteer or find out what is going on in your are a. Manchester Min d has befrienders wh o can help you get out more 16:09:16 and find activit ies you would enj oy. You would be matched with a befriender wh o will help you work toward s your goals. Please contac t us if you are aged 15 - 25 and are interested in our befriendi ng service.

MIN_12073_A4

posters_4.indd

telephone Facebook email twitter website

01 61 221 3054 YASPproject yasp@manches termind.org @Y AS Pp ro jec t ww w. m an ch es te rm in d.o rg

Registered Chari ty Number 1 10205 8 | Registered Company Numb er 4738057

Shanaz and Heather are here on Monday, Tuesday, Wednesday and Thursdays – you can choose whether to come in the morning or afternoon or to one of our Tueseday evening appointments.

telephone

Registered Charity Number 1102058 | Registered Company Number 4738057

YASP has a free counselling service for 15 - 25 year olds in Manchester. You can talk to one of our counsellors in private in a safe and supportive space.

Volunteering and befriending

Mental health awareness

Mental health awareness

1

Are you interested in fun training and enjoyable work experience? Manchester Mind is recruiting volunteers and befrienders for its young person service, YASP. We have spaces on our upcoming training course. Please contact us if you are aged 15 -25 and are interested.

telephone Facebook email twitter website

0161 221 3054 YASPproject yasp@manchestermind.org @YASPproject www.manchestermind.org

Registered Charity Number 1102058 | Registered Company Number 4738057

9/7/12 16:08: 46

Registered Charity Number 1102058 | Registered Company Number 4738057

Manchester Mind can deliver mental health awareness sessions to your students. These 30 minute sessions are ideally suited to assemblies but can be adapted for group work. Manchester Mind knows that most young people will first confide in a friend if they are worried about their mental wellbeing. We are trying to train as many young people as possible to know how to respond and to offer support when this happens. Our target age range is 15-25. We will deliver sessions to years 10 and 11 as well as sixth form. Please contact us to book a session or to find out more. telephone

MIN_12073_A4 posters_4.indd 3

9/7/12 16:09:19

email website

0161 221 3054 yasp@manchestermind.org www.manchestermind.org

Facebook twitter

YASPproject @YASPproject

Registered Charity Number 1102058 | Registered Company Numbe r 4738057

Manchester Min d can deliver mental health These 30 minu awareness sess te sessions are ions to youth ideally suited incorporated groups. to specialist sess into wider wor k you may be ions but can running. be Manchester Mind knows that mos are worried abo t young people will first confide ut their mental well in a friend if they people as poss ible to know how being. We are trying to train as many young to respond and Our target age to offer support range is 15-2 when this hap 5. However, groups that mos pens. we will deliver tly contain this sessions to mixe age group. Plea or to find out d more. se contact us to book a sess ion telep hone

email website

Client feedback: All the posters and fliers are fine and am happy to sign them off. All the funders were satisfied with these and Mind in particular were very pleased with how you had used the new brand rules. – Sinéad O’Connor, Manager, YASP, Manchester Mind

016 1 221 3054 yasp@manchest ermind.org ww w.m anc hes ter min d.o rg

Facebook twitter

YASPproject @Y AS Pp roj ect


Corporate brochure | SAMStore Records Management

SAMStore lets you store mor e, for less

Records management. We take the hard work out of paperwork.

Think records management or storage, paper or digita l archiving, document sca nning or document shredding and SAMStore off ers a secure, costeffective servi ce that is second to none.

Records management. We combine secure storage with SAMQuest, our unique software system that introduces a new industry benchm ark in records manage ment. Accessible onli ne from your desk top, SAMQuest prov ides a safe and secu re way to manage and retrieve your bus iness records and com ply with increasingly complicated government regulations.

Document storage. You need to reta in records, complia nce documentation, intellectual prop erty and a host of othe r valuable docume nts – yet you also want to control spac e and costs. With offs ite document stor age from SAMStor e, the challenge bec omes an opportunity to free up office space and store your doc uments in the most secu re and cost-effecti ve environment.

Document scanning. Alongside reco rds management, SAMStore prov ides an expert docume nt scanning service, letting you acce ss important doc uments in your archive from your desktop. Available in a database format that can be tailo red to your requirem ents, it means you can keep hard copies offs ite yet still have the sam e information ons ite, using a fraction of the space.

Secure shredding. Not every reco rd in your busines s needs to be stor ed. Some docume nts, particularly olde r ones where the legally required time for storage has pass ed, need to be shre dded securely. We can shred and recy cle your confidential was te on-demand or at pre-determined dates and issue a Cert ificate of Destruction for your records.

Media storage. Sometimes you need digital rather than paper storage and, once again, SAM Store has a class-leadin g and economical service that offe rs secure yet acce ssible digital, tape and media storage. Whateve r format your digi tal assets are in, we can store and prot ect them offsite – and ensure you can track them online and retrieve them when needed.

Private vaults.

Brief  Consultancy.

SAMStore also offers We combine Our Private Vaults that free consultanc are absolutely y secure service makes and utterly relia it easy ble. to understand Particularly suit how able to streamline you for legal docume r nts records manage or expensive digi ment tal and make it mor media that wou e ld efficient. We can be too costly to help you decide replace, they are also what really nee appropriate whe ds to n you be stored, what can want to be reas sured be destroyed and that your docume nts whether you nee and records are d stored standard storage in a space that or is deep storage, exclusive to you which and storage is becoming and Records management is more econom your company. ical. and more companies and a bigger issue for more

organisations.

We provide a tota l information management system that ena bles you to take complet e control over every aspect of the way your information is handled. From storing your doc uments and digital med ia to locating reco rds online as if they were at your fing ertips, through to com prehensive repo rts that

notify you of dest ruction dates and when to mov e inactive arch ive material to dee p storage, we do all the work for you . Choose one reco rds managemen t service or a num ber of services and the result is the same. Managin g

your documents, records or med ia becomes faster. Controlling you r offsite archives from your desktop with our comprehensive records manage ment software become s easier. What was once a time-con suming task bec omes an opportunity to save money and time.

The issue isn’t the storage itself: it’s about keeping costs to a minimum while still making records, files and documents accessible; complying with ever more complex and demanding legislation; and streamlining the task so that it becomes fast, easy and secure.

Quite simply, whatever your question abou management t records , we will have the answers yo needs. To find ur bu out more, call us on 020 8331 siness visit www.sams 2080 or tore.co.uk.

At SAMStore, our knowledge and experience of records management and storage goes back more than a decade. We help clients as diverse as leading City law firms and major educational institutions, all of whom know that our goal is to reduce the costs and complexity of their document management. Our online document management software, SAMQuest, was developed in partnership with the University of Greenwich to set a new benchmark in records management. And rather than offering a standard menu of records management services, we tailor the service we offer around the needs of each client.

If you’d like to discover more about the services we offer, please call us on 020 8331 2080 or visit www.samstore.co.uk.

Client feedback: Graham Playle, Head of Marketing, Paperflow Ltd signed off the brochure after being shown the first draft.

SAMStore re-branded their website in 2011 and needed a 4-page brochure which reflected these changes, for presentation purposes.

Size & Extent 4 pages, A4


Dation | Information sheets for GPs Brief  The National Mental Health Development Unit provides GPs with up to date information about mental health research in relationship to other medical issues.

Guidance for health professionals on medically unexplained symptoms (MUS) Making Sense of Symptoms Managing Professional Uncertainty Building on Patient’s Strengths

MUS cannot easily be ascribed to rec physical disea ognised ses January 2011 Thre

e main types: • pain in diffe rent locations • functional di sturbance of o rgan systems • complaints of fatigue or exh austion.3 They might be caused by physi disturbance, e ological motional prob lems, or pathological cond itions which have yet been diag not nosed.4

Medically unexplained symptoms are ‘persistent bodily complaints for which adequate examination does not reveal sufficient explanatory structural or other specified pathology’.

What should

alert me? Our remedies oft in ourselves do lie. MUS should be considered All’s well that ends well, William Shakespeare

patient with

if you see a

• Physical Sym ptoms • For 3 month s • Affecting fun ctioning • Ca nnot be readi People want to be taken seriously – show you believe them. ly explained – Ask yourself and the patient “Am I hearing and understandingRisk / asso ciated factors for MUS what you are trying to tell me?” • Long Term Con ditions with a nxiety/ depression. Doctors can make a difference to the patient’s well-being even• Ch ildhood adver sity/abuse23 when their symptoms are unexplained. • More commo n in women – Concentrate on helping to manage symptoms and improve • In severe ca ses overlap w ith Personalit functionality Disorder24 y • Recent infection ; current phys Sometimes the only “therapy” needed may be the strength ofillne your ical ss; severe illn ess or death o doctor-patient relationship – continuity of care and the long-term relative. f close

Key learning points

• • •

relationship helps. – Be pre-emptively reassuring, yet show you have an open mind Whand y is this impo will continue to reassess rtant? • Accounts fo r up to 20% of – Explain rather than just ‘normalise’ GP cons 5 ultations

• MUS is asso ciate Be explicit about your thoughts, your uncertainties and your more outpatien d with 20-50% t costs6 & 30% m expectations of referrals to specialist care. hospitalisation7,8 ore – Proactively communicate with other clinicians • The sympto

m complexes affect all ages • Investigation causes iatrogenic harm9, 10 significant • Annual healthca re costs of MU exceed £3.1 b S in UK illion. Total co Despite having a strong suspicion that there is no serious medical problem, sts are estimated to be £18 billion11, 12 GPs worry about missing something serious and are often left with a sense of Outcomes for this group dissatisfaction with such cases. Patients may feel unsupported and confused. • 4%-10% 1 go onto have Such uncertainty often leads to extensive and unproductive investigations. an organic explanation for their presenta tion13, 14, 15, 16 • 75% remain This guidance will highlight the importance of clinicians trusting, perhaps more unexplained at 1 2 months % (1 0% – 80%) hav than they do, their own psychological abilities and the strengths of • 30 their therapeutic e an associated psychiatric di sorder (usual alliance with their patients. This would help achieve better concordance between ly depression anxiety) depe , ndin 2 g on how man addressing the patients’ fears and managing their own anxiety and uncertainty. unexplained sym y ptoms are pres 17, 18, 19 ent • 59% with lu ng symptoms suffer hyperventilati on • 25% persist s for ove (in primary ca 20 r 12 months re) In secondary c are, 50% of o utpatients fulfil criteria fo r MUS with a wide range of disorders.21

The following shows the % at 12 months22 • Gynaecolog y (66%) • Neurology (6 2%) • Gastroentero logy (58%) • Cardiology (53% ) • Rheumatolo gy (45%) • General Me dicine (40.5%) Effective Inte rventions do exist: Techniques e nable doctors and nurses to make sense of th e symptoms, of explanations fering credible and appropria te support, whils avoiding behavio t urs that may w situation. (See orsen the box opposite for what helps a consultation in and what does n’t.)

It is not what yo say that matte u but the mann rs er in which you sa there lies the y it; secr of the ages. et Willi am Carlos Willi ams, (American Poet , 1883 -1963)

A mismatch – help seeking patients’ and GP’s care 25

Doctors often manage the sym by minimising ptoms (normalising) and empirically; w treating hereas patien ts usually wan explanations t and emotiona l supp their symptom s to make sense.26 ort – for Doctors and nurs es, especially how to manage if unsure the situation, may assume patients want m ore than they do. The doct may precipita or te premature tests & referrals, perhaps to dista nce themselv es from their patients; or by perceiving un due pressure to diagnose a nd cure. Past health and psychosocial experiences may encourag e some patients certain symptom to minimise s and over emp others to shift the doctor’s atten hasise particular dire tion in a ction.

People want reassurance that the doctor has considere d all the poss ibilities. They usually accept will that there is unce yet want assu rtainty now, rance that their sym be taken serio usly and reassess ptoms will ed in future.27 Therefore con sider… Medically Une xplained Sym ptoms are just that – me dically unexp lained. Peopl will present w e ith symptoms that can be explained alon gside those that cannot. This is especially with long-term the case in those conditions – for example, diab etes musculoskeletal ; respiratory, vascular, and neurolog ical disorders, severe menta l illness, depre ssion & anxiety.

The professio nal needs to cons modalities and ider multiple approaches – personalise the plan – physica l; me psychological (CB dical; pharmacological; T; PDT); spiritu al.

So what helps

?

Consultation techniques that help Connect 40

It DOESN’T he

Positive Risk ManagementPeople involved in creating this resource:

Over several years we have designed a range of publications, each with a fresh colour palette and with easy readability in mind.

lp to… >> IT DO

ES HELP TO ...

• Listen to the patient – thei Focus exclusiv r beliefs about the cau ely on a diagnosi se of their sympto s >> Focus and their asso ms on the symptom ciated worries s and their effe on function – ideas, concerns and Give a diagnosi ing ct expectations s whatever 41 (ICE ). >> Talk about • Ask open quest func ions and let them being able to tional conditions, and Dismiss the sym their story fully tell man their way: it’s ptom age s as norm symptoms (normalisation) their experience; th without matching al >> Match your exp eir family bac explanation to lanation usin kground; their worries. own words the patient’s conc the g their erns • Go back to the b Give the impr egin essi complaint – right b ning of the think somethin on that you >> Share your unc g is wrong investigating, previous health e ack, including possible test ertainty; discuss the without sharing by xperiences. (“Dra result and its likelihood of the the the symptoms in implications normal test resu dry”) lt • Focus on th Treat symptom e impact of symp s with toms – how it affects drugs whateve >> Have a discussion them. r about therape trials and side • Acknowledg utic e and validate the Assume you effects patient’s sens what the patie know >> Share decisio e of suffering nt wants ns; listen to – empathy; ack want carefully what they Judge the patie nowledge it c an be frightening. of their behaviou nt; be critical >> Acknow rs. Be careful ledge the imp • Watch for si ortance of the patient’s view not to over gns that you are n ot “hearing” the explanation to simplify the are importa and circumstances – they patie one life event nt. Don’t attr symptoms, amp nt; repetition, new ibute ‘blame’42 lifying symptom Ignore or miss and then try a s etc, different tack >> Sensitively acc psychologica . l cues ept them and let • Knowing the patient expand patient and th the Enforce psyc on them e contex or admitting you hosocial explanations >> don’t know thes t – Allo w as time this leads to and encoura things – makes e ge all the differe make those defensivenes nce. connections; the patient to s few consult it may take Summarise atio a Let your anxiety ns – accept that uncertainty take or >> Use “word scri • Let the patient r over ecap their view plan; Be ope pts” to encourage a sha situation. of the red n reassuring thatabout your uncertainty yet • Summarise what you thin but stress that a serious cause is unlikely k you have you will kee heard – being p an open min , ope • Introduce th d uncertainty and n about your e idea that em otion willingness to aggravate ph check your understa ysical symptom s can – health train nding. s, being careful not to ers; wellbeing teams; imply you dis • Use the pati supporters; lin peer believe them. ent’s language ks to IAPT pa • Believe in p thways. to offer Communicati tangible explanat atients and the on is ir ab ess ions of what i man ility t ential. age this; encoura o s causing the symptoms • Ensure doctor p ge them; build ; be clear on on their streng eer support to what is not wrong and wh ths. thinking & man discuss y. agement. • Indicate how common such sy mptoms are. • Use narrativ e and metaph or –linking to the patient ’s own experie nce. • Offer the op • By highlight portunity to lin ing MUS, doct k physical with psychosocia ors may use it as a diagnosi l. s – this is best av • Certain ‘word-sc is better to foc oided; it us on the sym ripts’ have be ptom consequences en shown to help. See w and the functioni s, the ebsi The Forum te for exa Sir Co-authors: Anand Chitnis, Chris Dowrick, Richard Byng, Paul Turner and David Shiers. mples. Henr y Maudsley the name. ng, not • Show your i For MUS, goo (c.1907) nterest – “I have d practice con spent a lot of time think sensus recognises that We wish to acknowledge the following people for their helpful comments and advice: The Forum for Mental Health• Se in tting up MUS team ing about this. s? not investiga The risk is Safety Net ” “I wou that teams conc really like to learn ting may be best f Primary Care is jointly hosted by entrating on MUS more about you. ld or the patient• Neil Berry . ” • Understand the Royal College of General may label patients and positive Hand Over enco • Jonathan Campion risk managem urage silo and discuss that Practitioners and the Royal management – it is bett ent er to encoura with the patie • Share the a collaborative • Carolyn Chew-Graham ge nt; share the uncertaint ction plan – ar care and incr y. College of Psychiatrists. ease skills ound goals within primary and functiona • Francis Creed • Reassure th l improvemen care and spec It aims encourage communication, e patient t; suggest ialist departments. that the patie thatto they will Improve com nt may monitor always be tak • Chris Cullen collaboration and creativity between mun en seriously a his or her channels. ication symptoms to • When referrin nd any observe fluctu working hypot g – discuss th individuals and organisations who • Tony Dowell ation hesis will be reas e . possible outc • Reattribution • Agree that t sessed. omes and the he goal is to resto train 43 • Safety net in ag work to enable day-to-day mental ir meanings; pr • Marian Dwyer appearing to in ing – whilst re reement with th function, as well e-empt normal crease GPs c e patient. as minimising • Inform and docu health in everyone. tests results. onfidence and improve symptoms. • John Hague ment about “R the Dr-Patien symptoms an ed Flag” t relationship, it is unclear if • Be clear wit Findgree out more from the Forum d signs. A • Develop an indi it improves patie h the specialis• Richard Morriss acti if vidual person ons the situation chanwebsite: http://www.rcgp.org.uk/ nt outcomes. t what the question i al health plan (similar t ges and in wha s. o ones for oth time • Sian Rees scale and encomental_health.aspx t er long term • The business c conditions); b • Copy patien urage continuit ut no ase care ts into letters – y of t a pre-define and medical . • Malcolm Thomas offset costs – d one. agree conten • Reassure ab altho t and goals. out long-term • To address addressing MUS ugh it is likely that • Lynn Young improvemen uncertainty in and reversibility o effec t gen tively will redu eral practice on how f symptoms, th both health a ce of the body to to e ability nd social cos recover. symptoms, path manage these ts, further research is requ way ired – the evid support alternativ s of care should is available do ence that es to hospital es show cost red referral uction. n Design by First Step Trust Design & Print Salford. First Step Trust (FST) is a national Just being ther e MUS is about the doctor ha ving a numbe of hypotheses r . Ma unexplained sym ny patients with ptoms just need reassurance. Mos who see their GP t people with MUS s will improve specific treatm without any ent, particularly w GP gives an e hen their xpla that makes sense nation for symptoms , removes any from the patie nt, and generates blame about how to m ideas anage their sy mptoms.28, 29 Treat the Trea table Advocate spe cific treatmen ts that will he acute or chro lp nic conditions – use ladders, control dyspnoea in COP pain angina in IHD D and . Remember t o maximise treatment and sym term conditions a ptom control of longnd pain, whils treatment with po t balancing tential advers e effects. • Consider alterin g medication – ask if it might be m edication cau sing or aggravating t he symptoms . • 30-60% of p eople in chronic p ain have depression.30 Depression is four times more common in back pain (in p patients with low rima depression help ry care).31 Treating s with pain, inclu arthritis.32 ding • Screen for d epression and tre at appropriately. • CBT helps w ith MUS33 and with pain.34 It also reduces fatigue chronic in Chronic Fatigue Syndr ome.35 • Physiothera py and exercise t herapies help and should b e encouraged 36, 37, 38, 39 . • Communica te with other clinic ians involved – cons ider a shared plan agreed with the patient and professionals .

Sorrow wh finds no vent ich in te may make ot ars, he organs weep r .

Size & Extent Several A4 double sided or 4 page leaflets, all for PDF download from the Internet or printed on 170gsm silk stock.

Management of depression in older people: why this is important in primary care

Cautions an d Uncertainties

www.firststeptrust.org.uk

Useful Resources TRAILBLAZERS: several primary care mental health resources including those on the theme of MUS www.trailblazers-uk.net FORUM: Forum website has a number of useful primary care mental health resources http://www.rcgp.org.uk/mental_health.aspx

• • • • •

References

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Ring, A. et al. The somatising effect of clinical consultation: What patients and doctors say and do not say when patients present medically unexplained physical symptoms. Social Science & Medicine, 2005 October; 61(7): 1505-1515 Burton, C. Beyond somatisation: a review of the understanding and treatment of medically unexplained physical symptoms (MUPS). Br J Gen Pract. 2003 March; 53(488): 231–239. Henningsen et al, Management of functional somatic syndromes. Lancet 2007 Mar 17; 369 (9565): 946-55. Hatcher S, Arroll B. Assessment and management of medically unexplained symptoms. BMJ 2008; 336:1124-1128 Simon, 2005 – Simon GE, Von Korff M. Somatization and psychiatric disorder in the NIMH Epidemiologic Catchment Area study. Am J Psychiatry 1991; 148:1494–500 Steven Reid, Simon Wessely, Tim Crayford, and Matthew Hotopf. Medically unexplained symptoms in frequent attenders of secondary health care: retrospective cohort study. BMJ Mar 2001; 322: 767 Fink P. The use of hospitalizations by persistent somatizing patients. Psychol Med 1992; 22:173-80. Fink P. Surgery and medical treatment in persistent somatizing patients. J Psychosom Res 1992; 36:439–47 Kouyanou K, Pither CE, Wessely S. Iatrogenic factors and pain. Psychosomat Med 1997; 59:597-604. Fink P. The use of hospitalizations by persistent somatizing patients. Psychol Med 1992; 22:173-80. Extrapolation from Barksy A, et al. Somatization Increases Medical Utilization and Costs Independent of Psychiatric and Medical Comorbidity, Arch Gen Psychiatry. 2005 Aug; 62:903-910 Bermingham S, Cohen A, Hague J, Parsonage M, The cost of somatisation among the working-age population in England for the year 2008-09. 2010 (personal communication; in press) Stone, J. et al. Systematic review of misdiagnosis of conversion symptoms and “hysteria”. BMJ 2005; 331:989 (29 October) Morriss, R. et al. Turning theory into practice: rationale, feasibility and external validity of an exploratory randomized controlled trial of training family practitioners in reattribution to manage patients with medically unexplained symptoms (the MUST). General Hospital Psychiatry. July 2006; 28 (4): 343-351 Morriss, R. et al. Cluster randomised controlled trial of training practices in reattribution for medically unexplained symptoms. British Journal of Psychiatry. 2007; 191: 536-542

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

Carson AJ, Ringbauer B, Stone J, McKenzie L, Warlow C, Sharpe M. Do medically unexplained symptoms matter? A prospective cohort study of 300 new referrals to neurology outpatient clinics. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2000; 68:207-10. Escobar JI, Waitzkin H, Silver RC, et al. Abridged somatization: a study in primary care. Psychosom Med 1998; 60: 466-472. Kisely S, Goldberg D, Simon G. A comparison between somatic symptoms with and without clear organic cause: results of an international study. Psychol Med 1997; 27: 1011-1019. Fink P, Sorensen L, Engberg M, et al. Somatization in primary care. Prevalence, health care utilization, and general practitioner recognition. Psychosomatics 1999; 40: 330-338. Khan AA, Khan A, Harezlak J, Tu W, Kroenke K. Somatic symptoms in primary care: etiology and outcome. Psychosomatics 2003; 44:471-8. C. Nimnuan, M. Hotopf and S. Wessely. Medically unexplained symptoms: how often and why are they missed? Q J Med 2000; 93: 21-28 Byng, R. A whole systems approach to MUS in Plymouth; NHS Plymouth, Personal Communication, September 2009 Hotopf, M. Psychological Medicine 2004; 34:2:195-198 / Hotopf M, Mayou R, Wadsworth M, et al. Childhood risk factors for adult medically unexplained symptoms: results from a national birth cohort study. Am J Psychiatry. 1999; 156: 1796-1800. Bass C, Murphy M. Somatoform and personality disorders: syndromal comorbidity and overlapping developmental pathways. J Psychosom Res. 1995; 39(4):403-427. Dowrick CF, et al. Normalisation of unexplained symptoms by general practitioners: a functional typology. Br J Gen Pract. 2004 Mar; 54(500):165-70. Salmon P, et al. Primary Care Consultations About Medically Unexplained Symptoms: How Do Patients Indicate What They Want? J Gen Intern Med. 2009 Jan Peters S, Rogers A, Salmon P, Gask L, Dowrick C, Towey M, Clifford R, Morriss R. What do patients choose to tell their doctors? Qualitative analysis of potential barriers to reattributing medically unexplained symptoms. J Gen Intern Med. 2009 Apr; 24(4):443-9. Salmon P, Peters S, Stanley I. Patients’ perceptions of medical explanations for somatisation disorders: qualitative analysis. BMJ 1999; 318:372-6. Hatcher S, Arroll B. Assessment and management of medically unexplained symptoms. BMJ 2008; 336:1124-1128

• •

One in four older people have symptoms of depression that require treatment Fewer than one in six older people with depression discuss their symptoms with their GP and only half of these receive adequate treatment Physical illness increases the risk of depression Untreated depression is the leading cause of suicide among older people, with men living alone at particularly high risk

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

Robert Peveler, Alan Carson, Gary Rodin. Clinical review; ABC of psychological medicine, Depression in medical patients. BMJ 2002; 325:149-152 (20 July) Robin Waxman et al. Community survey of factors associated with consultation for low back pain. BMJ 1998; 317:1564-1567 (5 December) Elizabeth H. B. Lin, et al; for the IMPACT Investigators. Effect of Improving Depression Care on Pain and Functional Outcomes Among Older Adults With Arthritis. JAMA. 2003; 290:2428-2429 Kroenke K, Swindle R. Cognitive-behavioral therapy for somatization and symptom syndromes: a critical review of controlled clinical trials. Psychother Psychosomat 2000; 69:205-15. Morley S, Eccleston C, Williams A. systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials of cognitive behaviour therapy and behaviour therapy for chronic pain in adults, excluding headache. Pain 1999; 80: 1-13. Price JR, Couper J. Cognitive behaviour therapy for adults with chronic fatigue syndrome (Cochrane review). In: The Cochrane Library, Issue 1, 2001. Oxford: Update Software. Department of Health, Physical Activity, Health Improvement and Prevention. At least five a week. 29 April 2004 Koes BW, Bouter LM, Beckerman H, van der Hiejden GJMG, Knipschild PG. Physiotherapy exercises and back pain: a blinded review. 1991; BMJ 302: 1572-6. NA Singh et al. A randomized controlled trial of the effect of exercise on sleep. Sleep 1997 20: 95-101. Pate, R. et al. Physical Activity and Public Health – A Recommendation from the Centers for Disease Control and Prevention and the American College of Sports Medicine. JAMA 1995; 273:402-407 Neighbour, R. The Inner Consultation 1987; Radcliffe Publishing Ltd; 2nd Revised edition (Oct 2004) Pendleton, D. et al. The Consultation 1984; OUP Oxford; 2nd Revised edition (24 April 2003) Salmon P, Peters S, Stanley I. Patients’ perceptions of medical explanations for somatisation disorders: qualitative analysis. BMJ 1999; 318: 372-376. Morriss R, et al. Cluster randomised controlled trial of training practices in reattribution for medically unexplained symptoms. Br J Psychiatry. 2007 Dec; 191:536-42.

outcome.

linked to poor

medical

Referral to an Old Age Mental Health Team or single point of entry should knowledgeThis fact sheet presents curren t about be considered if there is diagnostic difficulty, risk of self-harm or suicide, and depression, the links between CHD and best clinica l practice. neglect or poor response to a course of two antidepressant treatments or psychological therapy Depres

sion increas es CHD in

Interventions to increase social participation, physical activity, continuedthe inciden ce learning and volunteering, and reduction of fuel poverty can prevent healthy peopleof depression, particularly in older people

• Depression in health their risk of subse y people increases quently develo CHD by 60%, even after taking ping account all the into other known cardia risk factors1. c • There is a dose effect with clinica depression having l • Increased risk of coronary heart a bigger risk of develo pingdoubles disease: depression almost CHD than depre ssive symptoms risk of later development of coronary alone, although the increa se the risk heart disease after adjustment forby just fewer latter than 50%1. confounding variables.14,15

January 2011

Primary Care Gu Early interven idance: tion in psych after bodies s – Looking Principles osi as wellcoll of as mi ndves car abo rati e

• Individuals with prominent physic symptoms of depression, such al fatigue, may be as less to active treatm 5 likely to respond ent and more likely to have worse cardiac outco mes than others.

Pro-active, syste

matic and

co-ordinated care organised by Treatment liaises with both a case manager who imp Key rov lear GP and speci espoints ning alist depression but The depression case manager • In those not with psychosis •Assesse cardiac out sneedsofeach 66% of prema and i com nfect patients e ious diseases c•Negotia ture death s are Recen omp tesex

September 2009

due to tre

ared

t NICE guida plicit treatmentplan to 33 atable cardiova • Phy % fro nce direct based on best sicaling treatment of heal icide theth issues i scular, pulmon evidencem su depression treatment and injury mpac and in andp ary t neg people with quali atient physical health ative prefe ly on rence self-estee life problems propoty of m, mental heal •Co-ordinatesde such people sed that • Adv be treate th, stigma, disc erse alifest liveryofcare d using yle fa care” model. 6 “stepp rimination ed ctors inclu •Particip In thisdiabe atesi ding modetes o nthe smo l peoplpera delive depression are king, e withte very ea (e.g.C ryof anticare psyc starte rly o BTor socia hotic d on llow n in the co BA) medication rel deter treatments includ intens mina urse ity Changing demographics Co-morbidity of mental ated weight ga •Prov guided self help, nts of healt idesmedicationm of psychosis and are po h physical activa ing in an d werfully influen anagement early phase of p tion• The and comp In 2008, there were 18.3 million people and physical illness •Proactivelyfo uterised CBT. This stepp ced by sychosis llow-uppatientst risks offers pri ed care , avo aged 60 and older in UK.1 By 2033, mode maxim mary care an im o l isid premature physic appropriate for Co-morbidities are the norm in later iseadheren use in people ce al illness a the number of people in the UK aged with CHD. life. Thus, mental and physical health nd reduce healportant opportunity to pre At the mild end vent or modify th inequality 75 and over is projected to increase problems of older people are entwined and of the spectrum • Increased risk of stroke: increased physical activa from 4.8 million to 8.7 million. For manifested in complex co-morbidity.8 tion may impro appropriate Why psychological distress is associated ve mood and physical is this those aged 85 and over, the projected outco impo mes. rtant for primary Physical illness is associated with increased with 11% increased risk of stroke.16 increase is from 1.3 million in 2008 to Increased smoki care? SSRIs remai Antidepressant ng causes much RCGP & RC PSYCH • Compared to risk of depression. n medication and Many thousa first choice 3.3 million.1 the excess itythe people with CHD of people for treatinof people mortal nds of people cognitive behavioural therap with menta with mode g • Physic depre and with l no at [2] health ssion, rate psych al high y health (CBT) to severe depre Risk factors for those with depression problems. • Depression is three times as common checks: only more suitableosis areor in people with for people withrisk of dying ofisphysic ssion, 49% of servic users report being twice as likely al health proble in their twenti are mode e to moderate in people with end-stage renal failure, Prevalence of depression to have furthe • There ismild ever offered a esrate ms and depre though they have depression insolder thirtiesssion, a potent interac health check. r coronary , at an age when depression who have: physical event primary carebeen shown or tion between [17] chronic obstructive pulmonary disease would not usuall which only mode to have risks in older people • Even when people of life.2 die and have worse quality y consider active i. a history of link to mental disorder st yeffect primar health risks are in peopl or secon since smokers and cardiovascular disease than in previo are 44% dary e with tion. uslikely preven detect episod more ing CHD. 7 treatment rates es Key learning One in four of older people in the moderate of p type to develo 9,10l wellbe menta Intensity of • Whilst the Febru remain low; rates ed • People er for toessever diabet people who areworkin in good physical health. ary 2010 • Recent (less than 3 months) major 2 treatmwith exact mechanismpoints g togeth e depre compa treatment ranged entsschizo of nonssion, red with phreni is increa community have symptoms of depression.2,3 or okers, a and non-sm s are include more ii. failed rising sed from 30.2% for disord to bipolar ven, depre to respo physical illnessunpro or hospital admission er die to 61% intens • Smo to an nd in ssion diabet 62.4% averag • Depression is more than seven times ive those to king low psych is es, The risk of depression increases with for e smoki assoc intensityng over 20 25alyears earlier hypertension, ologic is aiated treatmentsthan with more smoki psychcigare ologicttes and 88.0% for and the genera • Chronic illness a day.ents dyslipidemia. al treatm antide ng, less physic major dete l popula more common in those with two or more [9] (such rminding press age so that 40% of those over 85 are ant [18] ants, tion. [1] With depen • More •d offailure poorer diet,• and 64% guide as activity, healtoth approprialate prema those with probab selfofhelp) on • Primary care ture ineq • In receipt of high levels of home care, deaths reduc chronic physical conditions.11 ed adherence support, respo affected. Major depression is a chronic areless y for le psychosis record due ndualit intens were smokers treatm to treatab to thos thos ive treatm vascular, pulmo to ecardio December 2008 lee with poorer for a range s: data recording is with compared with es rehab Safet ents, including residentialents care•orDos men of esom men y andpsych ilitativ nary and infecti patient illne tal disorder with the majority of older effica illne progra e mmes prefer of health promo diseas med.icatiand Depression is also associated with increased cy in sspopula 29% without ence ousdemo osis es (66%)tal have • Depression• Com are able areas: cardio of previo been a large on histor tion than from ss cany(33%) • Recent bereavement us respo is also bina iated be vascular risk patients having a recurrence within stoppsych tion survey of edsmo sign nse. suicide and injuryto nstrat in iatric people mortality and risk of physical illness. . [2] ifica factors in king ntly with ity. NRT improves morbid particular are increased platele assoction with CHD reduced with citalopram• 976% Thesecess [10]using less likely to be treatm • Social isolation and loneliness three years.4 • The t ents in those differe of in daysand thoseinwith have ation ntialnot recorded or acted heart rate variab stickiness, reduced mortal their of rates recen upon yet • Increased mortality: a diagnosis of ants may • need using cess assoc first ity been t than gap has worse ACS e of episod sertrapsych iatedinwith ation for the genera ility due to auton line 8,10 Excessive alcohol use recent osis press . Other anydecad ned are smoki impro Smoction, l population. Some groups are at higher risk of [19] antide dysfun SSRIs esveme lic 65 omic particu kingcircula ngare depression in 3. those over increased cardiac outco Tricyc regula nt larly – the likely in from heart to be as efficac • Those rly [11] diseas % in first bigg ting meeorinsurviv ious • Fuel povertyfactor withand inflam est youngal, schizo 12 by 10-25 depression: Care home residents smoking cessation,subsequent mortality kille mator safephreni er people Smokisng thoug y r 70%.ed though: Thus those potential forincrea only one and a hhave a 10 fold 6. Lowered report to bebyreduc assays is the dysre aged study largest availab gulatio tions drugsed following 5) 25 tole) er, depressed was intera cause reduc n ofofthe death 44should • Persistent sleep problems be desig now ing (where up to 40%Howev may be ctions dose rate in hypot can preven of experi the er ned be physi from 13 , measu UK and side-e halam Depression is associated with 50% adequ table illnessto exam ence smokin People with schizo with respira cal symptoms: red ic-pitu medications 6.6x smoke ately g cessat before inecardio tdiseas week. Furth higher patien prefere.ence itary-a vascu rs dying cardia ulary of these ion.[16 [12] may affect ffects tory drena lar mortal c outco phrenia are less on laverag types come doses are ] With earlier and older South Asians most at risk.6 all axis, e 10 yearsimproveme mes ityclozap of which than non-sm olanza National Form • Living in a care home than of drug. increased mortality after British inng and healthy contro severa an agepine,ed • Smoki and likely than match theine could lead okers.[ 25% l strengths tochoice nts within controlling for ed with • Dementia outco d. with dementia dosel popula genera ls to report physic induce in depre to1] In 2005 weaning. A high deaths attribu reduction s metabolism allow gradual Between 20 - 25%reduce of people in thecUK, study during cardia should tion. mes.3 table to smokinworse confounders, which is comparable with in that requir spontaneously. al symptoms first week ofssion dose patch [3] occur of some antipsychoti were very should be used g were 109,16 those [20] 8 cessation and direct cost of levels may be c medication, also have symptoms of depression.7 blood levelssmall line,who then further Sertra 4 and for smoking to NHS (andnorma resulti in • Some ethnic groups are at higher risk llybly the effects of smoking.13 ued cessation. Wha • Peopl smoke proba smoke taken .on a weekly t caus more e rswho rs requiri was £5.2 billion. other Smoke than 20 ng es these prem SSRIs contin ng have therap basis until levelsmay per whodevelo cigarettes increa alsoday. of preventable stabilised.[16 smokepatdepre [2] Combining reduc sed )doses What can be e future can be suffer least ssion ‘phy after ] ies, which largest cause 20 cigaret ing an also have reducecardia sica case 2. Doses done? acute l’ deat d by up management atureirrespGum: c event tes a day and collab a 61% coron Smoking is the ective(2mg/4 of fluphen to halfs,followi hs? rs dying increas orativ of wheth mgcessa edary smoki chewe (ACS) risksyndr Prevention, monito e careazine ng ome compaare and ng of type er they UK with smoke d when some 1. strate red with Lifest evennon-sm 2 benzod occurs impro urge tion. diabete depre gies nonspecia yle more to [13] ) iazepin illness in the ve up s smoke ring involv issues ssion, than to at risk3]of furthe list services (see and interve okers.[ 15 es should ing : Popula proba pieces cardia extremely early bly years earlier daily. be reduce as the r experi 25% inencing event Peoplec with box) 3. Medication: dare result of their by up to anti-pSublin s or death4. first week are tions at least 20 and rapidly when ning for individ on average 10 reserv an epidem latelet menta gual of cessat ed effect. tabletsSubsta rs who smoke prevent future icion.[16 with most 1 of cardio risks appear ntial eviden 3. Tricycl : one (2mg) riskuals significantly more l health problems smoke ] vascular some factors ic antidep ce hour increased physic major those tablet per smokers. Smoke or allg antips implicates treatm e and such ressan smokin as sever ent obesit can ts may resist ychoti 20 cigaret as the lead agenc al disease. Primary care for also have a 61% y, smoki Mirtaz need to reduce Smoking is a experience propor than others [4] and therefo in causin seden depression. tescs ng cessation apine ngbeand d byant worse daily tary per 10-25% g or and two ning cigarettes a day lifestyl hour and y [21] in meetin re red with nonvenlaf weigh tionally even for those es.inThose tablets first week.[ axine t gain, Explain how smoki al and mental health of health health needs smokin g the physical with16] dyslipi diabetes compa greater smoke related harm. consid further g are psychosis aresafe in diabet 40 Furthe demia CHD,es. of these patien ered disadv physic r dose ,daily. risk of type 2 and determinant tes and[14] antage Nasal reduct can be introd cigaret Why ation. d by be ions may improve both ts can: is spray: 2 social maxim this health continu determ require 1. Evaluate physi um dose uced impo those with doses of medic if edand inantsSSRIs d with cessat smokers. ineffec face 2for sprays of 32 are sprays • Metab ion.an even greate ttolera tivesyndro per hour or cal health risks: and also reduce or rtan perolic inequality for poorly day. py Smoking and men disease epidem r cardiovascu GPs? problems screening and me Thera t is ted. provide Earl health 2-4 l ss cemen times y lar ic than Sign menta 3 interve tal illne higher Inhala in people e Repla

Sm Guidance On Primary Care alth and Mental He Smoking the killer

f rum fo

Depression wor Pharma cysen Guisdance on Sm cardiac pro oking and sis Mentalgno Hea

lth

Key learning

People with others and antly more than y even smoke signific ence proportionall therefore experi -related harm. greater smoke

Smoking and mental illness

points

mental ate support, With appropri tal illness those with men smoking. are able to stop

increased iated with an Smoking is assoc iatric 5 all major psych prevalence of suicide rates. 4 well as higher disorders as lifetime risk of increases the 6 Smoking also problem. mental health developing a

for people with Life expectancy r compared is 20% shorte 7 Since smoking schizophrenia l population. to the genera increased for most of this are is responsible premature deaths 8 mortality , many riate smoking approp with preventable rt. cessation suppo tobacco the amount of of r Furthermore, to the numbe smoked is related y symptoms and, after anxiet .4, 9 depressive or symptoms reduce cessation, such

rventions

Effective inte exist

support such rapy and other Pharmacothe abstinence can increase problems as counseling with mental health l rates in those as for the genera to similar rates11 10, population. have with mental illness e However, people less likely to receivprimary been usly in previo tion interventions smoking cessa

Smoking and medication

Antidepressa

nt drugs

GP Gu d n Em g ng P ho & Young P op Wh You N d o Know

biggest

care.12

of ses metabolism Smoking increa some antiations including apine), different medic lics and mirtaz depressants (tricyc pine, olanzapine and (cloza anti-psychotics and opiates. benzodiazepines plasma haloperidol), lower antly in signific are This can result re, larger doses levels11 and therefo therapeutic effect. similar required for a

Client feedback: “I have been delighted with their customer support: highly professional, friendly, attentive, thorough, speedy. The quality of the work speaks for itself and explains why I have returned on many occasions.” – Dr David Shiers, Chair of National Early intervention Leads Network at Iris Initiative Limited and Chair of IRIS at Iris Initiative Limited

points

• Depression is a risk facto r for CHD • Depression worsens card iac prognosis • Case finding of depressio n in people with • Co morbid CHD is advo depression is cated by QoF improved by medication and • Evidence for depression treat psychological treatments ment improving cardiac outc omes is curre ntly unavailab le

Introduction There is good evidence for the effectiveness both of psychological interventions and antidepressants for the treatment of depression in older Depression affects about 20% of peopl with CHD and people e is

oking

If you would like further information, including information about “word scripts” or would like to comment on this guidance, please contact Dr Anand Chitnis, anand.chitnis@nhs.net or via the website www.trailblazers-uk.net

Key learning

Key learning points

Investigation s and Referral s

charity providing employment and training opportunities for people excluded from ordinary working life because of mental health conditions and other disadvantages.

Primary Care Gu Treating depre idance: ssion in peop le with Coronary He art Disease (CHD)

February 2011

ation for Smoking cess tal illness those with men improves significantly ical mental and phys reducing the health while ature death. risk of prem on can icati Doses of med reduced be significantly ation following cess

illne

ss On average, Initially offer Nicotining those who continue the life expect ancy ng reduction schizophrenia is 25 years shorte of a person with (NRT) to all, includ supports smoki with the genera r compared l population.[5] to smoke which Since responsible for to cessation. most of this increas smoking is as a first step [6], many prema or ed mortality ture deaths ement in group Encourage engag cessation counseling. appropriate smoking cessat are preventable with ng ion support. Furthe individual smoki dary carerelatedrmore, the amount of tobacc o smoked is psychiatric secon to Coordinate with Stop Smoking Services sympto the number of depressive or ms and, after anxiety NHS cessation, such tion services and symptoms g smoking cessa up health reduce.[7] [8] to offer ongoin Smoking cessat of a more joined ion has been support as part associated with worsening of e. depression in a promoting servic a mental statea review showed that smoke minority.[9] However, tion, monitor -free policies psychi a cessa ing atric since in clinics Follow sion those with depres ence an illness even when had no negative effect on mental especially of experi it led to withdra stop smoking [10] wal symptoms. 14 minority who sive symptoms. depres in se increa Effe

Cessation and medication

metabolism ng can reduce Stopping smoki in higher, ation resulting a few of some medic blood levels over mended sometimes toxic fore, it is recom days.11,13 There that:

P m C Gu d n nd M n H h

of The key role primary care

of clozapine (and 1. Blood levels ble) assays availa olanzapine if ured before should be meas tion.13 With smoking cessa olanzapine, 25% clozapine and should occur tion reduc dose of cessation and during first week levels taken on then further blood levels have until a weekly basis 13 stabilised. e and nazin 2. Doses of fluphe should be reduced benzodiazepine in first week of by up to 25% 13 cessation.

on D b

Role of phar to being:

f forum

mac the rest of society due Psych

with schizophreni

s risk factors

of Emention rginforg cardiovascu

tor: 10mg/ cartrid ge used witha receiving lar ists antips mouth osis Psychosis . [22] ychoti is one piece. plastic • Drug / subst Pharmacists cs Dose ofinitially thethan most ance intoxication upintoan • More often • Initial evalua seriou days–condi 12approp referetions riateper cartridges puffed nce20popula tarypatient position to: sedensee and are in a tion to assess for (oftensdue (a frequent co-mo Emergingcardio minute tion. that [5] hour. to the mental young s every can metabolic and psych disorder or sedati affect osislartends rbidity in first vascu a Lozen ges:n: risk. not to ng antipsychoti 4.perso • Explain Genet 1mg, episode psych present•inProvid 2mgs:and 4 mg ic factor howines). medic c smoking cessat ‘neate parce 15% of drug-n osis) up to maximum at least per day. ls’. ion can improv individ annua physic Many • 15 aïve Suicid l routine physic al and GPs suspe • Less withlifetim e uals e – 10% menta health • Drug withdrawal first-ep likely health ct that al screen to leat Indica eisode ingthing some fruit and vegeta risk; psychosis have quite elevat for smoki tions: states ed • Highlig usual gum, fasting is ng ‘not (due status ly bles inhalat pressu ht totopatient glucos within first right’ priorre, [4] higher ors e levels, and license s and costprescr lozeng 5 yrs; mass index (BMI) , blood • Liver function tobody insulin higheslevels of health d for the emerg highe both are of of planne ibersier and smokin st cortiso the risk ofdnutritio foods, ence other measu reduction disorders need lack at (or g cessat l, clear 1st and for nal of relaps reduct three psych ion knowle doses re and ion. of times e intra-abdomi osis. obesity such dge of some [1] smokin Patche upon skills). as much or poor g s, fat medica cessation (see • Systemic infect subling nal cookin as waist circumference), tions ual tablets as age g • spray above). 88% and Body are andMass ions Early symptoms end Index fasting blood license nasal up -match d with only • Coordi • Twice ed for glucos no plasm contro job which nate pharm as likely e, and • Nutritional NRT a lipids) – a gtscessat lsmokin subjec are often should . [23] acytosuppor path develo with beresista (correion. used toinsulin All difficult •toMonito deficiencies lating t p type II diabet for and inpatie 8-12 l exclu mellitu define weeks continuedsocia nce) sion nts.psychi nity es or indee r side [5] atric care with commu [15] butlymay be [2] effects possib after this time. d uncoverotropic by neuroe explainable • CNS abnormaliti may includ services, primar care• and ndocrine respon 2-3 times medic NHS Stop e: ation on physicof psych y Its Speed moreSmoki es se to persisting likelyngtoServic distres ofs. action al health using be obese ongoin In appea : Differe es to [6]; additio ingturn smokin guidelines. [13] offerlinked first rance nt n familia • Metabolic disord to raised g cessat • poor sleep their can produc speed ion suppor cardio beNRTl links have ts vary with , panic, mood vascut lar more longofbeen bewild nicotin diabet in es ers as mortal joined up • Particu part of ity. e deliver recogn a [7] withering health larly y and effectiv anmost ised. likelypromo nasal for individ chang to smoke tion service spray eness ual. es rage 2. Encou tobacc. o… GPs • Encourage effectiv we e,As 5. The are lozeng then tablets/ participation use of Nicotin oftens, Seek specific es, invers 2. Smoking: inhaler ethe care first e Replacement in patche based • care point law? evide socia (NRT) the s decisi larges conta People of on with nce of psychotic l to withd effectiv inform psych Therapy gum the ons ct with including thoset cause of preven with rawal,ation osis e.[17] illness inallthe least a Combi receivning isolatabout health eprofes ion, loss who continue subop treatment and thinking. The sort of smoke UK with smoke a nicotin timal ofhealth siona which suppor promo job, broke rapid-d to table ehealth despit l. patch quest tion elivery care, rs e with ions their interv dying n ts 10 relatio form smokin a years high could ention of risk nship g reductiononasaverage a single NRTfor first step toearlier include: is more s. s: than non-sm serioueffectiv cessation. ctive intervent s physical Theredisord type • early• Help ers: of nicotine replace okers. [8] a patients unders is overw psych helmi evide ment.[17] e than ions exist otic thinking tand • Ensure that important Pharmacothe offs of medic particularlyng suchthe potential trade • Have you felt that This is nce a choice of NRT for the as suspi • Diabe rapy and other with highly benefi ation improv something cion, mistru tstes: is available agitate fewer dependent and of support such ing mental d patient counseling can Pharmacists sympt ening early odd might be or eye s. intervroutine as in the illness are also increase abstine but inst glycae going on that some cases increa health ptual oms : mic and lipid control. checks, poorer percerisks with mental health nce rates in those and support people in an ideal position to monito you sing cannot explain? ofchang physices. [16] problems to similar al illness. r • Bup who are trying If the uncer ropi in Suicid genera a the following to stop smokin rates tain, do not on e risk ble in l population.[11 is halved [3] ways: g ] [12] However, as for • Have you been ement is availa withrage mental illness change as adole simply dismiss people 1. Pharmacists Nicotine replac to encou feeling that • Buprop Over rion iswill have previously an atypical antidep scence or due can legally supply and strengths likely to receive people are talkin been less acts as50% substance misus e a job ressan to an adrenasecur t which variety of forms through Patien medication smoking cessat tability. g about you, line and t Group Directi e. Be prepared ion interventions primar dopam[4] • inhibito ence and accep If caugh NRT y care.[13] ine reuptake watching you oral r ast very ons (PGDs) or prescribe if they patient prefer well asearly, keep a watch in to nicotiniticisantago or giving you and faster-acting are qualified as ing brief. Follow reducin nist thereby possible a g nicotin or supplementa hard an independent Combining patch Side effects include mild to e time up delay craving misse a for ry prescriber. or, sbetter d appointmen no reason? and withdra y. Smo sympto , ms.the wal prevent t. Take family improves efficac or nose. king and medicati 2. Monitoring • Have you been concerns seriou onset of a disab of routine pharm of mouth, throat on Smoking increas Dosin sly; they can ling feeling, seein acy interactions psychg:otic local irritation startillness opportunity to 1-2 weeks es metabolism ve often g provide impor is an or hearing things encour be effectitions . [5] before planned quit of different date at 150mg tant clues. (community pharm age people to stop smokin been shown to medica that others daily for 6 days, a11 including some antidep phreni g cannot? Bupropion has (tricycl twice daily for schizo then 150mg ressants ics and mirtaza lifestyles as part acists promote healthy maximum 7-9 depression and pine), antipsy Who of the pharmacy with (clozap for those with at Risk Sideis contract). • Have you felt ? importweeks. effects been associatedsome ine, olanzapine and halope chotics 3. Pharmacy-ba : the most especially sed health trainer although it has ridol) [14], Psych ant side effect is seizure depression. benzodiazepines and osis and Key y s the impor and may is suppor about lear anxiet buprop enhan tant opiates result t which a pharm ning points asion in some way, ce is in significantly .[15] This can comm increased is contra and bipolar affectiv on indicated in as insulin acy offers to or that someone who lower plasma with seizures therefo you have powe disorder and depenedent er levels wishes ve disord re, larger It is associated epileps [12] diabe side to affecti stop rs and r effects doses are y. Other that let you do 1. Psychosis smoking. Previously weinclude dry mouthtes. in bipola therapibed things which is usually eutic effect. Howev required for a similar relied on family contraindicated , constipation, prescr nausea and insomn Smoking cess other cannot? er, following smokin It should not be cessat history to alert ia. heralded by ation prescrib ion,es doses of these and epilepsy. of seizur g a gradual Bupropion forus to risk. Yet only This requires medications will increase riskbe reduce ing a small a coordinated those with menta d. The presence deterioration need to proportion with drugs which nts and some approach with Buprop and secondary of those with l illness: of any of these in intellectua c antidepressa primary psychosision has been care prescribers shown to be effectiv also alter such as tricycli symptoms in l those with and social func have required dose Cess to manage any ansion e in Bupropion can depres ation and med imme a distressed young reductions upon tioning anddiate family as antischizophrenia. anti-psychotics. Howev person should cessation. memb ication er, since er with Stopping smokin medication such it has psych lead you to seek been osis. 2. associ Nico g blood levels of GP increas can But nts. ated reco tine reduce we ed speci with now anxiety gnition of early replacement metabolism of alist advice and antidepressamedication resultin know some considered first-lin: and depression, it is not psychotics and Several differe changes, clinic blood levels over g in higher, sometimes toxic for potential psych assessment e. MHRA (2009) • buprop The life time risk nt forms of NRT al intuition to be more a few days.[12] [16] advised that osis. ion should notof psych and use of locally can be prescr it ed is recom been report Therefore, and acting on ibed be prescrosis agreed protoc ispeople 3 indepres than d that: with ibed to 100 [6] Varenicline has fewer side effectsmende considered in ols can also be family sion or suicida order to improv 1. Blood levels have l thoughts.[18] Assess for ris concerns are e access. effective and It usual reports of of clozapine (and Interac ly tions: Patches: 16-hou the startsbuprop 15 However, since olanzapine if whenion r and 24-hour young should bupropion. early detection. key to prescribed with not be [7]: and suicidal available with patches are other drugs that • seizure of depression 80% aged betwe no difference ed, can exacerbation in review cause efficac s en such 16 being y. Both as tricyclic antidep tly – 30 Ask yourself • and ressants 5% antipsy ideation are curren d for those with are aged chotic15 medica require or is tion less data althoug further h this

sation

Smoking ces prescribing

.

mental illness

It is about 3 times more common for those living in inner city areas [8]

Prolonged Cann abis use increa the risk of devel ses oping psychosis [9] Awareness of those at most risk combined with sensitivity to the earliest symp toms can allow us to predict individ uals with 30 40% chance of develo ping psychosis. [10]

“Would I be surprised if this turned out psychosis withi to be n the next 6 months?”

What should I do?

If you suspect the possibility of an emerging psychosis then it is important to act promptly. Consider and check out for physical illness e.g.


Survey | A data collection book for a primary school Brief 

AmbAssAdor

scheme2011

PuPil

What is a P and what dupil Learning Walk achieve? o we hope to

GOOD LUCK!

< At each vis it the host sch ool will provid <This visit wil e juice and bis l be from 9.4 cuits. 5 – 2.30 and by the host sch will include a ool. school lun

ch paid for

Schools involved: Roundthorn Community Primary School St. Annes C.E School, Lydgate St. Annes R.C School, Greenacres Royton Hall Primary School

The brief was to keep the colours and design fresh and age-appropiate. The booklet was designed to give the children clear guidelines where to enter their hand-written comments and enough space to do so.

Size & Extent

PuPil Comments Regarding My Own School

AmbAssAdorschme2011

The idea of a Pupil Learnin g Walk is for own school. you to act as You will be vis a researcher iting other sch the school env for your ools in your are ironment, the a and observ teaching and rewards and ing learning, the sanctions, the dinner hour, the structure of the uniform. You school day and will be lookin g for examples the school schools. of best practic e in your par tner As well as the questionnaire that you hav a focus for you e designed, you r visit decide mig d upo ht have general impres n by your hos sions you hav t school, as we e gained of the ll as the same year gro school. A hos up will accom t pupil from the pany you for teacher who the day and will oversee there will be your visit. In for your notes a link your booklet from each vis you will have it. space In the follow ing term you will attend a findings and special meetin prepare a fina g to discuss you l report. In this named but wil r report the sch l be referred ools will not to alphabetic improvement be ally – you wil s for your ow l be recomme n school. nding We would like you to give a presentation govenors of of your finding your school. s to the staff and

AmbAss A d o r s c h m e2011

PuPil

Roundthorn Community Primary School asked us to design a 28-page book for primary school children who were participating in their Ambassador Scheme, visiting other primary schools and collecting data.

General Impressions of the three Schools

__________________________________________________________ __________________________________________________________

Visit 1

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________ __________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

Visit 2

__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________

__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

Visit 3 __________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________

28 pages, A4

Material 120gsm uncoated stock The client wanted to bind the books themselves.

__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________

Page 1 of 25

__________________________________________________________ Page 23 of 25

____________________________________________________

2

How does the host school let you and your parents know what is happening at the school? (Newsletters, parent mail, school newspaper etc.) ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

3

Do you think the pupils knew what to expect from the teacher and the lesson? Did the teacher clearly explain what was going to be the learning objective of the lesson? ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

4

Do the pupils feel confident to speak out about the issues in the school? What opportunities are given to the pupils for this? Do the pupils feel as though they can go to their teachers and talk about issues? ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

5

Do the younger children get as many opportunities as the older children to voice their opinions about the school?

Does the host school have a set of school rules or similar? What are they? ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

2

How does the host school reward good behaviour? Do they have Golden Time? If so, what can children do during Golden Time? ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

3

Does the host school have an area that displays their achievements? What awards and achievements have they got? ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

4

How does the host school celebrate children’s achievements? Are parents involved in those celebrations? ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

5

How would you rate relationships in the school? Excellent, Very Good, Average or Poor? Pupil to pupil? Pupil to teacher?

1

Does the host school have assemblies every day? What time of day? Who leads the assemblies? ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

2

How are lessons organised at the host school? Timings? Subjects? Etc. ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

3

Do children know what they will be doing throughout the day? How do they know? ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

4

Do the timetables change during special occasions or events? ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

5

Do the pupils have a say in the curriculum? Can pupils take up positions of responsibility such as Sports leaders?

1

What extra curricular activities does the host school offer to its pupils? ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

2

When are the extra curricular clubs run and who runs them? ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

3

Are there any clubs on offer that are not sport based? ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

4

Does the host school run any clubs that are based around learning? (Booster, exam revision, SAM learning, Language Clubs etc.) ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

5

Do the pupils have any say in what extra curricular clubs are offered? Are they happy with the choice? ____________________________________________________ ____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

____________________________________________________

Page 5 of 25

Page 7 of 25

PuPil School Dinners & Lunchtime 1

Does the host school provide activities for the children to do at lunchtime? What are they? Are they run on a rota basis?

2

Are the school dinners tasty? Are they healthy? Do the pupils at the host school have a say in what they have for dinner?

____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

3

Was the dinner hall a nice place to eat? Did the children have to eat their dinner quietly or was it busy and noisy?

4

Are children who have a packed lunch allowed to sit with the children who have school dinners?

5

How would you rate the relationships between the lunchtime staff and the pupils? Excellent, very good, average, poor.

____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

AmbAssAdorschme2011

____________________________________________________

1

PuPil Extra Curricular

AmbAssAdorschme2011

____________________________________________________

PuPil Timetables/The School Day/ Organisation

AmbAssAdorschme2011

Does the host school have a School Council or similar? If so, how does it work? Who runs it?

PuPil Rewards and Sanctions

AmbAssAdorschme2011

1

AmbAssAdorschme2011

PuPil Getting your Voice Heard/ Pupil Voice/Communication/ Everyone Matters

____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________

Page 9 of 25

Client feedback: “I am very pleased with the results! Thank you for efforts.” – Lisa Lockett, Deputy Head Teacher

Page 11 of 25

Page 13 of 25


Magazine | German not for profit organisation

D e krea ve Ku ur des Szen us D

H

W

001

002

Inhalt

05

w

W W

m

W

H

M

38

M m

09 w

11

m

W

13

D

14

W

m

D U

32

D

uch nach dem Me M

W

M

MM

M

W

01

W

W

w

M

a

20

w

D M W

04

40

m W

W

My hos 2012 und d e Sehn

M

W

w

Inhalt

34

m

G

07

m m

W mm M

20 w

w

ffl m

H

m

05

22

m W

W W

43

06

w W

G m

m

m

W

26 w

W

09

30

D

W

10

M

34

mM

Ö

16

W

39

U m D mm

8 Ein Gespräch mit Dr. Tom Steininger über die Zukunft von EnlightenNext

Wir wollen Ideen säen und helfen, eine Bewegung von Evolutionären zu unterstützen, die sich zutiefst für die Gestaltung unserer Zukunft verantwortlich fühlen.

www.enlightennext.de www.enlightennext.de/radio

13

Denkanstoß Wir sind viel mehr als nur eine Zeitschrift. EnlightenNext ist eine gemeinnützige Organisation, die es sich zum Ziel gesetzt hat, die Evolution von Bewusstsein und Kultur voranzubringen. Wir entwikkeln viele Programme und Veranstaltungen, um diese neue Perspektive und diesen evolutionären Geist zu vermitteln. Eigentlich sehen wir uns als einen spirituellen und kulturellen Think-Tank. Wir wollen Ideen säen und helfen, eine Bewegung von Evolutionären zu unterstützen, die sich zutiefst für die Gestaltung unserer Zukunft verantwortlich fühlen. An welchen neuen Initiativen arbeitet EnlightenNext gerade? An einem mangelt es uns bei EnlightenNext sicher nicht: kreative Inspiration! Und ich bin mir sicher, wir werden noch mehr als bisher daran arbeiten, diese Bewegung weiterzuentwickeln, die das Magazin EnlightenNext von Anfang an unterstützt hat. EnlightenNext Impulse wird auch ein neues Fo-

rum für Information, Inspiration und Austausch bieten. (Wir freuen uns sehr über Leserbriefe zu unseren Themen!) Unser wöchentliches Webradio „Radio EnlightenNext“ ist zu einem wichtigen Forum für deutschsprachige Pioniere einer neuen evolutionären Kultur geworden (sehen Sie dazu Seite 4). Auf den Seiten 16 und 17 finden Sie eine Übersicht über unsere vielen Veranstaltungen im deutschsprachigen Raum, die wir zum Teil in Zusammenarbeit mit unseren Partnern organisieren. Und ein besonderes Highlight ist das neue Buch des EnlightenNext-Gründers Andrew Cohen: Evolutionary Enlightenment (einen Auszug daraus finden Sie auf den Seiten 14 und 15). Von Ken Wilber als „eines der wichtigsten spirituellen Bücher, die in der Postmoderne geschrieben wurden“, bezeichnet, ist es im September 2011 erschienen. Und Anfang 2012 erscheint das Buch Evolutionaries von Carter Phipps. Termine für deutsche Ausgaben beider Bücher gibt es noch nicht, aber wir werden sicher davon in unseren nächsten Ausgaben berichten.

Wir freuen uns auf Ihre Leserbriefe, Anregungen und Vorschläge!

AUS HolMES RAlSToN Three Big BAngs: MATTer-energy, Life, MinD

22 Szenius

Szenius 23

Bob Dylan und die kosmische Quelle der Kreativität

W

ir können Albert Einstein als ein Symbol für die Entdeckung des ersten Urknalls im astronomischen Himmel (der gegenwärtigen Physik) sehen; wir können Charles Darwin als das Symbol für die Entdeckung des zweiten Urknalls, dem evolutionären Leben auf der Erde, nehmen. Aber dann sind wir mit dem dritten Urknall konfrontiert. Während wir weiterhin Einstein und Darwin als Symbole dieser bahnbrechenden Entdeckungen verstehen, staunen wir nun nicht nur über den Himmel über uns oder die Erde unter uns; wir staunen genauso, und in der Tat noch mehr darüber, dass der menschliche Geist zu diesem Wissen fähig ist.

D Albert Einstein während eines Vortrags in Wien im Jahre 1921. Charles Darwin im Jahre 1854 als er an der Veröffentlichung von Die Abstammung des Menschen arbeitete.

„Da ist etwas Geheimnisvolles dabei, aber keine ‚Siegfried & Roy‘Magie, es ist eine alles durchdringende Magie.“

ie 60er Jahre waren eine Explosion des Szenius, ein außergewöhnliches Jahrzehnt kreativer Hochspannung und schöpferischen Aufbruchs, in dem viele Menschen genialen Impulsen für das Neue folgten. Es war eine Zeit, in der auf vielfältige Art Grenzen durchbrochen wurden – sowohl die inneren als auch die äußeren Grenzen des Möglichen wurden aufgesprengt. Es fällt schwer, alle Ausdrucksformen des Szenius zu nennen, die in dieser Zeit spontan entstanden. Um nur drei zu nennen: die Frauenbewegung, Rock ‘n’ Roll und die Bürgerrechtsbewegung. Bob Dylan sticht als musikalischer Revolutionär und Dichter aus diesem Jahrzehnt der Umwälzungen heraus. In einem Interview für die Sendung 60 Minutes, das Ed Bradley vor einigen Jahren mit ihm führte, spricht Dylan darüber, wie er damals einen elektrisierenden Kreativitätsschub erlebte, den er seitdem nie wieder so hatte. Und genau dies beschreibt die Kraft von Szenius: Viele einzelne Menschen begeben sich an die Grenze einer neuen Möglichkeit, und das bildet den kollektiven Kontext, in dem spontan ein kreativer Genius entsteht.

bob dylan ed brAdley: Ich hörte irgendwo, dass Sie „Blowing in the Wind“ in 10 Minuten geschrieben haben – ist das wahr?

Hintergrund: Ring mit Dunkler Materie im Galaxien-Cluster CI 0024+17 (ZwCI 0024+1652) – Ein Foto des Hubble Space Teleskops (NASA, ESA und M.J. Jee (Johns Hopkins University).

bob dylAn: Schon möglich … eb: Woher kam es? bd: Ich denke, es kam direkt aus der „kosmischen Quelle der Kreativität“, verstehen Sie? eb: Hören Sie manchmal die Musik, die Sie geschrieben haben, und denken dann rückblickend: Wow! Das überrascht mich? bd: Früher war das so, aber heute überrascht es mich nicht mehr. Ich weiß nicht mehr, wie ich dazu kam diese Stücke zu schreiben. eb: Wie meinen Sie das: Sie wissen nicht, wie? bd: Diese Lieder wurden geradezu auf magische Weise geschrieben: “Darkness at the break at noon/ shadows even the silver spoon/the hand-made blade, the child´s balloon/eclipses both – the sun and moon/to understand you know too soon/there is no sense in trying.” Nun, versuchen Sie mal sich hinzusetzen und so etwas zu schreiben. Da ist etwas Geheimnisvolles dabei, aber keine „Siegfried & Roy“-Magie, es ist eine alles durchdringende Magie, ich habe den Song in einem Stück aufgeschrieben. n

Das 4. MIT Media Lab: Eine gemeinsame DNA des Forschens

A

uf der Suche nach „ Szenius“ – eine Szene oder ein Umfeld, das Genius hervorbringt – sind wir auf das Media Lab des MIT (Massachusetts Institute of Technology) gestoßen. Seit seiner Eröffnung 1986 hat das Media Lab die Grenzen des Möglichen erweitert, weil es einen interdisziplinären Raum bietet, in dem Wissenschaftler, Technologen, Künstler und andere helle Köpfe sich gegenseitig dazu inspirieren, die Zukunft zu entwerfen und zu erschaffen. Vor einiger Zeit wurde über die Ernennung eines neuen Direktors für das Media Lab berichtet. Joi Ito ist eine ungewöhnliche Besetzung für die Leitung eines prestigeträchtigen Labors an einer großen Universität, denn er hat keinen Universitätsabschluss. Das Studium der Computerwissenschaften an der renommierten Tuft University und den Studiengang für Physik an der Universität Chicago fand er zu langweilig. Dennoch hat Ito sich als Kapitalanleger und Unternehmer im Silicon Valley einen Namen gemacht und das Internet und wie wir es heute nutzen in vielerlei Hinsicht entscheidend mitgeprägt. Itos erste Begegnung mit dem Media Lab zeugt von den Bedingungen, die ganz bewusst für Szenius geschaffen wurden – das fing schon mit dem für gemeinsames Arbeiten entworfenen wunderschönen, offenen Gebäude (s. Foto) an:

DENkANSToSS pER E-MAIl

Bestellen Sie die 14-tägige E-Mail "Denkanstoß" mit Gedanken, Einsichten und Anregungen aus dem EnlightenNext-Team:

leserbriefe@enlightennext.org

Herbst 2011

24 Szenius

Szenius 25

von Elizabeth Debold

Filmposter

Haben die Beatles sich gewünscht, in Mozarts Zeit geboren worden zu sein? Oder wünschte sich Janis Joplin, sie wäre Hildegard von Bingen?

EnlightenNext Impulse

V

or einiger Zeit hatte ich die wunderbare Gelegenheit Woody Allens neuesten Film zu sehen: Midnight in Paris. Woody Allen und ich haben eine lange gemeinsame Vergangenheit – bis zurück zu den ersten Filmen wie Bananen (1971) oder sogar Woody, der Unglüccsrabe (Tace the Money and Run; 1969). Als Allen sich aber von Die letzte Nacht des Boris Gruschenco (Love and Death; 1975) in Richtung Verbrechen und andere Kleinigceiten (Crimes and Misdemeanors; 1990) weiterbewegte, trennten sich unsere Wege immer mehr. Erst vor Kurzem habe ich – inspiriert durch eine enthusiastische Beschreibung meines Chefredakteurs Andrew Cohen – begonnen, ihn wieder anzusehen. Midnight in Paris ist charmant und lustig – Allen mit größter Leichtigkeit, begeistert von der Leuchtkraft und der Geschichte von Paris. Und natürlich die schmerzlich übermütigen Dialoge, die das Innerste seiner Charaktere in ein paar Zeilen geschickt offenbaren. Aber es ist nicht nur ein charmanter Film. Allen denkt erneut über die Beziehung zwischen Vergangenheit und Gegenwart nach. Warum, fragt er, romantisieren wir so oft die Vergangenheit, glauben, dass es eine Zeit gab, in der das menschliche Leben so viel besser war als jetzt? Warum schaffen wir diese Ideen eines goldenen Zeitalters, in dem alles größer und besser war als in der Gegenwart? Das ist eine interessante Frage. Zu einem großen Teil flicht Allen die Gegenwart in seine Frage über unsere Vorliebe für die vergangenen Zeiten ein. (ACHTUNG: Das wird jetzt doch eine Preview, vielleicht wollen Sie den Film lieber zuerst sehen.) Heute, sagt sein Hauptdarsteller Gil Pender (gespielt vom wunderbaren Owen Wilson), ist der Ort, wo das Gewöhnliche geschieht. Die nostalgischen Gefühle seines Charakters für ein besseres, kreativeres und romantischeres Leben drängen sein Herz zur Vergangenheit hin. Aber Allens Charakter ist natürlich nicht der Erste, der von einer fantastischen Vergangenheit hypnotisiert ist. Die Idee, dass die Vergangenheit besser war als die Gegenwart, ist ein Gedanke, der bereits auf die Griechen zurückgeht. Sie stellten sich ein goldenes Zeitalter vor, gefolgt von Perioden zunehmender Verschlechterung – über Silber zu Bronze und Eisen bis zur unbenannten, aber verdorbenen Gegenwart. Auch die Hindus sprachen von einem ähnlichen Rückgang, bis zur schrecklichen Kali Yuga, in der wir uns jetzt

befinden. (Die Brahma Kumaris, eine zeitgenössische, auf hinduistischen Ideen aufbauende spirituelle Gruppe, hat ein ähnliches Glaubenssystem.) Zudem dreht sich der gesamte Mythos vom Garten Eden um eine perfekte Welt, die wir durch den Sündenfall verloren haben. Die Vorstellung von einem vergangenen goldenen Zeitalter war in den meisten kulturellen Weltanschauungen, die das Leben als einen umfassenden Zyklus verstehen, der in himmlischer Perfektion beginnt und sich durch Perioden verstärkten Rückgangs bewegt, ein auffälliges Merkmal. Freud fragte sich, ob unser Gefühl, dass es eine Zeit des vollkommenen – aber verloren gegangenen – Glücks gab, von der Erfahrung des Verlassens der mütterlichen Gebärmutter herrührt. In einer verschwommenen, aber deutlich spürbaren Prägung ließ uns der Übergang vom Schweben in der Glückseligkeit des Uterus zur abrupten Schreckenserfahrung des Geburtskanals in Trauer um den Verlust von etwas zurück, das wir niemals wirklich benennen konnten. Ideale eines goldenen Zeitalters könnten auch eine andere Funktion erfüllen: Sie könnten möglicherweise ein Weg sein, durch den das Böse für die Menschheit einen Sinn bekommt. Der Glaube ist, dass wir einmal gut und rein waren und in Frieden und Harmonie gelebt haben … und dass wir nach und nach den Kontakt mit dieser Perfektion verloren haben. Von einem spirituellen Standpunkt aus betrachtet ist das nicht falsch. Die Entwicklung einer Selbst-Identität erzeugt die Illusion der Trennung von Allem, der ursprünglichen Einheit aller Dinge, dem Grund des Seins. Aus unseren tiefsten Sehnsüchten und idealistischen Hoffnungen, wie das Leben sein sollte, gespeist aus dem, was wir in der Gegenwart vermissen, erschaffen wir goldene Zeitalter. Auf dem Hintergrund einer Welt mit endlosen Konflikten, Gewalt, Brutalität und Kampf – was für den größten Teil menschlicher Existenz zutraf – erscheint das Ideal eines Paradieses des Friedens sinnvoll. Oder – um ein anderes Beispiel zu verwenden – es ist auch kein Wunder, dass Feministinnen schöne Bilder von der Gleichberechtigung der Geschlechter auf prähistorische Kulturen projiziert haben, die lediglich wenig mehr als ein paar klobige weibliche Figuren hinterlassen haben. Was wir in der Gegenwart ersehnen, finden wir in der Vergangenheit.

„Als ich den Bau betrat, fühlte ich mich wie ein mittelalterlicher Pilger in einer Kathedrale. Ich fragte mich ehrfurchtsvoll und ein bisschen schocciert, ob ich in eine ‚Institution‘ wie das Media Lab und das MIT hineinpassen würde. Doch nach einem ganzen Tag ununterbrochener Treffen mit vielen

www.enlightennext.org/email

EnlightenNext Impulse

Der Irrtum des Goldenen Zeitalters

video zum themA: Bob Dylan im Interview. www.youtube.com/watch?v=_ na60iny6tQ&feature=related

Aber in Midnight in Paris will Gil Pender, ein wohlhabender Auftragsautor, der einen großen Roman schreiben möchte, nicht zu einem glückseligen goldenen Zeitalter zurückgehen. Er will dorthin gehen, wo das Leben pulsierte: in das Paris der 1920er Jahre. Er möchte Teil einer Szene und von Ereignissen

EnlightenNext Impulse

„Das Paradies“, Lucas Cranach d. Ä.

34

sein, bei denen Genies wie die mythischen Titanen von einst aufeinanderprallen. Er möchte seine eigene kreative Arbeit, sein Manuskript von den hellsten Köpfen der modernen literarischen Welt gelesen und betrachtet wissen. Er will Teil des Szenius sein, Teil einer kulturellen Nische, die die Art von Kreativität ermöglicht, die oft eine neue Ära gebiert. In der Tat ist eine der Ironien im Film, wie sehr sich Pender nach dem Paris der 20er Jahre sehnt, die schöne Frau aus den 20er Jahren sich nach der Belle Époque sehnt und die Künstler der Belle Époque sich nach der Renaissance sehnen … jeder Szenius sehnt sich nach der vorhergegangenen Epoche. Aber ich frage mich: Wenn Sie ein Teil des Szenius sind, sehnen Sie sich wirklich nach etwas anderem oder haben Sie das Gefühl, dass Sie was verpasst haben? Dachten die kulturellen Rebellen der 60er Jahre: Verdammt, ich wünschte, ich wär Teil des ____ [das können Sie nach Belieben ausfüllen], weil jetzt nichts Wichtiges geschieht? Haben die Beatles sich gewünscht, in Mozarts Zeit geboren worden zu sein? Oder wünschte sich Janis Joplin, sie wäre Hildegard von Bingen? Ich glaube nicht. Ich bin gleich nach der Welle der Veränderung der 60er Jahre aufgewachsen und ich

produktivem wie Woody Allen erschaffen, scheint Gils Wunsch, seine Arbeit den Größten vorzustellen, mehr als eine romantische Verklärung der Vergangenheit. Vielleicht ist es ein Bewusstwerden der Tatsache, dass uns in der Gegenwart der Szenius fehlt. In unserer heutigen Welt, wo Kreativität so hoch angesehen ist, sehnen sich diejenigen von uns, die an Innovation und Entwicklung beteiligt sind, nach einem goldenen Zeitalter des Szenius. Vielleicht schwärmen deshalb so viele von uns von den 60er Jahren. Das war die bisher letzte Explosion menschlicher Kreativität, die unsere Welt so tief erschütterte, dass sie eine neue Ära in der Kultur hervorgebracht hat. Die Bedeutung des Szenius liegt nicht seiner Erfolgsgeschichte in der Vergangenheit, sondern in seinem Potenzial für die Zukunft. Der Szenius ist das goldene Zeitalter des Evolutionärs, der die Verantwortung für etwas übernehmen will, das noch nicht entstanden ist. In meiner Interpretation vom Happy End von Midnight in Paris erblüht Gil nicht nur als Schriftsteller, sondern initiiert mit seiner neuen Muse eine neue Szene im Paris des Jahres 2020, die ihrerseits einen bahnbrechenden Genius hervorbringt. n

Dr. ElizabEth DEbolD erwarb ihren Doktorgrad an der Harvard University in Entwicklungsstudien und Psychologie und forschte unter der Leitung von Dr. Carol Gilligan. Debold ist führende Expertin in der Genderforschung und Ko-Autorin des Bestsellers Die Mutter-TochterRevolution.

www.midnight-in-paris.de Herbst 2011

EnlightenNext Impulse

Joi ito

9

Bewegungsmelder

Denkanstoß Der atmende Gott

BüchEr

von Thea Dorn und Richard Wagner Zeigt sich ein neues Verhältnis zum Deutschsein dadurch, dass wir ungeniert bei Fußballspielen unsere Fahnen herausholen? Wie wär’s mal mit: Abendstille, Forschungsreise, Kulturnation, Mystik, Sehnsucht, Querdenker, Waldeinsamkeit, Zerrissenheit ….? Das sind einige der typisch deutschen(?) Begriffe, die die Philosophin Thea Dorn und der Schriftsteller Richard Wagner nutzen, um sich der deutschen Seele zu nähern. Nicht als von außen Betrachtende, sondern als „Betroffene“. Herausgekommen ist eine Selbstbesinnung auf die Größe und die Abgründe und die Merkwürdigkeiten der deutschen Kultur, die von der Überzeugung inspiriert ist, dass wir wissen müssen, wo wir herkommen, um herauszufinden, wo wir hin wollen.

FILME

Nachtmeerfahrten Der Filmemacher Rüdiger Sünner ist jemand, der hinter die Kulissen schaut. Immer wieder hat er hinter akademischem Wissen die Lebendigkeit des existenziellen Suchens bei Menschen freigelegt, die wir schon zu kennen glaubten (Dag Hammarskjöld in Tree of Life oder die Romantiker in Geheimes Deutschland). In seinem neuen Film folgt er den Spuren C. G. Jungs in die Welt der Mythen und Träume und fragt am Beispiel von Jungs Biografie, wie sie uns auf unserem inneren Weg unterstützen und wo sie uns gefährden können. www.nachtmeerfahrten.de

www.media.mit.edu

Yoga ist im Westen angekommen, gar schon eine Art Volkssport geworden. Der Film Der atmende Gott von Jan SchmidtGarre zeigt die Begründer des modernen Yoga wie B. K. S. Iyengar und andere in historischen Aufnahmen und neuen Interviews und versucht nachzuspüren, warum Yoga im Westen so populär wurde. Aber der Film will von den großen Meistern auch lernen, wie Yoga den Menschen verändert. Im Januar startet der Film in den deutschen Kinos.

speakingtree.in

Das Mutterland von Buddhismus und Yoga hat die erleuchtete Antwort auf Facebook gefunden: www.speakingtree.in ist die Social Networking Site für den Sucher: Folge den spirituellen Meistern, stell den bekanntesten Gurus Indiens (und einigen aus dem Westen) deine Fragen, triff andere auf dem spirituellen Pfad. Und das global vernetzt im coolen Design des 21. Jahrhunderts. Da sag noch einer, Evolution sei eine Illusion …

zooniverse.org

Die Höhle der vergessenen Träume Werner Herzog nimmt uns in seinem neuen Film Die Höhle der vergessenen Träume mit zur Wiege des Menschen – dem Beginn der menschlichen Kreativität. Vor 30.000 Jahren verzierten sie die Höhle von Chauvaut mit ihren Malereien, die erst 1994 entdeckt wurden. Der 3D-Film zeigt diese vielleicht ersten Kunstwerke der Menschheit und meditiert über die Bedeutung der Kunst in der Menschwerdung. www.caveofforgottendreams.de

Wie entstehen Galaxien? Wir reden Wale? Wie lebten die alten Griechen? Wenn Sie nicht nur die fertigen Antworten hören wollen, sondern mitforschen möchten, sind sie hier richtig. Beim ambitionierten globalen Bürgerwissenschaftsprojekt www. zooniverse.org kann man in Gesellschaft führender Wissenschaft bei verschiedenen Forschungsprojekten mitarbeiten – und dabei vielleicht den nächsten bewohnten Planeten finden.

V

EVENTS

www.humanprojectapp.com

vidEo Zum thEma: Erika Ilves und Anna Stillwell stellen ihr Human Project App vor: www.youtube.com/ watch?v=w9ddf7121pu

Die Ausstellung „Mystik – Die Sehnsucht nach dem Absoluten“ ist die erste ihrer Art und vereint Kunstwerke und Originaldokumente sowie einfallsreiche multimediale Installationen und Visualisierungen, um die Welt der Mystik lebendig werden zu lassen. Und wer den Weg nach Zürich nicht schafft, wo die Ausstellung noch bis zum Januar läuft, findet auf der Website www.rietberg.ch/de-ch/ ausstellungen/mystik Texte und Videos zu den bekanntesten Mystikern.

bewiesen wurde. Louann Brizendine schrieb Das weibliche Gehirn (2008) und unlängst Das männliche Gehirn (2010). Simon Baron Cohens Vom ersten Tag an anders (2004) behauptet, dass Autismus eine Folge eines „extrem männlichen Gehirns“ ist. In diese Kategorie gehören auch Bücher wie Why Men Never Remember and Women Never Forget (2005) von Marianne Legato, und nicht zu vergessen der Klassiker Männer sind vom Mars. Frauen von der Venus. (Und dann sind da noch diese ganzen Hormone!) Die meisten gebildeten Erwachsenen heutzutage haben akzeptiert, dass diese Unterschiede eine Tatsache sind, auch wenn wir das ein wenig verstörend finden. Alles läuft darauf hinaus: Die Welt ist, wie sie ist, die Neurologie hat bewiesen, dass Frauen und Männer dramatisch unterschiedliche Gehirne haben, und jede neue Entdeckung der evolutionären Psychologie zeigt uns, wieso diese Unterschiede für die Evolution unserer Spezies vorteilhaft waren. Wir verdrehen die Augen, wenn wir hören, dass im 19. Jahrhundert ernst zu nehmende Ärzte (alles Männer) Beweise dafür präsentierten, dass Denken oder intellektuelle Stimulation die Gebärmutter zum Vertrocknen bringen würde. Wie archaisch!

www.enlightennext.org/email

23

Ein Interview mit Arianna Huffington

Wir können das menschliche Verhalten nicht verstehen, wenn wir nicht den Instinkt für Transzendenz anerkennen.

EnlightenNext Impulse

Wir werden nur von falschen Mauern aus falschen Vorstellungen beschränkt, die wir in unseren Herzen und unserem Verstand erbaut haben.

dEnkanstoss PEr E-mail

Bestellen Sie die 14-tägige E-Mail "Denkanstoß" mit Gedanken, Einsichten und Anregungen aus dem EnlightenNext-Team:

Winter 2011

Wahrheit ist nicht neutral von Elizabeth Debold

John Bunzl ist Unternehmer und sozialer Aktivist. Er ist Gründer der International Simultaneous Policy Organization (ISPO), die den Ansatz der Simultanpolitik (Simpol) entwickelt hat.

Mystik der Weltreligionen

WEB

EnlightenNext Impulse

A

m vergangenen Wochenende hatte ich das Vergnügen, zwei jungen Mädchen zu begegnen, die von Freunden von mir aus China adoptiert worden waren. Die Mädchen schweben zwischen Kindheit und Erwachsensein, wo sich die großen Fragen – Wer bin ich? Was werde ich mit meinem Leben anfangen? – abzeichnen. Während eines Gesprächs erwähnte jemand etwas von „Mädchengehirnen“. Dieser Begriff ging schnell unter und ich bekam ihn fast nicht mit. Doch dann fragte eines der Mädchen direkt: „Sind die Unterschiede zwischen den Geschlechtern biologisch oder kulturell?“ Nach unserem Gespräch begann ich, mich zu fragen: Inwiefern beeinflusst diese weitverbreitete Auffassung, dass Frauen und Männer unterschiedliche Gehirne haben, die Ambitionen, Hoffnungen und Träume dieser Mädchen? Trotz allen Jubels darüber, wie groß das weibliche Gehirn ist – wie zunehmend wertvoller es in der Welt der Zukunft sein wird – hat dieses Mädchen anscheinend bereits begonnen sich zu fragen, ob sie die schlechtere Version mitbekommen hatte. Sie ist schlau: Sie ist ganz klar imstande, zwischen der Diskrepanz bei der Anzahl von Männern und Frauen in Führungspositionen und dem viel beschworenen Unterschied zwischen männlichen und weiblichen Gehirnen eine Verbindung herzustellen. Diese Diskrepanz ist in der Tat etwas, womit wir alle zu kämpfen haben. Aber sie wird nicht einfach durch angeborene Gehirnunterschiede zwischen Frauen und Männern verursacht. Tatsächlich ist diese ganze Auffassung von angeborenen, genetisch programmierten und fest verankerten Gehirnunterschieden zwischen Männern und Frauen fragwürdig – zumindest, was das Ausmaß betrifft, wie es in den gängigen Medien vermittelt wird. Oh ja, ich weiß. Heutzutage geht man ganz selbstverständlich davon aus, dass die Existenz von fest verankerten Unterschieden zwischen Frauen und Männern durch die moderne Neurowissenschaft

von John Bunzl

Erika ilvEs und anna stillwEll ko-autorinnEn dEs thE human ProjEct aPP

jesusjazzbuddhism.org

Was passiert, wenn man Jesus, Buddha und Jazz zusammenbringt? Es wird auf jeden Fall kreativ! Der Beweis ist das Internetportal www.jesusjazzbuddhism.org, das inspiriert vom Prozessdenken eines Alfred North Whitehead und seiner Nachfolger in Blogs und Artikeln verschiedenste Bereiche von Religion und Kultur beleuchtet. Und jazzig ist es dabei immer, denn „für uns ist Jazz auch eine Geisteshaltung. Dazu gehören Liebe zur Improvisation, Offenheit für Verschiedenheit, Freude an Überraschungen und ein Vertrauen in neue Möglichkeiten“.

„M

ut ist, wenn wir wissen, wovor wir keine Angst haben müssen“, sagt Arianna Huffington gern und schreibt dieses Zitat Sokrates zu. Für sie bedeutet es, dass wir keine Angst vor den Meinungen anderer Leute haben sollten oder vor Ablehnung in Bezug auf unser Handeln. Es ist ein Motto, nach dem sie offensichtlich gelebt hat: Huffington ist in ihrem Leben einem eigenständigen Kurs gefolgt, der oft diejenigen, die sie festlegen wollten, verwirrt oder wütend gemacht hat. Ihre politischen Ansichten wechselten vom kalifornischen Liberalismus zum Konservatismus bis hin zu ihrer unabhängigen Kandidatur als Gouverneur von Kalifornien, wobei sie sagte, dass ihr politischer Standpunkt jenseits von rechts, links oder der Mitte sei. Ihr ist es nicht wichtig, welche politischen oder anderen Bezeichnungen ihr zugeschrieben werden – sie ist auf einer Mission, um intelligente Debatten, Wahrheitssuche und Gerechtigkeit in die Politik zu bringen. Selbst als sie The Huffington Post aufbaute, wandte sie sich gegen die negativen Reaktionen des Medienestablishments, das sie und ihre Idee, die erste Internetzeitung zu gründen, verspottete. Die HuffPo, wie sie genannt wird, wird heute von mehreren Millionen Menschen monatlich besucht und hat zwei Mal hintereinander den Webby Award für den besten politischen Blog gewonnen. In den letzten Monaten ging eine britische Version der Huffington Post online und in einigen Wochen sollen nun auch ein französisches und deutsches Portal folgen. Ganz klar: Huffington hat Spuren hinterlassen. Mit einer Vorliebe dafür, die Grenzen unseres Denkens zu erweitern, verkörpert sie eine Unzufriedenheit mit dem Status quo des oberflächlichen Konsumdenkens und eine Leidenschaft dafür, unsere kollektiven Anstrengungen, die Welt zu verbessern, zu inspirieren. Geboren in Griechenland in eine intellektuell engagierte Familie war für Huffington das aktive Interesse an tiefen Untersuchungen ganz natürlich. Ihre Mutter verehrte die Werke des großen Weisen J. Krishnamurti und die Leidenschaft ihres Vaters für neue journalistische Experimente brachte der Familie mehrmals den Bankrott. Im Alter von 16 Jahren ging Huffington nach Indien, um

20

an der Shantiniketan University in der Nähe von Kalkutta vergleichende Religionswissenschaften zu studieren, danach ging sie an die Cambridge University in England. In Cambridge überwand sie ihren starken griechischen Akzent und wurde als dritte Frau und erste Ausländerin zur Präsidentin des prestigeträchtigen Debattierklubs, der Cambridge Union, gewählt. Ihr erstes Buch The Female Woman veröffentlichte sie im Alter von 23 Jahren, es wurde ein internationaler Bestseller und brachte ihr, wie sie sagt, „viele Dinge, für die ich sonst ein ganzes Leben gebraucht hätte, wie zum Beispiel finanzielle Unabhängigkeit und Anerkennung. Es führte auch zu einer Midlife-Krise in meinen frühen Zwanzigern, denn ich fragte mich, ‚War das nun alles?’“ Diese frühe Krise brachte sie dazu, die Werke von C. G. Jung zu lesen und tief in die Philosophie einzutauchen, was dazu führte, dass sie nach Antworten auf Fragen zu suchen begann, die sie die letzten dreißig Jahre beschäftigt haben: Was ist die Beziehung zwischen Politik und unseren tieferen Werten? Wie müssen wir uns verändern, um die Welt zu schaffen, nach der wir uns sehnen? In diesem Interview spricht Huffington über ihr Verständnis des spirituellen Lebens und der Bedeutung der Wahrheit als einen persönlichen und politischen Wert. ELIZABETH DEBOLD: In den letzten 20 Jahren haben sich viele spirituell interessierte Menschen, die nach einer inneren Wahrheit suchten, von der Politik abgewandt, weil sie befürchteten, dass sie ihre Ideale betrügen würden, wenn sie sich der politischen Arena nähern. Sie haben aber das politische Engagement als Teil Ihres spirituellen Weges gelebt. Sehen Sie irgendeine Spannung zwischen spirituellem Idealismus und politischem Pragmatismus? ARIANNA HUFFINGTON: Ich habe mich entschieden, sowohl einem spirituellen Weg zu folgen als auch politisch engagiert zu sein, und ich sehe keine Spannung zwischen den beiden. Mich erinnert es an ein Bibelzitat: „Gib Caesar, was Caesar gehört, gib Gott, was Gott gehört.“ Es gibt viele religiöse Traditionen auf der Welt, die verlangen, dass man sich von der Welt zurückzieht und betet – die klösterlichen Traditionen.

M

it Politikern, die sich auf finanzielle Sparmaßnahmen und die Rettung der Eurozone konzentrieren, fühlen sich diejenigen von uns, die sich Sorgen über den Klimawandel, die drohende Energieverknappung und andere globale Themen machen, immer entmutigter. Normale Bürger überall auf der Welt haben den Eindruck, dass sie auf diese Problemfelder kaum einwirken können. Und unsere Anstrengungen, Politiker dazu zu bringen, irgendetwas Substanzielles zu ändern, scheinen ebenfalls vergeblich. Doch ich bin der Ansicht, dass die Macht, dies zu ändern, bereits in unseren Händen liegt, wir müssen es nur erkennen. Wir – zumindest diejenigen von uns, die in demokratischen Ländern leben – haben bereits die notwendige Macht, um unsere Politiker dazu zu bringen, substanzielle globale Lösungen zu implementieren. Um unsere Kraft wirklich zu erkennen, müssen wir allerdings zuerst eine Bestandsaufnahme verschiedener falscher Vorstellungen vornehmen, die uns davon abhalten, unsere Kraft zu sehen. Wir werden nicht so sehr von korrupten oder blinden Politikern beschränkt, auch nicht von gierigen Konzernen, noch von den „Geldmeistern“ – den Privatbanken. Wir werden nur von falschen Mauern aus falschen Vorstellungen beschränkt, die wir in unseren Herzen und unserem Verstand erbaut haben. Die erste falsche Vorstellung ist unsere Annahme, dass Politiker die Macht haben, die substanziellen Veränderungen vorzunehmen, die es braucht, um die Welt auf einen gerechten und nachhaltigen Weg zu bringen. Es lässt sich nicht bezweifeln, dass wir an die Macht der Politiker glauben. Täten wir es nicht, würden wir kaum so viel Zeit mit LobbyArbeit und direkten Aktionen verbringen, um sie dazu zu bringen, ihre Politik zu ändern. Wir unterstützen sie oder protestieren gegen die Politiker, weil wir glauben, dass sie Macht haben – aber sie haben keine Macht, zumindest weit weniger als wir ihnen zutrauen, und ganz sicher viel weniger als sie brauchen würden, um globale Probleme wirklich zu lösen.

Ihr Mangel an Macht resultiert aus der Tatsache, dass sich Kapital und Kapitalgesellschaften heute ziemlich leicht und schnell über nationale Grenzen hinweg bewegen und auf diese Weise festlegen, welches Land Investitionen und Arbeitsplätze erhält und welches beides verliert. Da Politiker keine andere Wahl haben, als eine Politik zu machen, die Kapital anzieht oder im Land hält, damit Arbeitsplätze und Wettbewerbsfähigkeit erhalten bleiben, ist es nicht schwer zu verstehen, warum sie gezwungen sind, nur markt- und wirtschaftsfreundliche Politik zu machen, die die Wohlhabenden, die Konzerne und die Banker bevorzugt und wenig Rücksicht auf soziale Gerechtigkeit und die Umwelt nimmt. Politiker zu umwerben, wie wir das jetzt tun, ist also ziemlich unlogisch. Wenn irgendeine Nation oder selbst die EU als Ganzes unsere Forderungen einseitig umsetzen würde, riskiert sie damit Kapitalflucht, Arbeitslosigkeit und so weiter. Kurz gesagt: Die Umsetzung unserer Forderungen wäre nicht im nationalen Interesse. Doch warum bestehen wir dann darauf, substanzielle Veränderungen von Leuten zu erwarten – in diesem Fall von unseren Politikern –, wenn sie gar nicht die Macht haben, diese wirklich zu erreichen? Da gibt es offenkundig einen Fehler in unserem Denken. Unser zweites großes Missverständnis ist, dass an den gerade beschriebenen

Problemen die Wohlhabenden und die Großkonzerne schuld sein müssen, die ihr Kapital hin und her bewegen. Natürlich sollte niemand falsches oder gieriges Verhalten dulden, doch wir sollten erkennen, dass Unternehmen letztlich tun, was sie tun, weil sie von anderen verdrängt werden, wenn sie es nicht tun. Denn Konzerne, die ethisch handeln oder die es unterlassen, Vorteile in Ländern mit weniger Regulierung und mit weniger Steuern auszunutzen, würden mit großem Abstand hinter ihren weniger verantwortungsbewussten Wettbewerbern zurückbleiben. Es ist also nicht schwer zu erkennen, warum sie sich oft nicht so verhalten, wie wir es gern hätten. Es ist richtig, auf mangelhaftes unternehmerisches Verhalten hinzuweisen, wenn wir es sehen. Doch warum bestehen wir darauf, Konzernen die Schuld zu geben, wenn es klar ist, dass ihr Verhalten die natürliche Folge davon ist, dass es keinen gleichberechtigten Wettbewerb mit global verbindlichen Regeln gibt? Auch hier liegt der Fehler in unserem Denken. Doch tief unter diesen falschen Vorstellungen liegen die falschen Mauern, die wir in unseren Herzen bauen. Wir bauen sie auf den genannten falschen Vorstellungen auf und pflegen sie liebevoll, denn sie erlauben es uns, Vorwürfe zu machen und uns über andere zu beklagen, und das gibt uns das Gefühl, recht zu haben; wir fühlen uns gut dabei – wie Krieger in der Schlacht, die sich klar für das Gute in der Welt einsetzen! Es ist ganz bestimmt notwendig, die öffentliche Aufmerksamkeit auf globale Missstände zu richten, doch wie soll es dem Guten in der Welt dienen, wenn wir Menschen beschuldigen, die nicht wirklich verantwortlich sind? Wie kann es richtig sein, Politiker und Geschäftsleute zu beschuldigen, wenn es gar nicht wirklich deren Schuld ist, und wenn Veränderung nicht in ihrer Macht liegt, und wenn wir selbst, wären wir in ihrer Lage, uns ziemlich ähnlich verhalten würden, weil es globale ökonomische Kräfte von uns verlangen?

Vielleicht aus diesem Grund erklärte Gandhi: „Es ist in Ordnung einem System entgegenzutreten und es anzugreifen, doch dessen Urhebern entgegenzutreten und sie anzugreifen ist so, als würde man sich selbst entgegentreten und angreifen. Denn wir sind alle aus dem gleichen Holz geschnitzt, sind Kinder ein und desselben Schöpfers und die göttlichen Kräfte in uns sind unendlich. Ein menschliches Wesen zu verletzen bedeutet, diese göttlichen Kräfte zu verletzen, und damit nicht nur dieses Wesen, sondern mit ihm die ganze Welt zu verletzen.“ Wenn wir helfen und die Welt heilen wollen, dann müssen wir das weitgehend unregulierte globale Marktsystem als unseren wirklichen Feind erkennen – dem wir entgegentreten und den wir angreifen müssen – und nicht irgendeine Person oder Organisation oder Handelsform, die in dem System operieren. Wir müssen erkennen, dass wir auf die eine oder andere Weise alle in diesem System gefangen, und deshalb alle „aus dem gleichen Holz geschnitzt“ sind. Und daraus folgt, dass zwar niemand von uns wirklich schuld ist, dass wir jedoch alle gemeinsam verantwortlich sind, etwas zu unternehmen, um das System selbst zu verändern. Wenn wir aufhören, einander die Schuld zuzuschieben, dann erkennen wir, dass wir alle Gefangene des Systems sind und alle im gleichen planetaren Boot sitzen. Wenn wir die falschen Mauern aus falschen Vorstellungen in unseren Herzen abreißen, öffnen wir sie für die Wahrheit, dass diejenigen, die wir so gern für schuldig gehalten haben, es gar nicht sind. Und so öffnen sich unsere Herzen füreinander ohne Diskriminierung und Distanziertheit und damit für die ganze Welt. Denn wie sonst wäre es uns möglich, etwas Gutes für die Welt zu tun? Wie sonst könnten wir jemals einen nicht-verurteilenden Raum schaffen, der offen für alle ist, den lebendigen, offenen und versöhnenden Raum, der nötig ist, damit wir uns gemeinsam auf die Suche nach einer echten globalen Lösung machen können? Natürlich heißt das nicht, dass wir unsere jetzigen Aktionen stoppen sollen. Es bedeutet nur, dass wir ihre Grenzen erkennen müssen und verstehen, dass ein zusätzlicher Ansatz gebraucht wird, ein Ansatz, der globaler ist, zutiefst nicht-verurteilend, wahrhafter und umfassender. Die globalen Probleme türmen sich heute um uns auf, ist es da nicht an der Zeit, dass wir unsere falschen Vorstellungen aufgeben und unser Herz für die ganze Welt öffnen? Ist es nicht Zeit, dass wir alle gemeinsam entdecken, dass, wie Gandhi gesagt hat, „die göttlichen Kräfte in uns unendlich sind“? n

EnlightenNext Impulse

Wenn wir helfen und die Welt heilen wollen, dann müssen wir das weitgehend unregulierte globale Marktsystem als unseren wirklichen Feind erkennen.

AuDio zum ThemA: „Gibt es eine Integrale Politik?“: Tom Steininger im Gespräch mit Prof. Traugott Elsässer www.enlightennext.de/integralepolitik

Winter 2011

34

35

Ein Dialog zwischen Ross Robertson und Michael E. Zimmerman

ED: Was hat ursprünglich Ihr Interesse am spirituellen Leben geweckt?

Vor einiger Zeit schrieb ich im EnlightenNext Magazin (Ausgabe 26) einen Bericht über eine bahnbrechende Perspektive der Umweltbewegung, die als „Bright Green“ bezeichnet wird. Bei der Recherche dazu begegnete ich auch der Integralen Ökologie, und vor allem der Austausch mit Michael E. Zimmerman, dem Ko-Autor des Buches Integral Ecology, eröffnete mir immer wieder neue und überraschende Einsichten. Deshalb entschloss ich mich, einige der wichtigsten Ideen der Integralen Ökologie mit ihm in einem Blog-Dialog näher zu beleuchten.

AH: Das ist schwer zu sagen, weil ich das Gefühl habe, dass ich damit geboren wurde. Ich erinnere mich, dass ich, als ich sehr jung war, noch bevor ich in den Kindergarten kam, in schwierigen Zeiten zur Jungfrau Maria bettete. Als ich aufwuchs, wollte ich jeden Aspekt der Spiritualität untersuchen, ich begann also fieberhaft zu lesen, was normalerweise mein erster Zugang zu einem Thema ist. Natürlich war es an einem bestimmten Punkt so, als würde ich versuchen, Wasser zu finden, indem ich ein Buch über Wasser las – es stillte nicht meinen Durst. Es wurde also wichtiger, diese Dinge in die Praxis umzusetzen und sie selbst zu üben. Aber nachdem ich die spirituelle Literatur des Westens und Ostens gelesen hatte, kam ich zu der Überzeugung, dass der spirituelle Instinkt in jedem von uns ist. Ob wir uns als Atheisten oder als Gläubige bezeichnen, wir haben diesen Instinkt in uns – ich nenne es den „vierten Instinkt“. ED: Können Sie mehr über diesen vierten Instinkt sagen?

Ross Robertson

größer wird die Wirkung auf die Kultur sein. Aber es gibt auch Dinge, die wir kulturell tun können, um die Entwicklung auf individueller Ebene zu unterstützen. Obwohl es keine lineare Evolution ist, weil dabei Fortschritte und Rückschläge auftreten, glaube ich, dass es eine aufwärts führende Spirale ist. Letztendlich bin ich Optimistin. ED: Was ist die Rolle von führenden Politikern als Katalysatoren solch einer Veränderung?

Meine Form der Spiritualität ist ihrer Form nach nicht Rückzug, sondern persönliches und kollektives Engagement.

AH: Große Politiker können den Beginn dieser Veränderung inspirieren. Politiker sprechen entweder das Beste oder das Schlechteste in uns an. Wie wir alle wissen, gibt es beides. Große Führungspersönlichkeiten können, wie Lincoln sagte, „die besseren Engel unseres Wesens“ ansprechen, und bringen Winter 2011

? INTEgRAL: Die Integrale Theorie, integrale Weltsicht oder auch integrale Philosophie versucht eine umfassende Sicht des Menschen und der Welt zu entwickeln, indem sie prämoderne, moderne und postmoderne, östliche und westliche Weltsichten sowie spirituelle Einsichten und wissenschaftliches Denken integriert. Vertreter der Integralen Theorie sind unter anderem Aurobindo Ghose, Jean Gebser und Ken Wilber. EnlightenNext Impulse

Anthropozentrismus und Innerlichkeit

R

OSS ROBERTSON: Ich freue mich sehr auf diesen Austausch über die Bedeutung und die Möglichkeiten einer Integralen Ökologie. Beginnen möchte ich mit einigen Gedanken zum Wort „integral“. Diese in ihrer heutigen Form vor allem von Ken Wilber formulierte Denkweise ist ja mehr als eine komplexe und klar strukturierte Theorie. Meiner Ansicht nach bedeutet „integral“ eine ganze Bandbreite von Wahrnehmung, Kreativität und Sinngebung und die integrale Perspektive gibt auf viele Fragen, von denen wir heutzutage sehr verwirrt sind, und für Herausforderungen, die für unsere weitere Entwicklung besonders wichtig sind, vollkommen neue Antworten. Ich denke hier besonders an die schwierigsten Fragen zu Themen wie Ökologie, Nachhaltigkeit, Kapitalismus, Technologie, Spiritualität, Multikulturalismus usw., mit denen wir in unserer Zeit der beschleunigten Globalisierung und planetaren Veränderung gleichzeitig konfrontiert sind und die miteinander kollidieren. Gerade auch, wenn wir diese integrale Sichtweise auf die Ökologie anwenden, sehen wir viele Dinge anders. Vor allem zwei der großen „heiligen Kühe“ der Umweltbewegung des letzten Jahrhunderts erscheinen in ganz neuem Licht: die Angst vor dem Anthropozentrismus und die Abneigung anzuerkennen, dass Menschen eine reichere, tiefere, subtilere Art von Innerlichkeit haben als der Rest des Tier- oder Pflanzenreiches. In der Tat: Welcher Umweltschützer, der etwas auf sich hält, fühlt sich nicht zumindest ansatzweise schlecht bei dem Gedanken, dass wir Menschen etwas Besonderes sind? Wir haben Angst davor, dass wir uns die Lizenz geben, unsere Biosphäre mit wenig Rücksicht auf die Gesundheit oder die Integrität des natürlichen Systems, von dem wir abhängig sind, für unsere utilitaristischen Zwecke zu nutzen und auszubeuten, wenn wir uns über die Natur oder außerhalb von ihr stellen. Und historisch betrachtet war das auch oft der

Fall. Folglich besteht die Angst, dass der Anthropozentrismus (eine besonders virulente Form der Hybris, wie man vielleicht sagen könnte) sozusagen im Zentrum des Problems liegt. Aber ist das so? In welcher Weise sind wir denn „eins“ mit dem Rest der Schöpfung und in welcher Weise sind wir einzigartig? MICHAEL ZIMMERMAN: Du fokussierst dich hier gleich auf zwei ganz wichtige Themen: Anthropozentrismus und Innerlichkeit. Ich möchte zuerst ein paar Dinge zum Anthropozentrismus sagen. In den späten 1970ern arbeitete ich mit George Sessions und Bill Devall in der damals neu entstehenden Tiefenökologiebewegung zusammen, über die sie 1985 ihr erstes Buch schrieben. Einer meiner Beiträge dabei war das Argument, dass der bekannte (und umstrittene) Philosoph Martin Heidegger ein Vorläufer der Tiefenökologe war. Obwohl George und Bill von Heideggers Kritik an der Beherrschung der Natur angetan waren, fühlten sie sich doch unwohl mit seinem angeblichen Anthropozentrismus. Heidegger sagte, dass die menschliche Sprache eine Lichtung oder innere „Welt“ eröffnet, in der sich die Dinge den Menschen in ihrer Komplexität zeigen können. Heidegger verneinte, dass diese Sichtweise anthropozentrisch sei, weil die Fähigkeit, Dinge zu entdecken, ein Geschenk ist, das Verpflichtungen mit sich bringt, und kein Werkzeug, um sich zu Herren des Planeten zu machen. Tiere eröffnen sich auch ihre eigenen Welten, in denen die für ihr Leben relevanten Dinge erscheinen können. Vieles, was für meine Katze Bedeutung hat, erscheint auch mir – das Futter, die Spielzeuge, die anderen Familienmitglieder, die Haustür usw. Es gibt andere Dinge, die für Menschen sehr bedeutsam sind, sich jedoch meiner Katze nicht eröffnen. Dazu gehört auch die ganze differenzierte Unterscheidung zwischen Gut und Böse. Dieser Mangel an moralischer Sensibilität bedeutet nicht, dass nicht-menschliche Tiere irgendwie mangelhaft sind; jede Spezies ist auf ihre Art vollkommen. Spezies sind jedoch verschieden.

ROSS ROBERTSON ist als ehemaliger Umweltaktivist bei verschiedenen Organisationen, wie Earth First!, Greenpeace und NRDC (National Resources Defense Council), dabei engagiert, einen radikal neuen ökologischen Ansatz weiterzuentwickeln, der als „Bright Green” bekannt wurde. Er war lange Jahre Redakteur des EnlightenNext Magazins und gibt heute weltweit Seminare über eine evolutionäre Umweltphilosophie.

Etwas, das uns Menschen von allen anderen Lebewesen unterscheidet, ist unsere Fähigkeit klar und deutlich zu sagen, dass es Umweltprobleme gibt, dass Menschen einige davon verursachen, und dass wir eine moralische Verpflichtung haben, wann immer möglich schädliche Verhaltensweisen einzuschränken. Es ist einfach eine Tatsache, dass menschliche Wesen evolvierten und eine bemerkenswerte Unterscheidungsfähigkeit entwickelt haben, die uns unter anderem erlaubt, den Großteil unseres Planeten als unseren potenziellen Lebensraum zu betrachten. Wir unterscheiden uns dramatisch von den nicht-menschlichen Tieren, weil wir sagen können: „Wir müssen sicherstellen, dass neben uns auch noch Platz für andere Lebewesen bleibt.“ Wenn wir außerdem davon ausgehen, dass wir mit sensorischen, kognitiven und moralischen Kapazitäten evolviert sind, die tief gehenden Einfluss darauf haben, welchen Sinn wir den Dingen geben können, dann ist menschliches Verhalten bis zu einem gewissen Maß unausweichlich anthropozentrisch. Es ist aber völlig angemessen, wenn wir unseren Anspruch kritisch hinterfragen, der uns scheinbar dazu berechtigt, mit den sogenannten „niederen“ Wesen zu tun, was wir

Brief  We were comm s oned to re-des gn the first two ssues of a new quarter y magaz ne on cu ture and sp r tua ty for the German char ty En ghtenNext, nc ud ng the creat on of a new masthead.

www.simpol.org Dirk_Weller@gmx.de

Perspektiven einer Integralen Ökologie

Meine Form der Spiritualität ist ihrer Form nach nicht Rückzug, sondern persönliches und kollektives Engagement. Das stammt zum Teil aus unserer griechischen Tradition. Das Wort „Idiot“ kommt aus dem Altgriechischen – ein Idiot war demnach jemand, der sich nicht im öffentlichen Leben engagierte. Es gibt also eine alte griechische Tradition des Engagements, die mich unter anderem geprägt hat. Für mich bildet das weltliche Engagement eine Erweiterung meines spirituellen Lebens.

AH: Die meisten Psychologen und Biologen sehen das menschliche Verhalten im Hinblick auf drei Instinkte: Überleben, Sexualität und Macht. Ich glaube aber, dass wir das menschliche Verhalten nicht verstehen können, wenn wir nicht einen vierten Instinkt anerkennen – den Instinkt für Transzendenz, der Instinkt, sich mit dem Teil in uns selbst zu verbinden, der über unsere Körperlichkeit hinausgeht und unseren Tod überlebt, und der uns mit unserer Seele verbindet. Daraus erklärt sich unsere Suche nach Sinn, ob diese Suche uns zur Kunst, zur Religion oder zu altruistischem Verhalten inspiriert, das man nicht allein mit Eigeninteresse erklären kann. Natürlich ist ein Teil der Suche nach Sinn oft, das wir uns etwas hingeben, das uns dazu veranlasst, über uns selbst hinauszugehen. Man könnte sagen, dass dieser vierte Instinkt die Bewusstseinsevolution antreibt – und die Evolution des Bewusstseins ist die Grundlage von allem. Je mehr jeder von uns sich entwickelt, je

21

Die Macht, eine bessere Welt zu schaffen, ist bereits in unseren Händen

orhersagen sind die falsche Geisteshaltung, wenn wir über die Zukunft unserer Spezies nachdenken. Solche Vorhersagen führen zu einer merkwürdigen Passivität. Wir sollten unsere Geschichte nicht vorhersagen, wir sollten sie schreiben. Wir müssen uns selbst als die kollektiven Autoren unseres nächsten Kapitels sehen. Vorhersagen und Simulationen sollten nichts weiter sein als mentale Übungen, um uns Informationen für unsere Entscheidungen zu geben.

22

Bestätigt die Hirnforschung wirklich unveränderliche Unterschiede im Gehirn von Frauen und Männern?

von Elizabeth Debold

Der Auftrag, kreativ zu denken; besonders intelligente Menschen, die an ihre Grenzen gehen; überraschende Gegensätze in den Positionen; Vielfalt und gleichzeitig eine gemeinsame Zielsetzung: Das alles scheinen wichtige Elemente von Szenius zu sein. n

„Es gab eine extreme Vielfalt, aber auch eine gemeinsame DNA. Ich spürte eine Mission, die aus der Nähe und Verbindlichkeit zu kommen schien …“

Herbst 2011

Haben Frauen ein anderes Gehirn als Männer?

dachte, ich hätte etwas verpasst – aber meine älteren Freundinnen nicht. Sie wussten, als es passierte: Das war es. Es ist das Gefühl, Teil von Veränderungen, Bewegung, etwas Neuem zu sein, nach dem sich Gil Pender sehnt. Von jemand so bemerkenswert

Facultätsmitgliedern und Studenten ercannte ich, dass ich unter meinesgleichen angecommen war. Alle waren außerordentlich clug, engagiert und arbeiteten an super-coolen Themen. Sie hatten ceine Angst Neues auszuprobieren. Es gab eine extreme Vielfalt, aber auch eine gemeinsame DNA. Ich spürte eine Mission, die aus der Nähe und Verbindlichceit zu commen schien, die durch die Räumlichceiten, die Marce und den Ruf des Media Lab geschaffen wurden. Dadurch entstand eine Kraft, die es erlaubte, auf lange Sicht und flexibel zu dencen, so wie ich es nie zuvor und nirgendwo anders gesehen hatte. Die Leute sprachen ganz sachlich darüber, dass wir Sensoren aus diesem Labor brauchen, dass es vielleicht gut wäre einen Gewebespezialisten einzustellen, und dass ein anderes Labor Roboter entwicceln cönnte oder einen visuellen Entwurf, damit eine bestehende Forschung in eine andere Richtung gelenct werden cönnte. Es war ein Schmelztiegel von Vernetzung und Kreativität, und ich fühlte mich voller Energie und war ganz in meinem Element … Bei der Suche nach langfristigen und lebendigen Lösungsansätzen verbrachte ich mein Leben zwischen gemeinnütziger Tätigceit, Neugründungen von Unternehmen, Arbeit für große Forschungsinstitutionen und Netzwercen mit Beteiligten in der ganzen Welt. John Seely Brown spricht oft über ‚Die Kraft des Zugs‘ – dass wir Vermögenswerte und Ressourcen anziehen cönnen, wenn wir sie brauchen, anstatt sie zu horten. Statt Intelligenz, Aufträge und ‚Material‘ aus dem Zentrum herauszuholen, sollten wir einen Kontext schaffen, wo wir diese Dinge über unsere Netzwerce anziehen cönnen. Anstatt jedes Detail zu planen, cönnte man günstige Umstände mit einbeziehen, eine allgemein vorgegebene, umfassende Richtung entwerfen und die Dinge dabei in einem Kontext auf dynamische Weise miteinander verbinden. Das Media Lab schien alle Elemente zu besitzen, um mit diesem Problem umzugehen und all die Menschen anzuziehen, die in dem Chaos und der Komplexität aufblühen, von denen die meisten Menschen abgeschrecct werden.“

4

Die deutsche Seele

wollen. Diese Herrschafts-Hierarchie (Menschen sind „ganz oben“) rückt den Anthropozentrismus in ein schlechtes Licht. Was i

DR. MICHAEL ZIMMERMAN ist Professor für Philosophie an der University of Colorado in Boulder. Zusammen mit Ken Wilber, Sean Esbjörn-Hargens und anderen hat er die Grundlagen einer Integralen Ökologie formuliert. Er ist Ko-Autor des Buches Integral Ecology, das 2012 in deutscher Übersetzung erscheint.

Winter 2011

Prov ded w th a sma budget we created a s mp e page structure and fixed the s ze of head nes and body text. Copy was supp ed and formatted by us, mages and ustrat ons were e ther supp ed by the c ent or we sourced them from stock photography webs tes. We a so created a co age for the cover of the second ssue. We checked and ncorporated and checked advert sements from externa supp ers.

Size & Extent 52 pages, 216mm w x 276mm h

Client feedback: En ghtenNext were very happy w th the new and s mp fied magaz ne concept. Th s cost effect ve temp ate meant that the magaz ne was ab e to reta n much of ts o d subscr ber base – someth ng wh ch had been n doubt n the pub cat on s prev ous ncarnat on as a more expens ve and e aborate product on.

pr nt ready pdfs for a pr nter n Germany


Advertisement | Subscription ad for EnlightenNext Impulse Brief 

Interviews, Artikel und Nachrichten an der Schnittstelle von Mystik, Evolution und Kultur: Abonnieren Sie EnlightenNext Impulse! Wer bin ich? Warum bin ich hier?

The subscription ad for the German magazine “EnlightenNext Impulse” is printed on uncoated stock as part of an insert for the magazine.

Jetzt senden oder online bestellen.

Warum kam Etwas aus Nichts?

Hat die Evolution ein Ziel?

Potential subscribers can fill in their details and then tear off the return postcard along a perforated line.

Size & Extent double sided ad, 216mm w x 276mm h

Was bedeutet Menschsein in der Zukunft?

Wohin entwickelt sich das Bewusstsein?

JA Rechnungsadresse

www.enlighten

next.de/impuls e

Ich möchte EnlightenNext Impulse zum Jahrespreis (4 Ausgaben) von €20 frei Haus abonnieren*. Für mich

Als Geschenk

Jetzt senden oder online bestellen.

Ich wünsche folgende Zahlungsweise:

Per Rechnung NAme

Per Bankeinzug: Hiermit ermächtige ich den Sandila Verlag, den Rechnungsbetrag bis auf Widerruf von meinem Konto abzubuchen.

StrASSe Konto-inhaber

Das abo geht

an:

Bitte freimachen

PLZ/ort Konto-nr.

banK teLefoN

e-mAIL

www.enlightennext.de/impulse

NAme

LAND

Unterschrift

*Innerhalb Deutschlands inkl. Porto, Porto-Zuschlag ins Ausland. Das Abonnement gilt zunächst für ein Jahr und verlängert sich dann jeweils für ein weiteres Jahr, wenn ich es nicht spätestens 6 Wochen vor Ablauf kündige. Geschenkabos enden nach 4 Ausgaben.

bLZ StrASSe

PLZ/ort

LAND

enlightenNext Impulse Sandila Verlag Sägestraße 37 79737 Herrisch ried Deutschland

Bitte freimachen

Das abo geht an:

NAme

teLefoN

Deutschland PLZ/ort

LAND

e-mAIL

enlightenNext Impulse Sandila Verlag Sägestraße 37 79737 Herrischried

StrASSe

teLefoN

e-mAIL


QR codes | The easy way to get information across Herbst 2011

Winter 2011

001

002

Inhalt

20

Die kreative Kultur des Szenius Durchbrüche in ein neues Bewusstsein05

Elizabeth Debold

Ein Brief von Andr ew Cohen

• CartEr PhiPPs: Inspiration trifft 07 • ViVian GorniCk: Der Genius der Frauenbewegung | Ein evolutionärer Wille: tom amarquE und

Auf der Suche nach dem wahren Scenius: Brian Eno, BoB Dylan, WooDy allEn Kollaboration

ein anderes Gehirn als Männer? | anDrEW CohEn: Ein Auszug aus dem neuen Buch Evolutionary Enlightenment

Dr. Tom Steinin

09

21 22

Haben Frauen ein anderes Gehirn als

und Carter Phipps

Teil 1: Was ist Szenius? Teil 2: Bob Dylan Quelle der Kreativ und die kosmische ität Teil 3: Das 4. MIT Media Lab: Eine gemeinsame DNA des Forschens Teil 4: Der Irrtum des Goldenen Zeitalters Teil 5: Inspiration trifft Kooperation Eine Rezension – von Buch Where Good Steven Johnsons ideas Come From Teil 6: Die vereinig ende Kraft von Szenius – Ein Intervie w mit Vivian Gornick über den Aufbruch der Frauenbewegu ng, Emma Goldm an und die Suffrag etten

26

Bewegungsmel

11

der 28

Kosmic Web

13

32

Denkanstoß

Holmes Roston

Der große Wille

14

Warum sind wir

hier?

RoSS RoBERTSon im Dialog: Perspektiven einer Integralen Ökologie mit SUSAnnE CooK-GREUTER

|

|

|

|

|

ELIZABETH DEBoLD:

|

01

Unser

20

Editorial

moralisches Dilemma – Eine Kolumne von AnDREw CoHEn

ger

04

Bewegungsmel

der

Das Aufflackern des Universums

06

Evolutionary Enlightenmen t

Gemeinsam die Zukunft denken

Reflexionen von der 6. Spirituellen Herbstakadem ie von Mike Kausch ke

09

Anna Stillwell

10

von Carter Phipps 4

4 195922 207500

BüchEr

€ 6,00 (D)

Die deutsche Seele von Thea Dorn und Richard Wagner

Herbst 2011

ie 60er Jahre waren eine Explosion des Szenius, ein außergewöhnliches Jahrzehnt kreativer Hochspannung und schöpferischen Aufbruchs, in dem viele Menschen genialen Impulsen für das Neue folgten. Es war eine Zeit, in der auf vielfältige Art Grenzen durchbrochen wurden – sowohl die inneren als auch die äußeren Grenzen des Möglichen wurden aufgesprengt. Es fällt schwer, alle Ausdrucksformen des Szenius zu nennen, die in dieser Zeit spontan entstanden. Um nur drei zu nennen: die Frauenbewegung, Rock ‘n’ Roll und die Bürgerrechtsbewegung. Bob Dylan sticht als musikalischer Revolutionär und Dichter aus diesem Jahrzehnt der Umwälzungen heraus. In einem Interview für die Sendung 60 Minutes, das Ed Bradley vor einigen Jahren mit ihm führte, spricht Dylan darüber, wie er damals einen elektrisierenden Kreativitätsschub erlebte, den er seitdem nie wieder so hatte. Und genau dies beschreibt die Kraft von Szenius: Viele einzelne Menschen begeben sich an die Grenze einer neuen Möglichkeit, und das bildet den kollektiven Kontext, in dem spontan ein kreativer Genius entsteht.

bob dylan ed brAdley: Ich hörte irgendwo, dass Sie „Blowing in the Wind“ in 10 Minuten geschrieben haben – ist das wahr?

Das 4. MIT Media Lab: Eine gemeinsame DNA des Forschens

A

bob dylAn: Schon möglich …

uf der Suche nach „ Szenius“ – eine Szene oder ein Umfeld, das Genius hervorbringt – sind wir auf das Media Lab des MIT (Massachusetts Institute of Technology) gestoßen. Seit seiner Eröffnung 1986 hat das Media Lab die Grenzen des Möglichen erweitert, weil es einen interdisziplinären Raum bietet, in dem Wissenschaftler, Technologen, Künstler und andere helle Köpfe sich gegenseitig dazu inspirieren, die Zukunft zu entwerfen und zu erschaffen. Vor einiger Zeit wurde über die Ernennung eines neuen Direktors für das Media Lab berichtet. Joi Ito ist eine ungewöhnliche Besetzung für die Leitung eines prestigeträchtigen Labors an einer großen Universität, denn er hat keinen Universitätsabschluss. Das Studium der Computerwissenschaften an der renommierten Tuft University und den Studiengang für Physik an der Universität Chicago fand er zu langweilig. Dennoch hat Ito sich als Kapitalanleger und Unternehmer im Silicon Valley einen Namen gemacht und das Internet und wie wir es heute nutzen in vielerlei Hinsicht entscheidend mitgeprägt. Itos erste Begegnung mit dem Media Lab zeugt von den Bedingungen, die ganz bewusst für Szenius geschaffen wurden – das fing schon mit dem für gemeinsames Arbeiten entworfenen wunderschönen, offenen Gebäude (s. Foto) an:

eb: Woher kam es? bd: Ich denke, es kam direkt aus der „kosmischen Quelle der Kreativität“, verstehen Sie? eb: Hören Sie manchmal die Musik, die Sie geschrieben haben, und denken dann rückblickend: Wow! Das überrascht mich? bd: Früher war das so, aber heute überrascht es mich nicht mehr. Ich weiß nicht mehr, wie ich dazu kam diese Stücke zu schreiben. eb: Wie meinen Sie das: Sie wissen nicht, wie? bd: Diese Lieder wurden geradezu auf magische Weise geschrieben: “Darkness at the break at noon/ shadows even the silver spoon/the hand-made blade, the child´s balloon/eclipses both – the sun and moon/to understand you know too soon/there is no sense in trying.” Nun, versuchen Sie mal sich hinzusetzen und so etwas zu schreiben. Da ist etwas Geheimnisvolles dabei, aber keine „Siegfried & Roy“-Magie, es ist eine alles durchdringende Magie, ich habe den Song in einem Stück aufgeschrieben. n

video zum themA: Bob Dylan im Interview. www.youtube.com/watch?v=_ na60iny6tQ&feature=related

Zum Scannen mit Ihrem Smartphone (z. B. mit der App Barcoo).

EnlightenNext Impulse

„Als ich den Bau betrat, fühlte ich mich wie ein mittelalterlicher Pilger in einer Kathedrale. Ich fragte mich ehrfurchtsvoll und ein bisschen schocciert, ob ich in eine ‚Institution‘ wie das Media Lab und das MIT hineinpassen würde. Doch nach einem ganzen Tag ununterbrochener Treffen mit vielen

Facultätsmitgliedern und Studenten ercannte ich, dass ich unter meinesgleichen angecommen war. Alle waren außerordentlich clug, engagiert und arbeiteten an super-coolen Themen. Sie hatten ceine Angst Neues auszuprobieren. Es gab eine extreme Vielfalt, aber auch eine gemeinsame DNA. Ich spürte eine Mission, die aus der Nähe und Verbindlichceit zu commen schien, die durch die Räumlichceiten, die Marce und den Ruf des Media Lab geschaffen wurden. Dadurch entstand eine Kraft, die es erlaubte, auf lange Sicht und flexibel zu dencen, so wie ich es nie zuvor und nirgendwo anders gesehen hatte. Die Leute sprachen ganz sachlich darüber, dass wir Sensoren aus diesem Labor brauchen, dass es vielleicht gut wäre einen Gewebespezialisten einzustellen, und dass ein anderes Labor Roboter entwicceln cönnte oder einen visuellen Entwurf, damit eine bestehende Forschung in eine andere Richtung gelenct werden cönnte. Es war ein Schmelztiegel von Vernetzung und Kreativität, und ich fühlte mich voller Energie und war ganz in meinem Element … Bei der Suche nach langfristigen und lebendigen Lösungsansätzen verbrachte ich mein Leben zwischen gemeinnütziger Tätigceit, Neugründungen von Unternehmen, Arbeit für große Forschungsinstitutionen und Netzwercen mit Beteiligten in der ganzen Welt. John Seely Brown spricht oft über ‚Die Kraft des Zugs‘ – dass wir Vermögenswerte und Ressourcen anziehen cönnen, wenn wir sie brauchen, anstatt sie zu horten. Statt Intelligenz, Aufträge und ‚Material‘ aus dem Zentrum herauszuholen, sollten wir einen Kontext schaffen, wo wir diese Dinge über unsere Netzwerce anziehen cönnen. Anstatt jedes Detail zu planen, cönnte man günstige Umstände mit einbeziehen, eine allgemein vorgegebene, umfassende Richtung entwerfen und die Dinge dabei in einem Kontext auf dynamische Weise miteinander verbinden. Das Media Lab schien alle Elemente zu besitzen, um mit diesem Problem umzugehen und all die Menschen anzuziehen, die in dem Chaos und der Komplexität aufblühen, von denen die meisten Menschen abgeschrecct werden.“

20

Die Macht, eine bessere Welt zu schaffen, ist bereits in unseren Händen

„Es gab eine extreme Vielfalt, aber auch eine gemeinsame DNA. Ich spürte eine Mission, die aus der Nähe und Verbindlichkeit zu kommen schien …“

von John Bunzl

Joi ito

John Bunzl ist Unternehmer und sozialer Aktivist. Er ist Gründer der International Simultaneous Policy Organization (ISPO), die den Ansatz der Simultanpolitik (Simpol) entwickelt hat.

Der Auftrag, kreativ zu denken; besonders intelligente Menschen, die an ihre Grenzen gehen; überraschende Gegensätze in den Positionen; Vielfalt und gleichzeitig eine gemeinsame Zielsetzung: Das alles scheinen wichtige Elemente von Szenius zu sein. n

Interviews, Artikel und Nachrichten an der Schnittstelle von Mystik, Evolution und Kultur: Abonnieren Sie EnlightenNext Impulse! www.media.mit.edu

Herbst 2011

Wer bin ich? Warum bin ich hier?

Magazine

ISBN 3-935688-37-6 ISSN 1614-6395

M

it Politikern, die sich auf finanzielle Sparmaßnahmen und die Rettung der Eurozone konzentrieren, fühlen sich diejenigen von uns, die sich Sorgen über den Klimawandel, die drohende Energieverknappung und andere globale Themen machen, immer entmutigter. Normale Bürger überall auf der Welt haben den Eindruck, dass sie auf diese Problemfelder kaum einwirken können. Und unsere Anstrengungen, Politiker dazu zu bringen, irgendetwas Substanzielles zu ändern, scheinen ebenfalls vergeblich. Doch ich bin der Ansicht, dass die Macht, dies zu ändern, bereits in unseren Händen liegt, wir müssen es nur erkennen. Wir – zumindest diejenigen von uns, die in demokratischen Ländern leben – haben bereits die notwendige Macht, um unsere Politiker dazu zu bringen, substanzielle globale Lösungen zu implementieren. Um unsere Kraft wirklich zu erkennen, müssen wir allerdings zuerst eine Bestandsaufnahme verschiedener falscher Vorstellungen vornehmen, die uns davon abhalten, unsere Kraft zu sehen. Wir werden nicht so sehr von korrupten oder blinden Politikern beschränkt, auch nicht von gierigen Konzernen, noch von den „Geldmeistern“ – den Privatbanken. Wir werden nur von falschen Mauern aus falschen Vorstellungen beschränkt, die wir in unseren Herzen und unserem Verstand erbaut haben. Die erste falsche Vorstellung ist unsere Annahme, dass Politiker die Macht haben, die substanziellen Veränderungen vorzunehmen, die es braucht, um die Welt auf einen gerechten und nachhaltigen Weg zu bringen. Es lässt sich nicht bezweifeln, dass wir an die Macht der Politiker glauben. Täten wir es nicht, würden wir kaum so viel Zeit mit LobbyArbeit und direkten Aktionen verbringen, um sie dazu zu bringen, ihre Politik zu ändern. Wir unterstützen sie oder protestieren gegen die Politiker, weil wir glauben, dass sie Macht haben – aber sie haben keine Macht, zumindest weit weniger als wir ihnen zutrauen, und ganz sicher viel weniger als sie brauchen würden, um globale Probleme wirklich zu lösen.

Jetzt senden oder online bestellen. Wir werden nur von falschen Mauern aus falschen Vorstellungen beschränkt, die wir in unseren Herzen und unserem Verstand erbaut haben.

Warum kam Etwas aus Nichts?

Hat die Evolution ein Ziel?

Ihr Mangel an Macht resultiert aus der Tatsache, dass sich Kapital und Kapitalgesellschaften heute ziemlich leicht und schnell über nationale Grenzen hinweg bewegen und auf diese Weise festlegen, welches Land Investitionen und Arbeitsplätze erhält und welches beides verliert. Da Politiker keine andere Wahl haben, als eine Politik zu machen, die Kapital anzieht oder im Land hält, damit Arbeitsplätze und Wettbewerbsfähigkeit erhalten bleiben, ist es nicht schwer zu verstehen, warum sie gezwungen sind, nur markt- und wirtschaftsfreundliche Politik zu machen, die die Wohlhabenden, die Konzerne und die Banker bevorzugt und wenig Rücksicht auf soziale Gerechtigkeit und die Umwelt nimmt. Politiker zu umwerben, wie wir das jetzt tun, ist also ziemlich unlogisch. Wenn irgendeine Nation oder selbst die EU als Ganzes unsere Forderungen einseitig umsetzen würde, riskiert sie damit Kapitalflucht, Arbeitslosigkeit und so weiter. Kurz gesagt: Die Umsetzung unserer Forderungen wäre nicht im nationalen Interesse. Doch warum bestehen wir dann darauf, substanzielle Veränderungen von Leuten zu erwarten – in diesem Fall von unseren Politikern –, wenn sie gar nicht die Macht haben, diese wirklich zu erreichen? Da gibt es offenkundig einen Fehler in unserem Denken. Unser zweites großes Missverständnis ist, dass an den gerade beschriebenen

Wenn die Evol ution sich selbst erken nt

34

Der atmende Gott

4 195922 207500 speakingtree.in

V

€ 6,00 (D)

Yoga ist im Westen angekommen, gar schon eine Art Volkssport geworden. Der Film Der atmende Gott von Jan SchmidtGarre zeigt die Begründer des modernen Yoga wie B. K. S. Iyengar und andere in historischen Aufnahmen und neuen Interviews und versucht nachzuspüren, warum Yoga im Westen so populär wurde. Aber der Film will von den großen Meistern auch lernen, wie Yoga den Menschen verändert. Im Januar startet der Film in den deutschen Kinos.

von Tom Steinin

26

Erwachsensein ist erst der Anfang

Think you’re crazy? Think again.

Ein Gespräch mit Susanne Cook-G von Tom Steinin reuter ger

30

SlutWalks: Sich frei fühlen oder frei sein? Debold

34

www.earlydetection.co.uk

Perspektiven eine r Integralen Ökol ogie Ein Dialog

9

zwischen und Michael Zimme Ross Robertson rmann

39

Unser moralisch

orhersagen sind diemafalsche es Dilem Eine Kolumne von Andrew Geisteshaltung, wenn wir über Cohendie Zukunft unserer Spezies nachdenken. Solche Vorhersagen führen zu einer Winter 2011 merkwürdigen Passivität. Wir sollten unsere Geschichte nicht vorhersagen, wir sollten sie schreiben. Wir müssen uns selbst als die kollektiven Autoren unseres nächsten Kapitels sehen. Vorhersagen und Simulationen sollten nichts weiter sein als mentale Übungen, um uns Informationen für unsere Entscheidungen zu geben. ger

Das Mutterland von Buddhismus und Yoga hat die erleuchtete Antwort auf Facebook gefunden: www.speakingtree.in ist die Social Networking Site für den Sucher: Folge den spirituellen Meistern, stell den bekanntesten Gurus Indiens (und einigen aus dem Westen) deine Fragen, triff andere auf dem spirituellen Pfad. Und das global vernetzt im coolen Design des 21. Jahrhunderts. Da sag noch einer, Evolution sei eine Illusion …

zooniverse.org

Die Höhle der vergessenen Träume

Wigan Scan with your QR code reader on your smartphone.

Leigh Ashton

Werner Herzog nimmt uns in seinem Wie entstehen Galaxien? Wir reden Wale? neuen Film Die Höhle Wie lebten die alten Griechen? Wenn Sie der vergessenen Träunicht nur die fertigen Antworten hören me mit zur Wiege wollen, sondern mitforschen möchten, des Menschen – dem sind sie hier richtig. Beim ambitionierten Beginn der menschglobalen Bürgerwissenschaftsprojekt www. lichen Kreativität. zooniverse.org kann man in Gesellschaft Vor 30.000 Jahren führender Wissenschaft bei verschiedenen verzierten sie die Forschungsprojekten mitarbeiten – und Höhle von Chauvaut FILME dabei vielleicht den nächsten bewohnten mit ihren Malereien, Erika ilvEs und anna stillwEll Planeten finden. die erst 1994 entdeckt wurden. Der 3D-Film Nachtmeerfahrten ko-autorinnEn dEs thE human ProjEct aPP zeigt diese vielleicht ersten Kunstwerke der 21 Der Filmemacher Menschheit und meditiert über die BedeuEVENTS Rüdiger Sünner ist tung der Kunst in der Menschwerdung. jemand, der hinter www.caveofforgottendreams.de Mystik der Weltreligionen die Kulissendie schaut. Problemen Wohlhabenden und die GroßkonVielleicht aus diesem Grund erklärte Gandhi: „Es Immer wiedersein hat müssen, die ihr Kapital hin und zerne schuld ist in Ordnung einem System entgegenzutreten WEB er hinter akademiher bewegen. Natürlich sollte niemand falsches und es anzugreifen, doch dessen Urhebern entgeschem Wissen die oder gierigesdes Verhalten dulden, doch wir sollten genzutreten und sie anzugreifen ist so, als würde Lebendigkeit jesusjazzbuddhism.orgman sich selbst entgegentreten und angreifen. erkennen, dassSuUnternehmen letztlich tun, was sie existenziellen tun, weil von anderen verdrängt werden, wenn Denn wir sind alle aus dem gleichen Holz gechens beisie Menschen freigelegt, wirDenn Konzerne, die ethisch hansie es nichtdie tun. schnitzt, sind Kinder ein und desselben Schöpfers schon zu kennen deln oder die es unterlassen, Vorteile in Ländern und die göttlichen Kräfte in uns sind unendlich. glaubten (Dag Hammarskjöld in TreeRegulierung of Life mit weniger und mit weniger Steuern Ein menschliches Wesen zu verletzen bedeutet, Die Ausstellung „Mystik – Die Sehnsucht Was passiert, wenn man Jesus, Buddha und oder die Romantiker in Geheimes Deutschauszunutzen, würden mit großem Abstand hinter diese göttlichen Kräfte verletzen, undistdamit nachzu dem Absoluten“ die erste Jazz zusammenbringt? Es wird auf jeden Fall land). In seinem neuen Film folgt er den ihren weniger verantwortungsbewussten Wettbenicht nur dieses Wesen, ihmKunstwerke die gan- und ihrersondern Art undmit vereint kreativ! Der Beweis ist das Internetportal Spuren C. G. Jungs in die Welt der Mythen werbern Eswww.jesusjazzbuddhism.org, ist also nicht schwer zu ze Welt zu verletzen.“Originaldokumente sowie einfallsreiche das inspiriert und Träume und fragt am Beispielzurückbleiben. von Jungs und erkennen, warum sie sich oft nicht so verhalten, Wenn wir helfenmultimediale und die WeltInstallationen heilen wollen, vom Prozessdenken eines Alfred North Biografie, wie sie uns auf unserem inneren die Welt der Mystik wiesie wiruns es gefährden gern hätten. EsWhitehead ist richtig, und auf seiner mangeldannin müssen wir Visualisierungen, das weitgehend um unregulierNachfolger Blogs Weg unterstützen und wo lebendig werden zu lassen. Und wer den haftes unternehmerischesund Verhalten Artikelnhinzuweisen, verschiedenste Bereiche von Marktsystem als unseren wirklichen te globale können. www.nachtmeerfahrten.de Weg nach Zürich nicht schafft, wo die Religionbestehen und Kultur Und jazzig ist – dem wir entgegentreten und wenn wir es sehen. Doch warum wirbeleuchtet. darFeind erkennen Ausstellung noch bis zum Januar läuft, findet immer, denn „für uns den ist Jazz auf, Konzernen die Schuldeszudabei geben, wenn es klar wirauch angreifen müssen – und nicht irgendeiauf der Website www.rietberg.ch/de-ch/ Geisteshaltung. Dazu gehören Liebe zur ist, dass ihr Verhalten dieeine natürliche Folge davon ne Person oder Organisation oder Handelsform, ausstellungen/mystik Texte und Videos zu Improvisation, Offenheit für Verschiedenheit, ist, dass es keinen gleichberechtigten Wettbewerb die in dem Systemden operieren. Wir müssen erbekanntesten Mystikern. Freude an Überraschungen und ein Vertrauen mit global verbindlichen in Regeln gibt? Auch hier kennen, dass wir auf die eine oder andere Weise neue Möglichkeiten“. liegt der Fehler in unserem Denken. alle in diesem System gefangen, und deshalb alDoch tief unter diesen falschen Vorstellungen le „aus dem gleichen Holz geschnitzt“ sind. Und EnlightenNext Impulse liegen die falschen Mauern, die wir in unseren daraus folgt, dass zwar niemand von uns wirkHerzen bauen. Wir bauen sie auf den genannten lich schuld ist, dass wir jedoch alle gemeinsam falschen Vorstellungen auf und pflegen sie liebeverantwortlich sind, etwas zu unternehmen, um voll, denn sie erlauben es uns, Vorwürfe zu machen das System selbst zu verändern. Wenn wir aufund uns über andere zu beklagen, und das gibt hören, einander die Schuld zuzuschieben, dann uns das Gefühl, recht zu haben; wir fühlen uns gut erkennen wir, dass wir alle Gefangene des Sydabei – wie Krieger in der Schlacht, die sich stems sind und alle im gleichen planetaren klar für das Gute in der Welt einsetzen! Boot sitzen. Wenn wir die falschen Mauern aus Es ist ganz bestimmt notwendig, die falschen Vorstellungen in unseren Herzen aböffentliche Aufmerksamkeit auf reißen, öffnen wir sie für die Wahrheit, dass globale Missstände zu richten, diejenigen, die wir so gern für schuldig gehaldoch wie soll es dem Guten ten haben, es gar nicht sind. Und so öffnen sich in der Welt dienen, wenn unsere Herzen füreinander ohne Diskriminiewir Menschen beschuldirung und Distanziertheit und damit für die gangen, die nicht wirklich ze Welt. Denn wie sonst wäre es uns möglich, verantwortlich sind? etwas Gutes für die Welt zu tun? Wie sonst könnWie kann es richtig ten wir jemals einen nicht-verurteilenden Raum sein, Politiker und schaffen, der offen für alle ist, den lebendigen, Geschäftsleute offenen und versöhnenden Raum, der nötig zu beschuldiist, damit wir uns gemeinsam auf die Suche gen, wenn nach einer echten globalen Lösung machen www.simpol.org es gar nicht können? Natürlich heißt das nicht, dass wir Dirk_Weller@gmx.de wirklich deunsere jetzigen Aktionen stoppen sollen. Es ren Schuld bedeutet nur, dass wir ihre Grenzen erkennen ist, und wenn müssen und verstehen, dass ein zusätzlicher AuDio zum ThemA: „Gibt es eine Veränderung Ansatz gebraucht wird, ein Ansatz, der globaler Integrale Politik?“: Tom Steininger im nicht in ihrer ist, zutiefst nicht-verurteilend, wahrhafter und Gespräch mit Prof. Traugott Elsässer Macht liegt, und umfassender. www.enlightennext.de/integralewenn wir selbst, Die globalen Probleme türmen sich heute um politik wären wir in ihuns auf, ist es da nicht an der Zeit, dass wir unrer Lage, uns ziemsere falschen Vorstellungen aufgeben und unser lich ähnlich verhalten Herz für die ganze Welt öffnen? Ist es nicht Zeit, würden, weil es globale dass wir alle gemeinsam entdecken, dass, wie ökonomische Kräfte Gandhi gesagt hat, „die göttlichen Kräfte in uns Zum Scannen mit Ihrem Smartphone (z. B. mit der App Barcoo). von uns verlangen? unendlich sind“? n

www.humanprojectapp.com

vidEo Zum thEma: Erika Ilves und Anna Stillwell stellen ihr Human Project App vor: www.youtube.com/ watch?v=w9ddf7121pu

Zum Scannen mit Ihrem Smartphone (z. B. mit der App Barcoo).

dEnkanstoss PEr E-mail

Wenn wir helfen und die Welt heilen wollen, dann müssen wir das weitgehend unregulierte globale Marktsystem als unseren wirklichen Feind erkennen.

EnlightenNext Impulse

Bestellen Sie die 14-tägige E-Mail "Denkanstoß" mit Gedanken, Einsichten und Anregungen aus dem EnlightenNext-Team: www.enlightennext.org/email

non-visible area

Winter 2011

Display banners

http://daily improvisa tion.blog spot.com/

Winter 2011

Was bedeutet Menschsein in der Zukunft?

Wohin entwickelt sich das Bewusstsein?

JA Rechnungsadresse

www.enlightennex t.de/impulse

Für mich

Education blog by Dr Mark William Johnson: Learning Technology, Higher Education, Cybernetics and Music

Can You Help?

Ich möchte EnlightenNext Impulse zum Jahrespreis (4 Ausgaben) von €20 frei Haus abonnieren*.

ends Voluntary Fri ople for Older Pe

Als Geschenk

Ich wünsche folgende Zahlungsweise:

Per Rechnung NAme

Per Bankeinzug: Hiermit ermächtige ich den Sandila Verlag, den Rechnungsbetrag bis auf Widerruf von meinem Konto abzubuchen.

StrASSe Konto-inhaber

Das abo geht

an:

Bitte freimachen

Konto-nr.

NAme

LAND banK teLefoN

e-mAIL

Unterschrift

*Innerhalb Deutschlands inkl. Porto, Porto-Zuschlag ins Ausland. Das Abonnement gilt zunächst für ein Jahr und verlängert sich dann jeweils für ein weiteres Jahr, wenn ich es nicht spätestens 6 Wochen vor Ablauf kündige. Geschenkabos enden nach 4 Ausgaben.

bLZ StrASSe

PLZ/ort

LAND

teLefoN

e-mAIL

Advertisement

enlightenNext Impulse Sandila Verlag Sägestraße 37 79737 Herrisc hried Deutschland

ow

ga ein tb jus

can make a differ friend en c e

PLZ/ort

H

„Da ist etwas Geheimnisvolles dabei, aber keine ‚Siegfried & Roy‘Magie, es ist eine alles durchdringende Magie.“

Zeigt sich ein neues Verhältnis zum Deutschsein dadurch, dass wir ungeniert bei Fußballspielen unsere Fahnen herausholen? Wie wär’s mal mit: Abendstille, Forschungsreise, Kulturnation, Mystik, Sehnsucht, Querdenker, Waldeinsamkeit, Zerrissenheit ….? Das sind einige der typisch deutschen(?) Begriffe, die die Philosophin Thea Dorn und der Schriftsteller Richard Wagner nutzen, um sich der deutschen Seele zu nähern. Nicht als von außen Betrachtende, sondern als „Betroffene“. Herausgekommen ist eine Selbstbesinnung auf die Größe und die Abgründe und die Merkwürdigkeiten der deutschen Kultur, die von der Überzeugung inspiriert ist, dass wir wissen müssen, wo wir herkommen, um herauszufinden, wo wir hin wollen.

Szenius 23

16Denkanstoß

Winter 2011 24348 Ausgabe 002

Bewegungsmelder

34

t neutral

von Elizabeth

Mythos 2012 und die Sehnsucht nach dem Messias

ISBN 3-935688-36-9 ISSN 1614-6395

Wahrheit ist nich

Ein Interview mit Arianna Huffing von Elizabeth ton Debold

Denkanstoß

D

22

Kosmic Web

Wie wir unsere unbewussten Werte erkennen Andrew Cohen

early detection & intervention in mental health

von John Bunzl

05

Brian Swimme über Leerheit und Quantenvakuu m Joel Pitney

Erika Ilves und

Bob Dylan und die kosmische Quelle der Kreativität

Die Macht, eine bessere Welt zu schaffen, liegt bereits in unse ren Händen

von Tom Steinin

40

Herbst 2011 E 59222 Ausgabe 001

EDIT

MICHAEL ZIMMERMAn und

Wahrheit ist nicht neutral: Ein Interview mit ARIAnnA HUFFInGTon

… oder eine Geschi chte über Medita tion Carter Phipps

22 Szenius

3

Erwachsensein ist erst der Anfang: Ein Interview

ToM STEInInGER: Wenn die Evolution sich selbst erkennt

SlutWalks: Sich frei fühlen oder frei sein?

Mein Verstand ist meine Mutter... wie

43

Welche Rolle spielt der Wille in einer aufgeklärten, postmo dernen Spiritua lität? Tom Amarque und Tom Steinin ger im Dialog

Ein Auszug aus dem Buch Evolutio Enlightenment nary Andrew Cohen

JoHn BUnZL: Die Macht, eine bessere Welt zu schaffen, liegt bereits in unseren Händen

38

24

ger

Mythos 2012 und die Sehnsucht nach dem Messias von CARTER PHIPPS

Männer?

Bestätigt die Hirnfor schung wirklich unveränderliche Unterschiede im Gehirn von Frauen und Männern? Elizabe hinterfragt eine th Debold gefährliche Idee.

23

tom stEininGEr im Dialog | Brian sWimmE: Ist das Quantenvakuum spirituell? | ElizaBEth DEBolD: Haben Frauen Editorial

Inhalt

3

34

Auf der Suche nach dem wahren Szenius

Why we need your help

Making a difference

For most people retirement holds the promise of spending time with loved ones and friends; of finally being able to enjoy yourself after a lifetime of work. The reality unfortunately is often different. Some older people find themselves alone and isolated, a virtual prisoner in their own home; is it any wonder they often become depressed?

How would you cope

It may seem impossible

alone for hours to end loneliness, h male and We have bot especially for elderly at a time with just to people ready people living alone, but a television or book female older we is hope. – andthere nd frie new for company? make a e someonWe believe that seeing a always know visit. friend for just a couple of hours a week makes a difference who’d like a and the people our volunteers visit tell us the same. One lady commented:

“We both enjoy our trips together and they give me something to look forward to every week.”

over

w that Q Did you kno ple over 75

half the peo UK live alone? living in the

Information flyer

So what is involved?

What do I get out of it?

Finding people to befriend those who use our services is never easy, yet becoming a volunteer is simple. We just ask you to be over 18, able to provide two character CantoYou references, attend an informal interview and agree a Help? criminal records check. Currently we have volunteers from you think a variety of backgrounds andIfages; we welcome you coulddiversity. spare at least to help an isola one hour a ted older pers on why not cont week Many volunteers say they get from knowing they Wesatisfaction have older peop act us? le, both women improve the quality of someones meet alife. and men, waiti new friend and ng to we can never find enough peop to visit them. So “I know I can’t make the world different, butplea at se least le help us if you can. Why for one person I can make a world of the difference” not take first step, mak e a difference and contact us Volunteers also gain valuable experience and training which today? may help them gain paid employment; we are often asked We also pay for and provide references.

expenses!

Most of all they make new friends, both for the people they We will reimburs visit and other volunteers. e travel and reas expenses. Bein onable out of g a volunteer pocket won’t cost you a penny. Voluntary Frien ds for Older Peop le Salford LaterDid you know that Life Services, for Greater Manches ring is good voluntee ter West ent studies Mental Health health? Rec yourNHS Foundation Trus Meadowbrook t, prove it! Unit, rica Stott Ame Lane, Salford M6in8HG

Business cards

Q

Phone: 0161 772 3893 Email: vfop@gm w.nhs.uk Web: http://bit. ly/vfop-gmw

Please scan with a Smartphone QR app.

Greater Manche

Improved lives,

ster West

optimistic futures


Branding | Creative process driven by service users The process

2

BanD | sun/moon/smIley | Hope & WellBeInG

ey | Hope &

/moon/smIl

BanD | sun

BAND’s attendees hard at work discussing the brand and working on solutions.

BAND

Building a New Direction

icipants happiness part tiveness and esses the posi this logo expr BanD. with expresses the experience moon/smiley sun/ et tly off-s . time the sligh organisation at the same acter of the and hope char does aspirational childlike and might be too es and on themselv a smiley face dy is doing ybo to actually use BanD | Hope & WellBeInG ever k not|e:sun/moon/smIley wor the hard not reflect fully r. for each othe

Building a New Direction

Building a New Direction A safe place to explore and grow

A safe place to explore and grow

A safe place to explore and grow

Building a New Direction

thirD sess

VisioN

shApes

BAND BAN D BAND BAND BAND BAND

Band Band Band Band Band Band

Corporate Identity Guidelines logos The colours Mono and sub

x

with the

Mono logos when space and white logo the Only use the black logo or when small for a colour available is too background. on a coloured logo has to appear ck.eps

logo_mono_bla

Logo file: BAND_

Transparent logo

Building a New Direction

ite.eps

logo_mono_wh

Logo file: BAND_

A safe place to explore and grow

ring

k5

violet c36 m100 y00 k00 orange c00 m55

85%

y100 k00

BAND violet c27 m75 y00 k00 BAND orange c00 m47 y85

k00

75% Recover y Services

y100 k00

green c15 m00 y100 k35 yellow c00 m10

The typeface

BAND blue c82 m00 y09 k04 rency value:

Voluntee TRANSPAREN CY

85%

90%

BanD | spIral/HelIx | movInG ForWarD anD FeelInG saFe

BAND green c13 m00 y90 k31

Houschka light

tuvw abcdefghijklmnopqrs w NOpQRSTUV ABCDEFgHIjkLM 1234567890 Houschka medium

x tuvw nopqrs abcdefghijklm w NOPqRsTUV ABCDEFGHIjkLM 1234567890 Houschka bold

nopqrstuvw abcdefghijklm w ijkLMNOPqRSTUv

AbCdEfgh Building a New Direction 1234567890

A safe place to explore and grow

BAND yellow c00 m07 y75

in special cases large posters or

k00

75%

Only for Houschka heavy

nopqrstuvw abcdefghijklm klmnopqrstuvw abcdefghij 1234567890

Please note: Blue type in the tag line is BAND blue colour. Blue type in literatur e has the blue values of c96 m00 y11 k5

Houschka light

I believe there are many steps to be taken to posi health and only tive mental the can instigate this individual chan The minimum size the logo with a tag line can moo d within their corege in appear is XXmm as shown below. the BAND being. and designers For external printers italic

e is corporate typefac

Houshka.

l, the font ng in-house materia For staff produci ‘Houshka’. used in place of ‘Arial’ can be The minimum size the mono logo can appear is lity usual body type would be of 16.5pt For readabi XXmm as shown below. 14pt with a leading medium italic Houschka Light,

tuvw abcdefghijklmnopqrs pqrstuvw lmno abcdefghijk 1234567890 Houschka

loborper sim ex euis am, sent veraessim verat. ut ver inibh Ro et in el utatet quisi bla am, esenim velis nim eum velit volore conse consed nsed tem zzrilit lute deliqui blamco et, consequat loborpe rostrud h euguerci bla landre magnib rilisi. dolorpe feuismo loreet t volutat nonulpu Etummod dunt velent aliscil accum amet, vullaore te feugiatet, conulpu iril ute dolore diam quam quis quipsum numsan t, volorer aliqui dolut lam dolupta mod dolutetum nonum alit eugiat del dolobore incipsu stisisit core diat ullaoreet, dolesto consed im incilisl er incipsu delesse consen

tuvw abcdefghijklmnopqrs opqrstuvw abcdefghijklmn 1234567890 italic Houschka bold

nopqrstuvw abcdefghijklm opqrstuvw abcdefghijklmn 1234567890

augait estrud dignim Consequi tat augue atem doloreetum molut ad magnibh ese mconse feugait ad zzrilisl eniam aliqua dre tin eum illa zzrillan henit in min ut lor sum venim ndre con faccummy nonse y nonse summy numm loreros ad molor augiam, consed tisi rer lortis dio commodolo rci eummodo erostrud tin volore uisi blaor onseq i praest t accum dui blame ortis nonse vel duipit dolob odit la augait at aute quatio dion henism commy nonse rer si. feuguerosto odolo olo m irit, vulla comm ing dolore ue Uptat ui tatet wisit at rperos endre mincid augue con vullut in velis eummolorem

Met lum vero commo sim nullaor tionsec lobor tet, volorero et utpatum accum quis el dio con vulput nisl dionulla autate consequatem qui blaorper ip et velenia mcorpe r sequisc iliquism od euis am velit augait nisci etum veniat, quis alisi blam irilit la ametum inci eliquis autpat. Ectem eu facillaor suscidu nt alis del dolutetum ipis nonsenibh esed

Building a New Direction

Building a New Direction

Molore corpera esed modolor sim dolor susto odo dolenim

iurem iril dolor aliquipit adit ea consenibh et lorer sectem ipisit ut ing eugiamet ad dolorercilla conse faccummy nostin eui bla feuisi er inisi ea feuis nummy nis ad eugait nonulla autpat. Magnim non esecte min ute dignibh eu feugait prat. Duis eu feuis do conseq uat lorperci bla feu feu faccum zzril dolummodo eu facincipit augiam , se vulla faci blaoreet veliquam , venibh et, siscilisim dionseq uam adionulla facilis alisl ip ea conullam num et wis et, voloree t wiscipit lam velissent iril incipsum nulputat, volor si eseniam et dolenim iusto dolorem zzrilit volorem iriusci blandiat.

eliquatue feu feugait, velendipit accum et enismo d dolorer iurerci te do commy nit, ver si enibh endrer sim ad Ullan elent ipsum dolorpercip erat, sit vel delent utpat. Eumsandre dolorem ipsumsan el et nim velit nulputet essit lore dipisim zzrilla feuis dolobor autatem vent alissequamet volenit

vullam zzrilit, vel enit nos nit lobor summy nostrud te magna aliquipit praestrud magnim dio Onulput ver sectem con ut am ing elenim dolor ad do consed dio odolent wis at, vulla feum il ut utat lute dit verit prat nosto dionsed magna commodo dolum venisci tet dolor at iliquat, quat niam zzriustinit utem nonsequis nosto erciduip it lumsandit aliqui tet do diamet.

Adit praestie commo dipit augait ulluptat ut laorper atismod oluptat duismod er at. Ed ex enit in volore magnibh eugait nullam num in

alit delisi.

Client feedback: “We are getting may positive comments about our new logo from people outside BAND. Everyone says that it is a happy, bright and contemporary logo that makes them smile.” – Rita Liddell, Chief Officer

A safe place to explore and grow

A safe place to explore and grow

Building a New Direction A safe place to explore and grow

Building a New Direction

BanD | reFlectIon |

A safe place to explore and grow

lectIon

the the spiral – ussion about out of a disc e time. idea that grew this was an out at the sam going in and shadow” movement of the of coming “out to be about on went on the discussi reflection. rayed by the dle part of which is port that the mid not be the result is which might ts with “Ba” star D pop group, Ban as BanD not|e:reFlectIon ous swedish inds of a fam the logo rem e. desirabl

A safe place to explore and grow

Building a New Direction

BanD | neW DIrectIon | ForWarD anD upWarD

Order out of ch aos!

on et lam iuscidu nt ullamcommy Usci tio od ex eugiamconse eu facipisl elestio conse do conulpu te dip esequam duisi eugiamet eugait lamcom mod tem iustie dipsusto od eugiam illuptat.

Building a New Direction

BanD | reF

Final artwork for the logo, branding guidelines and a mock-up for a corporate brochure

1988 stisim nonsenim veliquis nullut nibh ex elis et, si bla feugue velit aut duis exeriure m dignit loreetu mmoleni ssequam , sit, suscipisit, si. Aliquis dunt dion verit alisi. Atet pratio dolore conseniatie exero ex et lum doloreet la atincipit

Building a New Direction

A safe place to explore and grow

Interpretation of the results and visualisation of logo solutions

My nim ilit inciduis ese commodo 07 Lorper accum alit lortis 09 Accum iureet ipis nibh etum dolor sim irit 12 Ax erosto odipit nullandre 18 Mod esequis sequis aliqua 23 My nim ilit inciduis ese commodo 25 Lorper accum alit lortis 27 Accum iureet ipis nibh etum dolor sim irit 32 Ax erosto odipit nulland re 33 Mod esequis sequis aliqua

Recovery to me mea striking a balance ns taking the appr between opri medication, mee ate ting like minded people, having a healthy diet and taking regular exercise .

The minimum size the logo can appear is XXmm as shown below.

In every instance the logo should have the indicated with “x” of free space surrounding it, as shown on the left.

The following colours are used for the mono and the eclipse logos shapes.

colours and transpa

COLOUR blue c96 m00 y1 1

Team

In the spirit of the organisation they asked us to work with BAND attendees to create a new identity. We did this by developing and leading a series of workshops.

e

FeelInG saF

shap n discussing workshop, whe spiral. During the first e of a liked the imag and moving participants d (friendly) “a safe that it is roun is l spira a the aspect of aspect of h relates to the curious e time, whic ” at the sam ”. “in” and “out ore and grow expl to h place from whic

Two half-day design workshops

, veliquat erci do con heniam dunt la feugait blam, sim zzriusci et vero deliqua nulputat wissect ming esequat mcorerat. Ostrud do eu facil ip erit amet praesto i essit minim adignisc exerostrud te ming eliquatue vel iusto consed dolore velissi.

WarD anD movInG For

A safe place to explore and grow

03

Logo exclusion zone and minimum size Exclusion zone is the free space around the logo.

Building a New Direction

Building a New Direction A safe place to explore and grow

es for logos,

BAND is a voluntary mental health organisation supporting people in Bolton who live with mental health problems to reach their full potential as defined by themselves.

Content

t. veliquat vulputa dunt lam niam eu facilisse euguero consed Iquatum sandip Del illaoreril incip ut nullaore feu feuiscidunt in consequam, senis delit am nulla dipisi. iure venisi et wis facipsustis aut nisl diametuer c ipsuscip euis amcore ex euguer ese lutat. ilit ilit inciduis Henisi. Pit ut utpat am, commy nim modoles accum alit lortis Accum digna atetue ad tisim commodo lorper e enit nibh etum dolor sendreet wissect accum iureet ipis vullutpat. Ci et odipit nullandre zzril eros niam sim irit ex erosto d dit ad mod aliquamet utet ate vullam velestru mod esequis sequis Ut lamet lore ero erat amet, magna feugiat. volore delit delit nonum utetum aut sl duis vel dit, sim consectem zzriliqui nos augue . aliquamcommy eummy nos nullum ut niamconsenim vulla consequat lan esequat. San utem vendit volore vulput prat. voluptat. Duisl ing et venit tem e dignit, im tat amcons Quis nulla facincin Unt la aliquisi alit praessed et, el dit ullum dolore ver summy nis volorti sismod quatin henisi henis ad duisim sit augiamet am, velissim numsan d esenim il utat. tatie duipit la commo nulpute feu feuguer tat. Vullaore duis vendionsent ad alisi euisi. dolorpe ratumsa nisit adionse corem Rat. Et augait tatet vel utat ndipiscilla conulpu t utpat. lore te volessim blandre doloree Usci wis ad tat. Ommo euisi bla commy wisl erat, quis Con verostrud del ent laoreet commodo nullum nim nibh nos nostis alis nis nonsenim esto m luptat, conulla acilisl etum eugiamet utet lendigna faciduis iurerostrud dolobore faccum

A safe place

Representation

al/HelIx |

BanD | spIr

Size & Extent

w Direction BuildintogexplAore Ne and grow

Engagement and

Brief 

Band Band Band Band Band Band

it all began w Doe HoJane

appear sub logos do not The mono and them tagline beneath

Building a New Direction

BanD | spIral/HelIx | movInG ForWarD anD FeelInG saFe

Who are we? FoNts What are we about? NoN-seriF BAND BAND BAND BAND BAND BAND

Building a New Direction

A safe place to explore and grow

“Alisis esed endit atie del utat aliquat lorem iusto consequi euissi. minim veliquat, quis accummy”

The result

A safe place to explore and grow

Building a New Direction

First sessioN

To identify the experience of BAND and the values it represents, we devised a number of exercises for workshop participants which helped them to highlight the organisation’s key characteristics. The next step was to explore how various design elements (shapes, colours, transparencies, typography) could be used to express a range of design solutions. The result of this exercise was to collectively identify several different design routes.

Building a New Direction

ioN

ith mental For people w in Bolton to health needs ful lives as lead meaning em. defined by th

1

WellBeInG

BanD | neW DIrectIon | ForWarD anD upWarD

3 The results of this collaborative work were taken to BAND’s management team, who together with FST, narrowed the possibilities down to one solution which we then refined to produce a printable version of the logo as well as design ideas for BAND’s stationery and collaterals.

Building a New Direction A safe place to explore and grow

Building a New Direction A safe place to explore and grow

Building a New Direction A safe place to explore and grow

Building a New Direction A safe place to explore and grow


Branding | Fruity produce from an orchard Brief  A German orchard owner, under the name “Maiwind” (May wind), needed a logo and ideas for labelling. Her products included apples, plums, lemons and other fruit as well as jams and liqueurs.

Herchenbacher Str. 59 66292 Walpershofen T 06806-994 1755 M 0172-599 7338 www.maiwind.eu

We created a primary colour palette for the logo and business stationery and a secondary mono colour palette for product labels.

r Str. 59 Herchenbache ofen 66292 Walpersh 1755 T 06806-994 M 0172-599 7338 .eu www.maiwind

Beste Wünsche

Size & Extent print ready pdfs for a printer in Germany

Carin Jungmann Director

Herchenbacher Str. 59 66292 Walpershofen T 06806-994 1755 M 0172-599 7338 www.maiwind.eu

Alter Quetsch

Marmelade Zitronen, Lavendel & Liebe

Holzfaßgelagert

Alter Quetsch e 0.5 l Alc. 42% Vol L 100 Client feedback: “Everybody I show my new logo to simply loves it. ” – Carin Jungmann, Director

Holzfaßgelagert

Marmelade Zitronen, Lavendel & Liebe

e 0.5 l Alc. 42% Vol L 100


Vouchers & promotions | SMaRT Venue Coffee Shop Brief 

MORE MORE THAN THAN GREAT GREAT COFFEE... COFFEE...

We created a visual identity around the logo for SMaRT Venue Coffee Shop which is run as social enterprises for First Step Trust, here shown in an A5 coupon flyer and DL flyer for a cooking event, as well as a business card.

GREAT FOOD! Working Lunch Get your boss to host (and cook!) a private lunch for colleagues

Sharrow’s sMaRTest coffee shop is tickling the taste buds of London Road’s café society with triple certified Fairtrade, Rainforest Alliance and Organic premium coffees and hot drinks with a wide selection of delicious, freshly-made breakfast baguettes, sandwiches, salads, soups, paninis and jackets! Already winner of Sheffield Council’s Healthy Awards, it balances healthy options with a fine selection of cakes and pastries!...

As seen in The Star!

COFFEE sHOp OpEN:

Saturday 9am - 4pm FREE

of your choice • Menu from £10 per head Stylish • setting • Professional kitchen team on • Friendly hand to help

£ .00

“A fantastic

t the glory, we

SMaRT Venue

Coffee has a 5

do the leg wo

Star Food Safe

A5 flyer 170gsm silk stock

rk!

g. Dietary requ irements cater “ Our boss turns out ed for. to a great cook – opportunity for I saw a different side ofbeher !” team buildingTo with colleagues.” book call 0114 281 29 ty Ratin

ct us 81o or n workinglunc emt aila h@smartvC en ue.co.uk What e c r o f ork 0114 281w 2981 www.smartvenue.co.uk say

Tel 0114 276 7671 100 London Road, Sheffield, S2 4LR

SMaRT venue is a First Step Trust initiative. | positive action positive results Charity reg. 1077 959 | Company no. 373 0562 | www.firststeptrust.org.uk

Size & Extent

You sit down with the venue’s manager and fit your tastes, plan a menu to budget and cul inary skills. Pric £10 per guest es star t from depending on your menu. We ingredients, hel source your p prepare the venue and the your guests. We meal and ser ve do all the clea ring up. You ge

Our coffee is triple certified.

A TRiplE RATED COFFEE OR TEA FOR jusT Save up to £1.25 with this voucher.

SMaRT Venue also needed a leaflet to recruit workforce, which was done in accordance with the First Step Trust brand,

ng Lunc

es it work?

1

...and with private meeting rooms for up to 24 and catering available, it’s the perfect place for a rendezvous!

What is Worki

h? It’s a brand new concept from SMaRT Venue gives customers Coffee which the chance to take over the cook for colleag kitchen and ues. It’s a fun way to get to and bond wit know the team h each other. “ It was good to be abl e to relax and as a team and socialise have the café to ourselves .” How do

Mon - Fri 8.15am - 3pm

Jenni Grimley, Hewlett Packard

for you to we’ll arrange Step Trust and your own or Contact First can come on best. meet us. You tever suits you come along to wha – d frien t worker or with a suppor

100 London Road, Sheffield, S2 4LR

www.smartvenue.co.uk

because I joined FST Support ing d to com feel what I wantethe munit SMaRT Ven ue rk again y is run to wo by the like charity First Stepit’s Trust (FST)lswh ichd. it fee goo suppor ts people bac and k into work. ber

Workforce mem

st First Step Tru Road 100 -104 London Sheffield S2 4LR 1 298 281 4 011 Tel:I like the idea 9 011g4 a281 294 ofFax g.uk : ortin supp locaeld@ firststeptrust.or l heffi fsts char ail: and Emity firmly eptrust.org.uk stst belie w.fir ve ww in b: the work We

St. 25 A6 St re oo

A Mar 61 y’s Gat

e

because of mental health condtitions or other disadvantages.

positive action brings positive results | www.firststeptrust.org.uk Charity reg. 1077 959 | Company no. 373 0562

y’s Gat

B6388

e

By bus: , 20, 20a, 25, 25a 75, 76, 97, 98

Rd

at the I finish here and end of the day and feel relaxed ea don I’ve py hap day’s work.

London

Boston St

FST is a charity that provides real work and training www.smartvenue.co.uk opportunities for people excluded from ordinary working life

St. Mar

A61

M

ber Workforce mem

Tel 0114 281 2981 | Fax 0114 281 2949 SMaRT Venue is a First Step Trust (FST) initiative. Email tazer.higgins@firststeptrust.org.uk

6 page recruitment leaflet, DL size 170gsm silk stock

a Please scan with app. Smartphone QR

100 -104 London Road | Sheffield | S2 4LR

business card 350gsm silk stock

nce and Work experie ing ain ‘on the job’ tr nue. e V T R a at SM

that the FST doe s. Jenni

t work firs SMaRT Venue is FST is the Charity reg. 1077 a First Step Trust initiative. | positive action 959 | Company where positive resu no. 373 0562 experience lts | www.firststeptru st.org.uk about I’m learning well as ss ine the bus . as my own job

Tazer Higgins | Coffee Shop Manager

2 page flyer, DL size 170gsm silk stock

n St

Bosto

FST

ber Workforce mem

ative and Step Trust initi iding real work ue is a First SMaRT Ven ing nal charity prov ordinary work t (FST) is a natio excluded from First Step Trus vantages. ties for people rtuni oppo and other disad employment health conditions tal men of life because results itive pos gs on brin positive acti k ptrust.org.u www.firstste 562 3730 tration number: . Company regis First Step Trust 196 68 959 n number: 6500 number: 1077 VAT registratio Wales. Charity England and on SE18 5BX Registered in Woolwich, Lond Park, ess Busin Unit 9 Kingside

I like the ty responsibili of dealing with it’s customers – a challenge.” ber Workforce mem

What’s in it for me? Work and training opportunities First Step Trust (FST) offers work placements for people wanting to get back to work at its social enterprise, SMaRT Venue, in Sharrow, Sheffield. SMaRT Venue combines a café with meeting rooms and conference facilities. A placement at SMaRT Venue provides: • structured work experience in a commercial business • new work-related skills • nationally-recognised qualifications • personal development • practical feedback focused on helping you move closer to employment. You’ll also get up to 12 months of work experience and an employer’s reference. We have opportunities in: • customer service • food preparation • kitchen portering • cleaning and facilities management • administration

Question

How does it work?

Answer

Simply sign up with FST as a volunteer workforce member.

WhAT’S IT lIkE?

Question

SMaRT Venue is a friendly workpla ce. Just like any othe r café or restaurant, work force sign up to a num ber of shifts – you can start small then increase when you’re read y. To give you the best chance of building up meaningful expe rience for your CV, we will agree with you a key role to take on.

Will my benefits be affected?

Answer

Working at SMaRT Venue will not affect your benefits.

Question

What workforce say Is it for me? Q How long does the training last?

Answer

Anything between three and 12 months depending on what you need.

This could be: • Serving custome rs, taking payments , working as a baris ta and making hot drinks. • Making sandwich es and salads as they are ordered by custome rs. • Keeping the kitch en clean, handling deliv eries, managing stock. • Keeping our reco rds up to date, arrangin g appointments, help ing with marketing.

Contact us

Contact First Step Trust and we’ll arrange come along to for you to meet us. You can come on with a suppor your own or t worker or frien d – whatever suits you bes t. First Step Tru st I joined FST 100 -104 London because Road I wanted to Sheffield S2 4LR feel what it’s like to wo Tel: 0114 281 uestion rk aga 2981 in If you’ve been out of work because of mental health and it fee Fax: 011 What ls goo d. if I can’t cope with Email: 4 281 2949 issues, learning disabilities, have a physical disabilityWor fstsheffield@first a whole day? kforce member steptrust.org.u Web: www.fir or other disadvantage, First Step Trust will support k ststeptrust.org .uk nswer you back into work. You can start slowly and build up your time.

A

The only thing we askFS ofT you is the first wo rk is that you want to work. experienc e where I’m learning about the business as well as my own job .

Please scan with Smartphone QR a app

.

Workforce mem

ber

25 A6 St ore Mo

St.

Ma A61 ry’s Ga

te

St.

Mar

1

y’s G

ate

By bus: 20, 20a, 25, 25a , 75, 76, 97, 98

Rd

Bosto

n St

Lond on

I finish here at the end of the day and feel relaxed and happy I’ve don ea day’s work.

B63 88

A6

Boston St

FST

Workforce mem

ber

SMaRT Ven ue is a First Step Trust initi First Step Trus ative t (FST employment oppo ) is a national charity prov iding real work rtunities for peop and life because of le excluded from mental health ordinary work conditions and ing positive acti other disadvant on brings pos ages. itive results www.firstste ptrust.org.u k

First Step Trust . Company regis tration number: VAT registratio 3730562 n number: 6500 196 68 Registered in England and Wales. Charity Unit 9 Kingside number: 1077 Business Park, 959 Woolwich, Lond on SE18 5BX

Client feedback: “The ‘Working Lunch’ flyer is a great support to promote our team building cooking event.” – Tazer Higgins, Coffee Shop Manager

Work ex ‘on the jo at SMaR

I like the responsibili ty of dealing with customers – it’s a challenge.”

Workforce mem ber


Branding | SMaRT Garage Services MOT

off a service or repair

10% Off a service

(valid until 3rd February 2012)

or repair (valid for all of

Ruston Road

2011)

Woo lw

ich C

206

–A

hurc

R

h St

reet

– A2

06

We are here

all Makes and MOdels Tyres, bra kes, exhausTs Mechanica l repairs & servicing air-cOn ser vice

Call 0208 465 7848 Unit 9, Kingsid e

SMaRT garage services is a First step Trust Charity reg. 1077 initiative. | positive 959 | Compan y no. 373 0562 action positive | www.firststeptru results st.org.uk

LoCAL

GARAGE CENTRE

(valid until 31 March 2012)

West Norwood

West Norwood

February 2012

)

woolwichsale s@smartgarag eser vices.co. www.smartga uk rageservices .co.uk

and headlig ht alignment, so you don’t dazz le other drivers

OUT IN THE

and screen

wash

• condition of your level battery, so

COLD!

es

you know how reliable it will be on cold mor ning s • front demister and rear hea ted window, so you can see whe re you’re going and what’s beh ind you • fluids – oil, brak e fluid and antifreeze, for pea ce of mind • tyres – pressure , condition and tread, for safe ty … and we’ll even check your exh aust.

ve

All mAkes And model s

To book you r FREE Winter Chec k, nearest SMaR call your T garage:

Lambeth Unit 9, The Wind sor Centre, Windsor Grov e, West Norw ood, London SE27 9NT 020 8761 2269

lambethsales@

smartgarages

ervices.co.uk

Salford Unit 2, Oakwoo d Trading Esta te, Mode Wheel Road, Salford M5 5DQ 0161 743 0300

salfordsales@

Member of the Motor Indus

try Code of Practi ce.

Size & Extent double sided A5 flyers 170gsm silk stock

smartgarages

ervices.co.uk

Woolwich

mechAnicAl repAirs & servicing

Since then we have been developing a range of materials with a striking teal and red design including outdoor signage, business cards, discount vouchers, promotional flyers as well as Christmas cards.

March 2012)

• exterior lights

Tyres, brA kes, exhAusTs

SMaRT garage services is a First step Trust Charity reg. 1077 initiative. | positive 959 | Compan y no. 373 0562 action positive | www.firststeptru results st.org.uk

(valid until 31

We will chec k your:

sor Gro

try Code of Practi ce.

check

• condition of your wiper blad

Wind

In Winter 2010 we were asked to re-brand the SMaRT garage services which are run as social enterprises for First Step Trust.

FREE Winter

CAUGHT

We Are here

Ernest Avenue A215

Member of the Motor Indus

Ruston Road, Business Park Wo London, SE18 olwich 5BX

Rail

Brief 

DON’T GET

reet

MOT classe s 4&7

try Code of Practi ce.

NEW

or repair

(valid until 3rd

o Wo

Member of the Motor Indus

10% off a service

check

St High ood Norw

h lwic

d oa

kingside business park

FREE Winter

NoW opEN

A215

NEW LOCAL MOT CENTRE (valid for all of 2011)

10%

NOW OpEN

A215 Knigh t’s Hil l

£15 off your

Unit 9, Kingside Business Park , Ruston Road, Woolwich, London SE18 5BX 020 8465 7848

woolwichsales @sm

artgarageserv

Call 0208 761 2269 Unit 9, The Win

dsor Centre Windsor Grove, West Norwoo d London, SE27 9NT

SMaRT garage services is a First Step Trust Charity reg. 1077 initiative. | positive 959 | Compan y no. 373 0562 action positive | www.firststeptru results st.org.uk

lambethsales @smartgarag eser www.smartga rageservices vices.co.uk .co.uk

www.smartga rage

ices.co.uk

A-Frames and outdoor signage on foamex garage business cards 350gsm silk stock

services.co.u

k

Christmas card – 4 pages, DL size 300gsm silk stock

Special Offer

MOT and

MOT

£35 £99 Service

*

£15

off

SMaRT garage services

MOT

SMaRT garage services This offer is valid to 31st December 2011. The discount will be applied to all parts and labour, excluding parts only supplied by main dealers. These offers are for privately owned class 4 vehicles only and can not be used in conjunction with any other offer. Please note that MOTs are not available at SMaRT Garage Services, West Norwood, London. (Voucher code V015.)

(valid for all of 2011)

Redeemable from any SMaRT Garages – see reverse for branches. For more information go to www.smartgarageservices.co.uk

Woolwich 9 Kingside Business Park London SE18 5BX 020 8855 7386 woolwichsales@firststeptrust.org.uk Lambeth Unit 9, Advance Road, Windsor Centre London SE27 9NT 020 8678 9364 lambethsales@firststeptrust.org.uk Salford Unit 2 Oakwood Trading Estate Mode Wheel Road Salford M5 5DQ 0161 743 0300 salfordsales@smartgarageservices.co.uk www.smartgarageservices.co.uk

Mr

Mrs

Miss

ADDRESS

POSTCODE

EMAiL

TEL. NO.

This voucher was designed by First Step Trust Design & Print Salford.

10%

off

SMaRT garage services

a service or repair

SMaRT garage services This offer is valid to 31st December 2011. The discount will be applied to all parts and labour, excluding parts only supplied by main dealers. These offers are for privately owned class 4 vehicles only and can not be used in conjunction with any other offer. Please note that MOTs are not available at SMaRT Garage Services, West Norwood, London. (Voucher code V015.)

(valid for all of 2011)

Redeemable from any SMaRT Garages – see reverse for branches. For more information go to www.smartgarageservices.co.uk

Woolwich 9 Kingside Business Park London SE18 5BX 020 8855 7386 woolwichsales@firststeptrust.org.uk Lambeth Unit 9, Advance Road, Windsor Centre London SE27 9NT 020 8678 9364 lambethsales@firststeptrust.org.uk Salford Unit 2 Oakwood Trading Estate Mode Wheel Road Salford M5 5DQ 0161 743 0300 salfordsales@smartgarageservices.co.uk www.smartgarageservices.co.uk

Mr

Mrs

Miss

Ms

NAME

ADDRESS

POSTCODE

EMAiL

TEL. NO.

This voucher was designed by First Step Trust Design & Print Salford.

Class 4 vehicles only

MaRT S garage services 0161 743 0300

www.smartgarageservices.co.uk Unit 2, Oakwood Trading Estate Mode Wheel Road, Salford M5 5DQ salfordsales@smartgarageservices.co.uk

* Please ask at reception for terms and conditions

Ms

NAME

initiative. Trust (FST) a First Step e services is SMaRT garag training real work and ng life y that provides ordinary worki from FST is a charit ded exclu for people disadvantages. opportunities ems or other l health probl because of menta Member of the Motor Industry Code of Practice

Season’s Gre

etings

Season’s Greetings

tsteptrust.org.uk

results | www.firs brings positive positive action 959 | Company no. 373 0562 Charity reg. 1077

from everyone at SMaRT Garage Services

SMaRT

garage services

Client feedback: “The first day the signs were up four customers came in because of them and spent £600 with us.” – Simon Hand, Garage Manager, SMaRT Salford

Woolwich

9 Kingside Busin ess Park London SE18 5BX 020 8855 7386 woolwichsales@fi rststeptrust.org. uk Lambeth Unit 9, Advance Road, Windsor Centr e London SE27 9NT 020 8678 9364 lambethsales@firs tsteptrust.org.uk

Salford Unit 2 Oakwood Trading Estate Mode Wheel Road Salford M5 5DQ 0161 743 0300 salfordsales@sm artgarageservice

This card was

s.co.uk

www.smartga rage

First Step Trust is a national charit providing real y work and emplo yment for people exclud ed from ordina ry working life because of mental health problems and other disad vantages. SMaRT Garag e Services is a First Step Trust initiative.

services.co.u

k

designed by

First Step Trust

Design & Print

Salford.

Main Office First Step Trust, 9 Kingside Busines Ruston Road, Woolwich, London s Park, Tel/Fax 020 8855 SE18 5BX 7386 Email mainoffice@first Website www.firs steptrust.org.uk tsteptrust.org.uk Company no. Charity reg. 3730562 VAT 1077959 reg. 6500 196 68


Marketing campaign | SMaRT Women Women WSMaRT ha t wheel at the youand ’ll leainrn control

All those atte nding the course wi go away with ll gift vouchers £15 of f your next MOT and 10 % your next serv of f ice.

A workshop aimed at all women who want a basic understanding of car maintenance

Stella English, winner of BBC TV’s The Apprentice

Keep safe Save money Reduce your carbon footprint

Course topics

• Lorem Andrer sim ipit wis exer adio cor sequat. • Elis num adig nit nulla commod dolor secte ver sumsan ut aute t laore volore • Tations end igna aliquat ullao rem do core magnis ad dole nis adit nit adia m, quis • Facil ullum veliqui scilla facin enibh eu facin henit iustrud et, corpero odit acil ercilit wisi • Ummy nibh m esequisi et aug ait loree conse

An introduction to the basics of practical car maintenance so that you can feel confident taking your car into a garage (or save money and do-it-yourself!)

Freebies & discounts

SMaRT Women is aimed at equ ipping women with a bit mor e knowledge in the area of vehicle maintena motor nce so that they be intimidate are less likely at garages whic to h are usually dominated. male

This is a great idea – I have already signed up for the first session.

SMaRT Women Get to know your car in just under 2 hours.

SMaRT Women

What’s SMaRT about this?

Our friendly team of technicians will take you through the bas ics from how to change a light bulb and wipe r blade, a bit about checkin filling fluids, tyre g and s, seat belts and other safety equipment as well as what motorists nee aware of to com d to be ply within the law. By the end of the session you’ ll have the know how to feel mor e confident takin g your car in its MOT or serv for ice.

asy It’s e you n whe how! know

This easy-to-follow DVD allows you to learn at your own pace and is illustrated with clear diagrams to help you identify the different parts of your car.

SMaRT Women courses will cost £35 for each candidate. Mos t of this will be recovered over the first few mon ths as women who maintain vehicles will use their less fuel (by e.g. proper tyre pres maintaining the sures and not over revving) .

Front

Rear

Front

Rear

Stella English, winner of BBC TV’s The Apprentice

Normal loading with up to 3 persons Fully laden and with over 3 persons

Learn the basics of practical car maintenance and feel more confident Thistaking easy-to-follow DVD your car into a allows you to learn at your own pace and is illustrated garage (or save money with clear diagrams to help you identify the different and do-it-yourself!) parts of your car.

This is a great idea – I have already signed up for the first session.

Tyre Pressure

Cost

SMaRT Women

It’s easy when you know how!

An introduction to the basics of practical car maintenance so that you can feel confident taking your car into a garage (or save money and do-it-yourself!)

www.smartgarageservices.co.uk

Tyre size

Sticker

Be safe

Training DVD

Stella English, winner of BBC TV’s The Apprentice

This is a great idea – I have already signed up for the first session.

Be green

It’s easy when you know how!

This is a great idea – I have already signed up for the first session.

Stella English, winner of BBC TV’s The Apprentice

and save money

www.smartgarageservices.co.uk

6-page DL flyer SMaRT Women is a First Step Trust initiative positive action positive results

020 8465 7848

www.firststeptrust.org.uk First Step Trust. Company registration number: 3730562 VAT registration number: 6500 196 68 Registered in England and Wales. Charity number: 1077959 Unit 9 Kingside Business Park, Woolwich, London SE18 5BX

smartwomen@smartgarageservices.co.uk www.smartgarageservices.co.uk

A3 Poster

SMaRT Women It’s easy when you know how!

SMaRT Women 10 tips for you and your car Be safe Be green and save money

Practical information on car maintenance.

Check no.1 Oil

basis to oil on a weekly to check your l. If you It’s important the required leve topped up to aged dam ly ere make sure it’s become sev can ine eng to r e be don’t, you engine will hav cases, a new the vehicle is e sur and, in some ke ma cking the oil, dip stick then fitted. When che and wipe the face. Remove on a level sur a true reading. ove again to get replace and rem

This is a great idea – I have already signed up for the first session. Stella English, winner of BBC TV’s The Apprentice

Credit card sized booklet

An introduction to the basics of car maintenance for women drivers who want to feel more confident taking their car into a garage (or save money and do-it-themselves!)

www.smartgarageservices.co.uk

Bag for Life Coin opener

Oversized A4 folder


SMaRT Design & Print First Step Trust â&#x20AC;&#x201C; Salford The Edenfield Centre Bury New Road Prestwich M25 3BL t 0161 798 8060

www.firststeptrust.org.uk


SMaRT Design & Print portfolio